کود آهن جزء عناصر مهم برای گیاه های زراعی و آپارتمانی است.حال ممکن است بپرسید این عنصر مهم دقیقا چه کاری برای گیاه انجام می دهدو چه میزان از آن مورد نیاز ماست . کود آهن برای رشد و سلامت گیاه ضرروی است. هرچند مقادیر مورد استفاده از کود آهن کم است اما حتما باید از آن استفاده کنیم تا از مشکلات احتمالی برای گیاه خود جلوگیری کنیم.  در اینجا مواردی مثل علایم کمبود آهن در درختان، انواع کود آهن، نحوه مصرف کود آهن، نحوه مصرف آهن در خاک های آهکی و مواردی از این دست را بررسی خواهیم کرد تا به شما عزیزان در انتخاب بهتربن کود آهن بهسازان کشت کمک کنیم.

نقش عنصر آهن در گیاه

 اکنون می خواهیم با جزییات عنصر آهن را بررسی کنیم.آهن یکی از عناصر ضروری برای گیاهان است که نقش‌های مهمی در فتوسنتز، تنفس، و انتقال الکترون ایفا می‌کند. کمبود آهن یکی از رایج‌ترین کمبودهای مواد غذایی در باغات و زراعت ایران است.دلیل کمبود آهن :یکی از مهم‌ترین دلایل کمبود آهن، pH بالای خاک است. آهن در pH اسیدی به راحتی قابل جذب است، اما در pH قلیایی به شکل ترکیبات نامحلولی مانند هیدروکسید آهن و اکسید آهن در می‌آید که برای گیاهان قابل جذب نیستند.

pH خاک ایران به طور کلی قلیایی است و این امر باعث افزایش خطر کمبود آهن در گیاهان می‌شود. علاوه بر pH بالا، عوامل دیگری نیز می‌توانند باعث کمبود آهن شوند، از جمله: کمبود کلسیم یا منیزیم در خاک،وجود مقادیر زیاد روی در خاک،آبیاری سنگین،فشردگی خاک.علائم کمبود آهن: علائم کمبود آهن در گیاهان معمولاً با زرد شدن بین رگبرگ‌های برگ‌ها شروع می‌شود. در مراحل پیشرفته کمبود، برگ‌ها به طور کامل زرد یا سفید می‌شوند و رشد گیاه کند می ‌شود.

عنصر آهن - کود آهن
عنصر آهن - کود آهن

راه‌های رفع کمبود آهن:برای رفع کمبود آهن در گیاهان، می‌توان از کودهای حاوی آهن استفاده کرد. کودهای آهن به دو شکل کلات و سولفات آهن در بازار موجود هستند. کودهای کلات آهن جذب بهتری دارند و برای رفع کمبود آهن در گیاهان حساس مناسب‌تر هستند.علاوه بر استفاده از کودهای آهن، می‌توان با کاهش pH خاک نیز به رفع کمبود آهن کمک کرد. این کار را می‌توان با استفاده از کود های اسیدی مانند سولفات آمونیوم یا سولفات پتاسیم انجام داد.

علایم کمبود آهن در درختان

کمبود آهن در درختان باعث ایجاد مشکل و  آسیب جدی به درختان می شود. این عنصر غذایی حیاتی در ترکیب کلروفیل نقش داشته و در نتیجه، در فرایند فتوسنتز و سبزینگی گیاهان تأثیرگذار است. علائم کمبود آهن در درختان:  نشانه اصلی و ابتدایی نقص آهن در درختان و سایر گیاهان، تغییر رنگ برگ‌ ها به رنگ کلروز و زردی آن‌هاست. با توجه به نقص تحرکی آهن، علائم کمبود این عنصر ابتدا در برگ‌های جوان ظاهر می‌شودو سپس در ادامه مشکل ایجاد می کند.

در صورت تداوم فرآیند کمبود و افزایش شدت آن، احتمالاً تمام گیاه زرد و حتی سفید خواهد شد.در نتیجه شدت نقص، سلول‌های حاشیه برگ‌ها از بین می‌روند و لبه برگ‌ها به رنگ قهوه‌ای تغییر می‌کنند. یک نکته مهم در خصوص نقص آهن در درختان این است که ممکن است یک شاخه علائم کمبود آهن را اظهار کند، در حالی‌که شاخه‌ی دیگر هیچ نشانه‌ای از کمبود نداشته باشد.این نقص به کیفیت و کمیت میوه‌ها و محصولات آلوده و تأثیر منفی می‌گذارد.

انواع کود آهن

 خاک‌های کشور ما  معمولا به طور غالب و در مقیاس زیاد  دارای مواد آهکی هستند و این امر به دلیل نبود یا ناکافی بودن عنصر آهن در آن‌ها، به شدت بر کمیت و کیفیت محصولات تأثیر می‌گذارد. کود های پودری که شامل (لات اهن- ،سولفات اهن- کود آهن سکسترون)می باشد.کود سولفات آهن یک کود حاوی ۱۹ درصد آهن است که به صورت محلول پاشی برای رفع کمبود آهن در گیاهان و خاک استفاده می‌شود. این کود در خاک‌های ایران که اکثراً قلیایی هستند، گزینه نسبتاً خوبی است.کلات آهن EDTA یک کود حاوی ۱۵ درصد آهن است که در pH های پایین و نزدیک به ۶ پایدار است.

این کود در خاک‌های قلیایی و بسترهای با pH بالاتر از ۶.۵ اثربخشی ندارد. در واقع ۵۰ درصد از کود آهن استفاده شده توسط کشاورز، هدر رفته و توسط گیاه جذب نخواهد شد.کود آهن سکوسترن تنها کلات آهنی است که به دلیل ترکیب متوازن و موزون دو ایزومر ارتو-پارا و اورتو-اورتو، برای درمان کمبود آهن در گیاهان به صورت سریع و برای مدت زمان طولانی مؤثر است. این کود باعث افزایش درشتی و بهبود شکل محصولات می‌شود.کود آهن ۶ درصد وارداتی بمب از جمله کارهایی که برای محصولات انجام میدهد شامل بهتر کردن طعم میوه ها .و سایر محصولات می شود. فتوسنتز گیاه را بهبود می بخشد و همچنین  مقاومت گیاه را در مقابل استرس های محیطی افزایش می دهد.

نحوه ی مصرف کود آهن

در روش محلول‌پاشی در آبیاری، به دلیل پاشش کود بر روی برگ‌ها، جذب آهن به سرعت اتفاق می‌افتد، اما مدت ماندگاری آن به همان اندازه کاهش می‌یابد. این روش معمولاً زمانی به کار گرفته می‌شود که نیاز به جبران سریع کمبود آهن وجود دارد. با این حال، با پیشرفت تکنولوژی، استفاده از نانودکودها این مشکل را به حداقل می‌رسانده‌اند، به‌طوری‌که وقتی برگ‌ها پاشیده می‌شوند، همچنان امکان جذب سریع را دارند و همزمان دارای ماندگاری بالایی هستند. بهترین زمان برای انجام محلول‌پاشی گیاهان زمانی است که هنوز به کمبود آهن مبتلا نشده‌اند نحوه ی بررسی کود آهن نیاز به راهنمایی های مناسب داردتا محصولات شما کم ترین آسیب را ببینند.با organic-agri به صورت اصولی از انواع کود استفاده کنید.

نحوه مصرف - کود آهن

نحوه مصرف اهن در خاک های اهکی

 

برای رفع کمبود آهن در خاک، بهتر است از روش‌های اصلاحی خاک استفاده نمود و در عین حال بدانیم که آهن دارای دو نوع فراکسیون متحرک به شکل‌های آهن قابل تبادل و آهن محلول است. مقدار نسبی آهن در خاک‌های تهویه ‌پذیر اهمیت زیادی ندارد و در خاک‌های اسیدی بیشتر است، به خصوص تحت شرایط محیط احیایی و پی اچ بالا.مقدار آهن متحرک در خاک‌های اسیدی با تهویه‌پذیری مناسب به مقدار زیادی افزایش می‌یابد. تثبیت آهن به صورت فسفات آهن در خاک‌های اسیدی با مقدار زیاد آهن صورت می‌گیرد، اما این تثبیت تقریباً بی‌اهمیت است از نظر تأثیر بر گیاهان.

 در محیط قلیایی، تثبیت آهن به شکل ترکیبات اکسیدی به صورت نقصان دیده می‌شود. وجود انواع باکتری‌های آهن نیز در تغییرات، تبدیلات و ترکیبات آهن خاک تأثیرگذار است.نکته کلیدی در مورد این عنصر به میزان تحرک پذیری آهن در خاک مرتبط است. ورود این عنصر به خاک تقریباً با کودهای معمولی اهمیتی ندارد و نیاز به ترمیم با استفاده از کودهای خاص آهن دارد. شستشوی آهن به جز در خاک‌های اسیدی به ندرت و با میزان کمی صورت می‌گیرد و با برداشت محصولات سالیانه مقدار زیادی از آهن از خاک خارج می‌شود. بنابراین، جهت ترمیم و بازسازی خاک نسبت به این عنصر، استفاده از کود آهن به شکل کلاته شده می‌تواند بسیار موثر باشد.

 

میزان مصرف کود آهن

مصرف کودهای آهن برای درختان میوه: بهتر است در فصول پاییز و زمستان انجام شود. این دوره‌ها ایده‌آل‌ترین زمان برای کود دهی به علت کاهش فعالیت رشدی درختان و همچنین آماده‌سازی آنها برای فصل رشد بعدی می‌باشد. با این حال، میزان و زمان استفاده از کودهای آهن برای هر درخت ممکن است بسته به نوع درخت، شرایط آب و هوایی و نیازهای خاص گیاهان متفاوت باشد.

زمان مصرف آهن در درختان میوه

 

استفاده از کود آهن توسط درختان معمولاً به دو هدف انجام می‌شود. در ابتدا، به منظور پیشگیری که باید در زمانی انجام شود که گیاه در وضعیت سالم و هیچ علائمی از کمبود آهن، مانند زردی برگ‌های جوان ندارد. این کوددهی در این مرحله به بهبود باردهی درخت و افزایش شیرینی میوه‌ها کمک می‌کند.علاوه بر این، بهترین زمان مصرف کود آهن در درختان برگریز معمولاً از اواخر زمستان تا اوایل بهار، به‌ویژه پیش از شروع فصل رشد است. البته ممکن است در تابستان نیز برای این منظور مناسب باشد، اما توصیه می‌شود که این کود در زمانی استفاده شود که درخت پس از گذراندن زمستان، شروع به رشد کرده و به سوخت و ساز تولیدی بیشتری نیاز دارد.هدف دیگر استفاده از کود آهن، زمانی است که درخت به فقر آهن مبتلا شده  است. و علائم کمبود آهن قابل مشاهده است.

بهترین کود آهن خارجی

 

در صورت ظاهر شدن نشانه‌های کمبود آهن، باید به سرعت اقدام به تعویض آهن نمایید. اگر عنصر آهن به موقع تأمین نشود، کمبود شدید آهن می‌تواند به توقف رشد و در نهایت خشکیدگی شاخه‌ها و برگ‌های گیاه منجر شود.کود آهن شوک یکی از کودهای آهن با کیفیت یا محصولات وارداتی است که تأثیر مهمی در تأمین عنصر آهن برای گیاهان مختلف دارد. پس از استفاده از کود آهن شوک، سبزیجات بهترین حالت را از خود نشان می‌دهند و شرایط مناسبی برای رشد اندام‌های هوایی فراهم می‌آید.

کود آهن خارجی - کود آهن

مصرف کود آهن با درصد ۶% که به عنوان محصول وارداتی شناخته می‌شود، می‌تواند بهبود طعم انواع میوه‌ها و سایر محصولات کشاورزی را به‌دنبال داشته باشد. این نوع کود، به افزایش میزان فتوسنتز در گیاهان کمک می‌کند، که به‌طور مستقیم بر تولید قندها و کربوهیدرات‌ها در گیاه تأثیر گذار است. همچنین، مقاومت گیاهان در برابر استرس‌های محیطی را تقویت کرده و هیچ گونه خطری برای محیط زیست به همراه ندارد. مهمترین عملکرد: ارتقاء فرایند فتوسنتز و افزایش سبزی برگ‌ها، بهبود ارزش طعم و عطر محصول، تشویق به رشد جوانه‌های گیاه، و درمان زردی برگ‌های گیاه.

کود آهن RED FIGHTER: کود آهن رد فایتر انگلیس از ایجاد کلروز به دلیل کمبود آهن در گیاهان حساس جلوگیری می‌کند و این عارضه را نیز بهبود می‌بخشد. این محصول یکی از با کیفیت‌ترین آهن‌ها در بازار است که امکان استفاده آن به دو صورت، یعنی آبیاری و محلول پاشی را داراست.حضور دو نوع ایزومر با ویژگی‌های متفاوت در این محصول باعث شده تا حتی در خاک‌های بسیار قلیایی، این محصول با استحکام بسیار زیادی عمل کند. همچنین، این ویژگی موثر به آزادسازی سریع و مؤثر آهن جذب‌پذیر برای ریشه‌ها منجر می‌شود.

مزایای مصرف کود آهن

مصرف کود آهن به رشد گیاهان بیشتر بهبو عملکرد و به شادابی گیاه کمک می کند. نقش کلیدی کود آهن در گیاهان و افزایش سبزی آن‌ها بسیار حیاتی است و در ساختار آنزیم ‌های مختلف و  رنگدانه‌ها شرکت دارد. یکی از این رنگدانه ‌ها کلروفیل است که باعث ایجاد رنگ سبز در گیاهانی چون کاهو و سبزیجات برگی می‌شود. زمانی که میزان آهن کافی در گیاه فراهم نشود، تولید کافی کلروفیل در گیاه انجام نمی‌شود و در نتیجه گیاه قادر به تولید قند و تأمین غذای کافی برای اندام‌های مصرف‌کننده خود نخواهد بود. با فراهم کردن آهن، کود آهن منجر به جابجایی بهتر این ماده در انحرافات مختلف گیاه می‌شود و به این ترتیب ساخت کلروفیل به درستی انجام می‌شود.

کود آهن برای درختان میوه

کود آهن برای گیاهان زراعی

سبزی و صیفی: زمانی که غلظت آهن موجود در خاک به کمتر از ۴.۵ درصد برسد، نشانه ‌های کمبود آهن در گیاه  کم کم نمایان می شود. در این صورت استفاده از کود های مختلف آهن و از جمله کود کلات شده آهن، باعث حفظ آهن شده و در زمان حل شدن کود در آب، مانع از رسوب آهن شده و آن در دسترس گیاه قرار می‌دهند.استفاده از کود آهن برای صیفی‌جات و سبزیجات بسیار کمک‌کننده است و تأثیر زیادی بر رشد بوته‌ها خواهد گذاشت.

گیاهان گلخانه ای: کود آهن از جمله کودهای پرمصرف در گیاهان آپارتمانی و گلخانه‌ای به حساب می‌آید. میان تمامی عناصر غذایی، گیاهان به ویژه گیاهان گلدار و میوه‌دار بیشتر از سایرین به کمبود آهن دچار می‌شوند. آهن به عنوان یک جزء مهم در فرآیند فتوسنتز و تولید کلروفیل در گیاهان حضور دارد. همچنین در فرآیند تنفس گیاهان نقش بسیار مهم و ضروری دارد. گیاهان برای رشد از فتوسنتز و تولید انرژی با استفاده از اکسیژن استفاده می‌کنند و آهن در انتقال مواد مغذی مانند اکسیژن در بافتهای گیاه نیز نقش مهمی ایفا می‌کند.

گندم: آهن یکی از عناصر ضروری  و قابل توجه برای رشد و نمو گندم است. این عنصر در ساخت کلروفیل، رنگدانه سبز برگ‌های گندم، نقش دارد. در صورت کمبود آهن، کلروفیل به اندازه کافی در برگ ‌های گندم تولید نمی‌شود و برگ‌ ها رنگ پریده و زرد می‌شوند. این حالت در کشاورزی به نام «کلروز» شناخته می‌شود.علاوه بر ساخت کلروفیل، آهن در فرآیندهای دیگری مانند تولید کربوهیدرات، تنفس درست گیاه گندم، احیای شیمیایی نیترات و سولفات و… نیز نقش مهمی دارد.

گوجه: کود حاوی آهن برای گل‌ها و گیاهان انواع مزایای فراوانی دارد، اما حائز اهمیت است که این کود را به درستی با توجه به نوع گیاه استفاده کنید. در گوجه‌فرنگی، تولید کلروفیل در برگ‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و خصوصیات کود آهن برای این گونه به افزایش تولید کلروفیل کمک می‌کند. در صورتی که گیاهان دچار کمبود آهن شوند، احتمال کاهش باروری، ریزش برگ‌ها، و زردی بوته را دارید و در نهایت ممکن است محصول با کیفیتی به دست نیاید.

بهترین نوع کلات اهن

کلات آهن EDDHA: هنگامی که pH خاک به ۶.۵ یا بالاتر رسید، توصیه می‌شود که از آهن قرمز EDDHA (به صورت جزئی یا کامل) استفاده شود. آهن EDDHA در pH بالاتر از ۱۰ پایدار است. آهن EDDHA را می‌توان با نام‌های مختلفی در بازار یافت. در نگاه اول، ممکن است مشخصات این محصولات یکسان به نظر برسد، اما شکل کلات EDDHA بسیار مهم است. کلات‌های EDDHA همیشه از ترکیبی از سه ساختار مختلف تشکیل شده‌اند.

کلات آهن DTPA

DTPA یکی از کلات‌های محبوب و پرمصرف است. این امر به این دلیل است که اکثر محصولات در pH کمتر از ۶.۵ باقی می‌مانند.. دو کلات آهن DTPA مایع قابل تشخیص وجود دارد: ۳٪ و ۶٪. این دو از نظر یون‌های سدیم مورد استفاده در تولید با یکدیگر تفاوت دارند. کلات ۳٪ DTPA با مقدار زیادی سدیم تولید می‌شود، در حالی که نوع ۶٪ آن عمدتاً با آمونیوم تولید می‌شود. در کشت‌های مختلف، سدیم اضافی می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند. برای جلوگیری از بروز این مشکلات، معمولاً کلات آهن DTPA ۶٪ توصیه می‌شود. تنها عیب این DTPA ۶٪ هزینه تولید کمی بیشتر و در نتیجه هزینه بالاتر است.

کلات آهن EDTA

هنگامی که pH خاک به ۶.۵ یا بالاتر رسید، توصیه می‌شود که از آهن EDDHA (به صورت جزئی یا کامل) استفاده شود. آهن EDDHA در pH بالاتر از ۱۰ پایدار است. آهن EDDHA را می‌توان با نام‌های مختلفی در بازار یافت. در نگاه اول، ممکن است مشخصات این محصولات یکسان به نظر برسد، اما شکل کلات EDDHA بسیار مهم است. کلات‌های EDDHA همیشه از ترکیبی از سه ساختار مختلف تشکیل شده‌اند organic-agri. می تواند با مشاوره اصولی در این زمینه  می تواند به شما کمک کند.

قیمت خرید کود آهن شوک

کود آهن شوک محصولی وارداتی از ایالات متحده آمریکا است. به دلیل کیفیت و خلوص بالای این محصول، اثربخشی آن سریع و فوری است و برای تمام گیاهان باغی و زراعی کاربرد دارد.در تولید این کود آمریکایی از آخرین فناوری‌های روز دنیا استفاده می‌شود. تمامی کودهای برند شوک از جمله کود آهن به صورت نانو ساخته شده‌اند. رقیق بودن و درصد خلوص بالا از ویژگی‌های این کود است. همچنین، در مقایسه با کودهای کلات، ماندگاری و سرعت جذب بیشتری دارد.اگرچه بیشتر خاک‌های کشاورزی حاوی آهن هستند، اما معمولاً برای گیاهان قابل جذب نیستند. به همین دلیل، کمبود آهن در گیاهان بسیار رایج است و باعث زرد شدن برگ‌ها می‌شود.

مشاوره

دانش کافی و داشتن اطلاعات کاربردی مناسب در زمینه انواع کود، بهترین نوع کود دها ، اینکه چه موقع بهترین زمان برای استفاده از کود هاست . با انجام چه کارهایی می توانیم به سلامت محصولمان کمک کنیم ؟! چگونه می توانیم جلوی ضرر های کمتر را بگیریم؟! این ها همیشه سوالاتی است که ذهنتان را درگیر می کند. با دریافت مشاوره اصولی و کاربردی از بهسازان کشت کیفیت محصولات خود را تضمین کنید و  با کیفیت ترین و مطمئن ترین کود ها بخصوص کود آهن را برای خود تهیه کنید. فراموش نکنید که دریافت مشاوره اصولی و خوب می تواند تا حد زیادی جلوی ضرر و زیان دیدن شما عزیزان را بگیرد.