کود دامی

مضرات کود‌های دامی نپوسیده

معایب کود دامی

اغلب کشاورزان از مضرات کودهای دامی نپوسیده اطلاع چندانی ندارند و متاسفانه میزان مصرف آن در کشور بسیار بالاست. مصرف کودهای دامی نپوسیده، علاوه بر افزایش شوری خاک به دلیل بالا بودن EC آن، بیماریها و آفات را نیز در مزرعه افزایش می‌دهد. استفاده از کودهای دامی تجزیه نشده، بین میکروارگانیسم‌ها و ریشه گیاه رقابت شدیدی در جذب نیتروژن ایجاد می‌شود که در اثر این رقابت کمبود ازت در خاک و گیاه را خواهیم داشت.

پس از مصرف کودهای دامی نپوسیده مواد ازته تجزیه شده و آمونیاک در خاک آزا می‌شود. افزایش آمونیاک در محیط اطراف ریشه باعث مسمویت گیاه شده و رشد گیاه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. میزان املاح نمک کودهای دامی تازه بالا بوده که پس از مصرف، پتانسیل اسمزی در خاک افزایش می‌‌یابد. افزایش پتانسیل اسمزی جذب عناصر غذایی و آب را برای ریشه سخت خواهد کرد و برای جذب مواد غذایی، ریشه به انرژی بیشتری نیاز دارد.

کود دامی

برخی از مضرات کود‌های دامی نپوسیده

  • افزایش بیماری‌ها و آفات در خاک
  • افزایش مصرف سموم شیمیایی
  • افزایش بذر علف هرز و درنتیجه افزایش هزینه مبارزه با علف‌های هرز
  • ایجاد بوی نامطبوع در محیط و تجمع حشرات
  • انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام
  • افزایش شوری خاک
  • کاهش ازت خاک
  • عدم جذب سریع عناصر غذایی

نکات مهم در هنگام خرید کود‌های حیوانی تازه

همیشه توصیه کارشناسان و متخصیصن کشاورزی بر عدم مصرف کود دامی تازه بوده اما اگر قصد خرید این نوع کودها را دارید به نکات زیر توجه داشته باشید.

  • برخی از کودهای دامی خصوصا کود گاوی به دلیل اینکه به صورت تازه بارگیری می‌شود رطوبت بالایی دارند، در صورتی که این رطوبت بیش از حد باشد، کشاورزان و خریداران این نوع کود‌ها متحمل ضرر خواهند شد. رطوبت استاندارد کود‌های دامی ۲۰ تا ۳۰ درصد است حتما هنگام خرید به این موضوع توجه کنید.
  • حتماً به این نکته توجه داشته باشید کود دامی پوسیده رنگ تیره‌ای دارد، بدون بو بوده و دانه بندی آن نیز ریزتر است. برخی افراد سودجو کود دامی تازه را به قیمت کود دامی پوسیده به کشاورز می‌فروشند.
  • ناخالصی و مواد زاید(کاه کلش، مواد پلاستیکی و …) کود دامی بایستی حداکثر ۵ درصد وزن کود را تشکیل دهد.

تاثیر کمپوستینگ بر عوامل مضر در کودهای دامی

در طی فرآیند تولید کمپوست تخم حشرات، مواد سمی، بذور علف هرز و املاح نمک کودهای دامی و مواد گیاهی از بین می رود و در صورت وجود نمک در کمپوست برای گیاه غیر قابل جذب خواهد بود، از طرفی موجودات ریز فعال در کمپوست با ترشح آنزیم‌های مختلف فلزات سنگین را کنترل کرده و مواد سمومی موجود در بقایای دامی و گیاهی را تجزیه می‌کند، که با گذشت زمان خاک و گیاه عاری از مواد شیمایی خواهد شد و به این ترتیب با مصرف مستمر کمپوست و کاهش مصرف کودها و سموم شیمیایی می توان محصولات ارگانیک تولید نمود. حتماً مضرات کودهای دامی را جدی بگیرید و از مصرف آن جداً خودداری کنید. برای خرید انواع کود ها و دریافت بهترین برنامه کودی خیار می توانید این مقاله را مطالعه نمایید.

جهت مشاوره و خرید محصولات شرکت بهسازان لطفاً با شماره زیر تماس بگیرید

تلفن تماس:  ۰۹۱۷۹۱۶۶۰۱۸    

                     ۰۹۱۷۳۵۲۳۸۷۱

دیدگاهی در مورد “مضرات کود‌های دامی نپوسیده

  1. شیراحمد گفت:

    باعرض سلام وادب
    من مشکل نپوسیدن کود دامی دارم
    وبوته ها ی خیار انگار مسموم شدن وریشه ها دارن به رنگ زرد و
    خشک میشن وبوته ها جذب ندارن
    لطفا راهنمایی کنین
    با تشکر

    1. مدیریت گفت:

      سلام کودهای دامی نپوسید مشکلات مختلفی رو ایجاد میکنه تولید گاز امونیاک و اسیب به ریشه ، فراهم کردن شرایط برای فعالیت عوامل بیماری زا و درگیر شدن ریشه به بیماری های قارچی ، خسارت کرم سفید ریشه و افات خسارت زا
      باید بررسی بشه که گیاه درگیر چه خسارتی هست تا براساس اون راهکار ارائه بشه به عنوان مثال اگر ریشه دچار بیماری قارچی شده نوع عامل بیماریزا هم باید شناسایی بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.