۱- کود آمینواسید چیست؟

کود آمینواسید نوعی کود آلی یا به عبارتی دیگر کود غیرزیستی است که بسیار به رشد و تقویت گیاهان کمک می‌کند. کودهای آمینواسید مانند پروتئین‌های موجود در بدن انسان می‌توانند محرکی برای رشد و ترمیم سلول‌های گیاهی باشند. تنها کافی است شیوه و نحوه مصرف به‌موقع کودهای اسید آمینه را به خوبی بلد باشید. همچنین کودهای آمینو اسید به دلیل ترکیبات پیچیده و کاملی که دارند می‌توان به عنوان تغذیه کاملی برای گیاهان در نظر گرفت. در ادامه ترکیبات کود آمینو اسید را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

 ۲- ترکیبات کود آمینو اسید

به طور کل کودهای آمینو اسیدی ترکیبی از اسیدهای آمینه متشکل از منابع گیاهی یا حیوانی هستند. در آن نوع کود اسیدهای آمینه ضروری و غیر ضروری وجود دارند که هر کدام می‌توانند باعث به وجود آمدن عملکرد متفاوتی در گیاهان شوند. جالب است بدانید که تنها ۲۰ درصد از آمینو اسیدها در ساخت پروتئین گیاهی برای تقویت و رشد گیاهان نقش دارند. در ادامه بعضی از ترکیبات کود آمینو اسید را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

گلخانه و کود - کود آمینو اسید - بهسازان کشت - organic-agri

گلخانه و کود – کود آمینو اسید – بهسازان کشت – organic-agri – بهسازان کشت

 تریپتوفان

تریپتوفان یکی از اسیدهای آمینه مهم برای گیاهان محسوب می‌شود. وجود تریپتوفان تأثیر بسزایی در رشد و افزایش ظرفیت فتوسنتز گیاهان دارد.

 لیزین

بلوک‌های ساختمانی که باعث به وجود آمدن آمینو اسیدها می‌شوند لیزین نان دارند. این ترکیب در آمینو اسیدهای باعث می‌شود که گیاه بتواند محیط و شرایط اطرافش واکنش و یا پاسخ بدهد. همچنین از مزایای دیگر این ترکیب می‌تواند به کمک به رشد گیاهان و افزایش وزن میوه و باروری سایر محصولات کشاورزی شود.

 لوسین

آمینو اسید لوسین نیز مانند دیگر ترکیبات افزایش کیفیت محصولات جزو مزایای اصلی آن محسوب می‌شود. همچنین این ماده گیاه را نسبت به شوری نیز مقوم می‌کند. لوسین را قطعاً می‌توان یک ماده مغذی برای گیاهان در نظر گرفت چرا که متابولیسم سلولی گیاهان را بهبود می‌بخشد.

 والین

والین نیز مانند دیگر ترکیبات آمینو اسید بسیار برای بهبود کیفیت و افزایش محصولات مفید است. علاوه بر آن این آمینو اسید افزایش گرده فشانی و بهبود جوانه زنی گیاه را نیز به همراه دارد. معمولاً این کود آمینو اسیدی را که با والین ترکیب شده است به گیاهانی مانند گیاه ماش می‌دهند. پس از کوددهی به این گیاه کشاورزان شاهد گیاهانی غنی از نیتروژن و کربن خواهند بود چرا که همانطور که می‌دانید کمبود نیتروژن باعث کم رنگ شدن و رشد آهسته گیاه خواهد شد.

 آرژنین

یکی دیگر از منحصر به فرد ترین ترکیبات آمینو اسید در گیاهان آرژنین است. از مزایای این ترکیب می‌تواند به افزایش جوانه زنی و برگ دهی گیاهان و درختان نام برد. همچنین این ترکیب گیاهان را در برای تنش‌های سرما بسیار مقاوم می‌کند.

 

 آلانین

آلانین نیز مانند تریپتوفان می‌توان یکی از مهم‌ترین ترکیبات اسید آمینه نامید. چرا که می‌تواند در سنتز پروتئین در گیاهان مشارکت داشته باشد. آلانین می‌تواند محرکی برای فعالیت آنزیم‌ها در گیاهان باشد در نتیجه شما می‌توانید فرایند متابولیسمی از ریشه زایی تا رشد سریع‌تری از گیاه خود مشاهده کنید.

 فنیل آلانین

فنیل‌آلانین آمینو اسیدی است که باعث بهبود بافت چوبی در گیاه می‌شود. همچنین این ترکیب می‌تواند باعث افزایش تولید ماده لیگنین در گیاه نیز شود. در کودهای آمینو اسیدی که ترکیبات فنیل آلانین دیده می‌شود رشد، دفاع گیاهان در برابر تنش و تولید مثل آن گیاه بهبود می‌بخشد

 هیستیدین

اسید آمینه هیستیدین به دلیل خاصیت کلاً کنندگی که دارد می‌تواند باعث افزایش دسترسی گیاه به مواد مغذی مانند آهن، مس و منیزیم شود. همچنین مانع آبشویی گیاه می‌شوند و مسمومیت خاک را نیز کاهش می‌دهند. همچنین روزنه‌های گیاه را برای جذب به اندازه‌ی مواد کنترل می‌کند.

 سیستئین

سیستئین را می‌توان در گیاهانی مانند پیاز، غلات و کلم برکلی یافت. همچنین این ماده را می‌توان در منابع حیوانی از جمله تخم مرغ و لبنیات به دست آورید. این ترکیب بسیار برای امر سم زدایی سیانید گیاهان مفید است. همچنین رشد گیاه و میزان واکنش و پاسخ گیاه را به محیط و شرایط اطرافش کنترل می‌کند.

 گلوتامین

همان‌طور که می‌دانید نیتروژن یک عنصر ضروری برای نمو و رشد گیاهان است. همچنین این عنصر یکی از اصلی‌ترین عنصرهای سازنده بلوک‌های پروتئینی در اسیدهای آمینه محسوب می‌شود و جالب است بدانید که با تمامی این توصیفات گلوتامین منبع غنی از عصر نیتروژن است. این ترکیب بسیار می‌تواند در رشد ریشه، ساقه و گلدهی گیاهان نقش داشته باشد.

گلخانه - کود آمینو اسید

گلخانه – کود آمینو اسید – بهسازان کشت

 ۳- معرفی انواع کود آمینو اسید خارجی موجود در بازار

کودهای آمینو اسید موجود در بازار یا به صورت مایع و یا به صورت پودری در دسترس کشاورزان و باغداران قرار می‌گیرند هر کدام از این دو نوع کود کاربری‌های متفاوتی دارند و برای محصولات خاص خود استفاده می‌شوند. همچنین میزان و نحوه مصرف هر کدام متفاوت است. ما در این قسمت توضیحات مناسبی و کاربردی درباره استفاده از این دو نوع کود را اختیارتان قرار خواهیم داد با این حال برای گرفتن اطلاعات بیشتر و بهتر با کارشناسان بهسازان گشت در تماس باشید.

 آمینو اسید مایع (آمینو اسید ۸۰ درصد شوک)

کود آمینو اسید مایع شوک یک محصول وارداتی از کشور آمریکا است و از خلوص بالا و عملکرد فوق‌العاده برخوردار است. در این کود آمینو اسید آمریکایی از تکنولوژی‌های پیشرفته، مانند نانو کمک گرفته شده است. از مزایای مهم این نوع کود داشتن خلوص بالایی از آمینو اسیدهای غیر ضروری و مفید است. همچنین همان‌طور که گفته شده تکنولوژی نانو به‌کاررفته در ساخت کود آمینو اسید ۸۰ درصد شوک به کشاورزان و باغبانان این امکان را می‌دهد تا به بهترین نحو از آن بهره ببرند.

از مزایای دیگر استفاده از کود آمینو اسید شوک ۸۰٪ می‌توان به:

  • بهبود کیفیت محصولات کشاورزی و باغی
  • افزایش مقاومت گیاهان در برای تنش‌ها
  • افزایش میزان جذب عناصر ریزمغذی توسط گیاه
  • پاک‌سازی گیاهان از سموم
  • افزایش میزان روغن در دانه‌های روغنی

نکته: شما می‌توانید این کود را با سایر کودهای دیگر، علف کش‌ها و یا قارچ کش‌ها ترکیب کرده و گیاه خود را کوددهی کنید.

 کودهای آمینو اسیدی پودری

کودهای آمینو اسید پودری نیز می‌توانند مکمل و تغذیه کننده کاملی برای گیاهان آپارتمانی و گیاهانی که در فضای باز نگه داری می‌شوند معرفی کرد. این کودها نیز مانند دیگر کودهای آمینو اسید گیاه را نسبت به تنش‌های محیطی و دمایی مقاوم می‌کنند. همچنین کیفیت محصولات را در گیاهان شما افزایش خواهند داد.

  • از مزایای دیگر کود آمینو اسید پودری می‌توان به موارد زید اشاره کرد:
  • به محض آنکه گیاه شما توسط کودهای آمینو اسید پودری کود دهی شود کمبود نیترات و نیتروژن خاک را جبران خواهد کرد
  • باعث شادابی و سرسبزی گیاهان آپارتمانی شما خواهد شد
  • رشد گیاهان شما را افزایش خواهد داد به گونه‌ای که شما جوانه‌های بیشتری را مشاهده خواهید کرد
  • سم زدایی خواهد کرد به‌عنوان‌مثال میزان اوره و آمونیوم موجود در خاک را کاهش خواهد داد
  • همچنین مانند کودهای آمینو اسید دیگر میزان گرده افشانی و گلدی گیاهانتان را بهبود خواهد بخشید.

 روش‌های استفاده از کودهای آمینو اسید پودری:

این کودهای پودری را باید به میزان مناسبی از آب ترکیب کرد. توجه داشته باشید که حتماً نحوه و میزان مصرف را از کارشناسان خبره در این زمینه دریافت کنید. سپس با روش آبیاری در زمان مشخصی از روز به گیاهان آپارتمانی خود بدهید. معمولاً استفاده از این کود هر دو هفته یکبار و یا حتی هر ۱ ماه یکبار برای گیاه کافی است. با این حال بستگی به نیاز گیاه شما می‌تواند متفاوت باشد.

 میزان مصرف کود آمینو اسید پودری برای محصولات مختلف:

نوع محصولاتمیزان مصرف
محصولات باغی ( مرکبات، میوه های هسته دار، انگور، زیتون…)۳ لیتر در هر هزار لیتر آب

 

محصولات زراعی ( گندم، برنج،کلزا، سویا…)۳ لیتر در هر هکتار زمین

 

محصولات سیفی و سبزیجات( گوجه، خیار، بادمجان…)۳ در هکتار

 

نکته: کودهای آمینو اسید پودری را می‌توان به صورت ترکیب با کودهای دیگر استفاده کرد اما باید توجه داشت که میزان استفاده از این کود در موارد بالا نصف خواهد شد.

۴-مزایای استفاده از امینو اسید

 بهبود فتوسنتز در گیاهان

همان‌طور که در قسمت ترکیبات کودها آمینو اسید با یکدیگر بررسی کردیم یک از مزایای اصلی استفاده از این نوع کود، افزایش ظرفیت و میزان فتوسنتز گیاهان است. چرا که آمینو اسید باعث می‌شود که در گیاه کلروفیل بیشتری تولید شود در نتیجه عملیات فتوسنتز گیاهانتان بهبود می‌یابد. این گونه انرژی سلول برای فرایندهای متابولیسمی نیز افزایش میابد.

 رفع تنش در گیاهان

تنش‌هایی مانند تنش‌های خشکی، سرمایی یا یخ‌زدگی و یا حتی حمله حشرات از جمله تنش‌هایی است که ممکن است گیاه در طول دوران خود با آن روبه رو شود. کودهای آمینو اسید که کیفیت بالایی دارند می‌توانند به راحتی گیاه را به تمامی این تنش‌های محیطی مقاوم کنند. کشاورزان و باغداران با مصرف کودهای آمینو اسید ۸۰ درصد شوک می‌توانند گیاه و یا درختان خود را در تمامی فصول از تمامی تنش‌های احتمالی حفظ کنند.

کوددهی گیاهان - کود آمینو اسید

کوددهی گیاهان – کود آمینو اسید – بهسازان کشت

 بهبود گلدهی و جوانه زنی و گرده افشانی گیاهان

زمان‌هایی وجود دارد که باغداران و کشاورزان به دلیل ناآگاهی از شرایط گیاه خود محصولات خود را بیش از حد آبیاری می‌کنند. با این کار باعث می‌شوند که املاح مورد نیاز برای گیاه از خاک شسته شود و گیاه قادر به جذب آن نباشد. در نتیجه میزان جوانه زنی، گلدهی و رشد گیاه آنان کاهش پیدا خواهد کرد. در این مواقع کارشناسان پیشنهاد می‌کنند ابتدا میزان آبیاری خود را اصلاح کنید سپس از بهترین و باکیفیت‌ترین کودهای آمینو اسید موجود در بازار استفاده کنید. چرا که شما بعد از گذشت مدتی از مصرف این نوع کود می‌بینید که میزان جوانه زنی و در تنهایت گلدهی گیاه خود را افزایش داده‌اید. بهبود کمی و کیفی محصولات

شما قطعاً به عنوان یک کشاورز و یا باغدار به دنبال محصولی هستید کمیت و کیفیت محصولتان از سال پیش بهتر باشد. همچنین به دلیل محدودیت‌ها و رقابت‌هایی که بازارهای امروز وجود دارد بتوانید محصولی ماندگارتر ارائه دهید. کودهای آمینو اسید بمب آمریکایی آن را برای شما تضمین خواهند کرد. کافی است آن‌های با مقرون‌به‌صرفه‌ترین و بهترین قیمت کودهای آمینو اسید بمب از بهسازان کشت تهیه کنید. سپس محصول امسال شما محصول باب میلتان خواهد بود.

کاربرد استفاده از آمینو اسید امریکایی

-تنش دمایی

نمونه از تنش‌های دمایی، تنش سرمازدگی است. معمولاً در فصول سرد سال ممکن است این شوک و استرس به گیاه وارد شود. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم معمولاً گیاهان در اوایل بهار و در فصل زمستان دچار چنین تنشی می‌شوند. اگر شما به گیاهان در چنین مواقعی توجه لازم نکنید و سریع‌تر راه حلی برای این گیاه ارائه ندهید به طور قطع گیاه خود را از دست خواهید داد. از علایم تنش سرمازدگی می‌توان به کم رنگ شدن و یا حتی بی رنگ شدن غنچه، ساقه و برگه گیاهتان باشد.

همچنین درختانی که دچار تنش سرمازدگی باشند معمولاً میوه نمی‌دهند. یکی از بهترین راه حل‌هایی که می‌توان برای رفع این تنش به شما پیشنهاد داد استفاده از کودهای آمینو اسید شوک است. این کود مانند یک داروی سرماخوردگی برای گیاه شما عمل خواهد کرد. اگر می‌خواهید به طور قطع از سرمازدگی جلوگیری کنید پیشنهاد می‌شود که مقداری کود آمینو اسید شوک را با کود فسفیت پتاس شوک ترکیب کرده و به گیاه خود منتقل کنید.

– تنش خشکی

کمبود آب و عدم آبیاری به موقع و مناسب گیاهان و محصولات باعث می‌شود که به گیاه استرس و یا تنش وارد شود. این تنش‌های با مصرف کودهای آمینو اسید شوک کاملاً قابل درمان است و گیاه شما را احیا خواهد کرد. هر چند که برای رفع ریشه‌ای چنین مشکلی باید برای نحوه آبیاری محصولات خود با یک متخصص صحبت کنید. همان‌طور که تا به اینجا با یکدیگر بررسی کردیم کودهای آمینو اسید بهترین کودهای ضد تنش برای گیاهان هستند. چرا که زمانی که گیاهان درگیر تنش خشکی هستند فرایند ساخت پروتئین را برای رشد خود متوقف می‌کنند در نتیجه برای به دست آورد پروتئین مورد نیازشان پیوندهای پروتئینی قبلی خود را می‌شکنند. شما با کودهای مناسب با کودهای آمینو اسیدی برند بمب می‌توانید اسید آمینه گیاهان را تهیه کرده و مانع از چنین فرایندی در گیاهانتان شوید.

 -گلدهی

پیش‌تر با یکدیگر بررسی کردیم که کودهای آمینو اسید ۸۰ درصد شوک را در تمامی مراحل رشد و نمو گیاه بسته به شرایط و نیازهای گیاه می‌توانیم استفاده کنیم. استفاده از کود امینو اسید شوک همراه با فروت ست به جذب بهتر کود کمک می کند و شرایط بهتری برای گلدهی فراهم می کند و تنش سرمای بهاره  را تا حدودی کاهش می دهد

 مرحله جوانه زنی

این مرحله که به عنوان مراحل اولیه رشد گیاه شناخته می‌شود در این مرحله می‌توانید از کودهای اسید آمینه  برای تأمین مواد مغذی گیاه استفاده کرد. این‌گونه گیاه رشد بهتری خواهد داشت و نسبت به تنش‌های اولیه مقاوم‌تر خواهد بود.

 مرحله رشد رویشی

یکی از بهترین مراحلی که می‌توانید گیاه خود را کود اسید آمینه کود دهی کنید زمان و یا مرحله رویشی است. در این مرحله گیاه بیش از پیش برای رشد خود نیاز به ساخت و استفاده از پروتئین دارد. زمانی که شما در این مدت کوددهی را آغاز می‌کنید کمک بسزایی به متابولیسم گیاه کرده‌اید همچنین انرژی گیاه برای انجام این فرایند تأمین خواهد شد.

 مرحله گلدهی و باردهی

در این مرحله مانند مراحل دیگر بسیار به باغداران توصیه می‌شود که از کودهای اسید آمینه برای محصولات خود استفاده کنند. چرا که با استفاده از از این کود تأثیرات مثبتی در میزان گلدهی گیاه خود و میزان گرده افشانی آن مشاهده خواهند کرد. علاوه بر آن کمیت و کیفیت محصول شما از تمامی لحاظ بهبود پیدا خواهد کرد.

 ۵-نحوه مصرف کودهای آمینو اسید مایع خارجی چگونه است؟

معمولاً کودهای مایع نانو از جمله کود آمینو اسید ۸۰% شوک را به دو صورت محلول پاشی و آبیاری مصرف می‌کنند.

 محلول پاشی

در روش محلول پاشی از انواع سمپاش ها و پهباد قابل استفاده می‌شود. در این روش کود اسیدآمینه به صورت مستقیم با برگ و ساقه‌ی گیاه در تماس است و از طریق روزنه‌های موجود بر روی برگ جذب خواهد شد.

 آبیاری

اما در روش آبیاری باید میزان مناسبی از کود مایع شوک خود را با آب بدون کلر ترکیب کرده، سپس به گیاه بدهید. در این روش کود آمینو اسید مایع شوک به صورت کاملاً مستقیم با ریشه و خاک در تماس خواهد بود.

 ۶- بهترین زمان استفاده از کود اسیدآمینه شوک

اگر از کارشناسان متخصص در این حوضه بپرسید که بهترین زمان برای کوددهی، کود آمینو اسید به گیاه چه زمانی است، قطعاً جواب آن‌ها در تمامی دوره‌ها است. دلیل آن را نیز می‌توانید مطالب قبلی مطالعه فرمایید. ما در عناوین قبلی به طور کامل مزایای استفاده از این نوع کود را با یکدیگر بررسی کردیم. همچنین از مزایای استفاده کود آمینو اسید بمب نیز در دوره‌ها و مراحل مختلف گیاه سخن گفتیم.

هدف از کود دهیزمان کودهی
برای تقویت قدرت جوانه زنی گیاهقبل ازکاشت بذر به صورت بذر مال همراه با مولتی کمپلکس
تقویت کامل گیاهدر تمام دوره رشد
مقاومت در برای تنش هادر دوره ای که گیاه دچار تنش شده
جلوگیری از سرمازدگی و افزایش سوخت و سازقبل از شروع فصل سرما
برای گیاهان زراعی ( گندم و جو )در مرحله پنجه دهی و ساقه دهی
برای داشتن میوه ای رسیده و خوش رنگکمی قبل از برداشت محصول

 

-مقدار مصرف کود آمینو اسید

گیاهان زراعی (سیب زمینی-گندم-چغندر-هویج- ذرت)

اگر بخواهید به روش آبیاری از این کود استفاده کنید باید ۵ تا ۱۰ لیتر از این کود را برای ۱ هکتار استفاده کنید. در روش محلول پاشی نیز باید میزان ۳ لیتر کود در ۱۰۰۰ لیتر آب بدون کلر ترکیب شده و سپس برای ۱ هکتار زمین استفاده شود.

 -درختان میوه(پسته- انگور-انار-زردالو-)

در روش آبیاری ۵۰ تا ۲۰۰ cc برای هر درخت از کود آمینو اسید ۸۰ درصد شوک استفاده کنید. در روش محلول پاشی ۳لیتر کود آمینو اسید خارجی را با ۱۰۰۰ لیتر آب بدون کلر ترکیب کرده برای درختان موجود در ۱ هکتار زمین استفاده کنید.

کود - کود آمینو اسید

کود – کود آمینو اسید – بهسازان کشت

 -گیاهان اپارتمانی

برای گیاهان آپارتمانی کافی است یک قاشق چای خوری از این کود را با بطری یک و نیم لیتری آب ترکیب کنید سپس به صورت محلول پاشی و یا آبیاری به گیاه خود منتقل کنید.

۸-بهترین کود امینو اسید وارداتی

 -آمینو اسید ۸۰ درصد بمب

برند: بمب

نوع کود: به صورت مایع

عملکرد: افزایش رشد رویشی، افزایش گلدهی و تعداد میوه افزایش مقاومت به تنش ها

نوع بسته بندی: گالن‌های ۵ و ۲۰ لیتری

ویژگی های مهم : درصد خلوص بالا، کیفیت زیاد و عملکرد عالی

بهترین زمان مصرف: ابتدای فصل رشد تا قبل از برداشت

قابلیت استفاده: محلول پاشی و کود ابیاری

کابرددی برایگیاهان زراعی، باغی،سبزی و صیفی گیاهان اپارتمانی

– آمینو اسید ۸۰ درصد شوک

برند محصول : شوک آمریکایی

میزان و حجم بسته بندی: ۲۰ لیتری و ۵ لیتری

روش مصرف: به صورت محلول پاشی و آبیاری

عملکرد اصلی : بهبود کیفیت محصولات، تقویت سیستم ایمنی گیاه، افزایش جذب عناصر غذایی.

ویژگی های مهم : درصد خلوص بالا، کیفیت زیاد و عملکرد عالی.

ترکیبات محصول: دارای ۱۳ نوع آمینو اسید اصلی و مهم گیاهان

۹- کود اسید امینه بهترین محرک رشد

وجود محرک های زیستی درگیاهان برای رشد، دفاع و مقاومت در برای تنش ها همچنین جذب مواد غذایی بسیار ضروری است. بسیار از ترکیبات آمینو اسیدی که در بالا به آن اشاره کردیم به نوعی محرح های زیستی برای گیاهان هستند. به عنوان مثال پرولین، یک محرک برای افزایش مقاومت گیاهان در برابر تنش ها است.

بهترین کود آمینو اسید با ترکیبات مؤثر

بهترین کود آمینو اسید چگونه کودی است؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که بهترین کود آمینو اسید کودی است که، بتواند به راحتی جذب گیاهان شود همچنین درصد خلوص بالا و کابربری آسان آن نیز می تواند جزو معیارهای مناسب برای انتخاب این کود باشد. کود آمینو اسید ۸۰ % شوک علاوه بر موارد گفته شده حاوی ۸۰ درصد آمینو اسید های ضروری برای گیاه است. همچنین در توضیحات کودهای آمریکایی بمب و شوک آمده است که از فناورری های مدرن و و مواد نانو در ترکیبات آن استفاده می کنند.

۱۰-قیمت خرید کود آمینو اسید آمریکایی

برای گرفتن اطلاعات در مورد  قیمت خرید کود های آمینو اسیدی ۸۰ درصد آمریکایی برند های بمب و شوک به فروشگاه سایت بهسازان کشت مراجعه فرمایید. همچنین کارشناسان بهسازان کشت می توانند به شما راهنمایی های دقیق تر و کاربردی تر درمورد نحوه استفاده از کود های آمینو اسید خارجی ارائه دهند. با خرید از بهسازان کشت مقرون به صرفه ترین کود های آمینو اسید خارجی موجود در بازار را تهیه کنید. همچنین می توانید از تخفیفات مشتریان دائمی این مجموعه نیز بهره‌مند شوید.