استفاده از کود برای درخت در زمان مناسب همیشه اهمیت ویژه ای داشته و دارد. درختان در تمامی مراحل رشد خود و در فصول مختلف نیاز به کوددهی دارند. به عنوان یک کشاورز باید توجه مداوم به نیازهای درختان خود داشته باشید. از آنالیز خاک زمین کشاورزیتان و بررسی کیفیت محصولات غافل نشوید. مراقب علائم بیماری در درختان خود باشید. حتما با یک مشاور مطمئن صحبت کنید و یک برنامه ی مناسب کوددهی تهیه کنید. ما در organic-agri در مورد کوددهی در زمان های مختلف برای شما توضیح داده ایم. علاوه بر این می توانید با ما برای دریافت مشاوره اختصاصی خودتان در ارتباط باشید.

بهترین کود ارگانیک برای چالکود زمستانه

همه ی درخت ها پس از اتمام فصل رشد یعنی در زمستان نیازمند تجدید قوا هستند. در مورد درختان میوه کود برای درخت اهمیت دو چندان دارد. علاوه بر کمبود انرژی این درخت ها به علت مقاومت در برابر سرما نیز بسیار ضعیف می شوند. بنابراین ضعف درخت ها باید با کود برای درخت در فصل زمستان جبران شود. در غیر این صورت جوانه دهی در فصول بعدی به خوبی اتفاق نمی افتد. در این روش کود برای درخت باید در چاله ای حفر شده نزدیک ریشه گیاه دفن شود.

دو کود بسیار مفید که برای چالکود زمستانه استفاده می شوند، کود کمپوست و ورمی کمپوست است. این دو، کود های آلی هستند که در اثر تجزیه مواد طبیعی به دست می آیند. در فرایند تولید کود کمپوست، باکتری ها و قارچ ها کار تجزیه را انجام می دهند. این در حالی است که در تولید ورمی کمپوست تجزیه بر عهده ی کرم هاست. نوعی از کرم های خاکی مواد طبیعی موجود در خاک را می خورند. سپس این مواد به صورت مایع چسبناکی از بدن آن ها خارج می شود. این ماده ی چسبناک در واقع کود ورمی کمپوست است. این دو کود ضرر بسیار کمی برای طبیعت دارند.

کود مناسب قبل از شکوفه دهی

فصل بهار و درست قبل از شکوفه دهی می تواند بهترین زمان برای کوددهی باشد. در این زمان درخت می خواهد شروع به شکوفه دادن کند و قطعا به مواد مغذی زیادی نیاز دارد. بهترین روش برای کوددهی در این زمان محلول پاشی است. زیرا جذب کود برای درخت از طریق این روش زیاد است. کود به صورت مستقیم وارد درخت می شود و سریعا جذب می شود. دو کود مناسب برای این مرحله از رشد فروت ست و ده ایکس شوک هستند.

فروت ست کودی فوق العاده متشکل از سه عنصر بور، ازت و روی است. این عناصر علاوه بر تقویت جوانه ها، میزان انرژی ذخیره ی آن ها را نیز افزایش می دهد. البته باید توجه داشته باشید که استفاده از این کود در زمان نامناسب می تواند آسیب زیادی به گیاه بزند. کود ده ایکس شوک نیز یک کود کامل محصول کشور آمریکا است. این کود می تواند بهترین انتخاب برای محصولات باغی و کشاورزی باشد. کود ده ایکس شوک می تواند تمام مواد مغذی مورد نیاز گیاه را تامین کند.

بهترین زمان کود دهی درختان میوه     

توجه کردن به زمان مناسب استفاده از کود برای درخت میوه موضوع بسیار مهمی است. کوددهی در زمان مناسب می تواند باردهی درخت را به طرز قابل توجهی افزایش دهد. در عین حال که عدم توجه به این نکته می تواند بار درخت را نابود کند. در اولین مرحله باید به چالکود زمستانه توجه داشته باشید. درختان میوه چون باردهی دارند، انرژی و مواد مغذی زیادی را از دست می دهند. چالکود زمستانه می تواند این انرژی از دست رفته را جبران کند. در این صورت درخت برای جوانه دهی و باردهی در فصول بعدی آماده می شود.

کود درختان میوه - کود برای درخت

در زمان تورم جوانه ها نیز باید مواد مغذی برای درخت تامین شود. در غیر این صورت جوانه دهی به کیفیت مناسب رخ نمی دهد. در زمان تشکیل میوه نیز کود برای درخت اهمیت دارد. کوددهی در این زمان می تواند باعث تولید میوه های درشت تر و خوش رنگ تر شود. همچنین می تواند میوه ها را خوشمزه تر و در نتیجه فروش باغداران را بیشتر کند. برای زمان درشت شدن میوه به خصوص می توان از کودهای پتاس بالا استفاده کرد. پتاسیم تاثیر زیادی در درشتی میوه و کیفیت آن دارد.

ممکن است تصور کنید که بعد از باردهی دیگر نیاز به کود نیست. اما این یک تفکر کاملا غلط است. پس از باردهی درخت در وضعیتی قرار دارد که بیشتر مواد مغذی خود را از دست داده است. نکته ی دیگر ورود درخت به فصل سرما پس از باردهی است. این نکته ی دیگری است که باعث می شود کود برای درخت در این مرحله اهمیت پیدا کند. زیرا در این مرحله درخت باید با آفات و بیماری ها و سرما مقابله کند. اگر درخت انرژی کافی نداشته باشد و ضعیف باشد از بین می رود. از این رو کود برای درخت در این مرحله را نباید فراموش کنیم.

کود برای ضخیم شدن تنه درخت

یک درخت تناور و بزرگ می تواند هدف همه ی باغداران باشد. به خصوص در مورد درختان صنعتی یک درخت با تنه ی قطور می تواند مهم باشد. تنه ی درخت در واقع اتصال بین ریشه و شاخه های باریک تر است. تنه در واقع مسیر عبور آوند هاست. بنابراین محل عبور مواد غذایی از ریشه به برگ و بالعکس است. از این رو کود برای درخت می تواند در ضخیم شدن تنه ی درخت تاثیر زیادی داشته باشد. درون تنه درخت لایه های زنده ای وجود دارد که نقش تولید آوندهای جدید را دارد.

مواد مغذی ای که در این آوندها در حال رفت و آمد است می تواند رسوب کند و تولید چوب کند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که رشد تنه درخت به رشد کلی درخت بستگی دارد. در واقع تنه ضخیم شدن خود را مدیون ریشه و برگ های سالم است. دو عنصری که در ضخیم شدن تنه تاثیر زیادی دارند پتاسیم و کلسیم است. پتاسیم در تولید قند و سرعت جریان شیره گیاهی در آوند نقش اساسی دارد. اگر این دو مورد تقویت شود، سرعت رشد تنه درخت نیز بالا می رود و تنه سریع تر کلفت می شود.

ضخیم شدن درخت - کود برای درخت

تولید یک دیواره سلولی قوی و چوب به وجود کلسیم به مقدار کافی بستگی دارد. این کود برای درخت می تواند ساقه ها را کلفت کند. کلسیم در واقع مثل یک سیمان بین سلول ها قرار می گیرد و آن ها را قوی می کند. کلسیم از ترک خوردگی و ایجاد زخم روی درخت جلوگیری می کند. همچنین رشد طولی منعطف تری به سلول های گیاه می دهد. کود و آبیاری کافی می تواند کمک کند درخت حلقه های درشت تری داشته باشد. منظور همان حلقه هایی است که هنگام بریده شدن درخت روی تنه مشاهده می کنید. حلقه های درشت تر هم یعنی قطر بیشتر.

بهترین کود NPK برای درخت

سه عنصر کلسیم، پتاسیم و نیتروژن عناصر مهم و ضروری برای رشد درخت هستند. انواع مختلفی از کودهای حاوی این سه عنصر در بازار وجود دارد. یکی از معروف ترین و بهترین این کود ها، کود سه بیست است. این کود برای درخت علاوه بر افزایش رشد رویشی، رشد اولیه را نیز تحریک می کند. همچنین کارکرد سیستم ریشه ای گیاه را افزایش می دهد. این کود برای درخت حلالیت بسیار بالایی دارد. حتی در آب سرد هم به راحتی حل می شود. به همین علت برای انواع گیاهان و در مراحل مختلف مناسب است.

کود مناسب برای درختان میوه در فصل بهار

در فصل بهار درخت نیاز زیادی به مواد مغذی دارد. در این صورت کود برای درخت به افزایش رشد درخت کمک زیادی می کند. همچنین قابلیت میوه دهی آن ها را افزایش می دهد. در این فصل کود برای درخت باید هم به فاز رویشی و هم به فاز زایشی درخت کمک کند. وظیفه ی مهم کود برای درخت در فصل بهار، تنظیم کردن ابتدایی میوه دهی، تحریک متابولیسم گیاه و تسریع جوانه زنی است. همچنین کود برای درخت در این فصل باید به ساخت برگ های جدید و افزایش انرژی گیاه در اوایل رشد کمک کند.

یکی از کودهایی که به خوبی می تواند رشد رویشی را افزایش دهد کود ده ایکس شوک است. در این کود ۱۰ عنصر برای تقویت درخت وجود دارد. این کود تقریبا در تمامی مراحل رشد قابل استفاده است. این کود بافت خاک را بهبود می دهد و از بیماری های خاکی جلوگیری می کند. این کود همچنین سرعت جذب بسیار بالایی دارد. به همین علت حتی تا چند ساعت بعد از استفاده نیز تاثیر خود را نشان می دهد. این کود همچنین می تواند تناژ محصول را بالا ببرد.

کود برای رشد سریع ریشه درخت    

کودهای حاوی فسفر برای رشد سریع ریشه از اهمیت بالایی برخوردار هستند. کود برای درخت که حاوی فسفات باشد می تواند باعث افزایش رشد گیاهان و تقویت آن ها شود. کود فسفر ۹۰ درصد بمب  شامل ۹۰ درصد فسفر خالص است. این کود می تواند نیاز درخت به فسفر را به راحتی برطرف کند. فسفر به طور کلی به رشد و ریشه زایی درخت کمک زیادی می کند. کود فسفر برای درخت نقش زیادی در تقسیم سلولی و رشد بافت های جدید در گیاه دارد.

کود هیومیک اسید ۹۵ درصد نیز یک محرک برای ریشه زایی و توازن در جذب عناصر است. هیومیک اسید در ریشه زایی نقش بسیار موثری دارد. این کود معمولا در زمان کاشت نهال با خاک مخلوط می شود. این کود برای درخت تولید اسیدهای آمینه را بالا می برد. بنابراین تکثیر سلولی در کل گیاه و به خصوص در ریشه ها افزایش پیدا می کند. به طور کلی هیومیک اسید رشد ریشه را افزایش می دهد و بستری مناسب برای رشد گیاه فراهم می کند. از این رو استفاده از این کود برای درخت توصیه می شود.

کود مناسب افزایش بار  

افزایش باردهی می تواند مهم ترین دغدغه ی یک کشاورز باشد. تولید محصول خوب و با کیفیت و در عین حال به تعداد بالا موضوع بسیار مهمی در کشاورزی است. از این رو کود برای درخت که به باردهی آن کمک کند باید مورد بررسی قرار بگیرد. کود کامل ده ایکس شوک در این مرحله نیز می تواند به کمک ما بیاید. در بهسازان کشت گفتیم که این کود به سرعت تاثیر می گذارد. از این رو در همان سال اولیه ی استفاده نیز می تواند ۳۰ تا ۴۰ درصد عملکرد درخت را افزایش دهد.

کود فول مکس بمب گزینه ی مناسب دیگری برای افزایش بار درخت است. این کود همه ی عناصر غذایی پرمصرف و کم مصرف را داراست. همینطور حاوی جلبک دریایی، هیومیک اسید و اسید آمینه است. به همین دلیل این کود برای درخت می تواند گزینه ی بسیار مناسبی برای افزایش تناژ همه ی محصولات زراعی باشد. این کود از همه ی بخش های گیاه قابل جذب است. بنابراین قابلیت استفاده به صورت آبیاری و محلول پاشی را دارد. یعنی هم از طریق ریشه هم از طریق بدنه و برگ های گیاه می تواند جذب شود.

کود مناسب رشد سریع میوه   (کلسیم ۳۴ درصد +پتاسیم۸۰ درصد)

در بهسازان کشت گفته شد که سه عنصر کلسیم، پتاسیم و فسفر برای رشد گیاه تاثیر زیادی دارند. کلسیم و پتاسیم به خصوص می توانند رشد میوه را سرعت ببخشند. کود کلسیم ۳۴ درصد یکی از بهترین کودهای حاوی کلسیم موجود در بازار است. این کود برای درخت همچنین مقاومت درخت را در برابر استرس و تنش های محیطی افزایش می دهد. کود کلسیم ۳۴ درصد می تواند تا مدت زیادی کلسیم مورد نیاز گیاه را فراهم کند. این کود همچنین ماندگاری میوه ها را افزایش می دهد.

کود پتاسیم ۸۰ درصد حاوی مقدار زیادی پتاسیم است. از این رو این کود برای درخت می تواند پتاسیم مورد نیاز را به راحتی تامین کند. پتاسیم به افزایش دادن سرعت میوه دهی شهرت دارد. همچنین می تواند در افزایش اندازه میوه ها تاثیر بگذارد. حتی در گیاهان زراعی نیز این کود می تواند تناژ محصولات را افزایش دهد. این کود به راحتی وارد اندام های گیاه می شود. سپس در کمترین زمان ممکن تاثیر مثبت خود را نشان می دهد.

بهترین کود برای درختان میوه در فصل پاییز

  در بهسازان کشت توضیح داده ایم که توجه به نیازهای گیاه در هر فصل از اهمیت ویژه ای برخوردار است. فصل پاییز یکی از مهم ترین زمان ها برای کوددهی است. پاییز شروع سردی هواست. از این رو باید درختان در این فصل برای تحمل سرما آماده شوند. بهتر است قبل از سرد شدن شدید هوا کوددهی انجام شود تا گیاه بتواند مواد غذایی را ذخیره کند. کوددهی در این زمان روی باروری در فصول بعدی تاثیر می گذارد. این موضوع می تواند روی تولید میوه ها درشت و خوشمزه اثر بگذارد.

کود در پاییز - کود برای درخت

قبلا در مورد فواید کود فروت ست صحبت کردیم. جالب است بدانید که بیشترین تاثیر این کود در فصل پاییز است. این کود به خوبی می تواند جوانه های درخت را تقویت کند. این کود برای درخت حتی می تواند میزان ریزش میوه ها را کاهش دهد. کود حاوی پتاسیم نیز برای درختان در فصل پاییز می تواند مناسب باشد. پتاسیم می تواند میزان گل و میوه را افزایش دهد. از این رو باردهی و کیفیت میوه ها نیز زیاد می شود.

کلسیم می تواند استحکام دیواره سلولی را افزایش دهد. همچنین کیفیت و ماندگاری محصولات به شدت تحت تاثیر حضور این عنصر است. از این رو برای استفاده در پاییز می تواند گزینه ی مطلوبی باشد. این کود می تواند سلامت خاک را نیز تامین کند. این عنصر اگر در فصل پاییز تامین شود می تواند کیفیت میوه ها را تضمین کند. باید توجه داشته باشید که جذب کلسیم به تعادل سایر عناصر موجود در گیاه بستگی دارد. بنابراین در کوددهی دقت کافی داشته باشید.

درخت پسته - کود برای درخت

بهترین کود برای درخت پسته

کود پسته بمب به صورت طبیعی و بدون استفاده از مواد شیمیایی تولید می شود. این کود غنی از عناصر غذایی است و باعث تسریع رشد درخت پسته می شود. از این رو بسیاری از کشاورزان اعتقاد دارند این کود بهترین کود برای پسته است. ترکیبات مختلفی در کود پسته بمب وجود دارد. از ترکیبات این کود برای درخت پسته می توان به فسفر، پتاسیم، کلسیم و آمینو اسید اشاره کرد. کود پتاسیم برای پسته باعث پر شدن مغز آن می شود. همچنین فسفر می تواند ریشه های درخت پسته را بزرگ تر کند. کلسیم نیز دیواره ی سلولی پسته را محکم می کند. این یعنی پسته با ظاهر سالم تری داریم.

عناصر موجود در کود پسته بمب برای درخت، به طور مستقیم روی رشد و باردهی درختان پسته اثر می گذارند. این عناصر باعث بهبود عملکرد محصول پسته می شود. بنابراین استفاده از این کود برای درخت را روشی موثر برای افزایش تولید و بهبود کیفیت پسته می دانند. این کود حالت نانو دارد و مایع است. به همین علت سرعت جذب بالایی دارد. این کود به دو روش محلول پاشی و آبیاری قابل استفاده است. استفاده از این کود در فصل بهار و تا قبل از برداشت توصیه می شود.

بهترین کود برای درخت گردو

تا به حال بارها در organic-agri در مورد مزایای کود شوک صحبت کرده ایم. اما الان وقت آن است که به طور ویژه در مورد فایده ی آن روی درخت گردو حرف بزنیم. این برند یک کود خاص برای درخت گردو تولید کرده است. فرم شیمیایی این کود برای درخت گردو به شکل نانو است. این یعنی کود ذرات بسیار کوچکی دارد که سریع و راحت جذب می شود. کافی است این کود را فقط یک بار در فصل بهار استفاده کنید. کود شوک کار خود را انجام می دهد و تا ماه ها می توانید تاثیر آن را ببینید.

 اگر بخواهید ترکیبات موجود در این کود را به طور جداگانه تهیه و مصرف کنید باید هزینه ی زیادی پرداخت کنید. این در حالی است که استفاده از کود شوک بسیار به صرفه است. یکی از بیماری های شایع در درخت گردو، شیره سیاه یا آب سیاه گردو است. فسفر موجود در کود شوک برای گردو از جنس فسفیت است. این یعنی خاصیت قارچ کشی نیز دارد. فسفیت می تواند به سرعت رشد و توسعه ی بیماری را متوقف کند. سپس اندام های بیمار به سرعت به حالت طبیعی برمی گردد. استفاده از فسفیت حتی می تواند بیماری های قارچی را پیشگیری کند.

کود شوک به طور کلی می تواند گلدهی را افزایش دهد. اما به جز آن حتی می تواند زمان گلدهی را چند هفته جلوتر بیندازد. در این صورت شما می توانید محصول گردو خود را سریع تر از بقیه وارد بازار کنید. یعنی درست زمانی که گردو در بازار وجود ندارد و خواهان آن زیاد است. کود شوک برای گردو هم از طریق محلول پاشی قابل استفاده است و هم از طریق آبیاری. استفاده از این کود از طریق آبیاری می تواند ماندگاری بیشتری نیز داشته باشد.

مشاوره کشاورزی

نکته ی مهمی که همیشه در organic-agri به آن اشاره کرده ایم، دریافت مشاوره برای کوددهی است. بهتر است قبل از هر اقدامی برای کوددهی خاک خود را آنالیز کنید. سپس باید با یک مشاور مطمئن برای انتخاب کود مناسب محصولاتتان مشورت کنید. انتخاب کود نامناسب به راحتی می تواند زحمات سالیانه ی شما را هدر بدهد. ما در ارگانیک اگری برای مشاوره در مورد تمام محصولات کشاورزی همراه شما خواهیم بود. کافی است از طریق یکی از راه های ارتباطی درج شده در وبسایت با ما در تماس باشید. ما تا رسیدن به محصول خوب و با تناژ بالا کنار شما خواهیم بود.

نتیجه گیری در مورد بهترین کود برای درخت

انتخاب بهترین کود برای درخت می تواند موضوع پرچالشی باشد. کود مناسب و زمان مناسب استفاده از آن کود نکته ی مهمی است که باید همیشه به آن توجه داشته باشید. کوددهی به درختان می تواند از فصل زمستان قبل از اینکه جوانه زنی اتفاق بیفتد، آغاز شود. در مراحل بعدی رشد نیز با توجه به نیازهای گیاه باید کود مناسب را انتخاب کنید. درختان میوه نیز می توانند نیازهای خاص خود را داشته باشند. این درختان چون به عبارتی تولید محصول دارند، مواد غذایی بیشتری نیاز خواهند داشت. اگر مواد غذایی به اندازه ی کافی و در زمان مناسب به آن ها نرسد می توانند عملکرد خود را از دست بدهند.