کود فسفر بالا یکی از کودهایی است که حتما باید در برنامه کودی گیاهان حضور داشته باشد. فسفر برای رشد و بالا رفتن کیفیت محصولات ضروری است. متاسفانه کمبود فسفر به راحتی مشخص نمی شود. در عین حال زیاد بودن آن می تواند به گیاه آسیب های جدی بزند. از این رو بهتر است بر اساس وضعیت خاک بهتر است قبل از بروزعلائم کمبود کود فسفر بالای مورد نیاز را خریداری و  استفاده کنیم. استفاده از فسفر باید در زمان مناسب و به مقدار مناسب انجام شود. در غیر این صورت آسیب به گیاه وارد می شود. برای تعیین برنامه ی مناسب کوددهی حتما با کارشناسان کشاورزی بهسازان کشت در ارتباط باشید.

نقش فسفر در گیاه

فسفر عنصری است که برای رشد همه ی موجودات زنده ضروری است. در مورد گیاهان نیز، فسفر نقش مهمی در فرایندهای موجود در گیاه دارد. فسفر برای تکمیل چرخه ی تولید طبیعی در گیاهان ضروری است. فسفر به جز اینکه یکی از عناصر اصلی در رشد گیاه است، یک کاتالیزور نیز به حساب می آید. فسفر در جذب و تبدیل انرژی خورشیدی به ترکیبات قابل استفاده در گیاه موثر است. انرژی فسفر در گیاه نقش ساختاری دارد. فسفر از ابتدای رشد بذر تا تشکیل دانه و بلوغ گیاه موثر است. حضور فسفر در فتوسنتز، انتقال انرژی و تقسیم سلولی حیاتی است. همین موارد استفاده از کود فسفر بالا را مهم می کند.

فسفر همچنین به تولید گل درختان کمک می کند و باعث افزایش کیفیت میوه ها نیز می شود. فسفر تولید کلروفیل را بالا می برد. این یعنی افزایش سرسبزی درختان. فسفر برای بهبود ریشه و افزایش رشد آن یک عنصر ضروری به حساب می آید. فسفر به شکوفایی و تشکیل میوه نیز کمک می کند. این عنصر جوانه ها را نیز تقویت می کند. فسفر برای درختان میوه نیز بسیار مفید است. این عنصر طعم، رنگ و اندازه ی میوه را بهبود می بخشد.

علایم کمبود فسفر در گیاه

نسبت به عناصر دیگری مانند نیتروژن، تشخیص کمبود فسفر کمی دشوارتر است. چون در مراحل اولیه ی رشد نمی توان این کمبود را مشاهده کرد. علامت کمبود فسفر در گیاهان معمولا تغییر رنگ آن هاست. رنگ برگ ها معمولا از سبز به آبی تیره متمایل می شود. رنگ ساقه ها نیز متمایل به بنفش می شود. معمولا برگ های پیر سریع تر از برگ های جوان کمبود فسفر را نشان می دهند. چون فسفر به طور طبیعی به سمت بخش های تازه ی گیاه حرکت می کند. کمبود فسفر همچنین می تواند باعث تاخیر در گلدهی شود. کم شدن جوانه زنی و رشد ریشه نیز از علائم کمبود فسفر است.

زمان مصرف کود فسفر بالا

زمان مصرف کود فسفر بالا موضوع مهمی است. مانند هر کود دیگری، اگر در زمان مناسب از کود فسفر بالا استفاده کنیم تاثیر بیشتری دارد. استفاده از کود فسفر بالا در زمان مناسب، راندمان گیاه را بالا می برد. همچنین از آسیب رسیدن به محیط زیست جلوگیری می کند. بهترین زمان استفاده از بخش از نیاز گیاه به  کود فسفر ، هنگام شخم زدن خاک است. در این صورت طول ریشه بیشتر می شود و ریشه های قوی تری خواهیم داشت. استفاده از کود فسفر بالا در نزدیک زمان جذب گیاه نیز مناسب است. مثلا برای گیاهان و محصولات بهاره، می توان از کود فسفر بالا در فصل بهار استفاده کرد. 

زمان مصرف کود فسفر بالا - کود فسفر بالا

نحوه مصرف کود فسفر بالا

کود فسفر بالا را به دو صورت محلول پاشی و خاکی می توان استفاده کرد. برای محلول پاشی، مقدار مورد نیاز کود مایع یا پودری فسفر بالا را با آب مخلوط می کنیم. سپس آن را با دستگاه مخصوص روی گیاه می پاشیم. بهترین زمان محلول پاشی در ابتدای رشد گیاه است. در این روش کود فسفر بالا از طریق برگ های گیاه مستقیما جذب می شود. به همین علت تاثیر سریع تری دارد. در بهسازان کشت در مورد مصرف خاکی نیز توضیح می دهیم. در این روش خاکی در درختان میوه چاله هایی اطراف گیاه در نزدیکی ریشه ایجاد می شود. سپس کود گرانوله یا جامد را درون این چاله ها می ریزیم.

 به این روش چالکود نیز می گویند. روش دیگر مصرف خاکی کود فسفر بالا، پخش کردن آن با دست است. می توان کود فسفر بالای جامد را با دست روی خاک پخش کرد. زمان مناسب برای این کار قبل از کاشت است. در این روش، فسفر درون خاک می ماند. بنابراین گیاه می تواند به مرور و در طول دوره رشد خود از آن استفاده کند. در عوض زمان بیشتری برای جذب کود فسفر بالا نیاز است. تاثیر گذاری کود فسفر بالا در روش محلول پاشی سریع تر است. بهترین روش مصرف کود فسفر بالا استفاده از کود های با حلالیت بالا مثل کود فسفر ۸۰ درصد شوک است که تاثیر فوق العاده ای در تامین فسفر گیاه دارد.

 

میزان مصرف کود فسفر بالا

میزان مصرف کود فسفر بالا به عوامل مختلفی بستگی دارد. مثلا نوع گیاه، نوع خاک و شرایط آب و هوایی بسیار مهم است. میزان مصرف کود فسفر باید به اندازه‌ای باشد که نیاز گیاهان به این عنصر تغذیه‌ای برطرف شود. همچنین افزایش بهره‌وری در کشاورزی حاصل شود. اما مصرف بیش از حد کود فسفر نیز ممکن است منجر به مشکلات زیست‌محیطی مثل آلودگی آب‌ها شود. برای تعیین میزان مناسب مصرف کود فسفر، عوامل زیر باید در نظر گرفته شوند. تحلیل خاک: بررسی و تحلیل خاک اطلاعات دقیقی درباره نیازهای گیاهان به فسفر ارائه می‌دهد. با توجه به این تحلیل، میزان فسفر مورد نیاز برای خاک مشخص می‌شود.

انواع کود فسفر بالا محلول در اب

کودهای فسفر بالای محلول در آب یکی از پر طرفدارترین ها هستند. چون استفاده راحتی دارند. یکی از کودهای فسفر بالا محلول در آّب، کود ۱۰ ۵۲ ۱۰ است. این کود به صورت پودر و مایع تولید می شود. برای استفاده از این کود باید آن را در مقدار مناسب آب حل کرد. سپس می توان به صورت محلول پاشی از آن استفاده نمود. این کود به کود مخصوص ریشه زایی معروف است. این کود بهترین گزینه جهت تحریک رشد ریشه در مراحل آغازین رشد است. همچنین در هنگام تعویض گلدان می توان از آن استفاده کرد.

کود فسفر بالای محلول آب دیگری که در بهسازان کشت در مورد آن صحبت می کنیم، فسفیت پتاسیم است. این کود علاوه بر تامین فسفر و پتاس مقاومت گیاه با افات و  بیماری ها را افزایش می  دهد.   اما با این وجود به عنوان یک منبع غنی از فسفر یا پتاسیم به حساب می شود. ظیفه ی مهم تر آن تقویت گیاه در برابر افات و بیماری ها است. این کود برای درمان یا حتی پیشگیری از بیماری های قارچی استفاده می شود. این کود را نیز باید به روش محلول پاشی استفاده کرد. مقدار مصرف این کود می تواند با توجه به نوع محصول متفاوت باشد. بنابراین توصیه میکنیم قبل از استفاده حتما با کارشناسان organic-agri مشورت کنید.

کود فسفر بالا ۹۰ درصد بمب نیز یکی از بهترین کود های وارداتی محلول در آب است. این کود برای تمام گیاهان مناسب است. کود ۹۰ درصد بمب به افزایش ریشه دهی، استقرار گیاه در خاک و بهبود رشد کمک می کند. مونو پتاسیم فسفات یک کود دیگر است که در مورد آن صحبت می کنیم. این کود سطح بالایی از فسفر را داراست. به همین علت می تواند تقسیمات سلولی را افزایش دهد. بیشترین مصرف این کود به هنگام ریشه زایی گیاه است.

مزایای مصرف کود فسفر بالا

کود فسفر بالا می تواند به بهبود تنفس گیاه و همچنین فتوسنتز آن کمک کند. فسفر در انتقال انرژی نیز موثر است. گلدهی و تولید بذر و میوه نیز به وجود فسفر وابسته است. بنابراین استفاده از کود فسفر بالا می تواند به تولید میوه های بیشتر و بهتر کمک کند. کود فسفر بالا همچنین فعالیت آنزیم ها را بالا می برد. این کود می تواند به رشد و استحکام ریشه ی گیاه نیز کمک کند. به طور کلی، کود فسفر بالا می تواند بازدهی محصول را بالا ببرد. یعنی با استفاده از این کود، محصولات بیشتر و با کیفیت تری خواهیم داشت.

بهترین کود فسفر بالا - کود فسفر بالا

بهترین کود فسفر بالای مایع

کودهای فسفر بالای مایع استفاده ی راحت تری دارند. به همین علت طرفداران آن ها بیشتر است.   کود فسفر ۸۰ درصد شوک یکی از انواع کود فسفر بالای مایع است. این کود ۸۰ درصد فسفر دارد. علاوه بر آن حاوی ۲۰ درصد عناصر ریزمغذی است. به همین علت، این کود گزینه ی بسیار مناسبی برای بهبود ریشه زایی درختان میوه، نهال ها و محصولات زراعی است. استفاده از این محصول، جذب مواد مغذی توسط ریشه ها را به شدت بالا می برد. همچنین مقاومت گیاهان در برابر بیماری ها زیاد می شود.

کود فسفر ۹۰ درصد بمب یکی دیگر از کودهای فسفر بالای محبوب است. این کود حاوی ۹۰ درصد فسفر است و می تواند نیاز گیاه به فسفر را برطرف کند. این محصول کیفیت بسیار بالایی دارد. همچنین استفاده و جذب آن در گیاه بسیار آسان است. این کود به دو صورت محلول پاشی و آبیاری می تواند استفاده شود. شما باید مراقب میزان مصرف کود و زمان مصرف آن باشید. بنابراین به شما توصیه می کنیم قبل از هر اقدامی با کارشناسان organic-agri در ارتباط باشید.

تاثیر کود فسفر بالا در گلدهی

بقای گیاهان با گلدهی و تولید میوه ممکن می شود. در مورد درختان میوه واضح است که هدف از کاشت آن ها تولید و برداشت محصول است. به همین علت گلدهی در گیاهان و درختان اهمیت زیادی پیدا می کند. استفاده به موقع از کود فسفر بالا می تواند گلدهی را تقویت کند. این کار عملکرد گیاه و درختان را بالا می برد. از این باعث بالا رفتن تعداد محصولات و همچنین کیفیت آن ها می شود. این یعنی هدر نرفتن منابع مالی و انرژی در کشاورزی. همچنین به معنای بالا رفتن ارزش محصولات است.

کود فسفر بالا برای سیب زمینی

سیب زمینی گیاهی است که به مقدار بالایی از فسفر نیاز دارد. در واقع فرایند تشکیل غده است که نیاز به کود فسفر بالا دارد. به همین علت قرار دادن کود فسفر بالا در برنامه کودی سیب زمینی بسیار مهم است. فسفر می تواند باعث افزایش تعداد، درشت شدن و پرشدن غده های سیب زمینی بشود. همچنین فسفر می تواند باعث گسترش اندام های هوایی و تقویت ریشه ی سیب زمینی شود. فسفر می تواند ساقه های گیاه را نیز بسیار محکم کند. فسفر همچنین تولید و انتقال پروتئین را زیاد می کند. این مسئله باعث بالا رفتن رشد غده های سیب زمینی می شود.

زمان مصرف کود فسفر بالا برای سیب زمینی می تواند متغیر باشد. این کود را برای سیب زمینی در چند مرحله می توان به کار برد. اولین مرحله بعد از کاشت غده ها است. در این مرحله استفاده از کود می تواند به جوانه زنی کمک کند. اگر در زمان تشکیل غده های جدید استفاده شود نیز مفید خواهد بود. این کار سیب زمینی ها را زودتر به مرحله ی برداشت می رساند. باید دقت کرد که میزان زیادی از این محصول استفاده نشود. چون می تواند باعث آسیب رسیدن به گیاه و همچنین آلودگی محیط زیست شود.

کود فسفر بالا برای پیاز 

فسفر در رشد ریشه پیاز نقش بسیار مهمی دارد. برای پیاز نیز فسفر باعث افزایش مقاومت گیاه، رشد بیشتر ریشه و پرورش محصولی سالم می شود. بنابراین باید از همان ابتدا کود فسفر بالا را در برنامه کودی پیاز جا داد. به نسبت سبک یا سنگین بودن خاک، میزان استفاده از این کود برای پیاز می تواند متفاوت باشد. اگر پیاز دچار کمبود فسفر شود، نشانه هایی بروز می دهد. این نشانه ها شامل تیره و کبود شدن برگ ها و از بین رفتن ریشه ها می شود. در مرحله ای که پیاز شروع به جوانه زنی می کند باید از این کود استفاده شود. فسفر رشد جوانه ها را بهتر و سریع تر می کند.

زمان مصرف کود فسفر  بالا در درختان میوه

انتخاب زمان مناسب مصرف کود از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر در زمان مناسب از کود استفاده کنیم، هزینه ها اقتصادی کاهش پیدا میکنند. همچنین تلفات مواد مغذی کم می شود و راندمان بالا می رود. عنصر فسفر عنصری کم تحرک است. توصیه می شود این کود در نزدیکی ریشه استفاده شود. بنابراین توضیه می شود این کود را قبل از بارندگی استفاده کنید. بهترین زمان استفاده از این کود، قبل از کاشت یا در زمان کاشت است. استفاده در این زمان به درخت کمک می کند استارت قوی ای داشته باشد. همچنین ریشه های قوی پیدا می کند. درخت در تمامی مراحل رشد خود به آرامی از فسفر موجود در خاک استفاده می کند.

کود برای درختان میوه - کود فسفر بالا
کود برای گردو - کود پتاس بالا

کود فسفر  بالا در گردو

درخت گردو از دسته درختانی است که نیاز زیادی به فسفر دارد. کمبود فسفر در این درخت می تواند به راحتی باعث از بین رفتن آن شود. فسفر در تقسیم سلولی و توسعه بافت جدید در درخت گردو نقش دارد. این باعث قوی شدن شاخه ها می شود. همچنین باعث به وجود آمدن شاخه های جدید می شود. فسفر رشد ریشه را نیز افزایش می دهد. این موضوع مقاومت درخت در زمستان را افزایش می دهد. فسفر می تواند بلوغ نهال گردو را سرعت ببخشد. فسفر مواد مغذی درون گردو را کامل میکند. این باعث بالا رفتن کیفیت محصول می شود.

فسفر برای رشد درخت گردو ضروری است. اما استفاده ی بیش از حد از آن می تواند به درخت آسیب بزند. به همین علت بهتر است وقتی علائم کمبود فسفر نمایان شد از کود فسفر بالا استفاده کنیم. این علائم می تواند اختلال در رشد درخت گردو باشد. همچنین همانطور که قبلا در organic-agri گفتیم، تغییر رنگ برگ ها می تواند نشانه ی کمبود فسفر باشد. اکثر این علائم در ابتدای فصل بهار مشاهده می شوند. بنابراین باید درخت گردوی خود را با دقت تحت نظر داشته باشیم.

میزان فسفر برای درخت گردو به عوامل مختلفی بستگی دارد. اولین نکته ای که برای تعیین میزان مصرف فسفر باید به آن توجه کنیم، سن درخت گردو است. درخت گردو در سنین مختلف به میزان های متفاوتی از فسفر نیاز دارد. برای تخمین سن گردو باید قطر آن را اندازه گیری کرد. باید توجه کنیم که فسفر بیش از حد برای درخت گردو بسیار خطرناک است. اگر فسفر در درخت گردو زیاد شود باعث ناتوانی درخت در جذب مواد مغذی دیگر از جمله روی می شود. از طرف دیگر، تولید فسفر نیاز به مواد تجدید ناپذیر دارد. بنابراین استفاده بیش از حد از آن باعث ضرر رسیدن به محیط زیست می شود.

کود فسفر بالا در مرکبات

قبلا در مورد فواید بیشمار فسفر برای گیاهان صحبت کرده ایم. اما به جز آن، فسفر برای مرکبات می تواند باعث نازک شدن پوست آن ها شود. امروزه باغداران برای تولید محصول با کیفیت تر در حال رقابت هستند. یکی از راه های بالا بردن کیفیت استفاده از فسفر است. کاهش ضخامت پوست میوه یعنی بالا رفتن کیفیت آن  و این برگ برنده ای در رقابت بین باغداران است. یکی از مراحل مهم در رشد مرکبات، مرحله ی گلدهی است. فسفر در این دوره می تواند استرس گیاه برای گلدهی را کاهش دهد. بنابراین استفاده از فسفر برای مرکبات مزایای زیادی دارد.

مانند بسیاری دیگر از درختان، بهترین زمان استفاده از کود فسفر بالا برای مرکبات در بهار است. همچنین قبل از کاشت یا در زمان تورم جوانه ها می توان از این کود استفاده کرد. استفاده از فسفر در این زمان باعث بالا رفتن کیفیت محصول می شود. بهترین راه استفاده از آن نیز به صورت محلول پاشی یا آبیاری است. فسفر باید نزدیک ریشه قرار بگیرد تا توسط آن بتواند جذب شود. پس از آن در خاک باقی می ماند و گیاه به مرور از آن استفاده می کند.

قیمت خرید کود فسفر  بالای شوک

کود فسفر بالای شوک یکی از بهترین برندهای کود فسفر بالا موجود در بازار است. این محصول تولید کشور آمریکا است و کیفیت بالایی دارد.  قیمت خرید این کود با توجه به نواسانات ارز می تواند متفاوت باشد. همچنین حجم کود در قیمت آن تاثیر گذار است. همچنین درصد خلوص کود قیمت آن را متفاوت می کند. به طور کلی کودهای برند شوک از کیفیت بالایی برخوردار هستند. همین موضوع پرداخت مبلغ آن ها را توجیح می کند. شما می توانید این محصول را از وبسایت بهسازان کشت نیز خریداری کنید.

مشاوره

انتخاب بهترین کود حاوی فسفر برای درختان می تواند موضوع چالش برانگیزی باشد. همچنین تعیین کردن میزان مورد نیاز فسفر برای هر درخت کار ساده ای نیست. زمان استفاده از فسفر نیز برای هر درخت متفاوت است. برنامه ریزی برای همه ی این ها نیاز به نظر یک کارشناس دارد. مهم است که شما خاک خود را آنالیز کنید و بعد تصمیم برای کوددهی بگیرید. شما می توانید برای دریافت مشاوره در این مورد با کارشناسان ما در ارتباط باشید. ما شما را در دریافت بهترین برنامه ی کوددهی راهنمایی می کنیم.

نتیجه گیری در مورد کود فسفر بالا

فسفر یگی از درشت مغذی های مورد نیاز برای گیاهان است. این عنصر مزایای زیادی برای گیاهان دارد. از این رو باید حتما در برنامه ی کودی آن ها گنجانده شود. میزان و زمان مصرف این از مواردی است که باید حتما به آن توجه کرد. مصرف به موقع می تواند کیفیت محصول را بسیار بالا ببرد. در عین حال مصرف در زمان غلط و به میزان زیاد به گیاه آسیب فراوانی می زند. حتما باید قبل از استفاده خاک خود را آنالیز کنید. سپس باید کود حاوی فسفر مناسب خودتان را پیدا کنید. پس از آن با روش مناسب و در زمان و به مقدار مناسب کوددهی را انجام بدهید.