کود سولوپتاس با تقویت سیستم ریشه‌ای، جذب آب و مواد مغذی را در گیاهان افزایش می‌دهد. پتاسیم از جمله عناصر ضروری برای اکثر گیاهان بوده و حتی در برخی مانند سیب‌زمینی، از نیتروژن و فسفر هم مهم‌تر است. استفاده از این کود می‌تواند به طور قابل توجهی عملکرد و کیفیت محصولات کشاورزی را ارتقا دهد. کود سولو پتاس از جمله کودهای کم‌خطر و بی‌ضرر برای انسان و محیط زیست است. این کود در کارخانه های مختلف ایرانی و خارجی تولید شده است. شما می توانید تمامی گزینه ها را بررسی کنید و بهترین کود سولوپتاس را انتخاب کنید.


تاثیر مصرف سولو پتاس در گیاهان


مصرف کود سولوپتاس برای برنج بهبود قابل توجهی در رشد و عملکرد گیاهان داشته و انتقال کربوهیدرات به دانه را افزایش می‌دهد. این کود به گیاهان کمک می‌کند تا در مواجهه با شرایط تنشی محیطی، مانند کمبود آب یا بیماری‌ها، مقاومت بیشتری از خود نشان دهند. افزایش رشد و توسعه ساقه و برگ‌ها، بهبود کیفیت و وزن دانه، از جمله مزایای مصرف این کود برای کشاورزان برنج‌کار محسوب می‌شود. کود سولوپتاس نیز در کشت گندم به عنوان یک منبع پتاسیم موثر است که میزان پروتئین دانه را افزایش می‌دهد.

 در نتیجه کیفیت محصول را ارتقا می‌بخشد. این کود، زمان ایجاد خوشه در گندم استفاده می‌شود و سبب تقویت ساقه و پر شدن خوشه می‌گردد. از طرفی، وجود گوگرد در این کود باعث تنظیم pH خاک، کاهش تجمع نیترات و حتی مقاومت در برابر شوری و تنش آبی می‌شود. در کل، مصرف کود سولوپتاس به‌عنوان یک منبع پتاسیم مؤثر، می‌تواند عملکرد و کیفیت محصولات کشاورزی را بهبود بخشد. به کشاورزان کمک کند تا با موفقیت بیشتری کشاورزی خود را انجام دهند.

تفاوت سولو پتاس با سولفات پتاسیم سنگی و پودری

ابتدا باید بگویم که سولوپتاس و سولفات پتاسیم در واقع یک محصول هستند. فقط نام تجاری و نام بازاری آن متفاوت است. این محصول به دو صورت پودری و سنگی تولید می شود. نوع سنگی در واقع حالت فشرده شده ی کود است. در نوع پودری دانه ها ریزتر هستند و حلالیت بیشتر و راحت تر است. معمولا نوع پودری انتخاب بیشتر کشاورزان است. سولوپتاس سنگی به علت ظاهر فشرده و سنگ مانندش این اسم را دارد. حلالیت پایین این نوع کود باعث می شود به مرور در خاک آزاد شود. بنابراین مدت طولانی تری در دسترس گیاه خواهد بود.

ترکیبات سولو پتاس( ۵۲-۰-۰)

سولفات پتاسیم، که به عنوان کود سولوپتاس (۵۲-۰-۰) نیز شناخته می‌شود، منبعی غنی از پتاسیم و گوگرد است که نقشی حیاتی در سلامت، رشد و باردهی گیاهان ایفا می‌کند. این کود به دلیل مزایای منحصر به فرد خود، به عنوان یک انتخاب ایده‌آل برای کشاورزان و باغداران شناخته می‌شود.

منبع پتاسیم بدون نیتروژن:  سولوپتاس برخلاف سایر کودهای پتاسه، عاری از نیتروژن است. این ویژگی، آن را به انتخابی ایده‌آل برای مراحل پایانی رشد گیاه تبدیل می‌کند، زیرا نیترات اضافی در این مرحله می‌تواند به کیفیت میوه آسیب برساند.

تقریباً عاری از کلرید: سولوپتاس در مقایسه با سایر کودهای پتاسیم، مانند کلرید پتاسیم، میزان کلرید بسیار پایینی دارد. این امر از آسیب به گیاهان حساس به کلرید و حفظ کیفیت خاک جلوگیری می‌کند.

شاخص نمک بسیار کم: سولوپتاس کمترین شاخص نمک را در بین کودهای رایج پتاس دارد. این ویژگی، سولوپتاس را به بهترین انتخاب برای مناطقی که با شوری خاک و آب مواجه هستند، تبدیل می‌کند.

حاوی گوگرد: کود سولوپتاس علاوه بر پتاسیم، منبعی غنی از گوگرد، دومین عنصر مغذی ضروری برای گیاهان، نیز می‌باشد.

مزایای استفاده از سولو پتاس

کود سولوپتاس انبارداری محصولات را افزایش می دهد. این کود همچنین حاوی عنصر پراهمیت و میان مصرف گوگرد می باشد و باعث بهبود کیفیت رنگ و طعم میوه ها می شود. حلالیت این کود بسیار بالا است و می توان باعث جذب عناصر دیگر مثل فسفر، آهن و ریز مغذی ها شود. ضریب شوری کود سولوپتاس پایین است و بهترین کود پتاسیمی برای مناطق در معرض شوری به حساب می رود. این کود باعث کاهش آبشویی کاتیون ها در خاک های سبک نیز می شود.

مزایای استفاده از سولوپتاس - کود سولو پتاس

از مزایای دیگر کود سولوپتاس، کاهش نیترات در موقع تشکیل میوه و تامین به موقع نیاز محصول است. کود سولوپتاس ارزش غذایی محصولات را بالا می برد. این کار با تاثیر روی ویتامین ها، نشاسته ها و قندها اتفاق می افتد. استفاده از کود سولوپتاس می تواند به عنوان ارزان ترین روش برای مقاوم سازی درختان و گیاهان در برابر سرما زدگی به حساب بیاید. پتاسیم در واقع گیاه و ساقه را مستحکم می کند. این کار باعث بالا رفتن مقاومت گیاه در برابر آفات، سرما و بیماری ها می شود.

عنصر گوگرد موجود در کود سولو پتاس، PH خاک را تنظیم می کند. بنابراین این کود هم برای خاک های قلیاییی و هم خاک های اسیدی مناسب خواهد بود. سولو پتاس قابلیت حلالیت کامل در آب را دارد. بنابرانی می تواند بدون ایجاد رسوب در سم پاش با روش محلول پاشی استفاده شود. پتاسیم حتی می تواند فتوسنتز و فشار اسمزی آب، تقسیم سلولی و رشد سلول ها را نیز تنظیم کند. کود سولوپتاس نسبت به سایر کود ها قابلیت آبشویی کمتری نیز دارد.

نحوه مصرف سولو پتاس ۵۲-۰-۰

کود سولوپتاس را می توان به صورت محلول پاشی و آبیاری استفاده کرد. همانطور که قبلا در بهسازان کشت گفتیم، این کود قابلیت انحلال بسیار زیادی دارد. اندازه ی ذرات این کود بسیار ریز است و به صرت در اب حل می شود. به همین علت در دستگاه های سم پاشی یا سیستم آبیاری رسوب نخواهد کرد. فاصله زمانی کود آبیاری با کود سولوپتاس می تواند با توجه به نوع خاک متفاوت باشد. برای مثال برای خاک های شنی که دارای بافت سبک هستند، دفعات بیشتری از کود آبیاری مورد نیاز است. در عین حال که خاک های رسی به تعداد دفعات کمتری از کود آبیاری نیاز دارند.

البته برای درختان میوه از روش چالکود نیز می توان استفاده کرد. در این روش چاله ای در نزدیکی ریشه درخت حفر می شود. سپس کود به میزان لازم در این کود ریخته می شود و روی آن مجددا با خاک پوشانده می شود. بعد از گل دهی یا در زمان تشکیل میوه می توان از این کود به این صورت استفاده کرد. زمان باردهی یا رسیدن میوه نیز زمان مناسبی برای استفاده از کود سولوپتاس به روش چالکود است.

زمان استفاده از سولو پتاس (سولفات پتاسیم)

بهترین زمان استفاده از کود سولوپتاس برای گیاهان مختلف می تواند متفاوت باشد. این موضوع به دوره ی رشد و تشکیل میوه ی هر گیاه بستگی دارد. برای برخی از گیاهان ممکن است توصیه شود که کود سولوپتاس را در ابتدای کاشت مصرف کنید. در عین حال که برای برخی از گیاهان دیگر در ابتدای فصل بهار و همزمان با آغاز رشد باید از این کود استفاده کنید. در برخی از گیاهان و درختان میوه نیز، همزمان با رشد میوه و توسعه ی مغز باید از کود سولوپتاس استفاده کرد. در هر زمان نحوه ی استفاده از کود نیز می تواند متفاوت باشد.

اگر از این کود برای درختان میوه استفاده می کنید، پس از زمان به گل رفتن و در حین رشد درخت می توانید از کود سولوپتاس استفاده کنید. استفاده از کود سولوپتاس می تواند مزایای زیادی داشته باشد. علاوه بر مواردی که قبلا در بهسازان کشت ذکر کردیم، این کود می تواند گلدهی را نیز تحریک کند. همچنین می تواند باعث افزایش چندین برابری میزان برداشت محصول شود. اگر زمین ما شور باشد یا رطوبت کمی داشته باشد نیز می توانیم از کود سولوپتاس کمک بگیریم. 

روش های آبیاری - کود سولو پتاس

مقدار استفاده از سولو پتاس در گیاهان زراعی

پتاسیم می تواند در رشد و تقویت گیاهان زراعی تاثیر زیادی داشته باشد. ان دسته از گیاهانی که در معرض حمله ی آفت ها و بیماری ها هستند. کود سولوپتاس می تواند مقاوت آن ها را در برابر این مسائل بالا ببرد. به کمک این کود محصولات زراعی با کیفیت تر و در تناژ بالاتری می توانند تولید شوند. برای گیاهی مانند گوجه، پتاسیم می تواند در درشتی و رنگ بهتر گوجه نیز تاثیر بگذارد. این موضوع در مورد میوه ای مانند هندوانه نیز صادق است. برای گیاهان زراعی به میزان مصرف باید توجه زیادی داشته باشیم. استفاده ی بیش از حد از این کود برای گیاهان می تواند آسیب زیادی به خاک یا گیاه وارد کند.

نام گیاه

محلول پاشی

کود ابیاری

هندوانه

۲ تا ۳ کیلوگرم در هکتار

۵ تا ۱۰ کیلو

سیب زمینی

۳ تا ۵ کیلوگرم در هکتار

۱۰ تا ۱۵ کیلو

چغندر قند

۲ تا ۴ کیلوگرم در هکتار

۱۰ تا ۱۵ کیلو

گوجه

۲ تا ۳ کیلوگرم در هکتار

۵ تا ۱۰ کیلو

پیاز

۲ تا ۴ کیلوگرم در هکتار

۵ تا ۱۰ کیلو

درختان میوه

۳ تا ۵ در هزار لیتر آب

۱۰ تا ۱۵ کیلو

توصیه مهم: میزان مصرف توصیه شده با توجه به آنالیز کود، شرایط خاک نوع گیاه سن گیاه متغییر می باشد. مقدار مصرف توصیه شده در این مقاله عمومی می باشد. قبل از مصرف با کارشناسان شرکت تماس بگیرید.

مقدار مصرف سولو پتاس در گلخانه

برای گیاهان و صیفیجات گلخانه ای معمولا مصرف مقدار نیم تا ۱.۵ کیلوگرم در هر ۱۰۰۰ متر از کود سولوپتاس توصیه می شود. البته این میزان برای روش کود آبیاری توصیه می شود. برای روش محلول پاشی بهتر است از ۲ تا ۵ کیلوگرم در ۱۰۰۰ لیتر استفاده شود. البته همه ی این موارد بستگی به شرایط شما و نوع خاک و گیاهان شما بستگی دارد. بهتر است به نوع کود سولوپتاس خریداری شده نیز توجه کنید. از مطالعه ی دستورالعمل روی بسته بندی کود غافل نشوید. بهتر است اوایل صبح یا هنگام عصر که هوا رو به خنک شدن است از این کود استفاده کنید.

کود سولوپتاس برای درختان میوه

تا کنون در بهسازان کشت توضیحات زیادی در مورد فواید کود سولوپتاس داده ایم. اما برای درختان میوه علاوه بر فواید ذکر شده، باید افزایش کیفیت و زیبایی میوه و گل را نیز ذکر کنیم. پتاسیم می تواند همچنین باعث تولید پروتئین بیشتر در میوه شود. این کود در افزایش اندازه میوه نیز می تواند تاثیر بگذارد. مانند گیاهان دیگر، این کود می تواند احتمال ابتلا به بیماری ها را برای درختان میوه نیز کاهش دهد. برای دریافت بیشترین نتیجه بهتر است کود سولوپتاس را هنگام رسیدن میوه مصرف کرد. این کود هم به صورت آبیاری و هم محلول پاشی قابل استفاده است.

کود سولوپتاس تاثیر ویژه ای روی مرکبات دارد. این کود می تواند عملکرد و رشد مرکبات را تقویت کند. پتاسیم سیستم ریشه ای این درختان را بسیار تقویت می کند و باعث می شود رشد گیاه افزایش یابد. کیفیت و مقدار محصول در درختان مرکبات می تواند به کمک این کود افزایش پیدا کند. مقاومت مرکبات در برابر بیماری ها نیز مانند گیاهان دیگر تحت تاثیر این کود افزایش پیدا می کند. این کود می تواند عناصر ضروری را برای مرکبات فراهم کند. این کود بدون کلر است و می تواند برای مرکبات که حساس به کلر هستند مناسب باشد.

درخت میوه - کود سولوپتاس

نحوه مصرف سولو پتاس درگردو انار پسته انگور

یک عنصر مهم برای تقویت کیفیت مغز گردو پتاسیم است. از این رو استفاده از کود سولوپتاس برای گردو توصیه می شود. برای گردو می توان سولفات پتاسیم را به صورت چالکود استفاده کرد. یا اینکه از کود سولوپتاس به صورت محلول پاشی یا کود آبیاری استفاده کرد. برای درخت گردو، بهترین زمان استفاده در زمان رشد میوه و یا پس از برداشت محصول در اویل پاییز است.

سفید شدن مغز گردو با سولو پتاس

یکی از دلایل سیاه شدن مغز گردو کمبود پتاسیم است سولو پتاس  علاوه بر تامین پتاس مورد نیاز گردو در افزایش مقاومت به تنش دمایی و بیماری ها نقش دارد. اواسط تیرماه تا اواسط مرداد  افزایش ناگهانی دما باعث سیاه شدن مغز گردو می شود در این شرایط قبل از تنش گرما با استفاده از کود سولوپتاس شیره گیاهی غلیظ شده و مقاومت گردو به دمای بالا افزایش می یابد.

یکی از بهترین کودهای پتاس بالا برای درشت شدن انار، کود سولوپتاس است. اما نکته ای که باید به آن اشاره کنیم نازک بودن پوسته ی انار است. با افزایش رشد و افزایش حجم میوه پوسته نازک میوه   استحکام چندانی نداشته و شکاف می خورد. استفاده از کود کلسیم قبل از  مصرف سولوپتاس، استحکام دیواره سلولی را افزایش می دهد. این کار به تقویت بیشتر انار کمک می کند.

 پسته از جمله درختانی است که نیاز زیادی به پتاسیم دارد. پتاسیم کافی برای پسته می تواند باعث بیشتر شدن تعداد خوشه ها و دانه ها و خندان شدن پسته ها شود. در هنگام پر شدن دانه ها، می توان از کود سولوپتاس به صورت محلول پاشی یا کود آبیاری برای پسته استفاده کرد.

اگر خوشه های انگور دانه های ریزی دارد یکی از دلایل ان کمبود پتاسیم است  بهترین راهکار استفاده از کود سولوپتاس در زمان غوره شدن حبه انگور است است. این کود به افزایش رشد درخت انگور کمک می کند و همچنین می تواند باعث تولید میوه ی مرغوب شود. همچنین باردهی درخت انگور به کمک این کود بیشتر می شود. برای برداشت محصول درشت و خوش رنگ از استفاده ی این کود نباید غافل شوید. سولوپتاس را می توانید برای انگور به میزان حدود ۲ تا ۳ کیلوگرم در هر هکتار مصرف کنید. بهتر است این کود را در سه دوره مصرف کنید. یکی در اوایل بهار، سپس در زمان گلدهی و پس از آن در زمان رشد میوه.

بهترین کود سولوپتاس وارداتی

کود سولوپتاس از برندهای مختلفی به ایران وارد می شود. از این برندها می توان کود سولو پتاس بلژیک، کود سولوپتاس زیگلر، کود سولو پتاس پلنت فید را نام برد. این کودها با بهترین تکنولوژی های روز دنیا تولید شده اند. کود سولوپتاس زیگلر ساخت کشور آلمان است و یکی از بهترین گزینه های موجود در بازار می باشد. شما با توجه به قیمت این برندها و شرایط استفاده تان می توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید. کودهای خارجی ممکن است گران تر باشند اما اغلب کیفیت بهتری دارند. برای خرید یا دریافت مشاوره پیش از خرید می توانید با کارشناسان organic-agri در ارتباط باشید.

بهترین سولو پتاس ایرانی

در شرایطی که کودهای خارجی اغلب بازار را پر کرده اند، نباید از کیفیت بالای برخی از کودهای ایرانی غافل شویم. کود سولوپتاس جنوبگان یکی از بهترین کودهای حاوی پتاسیم موجود در بازار است. تقریبا می توان گفت که این کود فاقد کلر است. این کود از نظر غلظت عناصر غذایی نیز بسیار غنی است. کود سولوپتاس جنوبگان یک منبع خوب برای تامین پتاسیم و گوگرد به حساب می آید. قیمت این کود نیز نسبت به نمونه های خارجی بسیار به صرفه تر است.

گوجه - کود سولوپتاس

کودهای ساخت ایران سازگاری بیشتری با خاک و شرایط کشاورزی در ایران دارند. یکی دیگر از کودهای سولوپتاس ساخت ایران که باید مورد بررسی قرار بگیرد، کود سولوپتاس ارتیشو است. در این کود، دو عنصر نیتروژن و فسفر به میزان کمتری فرموله شده اند. این کود می تواند تمام نیاز های گیاه را در این زمینه برطرف کند. اگر به یک کود سولوپتاس با قیمت مناسب و حجم بالا نیاز دارید این برند مناسب شما است. برای انتخاب بهترین کود پتاس بالا حتما با کارشناسان کشاورزی مشورت کنید. شاید بهتر باشد خاک خود را نیز اول آنالیز کنید.

قیمت خرید سولو پتاس

برای دریافت قیمت کود پتاس بالا با کارشناسان organic-agri در تماس بگیرید. قیمت این کود با توجه به برند مد نظر شما می تواند متفاوت باشد. برندهای خارجی کمی گران تر از نمونه های ایرانی هستند. حجم کود مد نظر شما نیز روی قیمت آن تاثیر می گذارد. طبیعتا بسته بندی های حجیم تر قیمت بالاتری خواهند داشت. در وبسایت ما شما می توانیدکود مد نظرتان را با بهترین قیمت تهیه کنید. کافی است با ما تماس بگیرید. همچنین می توانید از بخش محصولات ویژگی های هر کود را مشاهده کنید و برای خرید اقدام کنید.

نتیجه گیری در مورد کود سولوپتاس

پتاسیم یکی از عناصری است که در رشد گیاهان تاثیر زیادی دارد. کود سولوپتاس یک کود حاوی پتاسیم و گوگرد است که می تواند به تقویت عملکرد گیاهان کمک زیادی بکند. عنصر گوگرد به تنهایی می تواند PH خاک را تنظیم کند. این کورد علاوه بر این دو عنصر حاوی عناصر غذایی دیگر نیز هست. کود سولوپتاس در نمونه های ایرانی و خارجی و در برندهای مختلف در بازار وجود دارد. شما می توانید با توجه به بودجه مد نظر و شرایط گیاهانتان بهترین نمونه را انتخاب کنید. مشاورین ما در organic-agri در تمامی مراحل خرید کنار شما خواهند بود.