هندوانه، یکی از محبوب ‌ترین میوه‌ های تابستانی و یکی از مهمترین محصولات جالیزی است. همانند سایر گیاهان، هندوانه نیز برای رشد و تولید محصول با کیفیت، نیاز به مراقبت و تغذیه مناسب دارد. یکی از عوامل مهم در این زمینه، استفاده از کود های مناسب است. کود مخصوص هندوانه، مواد مغذی و ضروری را برای رشد سریع و سالم هندوانه فراهم می ‌کند. اما با توجه به تنوع کود های موجود در بازار، انتخاب بهترین کود مخصوص هندوانه، برای رشد سریع هندوانه می ‌تواند چالش‌ برانگیز باشد. در این مقاله organic-agri قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم و نکات کلیدی را در انتخاب کود مخصوص هندوانه ارائه دهیم.

هندونه - کود مخصوص هندوانه

بهترین کود برای رشد سریع هندوانه

به منظور تولید محصولی اقتصادی، هندوانه علاوه بر داشتن شرایط اقلیمی، خاک و آب مناسب به مصرف بهینه کلیه عناصر غذایی ضروری هم نیاز دارد. این گیاه به تمامی عناصر غذایی ضروری، شامل عناصر کم مصرف و عناصر پرمصرف نیاز دارد. از بین عناصر غذایی پر مصرف، هندوانه به نیتروژن، فسفر، پتاسیم و کلسیم بیش از دیگر عناصر نیاز دارد. که در میان آنها، نیتروژن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. همچنین این گیاه به کمبود عناصر غذایی مانند روی، آهن، منگنز، بور و کلسیم حساستر است. از این بابت، مبحث تأمین عناصر غذایی و تامین کود مخصوص هندوانه که منجر به بهبود فرآیند تولید محصول شود، ضروری است.

مقدار کود مخصوص هندوانه مورد مصرف مزرعه، به نتیجه تجزیه آزمون خاک وابسته است. از این رو توصیه می شود نمونه برداری از خاک مزرعه، به منظور استفاده صحیح از کود مخصوص هندوانه، قبل از کشت انجام شود. هندوانه برای تولید محصول مناسب، نیاز به مدیریت جامع و کامل در زمینه آبیاری، آفات و بیماری ها و به ویژه تغذیه و مصرف کود مخصوص هندوانه دارد. بخش عظیمی از عناصرغذایی مورد نیاز گیاه، در مراحل منشعب شدن ساقه، رشد رویشی قبل از پیدایش گل و بعد از تشکیل اولین میوه بصورت تقسیط، مصرف می گردند.  در ادامه قصد داریم به معرفی به انواع کود مخصوص هندوانه بپردازیم.

اوره

همانطور که پیش تر هم اشاره شد، در میان عناصر تغذیه ای مورد نیاز هندوانه، تامین نیتروژن بسیار حائز اهمیت است. این عنصر غذایی پر مصرف، به فرم های اوره، سولفات آمونیم، نیترات آمونیم عرضه می شود. کود اوره، ترکیبی بلوری و سفید رنگ است که حاوی ۴۶ درصد نیتروژن است. در میان سایر کود های نیتروژنی، اوره دارای بالاترین مقدار ازت است . به دلیل محتوای بالای نیتروژن و تبدیل آسان  آن به آمونیاک در خاک، اوره یکی از کودهای نیتروژنه بسیار متمرکز است. در نتیجه، اوره می تواند در زمینه ی کود مخصوص هندوانه با توجه به تغییر نیازهای غذایی گیاه در طول چرخه رشد، مفید باشد.

سه بیست پلنت فید

زمانی میوه های درشتی خواهیم داشت که بوته هندوانه سطح برگ خوبی داشته باشد کود سه بیست علاوه بر تقویت بوته به افزایش سطح برگ نیز کمک می کند کود سه بیست پلنت فید، کودی با درصد نیتروژن بالا  است که برای تقویت رشد گیاهان استفاده می‌شود کود سه بیست را می تواند در زمره ی کود های ضروری برای هندوانه  نیز قرار گیرد. این کود دارای عناصر گوناگونی است که برای رشد گیاهان ضروری اند. از جمله این عناصر، می توان به نیتروژن ، فسفر و پتاسیم اشاره کرد. به علاوه، کود سه بیست پلنت فید حاوی عناصر کم مصرفی از جمله کلسیم، منیزیم، سولفور، روی، مس، منگنز و آهن نیز  هست که برای رشد و تغذیه گیاهان ضروری هستند. سه بیست پلنت فید، علاوه بر افزایش رشد و نمو گیاه و بهبود کیفیت محصول، می تواند مقاومت گیاه را در برابر آفات و بیماری ها نیز افزایش دهد.

فول مکس بمب

کود فول مکس با داشتن تمامی عناصر غذایی پر مصرف و کم مصرف، حاوی ترکیباتی از جمله هیومیک اسید، جلبک دریایی، و اسید آمینه است. گفتی است که کود فول مکس بمب می تواند به خوبی انتظارات کود مخصوص هندوانه را بر آورده سازد. همچنین هیومیک اسید و جلبک دریایی موجود در این کود، نقش بسزایی در کمک به اصلاح خاک های شور و قلیایی دارد. از دیگر فواید این کود مخصوص هندوانه، کمک به افزایش کیفیت محصول و بهبود رنگ میوه است که در محصولی مانند هندوانه بسیار حائز اهمیت است. فول مکس به راحتی در آب حل می ‌شود و چه به صورت کود آبیاری و چه به صورت محلول پاشی، قابل استفاده است.

۲.بهترین زمان مصرف اوره به عنوان کود مخصوص هندوانه

بسته به نوع خاک و عناصر موجود در آن، نیتروژن مورد نیاز برای یک هکتار مزرعه هندوانه، حدود ۵۰ الی ۱۵۰ کیلوگرم به صورت خالص است. این نیتروژن از منابعی مانند اوره، سولفات آمونیوم، نیترات و سایر از کودهای کامل تأمین می شود. نکته آن است که نیتروژن همواره باید در طول دوره رشد گیاه  و به تدریج مصرف شود. به علت اینکه، این عنصر در اثر آبشویی و یا ترکیب اکسیژن سریعا از دسترس گیاه خارج می شود. لذا توصیه بر این است که مقدار نیتروژن لازم در ۳ مرحله استفاده شود. مراحل منشعب شدن ساقه، پیش از ظهور گل و بعد از تشکیل اولین میوه، مراحلی هستند که استفاده از کود های ازته از جمله اوره، ضروری است.

urea - کود مخصوص هندوانه

مقدار و طریقه مصرف کود اوره در هندوانه

اوره ای که به عنوان کود مخصوص هندوانه به کار می رود، باید سریعا جذب گیاه شود و بدون هیچگونه آسیبی موجب رشد و توسعه مطمئن میوه شود. برای کودهای اوره مایع، مانند کود اوره شوک، نحوه مصرف می تواند هم به شکل محلول پاشی باشد و هم به شکل آبیاری. در روش محلول پاشی کود و آب با میزان مشخص ترکیب شده و بر روی تمام قسمت‌های گیاه اسپری می‌شود و در روش آبیاری، کود همراه با آب، به زمین می‌رسد.

مقدار مصرف اوره

توجه داشته باشید که میزان دقیق مصرف هر کود مخصوص هندوانه، تا حدود زیادی وابسته به نتایج آزمون خاک شماست. بنابر توصیه کلی، قبل از کاشت می توان مقدار ۵۰ کیلوگرم اوره با صد کیلوگرم فسفات امونیوم و پنجاه کیلوگرم سولفات پتاسیم برای هر هکتار استفاده کرد.

در صورت استفاده از کود اوره مایع به روش محلول پاشی ، میزان مصرف در هر هکتار، دو لیتر کود در هزار لیتر آب است. در روش آبیاری، پنج لیتر کود را به زمین بدهید. کود اوره مایع آسان‌ تر از شکل جامد آن، قابلیت حلالیت در آب دارد و توسط ریشه گیاه جذب می‌ شود.

۳.کود مناسب رشد ریشه:

هندوانه در طول ۳ الی ۴ هفته اول رشد خود، سیستم ریشه را گسترش می دهد. ریشه هندوانه  توانایی نفوذ تا عمق  ۵/ ۱ متری را دارد. گرچه معمولا عمق موثر نفوذ ریشه کمتر از این مقدار است و تا حدودی به شرایط خاک و عملیات زراعی وابسته است. متعاقبا هرچه رشد بیشتر باشد، رشد گیاه سریعتر بوده و به افزایش کیفیت میوه و نهایتا افزایش باردهی ختم میشود. ریشه های قوی و گسترده، پایه و اساس گیاه هندوانه را تشکیل می دهند و به آن کمک می کنند تا مواد مغذی و آب مورد نیاز خود را از خاک جذب کند. در ادامه برخی از کود مخصوص هندوانه مناسب رشد ریشه معرفی می شوند.

هیومیک اسید شوک:

بی شک، اصلاح و بهبود ساختار فیزیکی و شیمیایی خاک، علاوه بر  افزایش تخلخل، تنفس ریشه و رشد آن را تسهیل می کند. در این زمینه هیومیک اسید آمریکایی شوک حرف اول را می زند! این کود آلی علاوه بر تغذیه و بهبود شرایط جذب عناصر غذایی، یک اصلاح کننده قوی خاک است . کود   اسید هیومیک شوک، با افزودن بر مقدار ماده آلی خاک، به کیفیت خاک را بسیار بالا میبرد . همچنین با کلات کردن عناصر غذایی، عناصر  موجود در خاک آزاد شده و به راحتی در دسترس ریشه گیاه قرار می‌گیرد. شرکت بهسازان، به عنوان نماینده انحصاری این شرکت، محصولی باکیفیت  و وارداتی را با قیمتی مناسب در اختیار  کشاورزان عزیز قرار می دهد.

فسفر بالای بمب:

زمانی که بحث ریشه زایی و گسترش ریشه بیان می شود، نقش عنصر فسفر بیش از پیش به چشم می خورد! فسفر در افزایش رشد ریشه، تحریک کنندگی موثری دارد و با استفاده از این کود مخصوص هندوانه فسفر بالا، می‌توان این فرآیند را تسهیل کرد. این کود حاوی مقادیر بالای  فسفر است که سریعا جذب خاک می شود. کود فسفر بالای بمب، علاوه بر افزایش عملکرد و ساختمان ریشه، گیاه را از تنش های خاکی و آبی به خوبی محافظت می کند.

۴.بهترین کود زمان گلدهی: 

watermelon flower - کود مخصوص هندوانه

گلدهی، مرحله‌ ای حساس در چرخه زندگی گیاه است که نیازمند مراقبت و تغذیه خاص می‌ باشد. استفاده از کود مخصوص هندوانه در این مرحله، به کیفیت گل، افزایش تعداد و کیفیت میوه و باردهی، کمک می کند. عناصری مانند فسفر، پتاسیم،  روی، کلسیم و بور در گلدهی موثر هستند و از اهمیت بیشتری برخوردارند. بهترین کود مخصوص هندوانه برای گلدهی، کودی است که تمامی این عناصر را داشته باشد و با کیفیت و قابل جذب باشد. گلدهی هندوانه بسته به نوع رقم آن و منطقه کاشت، متفاوت است و از معمولاً  از ۶۰ تا ۷۰ روز متغیر است. در ادامه، به معرفی کود مخصوص هندوانه برای گلدهی بهتر می پردازیم.

گل و میوه - کود مخصوص هندوانه

مولتی کمپلکس بمب:

این محصول متمایز، با فراهم کردن تمامی عناصر غذایی ضروری و مواد غذایی ریزمغذی، انتخابی خوب به عنوان کود مخصوص هندوانه برای افزایش گلدهی و جلوگیری از ریزش گل است. مولتی کمپلکس بمب، فرآیند رویش گیاهان را فعال‌ تر کرده و در جوانه‌ زنی و گلدهی آنها بهبود می‌ نماید. همچنین با افزایش نسبت تبدیل گل به میوه و جلوگیری از ریزش میوه در طول فصل رشد،  تعداد میوه را چندین برابر افزایش می‌ دهد. این کود همچنین، باعث بهبود کیفیت محصول و افزایش مقاومت گیاه در برابر عوامل مختلف مانند استرس و تنش‌های محیطی می‌شود. مولتی کمپلکس بمب هم به صورت محلول پاشی و هم به صورت ابیاری قابلیت استفاده دارد و در تمامی مراحل رشدی گیاه، قابلیت استفاده دارد.

۵.ده ایکس شوک آمریکایی بهترین کود مایع برای هندوانه

کود ده ایکس شوک آمریکایی، کودی کامل و تقویتی است که توسط شرکت پن آمریکا تولید می‌ شود. این کود علاوه بر آنکه انتخابی ایده آل برای کود مخصوص هندوانه است، قابلیت استفاده برای طیف وسیعی از گیاهان را نیز دارد. از ویژگی ویژگی‌ های این کود شوک می ‌توان به افزایش میزان تناژ محصول، افزایش کیفیت محصول و کاهش هزینه‌ ها اشاره کرد. همچنین از دیگر مزیت های این کود مخصوص هندوانه می توان به افزایش حاصلخیزی خاک اشاره کرد. کود ده ایکس شوک آمریکایی مناسب برای رشد گیاه در خاک فراهم کرده و مقاومت گیاه به انواع تنش‌های محیطی، آفات و بیماری‌ها افزایش می دهد.

افزایش رشد سریع

هندوانه به دلیل مصرف آب زیاد و نیاز به تغذیه مناسب، با کود مخصوص هندوانه دارد. یکی از مزایای کلیدی کود شوک ۱۰ ایکس، بهبود بخشیدن به رشد گیاهان و افزایش تولید محصول است. این کود، کامل ترین کودی است که تا به حال تولید شده است. ۱۰ ایکس شوک، با فراهم کردن عناصر غذایی ماکرو و میکرو سبب افزایش حاصلخیزی خاک شده و بستر خاک را برای رشد گیاه فراهم می ‌کند. استفاده بهینه از کود ده ایکس شوک می ‌تواند به بهبود کارایی سیستم جذب مواد مغذی و افزایش رشد گیاهان کمک کند.

افزایش بار هندوانه:

این کود مخصوص هندوانه، با فراهم کردن طیف وسیعی از عناصر غذایی ضروری، به رشد و شادابی گیاهان کمک می ‌کند. و در نهایت منجر به افزایش چشمگیر تناژ محصول می ‌شود. از جمله عناصری که در افزایش رشد رویشی و افزایش تعداد میوه موثر است، می ‌توان به نیتروژن، فسفر و پتاسیم اشاره کرد. کود ده ایکس شوک آمریکایی با فراهم کردن این عناصر برای گیاه، در افزایش تناژ، کیفیت محصول و کاهش هزینه‌ های تولید نقش موثری دارد.

۶.کود مخصوص هندوانه برای درشتی:

عنصر کلیدی در ایجاد رنگ، عطر و بو و کیفیت میوه، پتاسیم است. استفاده از کود پتاسیم، به ویژه در مراحل گلدهی و میوه‌ دهی بسیار مفید است. این مراحل بسیار حیاتی هستند و در تشکیل و رشد میوه نقش بسزایی دارند. کود پتاسیم همچنین به افزایش کیفیت میوه و مقاومت گیاهان در برابر تنش‌های مختلف کمک می‌ کند. بهترین زمان برای استفاده از این کود معمولاً در اواسط فصل رشد و میوه‌ دهی است، زیرا در این زمان اثربخشی آن بیشتر است. همچنین بهتر است کود ‌های پتاسیم نزدیک به ریشه‌ ها و در منطقه ریشه ‌زنی گیاهان قرار گیرند تا به بهترین نحو از آنها استفاده شود.

پتاس ۷۰ درصد بمب:

کود پتاس بالا می تواند روی گلدهی و میوه دهی تاثیر به سزایی داشته و به طور کلی عملکرد و رشد محصول را افزایش بدهد. کود پتاس ۷۰ درصد بمب، از بهترین کود مخصوص هندوانه پتاس بالا موجود است. این محصول همچنین به علت مایع بودن، قابلیت جذب سریع و آسان از طریق آبیاری یا محلول پاشی را دارد. در ساختار این کود، علاوه بر وجود مقادیر بالای پتاسیم، عناصر کم صرف و مواد ارگانیک نیز وجود دارند. مواد ارگانیک باعث افزایش جذب پتاسیم وسایر مواد مغذی در دماهای پایین می شود.

۷.زمان مصرف کلسیم در هندوانه

عنصر کلسیم مهمترین عنصر مؤثر در مقاومت و استحکام دیواره سلولی می باشد. کلسیم همانند یک هورمون موجب تنظیم فعالیت های مختلف سلول های گیاهی می گردد. این عنصر همچنین از طریق بهبود کار سلول های موجب تحمل گیاه در برابر درجه حرارت های بالا می گردد . از طرفی، کمبود کلسیم نیز می تواند مسئله ساز باشد؛ بدین ترتیب که، اگر آب کافی نباشد و کلسیم کافی برای توسعه میوه فراهم نشود، سوختگی گلگاه هندوانه اتفاق می افتد.زمان استفاده ازعنصر کلسیم بستگی به نیازهای هندوانه و شرایط مزرعه دارد.

کمبود کلسیم - کود مخصوص هندوانه

اما در سه مرحله، مصرف کود مخصوص هندوانه حاوی کلسیم می ‌تواند مفید واقع شود. اول از همه، در مراحل ابتدایی رشد هندوانه است. مرحله ی بعدی، زمانی است که گلدهی و تشکیل میوه در حال انجام است. در این زمان گیاه هندوانه نیاز به عناصر غذایی برای تقویت و رشد میوه خود دارد. مرحله ی آخر استفاده، مربوط به زمانی است که علائم کمبود کلسیم ظاهر می شود. در این شرایط افزودن کلسیم به خاک می ‌تواند بهبودی در تغذیه گیاهان هندوانه و بهبود کیفیت محصولات به دنبال داشته باشد.

جدول برنامه کود دهی  هندوانه:

مرحله رشدی گیاه

نوع کود مخصوص هندوانه

مقدار نیاز مورد کود

قبل از شروع کشت

 کود های دامی پوسیده/ ورمی کمپوست

۵ الی ۲۰ تن درهکتار

کود گرانوله آلی

بر طبق نظر کارشناسان

کود گوگرد گرانول بنتونیت دار ۷۰ درصد

بر طبق نظر کارشناسان

اولین آبیاری

کود فسفر بالای ۸۰ درصد

بر طبق نظر کارشناسان

مرحله ۴ تا ۶ برگی

کود فول مکس بمب/ ده ایکس شوک

۲الی ۳ لیتر به ازای هر هکتار

قبل از مرحله گلدهی

کود میکرو میکس زاگرس

۵ الی۱۰ لیتر به ازای هر هکتار

کود ۳ بیست

۵ کیلو به ازای هر هکتار

کود های اسید هیومیک و اسید فولیک

۱۰لیتر به ازای هر هکتار

زمان تشکیل میوه

کلسیم ۳۴ درصد یا نیترات کلسیم

بر طبق نظر کارشناسان

گردویی شدن میوه

کود نوبل زعیم

۵ الی۱۰ لیتر به ازای هر هکتار

مینرال تکسا

۱ کیلو گرم در هر هکتار

درشت شدن میوه

کود پتاس بالای ۸۰ درصد

۱۰ لیتر به ازای هر هکتار

قبل از انجام برداشت

کالر بلوم

۲ لیتر به ازای هر هکتار

۸.بهترین زمان مصرف سولو پتاس در هندوانه

کود سولوپتاس یا سولفات پتاسیم یکی از کود های پتاسیمی است که حاوی مقادیر زیادی از پتاسیم می ‌باشد. این کود قابلیت حلالیت در آب را دارد و استفاده از آن نیز بسیار آسان است. سولوپتاس علاوه بر پتاسیم، حاوی مقدار زیادی از گوگرد نیز است. بنابراین، می ‌تواند کمبود گوگرد در محصولات را نیز جبران کند. این به این معنا ست که علائم کمبود گوگرد و پتاسیم به طور همزمان در گیاه از بین می ‌رود و نتیجه مطلوبی به دست می ‌آید. بهترین زمان مصرف کود مخصوص هندوانه سولوپتاس عمدتاً در دوره رشد و پس از ظهور گل‌ ها و میوه‌ ها است.

۹.نحوه مصرف کود مخصوص هندوانه

نحوه استفاده از کود مخصوص هندوانه، متفاوت می باشد. یک روش کود دهی هندوانه، کود آبیاری است. در کود آبیاری، مقدار ۵ تا ۱۰ لیتر از کود مخصوص هندوانه شوک را در آب آبیاری حل و به سیستم ابیاری تزریق می شود روش دیگر، تغذیه هندوانه، کود دهی با استفاده از محلول پاشی است. فرق این روش با کود آبیاری، در آن است که مواد مغذی به صورت محلول در آب به برگ‌ ها پاشیده می ‌شود. میزان مصرف کود مخصوص هندوانه شوک ۳ لیتر در هکتار است

۱۰.مقدار و زمان مصرف کود مخصوص هندوانه

برنامه کود دهی مناسب نقشی حیاتی در ارتقای رشد، باردهی و کیفیت هندوانه ایفا می ‌کند. پیش از هر چیزی توجه داشته باشید که این برنامه، یک پیشنهاد کلی برای استفاده از کود مخصوص هندوانه است. و باید با در نظر گرفتن شرایط خاص مزرعه، نیازهای گیاهان و نتایج حاصل از تحلیل خاک، برنامه کود دهی تنظیم شود. در ادامه، یک برنامه نمونه برای کود دهی هندوانه در مراحل مختلف رشد ارائه می ‌شود:

کود 10 ایکس - کود مخصوص هندوانه

قبل از کشت:

همراه شخم زنی و آماده سازی زمین، می توان از ورمی کمپوست یا کود دامی پوسیده به میزان ۵ تا ۲۰ تن در هر هکتار استفاده کرد. همچنین در این زمان می توان کود آلی گرانوله را، طبق توصیه تولید کننده مصرف کرد. برای مناطقی با خاک‌های قلیایی یا شور، استفاده از کود گوگرد گرانول بنتونیت دار ۷۰ درصد می ‌تواند مفید واقع شود. میزان دقیق استفاده از انواع کود مخصوص هندوانه، با توصیه کارشناس مصرف گردد.

در حین کشت:

توصیه بهسازان کشت این است که با اولین آبیاری، فسفر بالا ۸۰ درصد به خاک اضافه شود. استفاده از این کود، زمینه ایجاد ریشه هایی قوی برای هندوانه را فراهم می کند. در مرحله ۴ تا ۶ برگی هندوانه، به منظور افزایش سریع رشد رویشی، استفاده از کود کامل مایع فول مکس بمب یا ده ایکس شوک پیشنهاد می شود. مقدار مصرف این کود در هر هکتار،  ۳- ۲  لیتر است. قبل از مرحله گلدهی، می توان از کود های میکرو میکس زاگرس، کود سه بیست، هیومیک اسید و فولیک اسید استفاده کرد. میزان مصرف هرکدام از این کود مخصوص هندوانه، به ترتیب ۵ تا ۱۰ لیتر درهکتار، ۵ کیلو درهکتار و ۱۰لیتر درهکتار می باشد.

در زمان تشکیل میوه هندوانه، کلسیم ۳۴ درصد یا نیترات کلسیم به صورت آبیاری یا محلول پاشی، با توصیه کارشناس قابل استفاده است. در زمان گردویی شدن میوه هندوانه، امکان استفاده از کود مایع نوبل زعیم و کود مینرال تکسا فراهم است. میزان مصرف به ترتیب ۵ تا ده لیتر و ۱ کیلو گرم است. از طرفی در زمان درشت شدن میوه که تامین پتاسیم اهمیت بیشتری دارد، بکارگیری کودهای پتاس بالا، به میزان ۱۰ لیتر در هکتار ضروری است. در گام پایانی قبل از برداشت، استفاده از کالر بلوم به صورت محلول پاشی و به مقدار۲ لیتر در هکتار توصیه می گردد.

۱۱.کلام پایانی: قیمت خرید کودمخصوص هندوانه شوک

فراموش نکنید که کیفیت کود در قیمت آن تاثیر گذار است. هر چه کیفیت کود بالاتر، طبیعی است که قیمت بالاتری نیزداشته باشد. به دلیل استقبال زیاد کشاورزان از انواع کود های شیمیایی، افراد سودجو گاها برخی کود های بی کیفیت را با قیمت پایین تر در بازار عرضه می کنند. فروشگاه بهسازان کشت با ارائه ی مرغوب ترین کود های وارداتی، تلاش دارد این محصولات با قیمت مناسبی عرضه کند. برای اطلاع از قیمت دقیق کود مخصوص هندوانه شوک و دیگر کود مخصوص هندوانه، می‌توانید با کارشناسان مجرب فروشگاه بهسازان کشت تماس بگیرید.

۱۲.مشاوره کشاورزی

organic-agri  با سال‌ ها تجربه در زمینه کشاورزی آماده ارائه مشاوره به شما کشاورزان عزیز در زمینه کشت هندوانه و انتخاب کود مخصوص هندوانه است. با دریافت مشاوره از کارشناسان مجرب ما، دانش و مهارت شما در زمینه کشت هندوانه افزایش خواهد یافت .برای ارتباط با کارشناسان ما، نظر خود را در قسمت کامنت ها وارد کنید. یا در صورت تمایل به دریافت مشاوره تلفنی، با ما تماس بگیرید. کارشناسان ما در ساعات اداری پاسخگوی شما خواهند بود.