علت ریزش گل و میوه (بهترین راهکار)

علت ریزش گل می تواند کشاورزان را دچار دغدغه ی فکری کند. و ضعیت خاک و درختان باید به طور مداوم مورد بررسی قرار بگیرند. باید شرایط آن ها مورد بررسی قرار بگیرد تا بتوان از ریزش گل ها و میوه های آن ها جلوگیری کرد. به طور کلی عللی وجود دارند که می توانند باعث ریزش میوه و گل درختان شوند. برای مثال سرما یا کمبود مواد غذایی می توانند از این علل باشند. یا آبیاری نامناسب می تواند علت ریزش گل و میوه در درختان باشد. در مقاله ی امروز برای شما در مورد این علل توضیح داده ایم. اما برای راهنمایی بیشتر می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

علت ریزش شکوفه درختان

منظور از ریزش شکوفه یا گل درختان، جدا شدن خود به خودی آن ها از ساقه ی درخت است. هر سال ممکن است تعداد زیادی شکوفه روی درخت ظاهر شوند. اما همه ی آن ها توانایی تبدیل شدن به میوه را ندارند. تا ۹۰ درصد ریزش گل و شکوفه ی درخت طبیعی است. البته بستگی به نوع درخت این رقم می تواند متفاوت باشد. علت ریزش گل در شرایط مختلف می تواند متفاوت باشد. سرمای زود هنگام یکی از علت های از دست رفتن شکوفه های درختان است. تغذیه ی نامناسب نیز می تواند باعث ریزش شکوفه ها شود.

رخ ندادن گرده افشانی مناسب نیز می تواند باعث ریزش گل ها شود. کمبود مواد غذایی یا آفت و بیماری نیز می تواند علت ریزش گل باشد. گاهی اوقات تحمل تعداد زیادی شکوفه برای درخت سخت می شود. به همین علت تعدادی از آن ها به صورت طبیعی ریزش پیدا می کنند. علت ریزش گل در این شرایط نیاز به بررسی خاصی ندارد. چون همانطور که گفتیم تا ۹۰ درصد ریزش گل طبیعی است. در مقاله ی امروز بهسازان کشت شیوه های جلوگیری از رخ دادن این ریزش را بررسی می کنیم.

تاثیر عناصر غذایی در جلوگیری از ریزش گل

کمبود برخی از عناصر می تواند علت ریزش گل درختان باشد. از این عناصر می توان  پ روی، نیتروژن، بور، فسفر و کلسیم را نام برد. نیتروژن عنصر مفیدی است که باعث افزایش طول عمر تخمک یا مادگی می شود. عنصر بور سرعت تشکیل لوله گرد را بیشتر می کند. این امر باعث می شود گرده زودتر به مادگی برسد و عمل لقاح انجام شود. روی به عنوان یک پیش ماده برای اکسین عمل می کند. خود اکسین در عمل لقاح نقش زیادی دارد. برای از بین بردن علت ریزش گل، باید این عناصر را به صورت کود به درخت در زمان مناسب پس از برداشت میوه و قبل از گلدهی اضافه کرد. در ادامه ی مقاله در این باره بیشتر صحبت می کنیم.

البته باید توجه داشته باشیم که استفاده ی زیاد از برخی کودها نیز می تواند آسیب زا باشد. مثلا نیتروژن خاصیتی دارد که  باعث افزایش رشد طولی در درختان می شود. اگر ما کود با درصد نیتروژن بالا استفاده کنیم می تواند به درخت آسیب بزند. زیرا در این صورت به درخت فرمان رشد طولی داده می شود. بنابراین درخت رشد میوه و گل های خود را متوقف می کند و به جای آن رشد طولی می کند. همین موضوع باعث ریزش گل ها می شود.

مدیریت ابیاری برای جلوگیری از ریزش گل

آبیاری نادرست می تواند علت ریزش گل در درختان باشد. اگر آبیاری نادرست انجام شود میزان املاح درون خاک می تواند به هم بریزد. هم چنین آبیاری بیش از حد می تواند مانع از رسیدن اکسیژن به ریشه های گیاه شود. بهتر است که آبیاری به صورت منظم انجام شود و یک برنامه ی دقیق برای آبیاری داشته باشیم. ابیاری سنگین خصوصا در خاک های رسی شرایط را برای تولید ابسیزیک اسید فراهم می کند و باعث ریزش گل می شود اما باید توجه داشت که آبیاری به شرایط مختلفی بستگی دارد. مثلا به سیستم کاشت محصول، شرایط اقلیمی و بافت خاک بستگی دارد. در بهسازان کشت شما می توانید در این مورد مشاوره دریافت کنید.

در برخی مراحل از رشد گیاه مثل مرحله ی گلدهی و تشکیل میوه، نیاز گیاه به آب افزایش پیدا می کند. اگر در این مدت آب کمی به گیاه برسد خودش می تواند علت ریزش گل در آینده شود. اگر آب کافی به گیاه نرسد در حالت خشکی قرار می گیرد. در این صورت گیاه برای حفظ برگ های خود گل ها را حذف می کند. کمبود آب همچنین می تواند باعث کم شدن سرعت فتوسنتز شود. رشد گیاه نیاز کاهش می یابد و میوه ها کوچک و بی کیفیت می شوند. بنابراین کمبود آب تنها علت ریزش گل نیست و می تواند موجب موارد دیگری نیز بشود. پس باید حتما سیستم آبیاری را مدیریت کنیم.

تغذیه کودی قبل از گلدهی

قبل از شروع گلدهی، درختان نیاز به تامین مواد غذایی از دست رفته خود دارند. کودهای آمینو اسید، فروت ست و ده ایکس شوک می توانند برای این مرحله مفید باشند. عدم کودرسانی درست به درخت در این مرحله می تواند در آینده علت ریزش گل شود. کود ده ایکس شوک یک کود مایع است که می تواند نیازهای گیاه را به سرعت برطرف کند. این کود یک کود کامل است که تقریبا همه ی مواد مغذی مورد نیاز گیاه را شامل می شود. این کود می تواند علت ریزش گل را، اگر این علت کمبود مواد غذایی باشد، از بین ببرد.

 زمان پس از برداشت میوه و قبل از گلدهی بهترین زمان برای استفاده از کود فروت ست است. در این زمان جذب مواد غذایی از ریشه کمتر است. بنابراین بهتر است به صورت محلول پاشی کود به درخت داده شود. به همین علت فروت ست می تواند کود بسیار مفیدی برای این زمان باشد. این کود ترکیبی از روی، بور و پتاسیم است. این عناصر در گیاه ذخیره می شوند و برای میوه دهی به درخت کمک می کنند. در مورد کود آمینو اسید نکات زیادی را می توان بیان کرد.

یکی از این نکات این است که این کود حاوی آمینو اسیدهای ضروری است. این کودها از منابع آلی به دست آمده اند و به همین علت ضرر کمتری برای محیط زیست دارند. آمینو اسید ها در نهایت پروتئین ها را تشکیل می دهند. کمبود پروتئین خود می تواند علت ریزش گل در درخت باشد. کودهای آمینو اسید همچنین جذب مواد مغذی را در گیاه افزایش می دهند. بنابراین استفاده از آن ها در کنار کودهای دیگر نیز مفید است. این کود را می توان به صورت محلول پاشی، آبیاری یا کاربرد خاکی استفاده کرد.

بهترین زمان محلول پاشی فروت ست

فروت ست یکی از بهترین کودهایی است که می تواند به صورت محلول پاشی استفاده شود و علت ریزش گل را محدود کند. اما زمان استفاده از آن بسیار مهم است. در بهسازان کشت بهترین زمان استفاده از این کود را بررسی می کنیم. کود فروت ست برای زمانی که میوه در نهنج شروع به رشد می کند کاربرد درستی دارد. در این مرحله گل ها شروع به تقسیم سلولی می کنند. به طور کلی فروت ست را در سه مرحله از مراحل رشد گیاه می توان استفاده کرد.

مرحله ی اول پس از برداشت و پیش از ریزش برگ هاست. استفاده از این کود در این زمان باعث تقویت جوانه ها می شود. این موضوع یک علت ریزش گل را از بین می برد. مرحله ی دوم هنگام تورم جوانه ها و ظهور برگ های اولیه است. در این زمان یک پوسته ی نازک قهوه ای رنگ روی جوانه ها تشکیل می شود. این پوسته جذب بالایی برای عناصر دارد. همین موضوع محلول پاشی فروت ست در این زمان را مناسب می کند. این اتفاق معمولا در اواخر اسفند و اوایل بهار رخ می دهد. درختانی که در این زمان برگ ندارند نمی توانند استفاده ای از فروت ست داشته باشند.

برای درختان میوه، بهترین زمان مصرف فروت ست پس از برداشت میوه است. این کار به ذخیره عناصر غذایی در جوانه های برای سال بعد کمک می کند. شدن میوه ها کمک می کند. همچنین از ریزش میوه ها جلوگیری می کند. هنگام نخودی یا فندقی شدن میوه نیز زمان مناسبی برای استفاده از فروت ست است. به طور کلی استفاده از فروت ست در پاییز بهتر است. چون در این زمان جذب عناصر غذایی از طریق محلول پاشی بیشتر است. در این زمان درختان مواد غذایی را ذخیره می کنند تا بعدا از آن استفاده کنند.

سرمازدگی شکوفه ها

بهترین راهکار برای جلوگیری از سرمازدگی شکوفه

درختان در فصل سرما می توانند تحت تاثیر دمای هوا آسیب زیادی ببینند. سرما می تواند علت ریزش گل در درختان باشد. یکی از بهترین راه هایی که برای جلوگیری از ریزش گل در این فصل وجود دارد، استفاده از کودهای مناسب است. از این کودها می توان اسید آمینه و پتاسیم را نام برد. به طور کلی تغذیه ی مناسب تاثیر زیادی در جلوگیری از سرمازدگی دارد. میزان و نحوه ی استفاده از این کودها نیاز به بررسی شرایط درختان شما دارد. شما می توانید با کارشناسان organic-agri برای دریافت برنامه ی کودی جهت از بین بردن سرمازدگی در ارتباط باشید.

سرمازدگی در گیاهان مختلف علائم متفاوتی دارد. مثلا در درختان میوه دار سیاه شدن گل های درخت یا دم میوه می تواند نشانه ای از سرمازدگی باشد. همچنین قهوه ای شدن سر شاخه و ترک ترک شدن پوست سر شاخه ها از علائم سرما زدگی است. سرمازدیگی یک علت ریزش گل در درختان است. به همین علت باید از آن پیشگیری کرد. درختان در صورت سرمازدگی از بین نمی روند. اما کیفیت میوه و روند رشد آنها دچار اختلال می شود. بنابراین باید درختان تغذیه شوند تا در باروری مشکلی نداشته باشند.

علت ریزش گل انار

گلدهی انار از اوایل بهار شروع می شود و تا حدود یک ماه ادامه دارد. در فصل بهار، ممکن است به علت حمله ی آفات گل ها ریزش پیدا کنند. در این صورت نیاز است با سم پاشی با آفات مقابله کنیم. بیماری های قارچی نیز می توانند باعث ریزش گل انار شوند. همچنین پوسیدگی ریشه می تواند علت ریزش گل باشد. باید به صورت مداوم گیاه بازرسی شود تا علت ریزش گل مشخص شود. در صورت وجود بیماری های قارچی با مشورت پزشک می توان از قارچ کش استفاده کرد. اگر درخت انار در فصل سرد به گلدهی برسد نیز ممکن است تحت تاثیر سرما گل های خود را از دست بدهد.

یک موضوع دیگر که درباره ی گل های انار باید بدانید، نحوه ی بارور شدن آن هاست. در گیاه انار گرده افشانی به صورت طبیعی و خود به خود اتفاق می افتد. به این صورت که گل های نر، گل های ماده را بارور می کنند. بعد از گرده افشانی، گل های نر به صورت خود به خود می ریزند. در حالی که گل های ماده باقی مانند و تبدیل به میوه ی انار می شوند. پس خود گرده افشانی می تواند علت ریزش گل در درخت انار باشد. همچنین رطوبت خیلی کم یا خیلی زیاد خاک درختان انار نیز می تواند علت ریزش گل آن ها باشد.

علت ریزش گل در صیفی جات

یکی از مواردی که در صیفی جات اهمیت زیادی دارد، دمای محیط در زمان رشد آن هاست. اگر دمایی که گیاه در آن رشد می کند از حدی بالاتر رود می تواند باعث ریزش گل در صیفی جات شود. دمای بالا می تواند اندام های نر را تحریک کند و باعث عدم زایش آن ها شود. همچنین می تواند تعادل هورمون های گیاه را به هم بریزد و روند تغذیه ای گیاه را مخدوش کند. اگر دما تا زیر ۱۰ درجه سانتی گراد افت کند نیز باعث ریزش گل می شود. در این شرایط گیاه دچار سرمازدگی می شود. بنابراین برای حفظ بقای خودش اول از همه گل هایش را حذف می کند.

رطوبت نیز عامل مهمی در رشد گیاهان است. اگر میزان رطوبت به اندازه نباشد می تواند علت ریزش گل در صیفی جات شود. مورد مهم دیگر آبیاری است. آبیاری در صیفی جات باید مدیریت شود تا علت ریزش گل نشود. آبیاری کم یا زیاد یا آبیاری در زمان نامناسب می تواند باعث ریزش گل ها شود. و مورد دیگر که قطعا به ذهن شما رسیده، کمبود مواد غذایی مورد نیاز در گیاه است. گیاه باید به طور مناسب کودرسانی و تغذیه شود. البته باید مراقب باشیم کود زیاد به گیاه ندهیم. مثلا در زمان گلدهی اگر کود با درصد نیتروژن بالا به گیاه داده شود می تواند علت ریزش گل های آن شود.

بهترین کود برای جلوگیری از ریزش گل

کمبود مواد مغذی در گیاه می تواند باعث ریزش گل های آن شود. به همین علت باید به کود رسانی به موقع و درست به گیاه توجه داشته باشیم. شما می توانید با کارشناسان ما در organic-agri مشورت کنید و بهترین برنامه ی کوددهی را دریافت کنید. اما در اینجا به طور کلی در مورد کود مناسب برای جلوگیری از ریزش گل صحبت می کنیم. عناصر روی، کلسیم، بور و ازت چهار عنصری هستند که می توانند در جلگیری از ریزش گل بسیار موثر باشند. کود فروت ست کودی است که شامل این سه عنصر به نسبت مناسبی می شود. کود فروت ست را باید به صورت محلول پاشی استفاده کرد.

در دو مرحله ی می توان از کود فروت ست استفاده کرد. این دو مرحله برداشت میوه ها و بیدار شدن آن ها از خواب زمستانی هستند. در واقع این کود در زمان شروع تشکیل میوه یا همان فروت ست مورد استفاده قرار می گیرد. دو عنصر دیگر که می توانند در جلوگیری از ریزش گل موثر باشند پتاسیم و فسفر هستند. از این رو باید استفاده از کودهای حاوی این دو را نیز در برنامه ی کوددهی بگنجانیم. باید مراقب باشیم کوددهی در زمان مناسب و به اندازه ی مناسب اتفاق بیفتد. در غیر این صورت می تواند به گیاه آسیب های جبران ناپذیری بزند. 

بهترین کود برای جلوگیری از ریزش گل

دلایل ریزش میوه

ریزش میوه های درختان معمولا در خرداد اتفاق می افتد. یعنی زمانی که تازه میوه ها رشد کرده اند. ریزش میوه در دو مرحله از رشد اتفاق می افتد. مرحله ی اول ابتدای رشد میوه و مرحله بعد زمان برداشت میوه است. یکی از موضوعاتی که می تواند باعث ریزش میوه در این زمان ها شود، غرقاب شدن درخت است. آبیاری بیش از حد درختان می تواند به آن ها آسیب برساند. کمبود عناصر ضروری و تغذیه ی کم و نامناسب نیز می تواند علت ریزش میوه شود. در زمان میوه دهی درخت تمام مواد غذایی خود را صرف میوه هایش می کند. به همین علت به کودرسانی نیاز دارد.

عوامل محیطی نیز می توانند در ریزش میوه ها تاثیر بگذارند. باد شدید و دمای کم یا زیاد و رطوبت می تواند علت ریزش میوه شود. ژنتیک گیاه نیز در ریزش آن تاثیر دارد. برخی از ارقام گیاه به طور کلی مقاوم نیستند یا با محیط ما سازگاری ندارند. این موضوع باعث ریزش میوه های آن ها می شود. عدم تعادل هورمونی درختان نیز می تواند باعث شود میوه های خود را از دست بدهند. همانطور که قبلا گفته شد، درختان باید به طور مداوم تحت نظر باشند. باید همیشه با یک کارشناس کشاورزی مشورت کنیم. همچنین یک برنامه کوددهی منظم نیز می تواند بسیار مفید باشد.

بهترین کود برای جلوگیری از ریزش میوه

همانطور که قبلا گفته شد، تغذیه ی مناسب درختان در جلوگیری از ریزش میوه های آن ها موثر است. درختان هنگام میوه دهی به تامین مجدد مواد غذایی دارند. چون بیشتر مواد مغذی موجود را صرف میوه های خود کرده اند. عناصری مانند کلسیم، نیتروژن، فسفر، پتاسیم و بور می توانند در این مرحله به گیاه کمک کنند. کود فروت ست یکی از کودهایی است که می تواند در این مرحله هم مفید باشد. کود سولفات پتاسیم نیز می توانند در جلوگیری از ریزش میوه تاثیرگذار باشد. به طور کلی باید نیازهای درخت خود را بشناسیم و بعد آن را کوددهی کنیم.

علت تبدیل نشدن گل به میوه

علت اصلی تبدیل نشدن گل ها به میوه می تواند عدم گرده افشانی مناسب باشد. کمبود روی و پتاسیم می تواند باعث تلقیح نامناسب شود. همچنین آبیاری بیش از حد و مصرف بیش از حد کودهای ازته نیز می تواند مانع تبدیل شدن گل به میوه شود. در هنگام گلدهی باید از مصرف کودهای ازته مانند اوره خودداری کرد. بهتر است از کودهایی مانند NPK استفاده کرد. همچنین محلول پاشی کود فروت ست نیز می تواند کمک کننده باشد. باید برای میوه دهی درختان خود صبور باشید. چون درختان درواقع مواد غذایی ذخیره شده از سال قبل را استفاده می کنند. نباید توقع داشته باشید بلافاصله بعد از کوددهی درختانتان میوه بدهند.

گاهی اوقات بارندگی نامناسب در یک منطقه نیز می تواند برنامه ی رشد درختان ما را به هم بزند. وجود آفات خاص یا عدم استفاده از خاک نامناسب نیز می تواند آسیب زا باشد. توجه نکردن به آفات و بیماری ها می تواند مانع از تبدیل گل ها به میوه شود. توصیه می شود قبل از اقدام به کاشت درختان خاک باغ خود را آزمایش کنید. سپس با توجه به نتیجه ی آزمایشات یک برنامه ی مناسب برای رشد درختانتان تهیه کنید. همواره نظر کارشناسان و پزشکان را نیز مد نظر داشته باشید. مواردی که ما مطرح کردیم موارد کلی هستند. بنابراین می توانند با توجه به شرایط شما متفاوت باشند.

مشاوره

علت ریزش گل می تواند یک موضوع سوال برانگیز برای کشاورزان باشد. گاهی اوقات علت ریزش گل را نمی توان به راحتی تشخیص داد و باید بررسی های لازم انجام شود. شما می توانید با کارشناسان ما در organic-agri در ارتباط باشید. ما با توجه به شرایط درختان شما و تاریخچه ی گلدهی و میوه دهی آنها به شما کمک خواهیم کرد. تصمیم گیری برای کوددهی مناسب و ایجاد شرایط درست برای رشد درخت می تواند پر چالش باشد. اما کارشناسان ما در این مسیر همراه شما هستند. شما می توانید راه های ارتباطی را در صفحه ی تماس با ما مشاهده کنید.

نتیجه گیری در مورد علت ریزش گل در درختان

عوامل زیادی می توانند در ریزش گل های درختان موثر باشند. مثلا سرمازدگی یکی از این موارد است. یا آبیاری نامناسب و کم آبی یا غرقابی می تواند باعث ریزش گل و میوه شود. مورد بسیار مهم دیگر تغذیه ی درختان است. باید همواره به کوددهی در زمان مناسب و به میزان مناسب توجه داشته باشیم. کود فروت ست یکی از کودهایی است که در مواقع مختلف می تواند به جلوگیری از ریزش کمک کند. البته بهتر است همیشه با یک کارشناس کشاورزی مشورت کنیم. شما می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید. ما به شما در تهیه ی برنامه ی کودی مناسب کمک خواهیم کرد.