درختان در ابتدای فصل رشد که مرحله بسیار حساس گلدهی است به تغذیه کافی نیاز دارند. در صورتی که تغذیه درخت اصولی نباشد شاهد ریزش گل و کاهش مقاومت گیاه به سرما خواهیم بود. مشکل اصلی درختان کم ثمر ضعف تغذیه است. یکی از بهترین روش هایی که می تواند بخشی از نیاز درخت را در مرحله گلدهی تامین کند استفاده از کود مخصوص چالکود در فصل زمستان است. چالکود زمستانه علاوه بر تغذیه باعث اصلاح خاک و بهبود تغذیه می گردد.

کود ریکوتک - کود مخصوص چالکود

 بهترین زمان برای مصرف کود مخصوص چالکود  بعد از ریزش کامل برگها زمانی که درخت به پایین ترین میزان فعالیت خود رسیده است می باشد. در چالکود از انواع کودهای شیمیایی و آلی که حلالیت پایین تری دارند مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده از کود های آلی و شیمیایی بی کیفیت و اجرای غیر اصولی چالکود علاوه بر کاهش کیفیت خاک جذب عناصر غذایی را نیز با مشکل مواجه می کند. علاوه بر کیفیت کود، محل و زمان کود دهی نیز بسیار اهمیت دارد.

در بسیاری از مواقع  با وجود مصرف کود های مخصوص چالکود در طول سال به دلیل بی کیفیت بودن خاک بالا بودن PHو EC خاک ها، سبک بودن خاک، پایین بودن ماده آلی، خاک استفاده نادرست از کود ها و بالا بودن بی کربنات آب آبیاری همچنان درختان با کمبود عناصر غذایی مواجه می گردد. چالکود زمستانه یکی از گزینه های مناسب برای جبران کمبود عناصر غذایی در باغات میوه و فضای سبز شهری  است.

خاکبرگ - کود مخصوص چالکود

یکی از مهمترین مزیت های چالکود زمستانه قرار گرفتن کود های چند عنصری در نزدیک ریشه درختان است زمانی که کود های آلی مثل کمپوست، ورمی کمپوست در کنار ریشه قرار گیرند علاوه بر اصلاح خاک محیط ریشه باعث جذب بهتر عناصر غذایی می گردد کود های آلی تحرک کمی دارند و بهتر است در نزدیک ریشه قرار گیرند.

جهت خرید بهترین کود مخصوص چالکود و دریافت مشاوره با کارشناسان شرکت بهسازان کشت تماس بگیرید

مهندس بیگی ۰۹۱۷۳۵۲۳۸۷۱

مزایای استفاده از کود مخصوص چالکود  

توسعه سطح ریشه

افزایش سطح برگ

افزایش تناژ محصول

افزایش رطوبت محیط اطراف ریشه

جذب بهتر کود های شیمیایی

کاهش علف‌های هرز

تامین عناصر غذایی مورد نیاز درخت در ابتدای فصل بهار

کاهش ریزش گل و میوه

 افزایش ظرفیت نگهداری رطوبت در خاک

افزایش رشد ریشه و اندام هوایی

 اصلاح بافت و ساختار شیمیایی خاک

 افزایش مقاومت درخت به تنش دمایی

     تامین عناصر غذایی ماکرو و میکرو

افزایش تیدیل گل به میوه

     رها شدن تدریجی عناصر غذایی

    افزایش مقاومت درختان به آفات و بیماری ها

کود ریتاردو - کود مخصوص چالکود

انواع کود مخصوص چالکود

کود مخصوص چالکود با کود های آبیاری یا محلول پاشی از نظر حلالیت تفاوت دارند کود هایی که در طول فصل رشد به صورت کود آبیاری مورد استفاده قرار می گیرد حلالیت بالایی دارند اما کود مخصوص چالکود بایستی حلالیت پایینی داشته باشد تا به مرور در طول فصل رشد جذب ریشه شوند کودهای چالکود از نظر ظاهر به صورت پودر، گرانوله و پلیت هستند اغلب کشاورزان از کمپوست یا ورمی کمپوست  در  ترکیب با برخی کود های شیمیایی برای چالکود استفاده می کنند.

 

کود ریکوتک - کود مخصوص چالکود

کود ورمی کمپوست کود مخصوص چالکود 

کود ورمی کمپوست  به دلیل نوع فراوری یکی از بهترین و غنی ترین کودها برای چالکود است این کود از بقایای گیاهی و کود های دامی تولید می شود کود ورمی کمپوست با پایه کود دامی به دلیل غنی تر بودن کیفیت بالاتری نسبت به کود ورمی کمپوست با پایه گیاهی است. برای تولید ورمی کمپوست ابتدا مواد اولیه کمپوست شده پس از حذف الودگی های قارچی، عوامل بیماری زا و تخم حشرات وارد مرحله تولید ورمی کمپوست می شود. برای تولید ورمی کمپوست از کرم ایزینا فتیدا استفاده می شود  کرم ایزنیا فتیدا پس از تغذیه از بستر، آن را به ورمی کمپوست تبدیل می کند. در طی زمانی که کرم در بستر قرار دارد بایستی شرایط مساعدی برای فعالیت کرم فراهم می شود.

کمپوست ورمی - کود مخصوص چالکود

میزان و نحوه مصرف ورمی کمپوست در روش چالکود

 میزان مصرف ورمی کمپوست بسته به سن درخت و بافت خاک متغییر است معمولا به طور متوسط به ازای هر سال سن درخت ۲ تا ۳ کیلو ورمی کمپوست مورد نیاز است برای مثال درخت ده ساله به ۲۰ تا ۳۰ کیلو ورمی کمپوست نیاز است

تعداد چاله مورد نیاز برای هر درخت نیز بسته به سن درخت بستگی دارد درختان کوچک ۲ چاله و درختان بزرگ ۴ تا ۸ چاله بسته به سن درخت نیاز است بهترین محل برای چالکود یک سوم انتهایی سایه انداز درخت است حفر شوند. عمق چاله نیز بسته به عمق ریشه و سن درخت متفاوت است عمق مناسب برای درختان ۱ تا ۵ سال  ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر و درختان بیشتر از ۵ سال ۲۰ تا ۴۰ سانتی‌متر  باشد. چاله ها بایستی در مسیر جریان آب و در آبیاری قطره‌ای نیز در زیر قطره چکان ها حفر شوند.

بهترین کود برای چالکود زمستانه

استفاده از کود مخصوص چالکود علاوه بر اصلاح خاک عناصر غذایی را در اختیار ریشه گیاه قرار می دهد کود ورمی کمپوست به دلیل داشتن عناصر غذایی ماکرو  ومیکرو،  محرک های رشد و افزایش ظرفیت نگهداری آب در خاک خاک محیط ریشه را به خوبی اصلاح می کند. ورمی کمپوست بر خلاف کود های دامی و مرغی فاقد بذر علف هرز، تخم حشرات و بیماری های قارچی است.

دو فاکتور مهم کیفیت ورمی کمپوست و نحوه مصرف در چالکود زمستانه بسیار تاثیر گذار است. ورمی کمپوست با کیفیت فاقد بوی نامطبوع است و رنگ تیره ای دارد علاوه بر کیفیت محل قرار گیری ورمی کمپوست نیز بسیار مهم است برای اینکه ورمی کمپوست  تاثیر خوبی داشته باشد بایستی نزدیک ریشه قرار گیرد. 

برداشت قهوه - کود مخصوص چالکود

تاثیر چالکود ورمی کمپوست برای درخت

یکی از خصووصیات مهم کود مخصوص چالکود اصلاح خاک های شور و قلیایی است ورمی کمپوست نسبت به کود های دامی و مرغی EC پایین تری دارد و برای کاهش شوری خاک مناسب تر است. استفاده از ورمی کمپوست در خاک های ضعیف و  قلیایی باعث کاهش PH خاک و افزایش حاصلخیزی این نوع خاک ها می گردد. کود ورمی کمپوست به دلیل تامین همزمان عناصر میکرو و ماکرو خصوصا نیتروژن فسفر و پتاس  در افزایش نفوذ ریشه در خاک، افزایش گلدهی، افزایش مقاومت درخت به سرمای بهاره و افزایش سطح برگ می گردد.  

کود آلی ورمی کمپوست ظرفیت نگهداری رطوبت اطراف ریشه را افزایش می دهد زمانی که رطوبت در خاک به میزان کافی وجود داشته باشد عناصر غذایی نیز به راحتی جذب می شود. درختانی مثل گردو پتاسیم دوست هستند و در خاک های شنی کاشته می شوند و یا  با تنش ابی مواجهمی می گردند اغلب کمبود پتاس در حاشیه برگها مشاهده می شود این نوع کود های آلی نیتروژن، فسفر و پتاس مورد نیاز میوه را به خوبی تامین می کند و باعث باعث افزایش سبزینگی، تعداد و سایز میوه می گردد.

کود دامی در طی فرایند تولید وارد دستگاه گوارش کرم ایزنیا فتیدا شده پس از تجزیه مقداری هورمون نیز به آن اضافه می گردد به همین دلیل ورمی کمپوست را می توان یکی از غنی ترین کود های آلی به شمار آورد نحوه فراوری این کود باعث شده به سرعت جذب ریشه شود واثر بسیار خوبی رو تناژداشته باشد.

مزایای استفاده از ورمی کمپوست در چالکود

افزایش رشد سریع ریشه درختان  

تامین عناصر غذایی ماکرو و میکرو

افزایش تعداد گل و تعداد میوه   

 افزایش سایز و کیفیت میوه

 کاهش تنش دمایی در زمان گلدهی  

کاهش تنش خشکی

 افزایش خاصیت انبار داری

برداشت قهوه - کود مخصوص چالکود

کمپوست کود مخصوص چالکود

کمپوست یکی دیگر از کود های الی است که از مواد اولیه مختلف مثل بقایای گیاهی، کود های دامی، شیرین بیان، کلش و .. در تولید آن استفاده می شود کمپوست بعد از ورمی کمپوست می تواند یه عنوان کود مخصوص چالکود گزینه مناسبی باشد در فرایند تولید کمپوست مواد اولیه بوسیله میکروارگانیسم های مفید تجزیه شده و الودگی های قارچی، آفت و تخم حشرات از بین می رود.

در زمان تولید در زمان پروسه تولید با تنظیم میزان رطوبت بستر، هوادهی، افزایش جمعیت میکرو ارگانیسم های مفید و کنترل نسبت کربن به نیتروژن دمای بستر به حدود ۶۰ درجه می رسد در این دما اغلب عوامل بیماری زا، افات و بذور علف هرز از بین می روند. مواد اولیه پس از طی مراحل کمپوستینگ فاقد بوی نامطبوع است و رنگ تیره ای به خود می گیرد.

کود مرغی مناسب چالکود است؟

کود مرغ پودری از نظر  میزان نیتروژن غنی بوده و دارای عناصر غذ ایی ماکرو و میکرو است یکی از معایب کود مرغی املاح زیاد ان است که باعث می شود خاک به مرور شور شود. مصرف بیش از حد کود مرغ به دلیل وجود امونیاک موجود دران باعث ریشه سوزی شده و در صورتی که کمپوست نشده باشد درختان را دچار الودگی می کند.

از کود مرغی به عنوان کود مخصوص چالکود برای باغات پسته که به شوری مقاوم هستند توصیه می شود اما استفاده هر ساله از کود مرغی باعث شور شدن خاک شده و پس از چند سال درختان پسته با کاهش عملکر روبرو می شوند. در صورتی که تمایل به استفاده از کود مرغی دارید توصیه کارشناسان بهسازان کشت استفاده از کود مرغی در ترکیب با کود ورمی کمپوست یا کود دامی پوسیده است  نسبت این ترکیب ۲۰ درصد کود مرغی پوسیده  و ۸۰ درصد کود دامی پوسیده یا ورمی کمپوست است.

 
برداشت قهوه - کود مخصوص جالکود

چند نکته در مورد مصرف کود مرغی در چالکود

  از کود مرغی برای چالکود در تابستان استفاده نکنید

 مصرف بیش از میزان توصیه شده باعث ریشه سوزی می گردد

 زمان مناسب استفاده از کود مرغ برای چالکود زمستانه اواخر پاییز تا اواسط اسفند ماه می باشد

در صورت امکان قبل از مصرف ان را فراوری کنید

استفاده از  کود دامی در  چالکود

طی سال های اخیر بسیاری از باغات به دلیل مصرف کود های دامی تازه درگیر آلودگی قارچی، کرم سفید ریشه و علف های هرز شده اند. مصرف کود های دامی تازه یا کهنه برای باغات بسیار خطرناک است برخی کشاورزان بر این تصورند که کود دامی که چند سال در یک مکان بوده کود پوسیده ای است این تصور اشتباهی است که متاسفانه کشاورزان مرتکب آن می شوند و خسارت های زیادی از مصرف این نوع کود ها دریافت می کنند.

کود دامی پوسیده وزن سبک تری نسبت به کود مرغی و گوسفندی دارد به همین دلیل استفاده از این نوع کود باعث اصلاح فیزیکی خاک شده اما از نظر عناصر غذایی نسبت به کود مرغی و ورمی کمپوست ضعیف تر است یکی از مزایای مصرف کود دامی پوسیده کودهای دامی سرعت تجزیه بالایی داشته و درنتیجه محیط اطراف ریشه را گرم می‌کنند. با انتخاب این کود ریشه و طوقه از سرما محافظت می‌شود.

کودهای دامی عناصر غذایی کمی دارند و به تنهایی نمی توانند نیاز گیاه را تامین کنند بایستی همراه با کود های دامی از کود های گرانوله آلی یا شیمیایی استفاده شود.

کشت - کود مخصوص چالکود

آیا کودبرگ مناسب چالکود است؟

کود برگ اغلب از شاخ و برگ خرد شده درختان تولید میشود این بستر آلی وزن سبکی دارد و بر خلاف کمپوست و ورمی کمپوست اغلب بدون فراوری وارد بازار می شود به همین دلیل دارای انواع آلودگی های قارچی بذر علف هرز و تخم حشرات است کود برگ همچنین درصد عناصر غذایی پایینی است  و بیشتر برای سبک کردن بستر گیاهان زینتی مورد استفاده قرار می گیرد کارشناسان مجموعه بهسازان کشت استفاده از کود برگ برای چالکود زمستان باغات را توصیه نمی کند مگر در حالت که خاک شما بسیار رسی یا سنگین باشد و با هدف سبک کردن خاک مورد استفاده قرار گیرد در این شرایط اگر با ورمی کمپوست ترکیب شود می تواند ترکیب مناسبی برای این نوع خاک ها باشد.

مصرف هیومیک اسید گرانوله در چالکود

  هیومیک اسید یک کود آلی است که به جذب بهتر دیگر کود ها کمک می کند. هیومیک اسید باعث  بهبود تهویه خاک، افزایش رشد ریشه و جذب عناصر می‌شود. مصرف این کود در خاک های شنی مانع از آبشویی عناصر غذایی می شود

کشت کردن - کود مخصوص چالکود

بهترین کود گرانوله مخصوص چالکود  

برای تقویت بهتر درخت و رسیدن به حداکثر تناژ علاوه بر کود های آلی به کود های گرانوله نیاز است کود های گرانوله اغلب با عناصر غذایی ماکرو و میکرو غنی شده و به عنوان مکمل و مخلوط با کود های کمپوست و ورمی کمپوست یا کود دامی پوسیده قابل استفاده است. کود های مختلفی مخصوص چالکود در بازار عرضه می شود  و کیفیت های متفاوتی دارند در زیر به برخی از کود های گرانوله با کیفیت مناسب چالکود موجود در فروشگاه بهسازان کشت اشاره می کنیم.

 

ریتاردو اسپانیا کود مخصوص چالکود  

کودگرانوله ریتاردو یک کود ارگانیک کاملی است که برای چالکود زمستانه درختان بسیار مناسب است. کود هیومیک اسید موجود در کود ریتاردو لبین اسپانیا به جذب بهتر عناصر غذایی کمک می کند.  این کود مخصوص چالکود و  به صورت گرانوله می باشد.

مشخصات کود ریتاردو لبین اسپانیا

نام: RETARDO LABIN

شرکت سازنده: لبین اسپانیا

 مقدار ماده مؤثر: ۹۵درصد

 موارد مصرف: کلیه محصولات باغی و زراعی

 وزن بسته: ۲۵ کیلو

محصول کشور: اسپانیا

نوع: گرانوله

 نوع مصرف : چالکود (کانال کود) و پیش کاشت

پایه کود: لیوناردیت

اسید هیومیک، گوگرد، کربن الی و ماده آلی موجود در کود ریتاردو لبین اسپانیا باعث اصلاح ساختار فیزیکی و شیمیایی خاک شده و شرایط ایده الی برای رشد ریشه فراهم می کند این کود همچنین دارای نیتروژن، فسفر، پتاسیم، منیزم و گوگرد می باشد.

کشت زرد آلو - کود مخصوص چالکود

ترکیبات کود ریتاردو اسپانیا

نیتروژن : ۵ درصد

فسفر : ۷ درصد

پتاسیم : ۹ درصد

گوگرد : ۱۵ درصد

ماده آلی: ۱۴ درصد

کربن آلی: ۸ درصد

اسید هیومیک: ۱ درصد

لیگنیت: ۴۰ درصد

منیزیم : ۲ درصد

آهن : ۲ درصد

مزایای استفاده از کود ریتاردو در چالکود

بهبود ساختار فیزیکی خاک

 جذب بهتر عناصر

افزایش حاصلخیزی خاک

افزایش مقاومت گیاه به تنش های دمایی

افزایش مقاومت به آفات و بیماری ها

افزایش ظرفیت نگهداری آب در خا

کود مخصوص چالکود ریکوتک اسپانیا

کود ریکوتک اسپانیا با فرمول ۱۷-۱۲-۱۲کود مناسب چالکود است ریکوتک دارای نیتروژن، فسفر، پتاسیم، منیزیم، گوگرد و عناصر میکرو است. فسفر، نیتروژن و پتاسیم پرمصرف ترین عناصر غذایی مورد نیاز گیاهان است  این کود دارای نسبت متعادلی از عناصر غذایی ماکرو و میکرو است.

از مزایای استفاده از کود مخصوص چالکود ریکوتک بالا بردن راندمان مصرف نیتروژن، در دسترس بودن نیتروژن قابل جذب، کاهش PH محیط ریشه و جذب بهتر عناصر غذایی میکرو و افزایش تناژ محصول می باشد.

ترکیبات کود ریکوتک اسپانیا

نیتروژن:  ۱۲درصد

فسفر قابل جذب: ۱۲درصد

پتاسیم محلول: ۱۷درصد

منیزیم محلول: ۹/۰ درصد

گوگرد محلول ۸/۰ درصد

بر محلول ۰۲/۰ درصد

آهن محلول ۰۶/۰ درصد

روی محلول ۰۱/۰ درصد

کاشتن درخت - کود مخصوص چالکود

 کود مخصوص چالکود جنوبگان

کود مخصوص کانال کود  ۱۲-۳- ۵  جنوبگان دارای ۵ درصد نیتروژن، ۳ درصد فسفر، ۱۲ درصد پتاسیم و عناصر میکرو استکود مخصوص چالکود جنوبگان یکی از با کیفیت ترین کود های تولید شده در ایران است که برای چالکود پاییزه و زمستانه مناسب می باشد. چالکود یا کانال کود یک از مهمترین مراحل کود دهی درختان است که در تغذیه مرحله گلدهی بسیار اهمیت  دارد. استفاده از کود های با کیفیت در چالکود مانع از ریزش گل در ابتدای فصل شده و تبدیل گل به میوه را افزایش می دهد.

   کود کمپلکس گرانوله جنوبگان محصول شرکت جنوبگان است که با کیفیت بالایی تولید می گردد تفاوت این کود با  کود های مشابه تولید شده در ایران وجود عناصر غذایی ریز مغذی در این کود است اغلب کود های مخصوص چالکود تولید شده در ایران فقط عناصر ماکرو دارد قرار گرفتن عناصر غذایی ماکرو و میکرو در یک کود باعث حفظ تعادل عناصر غذایی در خاک و گیاه می شود و شرایط بهتری بر برای رشد گیاه فراهم می کند.    

 

 کود چالکود فلوریش

کود مخصوص چالکود فلوریش یکی دیگر از کود های باکیفیت محصولات شرکت شیمی‌کرد است. این کود دارای بیش از ده عنصر غذایی است که در فرایند تولید آن از مواد اولیه باکیفیت به کار رفته است.

درختکاری - کود مخصوص چالکود

 مزیای استفاده از کود فلوریش در باغات

دارای بیش از ۱۰ عنصر غذایی

عدم آبشویی  

عناصر غذایی به مرور در اختیار ریشه قرار می گیرد

اصلاح فیزیکی و شیمیایی خاک

    افزایش تناژ  محصول  

افزایش مقاومت درخت به سرمای بهاره

 کود مخصوص چالکود بنیفر

کود مخصوص چالکود بنیفر دارای عناصر ماکرو برخی عناصر میکرو است این کود ۵ درصدنیتروژن، ۵ درصد پتاس و ۵ درصد فسفر  به همراه اسید هیومیک،  منیزیم، گوگرد و عناصر ریز مغذی است که ترکیبی مناسبی برای تغذیه باغات، گلخانه و گیاهان زراعی است. 

مزایای استفاده از کود مخصوص چالکود بنیفر

تامین عناصر غذایی ماکرو و میکرو

افزایش مقاومت گیاه

افزایش حاصلخیزی خاک

بهبود تهویه محیط اطراف ریشه

 توسعه ریشه و اندام های هوایی

 افزایش تناژ و کیفیت محصول

ویژگی­ های کود مخصوص چالکود بنیفر

تامین عناصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم  

تامین عناصر میکرو  

چالکود برای انواع درختان مثمر

 درختان برا اساس سن و مقدار بار به مقدار متفاوتی از عناصر غذایی نیاز دارند در کل برای همه گیاهان بایستی ۱۶  تا ۱۷ عنصر غذایی تامین شود حتی کمبود یک عنصر می تواند در روند رشد و عملکرد محصول اختلال ایجاد کند.

چالکود باغات انگور

درخت انگور اغلب به کمبود بور حساس بوده و در خاک های ضعیف و شنی با کمبود بور مواجه می شود. کمبود بور باعث ریزش گل و تنک شدن خوشه می گردد. استفاده از کود ورمی کمپوست ترکیب با کود کامل گرانوله و کودهای داری بور و روی میتواند نیاز گیاه به اغلب عناصر غذایی خصوصاٌ بور در زمان گلدهی را تامین کند.

درختکاری - کود مخصوص چالکود

چالکود مرکبات

مرکبات به بیماری های قارچی از جمله بیماری گموز بسیار حساس است استفاده از کود های دامی نپوسیده می تواند درختان را به بیماری پوسیدگی طوقه مبتلا کند و زحمات چندین ساله باغدار را هدر دهد استفاده از کود های آلی با کیفیت مثل ورمی کمپوست و کمپوست می تواند بخشی از نیاز درخت مرکبات را به عناصر غذایی را تامین کند. 

 کود مخصوص چالکود پسته

درخت پسته هر چه شاخه های قوی تری داشته باشد تعدا خوشه بیشتری نیز روی شاخه تشکیل می شود. برای افزایش قطر ساقه و افزایش تعداد پوند بایستی فسفر به مقدار مناسب در اختیار ریشه قرار گیرد. استفاده از کود های گرانوله با میزان فسفر بالا در زمان چالکود می تواند بخشی از فسفر مورد نیاز پسته را تامین کند. پسته همچنین به کمبود بور بسیار حساس است کمبود بور باعث ریزش گل و تنک شدن خوشه می گردد بهتر است در چالکود زمستانه از کود های حاوی بور نیز استفاده شود.   

چالکود درخت بادام

درخت بادام نسبت به بسیاری از درختان میوه در خاک های ضعیف نیز رشد می کند و عملکرد خوبی دارد اما برای رسیدن به حداکثر عملکرد باستی از کود های آلی در زمستان برای تغذیه استفاده کرد کود های آلی مثل کمپوست و ورمی کمپوست شرایط خاک را بهبود می دهد و جذب عناصر غذایی در فصل بهار افزایش می یابد.

درختکاری - کود مخصوص چالکود

چالکود انار در زمستان

درخت انار مقاومت بالایی به خاک های ضعیف دارد اگر قصد احداث باغ در خاک های ضعیف را دارید انار می تواند گزینه مناسبی باشد با این وجود برای رسیدن به حداکثر تناژ لازم است که در چالکود زمستانه از کود های باکیفیت استفاده شود. کود های حاوی فسفر می تواند سایز میوه انار را به خوبی افزایش دهد.

نحوه چالکود زمستانه

علاوه بر کیفیت کود نحوه چالکود کردن هم در نتیجه کار بسیار موثر است قرار گیری درست کود در کنار ریشه  اثر کود دهی را دو چندان می کند.

میزان و نحوه مصرف

مقدار مصرف کود مخصوص چالکود به فاکتور های مختلفی از قبیل بافت خاک،  سن درخت و میزان آب آبیاری بستگی دارد.  هر چه سن درخت بیشتر باشد مقدار بیشتری از کود را باید مصرف کرد  به عنوان مثال میزان مصرف کود ورمی کمپوست به ازای هر سال سن درخت ۲ تا ۴ کیلوگرم می باشد و برای درختان بیشتر از ۴۰ سال میزان۵۰ کیلو ورمی کمپوست لازم است. برای کود های آلی گرانوله بسته به کیفیت و نوع آنالیز کود مقدار آن متغییر است. خاک های حاصلخیز نیز مقدار کمتری کود مخصوص چالکود لازم است.

تفاوت چالکود و کانال کود

در روش چالکود با توجه به سن درخت ۲ تا ۸ چاله در زیر سایه انداز درخت حفر می شود وکود مخصوص چالکود در چاله ها قرار می گیرد در صورتی که در کانال کود به جای چاله دور تنه درخت با فاصله از تنه یک کانال به عمق ۲۰ تا ۴۰ سانتی متر ایجاد شده و کود در آن ریخته می شود.

کانال کود به دلیل اینکه سطح بیشتری از ریشه را درگیر می کند اثرگذاری بیشتری دارد اما هرینه حفر کانال بیشتر از چاله است.

گل کاری - کود مخصوص چالکود

ترکیبات کودی مناسب برای چالکود

چاکود بایستی بخشی از عناصر غذایی مورد نیاز درخت در ابتدای فصل رشد را تامین کند. به طوری که علاوه بر بهبود ساختار فیزیکی خاک بتواند نیاز گیاه در مرحله گلدهی و زمان تشکیل میوه به عناصر ماکرو و میکرو خصوصاٌ فسفر نیتروژن پتاس کلسیم، بور و روی را تامین کند.

توصیه کارشناسان بهسازان کشت استفاده از کود ورمی کمپوست، سولفات روی و کود گرانوله باکیفیت مثل ریتاردو است. جهت دریافت مشاوره و ثیت سفارش با کارشناسان شرکت تماس بگیرید.

مهندس بیگی: ۰۹۱۷۳۵۲۳۸۷۱

بهترین روش اجرای چالکود

برای تشخیص بهترین مکان برای چالکود بایستی ابتدا مشخص کنیم که ریشه های موئین درخت در کجا قرار گرفته است معمولا در اکثر درختان یک سوم انتهایی سایه انداز مکان مناسبی برای حفر کانال یا چاله است. عمق مناسب هم بسته به بافت خاک، سن و نوع درخت متغیر می باشد برخی درختان ریشه سطحی دارند و حرکت ریشه بیشتر در سطح و به صورت افقی می باشد البته میزان ابیاری نیز در عمق نفوذ ریشه تاثیر مستقیم دارد. برای تشخیص دقیق محل چالکود بایستی چند چاله در زیر یک درخت حفر کنید   تا محل دقیق ریشه های موئین مشخص شود.

مکان چاله ها یا کانال ها بایستی در مسیر جریان آب آبیاری باشد. این مکان تجمع بیشتری از ریشه‌های موئین که جذب حداکثر آب و عناصر غذایی را انجام می دهند وجود دارد از طرفی ایجاد کانال یا چاله  در این محدوده کمترین باعث خسارت  را به ریشه‌های اصلی وارد می کند.

ـ

کاشت گل - کود مخصوص چالکود

قطر و عمق چاله

عمق مناسب برای چاله ها برای نهال ها ۱۰ تا ۲۰ سانتی متر  و برای درختان مثمر ۲۰ تا ۴۰ سانتی متر می باشد. قطر مناسب برای چاله ها بسته به سن درخت ۲۰ بین تا ۴۰ سانتی متر است.  

بهترین زمان برای چالکود زمستانه

 انتخاب زمان مناسب برای چالکود بسیار اهمیت دارد اگر زمانی که ریشه ها هنوز فعالیت دارند چالکود انجام شود ریشه ها آسیب می بینند بهترین زمان برای چالکود پس از ریزش کامل برگها تا اواسط اسفند ماه است.  در برخی مناطق کوهستانی کشور مثل کوهرنگ در برخی از سالها تا اوایل فروردین ماه برف و یخبندان وجود دارد چالکود بایستی پس از سپری شدن یخبندان انجام شود.

 نکته مهم اینکه در سرمای زمستان که احتمال یخبندان وجود دارد درصورتی که چاله حفر شده باشد بایستی در همان روز کود کاری انجام چاله ها پر شود در صورتی که روی ریشه ها پوشیده نشود احتمال یخ زدگی ریشه  وجود دارد. زمان مناسب برای برخی از درختان همیشه سبز مثل مرکبات موقعی است که فعالیت ریشه به حداقل خود می رسد و بسته به منطقه از اواخر ابان تا اواسط بهمن ماه می باشد.

 قیمت خرید کود مخصوص چالکود بسته به نوع کود و کیفیت آن متغیر است جهت اطلاع از قیمت و نحوه ارسال با کارشناسان ما تماس بگیرید.

مهندس بیگی: ۰۹۱۷۳۵۲۳۸۷۱