داشتن یک برنامه کودی گردو با توجه به شرایط خاک یک مسئله ی مهم  است. اگر به تغذیه ی کودی گردو توجه نشود، عملکرد درخت کاهش پیدا می کند. همچنین ممکن است گردوهای سیاه برداشت کنیم.

نیاز  کوددهی در هر مرحله متفاوت بوده و با توجه به شرایط گیاه تعیین می شود. همچنین میزان کودی که استفاده می شود مهم است. پس مهم است که به دریافت یک برنامه ی کودی مناسب برای گردو توجه کنیم. کارشناسان ما در ارگانیک اگری می توانند به شما در تهیه ی این برنامه کمک کنند. در مقاله ی امروز توضیحات کاملی در رابطه با تغذیه ی کودی گردو آورده ایم. امیدواریم برای شما مفید باشد.

بهترین کود برای چالکود گردو

در برنامه ی کودی گردو، یکی از بهترین زمان های کوددهی، کوددهی در زمان خواب زمستانه است. بهترین روش برای کوددهی در این زمان نیز چالکود است. باید چاله هایی در اطراف ریشه ی درخت کنده شوند و کود در آن ریخته شود. در برنامه کودی گردو نیاز به سه عنصر اصلی نیتروژن، فسفر و پتاسیم و عناصر میکرو داریم. مینرال تکسا و کود ورمی کمپوست دو کودی هستند که شامل این عناصر می شوند. ورمی کمپوست با وجود قیمت بالاتر، مزایای بیشتری برای درخت گردو دارد.

مینرال تکسا هم یک کود معدنی است که خود به تنهایی برای درخت مفید است. اما می تواند تاثیر ورمی کمپوست را نیز افزایش دهد. کود مینرال تکسا یک کود کاملا طبیعی است که هیچگونه مواد شیمیایی ندارد.  مصرف این کود مزایای زیادی دارد. از جمله مزایای آن می توان افزایش حاصلخیزی خاک و افزایش تناژ محصول را نام برد. ارگانیک اگری دیگر زمان های مناسب برای کوددهی را نیز برای شما عنوان می کند.

محلول پاشی زمان تورم جوانه ها

در زمان تورم جوانه ها، یک پوسته ی قهوه ای رنگ روی جوانه ها تشکیل می شود. این پوسته قابلیت جذب عناصر از طریق محلول پاشی را افزایش می دهد. این زمان معمولا در اواخر اسفند و اوایل بهار است. برای درختان که در زمان تورم جوانه ها برگ ندارند، محلول پاشی تاثیر کمتری دارد. دو کود فروت ست و آمینو اسید ۸۰ درصد برای این زمان بسیار مناسب هستند. فروت ست ترکیب مهمی از عناصر را در خود دارد. از جمله ازت و روی که برای رشد جوانه های زایشی بسیار حیاتی هستند. آمینو اسید نیز کودی است که حاوی همه ی آمینو اسید های مورد نیاز گیاه است. این کود سیستم ایمنی گیاه را افزایش می دهد و گلها را در برابر تنش سرما مقاوم می کند.  

بهترین زمان استفاده از این دو کود، زمانی است که گیاه در حال تقسیم سلولی است. یعنی همان زمان تورم جوانه ها. افزودن این کودها به خاک در این این زمان می تواند قدرت جوانه زنی گیاه را افزایش دهد. فروت ست می تواند تولید گل ها و  فرایند تشکیل شدن میوه ها را تضمین کند. همچنین باعث  کاهش ریزش گلها  شود. اگر گیاه از این مرحله عبور کرد بهتر است از کود های کامل حاوی کلسیم استفاده شود تا از ریزش میوه جلوگیری شود. این کود مناسب مرحله ی میوه دهی یا مراحل دیگر نیست. برای راهنمایی های بیشتر می توانید با کارشناسان organic-agri در ارتباط باشید.

کود دهی زمان آب استارت

در اواخر فصل زمستان و قبل از بیدار شدن درختان یک آبیاری انجام می شود. در برنامه کودی گردو این آبیاری اهمیت زیادی دارد. استفاده از کود های مناسب در این مرحله تا حدودی می تواند باعث جلوگیری از خسارت های ناشی از سرما زدگی و همچنین تقویت گیاهان شود. در این زمان اضافه کردن عنصر فسفر به برنامه کودی گردو می تواند به رشد آن  و تقویت گلدهی کمک زیادی کند. از این رو در این مرحله از کود اوره فسفات استفاده می شود. این کود، یک نوع کود محلول در آب است که برای استفاده در آب استارت طرفدار زیادی دارد. در شرایط آب و هوایی خشک نیز این کود می تواند به مقاوم شدن درخت گردو کمک کند.

کوددهی زمان آب استارت - برنامه کودی گردو

توجه کنید که استفاده از این عناصر باید به صورت استفاده از کود آبیاری  انجام شود. محلول پاشی نمی تواند در این مرحله مفید واقع شود. میزان استفاده از این کود به عوامل مختلفی مثل سن درخت، آزمون خاک، شوری خاک بستگی دارد. کوددهی در مرحله ی آب استارت می تواند باعث رشد و گسترش ریشه ی درختان شود. کوددهی در مرحله ی آب استارت باید حتما در برنامه کودی گردو وارد شود. آب استارت رطوبت خاک را افزایش می دهد. این کار بعدا در مرحله ی تورم جوانه ها نیز تاثیر می گذارد.

کود دهی بعد از ریزش گل گردو

در برنامه کودی گردو، کوددهی بعد از ریزش گل گردو اهمیت زیادی دارد. در این مرحله باید از یک کود متعادل شامل عناصر سه گانه ی و کود حاوی کلسیم استفاده کرد. منظور از عناصر سه گانه فسفر، پتاسیم و نیتروژن است. کود ده ایکس شوک و کود سه بیست پلنت فید کودهای مناسب برای این مرحله از برنامه کودی گردو هستند. کود ده ایکس شوک یک کود کامل برای درخت گردو است. علاوه بر عناصر سه گانه، این کود حاوی هیومیک اسید و اسید های آمینه نیز هست. این کود را می توان به صورت محلول پاشی یا هنگام آبیاری استفاده کرد.

کود سه بیست پلنت فید یک کود متعادل از عناصر سه گانه است. این کود نسبت یکسانی از این سه عنصر را داراست. به همین علت در همه ی مراحل برنامه کودی گردو قابل استفاده است. این کود را نیز می توان به صورت محلول پاشی یا آبیاری استفاده کرد. در استفاده از کود سه بیست پلنت فید در برنامه کودی گردو باید با توجه به انالیز خاک استفاده شود.  این کود را می توانیم به صورت محلول در آب یا محلول پاشی استفاده کنیم. همچنین باید مراقب میزان استفاده و فاصله زمانی استفاده از آن نیز باشیم. چون استفاده ی نادرست از این کود می تواند به گیاه ما آسیب وارد کند و آن را بسوزاند.

بهترین کود زمان فندقی شدن گردو

در این مرحله از برنامه کودی گردو، درخت نیاز به آهن و مواد مغذی دارد. کمبود مواد مغذی در این مرحله می تواند باعث سیاه شدن مغز گردو شود. در این مرحله تقسیم یلولی صورت می گیرد و استفاده از کود های حاوی کلسیم تعداد سلول ها را در میوه افزایش می دهد.

کود فول مکس بمب حاوی فسفر، پتاسیم و ازت بور کلسیم آهن است. این کود محلول در آب است و هیچگونه بقایای مضری در خاک باقی نمی گذارد. بهسازان کشت مزایای دیگر این کود را نیز بیان می کند. این کود برای زمان فندقی شدن میوه بسیار ضروری است. در این درخت نیاز به جذب مواد مغذی دارد تا بتواند میوه ی درشت تر و بهتری بدهد. کود فول مکس بمب و همچنین کلسیم ۳۴ درصد برای این مرحله از برنامه کودی گردو بسیار مناسب است.

درخت گردو در مرحله ی فندقی شدن میوه به عناصر غذایی ماکرو نیاز دارد. کلسیم یکی از این عناصر است. کود کلسیم ۳۴ درصد می تواند باعث درشتی و سفتی میوه ی گردو شود. همچنین باعث سفید شدن آن نیز می شود. کلسیم ۳۴ درصد مقاومت گردو را پس از برداشت به تنش سرمایی  افزایش می دهد. اگر کلسیم کافی به میوه نرسد، دیواره ی سلولی ضعیف می شود. این امر باعث می شود که میوه ها پس از چیده شدن سریع تر از بین بروند.

تشکیل پوسته استخوانی

در برنامه کودی گردو، مرحله ی استخوانی شدن مرحله ی مهمی است. این مرحله در واقع زمانی است که پوسته ی محکم روی گردو تشکیل می شود. برای افزایش کیفیت  میوه و سفید شدن گردو در این مرحله باید از کودهای حاوی پتاسیم استفاده کرد. این کودها را باید به صورت آبیاری استفاده کرد. مثلا کود سولفات پتاسیم برای این مرحله مناسب است. این کودها باعث وزن گیری و افزایش کیفیت میوه  و سفید شدن مغز گردو می شود. از این کود می توان به صورت ۵ تا ۱۵ کیلوگرم در آب آبیاری استفاده کرد.

استخوانی شدن پوسته

باید مراقب علائم کم بود پتاسیم در درخت گردو باشیم. اگر پتاسیم در زمان مناسبی در برنامه کودی گردو گنجانده نشود گردوها خراب می شوند. ممکن است سیاه شوند یا به اندازه ی کافی درشت نباشند. علائم کمبود پتاسیم ابتدا در برگ ها ظاهر می شود. حاشیه برگ ها زرد و افتاب سوخته می شوند و حالت سوختگی به خودش می گیرد. رشد درخت نیز کاهش پیدا می کند در اثر کمبود پتاسیم میوه ها چروکیده شده و کیفیت میوه آن تضعیف می شود. همچنین اندازه و تعداد میوه ها کم می شود. کیفیت میوه به ویژه طعم آن نیز از بین می رود.

بهترین کود برای درشت شدن گردو

در بهسازان کشت بهترین کود برای درشت شدن گردو را بررسی می کنیم. عنصر پتاسیم را می توان مهم ترین عنصر در درشت شدن میوه نام برد. به همین علت باید در کودی که در این مرحله از برنامه کودی گردو انتخاب می کنیم وجود داشته باشد. کود کا ۶۰ شوک یک کود مناسب برای این موضوع است. این کود حاوی ۶۰ درصد پتاسیم است. این کود می تواند به درشت شدن میوه کمک زیادی بکند. این کود را می توان به صورت محلول پاشی استفاده کرد. همچنین می توان آن را وارد آب آبیاری باغ کرد تا مستقیما به ریشه برسد.

زمان طلایی استفاده از این کود در مرحله ی فندقی شدن میوه است. منظور از زمان ارزنی شدن زمانی است که میوه ها به اندازه ی یک دانه ی فندق هستند. البته استفاده ی درست از این کود نیاز به نظارت و برنامه ریزی دارد. شما می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید تا در این مورد مشاوره دریافت کنید. برای محلول پاشی از ۳ لیتر کود در ۱۰۰۰ لیتر آب استفاده کنید. برای آبیاری نیز می توانید از ۵ تا ۱۰ لیتر کود استفاده کنید.

زمان مصرف پتاسیم در گردو

در برنامه کودی گردو بهترین زمان استفاده از پتاسیم پس از برداشت محصول است. این یعنی فصل پاییز برای این کار مناسب تر است. پتاسیم می تواند در کیفیت میوه گردو تاثیر زیادی بگذارد. پتاسیم باعث استحکام گیاه می شود و می تواند رشد ریشه را تقویت کند. البته باید قبل از استفاده از این کود، خاک زمین آزمایش شود. باید ph خاک اندازه گیری شود و بعد میزان کود مورد نیاز تعیین شود. از پتاسیم برای درخت گردو می توان در هنگام کاشت نیز استفاده کرد. پس از برداشت باید این کود را به صورت چالکود استفاده کرد. بهتر است از پراکنده کردن آن در زمین پرهیز کنید.

نقش پتاسیم در گردو

پس از عنصر نیتروژن، پتاسیم بیشترین جذب و استفاده را در گیاهان دارد. پتاسیم در برنامه کودی گردو می تواند مقاومت گیاه را در برابر آفات و بیماری ها افزایش دهد. همچنین مغز گیاه را تقویت می کند و باعث افزایش رشد می شود. پتاسیم باعث خوش طعم شدن گردو می شود. پتاسیم می تواند از شور شدن خاک نیز جلوگیری کند. کود حاوی پتاسیم گردو را درشت و مغز آن را سفید می کند. پتاسیم باعث گسترش منظم آب در اندام های مختلف گیاه می شود. این کار از یخ زدن و پژمردگی گیاه جلوگیری می کند.

به طور کلی پتاسیم برای فعالیت بیولوژیکی گردو لازم است. پتاسیم همچنین فشار اسمزی سلول را تنظیم می کند. پتاسیم می تواند آنزیم های گیاهی را فعال کند. این کار نقش مهمی در پروتئین سازی گیاهان ایفا می کند. پتاسیم اندازه ی سلول های درخت را افزایش می دهد. این کار باعث رشد سریع تر و بیشتر درخت خواهد شد. پتاسیم روزنه های گیاهی را باز می کند. این موضوع تنفس و فتوسنتز گیاه را بهبود می بخشد. همینطور با مصرف پتاسیم میزان ظرفیت نگهداری آب در گیاه افزایش پیدا می کند. عنصر پتاسیم باید حتما در برنامه کودی گردو گنجانده شود.

تغذیه کودی گردو پس از برداشت

تغذیه کودی گردو پس از برداشت نیاز بسیار اهمیت دارد. در organic-agri این موضوع را بررسی می کنیم. برای این که سال بعد نیز بتوانیم گردوی خوبی برداشت کنیم باید به تغذیه بعد از برداشت محصول توجه کنیم. در این مرحله نیز بهتر است ابتدا خاک را آزمایش کنیم. تاثیری که کوددهی در این زمان برای درختان میوه دارد را در هیچ زمان دیگری نمی توان جبران کرد. به همین علت بهتر است کوددهی در این زمان در برنامه کودی گردو حتما لحاظ شود. گیاه در این زمان به جبران مواد مغذی از دست رفته نیاز دارد. اگر در این زمان کوددهی انجام نشود گیاه از مواد مغذی ذخیره شده استفاده می کند و ضعیف می شود.

گیاه در فصل تولید میوه و محصول بیشترین انرژی و مواد مغذی خود را صرف می کند. به همین علت پس از برداشت باید دوباره تغذیه شود تا در فصل جدید نیز باردهی خوبی داشته باشد. بهتر است بعد از برداشت گردو از ترکیب کودهای شیمیایی و حیوانی استفاده کرد. بهتر است ابتدا عناصر روی و بور به درخت داده شوند. این کار را باید به صورت محلول پاشی انجام دهید. پس از آن کوددهی با سولفات کلسیم مناسب خواهد بود. کوددهی در این مرحله مقاومت درخت را در برابر سرما بالا می برد. همچنین گلدهی را در مرحله ی بعد تحریک می کند و از ریزش میوه جلوگیری می کند.

جدول برنامه کودی گردو

مراحل رشد

روش کوددهی

نوع کود

مقدار کود

توضیحات

خواب زمستانه

چالکود

تکسا+ ورمی کمپوست

  

   اصلاح خاک و تامین عناصر ماکرو و میکرو

زمان تورم جوانه ها

محلول پاشی

فروت ست شوک+ امینو اسید ۸۰ درصد

۳ در هزار  

کوددهی در این زمان تورم جوانه  

زمان آب استارت

آبیاری

اوره فسفات

۱۰ تا ۱۵  کیلوگرم

افزایش رشد ریشه

بعد از ریزش گل گردو

محلول پاشی یا آبیاری

ده ایکس شوک+ سه بیست پلنت فید

۲ لیتر کود برای یک هکتار

افزایش رشد رویشی و جلوگیری از ریزش میوه

زمان فندقی شدن گردو

محلول پاشی یا آبیاری

کلسیم ۳۴ درصد+ فول مکس بمب

طبق توصیه کارشناس

 افزایش سایز میوه

زمان تشکیل پوسته استخوانی

آبیاری

سولفات پتاسیم

۵ تا ۱۵ کیلوگرم در آب آبیاری

 افزایش مقاومت به تنش گرمایی و افزایش سایز میوه

پس از برداشت

محلول پاشی

سولفات روی+ کلسیم+ بور

میزان استفاده از این کود به عوامل مختلفی مثل سن درخت، آزمون خاک، شوری خاک بستگی دارد.

اگر در این زمان کوددهی انجام نشود گیاه از مواد مغذی ذخیره شده استفاده می کند و ضعیف می شود.

 

 

علت سیاه شدن مغز گردو

عوامل مختلفی در سفید شدن مغز گردو تاثیر مستقیمی دارد کمبود برخی از عناصر غذایی، تنش دمایی، تنش خشکی، برخی بیماری های قارچی باعث سیاه شدن مغز گردو می شوند در زیر به برخی از این عوامل اشاره می کنیم.

۱-بیماری های قارچی

یکی از مسائلی که می تواند باعث سیاه شدن مغز گردو شود، بیماری های قارچی است. باکتری ها و قارچ ها می توانند باعث سیاه شدن مغز گردو شوند. عوامل بیماری زای قارچی در شرایط بالای رطوبت و دمای مناسب به گیاه حمله می کنند. در صورتی که درخت ضعیف باشد خسارت بیشتری وارد می شود. یکی از بیماری های مهم که باعث سیاه شدن مغز گردو می شود بیماری بلایت است. برای جلوگیری از بروز این بیماری باید سم پاشی به موقع انجام شود. استفاده از سموم مسی در زمان مناسب به کنترل بیماری بلایت کمک می کند.

۲-تنش ابی

کم آبی یا غرقابی درخت گردو نیز می تواند در رنگ مغز آن تاثیر بگذارد. تنش خشکی علاوه بر چروکیدگی مغز گرو  باعث کاهش جذب عناصر غذایی از جمله پتاسیم و کلسیم شده و در نهایت باعث سیاه شدن مغز گردو نیز می شود.

۳- نحوه برداشت میوه گردو

برداشت غیر اصولی و زود تر از موعد باعث سیاه شدن گردو می شود و خشک کردن غیر استاندارد نیز این مشکل را تشدید می کندگردو نباید مدت زمان زیادی در پوست سبز خود بماند وگرنه رنگ می گیرد. بهتر است در اولین فرصتی که پوست گردو ترک خورد چیده شود.

هنگام خشک شدن گردو نیز باید توجه لازم را داشته باشیم. گردو باید در یک دمای ملایم خشک شود. اگر گردو همراه با پوست سبز به مدت طولانی در معرض آفتاب مستقیم قرار بگیرد مغز آن سیاه می شود.

۴-کمبود عناصر غذایی

مجددا یادآوری می کنیم که برنامه کودی گردو در رنگ آن تاثیر دارد. با رساند عناصر روی، آهن و کلسیم و پتاسیم  کافی به گردو می توان از سیاه شدن آن جلوگیری کرد. مغز گردوی سیاه شده به طور طبیعی ضرر خاصی برای سلامتی ندارد. اما اگر در اثر عفونت یا بیماری سیاه شده باشد می تواند باعث مسمومیت شود.

۵- تنش دمایی

در اواسط تیر ماه زمانی که پوسته گردو هنوز خوب تشکیل نشده است افزایش ناگهانی دما و دمای بالای ۳۰ درجه باعث سیاه شدن مغز گردو می شود گردو هایی که در معرض مستقیم آفتاب قرار دارن بیشتر دچار مشکل می شوند. ابیاری به موقع و تغذیه مناسب از شدت خسارت در زمان هایی که دما افزایش ناگهانی دارد می کاهد.

 

تاثیر کود شوک ده ایکس در گردو

کود ده ایکس شوک یک کود کامل است که مورد توجه بسیاری از کشاورزان قرار گرفته است. در برنامه کودی گردو نیز این کود می تواند حضور داشته باشد. این کود حاوی مواد معدنی، عناصر غذایی و هورمون های گیاهی است که به رشد درخت گردو کمک زیادی می کند. همچنین این کود عملکرد درخت گردو را حداقل ۳۰ درصد افزایش می دهد. این یعنی بالابردن سود کشاورزان. این کود مقاومت گیاه در برابر آفات و بیماری ها را نیز افزایش می دهد. این کود همچنین باعث کاش آلودگی خاک می شود و می تواند به محیط زیست کمک کند.

کود ده ایکس شوک

استفاده از این کود باعث می شود محصولات با کیفیت تر و درشت تری داشته باشیم. در اثر استفاده از این کود کیفیت خاک نیز افزایش می یابد. این یعنی رشد درخت گردو سریع تر و با کیفیت بیشتری اتفاق می افتد. این کود باعث رشد ریشه و افزایش جذب مواد مغذی توسط درخت می شود. استفاده از این کود می تواند به عنوان یکی از بهترین روش های افزایش عملکرد تلقی شود. یکی از معجزه های این کود توقف رشد هلف های هرز در اطراف درخت است. این کار باعث می شود خاک حاصلخیز باقی بماند و مواد مغذی فقط به خود درخت برسد.

نتیجه گیری در مورد برنامه کودی گردو

برنامه کودی گردو موضوع مهمی است که باید حتما مورد توجه باشد. درخت گردو در تمامی مراحل رشد خود نیاز به تغذیه دارد. باید توجه داشته باشیم که حذف کردن تغذیه در هر مرحله می تواند آسیب به کیفیت گردوی نهایی بزند. از مراحل اولیه که با چالکود و آب استارت شروع می شوند کوددهی اهمیت پیدا می کند. قبل از این که برای میزان و نحوه ی کوددهی تصمیم بگیرید حتما خاک خود را آزمایش کنید. مشاوره با کارشناسان نیز می تواند مفید باشد. کارشناسان ما در organic-agri می توانند به شما در تهیه ی برنامه کودی گردو کمک کنند.