کود دهی گوجه فرنگی

برنامه کامل کود دهی گوجه فرنگی

تغذیه کودی گوجه فرنگی

محصولاتی مثل گوجه فرنگی که میزان عملکرد در هر هکتار بالاست به تغذیه اصولی نیاز دارند داشتن یک برنامه برای کود دهی گوجه فرنگی به شما کمک می کند تا با هزینه کمتری عملکرد بهتری داشته باشید که در این صورت درامد نیز افزایش می یابد. تغذیه کودی گوجه فرنگی بهتر است بر اساسا آنالیز خاک یا نیاز گیاه انجام شود تا از هدررفت سرمایه جلوگیری شود.

کود دهی گوجه فرنگی

تغذیه کودی گوجه با آنالیز خاک

مصرف کودهای شیمیایی در گوجه بدون در نظر گرفت وضعیت خاک علاوه بر هزینه زیاد نتیجه مطلوبی نخواهد داشت حتما قبل از مصرف کود های شیمیایی آنالیز خاک داشته باشید تا بر اساس آنالیز خاک توصیه های کودی انجام شود.گوجه فرنگی در اقصی نقاط کشور از اذربایجان غربی تا خوزستان، کرمان و خراسان، فارس، کرمان، بوشهر، لرستان، و … قابل کشت است. بر اساس شرایط آب و هوایی، نوع رقم، نوع کشت، کیفیت آب آبیاری و نوع خاک کود دهی گوجه فرنگی نیز متفاوت است. برای مثال در کشت گلخانه به دلیل اینکه میزان بیشتری محصول در واحد سطح نسبت به کشت گوجه در فضای باز برداشت می شود و عناصر غذایی بیشتری نیز از خاک تخلیه می شود میزان مصرف کود نیز افزایش می یابد.

 کود زیر شخم برای کاشت گوجه

محصولاتی مثل گوجه فرنگی که در هر واحد  ازسطح زمین عملکردی بالایی دارند بایستی به خوبی تغذیه شوند تغذیه ناکافی عملکرد این گونه محصولات کشاورزی را به شدت کاهش می دهد استفاده از هر نوع کود در زمان مناسب و به مقدار کافی رسیدن به حداکثر عملکرد را در دسترس می کند

کود دامی مناسب کاشت گوجه فرنگی

یکی از مهم ترین کود هایی که قبل از کاشت گوجه ضروری به نظر می رسد استفاده از کودهای آلی مثل کود مرغی، کود دامی، کودهای کمپوست و ورمی کمپوست باعث افزایش حاصلخیزی خاک  می گردد. کود مرغی به دلیل املاح زیادی که دارد یکی از غنی ترین کود های آلی است از مزایای استفاده از کود مرغی افزایش ماده آلی خاک تامین بخشی از عناصر غذایی و افزایش ظرفیت نگهداری آب در خاک است.

میزان مصرف کود مرغی برای گوجه فرنگی

کود های مرغی بسته به کیفیت آن معایبی نیز دارد بالا بودن املاح  موجود در کود مرغ باعث افزایش EC ان شده و استفاده مکرر و بیش از حد خاک شوری خاک را افزایش می دهد از طرفی دیگر کود های مرغی نپوسیده  به دلیل اینکه گاز آمونیاک تولید می کنند باعث ریشه سوزی می شوند. در کل کود های تازه داری آلودگی قارچی، آفات و بذر علف هرز هستند در صورتی که پوسیده نباشند خسارت زیادی به مزرعه وارد می کنند.

بهترین ترکیب برای کودهای آلی ۲۰ تا ۳۰ درصد کود مرغی و ۷۰ تا ۸۰ درصد کود گاوی پوسیده است. برای مثال اگر در هر هکتار ۱۰ تن کود دامی و مرغی استفاده می کنید ۲ تن از آن را کود مرغی و ۸ تن آن را کودگاوی استفاده کنید. استفاده بیش از سه تا پنج تن کود مرغی تازه به دلیل بالابودن میزان تصعید گاز آمونیاک باعث ریشه سوزی می گردد.

 کود ورمی کمپوست مناسب گوجه فرنگی

یکی از کود های فراوری شده بسیار تاثیر گذار در افزایش عملکرد کود ورمی کمپوست است این کود جایگزین مناسبی برای انواع کود های دامی می باشد کود کمپوست و ورمی کمپوست فاقد آلودگی بیماری های قارچی و بذر علف هرز است به دلیل نوع فراوری داری عناصر غذایی ماکرو و میکرو قابل جذب، به خوبی بخشی از عناصر غذایی را تامین می کند. میزان مصرف کود ورمی کمپوست ۱۰ تا ۲۰ تن در هکتار  است.

کود آلی

مصرف اوره قبل از کاشت گوجه فرنگی

 نیتروژن یکی از عناصر پر مصرف و ضروری است که برای رشد رویشی و افزایش سطح برگ مورد نیاز است. اغلب نیتروژن مورد نیاز گیاه بایستی قبل از مرحله گلدهی برای گیاه تامین شود. در زمان آماده سازی زمین قبل از کاشت می توانید ۲۰ درصد نیتروژن  مورد نیاز گیاه را به خاک اضافه کنید. کود اوره  آبشویی بالایی دارد مصرف یکباره با حجم بالای این کود بخش زیادی از آن از طریق آبشویی از دسترس ریشه گیاه خارج می شود در این مرحله می توانید از اوره با پوشش گوگردی استفاده کنید.

نحوه مصرف کود فسفر در گوجه فرنگی

 در برنامه کود دهی گوجه فرنگی عنصر فسفر بسیار اهمیت دارد فسفر یکی دیگر از عناصر پر مصرف است که برای رشد ریشه، تامین انرژی گیاه، افزایش گلدهی و افزایش وزن میوه موثر است. عنصر فسفر در اغلب خاک های ایران به دلیل پی اچ بالا تثبیت می گردد بهتر است نیاز گیاه به فسفر طی دو تا سه مرحله انجام شود تا حداکثر جذب اتفاق بیفتد. بخشی از فسفر مورد نیاز نشاء گوجه را از طریق کود های فسفاته قبل از کشت  مثل دی آمونیوم فسفات تامین کنید یعنی حداکثر ۳۰ درصد از کل فسفر مورد نیاز گیاه از طریق کود زیر کشت تامین شود و مابقی فسفر مورد نیاز را از کود های فسفر محلول در آب مثل کود فسفر بالای ۸۰ درصد شوک طی دو مرحله پس از کاشت نشاء گوجه و از طریق کود آبیاری استفاده کنید.

توصیه مهم: مصرف بیش از اندازه کودهای فسفاته بدون در نظر گرفته شرایط خاک خصوصاً در خاکهای قلیایی  باعث تثبیت و سمیت این عنصر در خاک می شود در این شرایط استفاده از کودهای اسیدی مثل اسید انفوریک باعث ازاد سازی این عنصر و دیگر عناصر غذایی موجود در خاک شده و با این روش بخش زیادی از نیاز گیاه به عناصر غذایی با هزینه کم تامین می گردد.

 نیاز کودی گوجه فرنگی در مراحل مختلف

نیاز کودی گوجه فرنگی بسته به نوع رقم و نوع کشت متفاوت می باشد برای مثال گوجه فرنگی گلخانه ای به دلیل اینکه عملکرد بیشتری دارد  برای رسیدن به حداکثر عملکرد به کود بیشتری نسبت به گوجه فرنگی فضای باز دارد یا ارقامی که پر بار هستند به کود بیشتری نیاز دارند ارقام پر بار عناصر غذایی بیشتری را از خاک جذب می کنند.

نیاز کود دهی گوجه فرنگى براى هر تن میوه تولید شده، حدود ۲ کیلوگرم نیتروژن و نیم کیلوگرم فسفر است  بیشترین میزان فسفر در ابتدای فصل رشد بعد از کاشت نشا مورد نیاز است که بیشتر صرف ریشه زایی و افزایش سطح ریشه، تولید گل و افزایش حجم میوه می گردد.

گوجه فرنگی به نیتروژن و پتاسیم بالایی نیاز دارد برای تولید هر تن گوجه فرنگی به ۳ تا ۴ کیلوگرم پتاس نیاز دارد که بخشی از نیاز گیاه به عناصر ماکرو بایستی از طریق مصرف کود های آلی مثل کمپوست، ورمی کمپوست، کود مرغی، کود گاوی تامین  کرد.  در مرحله گلدهی و تشکیل میوه جذب پتاسیم افزایش می یابد. در ابتدای فصل رشد بخش زیادی از عناصر غذایی جذب شده توسط گیاه صرف افزایش رشد ریشه و اندام هوایی می شود و در زمان تشکیل گل انرژی بوته گوجه فرنگی صرف تولید میوه می گردد. در ابتدای فصل رشد نیاز کودی گوجه فرنگی از طریق کود های دامی پوسیده خصوصا کود مرغی  مصرف شده قبل از کاشت تامین می گردد.

برنامه کامل کود دهی گوجه فرنگی

داشتن یک برنامه غذایی برای کود دهی گوجه فرنگی می تواند به مسیر را برای رسیدن به حداکثر عملکرد هموار کند تغذیه گوجه فرنگی بایستی به گونه ای باشد که علاوه بر هزینه پایینی در پایان فصل نیز عملکرد بالایی برای کشاورز داشته باشد مصرف بی رویه کود های شیمیایی هزینه زیادی روی دست کشاورز می گذارد و اثرات مخربی روی خاک و گیاه دارد. تنها استفاده معقول و بر اساس نیاز گیاه می تواند برای کشاورز درامد خوبی داشته باشد تغذیه کودی گوجه فرنگی براساس آنالیز خاک و نیاز گیاه حتی در شرایطی که گوجه فرنگی قیمت مناسبی ندارد می تواند برای درامد کشاورز را در پایان فصل تضمین کند.

جدول برنامه کودی گوجه فرنگی

داشتن یک برنامه کودی کامل و کم هزینه برای هر کشاورزی بسیار ضروری است برنامه کودی در جدول زیر یک برنامه عمومی است برای رسیدن به حداکثر تناژ نیاز به یک برنامه کودی متناسب با نوع رقم، نوع کشت، شرایط خاک و منطقه دارید  در صورت نیاز به یک برنامه کودی اختصاصی لطفا با کارشناسان ما تماس بگیرید. شرکت بهسازان تلاش دارد تا بهترین کود های موجود در بازار را برای رسیدن به بهره وری بالا  به شما کشاورزان عزیز معرفی کند. در جدول زیر میزان مصرف با توجه به شرایط خاک و مرحله رشدی گیاه متفاوت است

زمان مصرفنوع کودمقدار مصرف

(در هکتار)

نحوه مصرفتوضیحات
قبل از شخمکود گاوی پوسیده۱۰ تا ۳۰ تنزیر کشتکود ورمی کمپوست جایگزین مناسبی برای کود دامی است یا می توانید از ترکیب کود مرغی و گاوی پوسیده استفاده کنید
پس از کاشت نشاء کود فسفر بالا۵ تا ۱۰ کیلوکود آبیاریتقویت ریشه در این مرحله بسیار مهم است
آب دوم و سوم پس از کاشت نشاءاوره +هیومیک اسیدهر مرحله ۱۰۰ کیلو اوره +۵ لیتر هیومیککود آبیاریهیومیک به جذب بهتر اوره کمک می کند
بعد از آب سومجلبک دریایی+امینو اسیدمحلول پاشیافزایش رشد رویشی و کاهش تنش دمایی
آب چهارمنیترات کلسیم۱۰ کیلوکود آبیاریکلسیم در ابتدای فصل رشد جذب بهتری دارد
آب چهارمسه بیست۵ تا ۱۰ کیلوکود آبیاری
قبل از گلدهیکود شوک ده ایکس یا کود تکسا۱۰ لیتر در هکتارکود آبیاریافزایش رشد رویشی ، افزایش گلدهی، افزایش تبدیل گل به میوه میزان مصرف کود مینرال تکسا ۲ کیلو در هکتار است
ابتدای گلدهیکلسیم+بر+رویمحلول پاشی یا کود آبیاری
ایتدای تشکیل میوهکود شوک ده ایکس۵ لیتر در هکتارکود آبیاریافزایش تعداد میوه و افزایش سایز میوه
تشکیل میوهکود شوک k60۱۰ لیتر در هکتارکود آبیاریدرشت شدن میوه گوجه و زودرسی

چند توصیه در مورد جدول برنامه کود دهی گوجه فرنگی

  •  در محلول پاشی از آب شیرین برای تهیه محلول کود استفاده شود
  •  محلولپاشی در هوای خنک انجام شود( اوایل صبح یا عصر )
  • در خاک های شور یا قلیایی همراه با کود ها از کاهش دهنده های پی اچ یا شوری استفاده کنید دقت داشته باشید کاهش دهنده ها یا کودها ترکیب نشوند
  • جذب نیترات کلسیم توسط ریشه در اوایل مرحله رشد که ریشه هنوز کامل نشده بهتر انجام می شود.
  • میزان مصرف با توجه به نوع سیستم آبیاری متفاوت می باشد
  • استفاده از گوگرد مایع یا اسید انفوریک برا کاش پی اچ در زمانی که هوا بسیار گرم است استفاده نشود.
  •  قبل از محلول پاشی کود مطمئن شوید که محلول کاملا در تانکر حل شده باشد
  •   برای استحکام بوته و کاهش تنش دمایی استفاده از کود کلسیم  یا سیلیکات پتاسیم شوک ضروری می باشد.

کود دهی گوجه فرنگی بعد از کاشت نشاء

استفاده از کود های ریشه زا پس از کاشت نشاء در زمان استقرار بوته گوجه فرنگی ضروری است در ابتدا قبل از اینکه به فکر افزایش رشد رویشی گیاه باشیم رشد ریشه را تقویت کنیم تا سطح ریشه افزایش یابد افزایش سطح ریشه باعث افزایش جذب آب و عناصر غذایی می شود در این شرایط علاوه بر استقرار بهتر گیاه راندمان مصرف کود و آب نیز افزایش می یابد.

استفاده از کود های حاوی فسفر و هیومیک اسید باعث بهبود رشد ریشه می گردد. یکی از بهترین کود های موجود در بازار کود فسفر بالای شوک ۸۰ درصد است این کود با تکنولوژی نانو تولید شده و ذرات بسیار ریزی دارد به همین دلیل سرعت جذب و اثر گذاری آن بسیار بالا ست

تغذیه کودی گوجه

زمان مصرف هیومیک اسید در گوجه فرنگی

هیومیک اسید یکی از کود های بسیار مهم و پر کاربرد است که برای اصلاح خاک و جذب بهتر عناصر غذایی کمک می کند اسید هیومیک در خاک اکسید شده و دارای بار منفی می شود از این طریق عناصر غذایی دارای بار مثبت مثل کلسیم پتاسیم آهن و فسفر که در خاک تثبیت شده اند به راحتی جذب گیاه می گردند. استفاده از هیومیک اسید ۹۵% شوک آمریکایی در زمان کاشت نشاء به افزایش رشد ریشه و استقرار بهتر گیاه کمک می کند.

بهترین کود برای رشد گوجه فرنگی

تقویت بوته های گوجه فرنگی پس از کاشت نشا بسیار اهمیت دارد در ابتدای فصل رشد تا قبل از گلدهی فرصت بسیار کمی داریم تا بوته ها به خداکثر سطح برگ برسند در این مدت استفاده از کود های ازته با درصد نیتروژن بالا مثل اوره سولفات آمونیوم  و سه بیست می تواند به رشد رویشی بوته کمک کند توجه داشته باشید که بایستی تا قبل از رسیدن به مرحله گلدهی مقدار مناسبی از این کود ها را مصرف کنید تا بوته های با سطح برگ بالا داشته باشد

تاثیر کود شوک ده ایکس در رشد سریع گوجه

استفاده از کود شوک ده ایکس در مزارع گوجه فرنگی باعث رشد سریع بوته های گوجه فرنگی شده است نتایج مصرف کود شوک نشان داد که رشد بوته ها یک هفته پس از مصرف کود شوک به سرعت افزایش یافته و شرایط مناسبی را برای گلدهی و مرحله زایشی گوجه فرنگی فراهم کرده است در فیلم زیر این موضوع در مزارع گوجه شمال فارس به خوبی قابل مشاهده است.

زمان مصرف کود اوره در گوجه فرنگی

در برنامه کود دهی گوجه فرنگی کود سفید یکی از کود های رایج و پر مصرفی است که در ابتدای فصل رشد و برای افزایش رشد بوته ها مورد استفاده قرار می گیرد بوتهای گوجه هر چه تعداد برگ بیشتری داشته باشد مواد غذایی بیشتری را برای افزایش تعداد و سایز میوه ها تولید می کند. اگر تعداد برگ و سطح برگ کم باشد تعداد میوه و سایز میوه نیز کاهش می یاید.

طی دو تا سه آب اول کود اوره مورد نیاز گوجه فرنگی بایستی مصرف گردد بهتر است کود اوره همراه با سولفات آمونیوم استفاده شود تا با کاهش پی اچ خاک جذب عناصر غذایی بهتر انجام شود یکی از معایب کود سفید به دلیل حلالیت بالا آبشویی زیاد آن است مصرف یکباره کود اوره باعث هدرروی و آبشویی کود شده و بخش زیادی از کود سفید مصرف شده از محیط اطراف ریشه خارج می شود.

استفاده از هیومیک اسید همراه با کود اوره آبشویی آن را کاهش می دهد در اولین آب پس از استقرار نشا هر مرحله می توانید ۱۰۰ کیلوگرم اوره و ۳ تا ۵ لیتر هیومیک اسید استفاده کنید زمانی که بوته ها درگیر بیماری قارچی هستند مصرف بی رویه اوره باعث تشدید بیماری قارچی می گردد.

کود سه بیست شوک برای گوجه فرنگی

یکی از کودهای پرمصرف در اکثر گیاهان زراعی کود سه بیست است کود سه بیست داری ۲۰ درصد نیتروژن ۲۰ درصد فسفر و ۲۰ درصد پتاس است نیتروژن موجود در آن برای افزایش رشد رویشی مناسب است. این کود تا زمان گلدهی قابل استفاده است. کود سه بیست شوک به دلیل جذب سریع و تاثیر گذاری بالا یکی از کود های با کیفیت وارداتی است که تاثیر زیادی در رشد بوته های گوجه دارد. کود سه بیست شوک قابلیت استفاده در آب آبیاری و محلول پاشی را دارد میزان مصرف به صورت کود آبیاری ۱۰ لیتر در هکتار و برای محبوب پاشی سه در هزار است.

کود کلسیم در گوجه فرنگی

گوجه فرنگی به کمبود کلسیم بسیار حساس است و در صورت کمبود سریع علام کمبود کلسیم در برگ و میوه مشاهده می شود کلسیم بایستی در ابتدای فصل رشد جذب شود. زمانی که ریشه تکامل یافته و رشد آن متوقف می شود جذب کلسیم به شدت کاهش می یابد بنابرین بهترین زمان برای تامین کلسیم در گوجه فرنگی ابتدای فصل رشد است از طرفی جذب کلسیم در گیاه همراه با تعرق در گیاه اتفاق می افتد زمانی که دمای هوا بالا باشد و روزنه ها بسته باشد جذب به حداقل می رسد پس در مناطق معتدل و سردسیر قبل از رسید به تیرماه با استفاده از نیترات کلسیم یا کلسیم مایع شوک کلسیم مورد نیاز گوجه فرنگی را تامین کنید.

افزایش گلدهی در گوجه فرنگی

در مرحله گلدهی تامین عناصر فسفر، بور کلسیم و روی بسیار ضروری است کمبود هر یک از این عناصر باعث ریزش گل و کاهش تبدیل گل به میوه می گردد. کود شوک ده ایکس یک کود کامل مایع آمریکایی است که علاوه بر عناصر ماکرو و میکرو دارای هیومیک اسید، جلک دریایی، اسید آمینه و فولیک اسید است. استفاده از این کود پس از کاشت نشاء باعث افزایش رشد بوته و قبل از گلدهی باعث افزایش تعداد گل و افزایش تبدیل گل به میوه می گردد. کود مخصوص گلدهی گوجه فرنگی دارای عناصر فسفر، روی، بور، کلسیم است که برای افزایش گلدهی و جلوگیری از ریزش گل بسیار مناست است

کود شوک ده ایکس محصول شرکت پن آمریکا ست که با تکنولوژی نانو تولید شده و ذرات آن بسیار ریز است. از ویژگی های مهم این کود جذب و انتقال  سریع آن در گیاه است به همین دلیل اثرگذاری آن  بسیار سریع است. میزان مصرف کود شوک ۱۰x در هر هکتار ده لیتر و به صورت محلول پاشی ۳ تا ۴ لیتر در هزار لیتر آب است.

کود مناسب درشت شدن میوه گوجه

در مرحله فندقی شدن تا درشت شدن میوه به کود های پتاس بالا نیاز است پتاس علاوه بر افزایش مقاومت گیاه به تنش های محیطی در درشت شدن میوه نیز نقش دارد استفاده از کود های پتاس بالا در این مرحله   مثل کود ۱۲-۱۲-۳۶ یا کود k60  باعث افزایش سایز میوه گوجه می گردد. کود K60   کود با کیفیتی است که دارای ۶۰ درصد پتاس است و در رنگ آوری و درشت شدن میوه تاثیر خوبی دارد.

در این مرحله تامین کود فسفر نیز باعث افزایش استحکام بوته، وزن میوه و افزایش تناژ می گردد فسفر یک عنصر پر مصرف در کشاورزی است که تامین به موقع آن در افزایش تناژ گوجه فرنگی بسیار موثر است

کود شوک ده ایکس کود افزایش تناژ گوجه فرنگی

کود شوک ده ایکس یک کود کاملی است که دارای عناصر ماکرو و میکرو است که علاوه بر آن دارای هیومیک اسید، جلبک دریایی فولیک اسید امینو اسید  است که برای تمام مراحل رشدی گیاه قابل استفاده است استفاده از این کود علاوه بر افزایش رشد رویشی باعث افزایش گلدهی و افزایش تناژ گوجه می گردد این کود با تکنولوژی نانو تولید شده و به سرعت روی گیاه تاثیر گذار است.

کود شوک ده ایکس

زودرسی میوه گوجه فرنگی

عوامل مختلفی در زودرسی میوه تاثیر گذار است. استفاده از کود مناسب در زمان رسید میوه کاهش مصرف کود های داری نیتروژن و تنظیم فاصله آبیاری در زودرسی میوه گوجه موثر هستند یکی از کودهایی که باعث زودرسی میوه می شود سولوپتاس یا کودهای پتاس بالا است سولوپتاس همچنین در افزایش خاصیت انبارداری، رنگ آوری بهبود طعم و ماندگاری میوه تاثیر مثبتی دارد کشاورزانی که قصد دارند محصول خود را به بازار عرضه کنند تا با قیمت مناسب  گوجه خودرا به فروش برسانند رعایت این موارد می تواند به آنها کمک کند.

جهت دریافت مشاوره رایگان می توانید با کارشناسان شرکت بهسازان تماس بگیرید

مهندس بیگی: ۰۹۱۷۹۱۶۶۰۱۸

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.