نیترات کلسیم

کود نیترات کلسیم یکی از کودهای و پر مصرف است که بایستی آن در برنامه ی کودی قرار بگیرد. کلسیم یک عنصر ضروری در رشد گیاه است که کمبود آن می تواند ضررهای زیادی داشته باشد. این کود به سرعت می تواند جذب گیاه شود و تاثیر خود را بگذارد. باید به طور مداوم مراقب علائم کمبود این عنصر در محصولات خود باشید. کمبود کلسیم نه تنها روی کاهش عملکرد بلکه روی کاهش کیفیت میوه هم تاثیر دارد.  

نیترات کلسیم چیست؟

کود نیترات کلسیم کودی سفید رنگ است که در کشاورزی مزایای زیادی دارد. این کود درواقع شامل دو ماده ی مغذی مهم نیتروژن و کلسیم است. این کود در ابتدای فصل رشدبه خوبی جذب گیاه می شود. کلسیم کافی به گیاهان کمک می کند که در برابر بیماری ها و اختلالات فیزیولوژیکی مقاوم شوند. کود نیترات کلسیم، ارزش غذایی محصولات را بالا می برد. اگر کلسیم به اندازه کافی وجود نداشته باشد می تواند باعث سخت شدن خاک شود. این موضوع جریان آب و هوا را محدود می کند.

کمبود کلسیم باعث کم شدن رشد ریشه ها می شود. همچنین باعث کم رنگ شدن برگ ها  و ضعیف شدن آن ها می شود. پایداری و مرغوبیت محصول نیز تحت تاثیر قرار می گیرد. بنابراین استفاده از کود نیترات کلسیم روی خوش رنگ بودن گیاه و مقاومت آن تاثیر زیادی خواهد گذاشت. کود نیترات کلسیم می تواند ریشه زایی را به شدت تقویت کند. این کود ویژگی انبارداری افزایش می دهد و سطح بیرونی محصول را محکم می کند. کود نیترات کلسیم میزان نمک درون خاک را تغییر نمی دهد.

کود نیترات کلسیم باعث اصلاح ساختار خاک می شود و به عنوان یک ماده ی مقوی بسیار خوب برای گیاه به شمار می رود. این کود برای بسیاری از گیاهان قابل استفاده است. کلسیم یک عنصر ضروری برای ساخت دیواره ی سلولی به شمار می رود. این عنصر در واکنش های آنزیمی و در هماهنگی بین سلول ها نقش مهمی دارد. کمبود کلسیم ممکن است حتی رشد گیاه را متوقف کند. از این کود هم برای درمان بیماری ها و هم برای پیشگیری از آن ها می توان استفاده کرد.

ترکیبات نیترات کلسیم

نیترات کلسیم در واقع یک ترکیب معدنی به شمار می آید. فرمول شیمیایی این ترکیب Ca(NO3)2 است. این کود، در واقع نوعی نمک حاوی کلسیم، اکسیژن و نیتروژن است. شکل ظاهری کود نیترات کلسیم در حالت جامد گرانولی به رنگ سفید یا خاکستری مایل به سفید است. این کود تمایل زیادی به جذب رطوبت دارد. شکل متداول این ترکیب به صورت  تترا هیدرات  می باشد. نیترات کلسیم در واقع متشکل از ازت نیتراتی و یون کلسیم است. نیترات کلسیم یکی از نمک های پرمصرف کلسیم است.

این ترکیب به دلیل حلالیت بالا در آب بر خلاف سایر ترکیبات رایج کلسیم مصرف زیادی دارد. نیترات کلسیم خاصیت اکسید کنندگی دارد و در آب و الکل می تواند حل شود. فرمول طبیعی این ماده نیترو کلسیت نام دارد و نوعی از آبپوش های ترکیب نیترات کلسیم است. نیترات کلسیم در واقع از واکنش سنگ آهک با اسید نیتریک و سپس از خنثی سازی با آمونیاک تولید می شود. نیترات کلسیم در معرض حرارت بالا به دی اکسید نیتروژن تجزیه می شود.

نقش کلسیم در گیاه

کلسیم برای گیاهان یک عنصر ضروری به حساب می آید. استحکام و ضخامت دیواره سلولی با کود های حاوی کلسیم افزایش می یابد. کلسیم یک بخش مهم از دیواره ی سلولی است. کلسیم با ایجاد پیوندهای عرضی درون ماتریس پلی ساکارید پکیتن، باعث ایجاد ساختاری محکم می شود. وجود کلسیم به اندازه کافی در گیاه باعث رشد سریع گیاه، یکپارچگی ساختار گیاه و همچنین تولید میوه ی باکیفیت می شود. جذب کود نیترات کلسیم به صورت محلول معمولا بیشتر است. گاهی اوقات که سرعت رشد گیاه بالا است، منابع نامحلول کلسیم نمی توانند نیاز گیاه را برطرف کنند.

نقش کلسیم - کود نیترات کلسیم

عنصر کلسیم، نقش مهمی در افزایش مقاومت گیاه در برابر بیماری ها دارد. این موضوع در واقع به علت تاثیر عنصر روی ساختار سلولی است. آفت ها و حتی قارچ ها و آنزیم های مخرب، با حضور کلسیم تاثیر کمتری روی گیاه می گذارند. کلسیم می تواند فتوسنتر را تحریک کند و اندازه محصولات را بالا ببرد. همچنین در حضور کلسیم، کارایی عنصر نیتروژن بالا می رود که این خود باعث کاهش آلودگی محیطی نیتروژن می شود. این عنصر تحمل گیاه در برابر گرما را نیز افزایش می دهد.

درون هر گیاه، کلسیم به صورت پکتات کلسیم در دیواره سلولی، وجود دارد. کار کلسیم همانطور که توضیح دادیم در واقع متصل کردن یاخته ها به یک دیگر است. این ماده به خودی خود در بافت ها غیر قابل انتقال است. بنابراین باید در دسترس بودن آن برای گیاه مدام چک شود. کمبود کلسیم می تواند رشد را متوقف کند. همچنین می تواند باعث لوله لوله شدن برگ ها و قهوه ای رنگ شدن ریشه ها شود. کمبود کلسیم در برخی از محصولات می تواند باعث پوسیدگی گلگاه و سیاه شدگی نوک میوه شود. در ادامه در مورد این مسئله بیشتر توصیح خواهیم داد.

انواع کود نیترات کلسیم

کود نیترات کلسیم در انواع مختلفی تولید می شود. از میان شکل های کود نیترات کلسیم موجود در بازار می توان کود نیترات کلسیم مایع، پودری، گرانوله و ژله ای را نام برد. انتخاب بهترین مدل از کود نیترات کلسیم به شرایط مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال نوع خاک، شدت کمبود کلسیم و شرایط آب و هوایی، زمان مصرف، کیفیت خاک منطقه می تواند روی تصمیم شما اثرگذار باشد. اما به طور کلی استفاده از این کود در حالت مایع توصیه می شود. چون کلسیم مایع جذب بالاتری دارد. البته کیفیت کود نیز در این امر موثر است. قبل از انتخاب کود حتما با کارشناسان در ارتباط باشید.

برندهای مختلفی در بازار برای خرید کود نیترات کلسیم وجود دارند. هر کدام از این برندها کود را به شکل های متفاوت ذکر شده تولید می کنند. با توجه به شرایطی که می خواهید از این کود استفاده کنید باید فرم مناسب را انتخاب کنید. استفاده از کودهای مایع آسان تر هستند. اما کود گرانوله و پودری نیز حلالیت بالایی دارد و مشکلی هنگام مصرف برای شما ایجاد نخواهد کرد. قیمت کودها گرانوله نسبت به کود مایع و پودری معمولا کمتر است. از این رو می تواند برای شما گزینه ی به صرفه تری باشد.

نحوه مصرف نیترات کلسیم

کود نیترات کلسیم را می توان به دو صورت محلول پاشی یا کود آبیاری استفاده کرد. شیوه ی استفاده از این کود به شرایط شما و نوع گیاهان شما بستگی دارد. معمولا برای کود آبیاری به میزان بیشتری از کود نیاز است.  حتما توجه کنید که کود نیترات کلسیم را به تنهایی استفاده کنید. این کود را نباید با کودهای حاوی گوگرد یا فسفر استفاده کرد. همچنین از ترکیب کردن این کود با آفت کش ها خودداری کنید. دقت کنید که کود نیترات کلسیم باید دور از رطوبت و هوا نگهداری شود. با بهسازان کشت همراه باشید تا در مورد زمان مصرف این کود نیز بخوانید.

کود درخت میوه - کود نیترات کلسیم

تفاوت اصلی میان این دو روش در روش و محل تحویل کود به گیاه است. کود آبیاری، کود را به ریشه تحویل می دهد. اما در روش محلول پاشی کود به سطح گیاه پاشیده می شود. ممکن است محلول پاشی برای شرایطی که می خواهید جذب کلسیم سریع تر انجام شود گزینه ی بهتری باشد. اما باید توجه داشته باشید که گاهی ممکن است جذب کافی از طریق برگ های گیاه صورت نگیرد. در این صورت شما نیاز به استفاده از روش کود آبیاری نیز دارید. البته این مسئله بیشتر در مورد عناصر سنگین صادق است اما باز هم باید شرایط گیاهتان را مد نظر داشته باشید.

زمان مصرف نیترات کلسیم در درختان میوه

از کود نیترات کلسیم در تمامی زمان های رشد می توان استفاده کرد. اما به طور کلی بهترین زمان استفاده از کود نیترات کلسیم از اوایل بهار تا زمان تشکیل میوه و رشد میوه است. کوددهی باید بعد از ریشه زدن گیاهان یا نهایتا ۱۰ تا ۱۵ روز پس از آغاز رشد آن ها شروع شود. همچنین باید توجه کنید که کوددهی بعد ۲ تا ۳ هفته قبل از برداشت محصول متوقف شود. اگر متوجه آثار کمبود کلسیم در گیاهانتان شدید بلافاصله مصرف کود نیترات کلسیم را شروع کنید. این کار را تا زمانی که علائم از بین بروند طی ۲ تا ۳ نوبت انجام دهید.

کلسیم برای درختان میوه یک گزینه ی بسیار ضروری است. این عنصر می تواند مدت انبارداری را برای میوه ها افزایش دهد و تاثیر زیادی روی فروش محصولت داشته باشد. میزان ریزش میوه ها و علائم زنگار در میوه نیز می تواند با حضور عنصر کلسیم کاهش پیدا کند. علائم کمبود نیز با استفاده از کلسیم کاهش پیدا خواهد کرد. کیفیت میوه و استحکام آن نیز به کمک کلسیم قابل افزایش است. به طور کلی کلسیم را در سه مرحله می توان مورد استفاده قرار داد. این مراحل عبارتند از مرحله فندوقی شدن میوه، مرحله ی گردویی شدن میوه و سه هفته ی قبل از برداشت میوه.

کلسیم روی خود میوه ها نیز تاثیر زیادی دارد. کلسیم می تواند سایز میوه ها را افزایش دهد. همچنین باعث طعم گرفت میوه ها می شود و رنگ گیری میوه را بهتر می کند. این عنصر مقاومت میوه ها را در برابر آفات و بیماری ها افزایش می دهد. نکته ی مهمی که بعضی از کشاورزان فراموش می کنند این است که در باغاتی که محلول پاشی کلسیم صورت نگرفته است، محلول پاشی پتاسیم نیز نباید صورت بگیرد. بنابراین می توانید مشاهده کنید که استفاده از کود نیترات پتاسیم در جذب عناصر دیگر نیز موثر است.

زمان مصرف کود نیترات کلسیم در سبزی و صیفی

در مورد سبزیجات و صیفیجات مختلف، زمان مصرف کود نیترات کلسیم می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال برای گوجه و بادمجان بهتر است در طول دوره رشد و در شروع میوه دهی از این کود استفاده شود. در دماهای بسیار گرم مراقب استفاده از این کود به صورت محلول پاشی پاشید. چون می تواند باعث سوختگی برگ ها شود. در مورد هندوانه نیز این کود قابل استفاده در تمامی دوره های رشد است. اما بهترین زمان استفاده در ابتدای فصل رشد تا زمان فندقی شدن میوه است. با مصرف این کود در پایان میوه دهی نیز می توانید از ترک خوردن و بد فرم شدن میوه جلوگیری کنید.

میزان مصرف نیترات کلسیم 

میزان مصرف کود نیترات کلسیم به شرایط شما بستگی زیادی دارد. به عنوان مثال شرایط خاک و میزان کمبودی که با آن مواجه هستید و نوع گیاهان شما می تواند میزان کلسیم مورد نیازتان را تعیین کند. اما به طور کلی برای محلول پاشی باید از ۲ تا ۳ کیلوگرم از کود نیترات کلسیم در هکتار و برای سیستم های آبیاری ۱۰ تا ۲۰ کیلوگرم در هکتار استفاده کنید. در عین حال برای مرکبات و دیگر درختان میوه میزان بیشتر از این کود مورد نیاز است. مقدار ۳ تا ۴ کیلوگرم در هکتار برای محلول پاشی توصیه شده است. بهتر است قبل از استفاده از کود با کارشناسان کشاورزی مشورت کنید.

بهترین کود نیترات کلسیم خارجی

یکی از بهترین برندهای خارجی که در بهسازان کشت در مورد آن بسیار صحبت کرده ایم، برند شوک است. کودهای این برند ساخته ی کشور آمریکا هستند و از کیفیت بالایی برخوردارند. کود نیترات کلسیم در بسته بندی های ۵ لیتری و ۲۰ لیتری نیز از تولیدات این شرکت است. یکی دیگر از شرکت های تولید کننده این کود شرکت پی ان پی المان است. این شرکت کود را در حالت جامد تولید می کند اما حلالیت بالایی دارد و به راحتی قابل استفاده است.

کود نیترات کلسیم باواریا نیز گزینه ی قابل اعتماد بعدی برای استفاده ی شما است. این کود ساخته ی شرکت پلنتا آلمان می باشد و از کیفیت بالایی برخوردار است. شرکت پلنتا این کود را به صورت پودری تولید کرده است. کود نیترات کلسیم مولتی کم نیز کودی ساخته ی کشور چین است که کیفیت مطلوبی دارد. قیمت این کود در مقایسه با بقیه ی برندهای خارجی مناسب تر است اما کیفیت خود را از دست نداده است. این کود نیز به صورت جامد تولید شده است. نیترات کلسیم دوکانیت نیز محصولی از کشور اسلواکی است که به صورت گرانوله تولید می شود و کیفیت بالایی دارد.

بهترین کود نیترات کلسیم ایرانی

شرکت های ایرانی نیز در زمینه ی تولید کود نیترات کلسیم موفق بوده اند. به عنوان مثال نیترات کلسیم جنوب گان یکی از گزینه های موجود در بازار است که قیمت مناسبی نیز دارد. این کود در بسته های ۲۵ کیلوگرمی و به صورت جامد تولید می شود. کود نیترات کلسیم بنیفر یکی دیگر از تولیدات ایرانی است که خرید آن توصیه می شود. این کود در بسته بندی های ۱۰ کیلوگرمی تولید می شود و بسیار به صرفه است. خرید برندهای ایرانی و خارجی به بودجه و گزینه های در دسترس شما بستگی دارد. قبل از خرید حتما همه ی گزینه های در دسترستان را بررسی کنید.

رفع پوسیدگی گلگاه در گوجه و هندوانه

پوسیدگی گلگاه گوجه فرنگی و هندوانه یکی از کمبود های رایج در میان این دو محصول است. در این حالت قسمت انتهایی میوه تو رفته، سیاه و پوسیده می شود. اگر این کمبود درمان نشود می تواند منجر به فساد و پوسیدگی میوه شود. این اتفاق به خصوص در میوه های در حال توسعه و در اوایل فصل رشد اتفاق می افتد. این بیماری ناشی از کمبود کلسیم است و با استفاده از کودهای حاوی کلسیم به راحتی می تواند برطرف شود. علت اصلی این کمبود عدم جذب کلسیم در شرایط تنش های محیطی، شوری، درجه حرارت بالا و و تکامل ریشه است.

گوجه - کود نیترات کلسیم

از علت های دیگری که می تواند منجر به این بیماری شود نوسان میزان رطوبت خاک است که  در اثر آبیاری های نامنظم ایجاد می شود. قسمت های فعال محصولاتی مانند گوجه فرنگی و هندوانه به طور مداوم به کلسیم نیاز دارند. کلسیم یک عنصر غیرمتحرک در گیاه است. جذب و انتقال این عنصر وابسته به میزان رطوبت خاک و گیاه است. اگر آبیاری نامنظم و به مقدار مناسب نباشد، ممکن است برای حتی چند روز کلسیم کافی به گیاه نرسد. این کمبود کلسیم در محصول به سرعت باعث پوسیدگی گلگاه می شود.

گاهی اوقات با وجود آبیاری منظم نیز این اتفاق می افتد. در این حالت ممکن است مسائل دیگری در بروز این مشکل دخالت داشته باشند. برای مثال شوری خاک می تواند جذب آب توسط گیاهان را کاهش دهد و در نتیجه ی آن جذب کلسیم کم می شود. زیادی مصرف نیتروژن و آسیب رسیدن به ریشه ی گیاه نیز می تواند به صورت پوسیدگی گلگاه خود را نشان دهد. حتی نوع رقم کاشته شده نیز در این مشکل تاثیرگذار است. به طور کلی می توان گفت ارقامی که میوه ی آن ها کشیده تر است حساس تر هستند. بنابراین باید شرایط محصولات و خاک خود را در نظر بگیرید و در صورت نیاز از کود نیترات کلسیم استفاده کنید.

قیمت خرید کود نیترات کلسیم وارداتی

قیمت خرید کود نیترات کلسیم وارداتی به برند انتخابی شما بستگی دارد. همچنین حجم بسته بندی که انتخاب می کنید می تواند در قیمت نهایی تاثیرگذار باشد. قیمت کودهای وارداتی می تواند گاها بیشتر  از نمونه های داخلی باشد. اما در عوض می توانید کود با کیفیت بالاتری در اختیار داشته باشید. برای بررسی این قیمت ها می توانید از قسمت محصولات وبسایت ما برندهای مختلف را جست و جو کنید. همچنین می توانید از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

قیمت خرید کود نیترات کلسیم به نواسانات ارز نیز بستگی دارد. به خصوص در مورد کودهای وارداتی باید قیمت را به صورت لحظه ای چک کنید. به همین علت تماس گرفتن با کارشناسان فروش ما می تواند بهترین و مطمئن ترین راه برای خرید باشد. جهت اطلاع از قیمت بهترین کود نیترات کلسیم وارداتی و داخلی با کارشناسان ما تماس بگیرید

مشاوره

 بار ها در organic-agri توصیه شده که قبل از استفاده از کود نیترات کلسیم یا هر کود دیگری حتما شرایط خود را بررسی کنید. در مورد استفاده از کلسیم موضوعاتی مثل میزان آبیاری و شوری خاک تاثیر زیادی دارند. بنابراین بهتر است ابتدا این موارد را اندازه گیری کنید و سپس در مورد کوددهی تصمیم بگیرید. مشاوران ما می توانند در این زمینه شما را به خوبی راهنمایی کنند. ما با در نظر گرفتن شرایط محصول و خاک شما بهترین گزینه را به شما معرفی می کنیم. برای خرید محصول نیز می توانید با ما در ارتباط باشید.

 

هویج - کود نیترات کلسیم

نتیجه گیری در مورد کود نیترات کلسیم

کلسیم یک عنصر ضروری برای رشد گیاه است. این عنصر می تواند در صورت کمبود رشد گیاه را مختل کند و حتی گیاه را فاسد و پژمرده کند. کود نیترات کلسیم را به طور کلی در تمامی مراحل رشد می توان استفاده کرد. اما به طور کلی مراحل ابتدایی رشد و در مرحله ی رشد میوه بهترین زمان برای استفاده از این کود است. اگر شاهد علائم کمبود کلسیم در گیاهتان باشید نیز می توانید استفاده از این کود را در برنامه ی کودی خود قرار دهید. کود نیترات کلسیم را به صورت محلول پاشی یا کود آبیاری می توان استفاده کرد.