کود پتاس بالا، کودی برای سلامت گیاه شما

 تمام آنچه که باید در رابطه با کود پتاس بالا بدانید!

کشاورزی - کود پتاس بالا

معرفی جامع و کامل کود پتاس بالا و ویژگی های آن

کود پتاس بالا، اصطلاحی است که در عرصه کشاورزی و باغبانی به طور متداول شنیده می‌شود. کود پتاسیم برای بهبود رشد و عملکرد گیاهان بسیار اهمیت دارد. پتاسیم یکی از عناصرمهم و ضرور برای گیاهان است که در تنظیم فرآیندهای فیزیولوژیکی و تغذیه‌ای آنها نقش کلیدی دارد. پتاسیم، همراه با نیتروژن و فسفر، سه ماده مغذی را تشکیل می دهد که بیشترین تأثیر را بر رشد گیاهان دارد. این کودها به انتقال مواد غذایی از قسمتی از گیاه به قسمت دیگر کمک می کنند. رنگ سبز مورد نیاز برگ ها را فراهم می کنند. پتاسیم اغلب نادیده گرفته می شود زیرا اثرات آن بر روی گیاه تا زمانی که گیاه دچار کمبود شود به وضوح قابل مشاهده نیست.

اهمیت کود پتاس بالا و تأثیرات آن بر روی خاک

کشاورزان با پتاسیم به عنوان یکی از سه درشت مغذی اصلی که مسئول سلامت گیاه هستند آشنا هستند. صرف نظر از اینکه به طور طبیعی در خاک وجود دارد یا به عنوان مکمل اضافه می شود. پتاسیم توزیع مواد مغذی و رطوبت را تنظیم می کند و به فتوسنتز کمک می کند. کودهای پتاسیم به صورت کلرید پتاسیم و سولفات پتاسیم به خاک داده می شود. وجود آن در مقادیر زیاد در خاک هیچ اثر مضری بر محصول ایجاد نمی کند. نیاز به مواد مغذی آنقدر زیاد است که هیچ منبع واحدی نمی تواند کالا را تحویل دهد. کود پتاسیم را می توانید در بهسازان کشت تهیه نمایید.

قیمت محصول کود پتاس بالا

کود - کود پتاس بالا

کود های مشابه و مرتبط

مشاوره کشاورزی - کود پتاس بالا

ارتباط با کارشناس کشاوری

کود پتاس بالا می تواند در رشد گیاه تاثیر به سزایی داشته باشد. پتاسیم از عناصری است که تاثیر آن در روند رشد درختان غیر قابل انکار است. این کود باید در زمان مناسب و به مقدار مناسب استفاده شود. در این صورت می تواند تاثیر زیادی روی کیفیت محصولات و مقاومت درختان بگذارد. در مقاله ی امروز در مورد تاثیر پتاسیم روی درختان مختلف توضیح می دهیم. مرکبات، گردو و سیب زمینی از محصولاتی هستند که در این مقاله راجب آن ها خواهید خواند.

نقش پتاسیم در گیاه

پتاسیم یکی از مهم ترین عناصر غذایی است که نقش بسیار مهمی در رشد و نمو گیاهان دارد. از این رو استفاده از کود پتاس بالا اهمیت زیادی پیدا می کند. از نقش های پتاسیم برای گیاه می توان تنظیم باز و بسته شدن روزنه ها را نام برد. روزنه ها باعث تبادل بخار آب، اکسیژن و دی اکسید کربن می شوند. این کار برای محصولات چندساله باعث کاهش هدررفت آب می شود. استفاده از کود پتاس بالا می تواند باعث افزایش مقاومت گیاهان نسبت به سرما و گرما بشود. همچنین با حضور پتاسیم، قند و نشاسته ی موجود در گیاه بهتر جا به جا می شود. پتاسیم مقاومت گیاه در برابر بیماری را افزایش می دهد.

 کود پتاس بالا می تواند مانع بیماری های انگلی و غیر انگلی گیاه شود. این کود بیش از ۶۰ آنزیم را در گیاه فعال می کند. آنزیم هایی که در واقع کاتالیزور ساخت مواد در گیاه هستند. مثلا در سیب زمینی با استفاده از کود پتاس بالا می تواند از رشد قارچ فیتورا جلوگیری کرد. این قارچ باعث مرگ و میر گیاه می شود. پتاسیم می تواند به فتوسنتر نیز کمک کند. تشکیل مواد غذایی مانند نشاسته و پروتئین نیز در حضور پتاسیم بهتر انجام می شود. در ادامه در بهسازان کشت در مورد کود پتاس بالا بیشتر توضیح می دهیم.

کود پتاس بالا برای چه گیاهانی مناسب است؟

همانطور که توضیح دادیم، پتاسیم یکی از عناصری است که برای ایجاد تعادل در رشد و نمو گیاه بسیار موثر است. برخی از گیاهان بیشتر از بقیه به کود پتاس بالا نیاز پیدا می کنند. مثلا گیاهان محصولی مثل سیب و خرما یا سیب زمینی از این دسته گیاهان هستند. همچنین گیاهان تزیینی مثل گل ها وگیاهان زراعی مثل گندم و جو نیز به کود پتاس بالا نیاز دارند. کود پتاس بالا می تواند روی گلدهی و میوه دهی تاثیر به سزایی داشته باشد. به طور کلی کود پتاس بالا می توان عملکرد و رشد محصول را افزایش بدهد. این کود برای محصولاتی مانند میوه، سبزیجات و غلات بسیار مفید است.

کود ۱کود پتاس بالا

علایم کمبود پتاسیم در گیاه

اگر پتاسیم در گیاه کم باشد، علائم ظاهری مشخصی دارد. در این شرایط دو دسته علائم بررسی می شود. اولین دسته، شرایط رشد و نمو گیاه و دومین دسته علائم برگی است. گیاهانی که کمبود پتاسیم دارند معمولا ضعیف، کوتاه و کوچک می شوند. اگر کمبود پتاسیم شدید باشد، شاخه ها از انتها شروع به خشک شدن می کنند. البته باید این علائم تحت نظر متخصص بررسی شوند. چون کمبود برخی عناصر دیگر مثل روی و گوگرد نیز علائم مشابهی دارد. در مورد علائم ظاهری کمبود پتاسیم می توان قهوه ای شدن برگهای پایینی را نام برد. هم چنین ممکن است برخی از برگ ها به صورت راه راه دیده شوند.

کود پتاس بالا

در برخی از گیاهان دیگر ممکن است ساقه ها کوتاه شوند. از دیگر علائم نیاز به کود پتاس بالا در گیاهان می توان زرد یا سفید شدن حاشیه ی برگ ها را نام برد. این علائم ابتدا روی برگ های مسن ظاهر می شوند. این لکه ها از دور ممکن است به شکل آفت یا حشره دیده شوند. در برخی درختان مانند هلو، برگ ها چروک می شوند. ممکن است بین رگبرگ ها نیز دچار سوختگی شود. در مرکبات، روی برگ ها نقاط صمغی کوچک دیده می شود. همچنین میوه ها پوست کلفتی پیدا می کنند و بد رنگ می شوند. در ادامه در organic-agri در مورد نحوه و زمان مصرف کود پتاس بالا توضیح می دهیم.

نحوه مصرف کود پتاسیم

کود پتاس بالا در سه نوع مایع، پودری و گرانوله وجود دارد. کود پتاس بالای مایع به دو روش آبیاری و محلول پاشی استفاده می شود. در روش آبیاری، کود پتاس بالا را با آب مخلوط می کنیم و به صورت آبیاری معمولی به گیاه می دهیم. معمولا توصیه می شود که هر دو هفته یک بار از کود پتاس بالای مایع استفاده شود. کود پتاس بالای پودری باید ابتدا در آب حل شود. سپس می توان آن را به صورت محلول پاشی یا آبیاری استفاده کرد. کود پتاس بالای گرانوله را باید به صورت چالکود استفاده کرد. البته نکته ی مهم این است که در هر شرایطی باید توضیحات روی محصول را بخوانید.

زمان مصرف کود پتاس بالا

زمان مصرف کود پتاس بالا بسیار مهم است. باید حتما تحت نظر کارشناسان و پس از انجام آنالیزهای لازم در مورد آن تصمیم گیری شود. زمان مصرف کود پتاس بالا برای درختان مختلف متفاوت است. به طور کلی، برای درختان میوه بهترین زمان مصرف کود پتاس بالا زمان رشد میوه است. در واقع مرحله بعد از گلدهی زمان مناسبی برای استفاده از کود پتاس بالا است. مثلا برای درختان مرکبات فصل بهار است. در این زمان درخت رشد خود را از سر می گیرد و برای استفاده از کود پتاس بالا زمان مناسبی است.

 در زمان چالکود پاییزه و زمستانه بهتر است کود پتاس بالا به صورت پودری در چاله اطراف درخان استفاده شود. این کار باعث آماده سازی درختان برای رشد در فصل بهار می شود. پس از فندقی شدن میوه نیز می توانیم از کود پتاس بالا استفاده کنیم. استفاده از کود پتاس بالا در این زمان باعث درشت شدن و خوش رنگ شدن میوه می شود. برای درختی مانند پسته اواخر تابستان زمان مناسب تری برای مصرف کود پتاس بالا است. در این زمان پسته ها در حال شکل گیری هستند. اگر در این زمان پتاسیم به پسته نرسد، پسته ها پوک می شوند.

میزان مصرف کود پتاس بالا - کود پتاس بالا

میزان مصرف کود پتاس بالا

میزان درست مصرف کود پتاس بالا بسیار مهم است. این موضوع می تواند در کیفیت محصولات شما تاثیر به سزایی داشته باشد. کود دهی اصولی نکات مهم زیادی دارد که یکی از آن ها میزان مصرف کود است. میزان مصرف کود پتاس بالا به عوامل زیادی بستگی دارد. اولین عامل تاثیر گذار بر میزان مصرف کود پتاس بالا مقدار نیاز گیاه است. گیاهان به پتاسیم نیاز دارند. اما اگر از کود پتاس بالا به میزان زیادی استفاده شود می تواند باعث مسمومیت گیاه شود. در بهسازان کشت عوامل دیگر موثر بر میزان مصرف کود پتاس بالا را بررسی می کنیم.

عامل بعدی که در میزان مصرف کود پتاس بالا موثر است، میزان حضور پتاسیم در خاک است. برای فهمیدن این موضوع باید آنالیز آب و خاک انجام شود. نتیجه ی این آنالیز میزان نیاز به کود پتاس بالا را مشخص می کند. یک عامل موثر دیگر نیز سن گیاه است. در واقع مرحله ای از رشد که گیاه در آن قرار دارد بسیار تاثیر گذار است. گیاهان در هر مرحله از رشد خود نیاز به میزان متفاوتی از پتاسیم نیاز دارند.

انواع کود پتاس بالا

کود پتاس بالا انواع مختلفی دارد. پتاسیم در کود ترکیبی NPK موجود است. با توجه به میزان عناصر موجود در این ترکیب، نوع کود متفاوت می شود. برای مثال کود ۱۵-۵-۳۰ یکی از کودهای کامل حاوی پتاسیم است. این کود حاوی ۳۰ درصد پتاسیم است. این کود به صورت محلول در آب قابل استفاده است. این کودها در کنار کودهای دیگر استفاده می شوند. کودهایی مانند منیزیم، مولیبدن و بور. استفاده از این کودها تاثیر پتاسیم و دیگر عناصر را بالا می برد. یکی دیگر از انواع کودهای پتاسیم ۱۲-۱۲-۳۶ است. این کود نیز یک کود کامل است که حاوی تمام عناصر مورد نیاز گیاه است. امکان استفاده از کود از طریق ریشه و محلول پاشی وجود دارد.  

کود ۱۲-۱۲-۳۶ حاوی ۱۲ درصد نیتروژن، ۱۲ درصد فسفر و ۳۶ درصد پتاسیم است. این کود برای گیاهانی که نیاز به پتاسیم بیشتری دارند استفاده می شود. گیاهانی مانند سیب، خرما، خیار و ... . سولفات پتاسیم یا سولوپتاس یکی دیگر از کودهای پتاس بالا است. این کود یکی از معروف ترین و متداول ترین کودهای پتاس بالا است. این کود به صورت گرانوله و پودری وجود دارد. یکی دیگر از انواع کود پتاس بالا، کود پتاس سنگی است. این کود را باید در خاک مرطوب اضافه کنید تا جذب آن بیشتر شود. از مصرف بیش از حد این کود باید خودداری شود چون می تواند باعث سولفات زدگی گیاه شود.

کود پتاس بالای مایع

کود پتاس بالای مایع ۶۰ درصد و ۷۰ درصد مایع بمب از بهترین کودهای پتاس بالای موجود در بازار است. در ساخت این محصول موارد بسیاری در نظر گرفته شده استو مثلا این کود ها خاصیت عدم سوزانندگی دارند. همچنین به علت مایع بودن، قابلیت جذب سریع و راحت از طریق محلول پاشی و آبیاری را دارند. این کود نیاز به تکرار در مصرف ندارد. این کود به سرعت جذب می شود و اثرات خود را به جای می گذارد. در ساختار این کودها به اضافه درصد بالای پتاسیم، ریزمغذی ها و مواد ارگانیک نیز وجود دارند. این مواد ارگانیک باعث می شوند جذب پتاسیم  مواد مغذی دیگر در دماهای پایین نیز افزایش پیدا کند.

مزایای مصرف کود پتاس بالا

پتاسیم یکی از مهم ترین عناصر برای رشد میوه و جوانه زنی درختان و گیاهان است. از این رو استفاده از کود پتاس بالا برای گیاهانی مانند گوجه فرنگی و سیب زمینی باعث درشت شدن میوه و جوانه زنی می شود. در برخی دیگر از گیاهان، پتاسیم باعث درشت شدن میوه ها می شود. از مزایای دیگر پتاسیم، افزایش مقاومت در برابر یخ زدگی و سوختگی است. این کود همچنین باعث مقاومت گیاه در برابر بیماری های مختلف می شود. بیماری هایی مانند عفونت های قارچی و حجوم آفات به کمک پتاسیم پیشگیری می شوند. انتقال آب به گیاه نیز به کمک پتاسیم افزایش پیدا می کند.

انواع بهترین کود پتاس بالا

قبلا در organic-agri گفتیم که کود پتاس بالا انواع زیادی دارد. بهترین کود پتاسیم باید انحلال پذیری بالا، درجه خلوص بالا و قیمت مناسب باشد. در این قسمت در مورد کود ۶۰ درصد و ۷۰ درصد شوک و کود سولوپتاس بلژیک صحبت می کنیم. کود ۶۰ درصد و ۷۰ درصد شوک، کودهای مایع هستند. این کودها حاوی درصد بالایی از پتاسیم قابل جذب هستند. همچنین به علت مایع بودن استفاده ی آسانی دارند. این کودها می توانند به صورت محلول پاشی یا آبیاری استفاده شوند. کود ۷۰ درصد شوک یا سیلیکات پتاسیم، حتی برای گیاهان زینتی هم قابل استفاده است.

کود سولوپتاس (سولفات پتاسیم) بلژیکی نیز از کودهای پتاس بالایی است که درصد زیادی از پتاسیم دارد. این کود قابلیت حلالیت در آب را دارد. استفاده از این کود نیز بسیار آسان است. این کود علاوه بر پتاسیم حاوی مقدار زیادی از گوگرد است. بنابراین می تواند کمبود گوگرد محصولات را نیز جبران کند. این یعنی علائم کمبود گوگرد و پتاسیم به طور همزمان در گیاه از بین می برد و نتیجه مطلوبی به دست می آید. کود سولوپتاس بلژیکی درصد پایین تری از کلر نسبت به بقیه ی نمونه های مشابه دارد. بنابراین ضرر آن کمتر خواهد بود.

تاثیر کود پتاس بالا در گندم

تاثیر غیرقابل انکار پتاسیم در گیاهان، افزایش رشد و نمو آن هاست. از تاثیر را بعد از استفاده از کود پتاس بالا در گندم نیز مشاهده کرد. قبل تر در مورد توانایی پتاسیم در جلوگیری از بروز بیماری ها صحبت کردیم. یکی از بیماری های رایج در گندم سفیدک است. پتاسیم می تواند از به وجود آمدن این بیماری جلوگیری کند. پتاسیم همچنین حجم دانه های گندم را زیاد می کند. پتاسیم توانایی بالا بردن تناژ گندم را نیز دارد. از این رو یکی از مهم ترین عناصر در بالابردن تناژ گندم به حساب می آید.

کود پتاسیم را در تمامی مراحل رشد گندم و به روش های مختلف می توان استفاده کرد. اما سه زمان طلایی وجود دارد که نباید از آن ها غافل شویم. این زمان ها موقع ساقه دهی، خوشه دهی و زمان نزدیک به رسیدن گندم هستند. استفاده از پتاسیم در زمان ساقه دهی می تواند از خوابیدگی ( ورس) گندم جلوگیری کند. اما منظور از گزینه ی سوم، زمانی است که دانه های گندم در حال پر شدن هستند. در این مرحله پتاسیم مستقیما به تنظیم فشار اسمزی کمک می کند. این یعنی جذب و جریان آب در گندم بهتر اتفاق می افتد.

کود پتاس بالا برای گندم - کود پتاس بالا

کود پتاس بالا برای سیب زمینی

بعد از گندم، برنج و ذرت، سیب زمینی در میان محصولات اهمیت زیادی دارد. از این رو توجه به فرایند رشد و کودرسانی به آن اهمیت زیادی پیدا می کند. پتاسیم برای سیب زمینی مزایای زیادی دارد. این عنصر در تسریع جوانه زنی و افزایش مقاومت ریشه های گیاه نقش زیادی دارد. داشتن ریشه های قوی باعث می شود گیاه در شرایط سخت به راحتی آسیب نبیند. پتاسیم استحکام گیاه را به طور کلی افزایش می دهد. پتاسیم همچنین منجر به افزایش فعالیت های مهم گیاه و افزایش رشد گیاه می شود.

منظور از فعالیت های مهم، فعالیتی مانند افزایش تولید قند و پروتئین در گیاه است. قند و پروتئین به اندازه باعث رشد سریع و خوب گیاه می شوند. کمبود پتاسیم باعث ضعف ساقه های گیاه نیز می شود. علاوه بر این، کمبود پتاسیم باعث تغییر رنگ غده های سیب زمینی می شود. در واقع رنگ آن ها را کبود می کند. و این یعنی در فروش آن ها تاثیر منفی می گذارد. کود پتاس بالا را از ابتدای کاشت بذر سیب زمینی می توان استفاده کرد. از همان زمان هم تاثیر آن قابل مشاهده خواهد بود.

زمان مصرف کود پتاس بالا در درختان میوه

هدف اصلی ای که باغداران در کاشت میوه دنبال می کنند، کیفیت و سلامت محصولاتشان است. یکی از مهم ترین عواملی که در سلامت میوه ها تاثیر دارد روند رشد آن هاست. در روند رشد میوه ها، کوددهی مرحله ی بسیار مهمی است. همه ی کودهایی که برای درختان استفاده می شوند نیاز به برنامه ریزی زمان درست مصرف دارند. کود پتاس بالا نیز مانند بقیه ی کودها باید در زمان درستش مصرف شود. استفاده از کود پتاسیم در زمانی که رشد درختان بالا باشد تاثیر بیشتری دارد. این زمان معمولا فصل بهار است. بنابراین استفاده از این کود در فصل بهار برای درختان میوه به خصوص مرکبات تاثیر زیادی دارد.

در فصل های سرد نیز می توان از کود پتاسیم استفاده کرد. در این فصل ها بهتر است کود پتاس بالا را در پای درختان و به صورت پودری استفاده کنیم. این کار باعث تقویت ریشه ها و بهبود فرایند رشد در مراحل بعدی می شود. پس از فندقی شدن میوه نیز می توان از کود استفاده کرد. استفاده از این کود در این زمان باعث خوشمزه شدن میوه ها می شود. همچنین کیفیت آن ها را بالا می برد.

کود پتاس بالا در گردو

گردو نیاز به مقاومت زیادی در مقابل سرما، گرما، خشکسالی و آفات دارد. پتاسیم عنصری است که می تواند در این موضوع به گیاه کمک زیادی بکند.  پتاسیم باعث تولید بیشتر سلولز و آنزیم های مورد نیاز در درخت گردو می شود. سلولز و آنزیم ها در رشد درخت گردو تاثیر زیادی دارند. پتاسیم نقش زیادی در رشد میوه دارد. به همین علت بهتر است آن را در زمان رشد درخت گردو انجام داد. اما در زمان کاشت نهال نیز قابل استفاده است. این کار کمبودهای خاک را برطرف می کند. بنابراین باعث می شود درخت گردو در زمان جوانه زنی قدرت بیشتری داشته باشد.

در زمان رشد، کود پتاس بالا را می توان به صورت محلول پاشی استفاده کرد. در زمان کاشت نهال نیز روش درست استفاده، استفاده به صورت چالکود است. پتاسیم تولید قند و نشاسته را در گیاه بالا می برد. همچنین میزان پروتئین را در گیاه بالا می برد. اضافه کردن کود پتاس بالا به درخت گردو مزایای زیادی دارد. می تواند باعث بالا رفتن رشد محصول و افزایش کیفیت آن ها شود. همچنین باعث سفید شدن مغز گردو و درشت شدن گردوها می شود.

پتاس بالا برای مرکبات - کود پتاس بالا

کود پتاس بالا در مرکبات

کود پتاس بالا تاثیر زیادی روی مرکبات می گذارد. این کود باعث می شود میوه ها رنگ و طعم بهتری داشته باشند. درشت شدن میوه ها نیز از تاثیرات کود پتاسیم روی مرکبات است. همه ی این موارد روی فروش میوه ها تاثیر مستقیمی می گذارند. نتیجه ی دیگر استفاده از پتاسیم، افزایش رشد شاخه ها و برگ ها است. این یعنی رشد زایشی درخت بیشتر می شود و در نتیجه ی آن محصول بیشتری خواهیم داشت. کود پتاس بالا همچنین می تواند باعث بالا رفتن سلامت میوه ها شود. مانند گردو و درختان دیگر، برای مرکبات نیز کود پتاس بالا را در زمان های مختلف می توان استفاده کرد.

قیمت خرید کود پتاس بالای شوک

کود پتاس بالای شوک از کودهای بسیار قدرتمند برای درختان است. این کود محصول کشور آمریکا می باشد و طرفداران زیادی دارد. قیمت این کود بستگی به حجم و درصد خلوص آن دارد. اما به عنوان مثال، کود شوک پنج لیتری ۶۰ درصد ۱۲۵۰۰۰۰ تومان خواهد بود. البته قیمت این محصول به روز است و ممکن است در زمان خرید شما متفاوت باشد. برای اطلاع از قیمت دقیق این محصول شما می توانید با کارشناسان بهسازان کشت در ارتباط باشید.

مشاوره 

کوددهی یکی از مراحل مهم در فرایند رشد گیاه است. کوددهی در زمان مناسب و به اندازه ی مناسب می تواند در کیفیت محصولات تاثیر زیادی داشته باشد. کود پتاس بالا یکی از کودهایی است که برای گیاهان لازم و بسیار مفید است. اما استفاده از آن نیاز به بررسی های اولیه مانند آنالیز خاک و بررسی شرایط محیطی دارد. بعد از آن هم نیاز به یک برنامه ریزی مناسب برای استفاده از آن داریم. توجه به شیوه و زمان استفاده نیز بسیار مهم است. برای دریافت مشاوره در مورد هرکدام از این موارد می توانید با کارشناسان organic-agri در ارتباط باشید.

نتیجه گیری در مورد بهترین کود پتاس بالا

پتاسیم یکی از عناصر مورد نیاز در فرایند رشد گیاه است. اغلب خاک های مناطق مختلف ایران حاوی پتاسیم هستند. اما میزان آن در خاک کم است. باید خاک آنالیز شود و با توجه به میزان پتاسیم موجود در آن، کود مناسب انتخاب شود. کود پتاس بالا تاثیر زیادی در رشد و میوه دهی درختان دارد. این کود می تواند در استحکام درختان تاثیر زیادی داشته باشد. همچنین می تواند در تولید میوه های با کیفیت تر و خوشمزه تر تاثیر بگذارد. پتاسیم همچنین توانایی مقابله با آفات را در گیاه بالا می برد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد کودهای پتاس بالا می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

مقدار مصرف کود پتاس بالا در کشاورزی: راهنمایی برای کاشت موثر

کشاورزان و باغداران به دنبال روش‌هایی هستند تا عملکرد محصولات خود را افزایش دهند و کیفیت محصولات را بهبود بخشند. یکی از عوامل مهم در این مسیر، مصرف مناسب کودها و مواد تغذیه‌ای برای گیاهان است. کود پتاس بالا یکی از مهمترین مواد غذایی برای گیاهان به‌ شمار می‌ آید. مقدار مصرف کود پتاس بالا در کشاورزی باید به دقت تعیین شود تا بهترین نتایج حاصل شود. شما می توانید پاسخ سؤالات خود را در حوزه کشاورزی و باغداری از organic-agri دریافت نمایید.

چک لیست در رابطه با مقدار مصرف کود پتاسیم

  1. تعیین نیاز گیاه به پتاسیم: قبل از استفاده از کود پتاس بالا، باید نیاز و توانایی گیاهان در جذب پتاسیم را در نظر بگیرید.
  2. آزمایش خاک: برای تعیین نیاز وضعیت خاک خود به پتاسیم، انجام آزمایش خاک یک راهکار عالی است. این آزمون میزان پتاسیم موجود در خاک را اندازه‌ گیری می‌ کند.
  3. تعیین زمان مصرف: زمان مصرف کود پتاس بالا نیز اهمیت دارد. معمولاً بهترین زمان برای مصرف پتاسیم، زمانی است که گیاهان در فاز رشد مثل گلدهی و میوه‌دهی قرار دارند. این زمان‌ها گیاهان بیشترین نیاز به پتاسیم دارند.
ترکیب خاک و کود - کود پتاس بالا

انواع کود پتاس بالا و اجزای تشکیل دهنده کود ها

  1. کود پتاس بالا سولفات (Sulfate of Potash): این نوع کود پتاس بالا شامل پتاسیم و گوگرد می‌باشد.
  2. کود پتاس بالا کلرید (Potassium Chloride): این نوع کود حاوی پتاسیم و کلر است.
  3. کود پتاس بالا سولفات منیزیم(Potassium Magnesium Sulfate): این نوع کود حاوی پتاسیم، منیزیم و گوگرد می‌باشد.
  4. کود پتاس بالا نیترات (Potassium Nitrate): این نوع کود حاوی پتاسیم و نیتروژن است.
  5. کود پتاس بالا چندگانه (Multi-Nutrient Potash): این نوع کود حاوی پتاسیم و سایر عناصر غذایی اصلی گیاهان نظیر نیتروژن، فسفر و میکروعناصر می‌باشد. در organic-agri مشاوره دریافت نمایید.
باغبانی - کود پتاس بالا

زمان مناسب برای مصرف کود پتاس بالا در کشاورزی

بسیاری از مواد مغذی، گیاهان فقط در صورت رشد فعال پتاس جذب میکنند. زمانی که کود به صورت مایع استفاده بشود (خاک مرطوب باشد) پتاسیم جذب می کند . بنابراین می توان آن را از طریق ریشه جذب کرد یا در صورت استفاده از طریق برگ ها جذب شود. یک خوراک برگی از اوایل بهار تا اواخر تابستان از پتاس استفاده کنید. همچنین برای گیاهانی که در فصل پاییز کشته میشود مصرف پتاسیم پیشنهاد میشود. چون گیاهان در آن زمان در حال جوانه زنی هستند. زمان مصرف کود درپاییز و زمستان معمولاً در دوره‌هایی که گیاهان دراستراحت هستند و فعالیت‌های رشدی آنها کمتراست، توصیه می‌شود. کارشناسان ما در بهسازان کشت شما را در این باره راهنمایی می کنند.

تاثیرات مثبت کود پتاس بالا بر کیفیت و مقدار محصولات کشاورزی

کود پتاس بالا به‌ عنوان یکی از مواد تغذیه‌ای حیاتی برای گیاهان، تأثیرات مثبت بسیاری بر کیفیت محصولات کشاورزی دارد. استفاده مناسب از این کود می‌تواند به بهبود مذاق، ارزش تغذیه‌ای، ظاهر و ماندگاری محصولات کشاورزی کمک کند. در نهایت سودآوری کشاورزان را افزایش دهد. افزایش عملکرد محصولات، بهبود کیفیت محصولات وافزایش مقاومت گیاهان به تنش‌های محیطی از تاثیرات مثبت این کود هستند. همچنین می توان به دیگر مزایا این کود از جمله بهبود رنگ و ظاهر محصولات و ماندگاری محصولات را هم اشاره کرد.

مقاله - کود پتاس بالا

مقالات مرتبط

نظرات کاربران - کود پتاس بالا

نظرات کاربران

تماس با ما - کود پتاس بالا

انتقادات و پیشنهادات

جمع بندی و نکات تکمیلی در رابطه با کود پتاس بالا

کود پتاسیم یک عنصر تغذیه‌ای اصلی برای گیاهان و محصولات کشاورزی است که نقش بسیار مهمی دارد. این کود تأمین پتاسیم به گیاهان را فراهم می‌کند. افزایش عملکرد محصولات را تضمین می‌کند. بهبود کیفیت محصولات، افزایش مقاومت گیاهان به تنش‌های محیطی وغیره محصولات از دیگر مزایاهای استفاده از این کود می‌باشند. انتخاب نوع مناسب کود پتاسیم باید بر اساس شرایط خاکی و نیاز گیاهان انجام شود. توازن میان عناصر تغذیه‌ای از اهمیت بالایی برخوردار است تا به بهترین عملکرد گیاهان دست یافت. در نهایت، کود پتاسیم کشاورزان را در افزایش عملکرد و کیفیت محصولات کمک می‌کند.

سؤالات متداول همراه با پاسخ کوتاه در رابطه با کود پتاس بالا

  1. پتاسیم چیست؟ پتاسیم یکی از عناصر تغذیه‌ای اصلی گیاهان است که برای رشد و توسعه آنها ضروری است.
  1. چرا گیاهان به پتاسیم نیاز دارند؟ پتاسیم در فرآیندهای تنظیمی گیاهان دخالت دارد و نقش مهمی در انتقال مواد غذایی و آب دارد.
  1. چه نوع کودهای پتاسیمی وجود دارد؟ نوع‌های مختلفی از کود پتاسیم وجود دارند، از جمله سولفات پتاسیم، کلرید پتاسیم، سولفات منیزیم پتاسیم و نیترات پتاسیم.

 

جوانه - کود پتاس بالا