کود فروت ست چیست؟

کود فروت ست یک نوع کود شیمیایی است که معمولاً به آن کود بهاره نیز گفته می‌شود. این نام از آنجا نشأت می‌گیرد که مرحله ابتدایی تشکیل میوه را فروت ست می‌نامند. برای کشاورزان، تغذیه جوانه‌ها در اواخر اسفند و اوایل فروردین که خاک دمای بسیار پایینی دارد و برگ‌ها هنوز بوجود نیامده‌اند، برای افزایش میوه‌های سر درختی کود دهی اهمیت زیادی دارد. استفاده از این کود باعث افزایش حجم و کیفیت میوه، کاهش میزان ریزش جوانه‌ها، گل و میوه درختان، گلدهی و ساخت میوه و کاهش سال آوری می‌شود.

کود فروت ست یک مکمل غذایی نسبتا کامل برای درختان است که به رشد و بازدهی آن‌ها کمک  بسیاری می‌کند. این کود از عناصر همچون نیتروژن،  بور، کلسیم، روی و فسفر تشکیل شده است. همانطور که می دانید این عناصر تأثیر مثبتی در بوجود آمدن میوه مناسب، جلوگیری از ناتوانی در لقاح گیاهان و سرعت بخشیدن به فعالیت‌های فتوسنتزی و آنزیمی دارد. همچنین از تلفیقی از کود آمینو اسید، کود فولیک اسید و کود جلبک دریایی نیز برای افزایش مقاومت گیاهان در برابر تنش ها در این کود نیز استفاده می‌شود.

مشخصات بهترین کود فروت ست

کود فروت ست ایده‌آل برای تقویت و رشد گیاهان، ویژگی‌هایی مانند کامل بودن عناصر، جذب سریع، و خلوص بالا را داراست که در ادامه به توضیح هر یک از این ویژگی‌ها می‌پردازم:

۱.خلوص بالا:  کود های فروت ست ایده آل برند شوک با استفاده از مواد اولیه با کیفیت بالا و فرآیندهای تولید دقیق، دارای خلوص بالایی است. عدم وجود آلودگی‌ها و اشتباهات در تولید، باعث می‌شود که کود فروت ست شوک با خلوص بالا و بدون هرگونه مواد اضافی یا ناخالصی به بازار عرضه شود. بنابراین، بهترین کود فروت ست باید عناصر غذایی لازم را با کامل بودن، به سرعت توسط گیاهان جذب کند و دارای خلوص بالایی باشد تا بهبود رشد، توسعه، و عملکرد گیاهان را تضمین کند.

۲.جذب سریع: فرمولاسیون منحصر به فرد بهترین کود فروت ست مانند کودهای فروت ست آمریکایی برند شوک و بمب باعث می‌شود که عناصر مغذی به سرعت توسط گیاهان جذب شده. همچنین توسط سامانه ریشه-گیاه-از خاک و محیط پیرامون گیاه، به سرعت به گیاهان تحویل داده شوند. این ویژگی سبب می‌شود که گیاهان به سرعت از عناصر مغذی استفاده کنند و رشد سریع و سالمی را تجربه کنند.

۳.کامل بودن عناصر: این کود حاوی تمامی عناصر غذایی مورد نیاز گیاهان برای رشد و توسعه صحیح است. عناصری مانند ازت، فسفر، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، بور، روی، مولیبدن و ... که برای رشد و توسعه سالم گیاهان ضروری هستند، در این کود به طور کامل و متوازن موجودند.

انواع کود- کود فروت ست

مهمترین عناصر کود فروت ست

همانطور که گفتیم عناصر زیادی همچون نیتروژن،  بور، ازت، روی و فسفر در کود فروت ست وجود دارد. این عناصر باعث شده اند کود فروت ست به عنوان یک کود بهاره برای گیاهان کود نسبتا کاملی باشد. همچنین به گیاهان رشد و بازدهی فوق العاده را پس از مصرف این کود از خود نشان دهند. حل در ادامه چند عنصر معروفی که در کود فروت ست موجود است با یکدیگر بررسی خواهیم کرد:

عنصر نیتروژن در کود فروت ست آمریکایی

وجود نیتروژن در کودهای فروت ست آمریکایی منجر به افزایش سبزی (سبزینه) و رشد گیاهان به خصوص در مرحله گلدهی می‌شود. گیاهانی که در این مرحله تعداد برگ بیشتری دارند، به دلیل سطح جذب بالایی آن ها از مواد غذایی کافی برای تبدیل شدن گل به میوه به حد کافی برخوردار می شوند. نیتروژن به عنوان یکی از عناصر حیاتی به خصوص در ابتدای فصل رشد شناخته می‌شود.  در نتیجه حضور آن در کود فروت ست، گیاه را به فعالیت بیشتر و رشد بهتر تحریک و وادار می‌کند.

عنصرفسفر در بهترین  کود فروت ست شوک

عناصری همچون عنصر فسفر که در کود فروت ست شوک  موجود است  می تواند نقش بسیار مهمی در تأمین انرژی  گیاهان داشته باشد. همچنین این عنصر باعث  آماده‌سازی گیاه برای شروع دوباره فعالیت‌های رشدی و فیزیولوژیکی می شود. گیاهانی که در زمان گلدهی انرژی کافی برای فعالیت‌های خود داشته باشند، دچار کمترین میزان ریزش گل می شوند. در نتیجه شما می توانید محصولات بیشتر و با کیفیت تری داشته باشید.

عنصر روی  در کود فروت ست برند بمب

یکی دیگر از عناصر مهم که در تولید کلروفیل (سبزینه) گیاه و افزایش فعالیت فتوسنتزی گیاه تاثیر بسزایی می گذارد، عنصر روی موجود در کود فروت ست بمب است. این عنصر نقش بسیار مهمی در فعالیت برخی از آنزیم‌ها دارد. همچنین در فرآیند رشد گیاهان، به ویژه در ابتدای فصل رشد ( اواخر زمستان و اوایل بهار) دارای اهمیت به سزایی برای گیاهان است. عنصر روی موجود در کود فروت ست امریکایی برند بمب که مجموعه بهسازان کشت آن را اراده می کند نیز در فعال‌سازی جوانه‌های زایشی در ابتدای رشد درختان میوه نقش اساسی دارد.

عنصر بور در کود فروت ست ساخت آمریکا

عنصر بعدی که می خواهیم با یگدیگر برسی کنیم  عنصر بور است که یکی از عناصر اساسی در کود فروت ست آمریکایی است. از مزایای این عنصر می توان به تأثیر مستقیمی که بر لقاح گل گیاهتان می گذارد اشاره کرد. همچنین وجود عنصر بور در کود فروت ست باعث تقویت جوانه‌های زایشی گیاه می‌شود. عدم وجود و یا ناکافی بودن عنصر بور در گیاه می تواند منجر به تولید میوه‌های ناقص و بدشکل شود. استفاده از کود فروت ست، لقاح را بهبود داده و باعث شکل‌گیری کامل میوه و تولید محصولات با شکل و کیفیت بهتر می‌شود.

عنصر کلسیم در کود فروت ست بهسازان کشت

و در آخر عنصر کلسیم موجود در کود فروت ست مایع شوک که یکی از محصولات مجموعه بهسازان کشت نیز هست نقشی حیاتی در افزایش ضخامت دیواره سلولی گیاهان دارد. در پی این افزایش ضخامت شما  گلها و در کل گیاهانی بسیار مقاوم در برابر تنش های دمایی خواهید داشت. همچنین همانطور که می دانید، کلسیم باعث افزایش تعداد سلولها و در نهایت اندازه محصولاتتان خواهد شد. یکی از مهمترین نقش‌های کلسیم در زمان گلدهی، افزایش طول لوله گرده است؛ زیرا با افزایش طول لوله گرده، درصد لقاح نیز افزایش می‌یابد.

بررسی انواع کود فروت ست موجود در بازار

کود فروت ست به صورت مایع و پودری در بازار موجود است:
کود فروت ست مایع
کود فروت ست مایع برند شوک یکی از معروف ترین کود های مایع موجود در ابازر ایران است. این کود تمامی عناصر و مواد ریز مغذی را داراست. نحوه استفاده از این کود به دلیل مایع بودن بسیار راحت است. شما می توانید کود فروت ست مایع شوک را به صورت محلول پاشی روی گیاه خود اسپری کنید  
در کوددهی به شیوه محلول پاشی  تنها کافی است که مقدار ۳ تا ۴ لیتر از کود فروت ست مایع شوک  را با هزار لیتر آب در مخزین سمپاش، ترکیب کرده و سپس آن را روی جوانه ها محلول پاشی کنید. در این روش کود فروت ست  با برگ و ساقه و جوانه های گل بیشتر در تماس است و شما جذبی سطحی خواهید داشت. در روش آبیاری کود فروت ست مستقیما به خورد خاک می رود و این کود از طریق ریشه ها جذب گیاهاتان خواهد شد.

کود فروت ست پودری

این کود نیز شامل عناصری همچون عنصر نیتروژن، روی و بور است. که  در قسمت های قبل تاثیر هر کدام بر روی گیاهان را بررسی کردیم. نحوه و میزان  مصرف کود های پودری با کود های مایع کمی متفاوت است. معمولا به میزان ۲ الی ۳ کیلوگرم از کودهای فروت ست پودری را با میزان مشخصی آب به صورت محلول در اورده و ان را به خوبی هم می زنید تا به صورت کامل در آب حل شود. سپس محلول آماده شده را به روش محلول پاشی با سمپاش به گیاه منتقل می کنند . همچنین در برخی از موارد با مشاوره گرفتن از متخصصان این زمینه در زمین هایی که آبیاری گیاهانتان به صورت دیم صورت می گیرد می توانید مقدار مشخصی از کود فروت ست را بر روی خاک اطراف گیاهانتان بپاشید. سپس پس از بارش باران این کود ها محلول شده و به خورد خاک می روند.

انواع کود- کود فروت ست

مزایای استفاده از کود فروت ست مایع آمریکایی چیست؟

کنترل و کاهش ریزش گل ها و شکوفه ها
کود فروت ست به دلیل عنصر فسفری که دارد باعث می شود که انرژی گیاهتان تامین شود. در نتیجه شما پس از مصرف کود فروت ست کمترین میزان ریزش گل و شکوفه را در گیاهانتان خواهید داشت. در نتیجه استفاده از این کود در زمان مناسب می توانید از آسیب های مالی زیادی برای شما جلوگیری کند.

افزایش مقاومت گیاهان برابر تنش های آب و هوایی و بیماری ها
به شما پیشنهاد می کنیم که در اواخر شهریور و اوایل فصل پاییز پس از برداشت محصولاتتان، از کود فروت ست بمب استفاده کنید. این کود می تواند گیاهاتان را آماده ورود به فصول سرد سال کن در فصل بهار و تا حدود زیادی مقاومت گل ها را به سرمای بهاره افزایش دهد.  اما چرا گیاه به این امادگی نیاز دارد؟ در فصل های پاییز و زمستان امکان کاهش دمای شدید وجود د ارد. این تنش های دمایی در صورت عدم امادگی گیاهتان می تواند باعث آسیب جدی به ان شود. این موضوع می تواند به باروری گیاه شما برای سال بعد نیز لطمه ای جدی وارد کند. در نتیجه با  استفاده از کود فروت ست بمب به دلیل عنصر از جمله عنصر کلسیم در درون خود به راحتی می تواند گیاهی مقاوم به شما تحویل دهد. همچنین این کود می تواند به راحتی گیاه شما را در تمامی فصول در برابر آفات و بیماری ها مقاوم کند.

بهبود عملکرد لقاح و گرده افشانی با استفاده از کود فروت ست
عنصر بوری که در کود فروت ست مایع شوک وجود دارد می تواند تاثیر مستقیمی بر گرده افشانی و لقاح گیاهانتان داشته باشد. همچنین  در قسمت قبل با یکدیگر بررسی کردیم که عنصر کلسیمی که در کود فروت ست مایع آمریکایی وجود دارد می تواند در زمان گلدهی باعث  افزایش طول لوله گرده شود؛ همچنین در پی افزایش طول لوله گرده، درصد لقاح نیز افزایش می‌یابد.

افزایش جوانه‌زنی با عناصر موجود در کود شیمیایی فروت ست

همانطور که با یکدیگر ببرسی کردیم وجود نیتروژن در کودهای فروت ست آمریکایی منجر به افزایش سبزی (سبزینه) و رشد گیاهان به خصوص در مرحله گلدهی می‌شود. نیتروژن به عنوان یکی از عناصر حیاتی به خصوص در ابتدای فصل رشد برای جوانه زنی گیاهان شناخته می‌شود کود فروت ست می تواند، گیاهتان را وادار به جوانه زنی و رشد بهتر تحریک کند. همچنین عنصر روی در تولید کلروفیل (سبزینه) گیاه و افزایش فعالیت فتوسنتزی گیاه تاثیر بسزایی می گذارد، همچنین در فعال‌سازی جوانه‌های زایشی در ابتدای رشد درختان میوه نیز نقش اساسی دارد.

مزایا-کود فروت ست

بهترین کود فروت ست وارداتی موجود در بازارهای ایرانی

کود فروت ست شوک امریکا محصولی وارداتی از شرکت بهسازان کشت:

  • برندآمریکای: شوک
  • عناصر موثرسازنده: روی، بور، آمینو اسید، فسفر، آهن و نیتروژن
  • عملکرد اصلی: افزایش گلدهی، جلوگیری از سال آوری
  • ویژگی محصولات شوک: خلوص بالا، جذب سریع، کامل بودن عناصر، تکنولوژی نانو
  • موجود در : گالن ۵ و ۲۰ لیتری در سایت organic-agri.ir
  • نحوه مصرف: به دلیل مایع بودن این محصولمی توان ان رابه روش های محلول پاشی و آبیاری استفاده کرد
  • مناسب برای: برای باغات، زراعت و گلخانه

فروت ست گرومور امریکایی

  • برند آمریکایی: گرومور
    عناصر موثر سازنده: هیومیک اسید، آمینو اسید، روی، بور، نیتروژن
  • عملکرد اصلی: موجب رشد جوانه ها، گلدهی، گرده افشانی، تشکیل میوه سالم و افزایش میوه دهی و زودرسی محصول می شود.
  • ویژگی محصول: پودری، کامل بودن عناصر
  • نحوه مصرف: این کود فروت ست گرومور به صورت پودری است. شما می توانید کود دهی خود را به روش محلول پاشی انجام دهید. شما می توانید روش استفاده از این کود را در قسمت (کود فروت ست پودری) مطالعه فرمایید.
    مناسب برای: کلیه محصولات کشاورزی

بهترین مارک کود فروت ست ایرانی موجود در بازار

کودهای فروت ست ایرانی از جمله محصولاتی هستند که به دلیل کیفیت و اثربخشی خود، در بخش کشاورزی توجه بسیاری را به خود جلب کرده‌اند. برندهایی مانند "پلاس" و یا "پلنر که تحت لوای شرکت کیمیا شیمی‌"عرضه می‌شوند، به عنوان یکی از بهترین کودهای فروت ست در بازار ایران شناخته می‌شوند. این کودها با ترکیبات مناسب و خلوص بالا، قابلیت تأمین نیازهای غذایی گیاهان را دارند و بهبود رشد و عملکرد گیاهان را تضمین می‌کنند.

نحوه مصرف کود فروت ست مایع

کود دهی به روش محلول پاشی: در کوددهی به شیوه محلول پاشی نیز تنها کافی است که مقدار ۳ لیتر از کود فروت ست مایع شوک را با مقدار۱۰۰۰ لیتر از آب در مخزن سمپاش، ترکیب کرده و سپس آن را در بر روی درخت پاشید در این روش کود فروت ست آمریکایی با برگ و ساقه و گل گیاهان بیشتر در تماس است و شما جذبی سطحی خواهید داشت.

کود دهی به روش آبیاری: در روش آبیاری کافی است با توجه به نوع محصول و یا با توجه به نوع گیاهانتان ( زراعی – باغی ) مقدار مشخصی از این کود را با ۱۰۰۰ لیتر آب ترکیب کرده و به میزان مشخصی از زمین های کشاورزی و یا تعداد مشخصی از درختانان در یک الی دو مرحله آبیاری ( قطره ای – سطحی –محوری) منتقل کنید. در این روش کود فروت ست مستقیما به خورد خاک می رود و این کود از طریق ریشه ها جذب گیاهاتان خواهد شد.

زمان استفاده از کود فروت ست آمریکایی

زمان مناسب برای مصرف کود فروت ست شامل سه مرحله است.

پس از برداشت محصول
مرحله اول، دو هفته پس از برداشت محصول (قبل از برگ ریزان) محلول پاشی توسط فروت ست در باغات انجام می‌شود تا زمان کافی برای تأثیرگذاری بر فعالیت‌های درخت مانند جوانه زنی، گلدهی و میوه دهی فراهم شود.

تورم جوانه ها
مرحله دوم، در ابتدای فصل، یعنی در اوایل بهار زمانی که جوانه‌ها پیش از فعال شدن ریشه به فاز تورم می‌روند و نمی‌توانند به میزان مناسب از مواد موجود در خاک استفاده کنند و قبل از گلدهی، مصرف می‌شود. درختان میوه و مرکبات که خزان ندارند. به همین دلیل  بهترین زمان مصرف کود فروت ست چند هفته قبل از گلدهی باید اغاز شود.  در درختانی هعمچون درخت انجیر، انار، خرمالو، انگور و زیتون اشما از زمان تورم جوانه‌ها تا باز شدن برگ‌های اولیه برای کودهی، کود فروت ست فرصت دارید.

پس از تشکیل میوه
مرحله سوم پس از تشکیل میوه‌ها برای افزایش اندازه، طعم و کیفیت میوه محلول پاشی انجام می‌شود

زمان استفاده - کود فروت ست

جدول مقدار استفاده از کود فروت ست

نوع کود

مقدار مصرف

برای مصرف

بهترین زمان مصرف

محلول پاشی

آبیاری

کود فروت ست مایع

 ۲ تا ۳ لیتر کود در ۱۰۰۰ لیتر آب

۵  تا ۱۰ لیتر در  هکتار

برای درختان میوه و برای یک هکتار باغ

در هنگام صبح زود
-
در هنگام عصر
-
اوایل پاییز بعد از برداشت میوه‌ها
-

آخر زمستان (در هنگام تورم جوانه‌ها)

کود فروت ست پودری

۲ تا ۳ کیلوگرم در ۱۰۰۰ لیتر آب

-

محصولات باغی

کود فروت ست پودری

ا لی ۲ کیلو گرم از پودر در هکتار  

-

محصولات زراعی

قیمت خرید کود فروت ست شوک

با توجه به محدودیت‌هایی ارزی که در قیمت‌دهی به کود فروت ست شوک وجود دارد، قیمت ثابتی ارائه نمی‌شود زیرا این محصول یک محصول وارداتی است و قیمت ارز در حال تغییر است. بنابراین، بهترین راه برای دریافت قیمت در هر زمانی مراجعه به سایت (orgsanic-agri) است.  مجموعه بهسازان کشت به عنوان یکی از ارائه‌دهندگان اصلی کود فروت ست شوک، مقرون به‌صرفه‌ترین قیمت ها برای تمامی محصولاتش ارائه می‌دهد. شما می‌توانید با تماس با شماره‌های موجود در سایت بهسازان کشت، اطلاعات بیشتری در مورد قیمت‌ها و مشاوره‌های لازم را دریافت کنید و از بهترین تصمیم برای خرید کود فروت ست شوک بهره‌مند شوید.

مهندس بیگی: ۰۹۱۷۳۵۲۳۸۷۱

سال اوری چیست؟

مفهوم "سال اوری" در علوم کشاورزی به معنای افزایش عملکرد محصول از یک  باغ در سال‌های متوالی است سال اوری معمولاً با استفاده از روش‌های بهینه سازی کشاورزی، بهبود کیفیت خاک، استفاده از کودها و مواد افزودنی، مدیریت صحیح باغ و کنترل آفات و بیماری‌های گیاهی و ... انجام می‌شود. در سال اوری به دلیل ضعف در تغذیه پس از یکسال باردهی خوب عملکرد در سال بعد به شدت کاهش می یابد با مصرف فروت ست در طی دو مرحله سال اوری کاهش می یابد. 

کود فروت ست در سال اوری نقش مهمی ایفا می‌کند. این کود حاوی ترکیباتی است که عناصر غذایی لازم برای رشد و توسعه گیاهان را فراهم می‌کند. نقش‌های کلیدی کود فروت ست در سال اوری عبارتند از: 

  1. افزایش عملکرد محصولات: استفاده از فروت ست می‌تواند منجر به افزایش عملکرد محصولات شود. این کود با تأمین عناصر غذایی مورد نیاز و بهبود رشد گیاهان، می‌تواند باعث افزایش تولید محصول در زمان موردنظر شود.
  1. تقویت مقاومت گیاهان: فروت ست می‌تواند مقاومت گیاهان را در برابر بیماری‌ها، آفات و شرایط محیطی نامساعد افزایش دهد. این کود با افزایش استحکام سلول‌های گیاهی، می‌تواند گیاهان را در مقابل تنش‌های مختلف مقاوم‌تر کند.
  1. بهبود کیفیت محصولات: استفاده از فروت ست می‌تواند به بهبود کیفیت محصولات کمک کند. این کود می‌تواند باعث بهبود ویژگی‌هایی مانند اندازه، رنگ، طعم و ماندگاری محصولات شود.
  1. تأمین عناصر غذایی: فروت ست علاوه بر افزایش مقدار عناصر غذَایی مورد نیاز گیاهان، کمک مَی‌کند تا گیاهان از عناصر غذایی مورد نیاز خود به دفعات بهتری استفاده کنند.

به طور کلی، استفاده از فروت ست می‌تواند به بهبود شرایط کشاورزی و افزایش عملکرد و کیفیت محصولات کمک کند که در نتیجه به سال اوری بهتری منجر می‌شود.