کود برای گردو + ۱۷نکته مهم برای خرید بهترین کود درخت گردو

کود برای گردو از جهات بسیاری حائز اهمیت است. زیرا معمولا محصول گردو در بین دیگر محصولات کشاورزی به عنوان یکی از محصولات باغی با ارزش اقتصادی محسوب می‌شود. استفاده از کود مناسب می‌تواند افزایش بار و محصول دهی درخت گردو را در پی داشته باشد. هم چنین باعث افزایش عملکرد و کیفیت محصولات گردو شود. کود برای گردو در انواع مختلفی وجود دارند که هر کدام ویژگی‌های متفاوتی دارند و در موارد خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. برای استفاده بهینه از کود برای گردو، می توان ابتدا به تحلیل خاک و آزمایش های مورد نیاز در محل مورد نظر پرداخت. سپس می‌توان با توجه به نیازهای خاک و گیاه، کود مناسب را انتخاب کرد. مقدار و زمان استفاده از آنرا مشخص کرد. مجموعه این فعالیت ها با حضور بهسازان کشت به سهولت و در کمترین زمان ممکن و با حضور کارشناسان برجسته این حوزه، امکان پذیر خواهد بود.

بهترین زمان کود دهی درخت گردو

زمان و نحوه اقدام جهت دادن کود برای گردو از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا زمان مناسب برای دادن کود برای گردو می‌تواند تأثیر زیادی بر میزان محصول دهی درختان داشته باشد. بهترین زمان برای دادن کود برای گردو، به عوامل مختلفی از جمله شرایط اقلیمی بستگی دارد. به عنوان مثال در بعضی موارد، فصل بهار می تواند یکی از بهترین زمان‌ها جهت دادن کود برای گردو باشد. زیرا در این فصل، درختان در حال بیدار شدن هستند. پاییز نیز یک زمان مناسب برای دادن کود برای گردو است. زیرا در این فصل درختان آماده برای خواب زمستانی و در نتیجه ذخیره مواد غذایی برای فصل زمستان می‌شوند. کود برای گردو در پاییز می‌تواند به درخت کمک کند تا مواد غذایی مورد نیاز برای فصل بعدی را ذخیره کند.

کود مناسب رشد سریع درخت گردو(سه بیست + ده ایکس شوک)

کود ۲۰-۲۰-۲۰ یک نوع کود شیمیایی است. این کود از ترکیبات مختلفی همچون نیتروژن (N)، فسفر (P) و پتاسیم (K) تشکیل شده است. هر یک از این عناصر عنوان شده نقش مهمی در رشد و توسعه گیاهان دارند. هم چنین به طور کلی این نسبت‌ها نشان‌دهنده مقدار درصدی هر یک از این عناصر در کود می‌باشد. این عناصر از اهمیت بسیاری برای رشد گردو برخوردار است. بنابراین جهت دادن کود برای گردو، این کود بسیار مناسب است. کود "ده ایکس شوک" یک نوع کود شیمیایی است. از این نوع کود جهت دادن کود برای گردو که به عنوان یک کود با تأثیر فوری برای گیاهان شناخته می‌شود، استفاده می شود. این کود، برای افزایش باردهی محصولات در زمان‌هایی که نیاز به تغذیه فوری دارند، استفاده می‌شود. نام "ده ایکس شوک" اشاره به اثر به نسبت سریع و قوی تر نسبت به دیگر کودها بر رشد گیاهان دارد. با این حال، استفاده از کود "ده ایکس شوک" باید با دقت و با رعایت دستورالعمل‌های مربوطه انجام شود. علت این امر این است که ممکن است در مواردی باعث سوء استفاده یا آسیب به گیاهان شود. به علاوه، برای اطمینان از بهترین نتایج، می‌توانید پیش از استفاده از این کود، با متخصصان کشاورزی مشورت کنید. پیشنهاد ما به شما بهسازان کشت می باشد. دسترسی به کارشناسان بهسازان کشت به سهولت و در کمترین زمان ممکن انجام می شود. با حضور کارشناسان برجسته این حوزه، هموارترین راه برای رسیدن به میزان بالای محصول با کیفیت بالا برای شما هموار خواهد شد.

کود برای گردو - نکات مهم برای خرید

تاثیر کود مینرال تکسا در درخت گردو(انالیز کود و تاثیرات و زمان مصرف)

کود "مینرال تکسا" یک نوع کود معدنی است که برای تقویت خاک و بهبود و تنظیم ترکیبات خاک و بهبود کیفیت آن استفاده می‌شود. این کود شامل مخلوطی از عناصر معدنی ضروری برای رشد گیاهان است. بیشتر برای مواردی که در خاک ممکن است کمبود عناصرریزمغذی داشته باشند، بسیار مناسب است. عناصر معدنی موجود در کود "مینرال تکسا" می‌تواند شامل ازت، فسفر، پتاسیم، آهن، منگنز، روی و دیگر عناصر معدنی مهم باشد. استفاده از کود "مینرال تکسا" به عنوان یک کود معدنی می‌تواند به رشد و افزایش قابل توجه باردهی درخت گردو کمک کند. این کود می‌تواند به عنوان کود برای گردو مورد استفاده قرار گیرد. این کود باعث اصلاح ساختار خاک، افزایش عناصر مغذی خاک و تنظیم ph خاک و افزایش جذب عناصر غذایی توسط گیاهان شود. علاوه بر این، مواد معدنی موجود در این کود می‌توانند بهبود کیفیت و کمیت محصولات و افزایش عملکرد گیاهان را تضمین کنند. استفاده از کود "مینرال تکسا" باید با توجه به نیازهای خاک و گیاهان و با رعایت دستورالعمل‌های مربوطه انجام شود. می توانید در این حوزه از مشاوره رایگان بهسازان کشت بهره مند شوید.

بهترین کود برای افزایش باردهی گردو(کود مخصوص گردو شوک)

کود برای گردو - نکات مهم برای خرید

کود "برند شوک" یک نوع کود شیمیایی است که با نام تجاری "شوک" در آمریکا شناخته می‌شود. این نوع برند از کود می تواند به عنوان یک کود برای گردو شناخته می‌شود. خرید کود مخصوص گردو شوک معمولاً برای افزایش رشد کمّی و کیفی محصولات، زمانیکه گیاه گردو نیاز به تغذیه فوری دارند، استفاده می‌شود. کود "برند شوک" معمولاً شامل مواد مغذی اساسی مانند نیتروژن (N)، فسفر (P) و پتاسیم (K) است. قیمت کود مخصوص گردو شوک با توجه به نسبت ترکیب این عناصر غذایی اصلی برای گیاهان متغیر است. با این کود برای گردو می‌توان به نسبت در زمان کوتاهی نتیجه مورد نظر دریافت کرد. هم چنین رشد گیاهان را بهبود بخشید و عملکرد آنها را افزایش دهد. با این حال، استفاده از کود "برند شوک" باید با دقت و با رعایت دستورالعمل‌های مربوطه انجام شود. استفاده از این کود برای گردو به صورت خودسر و بدون مشورت با متخصص کشاورزی، می تواند صدمه و آسیب به درخت بزند. به علاوه، برای اطمینان از بهترین نتایج بایستی پیش از استفاده از این کود، با متخصصان کشاورزی مشورت کنید. پیشنهاد می شود که در این حوزه از مشاوره رایگان بهسازان کشت بهره مند شوید.

مشخصات کود مخصوص گردو شوک آمریکایی

کود مخصوص گردو شوک یک کود کامل مایع تقویتی است. این کود برای گردو محصول کشور آمریکا می‌باشد. هم چنین گزینه مناسب برای تمام محصولات باغی و زراعی است. این کود مایع می تواند تمام عناصر غذایی مورد نیاز برای افزایش کمیت و کیفیت محصول را فراهم کند. این کود معمولا با درصد خلوص بالایی در بازار عرضه می شود. هم چنین از مزایای این کود برای گردو کاهش هزینه‌های تولید کشاورزی است. این کود برای گردو حاوی عناصر ریز مغذی است. این کود برای گردو باعث افزایش حاصلخیزی خاک می شود. هم چنین بستر خاک را برای رشد گیاه فراهم می‌کند. همچنین این کود برای گردو باعث افزایش مقاومت گیاه به انواع خطرات احتمالی نظیر آفات و بیماری‌ها می شود. غلظت زیاد ماده موثره و کیفیت بالای آن از دیگر مزایای این کود برای گردو است. استفاده از کود برای گردو در افزایش راندمان تاثیر گذار است. به دلیل دارا بودن این کود از عناصر مغذی مورد نیاز، معمولا از کود های شیمیایی بی نیاز خواهید شد. کود مایع شوک بیش از ۱۰ عنصر مهم را در خود جای داده است. این امر در افزایش عملکرد و افزایش کیفیت محصول نقش اساسی دارد.

نحوه مصرف کود مخصوص گردو شوک )

معمولا جهت کوددادن درخت گردو دو راه و دو روش متداول و معمول است که توسط کشاورزان به کارگرفته می شود. در روش اول مصرف کود برای گردو روشی با نام محلول ‌پاشی است. در این روش لازم است ابتدا مقداری از کود برای گردو را در ظرفی با آب مخلوط کنیم. سپس با استفاده از دستگاه‌های مخصوص محلول‌پاشی، می آییم و محلول را بر روی برگ‌ها و تنه درختان گردو اسپری می کنیم. این امر به گونه ای انجام می شود که تمامی قسمت‌ها به خوبی به محلول آغشته شوند. اما در روش دوم مصرف کود برای گردو که روش آبیاری نام دارد، بایستی با درصد مشخص و مناسبی کود را با آب ترکیب کرد. هم چنین از طریق سیستم آبیاری عملیات کوددهی را بایستی انجام داد. هم چنین می توان همراه با آبیاری مستقیماٌ قسمت سایه‌انداز درخت را از این محلول بریزید.

کود برای گردو - نکات مهم برای خرید

مقدار و زمان مصرف کود مخصوص گردو شوک

بهترین زمان برای استفاده از کود برای گردو به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله این عوامل شرایط آب و هوایی، فصل رشد گردو و وضعیت خاک و ... می‌باشد. با این حال، به طور کلی، بهار معمولاً به عنوان بهترین زمان جهت دادن کود برای گردو شناخته می‌شود. در این فصل، گردو به دلیل شروع فعالیت رشدی خود، نیازهای غذایی زیادی دارد. هم چنین استفاده از کود در این زمان می‌تواند به رشد سریعتر و سالم‌تر گردو کمک کند. همچنین، می‌توانید در پاییز نیز از کود برای گردو استفاده کنید. زیرا در این زمان درختان گردو بلافاصله در پی ذخیره عناصرمغذی برای فصل زمستان می‌باشند. هم چنین استفاده از کود می‌تواند به آنها کمک کند تا این انرژی را بهتر جذب کنند. هم چنین سبب می شود در مرحله رشد بعدی، محصولات بارورتر باشند. به همین ترتیب، قبل از استفاده از هر نوع کودی برای گردو، تحلیل شرایط درخت گردو و خاک آن مهم است. بنابراین شرایط خاک و نیازهای غذایی گیاه را مورد بررسی دقیق قرار دهید. این امر سبب می شود تا بتوانید بهترین زمان و مقدار کوددهی را مشخص کنید.

کود ده ایکس شوک بهترین کود مایع برای درخت گردو(مزایای مصرف)

کود ده ایکس شوک یکی از بهترین کودهای مایع است که می‌توان جهت دادن کود برای گردو استفاده کرد. کود ده ایکس شوک شامل تمامی عناصر ریزمغذی مورد نیاز جهت دادن کود برای گردو است. این عناصر مانند نیتروژن، فسفر، پتاسیم، کلسیم و منگنز می‌باشد. این کود به گیاهان کمک می‌کنند تا هم از لحاظ کیفی و هم از لحاظ کمّی محصولات شان رشد یابند. می توان از مزیت این کود به فرم مایع بودن آن اشاره کرد. این امر سبب می شود که فرآیند دادن کود برای گردو به نسبت دیگر کودها، به سهولت انجام شود. استفاده از این کود موجب افزایش میزان باردهی درخت گردو می‌شود. این امر می تواند در نهایت باعث افزایش عملکرد محصولات در واحد زمانی کمتری شود. مصرف مداوم این کود می‌تواند باعث بهبود نسب عناصر ریزمغزی در خاک شود. در نهایت این اقدامات بهترین شرایط را برای رشد باروری محصولات هم از لحاظ کیفی و هم از لحاظ کمی ایجاد می کند. با این همه، قبل از استفاده از هر نوع کودی، به مشاوره با متخصصان کشاورزی مراجعه کنید.

ترکیبات کود ده ایکس شوک آمریکایی

کود برای گردو - نکات مهم برای خرید

ترکیبات کود ده ایکس شوک آمریکایی شامل یک ترکیب متوازن از عناصر ریزمغذی اصلی و مورد نیاز خاک است. این نوع جهت دادن کود برای گردو مورد استفاده قرار می گیرند. این عناصر برای رشد و افزایش باردهی محصولات هم از لحاظ کیفی و هم از لحاظ کمّی ضروری می‌باشد. نیتروژن یکی از مهمترین عناصر جهت دادن کود برای گردو است. این عنصر معمولا با سایر ترکیبات ضروری ترکیب و مورد استفاده قرار می‌گیرد. فسفر نیز همانند نیتروژن نقش مهمی را در افزایش باردهی محصولات هم از لحاظ کمّی و هم از لحاظ کیفی ایفا می کند. پتاسیم در تنظیم فشار اسموزی و افزایش میزان تحمل در برابر تنش‌های محیطی نقش بسیار مهمی دارد. کلسیم نیز به عنوان یک عنصر ریزمغذی دیگر از اهمیت بالایی برخوردار است. این عناصر مهم در ترکیبات کود ده ایکس شوک آمریکایی به کار رفته است. هم چنین این عناصر ریزمغذی نقش‌های مهمی در فرآیندهای فیزیولوژیکی گیاهان ایفا می‌کنند. این ترکیبات با دقت تنظیم شده‌اند تا بهترین تأثیرات را در رشد و توسعه گیاهان ایجاد کنند. هم چنین برای افزایش عملکرد محصولات کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بهترین کود برای درشت شدن گردو (پتاس۷۰ درصد بمب + کلسیم مایع شوک)

کود پتاس ۷۰ درصد بمب که جهت دادن کود برای گردو استفاده می شود، یک نوع کود پتاسیمی است. این کود برای گردو دارای غلظت بالایی از عنصر پتاسیم است، که به طور نسبی ۷۰ درصد پتاسیم را شامل می شود. این کود معمولاً به عنوان منبع تأمین پتاسیم در کود برای گردو در فرآیندهای کشاورزی و باغبانی مورد قرار می گیرد. پتاسیم یکی از عناصر مهم ریزمغذی مورد نیاز برای گیاهان است. برخی از مزایای استفاده از کود پتاس شامل افزایش تحمل در تنش‌های محیطی مانند خشکسالی و ... است. هم چنین به منظور درشت شدن گردو می توان جهت داد کود برای گردو از این نوع کود استفاده کرد. البته این کود برای گردو بهبود کیفیت و طعم محصولات، تنظیم فعالیت سلولی و تقویت ساختار گیاهی را به همراه دارد. بمب به معنای غلظت بالا و قدرت بالای این کود است. بنابراین، کود پتاس ۷۰ درصد بمب دارای غلظت بالایی از پتاسیم است. این کود برای گردو به گیاهان کمک می‌کند تا محصولاتشان از لحاظ کمّی و کیفی بهبود یابند. هم چنین در مقابل شرایط محیطی مختلف مقاومت بیشتری از خود نشان دهند. کود کلسیم مایع شوک نیز گزینه ای مناسب از کود برای گردو است. این نوع کود برای گردو به فرم مایع است. این کود برای گردو حاوی کلسیم با غلظت بالا می‌باشد. این کود برای تقویت خاک از لحاظ عناصر ریزمغزی مورد استفاده قرار می گیرد. هم چنین برای افزایش تولید محصولات کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از کود کلسیم مایع شوک، می‌توان مقدار کلسیم مورد نیاز گیاهان را بهبود بخشید. از عوارض کمبود کلسیم می توان به ریشه‌های ضعیف، رنگ‌پریدگی برگ‌ها و بیماری‌های گیاهی ناشی از کمبود کلسیم اشاره کرد.

کود مناسب برای سفید شدن مغز گردو(پتاسیم ۷۰ درصد بمب)

استفاده از کود پتاسیم ۷۰ درصد بمب برای گردو می‌تواند تأثیرات مثبت  قابل توجه و ملموسی داشته باشد. این کود، با فراهم کردن پتاسیم به میزان بالا، می‌تواند بهبود چشمگیری در کیفیت محصول گردو ازجمله سفید شدن مغز گردو ایجاد کند. پتاسیم برای تنظیم فعالیت آنزیمی مفید است. بنابراین استفاده از کود پتاسیم ۷۰ درصد بمب می‌تواند باعث تقویت عناصر و مواد ریز مغذی خاک و در نتیجه محصول گردو شود. پتاسیم می‌تواند به گیاهان کمک کند تا در مقابل تنش‌های محیطی مانند خشکسالی یا نور کمتر، مقاومت بیشتری از خود نشان دهند. با تأمین پتاسیم به میزان کافی، به احتمال زیاد کیفیت محصولات گردو افزایش می یابد. از جمله فاکتورهای مهم کیفیت محصولات، رنگ، طعم، و... می باشد.

جدول کود دهی درخت گردو

مراحل رشد

نحوه استفاده

نوع کود

اواسط زمستان

چالکود

مصرف کودهای اوره، فسفاته، پتاسه، کودهای حیوانی پوسیده و گوگرد و آهن

(با توجه به آزمون خاک) از اوایل دیماه تا اسفند

قبل از گلدهی

محلولپاشی

انواع کودهای فروت ست  و یا  فول ترک

+آمینوسورن

آبکود

کود اسیدهیومیک اوریکس هیوم

بعد از گلدهی

محلولپاشی

کود ان پی کا ۲۰-۲۰-۲۰  ایتالیا

+ ریزمغذی کامل آراسول

+ آمینوسورن

آبکود

۷ تا ۱۰ لیتر گوگرد مایع

فندقی شدن

آبکود

کود آهن سه گانه کمبی گرو یا آگویلا اسپانیا

۴۵ روز بعد

محلولپاشی

کود NPK پتاس بالای پروتوگرین ایتالیا یا نیچر یونان

+ آمینوسورن

یکماه تا ۲۰ روز قبل از برداشت

آبیاری

سولو پتاس

بهترین کود برای پرشدن مغز گردو

یکی از انواع کود برای گردو، کودهایی هستند که حاوی فسفر، پتاسیم و ازت هستند. فسفر یکی از عناصر اصلی است که در تشکیل مغز گردو نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. استفاده از کود برای گردو که حاوی فسفر با غلظت مناسبی هست، می‌تواند به تقویت کیفیت مغز گردو کمک کند. پتاسیم نیز نقش مهمی در کیفیت مغز میوه گردو از لحاظ رنگ، طعم و اندازه و... می تواند داشته باشد و قطعا بی تاثیر نخواهد بود. استفاده از کودهای حاوی پتاسیم به عنوان کود برای گردو می‌تواند بهبودی در کیفیت و اندازه مغزهای گردو ایجاد کند. ازت یکی دیگر از عناصر ریز مغذی مهم است. استفاده از کودهایی که حاوی ازت با غلظت مناسبی هستند، می‌تواند به تقویت رشد کمّی و کیفی محصول گردو کمک کند. در نتیجه پرشدن بهتر مغزهای گردو را تسهیل می کند. می توانید در این حوزه از مشاوره رایگان بهسازان کشت بهره مند شوید.

علت سوختگی حاشیه برگ گردو(کمبود پتاس)

علت سوختگی حاشیه برگ‌های گردو معمولاً به کمبود پتاسیم در گیاه برمی‌گردد. کود برای گردو اگر دارای عنصر پتاسیم باشد، در حد قابل توجهی این مشکل را برطرف می کند. پتاسیم یکی از عناصر ریزمغزی اصلی است که برای رشد گیاهان و افزایش میزان باردهی آنها لازم و ضروری است. کمبود پتاسیم می‌تواند به صورت علایم سوختگی حاشیه برگ‌ها نمایان شود. هم چنین تأثیرات منفی بر رشد و سلامت گردو می تواند داشته باشد. در کود برای گردو حاوی پتاسیم، شاهد نقش مهم در تنظیم فعالیت‌های سلولی و انتقال مواد غذایی و آب در گیاهان هستیم. وجود پتاسیم در کود برای گردو می‌تواند باعث افزایش مقاومت آنها به تنش‌های محیطی مانند خشکسالی یا تغییرات دمایی شود.

زمان مصرف کود سولو پتاس برای گردو

یکی از بهترین نوع کود برای گردو استفاده از کود سولوپتاس است. بنابراین آگاهی در مورد زمان مصرف این کود برای گردو اهمیت دارد. البته همانطور که پیشتر گفته شد بایستی از یک متخصص کشاورزی در مورد نحوه و زمان استفاده از کود برای گردو اطلاعات کسب کنیم. به طور کلی در اواخر فصل زمستان و در برخی از اقلیم ها اوایل فصل بهار، زمان مناسبی جهت کود برای گردو است. علت این امر آن است که این موقع از سال آغازی بر فعالیت درخت گردو است. معمولا درختان بعد از خواب زمستانی، نیاز به عناصر ریز مغذی دارند. این امر سبب می شود که در این مواقع از سال، نیاز به کود برای گردو به شدت احساس می شود. با مصرف پتاسیم می توان تا حد زیادی این نیاز را برطرف کرد. همانطور که اشاره شد، پتاسیم در تنظیم فشار اسموزی و افزایش میزان تحمل در برابر تنش‌های محیطی نقش بسیار مهمی دارد.

کود برای گردو - نکات مهم برای خرید

کود دهی گردو پس از برداشت در پاییز

کود دهی گردو پس از برداشت در پاییز می‌تواند در باردهی و میزان کیفیت و کمیت محصولات گردو برای سال آینده کمک کند. آماده‌سازی بهتر درخت گردو برای فصل بعدی بایستی اولویت کشاورزان در فصل پاییز و حتی زمستان باشد. در این زمان، کود برای گردو سبب می شود که ذخیره عناصر ریزمغذی برای فصل زمستان انجام شود. در نهایت استفاده از کود برای گردو می‌تواند این فرآیند را تقویت کند. در این زمان، می‌توان از کودهای حاوی عناصر غذایی اصلی مانند فسفر، پتاسیم و ازت استفاده کرد. استفاده از کودهای مخصوص می‌تواند به تقویت خاک درخت گردو کمک کند. هم چنین می تواند به تقویت ریشه‌ها و شاخه‌های آنها کمک کند. با استفاده از کود برای گردو در این زمان، گیاهان می‌توانند مقاومت بالایی را در برابر تنش‌های زمستانی مانند سرما و یخبندان داشته باشند. در کل کود برای گردو پس از برداشت محصول، در فصل پاییز می‌تواند موثر باشد. هم چنین سبب تقویت و آماده‌سازی بهتر گیاهان برای فصل زمستان و فصل رشد بعدی آنها باشد.

جمع بندی مطالب

زمان و نحوه اقدام جهت دادن کود برای گردو از اهمیت بالایی برخوردار است. کود "مینرال تکسا" یک نوع کود معدنی است که برای تقویت خاک و بهبود و تنظیم ترکیبات خاک و بهبود کیفیت آن استفاده می‌شود. کود "برند شوک" یک نوع کود شیمیایی است که با نام تجاری "شوک" در آمریکا شناخته می‌شود. کود مخصوص گردو شوک یک کود کامل مایع تقویتی است. این کود برای گردو محصول کشور آمریکا می‌باشد. معمولا جهت کوددادن درخت گردو دو راه و دو روش متداول و معمول است که توسط کشاورزان به کارگرفته می شود. بهترین زمان برای استفاده از کود برای گردو به عوامل مختلفی بستگی دارد. کود ده ایکس شوک یکی از بهترین کودهای مایع است که می‌توان جهت دادن کود برای گردو استفاده کرد. ترکیبات کود ده ایکس شوک آمریکایی شامل یک ترکیب متوازن از عناصر ریزمغذی اصلی و مورد نیاز خاک است. کود پتاس ۷۰ درصد بمب که جهت دادن کود برای گردو استفاده می شود، یک نوع کود پتاسیمی است. استفاده از کود پتاسیم ۷۰ درصد بمب برای گردو می‌تواند تأثیرات مثبت  قابل توجه و ملموسی داشته باشد.

 

نویســـــــــــــــــــــــــــــــنده:

محسن وجدانی