کود  سه بیست(۲۰-۲۰-۲۰) به این معنی است که ترکیب آن از ۲۰ درصد از هر عنصر NPK استفاده می کند. نیتروژن توسط تمام قسمت های گیاه استفاده می شود، بنابراین همه گیاهان به نیتروژن زیادی نیاز دارند. در غیر این صورت رشد گیاه متوقف می‌شود، ممکن است شکوفا نشود یا نیتروژن بسیار کمی داشته باشد و بمیرد. فسفر همچنین گلدهی و باردهی را در گیاهان تحریک می کند. انرژی خورشیدی را به ترکیباتی مانند نشاسته! پروتئین و اسانس تبدیل می کند که گیاهان برای انرژی از آنها استفاده می کنند.

پتاسیم همچنین در ریشه زایی، افزایش مقاومت گیاه در برابر بیماری ها! و چرخه و انتقال مواد مغذی در سرتاسر ساختار گیاه نقش دارد. اما استفاده از  این کود  برای کدام گیاهان مناسب نیستند؟! یا شاید بهتر باشد بپرسیم که آیا کود  سه بیست برای همه گیاهان مناسب است؟! چه مقدار باید مصرف شود و چه مضراتی دارد؟!  در ادامه به سوالات شما بر اساس منابع بین المللی فعلی پاسخ خواهیم داد.  با ما و تیم ارگانیک اگری همراه باشید تا از اطلاعاتی درستی بهرمند شوید. organic-agri یکی از بهترین منابعی که شما می توانید مناسب ترین کود ها را از لحاظ قیمت و کیفیت آن تهیه کنید.

ترکیب  و خواص کود سه بیست

همانطور که در قسمت مقدمه در رابطه با کود سه بیست توضیح دادیم! ترکیب اصلی آن شامل عناصر NPK با ۲۰ درصد از هر عنصر است. بنابراین کود قوی محسوب می شود و باید با دانستن ترکیبات کود سه بیست برای کدام گیاهان مناسب نیست. دیگر مواد سازنده این کود بسته به کارخانه و گروه تولیدی آن است. در اکثر کود های سه بیست از ترکیبات  پرکننده و مفید برای گیاه استفاده می شود. ترکیبات پر کاربرد که به بهبود سلامت گیاه کمک می کند کلسیم منیزیم و دیگر عناصر کمیاب می باشد.

کاربردها و خواص کود سه بیست همیشه مورد سوال است. دانستن این خواص می تواند به درک بهتر این که کود سه بیت برای کدام گیاهان مناسب نیست کمک کند. به طور کلی، زمانی که شرایط خاک شما مساعد است، می‌توانید کود سه بیست را به فرم ۱۰-۱۰-۱۰ رقیق کنید.  برای استفاده مداوم در خانه یا محل کار، چمن، بستر باغ و سبزیجات کافی است.

کود سه بیست خواصی چند وجهی دارد که اساساً برای بهبود حاصل خیزی خاک و استفاده می شود. اما این کود را می توان بر روی گیاهانی که در گلدان های آویز ! رشد می کنند نیز استفاده کرد تا مقدار کود تخلیه شده از زیر آنها را جبران کند.  کود سه بیست در افزایش قابل توجه پوشش برگ و رشد رویشی بسیار مؤثر است و میزان فتوسنتز را به حداکثر می رساند. از طرفی به گلدهی و باردهی گیاهان نیز کمک می کند. باید برای مدت کوتاهی از دوز کامل کود  سه بیست استفاده شود تا نتایج قابل قبولی را مشاهده کنیم.

ترکیب سه بیست

چرا کود سه بیست مناسب است؟

برای پاسخ به سئوال مناسب بودن کودسه بیست برای برخی گیاهان باید از مواردی آگاه باشید. اساساً همه کودهای متعادل ازت، فسفر و پتاسیم مانند کود سه بیست مناسب هستند. همانطور که پیش تر گفتیم، این نوع کودها سریع رهایش هستند. بنابراین گیاهان مواد مغذی مورد نیاز خود را فورا دریافت می کنند و به طور کامل رشد می کنند. به طور معمول، کود سه بیست به عنوان کود مایع استفاده می شود. از این کود برای گیاهان گلدانی، گل رز و گیاهان زینتی استفاده می شود. این نوع کودها ترکیبات خود را به سرعت آزاد کرده و در خاک نفوذ می‌کنند، بنابراین کودهای زود رهش هستند. مناسب ترین کود برای گیاهان تان را از بهسازان کشت بخواهید.

اما کود سه بیست کود شیمیایی برای کدام گیاهان مضر است!؟ این کود بسیار قدرتمند است و بهتر است در خاک های حاصل خیز یا خاک هایی که غنی! از عناصر و مواد مغذی هستند از آن استفاده نشود. زیرا در این صورت میزان NPK در خاک بیشتر از نیاز خواهد بود. زیرا در برخی موارد کود سه بیست باعث می شود گیاهان شما مالچ و بافت برگ زیادی داشته باشند. همچنین باث شده گلدهی زیادی نداشته باشند و یا حتی گیاهان شما بمیرند. از طرفی این کود برای گیاهان حساس یعنی گیاهان حساس و آسیب دیده با افزایش اندک عناصر ضروری مناسب نیست.

تنوع و مدل های کود ۳ بیست (۲۰-۲۰-۲۰)

کدام گیاهان برای کود  سه بیست مناسب نیستند؟! ابتدا باید با انواع کودهای مورد استفاده در  سه بیست آشنا شوید تا متوجه شوید. سپس بدانید که چرا این کود برای گیاهان خاصی مناسب نیست و می تواند مضر باشد.

کود هیدروپونیک

سه بیست کود مایع

کود مایع  سه بیست به دو صورت آماده و آماده مخلوط تولید می شود.  در حالت اول کود سه بیست به دلیل آماده بودن به راحتی قابل استفاده بوده و طبق دستور استفاده می شود. در حالت دوم در ابتدای کار باید کود سه بیست را با آب مخلوط کرد. کودهای غلیظ گران تر هستند اما در صورت مخلوط شدن کود بیشتری ارائه می دهند. کودهای مایع بلافاصله در دسترس گیاهان هستند، اما دفعات مصرف را افزایش می دهند. خاک اطراف گیاهان باید با کود مایع مرطوب شود. برخی از کودهای مایع سه بیست را می توان به صورت محلول پاشی استفاده کرد.

کود سه بیست محلول در مایع یا پودر

کودهای پودر  سه بیست نیز به صورت دانه ای به فروش می رسند. ابتدا باید با آب مخلوط شوند تا حالت مایع به دست آید. به طور معمول، شلنگ با انتهای اسپری رایج ترین روش برای اعمال این کودها است. اما می توان آنها را در سطل ها مخلوط کرد و در اطراف گیاهان اسپری کرد.

کود خاص هیدروپونیک

آیا از کود مایع سه بیست می توان در این محیط  استفاده کرد؟! در واقع هیدروپونیک روشی برای پرورش گیاهان بدون استفاده از خاک است. در این روش ریشه های گیاه در محیطی پرآب قرار می‌گیرند که حاوی مواد مغذی مورد نیاز گیاه برای رشد است. این روش برای کاشت گیاهان در فضاهای بسته، مناطق کوچک و یا در مناطق خشک  کاربرد دارد. استفاده از این روش به دلیل کمبود خاک و عوامل مرتبط با آن مانند آفات، بیماری ها و ترکیبات شیمیایی! توسط آب و خاک محدود شده اند، گزینه مناسبی است. برای استفاده از کود سه بیست در این محیط باید تحقیقات لازم را انجام دهید.

کودهای هیدروپونیک کودهایی هستند که برای رشد گیاهان در سیستم های هیدروپونیک استفاده می شوند. در سیستم های هیدروپونیک، گیاهان در محلول غذایی قرار می‌گیرند که حاوی مواد مغذی لازم برای رشد آن ها است. این کودها حاوی ترکیباتی هستند که نیازهای غذایی گیاهان را تامین می کنند. سیستم های هیدروپونیک بسیار معروف هستند. قبل از اینکه بدانید کود سه بیست برای کدام گیاهان مناسب نیست، باید بدانید که از هیدروپونیک نیز پشتیبانی می‌کند. همچنین می توانید برای خرید تجهیزات هیدروپونیک با قیمت مناسب از تیم حرفه ای organic-agri مشاوره رایگان دریافت کنید.

کود گرانول سه بیست

فرم دانه ای شکل جامدی است که به ذرات کوچک و گرد تبدیل شده است. بیشتر مردم کودهای دانه ای را در اطراف گیاهان پخش می کنند و سپس آنها را آبیاری می کنند.می توانید برای گیاهان خود از کود گرانول سه بیست استفاده کنید.  برخی از کودهای دانه ای به راحتی در آب حل می شوند و پس از مخلوط شدن با آب قابل استفاده هستند.

سه بیست کودی آلی  و کند رهش

کود سه بیست کودی آلی و ارگانیک بوده که تنها حاوی مواد غذایی طبیعی است. این مواد طبیعی مانند مواد گیاهی در حال پوسیدگی و فرآورده های جانبی حیوانی بوده و است.  کود سه بیست غنی از هر سه عنصر NPK هستند. در ساختار خود هیچ گونه افزودنی یا مواد شیمیایی صنعتی ندارند و طبق فرآیند بسیار پیچیده ای تولید می شوند. این نوع کودها در بازار جهانی به سختی یافت می شوند ولی در عین حال بسیار مفید و پرکاربرد می‌باشد.

کودهای آهسته رهش حاوی گرانول هایی هستند که با پوششی خاص پوشیده شده اند. این پوشش ها به تدریج تجزیه می شوند و به مواد مغذی اجازه انتشار می دهند. به طور معمول، برای مشاهده نتایج قابل قبول از کود آهسته رهش باید ۷ روز صبر کنید. معمولاً بین هر بار مصرف چند هفته تا ماه فاصله وجود دارد. گفتنی است که کود  سه بیست بسیار کمیاب است.

 

گیاه آپارتمانی

نحوه مصرف کود و بهترین زمان کوددهی

مقدار مصرف کود سه بیست کاملاً به نوع گیاه، ساخت و مدل یا نوع سازنده ای که می‌خرید بستگی دارد. بنابراین توصیه می کنیم ابتدا به دستورالعمل روی برچسب محصول توجه کنید. در زیر سعی داریم نحوه مصرف! کود سه بیست و بهترین زمان مصرف آن را با توجه به نوع گیاه توضیح دهیم.

گیاه خانگی و آپارتمانی و استفاده از کود سه بیست

کود سه بیست مخصوص گلهای آپارتمانی و گیاهان آپارتمانی است. باید قبل از مصرف به نسبت ۲ قاشق چایخوری به یک گالن آب (حدود ۴ لیتر) مخلوط شود. کود سه بیست از کود های مناسب برای گیاهان آپارتمانی است. خاک اطراف گیاهان باید مرطوب باشد. هر دو تا سه هفته یکبار باید کود دهی را دوباره شروع کنید. اما برخی از افراد این سوال را مطرح می کنند که کدام گیاهان برای کوددهی با سه بیست مناسب نیستند!؟

در گیاهان خانگی و آپارتمانی، گیاهان حساسی مانند بنفشه آفریقایی! نباید از کود ۳-۲۰ استفاده کنند، زیرا این کار برای آنها مضر است. می‌توانید دو قاشق غذاخوری کود سه بیست را با ۴ گالن آب مخلوط کرده و روی پوشش برگ اسپری کنید. اما گیاهانی که به رطوبت پوشش برگ حساس هستند نباید سی یا بیست کود مصرف کنند.

گل های سالانه و نحوه استفاده از کود سه بیست برای آن

مقدار کود سه بیست برای گلهای یکساله ۲ کیلوگرم کود حل شده در صدها گالن آب است. مثل اینکه ۲ قاشق غذاخوری کود را در یک گالن آب حل کرده و روی گلهای یکساله بپاشید. این کار باید هر ۷ تا ۱۰ روز تکرار شود. حتی می توانید دو قاشق چای خوری کود را در یک گالن ۴ لیتری مخلوط کنید. سپس خاک اطراف گل ها را مرطوب کنید و هر دو تا سه هفته یکبار کود بدهید. بنابراین  کود سه بیست برای گل های یکساله مناسب است. اما در واقع برای پاسخ به "چه نوع گل هایی برای کوددهی با سه بیست مناسب هستند؟!" باید گفت که گل های یک ساله اینگونه هستند.

درختان

گل های تزئینی و گیاهان غده ای و دارای پیاز

مقدار کود سه بیست برای گیاهان زینتی مشابه گل های یکساله است. اما این کود فقط در فصل بهار مصرف می شود. سپس از کودهایی با نیتروژن کمتر استفاده می‌شود تا گیاهان با تغذیه متناسب و متعادل رشد کنند و شکوفا شوند.

کدام گیاهان برای کود  سه بیست مناسب نیستند؟! این کود برای غده ها و پیازهای تازه کاشته شده مناسب نیست. اگر آنها پس از رشد رویشی به کود نیاز دارند، بهتر است فقط ۲ قاشق چایخوری کود را! در یک گالن ۴ لیتری آب حل کرده و هر دو تا سه هفته یکبار مصرف کنید. ضمناً غده ها و گیاهان پیازدار نباید با کود سه بیست تقویت شوند. organic-agri یکی از بهترین منابع دررابطه با انواع کود و بذر که می توانید جواب تمام سئوالات تان را از بگیرید.

چگونگی استفاده از کود سه بیست برای انواع سبزیجات

اگر باغ یا باغ شما خاک غنی ندارد، بهترین زمان برای استفاده از کود سه بیست! به سبزیجات زمانی است که به تازگی بذر کاشت یا کاشت یا قلمه زدن را شروع کرده اید. بهترین مقدار کود سه بیست ۲ قاشق چایخوری در ۴ گالن آب است. پس از مصرف اولیه باید از کود با نیتروژن کمتر و قدرت کمتر از  سه بیست استفاده شود.

بنابراین شاید در پاسخ به این سؤال که "کود شوک برای کدام گیاهان مضر است؟!"، بتوان گفت که برای سبزیجاتی که یک بار از این کود شیمیایی مصرف شده است. از طرفی برخی سبزیجات مانند گوجه فرنگی، کدو تنبل، خربزه و ... را نباید در زمان جوانه زدن کود داد، زیرا در این مرحله به فسفر و پتاسیم بیشتری نیاز دارند.

استفاده از کود سه بیست در پرورش درختان

مقدار کودی که برای استفاده هر درخت است بستگی به نوع درخت داد. با این نکته که برای کوددهی با کود سه بیست به همه درختان باید کل منطقه مورد نظر مرطوب شود. میزان محلول پاشی این کود باید ۲ کیلوگرم کود در هر صد گالن آب یا حدود ۴۰۰ لیتر آب باشد. با این مقدار نتایج بهتری می گیرید و گیاهان شما در برابر آب و هوا مقاوم تر خواهند بود. این کود باعث شده که گیاه شرایط بهتری داشته و رطوبت خود حفظ کرده و خشک نشوند.

گونه های همیشه سبز دائمی معمولاً نیازی به کوددهی یک بار در زمین ندارند. اما اگر پوشش برگ قهوه ای شد یا پوشش برگ در  خارج از فصل از دست رفت! باید آزمایش کنید که کدام عنصر در حال کاهش است. بنابراین در پاسخ به این سوال که "سه بیست برای کوددهی به چه گیاهانی مناسب نیست!؟"، باید درختان همیشه سبز چند ساله را نیز باید اضافه کرد.

 

درختان و درختچه های مثمر به مقدار یکسانی از عناصر NPK نیاز ندارند. پس باید پرسید که  کود سه بیست برای کدام گیاهان مضر است!؟ مرکبات، میوه های هسته دار و انواع توت ها! از جمله درختان میوه ای هستند که نباید به آن ها از این کود داده شوند.

استفاده از کود سه بیست برای رشد بهتر علفزار و چمن

اگر مساحت زمینی که در آن چمن می کارید حدود ۹۰ متر مربع! است، نیم کیلوگرم کود سه بیست را با ۱۰ گالن ۴ لیتر آب مخلوط کنید. مصرف باید یک بار در ماه باشد، اما با توجه به نیاز چمن می توان آن را افزایش داد. این مقدار برای خاک ضعیف، مانند زمانی که تازه چمن کاشته اید، کافی است.

توصیه های ایمنی استفاده از کود سه بیست , بهترین زمان برای کوددهی

توصیه های ایمنی برای استفاده از کود سه بیست! و مواردی که روی بسته بندی محصول مشخص شده است مانند هر نوع کود دیگری است. نگرانی های ایمنی هنگام استفاده از کود سه بیست عبارتند از:

  • هنگام استفاده چشم ها و دست ها را بپوشانید
  • از وسایل حفاظتی بر روی لباس کار استفاده کنید
  • اجازه ندهید با پوست تماس داشته باشد
  • استنشاق نکنید
  • از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض و تماس با کود سه بیست خودداری کنید

همانطور که در قسمت نحوه استفاده توضیح دادیم، زمان و مقدار بهینه استفاده! بسته به نوع گیاه ممکن است هفتگی، ماهانه یا کمتر یا بیشتر باشد. پس ابتدا به سلامت گیاهان خود توجه کنید، حتما لیست موارد ذکر شده در پاسخ به سوال

« استفاده از کود سه بیست برای کدام گیاهان مناسب نیستند» را مطالعه کنید.

اما به طور کلی در اوایل بهار، اواسط و اواخر تابستان و اوایل پاییز اعمال می شود. بنابراین مطمئن شوید که از آن در زمان مناسب و به مقدار مناسب استفاده کنید.

جایگزین عالی برای کودهای سی و بیست

همانطور که می بینید  انواع مختلفی از  کود سه بیست وجود دارد. از این بین فقط برخی از آنها در داخل کشور یافت می شود. همچنین همه مدل های کود  سه بیست برای همه گیاهان مناسب نیستند و باید جایگزین هایی را در نظر بگیرید. پس باید  بدانیم که چه گیاهانی برای کودهای سه بیست ما مناسب نیستند که به طور کامل توضیح داده ایم.  برای تهیه انواع کود می‌توانید به صفحه هر کود بروید و می توانید قیمت و توضیحات محصول را مطالعه کنید.

سوالات متداول

بسته به سلامت خاک خود می توانید از کودهای متعادل مختلف مانند  سه بیست استفاده کنید. مثلا اگر خاک شما فقیر است کود سه بیست مناسب  است وگرنه بهترین نوع کود متعادل برای سانسوریا ۱۰-۱۰-۱۰ است.

به طور کلی باید بگوییم که نیازی به کود دادن به کاکتوس ها نیست. اما در صورت استفاده از این کود نسبت به زمانی که فقط آبیاری می شد، سریعتر و بزرگتر رشد می‌کنند. با این حال، مهندسان کشاورزی پیشنهاد می کنند که بهتر است از کود سه بیست استفاده نکنید. زیرا نیتروژن بالا باعث آب شدن کاکتوس و ترک خوردن آن می‌شود، بنابراین کود با پتاسیم بالا مناسب تر است.

گیاهان بنجامین کودهایی را دوست دارند که دارای نسبت مساوی از عناصر NPK باشند. اما  کود سه بیست بیش از حد به این عناصر نیاز دارد و بهترین کود برای بنجامین کود ۸-۸-۸ است.

بله، چه در حال پرورش گیاهان شمعدانی خود در خاک یا در گلدان باشید، این کود کاملاً مناسب است. یکی از علائم کمبود نیتروژن در شمعدانی زرد شدن برگها است. زرد یا قرمز شدن برگها و عدم گلدهی از نشانه های کمبود فسفر است. اگر برگ های پایینی شروع به مردن کردند و ساقه ها شکننده و شل شد، این نشانه کمبود پتاسیم است. به این معنی که باید در اسرع وقت از کود سه بیست استفاده کنید.

بله، کاملا مناسب است، هر دو هفته یک بار در طول فصل رشد. در تابستان، به خصوص اگر درخت کاج مناسبی در بیرون دارید، گیاه را کود دهید. کوددهی را در زمستان متوقف یا کاهش دهید یا دفعات کوددهی را کمتر از آبیاری کنید.

بله، بهترین کودها همین کودهای متعادل ۲۰-۲۰-۲۰ و ۱۰-۱۰-۱۰ هستند. استفاده از این کود ها در طول فصل رشد از بهار تا پاییز در ماه یک بار توصیه می شود. حتما کود را رقیق کنید چون خیلی غلیظ بوده و بیش از اندازه قوی می باشد.

گیاهان شلفرا هنگامی که کود متعادلی مانند  سه بیست به آن ها داده شود بهترین رشد را دارند. این کود باید در مرحله رشد استفاده شود. حتی می توانید قدرت آن را به نصف کاهش دهید و هر دو تا سه هفته یکبار هنگام آبیاری از آن استفاده کنید.