ترکیب طلایی سیلیکات پتاسیم چیست؟

برای پاسخ به این سوال بهتر است که اینگونه شروع کنیم که ترکیب سلیکات پتاسیم یا به اصطلاح Potassium silicate یک ترکیب در رشد و تقویت برخی محصولات کشاورزی است. از جمله این محصولات می توان به گندم، جو، برنج، انگور، خیار، نیشکر، خربزه و حتی گیاهان زینتی نیز اشاره کرد. سیلیکات پتاسیم به دلیل مواد اولیه معدنی  که دارد هنگامی که ترکیب می شود به صورت بلورهای سفید ظاهر می‌شوند این ترکیب در برخی گیاهان زراعی مثل گندم جو و درختان میوه انار پسته به عنوان یک کود مهم و ضروری توصیف می‌کنند به همین دلیل نمی توان از اهیمت این ترکیب فوق العاده غافل ماند.

بررسی ترکیبات سیلیکات پتاسیم برند شوک

همانطور که گفتیم ترکیب معدنی سیلیکات پتاسیم شوک، از ترکیب سیلیسیم و پتاسیم تشکیل شده است .  عنصر سیلیس یکی از عناصر اساسی و حیاتی است.  مصرف این عنصر برای گیاهان مزایای فراوانی دارد. به عنوان مثال، از مزایای سیلیس می‌توان به افزایش نفوذ نور به گیاه، بهبود کیفیت و عملکرد محصول، و تقویت استحکام دیواره‌ی سلولی اشاره کرد.  کود سلیکات پتاسیم آمریکایی شوک به دلیل فواید چشمگیری که دارد، به تمام باغبانان و کشاورزان توصیه می شود.

عناصر تشکیل دهنده

پتاسیم (k)

سیلیسیم (si)

درصد عناصر

۳۰ درصد

۴۰   درصد

بررسی نقش سیلیسیم در گیاهان

سیلیسیم با نماد عنصری (Si) از جمله عناصر ضروری و حیاتی برای گیاهان است کمبود این عنصر می‌تواند بر سلامت گیاهان تأثیر مهمی داشته باشد.  از جمله مزایای استفاده از سیلیسیم برای گیاهان می‌توان به افزایش سفتی و استحکام برگ‌های گیاه، افزایش قابلیت جذب فسفر، بهبود کیفیت و عملکرد محصولات اشاره کرد.  همچنین این عنصر می تواند باعث افزایش نفوذ نور به گیاه و تقویت دیواره‌ی سلولی گیاه شود.  همانطور که بررسی کردیم تقویت دیواره‌های سلولی گیاه می تواند باعث مقاومت بیشتر آن در برابر حشرات و قارچ‌های بیماری‌زای مختلف می‌شود. همچنین باعث می‌شود که گیاه بتواند وزن بیشتری در هنگام باروری و گلدهی را تحمل کند . اینگونه شما گیاهی با برگ‌ها و میوه‌های بیستر و بزرگ‌تری خواهید داشت.

از دیگر مزایای عنصر سیلیس می توان به افزایش  مقاومت گیاه در برابر شرایط محیطی نامساعد مانند گرما نیز اشاره کرد. درکل زمانی که عناصر سیلیس و پتاسیم با یکدیگر ترکیب شده و به گیاه منتقل می شوند. باعث ایجاد مقاومت بیشتری در گیاه  نسبت به شرایط محیطی ناخواسته مانند سوختگی برگ‌ها و پوکی میوه‌ها در درختان میوه می شوند. قطعا در گیاهان آپارتمانی متوجه شده اید که گاها رشد این گیاهان با گیاهان کشت شده در زمین متفاوت است. این امر به دلیل کمبود عناصر غذایی مانند عنصر سیلیس در خاک گلدان‌ها برمی‌گردد.

به صورت کلی می توان از مزایای  سیلیسیم در خاک به موارد زیر اشار کرد:

  • افزایش مقاومت گیاه در برابر تنش های آبی، دمایی، آفات و بیماری‌ها
  • افزایش رشد رویشی گیاهان به ویژه گیاهان گلدانی
  • کاهش خوابیدگی یا ورس گیاه
  • افزایش کیفیت و عملکرد دانه
  • افزایش فتوسنتز
  • افزایش حاصل‌خیزی خاک
  • افزایش ماندگاری و انبارداری محصولات
  • افزایش تعادل بین عناصر غذایی
  • کاهش تنش شوری در گیاه

بررسی تاثیر عنصر  پتاسیم در گیاهان

عنصر پتاسیم، که کی از  فراوان‌ترین کاتیون موجود در گیاهان است، نقش‌های حیاتی در بهبود عملکرد گیاهان دارد. چرا که این عنصر عملکردهای مهمی مانند فتوسنتز، تنظیم اسمزی، فعالیت آنزیم‌ها، سنتز پروتئین و تنظیم باز و بسته‌شدن روزنه‌های غشاء را بر عهده دارد. زمانی که تمامی این عملکرد ها را بتوان کنترل کرد قطعا این عنصر می تواند در  فرایندهایی همچون حرکت آب، مواد مغذی و کربوهیدرات‌ها در بافت گیاه نقش اساسی ایفا کند. همچنین، پتاسیم برای تثبیت نیتروژن (در گیاهانی که قابلیت تثبیت نیتروژن را ندارند مانند یونجه) توسط گره‌های ریشه اهمیت بسیاری دارد. با کوددهی ترکیبات پتاسیمی شوک سلامتی گیاه خود را تضمین کنید و محصولاتی باکیفیت از گیاهانتان دریافت کنید.

تاثیر کود سیلیکات پتاسی در افزایش مقاومت گیاه به آفات و بیماری ها

همانطور که بایکدیگر تا به اینجا بررسی کود سیلیکات پتاسی حاوی سیلیس و پتاسیم است.  عنصر سیلیس، یک عنصر است که در دیواره سلولی گیاهان تجمع می‌یابد و یا ایجاد یک لایه سخت و محافظ روی سطح دیواره‌ها، به استحکام آنها کمک می‌کند. این لایه به گیاهان در مقابل حملات آفات و بیماری‌ها، و همچنین آسیب‌ های فیزیکی، محافظت می‌کند.

علاوه بر این، سیلیسیم با فعال‌سازی برخی از آنزیم‌های دفاعی در داخل گیاهان، مقاومت آنها را در برابر حملات افاتن و بیماری ها افزایش می‌دهد. این عملکرد در هر دو بخش برگ و ریشه گیاه رخ می‌دهد. به عبارت دیگر، سیلیکات پتاسیم باعث مقاومت در برابر بیماری‌های سطح برگ و تخریب‌های ناشی از قارچ در ریشه می‌شود. لطفا توجه باشید که این کود، یک ماده ضد قارچ یا ضد بیماری نیست. بلکه باید قبل از وقوع حملات آفات و بیماری‌ها استفاده شود تا مقاومت گیاهان تقویت شود.

مزایای استفاده از سیلیکات پتاسیم مایع

همانطور که می دانید عنصر سیلیس، یک عنصر است که در دیواره سلولی گیاهان تجمع می‌یابد و یا ایجاد یک لایه سخت و محافظ روی سطح دیواره‌ها، به استحکام آنها کمک می‌کند. این لایه به گیاهان در مقابل حملات آفات و بیماری‌ها، و همچنین آسیب‌ های فیزیکی، محافظت می‌کند.

ترکیب سیلیکات پتاسیم می‌تواند روزنه‌های موجود در غشا و یا دیواره سلول تأثیر بگذارد. هنگامی که گیاه در معرض تنش کم آبی و خشکی قرار می‌گیرد، سیلیکات پتاسیم با بستن روزنه‌ها باعث کاهش از دست دادن آب و حفظ رطوبت در بافت گیاه می‌شود.

 وقتی بافت گیاهی آب خود را از دست می‌دهد، پژمرده شده و در تنش های  شدید از بین می‌رود. کود سیلیکات پتاسیم شوک  با تنظیم اسمزی و با تجمع عناصری مانند پتاسیم باعث می‌شود، فشار سلولی در بافت حفظ شود و جلوی پژمردگی گرفته شود.

کود  سیلیکات پتاسیم مایع آمریکایی می‌تواند جذب مواد مغذی ضروری از جمله خود پتاسیم را افزایش دهد. این می تواند به حفظ تعادل عناصر غذایی در گیاه کمک کند، حتی زمانی که دسترسی به آب ومواد مغذی برای گیاه محدود است.

علاوه ‌بر موارد قابل لمسی که در بالا ذکر شد، سیلیکات پتاسیم روی خیلی از فرآیندهای فیزیولوژیکی نیز تاثیر می‌گذارد. به‌عنوان مثال، سیلیکات پتاسیم باعث بهبود فتوسنتز، افزایش دفاع آنتی‌اکسیدانی و افزایش بیان ژن‌های مقاومت به خشکی می‌شود که نتیجه آن حفظ ساختارهای سلولی و رشد و تولید گیاه خواهد در شرایط تنش خواهد شد.

پتاسیم موجود در سیلیکات پتاسیم به دلیل ایجاد رقابت با سدیم و  با کاهش جذب سدیم، تنظیم اسمزی گیاه،   باز و بسته کردن روزنه‌ها، افزایش جذب مواد غذایی، افزایش مقاومت دیواره‌های سلولی ، افزایش مقاومت گیاه در برابر افات و بیماری ها ورس (خوابیدگی) شده  و با تولید برخی ژن‌های مقاومت، به افزایش مقاومت گیاهان به تنش های شوری کمک می کند.

تاثیر سیلیکات پتاسیم در گیاه

سیلیکات پتاسیم به عنوان یک کود معدنی با تأثیرات متعددی بر رشد و توسعه گیاهان شناخته شده است. این ترکیب حاوی دو عنصر اساسی برای رشد گیاهان، یعنی پتاسیم و سیلیسیم است. تأثیرات اصلی سیلیکات پتاسیم بر رشد گیاهان عبارتند از:

  1. افزایش تولید و انتقال مواد فتوسنتزی در داخل گیاه
  2. افزایش مقاومت به کم آبی، گرما، سرما و شوری آب و خاک
  3. افزایش ماندگاری گیاهان زینتی
  4. کاهش اتلاف آب از گیاه
  5. افزایش درشتی میوه در گیاهان باغی
  6. افزایش پرشدن دانه در گیاهان زراعی
  7. بهبود ایمنی گیاهان
  8. کاهش اثرات فلزات سمی در خاک
  9. افزایش مقاومت در برابر بیماری‌های قارچی برگی و ریشه‌ای و همچنین آفات
  10. افزایش مقاومت به خوابیدگی بوته در گندم و جو
  11. افزایش رنگ‌گیری میوه
  12. مقاومت میوه در برابر آفتاب‌سوختگی

با توجه به این تأثیرات، مصرف به موقع سیلیکات پتاسیم می‌تواند به بهبود رشد، توسعه و مقاومت گیاهان در برابر شرایط مختلف محیطی کمک کند.

نحوه مصرف سیلیکات پتاسیم در گیاهان

 کود سیلیکات پتاسیم مایع شوک را می‌توان به دو روش آبیاری و محلول‌پاشی برگی استفاده کرد. اما قبل از هر استفاده، باید هدف مصرف از این کود مشخص شود.

کوددهی سلیکات پتاسیم به صورت محلول پاشی

پاشیدن این کود روی برگ‌ها باعث افزایش مقاومت گیاه به بیماری‌های سطح برگی، آفات، تنش‌های گرمایی و انتقال مواد قندی به میوه و دانه می‌شود. همچنین از انجایی که کود سلیکات پتاسیم روزنه‌های موجود در غشا و یا دیواره سلول را نیز کنترل می کند. در نیتجه کوددهی سلیکات پتاسیم شوک به صورت محلول پاشی می تواند میزان تعرق و یا از دست دادن آب از طریق برگ ها را نیز کنترل کند. همچنین آبیاری از این طریق می تواند باعث بزگ تر شدن و افزایش برگ دهی در  گیاهان شود.

کوددهی سلیکات پتاسیم به صورت آبیاری

استفاده از این کود نیز به روش آبیاری نیز برای گیاهان رایج است. در این روش مقدار معینی از کود سلیکات پتاسیم مایع را با مقدار معینی آب بدون کلر ترکیب کرده و به گیاه خود منتقل کنید. همانطور که قبلا با یکیدیگر بررسی کرده ایم در این روش کود مستقیما با خاک در تماس است . کوددهی سلیکات پتاسی به روش آبیاری باعث افزایش مقاومت گیاه به بیماری‌های ناحیه ریشه، انتقال مواد غذایی و افزایش ایمنی گیاه می‌شود.

نکته: کشاورزان و باغداران گرامی لطفا توجه داشته باشید که برای کوددهی سلیکات پتاسیم با هر کدام از این دو روش با متخصصان این زمینه مشورت کنید.

 کود سیلیکات پتاسیم برای گندم باعث پرشدن دانه در گیاهان زراعی می شود

قبل از کاشت گندم و جو، تأمین عناصر غذایی آن در خاک با کودهای پایه، ضروری است. این کودها معمولاً شامل عناصری مانند پتاسیم، فسفر و گوگرد می‌شوند، همچنین از برخی فرم‌های کودهای نیتروژنی نیز می‌توان استفاده کرد. مرحله ای وجود دارد که در آن  هنگام فشار دادن بذر گندم و جو، یک مایع سفید رنگ از آن بیرون می‌آید که به این مرحله "شیری شدن دانه" گفته می‌شود. این فرایند باعث افزایش محتوای خشک دانه می‌شود و مایع داخل بذر به وضعیت خمیری تبدیل می‌شود که به آن "خمیری شدن دانه" گفته می‌شود.

کشاورزان بهتر است در این مرحله، از کود سیلیکات پتاسیم مایع شوک به صورت محلول‌پاشی استفاده کنند. این کوددهی در این مرحله می‌تواند برای گیاه شما بسیار موثر باشد. سیلیکات پتاسیم ممکن است به عنوان یک سیگنالو یا پل ارتباطی موثر برای افزایش انتقال مواد از برگ به دانه عمل کند و باعث پر شدن دانه‌ها و کاهش چروکیدگی آن‌ها شود.

تاثیر سیلیکات پتاسیم شوک در پسته

درخت پسته از جنس درختان کم ارتفاع و منشأ گرمسیری است که بومی مناطق معتدل و گرم است. ارتفاع متوسط این درخت‌ها حدوداً ۵ تا ۱۵ متر است. این درختان دارای مقاومت قابل توجهی در برابر خشکی هستند. میوه پسته یکی از اصلی‌ترین مغزیجات و خشکبارهاست و با وجود قیمت بالا، طعم خوبی دارد و از نظر تغذیه‌ای نیز بسیار مفید است. درخت پسته دارای دو جنس نر و ماده است و برای بادگرده‌افشانی به هم نیاز دارند. برای کاشت موفق درخت پسته، لازم است هر دو نر و ماده را کنار هم کاشت تا باردهی موثری را به دست آورند.

برای رشد و باروری مناسب درختان پسته، کوددهی با کودهای مختلف لازم است. برنامه کوددهی باید با توجه به نیازهای درختان تنظیم شود تا بتواند تأثیر مثبتی بر رشد و باروری آنها داشته باشد. در این برنامه باید عناصر غذایی و ترکیبات مهم مورد نیاز درخت پسته در نظر گرفته شود و زمان مناسب استفاده از آن‌ها تعیین گردد. منیزیم، پتاسیم، روی و منگنز، نیتروژن و فسفر از جمله عناصری هستند که برای رشد و توسعه مناسب درختان پسته ضروری هستند. درشت شدن میوه در درختان بصورت محلول پاشی برگی باعث افزایش انتقال مواد به دانه یا میوه، درشتی و وزن‌گیری آنها و نهایتا افزایش عملکرد می‌شود.

مزرعه گندم - کود سیلیکات پتاسیم

زمان مصرف سیلیکات پتاسیم در درختان میوه

کوددهی سلیکات پتاسیم خارجی شوک در درختان میوه می تواند به صورت محلول پاشی باشد. همچنین می توان در تمامی دوره های رشد از این کود به میزان مناسبی برای درختان میوه استفاده کرد. محلول‌پاشی این کود در مرحله پرشدن دانه و درشت شدن میوه باعث افزایش انتقال مواد قندی به میوه و افزایش عملکرد می‌شود. این کود را می توانید در مرحبه تبدیل گل به میوه نیز استفاده کنید آنگاه محصولی خوش رنگ و خوش طعم خواهید داشت.

زمان مصرف سیلیکات پتاسیم در گندم و برنج

محلول‌پاشی سیلیکات پتاسیم در  گندم و جو  بهتر است  به صورت محلول پاشی در دوره پرشدن دانه انجام شود. این کار باعث افزایش وزن دانه و جلوگیری از ورس خواهد شد. همچنین به صورت آبیاری می توان از این کود در تمامی دوره های رشد یعنی از مرحله سبز شدن تا استقرار ئ پر شدن دانه استفاده کرد.

جدول نحوه مصرف سیلیکات پتاسیم

مصرف به موقع کود سلیکات پتاسیم برای محصولات زراعی و باغی یکی از عوامل کلیدی در بهبود عملکرد گیاهان و افزایش عملکرد محصول می‌باشد. کود سلیکات پتاسیم حاوی پتاسیم و سیلیسیوم است که نقش بسیار مهمی در تقویت گیاهان ایفا می‌کند.

مزایای مصرف به موقع کود سلیکات پتاسیم:

  1. افزایش مقاومت به بیماری‌ها و آفات: سلیکات پتاسیم باعث افزایش مقاومت گیاهان به بیماری‌های قارچی و آفات می‌شود.
  2. تقویت ساختار گیاهان: افزایش مقاومت گیاهان به شوری، خشکی، گرما، و سرما از طریق تقویت ساختار بافت‌های گیاهی.
  3. افزایش تحمل به تنش‌های محیطی: سلیکات پتاسیم موجب افزایش تحمل گیاهان به تنش‌های محیطی مانند خشکسالی و شوری خاک می‌شود.
  4. تقویت ریشه‌ها: این کود باعث تقویت سیستم ریشه گیاه می‌شود که در جذب عناصر غذایی از خاک و افزایش بازده محصول تأثیرگذار است.
  5. افزایش حجم و کیفیت محصول: مصرف به موقع کود سلیکات پتاسیم می‌تواند منجر به افزایش حجم و کیفیت محصولات زراعی و باغی شود.

نکات مهم:

- مصرف کود سلیکات پتاسیم را باید در فازهای مختلف رشد گیاهان انجام داد.

- مقدار مناسب کود باید با توجه به نوع گیاه، شرایط خاک و اقلیم تعیین شود.

- مصرف به موقع کود به عنوان یک استراتژی پیشگیرانه می‌تواند به حفظ سلامت گیاهان کمک کند.

- از توصیه‌های کارشناسان کشاورزی برای زمان و مقدار دقیق مصرف بهره ببرید.

با مشاوره کارشناسان خبره ما، می‌توانید بهترین برنامه مصرف کود سلیکات پتاسیم را برای محصولات خود تنظیم کرده و عملکرد گیاهان خود را بهبود بخشید.

نوع محصول

نحوه مصرف

آبیاری

محلول پاشی

گیاهان زراعی مانند گندم، جو، ذرت، برنج، نخود و …

۴ تا ۵ لیتر در هکتار

۲ تا ۳ لیتر در ۱۰۰۰ لیتر آب

گیاهان باغی مانند پسته، سیب، گلابی، هلو، شلیل و …

۵ تا ۱۰ لیتر در هکتار

۲ تا ۳ لیتر در ۱۰۰۰ لیتر آب

 بهترین کود سیلیکات پتاسیم خارجی( سیلیکات پتاسیم شوک)

کمپانی سازنده :  پن آمریکا

ترکیبات : تشکیل شده از ۳۰ درصد پتاسیم و ۴۰ درصد سیلیسیم

مزایا:  افزایش حاصلخیزی خاک و افزایش عملکرد و کیفیت دانه .

ویژگی کودهای برند شوک: خلوص و کیفیت عالی محصول، سرعت جذب بسیار بالا.

میزان حجم بسته بندی : گالن های ۵ لیتری و ۲۰ لیتری

نحوه ی مصرف: به صورت محلول پاشی و آبیاری

یکی از محصولات آمریکایی که مجموعه بهسازان کشت ارائه می کند، کود سیلیکات پتاسیم مایع شوک است.  این کود ها از جمله کودهای با خلوص و کیفیت بالا هستند. علاوه بر آن  به دلیل ویژگی برجسته‌ای که نانو بودن آنها به آنها بخشیده است، از سایر محصولات مشابه متمایز می‌شوند. تکنولوژی بکار رفته در تولید این کودهای آمریکایی از آخرین و پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های جهان است. همچنین همه کودهای برند شوک، از جمله کود پتاسیم سیلیکات، به صورت نانو تولید می‌شوند. این ویژگی نانو بودن آنها به همراه رقیق بودن و خلوص بالای آنها، از جمله خصوصیات مهم آنهاست.

پتاسیم به عنوان یکی از عناصر اصلی مورد نیاز برای رشد گیاهان، جزو سه عنصر پایه‌ای (NPK) شناخته می‌شود. همچنین، سیلیسیوم یکی از عناصر ضروری برای گیاهان است که در ساختار سلولی آنها نقش دارد. با فراهم کردن پتاسیم و سیلیسیوم به گیاهان، کود سیلیکات پتاسیم مایع  شوک می‌تواند به رشد و توسعه آنها کمک کند. معمولاً از کود پتاسیم سیلیکات شوک برای افزایش تحمل گیاهان در برابر تنش هایی مانند خشکی، سرما، گرما، آفات و بیماری‌ها استفاده می‌شود. این کود همچنین می‌تواند بهبود رشد ریشه و ساقه گیاه، افزایش مقاومت در برابر آسیب‌های احتمالی و افزایش حجم محصول نهایی را تسریع کند.

بهترین کود - کود سیلیکات پتاسیم

قیمت کود سیلیکات پتاسیم خارجی موجود در بازار

 متاسفانه ما به دلیل نوسانات ارزی و تغییرات در قیمت دلار، امکان اعلام قیمت دقیق برای کود سیلیکات پتاسیم شوک آمریکایی در این مقاله را نداریم. اما شما می‌توانید جهت دریافت قیمت به روز و دقیق، به سایت بهسازان کشت مراجعه کنید. توجه داشته باشید که این مجموعه تخفیفات بهارانه‌ای به میزان ۱۰ درصد را بر روی تمامی محصولات خود اعمال نموده و بهترین و به صرفه‌ترین قیمت را ارائه می‌دهد. اطلاعات بیشتر و دریافت قیمت محصولات، در سایت بهسازان کشت قابل دسترس است.

 نحوه خرید کود سیلیکات پتاسیم شوک

برای خرید کود سیلیکات پتاسیم شوک از سایت بهسازان کشت، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. ابتدا، محصول خود را در سایت بهسازان کشت جستجو کرده سپس این محصول را در گالن‌های ۵، ۱۵ و ۲۰ لیتری موجود است، به تعداد مناسبی انتخاب کنید.
  2. برای خرید، می‌توانید از درگاه‌های پرداخت موجود در سایت استفاده کنید تنها کافی است که این محصول را به سبد خرید خود اضافه کنید.
  3. در صورت نیاز به مشاوره درباره نحوه مصرف کود، می‌توانید با شماره‌های تماس موجود در سایت تماس بگیرید و از کارشناسان خبره مجموعه بهسازان کشت مشاوره دریافت کنید. این مشاوره شامل بهترین نحوه و میزان مصرف برای گیاه خود می‌باشد.
  4. همچنین بهتر است که اشاره کنم که این محصول به سراسر کشور ارسال می‌شود، بنابراین تمامی هموطنان می‌توانند از این خدمات بهره مند شوند.

مشاوره کشاورزی

در مورد مشاوره کشاورزی، بهتر است که از خدمات متخصصان کارشناس و با تجربه در زمینه کشاورزی بهره ببرید. مجموعه بهسازان کشت با دارا بودن تیمی از کارشناسان خبره و با تجربه، آماده ارائه بهترین مشاوره‌های کشاورزی به شما هستند.

اگر نیاز به مشاوره در زمینه کود سلیکات پتاسیم شوک دارید، می‌توانید با ما تماس بگیرید و از تجربه کارشناسان ما بهره مند شوید. ما به عنوان مجموعه بهسازان کشت، به ارائه مشاوره‌های رایگان و ارائه بهترین خدمات برای بهبود کشاورزی و کسب بهره‌وری بیشتر از زمین‌های کشاورزیتان متعهد هستیم.

برای دریافت مشاوره رایگان و اطلاعات بیشتر درباره کود سلیکات پتاسیم شوک و سایر موضوعات کشاورزی، با ما تماس بگیرید. تیم ما آماده‌ی پاسخگویی به تمامی سوالات شما و ارائه راهکارهای موثر برای بهبود عملکرد محصولاتتان است.

مشاوره - کود سیلیکات پتاسیم