برنامه کودی خیار گلخانه ای

خیار، یکی از صیفی‌جات پرمصرف در کشور ما است و هر ساله کشاورزان زیادی به کشت آن می‌پردازند. با توجه به افزایش جمعیت، نیاز مردم به مواد غذایی، از جمله سبزیجات و میوه‌ها، روز به روز در حال افزایش است. در این بین، خیار به عنوان یکی از گیاهان جالیزی بسیار مهم محسوب می‌شود و کشت گلخانه‌ای آن نیز رشد قابل توجهی داشته است. پس در این صورت، برنامه کودی خیار گلخانه ای باید اصولی و منظم باشد. رعایت این نکات از اقدامات حیاتی برای افزایش تولید و کیفیت آن است.

برای افزایش تولید و بهره‌وری بهتر، تمام کشاورزان به دنبال بهترین کود برای افزایش باروری خیار هستند. خیار، مانند سایر صیفی‌جات، به یک سری عناصر به نسبت عناصر دیگر بیشتر احتیاج دارد. در این مقاله، ما قصد داریم به شما عزیزان تغذیه کامل خیار گلخانه ای را معرفی کنیم. همچنین راهکار هایی جهت جلوگیری از خرابی خیار های گلخانه ای به همراه راهکار افزایش باروری ارائه میکنیم. لطفاً تا انتهای این مقاله با بهسازان کشت همراه باشید و در صورت هرگونه سوال با مشاوره کشاورزی ما تماس حاصل نمایید.

کود دهی قبل از کشت | بهسازان کشت

قبل از کاشت چه اقداماتی انجام دهیم و بهترین برنامه کودی برای خیار چیست؟

اصلاح فیزیکی و شیمیایی خاک

برای بهبود شیمیایی خاک، باید به نتایج آزمایش خاک توجه کرده و با استفاده از عناصر مغذی مناسب، شرایط جذب عناصر توسط گیاهان را بهبود بخشیم. در ابتدا، اصلاحات فیزیکی مانند تهویه و تغییر ساختار خاک را انجام داده و سپس با استفاده از کود ورمی کمپوست عناصر مغذی مورد نیاز خاک را تامین می‌کنیم. همچنین، در صورت وجود مشکلاتی مانند PH بالا یا شوری خاک، باید ابتدا این مشکلات را اصلاح کنیم. در نهایت، با توجه به نتایج آزمایش خاک و با مشاوره کارشناس، می‌توانیم یک برنامه کودی خیار گلخانه ای شامل عناصر مغذی، ترکیبات آلی و مواد اصلاح‌کننده تنظیم کرد.

ضدعفونی کردن خاک

قبل از اقدام به کاشت (گلخانه یا مزرعه)، بهتر است خاک را با روش‌های مرسوم ضدعفونی کنید. این روش‌ها می‌توانند شامل ضدعفونی شیمیایی و یا ضدعفونی غیر شیمیایی باشند. ضدعفونی شیمیایی می‌تواند شامل استفاده از مواد شیمیایی مخصوصی باشد که عوامل آلودگی را از بین می‌برند. ضدعفونی غیر شیمیایی می‌تواند شامل روش‌های آفتابدهی و بخار دهی باشد که با استفاده از نور خورشید و حرارت، عوامل آلودگی را از خاک از بین می‌برند. با انجام این اقدامات، با انجام این اقدامات، از آلوده شدن خاک به عوامل مختلفی مانند رشد علف‌های هرز، بیمارگرهای قارچی و باکتریایی، نماتد و تخم برخی آفات مهم حفظ می‌شود.

کود دهی قبل از کشت

یکی از بخش های بشدت تاثیر گذار در برنامه کودی خیار گلخانه ای در مرحله آماده‌سازی زمین قبل از کاشت، استفاده از کودهای گرانوله آلی است. البته باید توجه کنید که مقدار هر کود بسته به آزمون خاک شما متغیر است. اما به طور کلی، استفاده از کودهای حاوی اوره، فسفات، پتاسیم و گوگرد تاثیر مثبتی در بهبود کیفیت خاک خواهد داشت. بعلاوه، استفاده از کودهای دامی کاملاً پوسیده و ضدعفونی شده نیز می‌تواند تاثیر خوبی در بهبود کیفیت خاک داشته باشد.

فسفیت پتاسیم شوک

۱،۳۵۰،۰۰۰ تومان۳،۳۳۰،۰۰۰ تومان
برند محصول : شوک کشور تولید کننده : آمریکا میزان و حجم بسته بندی: ۲۰ لیتری و ۵ لیتری کمپانی مادر: Pan American روش مصرف: به صورت محلول پاشی و آبیاری عملکرد اصلی : درمان بیماری‌های قارچی، افزایش مقاومت گیاه. ویژگی های مهم : استفاده آسان، کیفیت و خلوص بالا. ترکیبات محصول: فسفر، آمینو اسید، پتاسیم

کود جلبک دریایی مایع شوک

۱،۳۵۰،۰۰۰ تومان۳،۵۱۰،۰۰۰ تومان
برند محصول : شوک کشور تولید کننده : آمریکا میزان و حجم بسته بندی: ۲۰ لیتری و ۵ لیتری کمپانی مادر: پن امریکن روش مصرف: به صورت آبیاری و محلول پاشی ویژگی های اصلی : غلظت و درصد خلوص بسیار بالا، کیفیت عالی. نحوه عملکرد: افزایش قدرت جوانه زنی، بهبود عطر، طعم و کیفیت محصول. ترکیبات محصول: ۸۵ درصد عصاره جلبک دریایی آسکوفیلوم نودوسوم همینطور عناصر ان پی کا و ریز مغذی.

کود شوک ۱۰ x بیست لیتری

۳،۵۰۰،۰۰۰ تومان

نوع : کود مایع کامل

 بسته بندی: قوطی یک لیتری گالن‌های ۵  و ۲۰ لیتری

زمان مصرف: در طول فصل رشد تا قبل از بزداشت

محصول کشور  : آمریکا

شرکت تولید کننده  : پان آمریکن

نوع عملکرد: افزایش رشد رویشی و افزایش تناژ

ویژگی اصلی: خلوص بالای ماده موثره

کود شوک ده ایکس ۵ لیتری

۱،۵۱۲،۰۰۰ تومان
برند: شوک کشور تولید کننده: آمریکا شرکت تولید کننده: Pan American بسته بندی: گالن پنج لیتری نحوه مصرف: محلول پاشی و کود آبیاری ویژگی: تامین ده عنصر ضروری گیاه ، جذب و اثر گذاری سریع عملکرد: رشد سریع بوته،افزایش سایز میوه و افزایش  تناژ ترکیبات: عناصر ماکرو، عناصر میکرو، جلبک دریایی، هیومیک اسیدو....

برنامه غذایی خیار گلخانه ای بعد از انتقال نشا به چه صورت است؟

۱. چندبرگی

در این مرحله، گیاه خیار هنوز در حال رشد اولیه است و نیاز به کودهای فسفر بالا و پتاسیم دارد. کودهای فسفر بالا به رشد ریشه و استحکام گیاه کمک می کنند و کودهای پتاسیم باعث افزایش مقاومت گیاه در برابر بیماری ها و آفات می شوند. همچنین در این مرحله، می توان از کودهای زیر استفاده کرد:

میزان مصرف کود در این مرحله، به طور متوسط ۱۰۰ تا ۲۰۰ گرم در هر متر مربع است.

۲. رشد رویشی

در این مرحله، گیاه خیار رشد رویشی خود را آغاز می کند و نیاز به کودهای ازت بیشتری دارد. کودهای ازت باعث افزایش رشد برگ ها، ساقه و میوه می شوند. در این مرحله، می توان از کودهای زیر استفاده کرد:

میزان مصرف کود در این مرحله، به طور متوسط ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم در هر متر مربع است.

۳. باردهی

در این مرحله، گیاه خیار وارد مرحله باردهی می شود و نیاز به کودهای پتاسیم و نیتروژن بیشتری دارد. کودهای پتاسیم باعث افزایش کیفیت و ماندگاری میوه می شوند و کودهای نیتروژن باعث افزایش کمیت محصول می شوند. در این مرحله، می توان از کودهای زیر استفاده کرد: میزان مصرف کود در این مرحله، به طور متوسط ۳۰۰ تا ۴۰۰ گرم در هر متر مربع است.

بهترین زمان استفاده از کود اوره چه موقعی است؟

کود اوره برای خیار به عنوان یکی از کودهای مقرون به صرفه در برنامه غذایی خیار است. همچنین این کود جزء موثرترین کودها با منشاء نیتروژن مورد استفاده قرار می‌گیرد. نیتروژن یکی از عناصر مهم است که برای رشد و توسعه گیاهان ضروری است. کود اوره به صورت کریستال‌های بی‌رنگ کوچکی ظاهر می‌شود و به خوبی در آب حل می‌شود. این کود می‌تواند به عنوان کود اصلی یا در ترکیب با سایر کودها در برنامه کودی خیار گلخانه ای استفاده شود. بسیاری از افرادی که در مناطق گرم زندگی می‌کنند، معتقدند که تغذیه خیار با استفاده از کود اوره سودآور است و این دو عامل از لحاظ هزینه و کارایی به طور کامل همبستگی دارند.

کود دهی خیار گلخانه‌ای با کود اوره به روش هایی صورت می گیرد؟

استفاده از کود اوره قبل از کاشت

در زمان حفر خاک برای کاشت بذرها، آن‌ها را به عمق ۷ تا ۸ سانتیمتر در خاک قرار دهید. این کود را نباید بیش از ۵ تا ۱۰ گرم در هر متر مربع خاک مصرف شود. بهترین زمان برای استفاده از کود اوره برای کوددهی خیار پاییز و بهار است.

استفاده از کود اوره قبل از کاشت

کود اوره را در حفره کاشت بریزید به گونه‌ای که با بذر تماس مستقیم نداشته باشد. در غیر این صورت، رشد و جوانه‌زنی گیاه به تاخیر خواهد افتاد. توصیه می‌شود حدود ۴ گرم اوره را در حفره کاشت اضافه کنید، سپس روی آن خاک بپاشید و بذر را بکارید.

پس از رویش اولین برگ

در این مرحله از برنامه کودی خیار گلخانه ای، برای مصرف ریشه گیاه، اوره را باید به شکل رقیق شده استفاده شود. برای این منظور، لازم است ۳۰ گرم کود اوره را در ۱۰ لیتر آب رقیق کنید. هنگام کاشت گیاهانی که با استفاده از روش نهال رشد می‌کنند، توصیه می‌شود ۱۴ روز پس از کاشت در زمین، مجدداً کوددهی شود. در این حالت، می‌توانید ۵۰ گرم سوپر فسفات را به ۱۰ لیتر آب اضافه کنید.

در طول رشد اولین میوه دهی

 مجدد باید کوددهی انجام شود تا گیاهان بتوانند رشد و میوه‌دهی بهتری داشته باشند. برای این منظور، بهترین گزینه ترکیب اوره با سوپر فسفات و نیترات پتاسیم به نسبت ۳۰:۴۰:۲۰ گرم است. در زمان باردهی، می‌توانید ۱۳ گرم اوره و ۳۰ گرم نیترات پتاسیم را به ۱۰ لیتر آب اضافه کنید.

بهترین کود برای رشد سریع خیار های گلخانه ای

برای داشتن گیاهان سالم و پربار خیار، برنامه غذایی خیار و آن می‌تواند تأثیر زیادی در طول عمر گیاه و تعداد خیارهایی که می‌توانید برداشت کنید، ایجاد کند. مهم نیست که در کجا و چگونه خیارها را پرورش می‌دهید، آنها برای رشد به یک منبع ثابت از مواد مغذی نیاز دارند. این موارد نه تنها برای شروع به گل دادن و میوه دهی استفاده می‌شود، بلکه در مراحل اولیه رشد هم به مواد مغذی نیاز دارند. به همین دلیل، در مراحل اولیه برنامه کودی خیار گلخانه ای کود ده ایکس شوک را برای خیار استفاده کنید. این عمل در رشد سریع گیاه تاثیر بسزایی دارد.

کود شوک ده ایکس ، توانایی تأمین انرژی مداوم برای گیاه و بزرگترین کلید موفقیت در رشد خیار است.

رشد سریع گیاه خیار | بهسازان کشت

چرا کشت خیار کم بار می شود؟ کود مناسب برای تقویت باردهی چیست؟

 آبیاری بیش از حد: اگر بوته خیار شما میوه نمی‌دهد، یکی از دلایل ممکن می‌تواند آبیاری بیش از حد باشد. اگر خیارها آب زیادی دریافت کنند، ممکن است زرد شوند و به گیاه خیار استرس وارد شود. برای بررسی این مورد، می‌توانید سایر نشانه‌ها و علائم موجود در گیاه و خاک اطراف را بررسی کنید.

کمبود مواد مغذی در خاک:خیار به مواد مغذی زیادی برای رشد و نمو نیاز دارد. کمبود هر یک از عناصر غذایی اصلی یا ریزمغذی ها می تواند باعث کاهش باردهی شود. خیار به عناصر غذایی اصلی و ریزمغذی ها نیاز دارد. عناصر غذایی اصلی شامل نیتروژن، فسفر و پتاسیم هستند. نیتروژن باعث رشد برگ ها، ساقه و میوه می شود. فسفر باعث رشد ریشه و استحکام گیاه می شود. پتاسیم باعث افزایش مقاومت گیاه در برابر بیماری ها و آفات می شود.

بیماری ویروسی:ممکن است گیاه خیار شما به بیماری ویروسی مبتلا شده باشد. بیماری ویروس موزاییک خیار یکی از نمونه‌های بیماری است که می‌تواند باعث تغییر در رنگ و ظاهر خیار شود. در این صورت، بررسی علت خیار ندادن بوته خیار می‌تواند بسیار موثر واقع شود.

راهکار های افزایش گلدهی خیار گلخانه ای چیست؟

نور خورشید: خیار به عنوان یک گیاه گرمسیری، نیاز زیادی به نور مستقیم خورشید دارد. این نور مستقیم زمان گلدهی و باردهی گیاه را افزایش داده و پس از غروب آفتاب، کاهش می‌یابد. لذا، پیش از کاشت خیار، مکان مورد نظر را به دقت ارزیابی کنید تا از قرارگیری گیاه در مناطق دارای سایه مثل نزدیکی به درختان خودداری کنید. حضور سایه درختان ممکن است باعث محدودیت در رشد گیاه خیار شده و به رشد ایده‌آل آن ضربه بزندو در نهایت موجب کوچک شدن اندازه و ضعیفی آن گردد.

خاک مناسب: بدیهی است که درصد نتیجه‌گیری برای افزایش باردهی خیار در خاک‌های سخت و سنگین با آهک بسیار کم و حتی نزدیک به صفر است. چنین خاک‌هایی برای کاشت خیار مناسب نیستند. اما خاکی که دارای بافت سبک، شنی با نفوذپذیری بالا باشد، برای رشد خیار بسیار متناسب است. همچنین، با یک برنامه کودی خیار گلخانه ای و افزودن مواد مغذی مثل کلسیم و روی در خاک، رشد و گلدهی خوبی گیاه خیار خواهند داشت.

نور خورشید و رشد گیاه خیار

کود مناسب عامل افزایش باردهی خیار های گلخانه ای

گیاه خیار به سرعت مواد مغذی موجود در خاک را جذب می‌کند و از آن برای رشد و تغذیه خود استفاده می‌کند. به دلیل نیاز زیاد خیار به منابع غذایی، از جمله عناصر و عناصر کم مصرف بالا، ارائه بهترین کود برای افزایش گلدهی خیار گلخانه‌ای بسیار مهم است. بنابراین، پس از کاشت بذر خیار، اولین کاری که یک کشاورز باید انجام دهد، آبیاری مناسب به همراه کود مناسب است. این کار باعث جذب مواد مغذی توسط گیاه و رشد سریع آن می‌شود، که در نهایت به برداشت تعداد زیادی محصول از گیاه منجر می‌شود.

عنصر کلسیم در گیاه غیر قابل انتقال است، بنابراین باید همیشه در دسترس گیاه خیار قرار گیرد. کمبود کلسیم در برنامه کودی خیار گلخانه ای می‌تواند منجر به متوقف شدن رشد گیاه، بالا رفتن برگ‌های جوان و حاشیه آنها، ریزش برگ‌ها، کندی رشد ریشه و مشکلات دیگر شود. 

برای جبران کمبود کلسیم، می‌توان از محلول پاشی کود کلسیم استفاده کرد که یک نوع کود افزایش باردهی خیار است. همچنین با اضافه کردن آهک در محیط‌های اسیدی، کمبود کلسیم را جبران کرد.

مفید ترین کود برای استفاده بصورت محلول پاشی خیار گلخانه ای

پتاسیم یکی از عناصر مهم در رشد محصول خیار است. این عنصر تأثیر بسزایی در بهبود رنگ، طعم، وزن، عمر انبارداری و سایر ویژگی‌های محصول دارد. پتاسیم جزو عناصر ماکرو، و فعال‌ترین عنصر در بین آنها است و نبود آن می‌تواند مشکلات زیادی را برای گیاه خیار ایجاد کند. در بازار انواع مختلفی از کودهای حاوی پتاسیم بالا برای کوددهی خیار وجود دارد. از جمله کودهای ان پی کا پتاس بالا و کود مولتی کمپلکس. مناسب ترین زمان جهت استفاده از کودهای حاوی پتاسیم ، بعد از تشکیل میوه و تا دو هفته پیش از برداشت این محصول است. از این کود به دو روش آبیاری و محلول پاشی جهت کوددهی خیار استفاده می‌شود.

 محلول‌پاشی برای تأمین سریع عناصر غذایی، به ویژه عناصر کم نیاز، استفاده می‌شود. این روش باعث افزایش عملکرد و کیفیت محصول می‌شود. در صورت کمبود عناصر کم نیاز، محلول‌پاشی با غلظت دو تا پنج در هزار از یک منبع محلول عنصر مورد نیاز استفاده می‌شود. زمان مناسب برای محلول‌پاشی صبح زود یا عصر است و می‌توان آن را در بازه زمانی ده روز تا دو هفته تکرار کرد. توجه به غلظت مناسب بسیار مهم است تا به برگ‌ها آسیب نرساند. یک پیشنهاد عالی برای کود دهی خیار گلخانه ای به صورت محلول پاشی مولتی کمپلکس می باشد.

برای درشت شدن خیار گلخانه ای یا درختی از چه کودی استفاده کنیم؟ 

 همانطور که در بالا اشاره شد، استفاده از عناصر غذایی مانند کلسیم، بور، روی و پتاسیم می‌تواند به افزایش باردهی خیار و درشت شدن آنها و افزایش تناژ محصول کمک کند. همچنین، اصلاح خاک نیز بسیار مهم است. در اینجا متوجه شدیم که به چه عناصری نیاز داریم و در اینجا نحوه مصرف و تامین این عناصر را بیان خواهیم کرد. قبل از گل دهی خیار، حتماً یک نوبت این عناصر در برنامه کودی خیار گلخانه ای استفاده شود. این سه عنصر را در کود پتاس بالا یا کود۱۲-۱۲-۳۶ یافت می‌شود. این کودها در کاهش ریزش گل، تبدیل گل‌ها به میوه و افزایش کیفیت محصول و افزایش گل دهی به ما کمک خواهد کرد.

نشانه‌های کمبود کود اوره در کاشت خیار

برای بهبود تقسیم سلولی، می‌توان از کود نیترات کلسیم استفاده کرد. این نوع از کود دارای کلسیم و نیتروژن است و موجب افزایش تقسیم سلولی در خیار می‌شود.

جهت تامین روی مورد نیاز گیاه، می‌توان از سولفات روی و جهت تامین نمودن بور، از اسید بوریک یا بور اتانول آمین بهره برد. همچنین، کود فروتست نیز می‌تواند منبع مناسبی برای تامین روی، بور و نیتروژن باشد.

پس از انجام تقسیم سلولی، برای افزایش کیفیت و درشت شدن محصول، استفاده از پتاسیم ضروری است

نوع ماده غذایی

تغییرات ایجاد شده

کمبود پتاسیم

چماقی یا لامپی شدن خیار

کمبود بور

تشکیل ضایعات زیپی روی خیار و کوتاه شدن آن

کمبود کلسیم

دوکی شدن شکل خیار

کمبود ازت

کوتاه شدن و چاقی میوه خیار

خیارهای گلخانه ای به چه دلایلی بد شکل می‌شوند؟

کمبود عناصر در برنامه کودی خیار گلخانه ای ضروری گیاه از مهمترین دلایل خراب شد شکل بودن خیار است. این مشکل بیشتر در خیارهای گلخانه‌ای مشاهده می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل، باید در ابتدای کشت، عناصری مانند پتاسیم، روی، بور و کلسیم به میزان کافی در خاک وجود داشته باشند. در غیر این صورت، خیارها ممکن است بد شکل شوند و این امر در گلخانه‌تان امری حتمی خواهد بود. از طرفی دیگر، اگر کودهای افزودنی را بیش از نیاز گیاه اعمال کنید، ممکن است با بد شکلی میوه خیار مواجه شوید.

 به عنوان مثال، اضافه کردن بیش از حد ازت می‌تواند باعث مسمومیت گیاه، کاهش گلدهی و تولید میوه شود. بنابراین، قبل از اضافه کردن هر ماده، باید مطمئن شوید که میزان موجود آن در خاک مناسب است. برای انجام این کار، می‌توانید آزمایش خاک را انجام داده و نتایج آن را بررسی کنید. سپس با راهنمایی های مشاوران کشاوری ما از مواد مغذی که خاک نیاز دارد مطلع شوید. در اینجا بخشی از این مواد غذایی ضروری همراه با نتایج کمبود آن آورده شده است.

بد شکل شدن خیار

جدول برنامه کودی خیار گلخانه ای به همراه نکات مصرف

 برای تغذیه و تأمین نیازهای غذایی گیاه خیار، می‌توانید طبق جدول زیر در مراحل مختلف رشدی گیاه از کودهای توصیه شده مناسب با همان مرحله استفاده کنید.

مرحله رشدی

کود پیشنهادی

نحوه مصرف

ملاحظات

قبل از کاشت

ورمی کمپوست

 

هر متر مربع ۳- ۵ کیلو

مرحله ۲ تا ۶ برگی شدن

اسید هیومیک  ۹۵ درصد شوک

همراه با آب آبیاری

در کشت گلخانه‌ای نیاز به تکرار در مرحله پایین کشیدن بوته‌ها

فسفر بالای ۸۰ درصد

 

کود اسید آمینه

 

رویشی

کود سولفات آمونیوم

همراه با آب آبیاری

 

کود ۲۰-۲۰-۲۰

 

کود مایع کامل نوبل

 

 

قبل از مرحله گلدهی

کود مولتی کمپلکس شوک

محلول پاشی، همراه با آب آبیاری

 

گلدهی

کود ۱۲-۱۲-۳۶

همراه با آب آبیاری

 

کود حاوی بور

محلول پاشی

در کشت گلخانه‌ای نیاز به تکرار

 کلات روی

در کشت گلخانه‌ای نیاز به تکرار

کود حاوی فسفر   

محلول پاشی، همراه با آب آبیاری

 

رشد میوه

کود ۱۵-۵-۳۰

 

همراه با آب آبیاری

 

 

کود کلسیم

 

محلول پاشی، همراه با آب آبیاری

در کشت گلخانه‌ای نیاز به تکرار

کود k60

همراه با آب آبیاری

 

تاثیر ده ایکس شوک در خیار گلخانه ای

کود کامل شوک ۱۰x یکی از بهترین انواع کودها برای محصولاتی مانند خیار و گوجه است. کشاورزان در صورتی که به ‌صورت درست و اصولی در برنامه کودی خیار گلخانه ای از این کود استفاده کنند، می‌توانند موجب افزایش باردهی و رشد خیار و گوجه شوند. این کود با دارا بودن تمامی عناصر مغذی و مواد معدنی که برای رشد و پرورش خیار و گوجه ضروری هستند، می‌تواند تمامی نیازهای غذایی موجود این محصولات را به‌خوبی جبران کند.

کود کامل شوک ۱۰xشامل عناصر ضروری و مورد نیازی مانند نیتروژن، فسفر، پتاسیم، کلسیم، بور، آهن و روی است. این کودها همچنین دارای مواد مغذی و معدنی با ارزشی مانند اسید هیومیک، اسید فولیک، آمینواسید و جلبک دریایی هستند. این کود تنها کودی در دنیا است که تمامی این مواد غذایی ارزشمند را به‌طور کامل و یکجا دارد پس استفاده از این کود در برنامه کودی خیار گلخانه ای بشدت موثر است. هر یک از این مواد مغذی و معدنی خاصیت‌های خاصی را دارند که می‌تواند به افزایش رشد و کیفیت خیار کمک کند.

برای مثال، جلبک دریایی موجود در کود کامل شوک می‌تواند به اصلاح ساختار خاک، افزایش حاصلخیزی خاک و افزایش مرغوبیت خاک مورد استفاده در زمین‌های کشاورزی کمک کند. همچنین، اسید فولیک موجود در این کود می‌تواند به انتقال و جذب مواد غذایی به ریشه گیاه کمک کند. آمینواسیدهای موجود در این ساختار کود کامل شوک نیز برای رشد و پرورش خیار و گوجه بسیار مفید و ضروری هستند و می‌توانند از رسیدن هر آسیب و خطری به درخت خیار و گوجه جلوگیری کنند و به حفظ سلامتی و رشد سالم آنها کمک کنند. برای سفارش انواع محصولات کشاورزی میتوانید با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید.

توصیه مهم : توصیه های کودی این محتوا به صورت عمومی می باشد و با توجه به شرایط آب، خاک و گیاه  قابل تغییر است. برای رسیدن به حداکثر عملکرد نیاز به یک برنامه کودی اختصاصی دارید جهت دریافت مشاوره با کارشناسان ارگانیک اگری تماس بگیرید