کود مخصوص درشت شدن میوه درختان چیست؟! آیا چنین چیزی وجود دارد؟! راز درشت شدن سیب چیست؟!  یکی از ملاک های اصلی ارزش گذاری میوه ها، بعد از رنگ و طعم، اندازه و میزان درشتی آنهاست. امروز قرار است راجع به روش هایی برای درشت شدن میوه درختان، بیشتر بدانیم. پس وقت را تلف نکنید و با بهسازان کشت همراه شوید. گیاهان برای رشد کردن در کنار آب و خورشید نیاز به عناصر پر مصرف و عناصر ریز مغذی هستند. این که کود مخصوص درشت شدن میوه را چقدر، چگونه و چه زمانی استفاده کنیم، اهمیت بسیار بالایی دارد. در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت که کود مخصوص درشت شدن میوه ها کدام است.

بهترین کود برای درشت شدن میوه

کود مخصوص درشت شدن میوه به مراحل رشد میوه بستگی دارد. یعنی وابسته به اینکه در کدام مرحله از رشد قرار دارد، کود استفاده شده تغییر می کند. در ادامه به این خواهیم پرداخت کود مخصوص درشت شدن میوه در هر مرحله از رشد گیاه کدام است.

  • در زمان تشکیل میوه یا ارزنی شدن آن:

در مرحله ارزنی شدن، گیاه نیاز دارد که با افزایش تقسیم سلولی، پتانسیل خود را برای درشت شدن بالا ببرد. بنابراین کود مخصوص درشت شدن میوه در این مرحله،کود های فروت وست و کلسیم هستند. این کود ها سال قبل، پس از برداشت با هدف تقویت جوانه ها استفاده می شود. اینگونه تقسیم سلولی میوه ها در سال آینده تقویت می شود که باعث درشت شدن میوه درختان می شود.

  • زمان چغاله شدن و حالت نخودی شکل

کود های حاوی پتاسیم مثل سولفات پتاسیم در این مرحله به کمک درشت شدن میوه درختان می آیند. این کود ها موجب افزایش تجمع  قند در سلول ها، درشتی، رنگ، طعم و عطر بهتر میوه می شود. به این ترتیب کود پتاسیم همراه با نیترات کلسیم از انواع کود مخصوص درشت شدن میوه محسوب می شوند.

  • در زمان تکمیل رشد میوه ها

در آخر، برای درشت شدن میوه درختان و تایید اندازه شان افزودن کود های حاوی عنصر ضروریست. کود های حاوی کلسیم، آهن، اسید هیومیک، فولیک اسید و اسید های آمینه در درشت شدن میوه مرکبات تاثیر گذارند. تاکنون کود مخصوص درشت شدن میوه در هر مرحله را معرفی کردیم در ادامه علت ریز شدن میوه را بررسی می کنیم. همچنین راههای درشت شدن میوه درختان را بیان می کنیم.

علت ریز شدن میوه

در زمان بررسی میزان مطلوب درشت شدن میوه درختان،  با پدیده چروکیدگی مواجه هستیم. پدیده چروکیدگی میوه در درجه اول مربوط به از دست دادن آب و فرآیند بلوغ طبیعی است. پس از برداشت، میوه به تنفس خود ادامه می دهد. این امر منجر به از بین رفتن بخار آب از سلول می شود. این فرآیند در محیط با رطوبت کم یا دمای بالا تشدید می شود. همچنین تجزیه پکتین و سایر ساختارهای سلولی در طول رسیدن باعث نرم و کوچک شدن بافت میوه می شود. شرایط نامناسب نگهداری مانند گرمای بیش از حد یا رطوبت ناکافی نیز می تواند باعث تسریع چروک شدن میوه شود. این موضوع را نباید با فرآیند خشک کردن یا آبگیری میوه ها اشتباه گرفت.

ریز شدن میوه - کود مخصوص درشت شدن میوه

 از نظر فیزیولوژیکی گیاه، تنش آبی به دلیل آبیاری ناکافی یا حفظ رطوبت ضعیف خاک دلیل کوچک شدن میوه بر روی گیاه است. عدم تعادل هورمونی و کمبود مواد مغذی در طول مرحله رشد یکی از دلایل کوچک شدن میوه درخت ها است. برای تولیدکنندگان ضروری است که شرایط رشد بهینه و شیوه های نگهداری پس از برداشت را حفظ کنند. شما عزیزان می توانید از مشاوران بهسازان کشت برای درک این موضوع و ایجاد شرایط بهینه رشد راهنمایی بگیرید.

درشت شدن میوه با افزایش تقسیم سلولی

کلسیم نقش مهمی در رشد گیاهان از جمله درشت شدن میوه درختان دارد. کلسیم جزء حیاتی دیواره و غشای سلولی است، وجود کلسیم برای تقسیم و افزایش طول سلول ضروری است. هنگامی که کلسیم به راحتی در دسترس باشد، سرعت تقسیم سلولی را افزایش می دهد. این امر به درشت شدن میوه درختان کمک می کند. تأثیر کلسیم بر تقسیم سلولی با توانایی آن در تثبیت دیواره های سلولی مرتبط است. بطور مثال کلسیم برای درشت شدن سیب و بافت های در حال رشد آن مهم است. کلسیم به عنوان یک پیام رسان ثانویه در فرآیندهای سلولی مختلف عمل می کند. با تنظیم هورمون های رشد به طور مستقیم بر تقسیم سلولی و درشت شدن میوه درختان تأثیر می گذارد.

در دسترس بودن کلسیم در خاک یا از طریق محلول پاشی می تواند به درشت شدن میوه درختان کمک کند. کلسیم بیش از حد می تواند منجر به کمبود سایر مواد مغذی ضروری شود. روش‌های آبیاری مداوم و کافی نیز از جذب کلسیم حمایت می‌کنند. به این دلیل که ماده غذایی از طریق آب در سیستم عروقی گیاه منتقل می‌شود. پرورش دهندگان می توانند با رساندن کلسیم کافی از طریق افزایش فعالیت تقسیم سلولی، به درشت شدن میوه درختان خود کمک کنند.

تاثیر کود کلسیم در درشت شدن میوه

کود کلسیم باعث ضخیم شدن میوه می شود. کلسیم با بهبود استحکام و افزایش پایداری دیواره سلولی به سفت و قوی تر شدن میوه ها کمک می کند. کلسیم همچنین می تواند بروز اختلالات فیزیکی در میوه ها را کاهش دهد. پوسیدگی انتهای شکوفه گوجه فرنگی، گودال تلخ سیب و عدم درشت شدن سیب، اغلب به دلیل کمبود کلسیم است. بهبود در دسترس بودن کلسیم در خاک موجب درشت شدن میوه مرکبات نیز می شود. همچنین کود های کلسیمی بر سرعت نرم شدن میوه تاثیر گذار هستند. این کود ها با کاهش سرعت نرم شدن میوه عمر  و ماندگاری میوه ها را افزایش می دهند. این امر زمان سفت ماندن و بازار پسند بودن میوه ها را افزایش می دهد.

 

علائم کمبود کلسیم - کود مخصوص درشت شدن میوه

علائم کمبود کلسیم

عدم درشت شدن میوه درختان گاهی بدلیل کمبود کلسیم است. کمبود کلسیم معمولا به  چند علت در گیاهان رخ می دهد. معمولا به دلیل عدم تعادل عناصر غذایی موجود در خاک یا کاهش در تعرق کمبود کلسیم در گیاه رخ می دهد. تعرق فرایندی است که طی آن آب از ریشه جذب و داخل گیاهان عبور می کند تا در نهایت در هوا تبخیر شود. کلسیم یونی دو بار مثبت (کاتیون) است و برای قرار گرفتن در   دیواره سلولی گیاه به فضا نیاز دارد. سایر عناصر غذایی، فضای مورد نیاز برای اتصال عنصر کلسیم را از اشغال می کند و از جذب کلسیم جلوگیری می شود. فرآیند تعرق می تواند زمانی که گیاهان با شرایط آب و هوایی نامطلوب مواجه می‌شوند شکسته شود. این امر منجر به عدم تحویل کلسیم به گیاه می شود.

تشخیص کمبود کلسیم در گیاهان بسیار آسان می باشد. کافیست مراقب این ۴ علامت کلیدی مربوط به کمبود کلسیم باشید:

کلسیم ۳۴ درصد بمب

در این بخش به معرفی کود مخصوص درشت شدن میوه حاوی کلسیم می پردازیم. کلسیم ۳۴ درصد بمب باعث سفتی، سنگینی و درشت شدن میوه درختان می شود. این کود ماندگاری میوه را افزایش می دهد. کلسیم ناکافی، دیواره سلولی را ضعیف می کند و میوه ها پس از برداشت سریع تر از بین می روند. کود کلسیم ۳۴ درصد باعث جذب کلسیم بیشتر و درشت شدن میوه درختان می شود. می توانید از این کود در طول فصول رشد استفاده کنید. کود کلسیم ۳۴ درصد بمب همچنین مواد مغذی مورد نیاز گیاه را نیز تامین خواهد کرد. این کود موجب درشت شدن میوه مرکبات می شود.  کود کلسیم ۳۴ درصد بمب در سبد محصولات بهسازان کشت در انتظار شماست.

کود دهی کلسیم ۳۴ درصد بمب باید از طریق برگ ها اعمال شود. کلسیم از طریق خاک جذب بسیار کمی دارد. در صورت استفاده کود بر برگ ها باید کود را به صورت محلول هنگن تهیه و استفاده کرد. باید کلسیم را در فاصله های منظم در طول فصل رشد گیاه استفاده کرد. اینگونه انتقال بین اندام های گیاهان کامل صورت می گیرد. ترکیب کود کلسیم ۳۴ درصد بمب با سموم دفع آفات یا کودهای شیمیایی ممکن است مشکلاتی ایجاد کنند. بنابراین organic agri پیشنهاد می کند این کود ها به تنهایی استفاده شوند.

زمان مصرف کود کلسیم

بهترین وقت برای مصرف کود کلسیم در کشاورزی از اوایل بهار تا موقع تشکیل و درشت شدن میوه درختان است. کود دهی باید پس از ریشه زدن گیاهان یا ۱۰ الی ۱۵ روز پس از رشد آنها آغاز شود. همچنین باید ۲ الی ۳ هفته قبل از برداشت میوه  متوقف شود. به عنوان مثال برای برنج، ۱۰ – ۱۵ و ۴۰ – ۴۵ روز بعد از کاشت. برای نیشکر، زمانی که قلمه ها کاشته شدند. درختان میوه، بعد از برداشت، یک ماه قبل از گلدهی و بعد از میوه دادن. سبزیجات،۱ – ۱۵ روز پس از کاشت و ۱۰ – ۱۵ روز قبل از گلدهی.

مقدار مصرف کود کلسیم

مقدار مناسب کود کلسیمی برای درشت شدن میوه درختان، به نوع، سن گیاه و همچنین نیازهای خاص خاک بستگی دارد. میزان مصرف کود نیترات کلسیم بسته به شرایط خاک و نیاز گیاه به صورت کود ابیاری ۱۰ تا ۲۰ کیلو گرم می باشد. کود کلسیم مایع ۳۴ درصد شوک قابلیت محلول پاشی دارد و به میزان ۳ در هزار قابل استفاده است نانو بودن این کود باعث جذب سریع کلسیم شده و به دلیل اینکه درصد کلسیم ان بالاس به خوبی نیاز گیاه به کلسیم را رفه می کند. 

 کود کلسیم آمونیوم نیترات یا CAN  حاوی ۱۵.۵ درصد نیتروژن است. علاوه بر آن دارای ۱۹ درصد کلسیم با نسبت NPK 15.5-0-0 + 19 درصد کلسیم است. این کود برای تقویت همزمان کلسیم و سطح نیتروژن در گیاهان استفاده می شود. برای محلول پاشی، ۲ تا ۴ قاشق غذاخوری نیترات کلسیم مخلوط با ۱ گالن (۳.۸ لیتر) آب توصیه می شود. هنگام اعمال مستقیم به خاک برای ردیف های سبزیجات، تقریباً ۱ پوند کود خشک در هر ۱۰۰ فوت پیشنهاد می شود. منظور از یک پوند (۰.۴۵ کیلوگرم) و ۱۰۰ فوت (۳۰ متر) می باشد.

برای درشت شدن میوه درختان ممکن است نیترات کلسیم در خاک درخت نیاز باشد. برای درختان میوه، میزان  این کود می تواند متفاوت باشد. برای درشت شدن سیب و جلوگیری از تلخی گودال ، برای هر سال سن، ۲۳۰ گرم نیترات کلسیم لازم است. این کار  قبل از شروع جوانه زدن درخت انجام می شود. برای استفاده درست از کود، دستورالعمل روی بسته را دنبال کنید. اگر مقدار کود زیاد باشد می تواند برای گیاه مضر باشد و موجب عدم درشت شدن میوه درختان شود.

درشت شدن میوه با بزرگ شدن سلول

برای افزایش رشد و درشت شدن میوه درختان باید تلاش کنیم تا میزان قند های میوه افزایش یابند. در کنار قند کافی باید آب کافی نیز در اختیار گیاه قرار دهیم. به واسطه قند های داخل سلول و پتانسیل اسمزی ایجاد شده سلول به شدت جاذب آب خواهد بود. پتانسیل اسموزی در اثر جمع اسمولیت ها ایجاد می شود. بدین صورت تامین آب مورد نیاز درختان موجب درشت شدن میوه درختان می شود. سوال دیگری که ممکن است مطرح شود این است که "چطور میزان قند را افزایش بدهم"؟! یکی از مهم ترین عنصر ها که باعث انتقال مواد قندی و تجمع آن ها می شود عنصر پتاسیم است. به همین دلیل پتاسیم یک کود بسیار مهم برای درشت شده میوه درختان است.

کوددهی برگ ها

نقش پتاسیم در درشت شدن میوه

از کود پتاسیم می توان به عنوان کود مخصوص درشت شدن میوه نام برد. عنصر پتاسیم، یکی از مهم ترین عناصر ماکرو برای درشت شدن میوه درختان و غده یا توده گیاهان است. تاثیر این کود ها در تمامی مراحل رشد یک گیاه پررنگ است. پتاسیم اثراتی روی کیفیت و سلامت گیاهان می گذارند که عبارتند از:

  • پتاسیم باعث میشود مقاوت گیاه در برابر تنش های محیطی، گرما و سرما، کم آبی و غرقابی زیاد شود. همین باعث می شود که گیاه در برابر سرمازدگی و بی آبی مقاوم شود و پر آبی را بیشتر تحمل کند.
  • پتاسیم عامل اصلی افزایش مواد قندی در گیاه است. در نتیجه باعث درشت شدن میوه درختان می شود. علاوه بر درشت شدن میوه مرکبات، افزایش قند باعث می شود مزه آنها شیرین تر شود.
  • عنصر پتاسیم عملکرد و تاثیر نیتروژن در گیاه را زیاد تر می کند. اینگونه باعث بهبود عملیات فتوسنتز در گیاهان و درشت شدن میوه درختان می شود.
  • این عنصر باعث می شود عملیات هیدروکربه در بافت گیاه بهبود یابد.

زمان مصرف کود پتاس بالا برای درشت شدن میوه

میتوان کود های پتاسه را در اوایل بهار به صورت محلول پاشی یا کود آبیاری در اختیار گیاه قرار داد. لازم به ذکر است در مراحل پایانی رشد اندازه تبخیر و تعرق و فشار ریشه ها کاهش می یابد. برای یک نتیجه ایده ال organic agri پیشنهاد می کند محلول پاشی پتاسیم همراه با تامین آب گیاه انجام شود. تامین آب کافی با فواصل آبیاری کم، در کنار کود های پتاسیمی در درشت شدن میوه درختان موثر است. زمان مناسب برای استفاده از کود های پتاسه، وقتی است که شکوفه ها تبدیل به فندق، چغاله یا نخود تبدیل شده اند. استفاده از کود پتاسه را می توانید تا پایان دوره انجام داده و در ۲ تا ۳ نوبت تکرار کنید.

بهترین زمان مصرف کود مخصوص درشت شدن میوه

بهترین زمان مصرف کود مخصوص درشت شدن میوه اوایل بهار، درست قبل از شکفتن جوانه است. شما می توانید در طول تابستان گیاه را تغذیه کنید. بهتر است مصرف نیتروژن را بعد از تیر ماه متوقف کنید. استفاده بیش از حد از نیتروژن، باعث رشد برگ های زیاد اما میوه بسیار کمی می شود. بنابر این دقت در مصرف این کودها در درشت شدن میوه درختان تاثیر دار. خوشبختانه درخت می تواند به شما بگوید به چه چیزی نیاز دارد و چه زمانی زمان کوددهی فرا می رسد. برای درک بهتر این موضوع مراحل زیر مطالعه کرده و انجام دهید.

حلقه های رشد سال گذشته را پیدا کنید. حلقه رشد نقطه ای از شاخه است که درخت میوه در فصل قبل در آن نقطه شروع به رشد کرده است. جدیدترین رشد ساقه ای که اندازه گیری می کنید اغلب رنگ متفاوتی با بقیه شاخه ها دارد. سپس از حلقه رشد تا انتهای شاخه اندازه گیری کنید. این اندازه گیری ها را در چند نقطه متفاوت در اطراف درخت میوه تکرار کنید. میانگین این اندازه گیری ها را محاسبه کنید. این میانگین رشد سالانه درخت میوه در فصل قبل را نشان می دهد.

در نهایت، از این نمودار برای ارزیابی رشد سالانه درخت میوه خود استفاده کنید. اگر نرخ رشد درخت میوه در سطح پایین یا کمتر از رشد هدف سالانه باشد، باید درخت میوه را در سال جاری کود دهید. اگر نرخ رشد درخت میوه شما در بالاترین حد یا بالاتر از نرخ رشد هدف سالانه است، امسال نیازی به کود دهی ندارید. (اما اگر تغییر کرد سال بعد دوباره اندازه گیری کنید!). به طور مثال درختان بالغ هلو و شلیل باید ۴۵ تا ۶۰ سانتی متر رشد کنند.

علائم کمبود پتاسیم

گیاهان دارای کمبود پتاسیم به راحتی با تمایل به پژمردگی در روزهای خشک و آفتابی قابل تشخیص هستند. ظاهر کلی گیاه پژمرده یا افتاده است. گیاهان کمبود ظاهری تنومند با میانگره های کوتاه خواهند داشت. رشد برگ‌های جوان‌تر مهار می‌شود و دارای تیغه‌های کوچکی هستند. همچنین ممکن است برگها تیره تا سبز مایل به آبی، درخشش فلزی برنزی یا ظاهری موج دار باشند. در برخی گونه ها، برگ های مسن تر کلروز لکه دار را نشان می دهند. در تک لپه ای ها مانند ذرت، برگ ها گاهی کلروز V شکل معکوس دارند. تنش پتاسیم در طبیعت نادر است. پتاسیم برای حفظ تورگ مهم است. فقدان تورگ در سلول های اطراف روزنه گاهی منجر به استرس آب اضافی می شود.

بهترین کود های پتاس بالا

کود پتاسیم بالا مهمترین کود مخصوص درشت شدن میوه درختان است. پتاسیم برای رشد گیاه و درشت شدن میوه درختان ضروری هستند. از برترین کودهای پر پتاسیم می توان به بمب پتاسیم ۸۰ درصد، بمب پتاسیم ۷۰ درصد و سولو پتاسیم بلژیک اشاره کرد. این کود ها به دلیل خلوص بالا و اثربخشی در رفع کمبود پتاسیم در گیاهان شناخته شده اند. پتاسیم یک عنصر بسیار مهم برای فرآیندهای مختلف گیاهی از جمله فتوسنتز، جذب مواد مغذی و فعال شدن آنزیم است.لازم به ذکر است که کود های با پتاسیم بالا به اشکال مختلف، از جمله منابع معدنی مانند پتاس وجود دارد. موریات پتاس یک درمان قوی برای مناطق دارای کمبود پتاسیم می باشد. البته آزمایش خاک بسیار مهم است.

خرید بهترین برند کود برای درشت شدن میوه

انتخاب بهترین کود مخصوص درشت شدن میوه، مستلزم درک نیازهای غذایی خاص گیاهان میوه و کیفیت محصول کود است. کودهای با کیفیت بالا ترکیب متعادلی از مواد مغذی مانند نیتروژن، فسفر و پتاسیم را فراهم می کنند. بهترین کود مخصوص درشت شدن میوه، مارکی است که فرمول های آهسته رهش را ارائه می دهد. از عرضه ثابت مواد مغذی اطمینان حاصل کنید تا از لقاح بیش از حد جلوگیری شود. کودهای حاوی ریزمغذی هایی مانند کلسیم و منیزیم از درشت شدن میوه درختان و طعم  خوش آنها حمایت می‌کنند. امروزه گزینه های ارگانیک محبوبیت بسیاری دارند. به ویژه در میان باغبانانی که فرآیندهای رشد طبیعی را ترجیح می دهند و می خواهند از مواد شیمیایی مصنوعی اجتناب کنند، محبوب هستند.

مشاوره

رشد و درشت شدن میوه درختان، یک فرایند پیچیده بیولوژیکی است که تحت تاثیر عوامل متعددی قرار دارد. انتخاب بهترین کود برای درشت شدن میوه درختان بستگی به نوع گیاه، سن، وضعیت خاک و آب و هوا دارد. بنابراین توصیه می شود پیش از انتخاب و مصرف هر کودی، حتما با کارشناسان مجرب مشورت کنید. کارشاناسان organic agri خاک شما را تجزیه و تحلیل می کنند. اینگونه می توانید بهترین کود مناسب برای درشت شدن میوه درختان خود را پیدا کنید. آنها همچنین زمان بندی و نحوه مصرف کود را برای دستیابی به بهترین نتیجه به شما ارائه خواهند داد.

پس از مصرف هر کودی نیز باید واکنش گیاه را به دقت پایش کرد. اگر مشکل یا عوارض جانبی مشاهده شد، باید سریعا با مشاوران تماس گرفت تا راهکارهای لازم ارائه شود. با مشورت با کارشناسان مجرب می توانید مطمئن شوید کود مناسبی را در زمان مناسب و به میزان مناسب مصرف می کنید. اینگونه میوه شما به حداکثر درشت شدن وکیفیت می رسد. در این بخش به اهمیت مشورت با کارشناسان برای انتخاب درست کود، زمان‌بندی و نحوه مصرف صحیح آن اشاره می کنیم. همچنین لزوم پایش واکنش گیاه پس از مصرف کود و مشاوره مجدد در صورت بروز مشکل را تأکید کنیم.

از این مقاله چه نتیجه ای می توان گرفت؟

با توجه به مطالب بالا می توان نتیجه ای گرفت. این که انتخاب و مصرف صحیح کودهای شیمیایی و ارگانیک برای درشت شدن میوه درختان یک هنر است. همچنین نیازمند دانش و تجربه کافی در زمینه کشاورزی می باشد. کارشناسان مجرب در این حوزه می توانند با تجزیه و تحلیل خاک و وضعیت گیاه، بهترین نوع کود مورد نیاز را تعیین کنند. همچنین زمان‌بندی و روش مصرف آن را نیز تعیین کنند. همچنین پایش مداوم گیاه و مشاوره مجدد در صورت بروز مشکل، امری ضروری برای دستیابی به حداکثر کیفیت است. در مجموع، مشاوره تخصصی کلید موفقیت در افزایش درشتی و بهبود کیفیت میوه‌ها از طریق مصرف صحیح کود می باشد.