بذر کلم

بذر کلم | قیمت بذر کلم | ۰۹۱۷۳۵۲۳۸۷۱

بذر کلم

اشنایی کامل با گیاه کلم و نحوه کاشت آن

در میان کلم های خانواده چلیپایی، ارقام مهمی مانند کلم پیچ، گل کلم، بوک چوی و کلم ماه متمایز می شود که در نحوه کاشت، پرورش و برداشت بذر کلم به اختصار  در بهسازان کشت اشاره می شود.

فهرست مطالب

اشنایی کلی با گیاه کلم و نحوه کاشت آن

خواص گیاه شناسی بذر  کلم:

نحوه فعالیت برگ های بیرونی بذر  کلم چگونه است؟

نیازهای اکولوژیکی مورد نیاز برای گیاه کلم:

روش و زمان کاشت و تکثیر کلم:

دوره رشد کلم به چه صورت می باشد ؟

نحوه داشت بذر  کلم چگونه می باشد:

آفات و بیماری های بذر  کلم که ممکن است با آن مواجه شوید:

 

خواص گیاه شناسی بذر کلم:

کلم گیاهی بومی اروپاست. ریشه های کم عمق و کوتاهی دارد. برگ های کلم به صورت خوشه های کروی روی ساقه ای کوتاه و نسبتاً ضخیم ظاهر می شوند. کلم به طول روز حساس نیست (مثل کاهو). کلم پیچ مهم ترین گیاه این گروه است و یکی از گیاهان فصل خنک محسوب می شود. برخی از انواع این سبزی می توانند دمای زیر صفر تا ۹- درجه سانتیگراد را تحمل کنند. بذر کلم در خاک های سبک و حاصلخیز برداشت بسیار خوب و زودرس می دهد. کلم توسط باد و حشرات گرده افشانی می شود.

کلم به طول روز (روز خنثی) حساس نیست. مرحله پرورش کلم در مناطق معتدل تنها در سال دوم تحت تأثیر سرما یا بهار انجام می شود. طولانی شدن دوره جوانی همچنین منجر به انتقال از مرحله رویشی به مرحله زایشی می شود. در بهار ساقه گلدار به طول ۱.۵ تا ۲ متر ظاهر می شود. گلها به رنگ زرد روشن، دارای ۴ کاسبرگ، ۴ گلبرگ و ۶ پرچم است. کلم در سال اول محصول می دهد و در سال دوم میوه و دانه تولید می کند. برای اطلاع از نحوه میوه دهی این گیاه می توانید به سایت بهسازان کشت مراجعه نمایید.

مزایای بذر کلم

مزایای بذر کلم

نحوه فعالیت برگ های بیرونی بذر کلم چگونه است؟

برگ های بیرونی در دمای بالا کاهش می یابد. خود گرده افشانی اما دگردیسی نیز گزارش شده است. در دمای بالا، کلم پیچ برای سال های زیادی در مرحله رویشی باقی می ماند. دمای بالا بعد از بهار می تواند گلدهی را به تاخیر بیاندازد یا متوقف کند. هر یک از دسته های ذکر شده از نظر شکل بوته دارای انواع مختلفی مانند قلب گرد، مستطیلی یا گاوی می باشد. از بین دسته های فوق، ارقام زودرس، میانسال، میانسال (پاییز) و دیر-زود (زمستانی) نیز دیده می شود. برای خرید انواع بذر می توانید به سایت organic-agri مراجعه نمایید.

نیازهای اکولوژیکی مورد نیاز برای گیاه کلم:

کلم به آب و هوای معتدل نیاز دارد. دمای مطلوب برای رشد رویشی بین ۱۵ تا ۲۰ و حداقل دما برای رشد رویشی حدود ۱ درجه سانتیگراد است. به طور کلی دمای زیر ۱۰ و بالای ۲۵ درجه سانتیگراد شرایط مساعدی را برای تولید این گیاه فراهم نمی کند. بذر کلم در هوای خنک و رطوبت بالا به خوبی رشد می کند و به سرما مقاوم است. بسته به نوع و روش سخت شدن نهال در انبار، زمانی که نهال های جوان در دمای منفی ۳ تا منفی ۱۰ درجه سانتی گراد نگهداری می شوند، پس از انتقال از انبار، خسارت سرمازدگی رخ می دهد.

به دلیل مقاومت تدریجی نهال ها در برابر هوای جوی برای بیش از چند هفته، گیاهان جوان سرما را حتی تا ۲۰ درجه نیز تحمل می کنند. کلم به عنوان محصول بهاره یا پاییزه در مناطق معتدل و به عنوان محصول زمستانه در مناطق گرمسیری کشت می شود. در شرایط دمای بالا، بذر کلم برای چندین سال در دوره رویشی باقی می ماند. دمای بالا پس از هوای سرد می تواند گلدهی را مهار یا متوقف کند. انواع اولیه کلم سفید حدود ۳-۴ هفته پس از کاشت است.

بهترین بذر کلم

بهترین بذر کلم

یعنی گیاهان با ۳-۵ برگ در برابر سرما مقاوم هستند. رطوبت بالا نیز بر عملکرد محصول تاثیر بسزایی دارد. خاک های عمیق و سنگین با سطح آب حدود یک متر شرایط ایده آلی را برای رشد کلم فراهم می کند. از این نظر شمال ایران برای کاشت انواع بذر کلم مناسب است. pH بهینه برای رشد ۶ تا ۶.۵ است، اما رشد اقتصادی در pH 5.5 تا ۷ نیز امکان پذیر است. جهت اطلاع از چگونگی کاشت بذر گوجه فرنگی می توانید با مشاورین ما در  organic-agri تماس بگیرید.

روش و زمان کاشت و تکثیر کلم:

آماده سازی مقدماتی: قبل از کاشت بذر کلم ، زمین های اصلی کشت می شود و در هر هکتار ۱۵-۲۰ تن کود حیوانی کشت می شود و در فصل بهار زمین دوباره کشت می شود و پس از رهاسازی بسته به روش کودهای صنعتی مورد نیاز مصرف می شود. پس از افزودن خاک دوباره زمین پرتاب می شود و با خط کش به فاصله ۷۰ سانتی متر خطوط می کشیم سپس نهال ها را در خطوط می کاریم. کاشت: سه روش وجود دارد. الف) بذرپاشی مستقیم در مزرعه: این روش در ایران زیاد استفاده نمی شود. ب) کاشت در مزرعه: این روش سنتی در ایران است. ج) کاشت سرد: زمان توسعه محصول را کوتاه می کند.

کاشت کلم با پیوند یا بذر مستقیم در اواسط پاییز در مناطق گرم و اواخر زمستان یا اوایل بهار در مناطق خنک انجام می شود. در روش کاشت مستقیم بذرها را در ردیف هایی با فاصله حدود ۹۰ سانتی متر از هم می کارند. بعد از نازک شدن فاصله بوته ها باید ۴۵ تا ۶۵ سانتی متر باشد. در روش کاشت تاج، بذر کلم را معمولاً در طاق تکثیر می کنند و گیاهان جوان را در خاک اصلی پیوند می دهند. زمان کاشت بسته به نوع کلم متفاوت است. به عنوان مثال، کلم زودرس را می توان از آذر تا بهمن، انواع نیمه زودرس از بهمن تا پایان اسفند و انواع پاییزه تا اواسط اردیبهشت ماه نگهداری کرد.

دوره رشد کلم به چه صورت می باشد ؟

کلم دیررس در اواسط مرداد برداشت می شود. دوره رشد بذر کلم در صندوقدار معمولا بین ۷-۸ هفته است. میزان کاشت برای ارقام زودرس و پاییزه ۸-۲ گرم در متر است و هر ۱۰ گرم بذر مرغوب برای ۱۰۰۰ بوته کلم کافی است. کاشت در زمین اصلی در یک ردیف انجام می شود و فاصله کاشت برای ارقام کم رشد و کم رشد و کلم های مختلف متفاوت است. در واریته اوایل و تابستان فاصله کاشت ۵۰*۴۰ سانتی متر، نیمه زودرس ۵۰*۵۰ سانتی متر، در پاییز و زمستان ۶۰*۶۰ سانتی متر است. دوره کاشت تا برداشت در مزرعه اصلی با توجه به نوع کلم متفاوت است، برای مثال کلم سفید ۵۵ تا ۱۵۰ روز، کلم قرمز ۷۰ تا ۱۵۰ روز و کلم میلانی ۴۵ تا ۱۵۰ روز. این دوره از بهار تا زمستان متفاوت است.

نحوه داشت بذر کلم چگونه می باشد:

وجین برای مبارزه با علف های هرز و تهویه خاک انجام می شود. کشت کلم نیاز به آبیاری و کوددهی سرکه ای در مناطق خشک دارد. از آبیاری به موقع نباید غافل شد، زیرا آبیاری بعد از مدت طولانی باعث شکافتن کلم می شود. ارقام کلم با ظاهر زودرس دمگل و باز شدن برگها که اغلب به دلیل کاشت زودرس، تغییرات دمایی ناگهانی و کیفیت پایین دانه ایجاد می شود، دست و پنجه نرم می کنند. کلم به مقدار زیادی نیتروژن و پتاسیم نیاز دارد و هنگام استفاده از کودهای شیمیایی بهتر است آنها را به صورت نواری در امتداد لبه بوته ها (در فاصله ۴ تا ۸ سانتی متری از ریشه) روی زمین بکارید.

آفات و بیماری های بذر کلم که ممکن است با آن مواجه شوید:

از آفات مهم کلم می توان به ۱- کرم مومی، ۲- مگس سفید کوچک و بزرگ کلم و بیماری های مهم کلم: ۱- پوسیدگی سفید، ۲- لکه موجی، ۳- پوسیدگی سیاه پا – پوسیدگی سفید واقعی، ۵- پوسیدگی سیاه باکتریایی، ۶- خفگی عروقی اشاره کرد. و ۷- تورم ریشه. حشرات اصلی، مگس سفید کوچک و شته مومی کلم و همچنین بیماری های بذر کلم  در موضوعات مختلف در سایت  بهسازان کشت به اشتراک گذاشته خواهد شد.

برداشت کلم:

زمان  برداشت بذر کلم با توجه به نوع تنوع در نقاط مختلف متفاوت است، اما در کرج از اواخر تیرماه شروع می شود و تا پایان آذر ادامه دارد. محصول زمانی برداشت می شود که گیاه شکل کروی به دست آورد، برگ ها محکم بسته شده و به اندازه طبیعی رسیدند. برای برداشت، ساقه گیاه را با چاقو نزدیک سطح خاک می برند و سپس محصول را روانه بازار می کنند. مقدار محصول بسته به تنوع کلم متغیر بوده و از ۳۰ تا ۶۰ تن در هکتار می باشد.
نگهداری: محصولی که به خوبی برداشت شده باشد را می توان به مدت ۵ ماه در دمای ۰ تا ۴.۵ درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی ۹۰ تا ۹۸ درصد نگهداری کرد.

فروش بذر کلم

فروش بذر کلم

کلم یک غذای مقوی است:

استفاده از بذر کلم  برای تهیه غذاها و سالادهای مختلف رایج است. محتوای ویتامین C و املاح معدنی در کلم سفید بیشتر از کلم قرمز و کلم میلانی است. محتوای پروتئین انواع مختلف کلم از ۱.۵٪ تا ۴.۵٪ متغیر است. برخی گزارش ها نشان می دهد که آب کلم پیچ بر زخم روده تأثیر مثبت دارد و مصرف زیاد آن مشکل سرطان روده بزرگ را از بین می برد. طعم تلخ کلم به دلیل گلوکوزینات است. برای اطلاع از نحوه کاشت بذر خربزه می توانید به سایت  organic-agri مراجعه نمایید.

هشدار: به دلیل وجود استیل کولین، خوردن کلم برای افرادی که از مشکلات معده رنج می برند توصیه نمی شود. درست مانند عدم دریافت ید کافی، خوردن بیش از حد کلم نیز می تواند باعث گواتر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.