بذر

قیمت خرید بذر هندوانه

بذر هندوانه

 

هندوانه یک گیاه علفی یکساله از خانواده کدوییان است که دارای برگ‌های کرک دار و پهن با ساقه خزنده  می باشد. برگهای این گیاه بریدگی‌های عمیقی دارد. میوه هندوانه غنی از آنتی‌اکسیدان و کاروتن است که اثر ضد اکسیدانی بسیار قویی دارد وجود رنگدانه بتا کاروتن و ویتامین A در این میوهباعث شده که خاصیت ضد سرطانی داشته باشد. میوه هندوانه برای پایین آوردن دمای بدن و رفع تشنگی در تابستان بسیار موثر است.

گل‌های نر و ماده هندوانه روی یک بوته و به‌صورت جداگانه قرار دارد  شاخه‌های خزنده این گیاه رشد بسیار سریعی دارد و گاهی تا ۵ متر هم رشد می‌کند. بذر هندوانه دارای ارقام مختلفی است که از نظر رنگ پوست، سایز، شکل و طعم و رنگ گوشت متفاوت هستند.

فهرست مطالب

خاک مناسب برای کاشت

هندوانه به خاکی شنی رسی با زهکشی مناسب نیاز دارد در خاک های سبک بیماری های قارچی را کاهش می دهد و ریشه و اندام های هوایی سریعتر می باشد هندوانه چون رشد بسیار سریعی دارد و حجم بوته زیاد و میوه‌های آن درشت است حتما باید تغذیه بسیار خوبی داشته باشد.

ph مناسب برای کاشت هندوانه یک PH خنثی تا کمی اسیدی است اغلب خاک های ایران PH قلیایی دارد در خاک های آهکی و قلیایی اغلب عناصر غذایی خصوصاً عناصر میکرو تثبیت می شود که می تواند عامل محدود کننده برای جذب عناصر غذایی ر اینگونه خاک ها باشدو استفاده از کود های اسیدی شرایط بهتری برای جذب عناصر غذایی فراهم می شود کودهای آلی مثل کمپوست و ورمی کمپوست با افزایش تهویه و رطوبت خاک و همچنین افزایش جمعیت میکرو ارگانیسم های مفید خاک شرایط را برای اصلاح خاک فراهم می کند.

تغذیه کودی هندوانه

با تغذیه متعادل و اصولی و تامین آب به میزان مناسب میوه های یکنواخت و بازار پسندی را برداشت می کنیم. استفاده از کود های با کیفیت علاوه بر کاهش هزینه های تولید عملکرد و کیفیت محصول نیز افزایش می یابد.

  کود  ورمی کمپوست جایگزین مناسبی برای کود های دامی

قبل از کاشت حتما از کودهای دامی  فرآوری شده، ورمی کمپوست یا کمپوست استفاده کنید. بسیاری از کشاورزان از کود های مرغی یا کود دامی تازه به عنوان کود زیر کشت استفاده می کنند. استفاده از کود مرغی تازه باعث شیوع بیماری قارچی می شود. از دیگر معایب کود مرغی و گاوی تازه تولید گازآمونیاک در خاک پس از مصرف می باشد که باعث ریشه سوزی می شود.  کودهای آلی فراوری شده مثل کمپوست، و ورمی کمپوست می تواند جایگزین مناسبی برای کود های دامی تاره می باشد.

کود آلی مثل کود دامی فرآوری شده علاوه‌براین که رطوبت را در خاک نگه می‌دارد شرایط بهتری برای جذب عناصر غذایی میکرو و ماکرو فراهم می‌کند یکی دیگر از معایب کود دامی تازه وجود بذر علف هرز فراوان در آن است. کود های کمپوست و رمی کمپوست در فرایند تولید به دلیل اینکه دما به بالای 60 درجه سانتی گراد می رسد آلودگی های قارچی، بذرعلف هرز و تخم حشرات آن از بین می رود.

از دیگر معایب کود های دامی تازه عدم جذب سریع عناصر غذایی است برای جذب عناصر غذایی کود های دامی فراوری آن ضروری است تا عناصر غذایی به فرم قابل جذب در آیند بخش زیادی از کود دامی مصرف شده در سال جاری قابل جذب نیست در صورتی که در کود ورمی کمپوست یا کمپوست بیشتر عناصر غذایی آن به فرم قابل جذب هستند.

اولین کودی که در همه کشت ها بعد از سبز شدن بذر مورد استفاده قرار می گیرد کود های ازته مثل اوره، سولفات آمونیوم و نیترات آمونیم است کود های ازته باعث رشد رویشی اندام های هوایی می شود، مصرف بیش از حدو کود های ازته باعث برهم خوردن تعادل عناصر غذایی در گیاه می شود و مقاومت گیاه به تنش های محیطی، آفت و بیماریها کاهش می یابد. همچنین مصرف زیاد اوره در جذب دیگر عناصر غذایی اختلال ایجاد می شود.

استفاده از کود هیومیک اسید در اوایل فصل رشد علاوه بر اصلاح خاک به بهبود جذب عناصر غذایی کمک می کند هیومیک اسید به عنوان یک مکمل باعث جذب بهتر عناصر غذایی می شود. کود مرغی مایع باکیفیت به دلیل اینکه از دارای عناصر غذایی ماکرو و میکرو است یک کود کامل آلی محسوب می شود و به خوبی بخشی از عناصر غذایی مورد نیاز گیاه را تامین می کند.

با مصرف کود اوره فسفات در یک ماه اول رشد مقداری از فسفر و نیتروژن مورد نیاز با این کود قابل تامین است. فسفر به افزایش رشد ریشه و جذب بهتر عناصر غذایی کمک می کند. استفاده از مونو پتاسیم فسفات تا قبل از گلدهی نیز می تواند فسفر و پتاسیم مورد نیاز هندوانه را تامین کند.

کود های پتاس بالا، اسید امینه و هیومبیک اسید نیز در پایان فصل رشد به درشت شدن میوه و افزایش مقاومت گیاه به تنشهای محیطی کمک می کند.

 

نحوه کاشت بذر هندوانه

بعد از انتخاب بذر مناسب قبل‌از کاشت، بذر ها را بایستی به مدت چند ساعت در آب خیس بخورد تا جوانه زنی سریعتر انجام شود عمق مناسب برای کاشت بعد 3‌تا ۴ سانتی‌متر است و فواصل بوته‌ها روی پشت 40 تا 50 سانتی‌متر و فاصله بین پشته‌ها ۲ تا ۳ متر بسته به نوع بذر هندوانه در نظر گرفته می شود. در مواقعی که بذر هندوانه دو طرف ردیف یا جوی کشت می شود فاصله پشته ها بزرگتر گرفته ی شود. اگر میخواهید میوه های درشتی داشته باشید بهتر است بذر ها با فاصله بیشتری از هم نیز قرار گیرند.

استفاده از نشاء در مناطق سردسیر به جای بذر رواج بیشتری دارد در هر هکتار بین ۱۰ تا ۱۲ هزار نشا کشت می‌شود و فاصله کشت بین هر بوته ۳۰ تا ۴۰ سانتی‌متر و فاصله روی ردیف بین ردیف‌ها ۲ تا 5/2 متر است

 

  آبیاری هندوانه

هندوانه در بین دیگر کدوئیان ریشه نسبتا عمیقی دارد به همین دلیل در برخی از مناطق که مستعد کشت دیم هستند به صورت دیم نیز کشت می شود. ارقام بذر هندوانه آبی نیاز به آب زیادی دارد.

میزان آبیاری بسته به نوع بافت خاک، شرایط دمایی، نوع سیستم آبیاری و همچنین مرحله رشدی متفاوت است در اوایل فصل رشد بوته ها هندوانه به آب کمی نیاز دارند اما به‌محض این‌که به مرحله لاله ای شدن رسید و میوه تشکیل شد بایستی فاصله دو آبیاری باید کاهش و میزان آبیاری افزایش یابد.

در مرحله رشد میوه ها بوته هندوانه اگر با تنش آبی مواجه شد میوه چروکیده می شود کم آبی در این مرحله رشد میوه رابه شدت تحت تاثیر قرار می دهد. زمانی‌که سایز میوه به رشد حداکثری رسید یعنی سه‌چهارم اندازه طبیعی خود را طی کرد باید فاصله آبیاری افزایش یابد تا درصد میزان قند و افزایش بالا رود و میوه شیرین‌تری داشته باشید

 

راههای افزایش اندازه میوه هندوانه

افزایش تراکم بوته در هر متر مربع به دلیل جذب کمتر نور، آب و مواد غذایی توسط هر بوته اندازه میوه نیز کاهش می یابد. تغذیه مناسب یکی دیگر از راهاهی افزایش سایز میوه هست برخی از عناصر غذایی به طور مستقیم در سایز میوه نقش دارند. کلسیم یکی از عناصر میان مصرفی است که در درشت شدن میوه هندوانه نقش دارد. عنصر کلسیم یکی از عناصرضروری است که در تقسیم سلولی تاثیر دارد.

علاوه بر کلسیم پتاسیم نیز نقش زیادی در درشت شدن میوه و زود رسی آن موثر است استفاده از کود های حاوی پتاسیم مثل سولو پتاس در اواخر فصل رشد علاوه بر درشت شدن میوه در میزان قند و افزایش خاصیت انبارداری نیز تاثیر زیادی دارد.

اگر همه عناصر غذایی برای بوته هندوانه تامین شود اما آبیاری در مرحله درشت شدن کافی نباشد و گیاه دچار تنش خشکی گردد میوه ها رشد مناسبی نخواهند داشت.

با کنترل علف های هرز مزرعه هندوانه به دلیل عدم رقابت بوته با علف هرز جذب حداکثری آب و عناصر غذایی اتفاق می افتد و از طرفی به دلیل اینکه هندوانه بوته ای خزنده دارد در صورتی که علف های هرز کنترل نشود با سایه اندازی علف های هرز   نور به مقدار کافی جذب گیاه نمی شود و رشد هندوانه تحت تاثیر قرار می گیرد.

 

زمان کاشت بذر هندوانه

هندوانه مناسب مناطقی است که تابستان های طولانی دارند. پس از عرضه بذر هندوانه زودرس و میان رس به بازار ایران امکان کاشت هندوانه در مناطق سردسیر  هم فراهم شده است.  هندوانه در مناطق گرمسیر اواخر شهریور و اوایل مهر ماه کشت می‌شود و در مناطق سردسیر در اوایل بهار کشت بذر هندوانه آغاز می‌شود و تا اوایل تیرماه ادامه دارد.

برای سبز شدن بذر هندوانه به دمای  بالای 15 درجه سانتی گراد نیاز است بذر در دما 25 درجه سانتی گراد طی 5 تا 7 روز جوانه می زند بذر هندوانه در فصل بهار و در مناطق سردسیر برخی از افراد در اوایل فصل تابستان هم کشت می‌کنند.

هندوانه برای رشد به گرمای تابستان نیاز دارد کشت دیر هنگام بذر هندوانه در مناطق سرد و معتدل امکان خطر سرمازدگی در اثر کاهش دما وجود دارد.  سرمای آخر فصل باعث ترک‌خوردن میوه می‌شود و ختی ممکن است کل محصول از بین برود. در مناطق سردسیر و معتدل بهتر است در زمان مناسب و در اولین فرصت کشت کنید. در صورتی که کشت بهاره دیر شده باشد حتماً از بذر هنداونه زودرس استفاده کنید.

تلاش داریم در فروشگاه اینترنتی بهسازان کشت بهترین  ارقام بذر هندوانه  صادراتی و پربار را به شما معرفی کنیم و با بهترین قیمت بازار در اختیار شما قرار دهیم جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه انواع بذرهای هندوانه پربار حتما با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

انواع بذر هندوانه

بیش از 1000 نوع بذر هندوانه در دنیا وجود دارد که هر کدام با ویژگی های خاصی با دیگر ارقام متمایز می شود تفاوت این ارقام در رنگ پوست، رنگ گوشت میوه، طعم میوه، سایز و شکل میوه می باشد. در زیر به برخی از محبوب ترین و پرفروش ترین ارقام هندوانه همراه با مشخصات اشاره می کنیم.

از نظر شکل ظاهری و رنگ پوست هندوانه ها به سه دسته تقسیم بندی می شوند

1-هندوانه‌های خطی (کریمسون سوئیت)

  •   این نوع هندوانه‌ها خود به ۳ دسته تقسیم می‌شود
  • هندوانه‌های گرد
  • هندوانه بیضی
  •  هندوانه نیمه بیضی

بذر هندوانه

  2-هندوانه سفید ( چارلیستون)

پوست این نوع هندوانه‌ها به رنگ سبز کم‌رنگ یا کرم و شکل آن به‌صورت بیضی هستند و اغلب به هندوانه سفید نیز شناخته می‌شود

بذر هندوانه چارلیستون

 3-هندوانه سیاه ( شوگر بی‌بی)

هندوانه‌های به رنگ سیاه و بدون خط یکدست سیا که در انواع گرد و بیضی در بازار عرضه می‌شود

درصورتی‌که تمایل به کاشت  هندوانه در سطح زیر کشت بالا دارید قبل‌از خرید بذر هندوانه از فروشگاه اینترنتی بهسازان کشت حتما از کارشناسان ما مشاوره بگیرید تا به شما بهترین و مناسب ترین بذر هندوانه را به شما معرفی کنیم.

بذر هندوانه سیاه

بذر هندوانه ایرانی

قبل از اینکه بذر هندوانه خارجی وارد ایران شود هندوانه کاران  بذر های ایرانی را کشت می کردند هندوانه های بومی ایران چندان شناخته شده نیستند و نسبت به بذر های اصلاح شده کیفیت و عملکرد کمتری دارند اما از ویژگی  مهم بذر های ایرانی سازگاری با شرایط آب و هوایی ایران است.

ارقامی مثل جهرمی، ترکمن، همدانی، محبوبی و شریف آباد از ارقام محلی ایرانی هستند با کارهای اصلاحی روی این ارقام شاید بتوان بذر هایی با ویژگی های برتر نسبت به بذر های هندوانه وارداتی تولید کرد.

 

بهترین انواع بذر هندوانه اصلاح‌شده

واردات بذر هندوانه خارجی توسط شرکت های مختلف باعث شده ارقامی مختلفی با ویژگهای متفاوت در بازار عرضه شود. ارقامی که طعم شیرین تر، پوستی صاف، براق و نازک دارند بازارپسندی بهتری نسبت‌ به ارقام دیگر دارند زودرس بودن هندوانه نیز یکی از خصوصیات مثبت برخی از ارقام هندوانه است

بهترین بذر هندوانه بیضی

ارقام مختلف هندوانه بیضی در بازار عرضه می‌شود از معروف‌ترین بذرهای هندوانه بیضی بی ۳۲ بی ۵۲ اسکارلت چارلز ستون گاتا قال لینا می‌باشد

بذر هندوانهb32 (بی 32)

بذر هندوانه بی 32 در شرکت سمینیس تولید شده و میوه آن بیضی شکل و از نوع خطی است. هندوانه b32  از ارقام هیبرید و نوع کریمسون سوئیت است. این رقم یکی از پرفروش‌ترین ارقام هندوانه در کشور است که بار بسیار خوبی دارد .

بذر هندوانه b32 به دلیل شکل بیضی و پوست ضخیم آن اغلب به عنوان بذر هندوانه صادراتی کشت می شود این رقم بوته‌های بسیار قوی و بزرگی دارد که در اغلب مناطق کشور قابل کشت است نسبت‌به بیماری‌های قارچی و باکتریایی مقاومت خوبی دارد میوه های آن سایز یکنواختی دارد.

ارقام دیگری مثل ۳۴b که تولیدکننده آن نیز شرکت سیمینس است در کشور کشت می‌شود اما به دلیل این‌که پوست سفت تری نسبت به ۳۲b پوست سفت‌تر و ماندگاری بیشتری نسبت به ۳۴b دارد از این نظر برای صادرات مناسب‌تر است.

از خصوصیات مهم هندوانه b32  پوسته ضخیم میوه و سفتی گوشت آن است که باعث ماندگاری بالا و مناسب برای ترانزیت است. از دیگر ویژگی‌های این رقم رنگ بازارپسند آن است. وزن متوسط هر میوه ۱۰ تا ۱۲ کیلوگرم است. از نظر طول دوره رشد از ارقام میان رس محسوب می شود.

این رقم مناسب کشت در فضای باز است با خلوص بذر ۹۹ درصد و قوه نامیه 85 درصد در بازار عرضه میشود

بذر هندوانه بی ۳۲ قابلیت رشد در هوای سرد و گرم را دارد به‌همین دلیل در اغلب مناطق کشور قابل کشت می باشد در سال‌های اخیر صادرات این رقم به کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس و حتی اروپا صورت گرفته است.

بذر هندوانه

بذر هندوانه b34 بی۳۴

بذر هندوانه کریمسون سوئیت b34 رقم نسبتا میان رس و پربار است که با شرایط آب‌وهوایی کشور سازگاری خوبی دارد این بذر در شرکت سمینیس آمریکا تولید شده‌است و نوع میوه کشیده و رشد شاخ ‌و برگ بوته آن بسیار سریع است وزن هر میوه به ۱۲ تا ۱۵ کیلوگرم می رسد و در اندازه و شکل میوه یکنواخت بسیار خوبی وجود دارد

نوع رقم بی ۳۴ هیبرید F1  است و تیپ محصول آن کریمسون سوئیت خطی است. بی 34 از ارقام نسبتاً زودرس با پوشش زیادی شاخ ‌و برگ مناسب می باشد. شکل میوه آن بیضی است و پوست میوه با نوارهای سبز تیره  مشخص است رنگ گوشت میوه قرمز بازار پسندی دارد بوته های این رقم نسبت ‌به بیماری آنتراکنوز، پژمردگی فوزاریومی و سفیدک پودری مقاوم است.  میوه بذر  ۳۴b شباهت زیادی بذر b32 دارد اما ضخامت پوست b34 کمتر است.

شرایط کاشت بذر هندوانه بی ۳۴

بهترین خاک برای کاشت این محصول خاک‌های سبک و شنی با زهکشی مناسب است خاک‌هایی که دارای ماده آلی بالایی هستند و PH آن‌ها خنثی تا کمی اسیدی است برای کاشت بذر هندوانه مناسب است میانگین بهترین دما برای جوانه زنی بذر هندوانه ۲۵ درجه سانتی‌گراد است.

بذر هندوانه 40  سی

بذر هندوانه 40c یک رقم زودرس آمریکایی است که در شرکت اینفینیتی سیدز تولید شده است شکل میوه آن بیضی پوست آن ضخیم و بافت گوشتی سفتی دارد که برای حمل و  نقل طولانی نیز مناسب است این رقم بوته بسیار قوی و بزگی دارد و پوشش مناسبی را ایجاد می کند. بذر 40 سی زود رس تر b32 استو در مقابل آنتراکنوز و فوزاریم مقاوم است وزن متوسط هر میوه 10 تا 14 است

بذر هندوانه چارلستون

هندوانه چارلستون پوستی با رنگ سبز روشن که قسمت گوشتی آن رنگ قرمز دارد این رقم مقاوم در برابر بیماری های آنتراکنوز و فوزاریم است. وزن متوسط هر میوه در شرایط ایده آل این رقم 12 تا 14 کیلو گرم است طعم میوه این رقم بسیار ترد، و شیرین است و در بازار داخل بازارپسندی بسیار خوبی دارد متوسط طول دوره رشد 80 تا 90 روز است.

بذر هندوانه گالاتا

بذر هندوانه گالاتا در شرکت سینجنتا سوئیس تولید شده است قسمت گوشت آن سفت، خوش رنگ و بازار پسند است، پوست میوه سفت و مناسب  برای حمل و نقل و صادرات می باشد. وزن هر میوه 10 تا 12 کیلوگرم، و شکل آن بیضی کشیده است. بذر هندوانه گالاتا یکی از بهترین ارقام هندوانه بیضی برای صادرات می باشد. این رقم در برخی از شرایط نسبت به b32 عملکرد بالاتری دارد. رقم گالاتا نسبت به برخی از بیماریها مقاومت خوبی دارد.

بذر هندوانه فارائو

بذر هندوانه فارائو یک رقم هیبرید زودرس است که توسط شرکت سینجنتا سوئیس تولید و به بازار عرضه شد به دلیل زودرس بودن بذر امکان برداشت نوبرانه وجود دارد که می تواند سود خوبی برا ی کشاورزان داشته باشد

از خصوصیات مهم بذر فارائو شکل بیضی پوست ضخیم و گوشت سفت میوه آن است وزن میوه به طور متوسط 10 تا 12 کیلوگرم است بوته های قوی با پوشش زیاد و رشد سریع شاخ وبرگ به درشت شدن و  ماندگاری میوه روی بوته کمک زیادی می کند.

انواع بذر هندوانه گرد

بخش قابل توجهی از سطح ریز  کشت هندوانه در کشور از  نوع هندوانه گرد یا کروی است وزن متوسط این نوع هندوانه بین 8 تا 10 کیلوگرم است در سال های گذشته ارقام مختلی وارد کشور شده و کشت می شوند برخی از پرفروش ترین این ارقام همراه با مشخصات در زیر اورده شده است. و در فروشگاه اینترنتی بهسازان نیز عرضه می شود جهت اطلاع از قیمت بذر هندوانه و مشخصات بذر با کارشناسان ما تماس بگیرید.

بذرهندوانه کریمسون سوئیت کانیون

بذر هندوانه کریمسون سوئیت کانیون یکی از پرفروش ترین ارقام هندوانه گرد در بازار است که در شرکت کانیون ایتالیا تولید شده است رقم کانیون بوته های بسیار پر بار و قوی دارد وزن میوه این رقم بین 8 تا 10 کیلوگرم است.

بذر کانیون از تیپ استاندارد کریمسون سوئیت است. هر بوته سطح برگ بسیار خوبی دارد در سطح مزرعه روی هر میوه پوششش بسیار خوبی قابل مشاهده است. در صورتی که به خوبی تغذیه شده باشد سطح برگ بالا مانع از آفتاب سوختگی میوه می گردد. بذر هندوانه کانیون از ارقام میان رس است و طول دروه رشد حدود 90 روز طول می کشد

مشخصات میوه کانیون

میوه کانیون کروی شکل است که در ناحیه گلگاه پوست ضخیمی دارد گوشت میوه میز قرمز خوش رنگ است که طعم شیرینی دارد میوه ها یکنواختی یکسانی در سطح مزرعه دارد. پوست ضخیم میوه ماندگاری میوه برای صادرات و حمل و نقل افزایش می دهد.  پوست میوه سبز تیره با نوارهای روشن دارد.

مشخصات بذر هندوانه کانیون

بذر هندوانه کانیون از ارقام استاندارد OP و تیپ کریمسون سوئیت خطی است. مناسب برای کاشت در فضای باز است و میوه آن بیشتر برای مصرف داخلی کشت می شود وزن هر بسته نیم کیلوگرم است این رقم در کشور ایتالیا توسط شرکت کانیون تولید شده است.

بذر هندوانه کانیون

بذر هندوانه کریمسون سوئیت یو اس اگری سیدز

این بذر از ارقام میان رس است که مقاومت خوبی نسبت‌به بیماری‌ها دارد میوه این رقم بازارپسندی بسیار خوبی دارد ترد و شیرین رنگ قرمز آبدار بودن وزن میوه متوسط گوشت میوه قرمز پوست سبزه روشن با نوارهای سبز تیره بوته‌های قوی شکل میوه کروی وزن هر میوه ۱۰ تا ۱۲ کیلوگرم

هندوانه یو اس اگری سیدز توسط شرکت اگری سیدز تولید شده و بذر آن در بسته بندی های نیم کیلوگرمی عرضه می شود از ارقام میان رس و مقاومت نسبتاً خوب به بیماری های قارچی است.

بذر هندوانه اگری سیدز

  بذر هندوانه زودرس

بذر هندوانه زودرس به دلیل مزایای زیادی که دارد تقاضای زیادی در بازار دارد و افراد زیادی تمایل به کشت بذر هندوانه زودرس دارند از مزایای مهم هندوانه زودرس برداشت به موقع محصول و فروش با قیمت بالاتر، آبیاری، کود دهی و سم‌پاشی کمتر می‌باشد.

محصول زمانی که به موقع به بازار برسد، کشاورز با قیمت بالاتری محصول خود را می فروشد از نظر اقتصادی سود بیشتری نصیب کشاورز می شود. استفاده از بذر هندوانه زودرس یکی از راههای عرضه به موقع هندوانه به بازار است بذر هندوانه زودرس در ارقام مختلف در بازار عرضه می شود.

با کشت به موقع و آبیاری و کود دهی مناسب نیز می تواند محصول را زود تر روانه بازار کرد. در مناطق سردسیر در اخر فصل چون به سرما می خورد و تقاضای بازار کاهش می یابد و با افت قیمت مواجه می شویم استفاده از بذر هندوانه زودرس می تواند تا حدودی این مشکل را حل کند.

استفاده از نشاء در مناطق معتدل و سرد به کاهش طول دوره رشد در زمین اصلی کمک می کند و محصول زودتر از موعد به بازار عرضه می شود.

قیمت بالای محصول در زمانی که کمترین برداشت را در سطح کشور داریم اتفاق می افتد تنظیم زمان کاشت و کاشت بذر هندوانه زودرس به افزایش درامد هندوانه کاران کمک می کند البته ممکن است در برخی از مناطق  کاشت دیرهنگام، محصول قیمت بهتری داشته باشد مثلا در مناطق سردسیر مثل اقلید فارس کاشت دیر هنگام گوجه یا هندوانه درصورتی که برای سرمای اخر فصل اقداماتی اندیشیده شود  می توان محصول را با قیمت خوبی به بازار عرضه کرد.

 

برخی اقدامات جهت برداشت زود هنگام محصول

  • استفاده از بذر هندوانه زودرس
  • تغذیه مناسب و متعادل و تولید محصول با کیفیت
  • کاشت در زمان مناسب
  • استفاده از نشاء به جای بذر
  • کشت زیر پلاستیک

انواع بذر هندوانه زودرس

بذر هندوانه زودرس طول دوره رشد بین 70 تا 80 روز را دارد برخی از این ارقام  مثل پالرمو، تاپگان، فارائوف یونیژن، وینستون و ارماندو می باشد که به برخی از این ارقام در زیر اشاره می شود.

1-بذر هندوانه کریمسون سوئیت پالرمو

هندوانه کریمسون سوئیت پالرمو یک هندوانه خطی است که میزان باردهی خوبی دارد و به دلیل سایز و غالبی که دارد مناسب صادرات است این رقم می‌تواند جایگزین مناسبی برای  بذر b32 باشد. دارای میوه   کشیده  که قابلیت برداشت دو میوه از هر بوته را دارد.

مشخصات میوه هندوانه پالرمو

میوه هندوانه پالرمو بیضی و وزن هر میوه حدود ۱0 تا ۱4 کیلوگرم است. زمان کاشت اوایل بهار و مدت فایل طول دوره رشد ۷۵ روز است بوته بزرگ و قوی دارد و پوشش گیاهی آن بسیار بالاست. اغلب صادر کنندگان به دلیل شکل بیضی و پوست ضخیم این رقم آن را برای صادرات مناسب می دانند پوست به رنگ سبز تیره با خط‌های روشن است و قسمت گوشت آن قرمز و ترد است.

مشخصات بذر هندوانه کریمسون پالرمو

بذر هندوانه پالرمو یک بذر هیبرید، زودرس و مناسب کشت در فضای باز است. در بسته های نیم کیلویی و هزار عددی در بازار عرضه می شود درصد خلوص آن 98 درصد و قوه نامیه 95 درصدی دارد این بذر در کشور آمریکا و توسط شرکت میلرسیدز تولید شده است.

بذر هندوانه پالرمو

2-بذر هندانه یونیژن آمریکا

بذر هندوانه کریمسون سوئیت یونیژن محصوب کشور آمریکا که در شرکت یونیژن تولید شده است طول دوره رشد این رقم کوتاه و از نوع زودرس محسوب می شود که قابلیت کشت در زیر پلاستیک را هم دارد. میوه هندوانه یونی ژن کروی شکل و پوست آن خط دار است.

بذر یونیژن در بین انواع بذر هندوانه به عنوان یکی از بهترین انواع هندوانه کروی خط دار شناخته شده است که هر ساله سطح کشت زیادی را در کشور به خود اختصاص می دهد.

بذر هندوانه یونیژن

3-بذر هندوانه تگزاس

بذر هندوانه کریمسون سوئیت تگزاس یک رقم با طول دوره رشد کوتاه و زود رس است که در شرکت سید وی در امریکا تولید شده است پوستی به رنگ سبز تیره با نوار های سبز روشن دارد شکل میوه گرد و متوسط وزن هر میوه 10 تا 12 کیلوگرم است.

بذر هندوانه تگزاس هیبرید F1 و از نوع کریمسون سوئیت خطی است. بوته های این رقم بسیار قوی با سطح برگ بالا که در فضای باز قابل کشت است. این رقم به بیماری پزمردگی فوزاریمی و آنتراکنور مقاوم است.

بذر هندوانه تکزاس

4-بذر هندوانه کریمسون سوئیت آرماندو هلند

بذر هندوانه آرماندو محصول شرکت سریس هلند است این بذر از ارقام زودرس محسوب می شود و طول دوره رشد آن 80 تا 90 روز است. محصول این رقم پربار و شکل میوه آن گرد متمایل به بیضی است از رقم ارماندو به‌عنوان بذر هندوانه صادراتی می‌توان آن کشت کرد وزن هندوانه متوسط و بین 8 تا 10 کیلوگرم است. این رقم به دلیل شکل ظاهری و رنگ گوشت میوه بازارپسندی خیلی خوبی دارد.

بذر این رقم از نوع هیبرید F1 و تیپ محصول کریمسون سوئیت خطی است هندوانه آرماندو جزء ارقام زودرس  و مناسب کاشت در فصل بهار و پاییز می باشد. رنگ پوست میوه سبز تیره همراه با نوارهای روشن است.

5-بذر هندوانه وینستون

هندوانه وینستون از اقام بسیار زودرس شرکت سیدوی امریکا ست که عملکرد نسبتا بالایی دارد این رقم در بین کشاورزان مناطق جنوبی خصوصا سیستان و بلوچستان شناخته تر است میوه بذر هندوانه وینستون گرد و پوست آن خطی است وزن هر میوه به طور متوسط 10 کیلوگرم است این رقم برای بازار داخل می تواند گزینه مناسبی باشد

6-بذر هندوانه میکادو ساترن

بذر هندوانه میکادو یک بذر هیبرید است که هندوانه آن میوه ای با تیپ کریمسون سوئیت خطی دارد. این رقم میوهای به شکل گرد دارد و وزن هر میوه به 10 کیلوگرم می رسد. بوته های قوی، یکنواختی میوه و عملکرد بالای بذر هندوانه میکادو از دلایل پرفروش بودن این بذر است یکی دیگر از مزایای این رقم زودرس بودن آن است.

میوه هندوانه میکادو شیرین و به رنگ زرشکی و رنگ پوست آن سبز روشن با خط های سبز تیره است. رشد بسیار خوب بوته، یکنواختی میوه این رقم  از  نوع هیبرید F1 و تیپ میوه کریمسون سوئیت خطی است بذر هندوانه میکادو مناسب کاشت در مناطق باز است میوه آن پوست ضخیمی دارد و برای حمل به نقاط دور نیز مناسب است بذر میکادو در کشور ژاپن و توسط شرکت میکادو سیدز تولید شده است.

بسیاری از کشاورزان که تجربه کشت آن را دارند معتقد هستند که امکان برداشت دو چین را دارد به همین علت در بین کشاورزان مناطق جنوب یکی از محبوب ترین بذر های هندوانه می باشد.

بذر هندوانه مکیادو

7-بذر هندوانه تاپگان

تاپگان رقمی هیبرید شرکت سینجنتا است این رقم قابلیت کشت به صورت زیر پلاستیک را در مناطق جنوبی کشور دارد شکل این میوه گرد با پوستی ضخیم و گوشتی سفت که برای صادرات نیز مناسب است. مدت زمان رسیدگی این محصول 75 تا 80 روز است

بذر هندوانه سیاه

زیستگاه هندوانه مشکی در ژاپن و آفریقای جنوبی است میوه آن گرد و وزن هر میوه ۱۰ تا ۱۲ کیلو گرم است رنگ پوست میوه سبز تیره مایل به مشکی و  بدون خط است در شرایط کم نوری رنگ پوست سبز روشن می شود. هندوانه سیاه کروی شکل است و بوته آن رشد نسبتا خوبی دارد طول شاخه تا یک و نیم متر هم رشد می کند.

بذر هندوانه سیاه

در کل اگر قصد خرید بذر هندوانه پربار و با عملکرد بالا دارید هندوانه‌های خطی ۴۰ سی، b32، b34، فارائو، یونیژن، کانیون، گالاتا، چارلستون،  باراکاف کریمسون سوئیت رودخان، اسکارلت،  وینستون، تاپگان، آوالون می تواند پیشنهاد خوبی برای شما باشد. با توجه بازار هدف، شرایط آب و هوایی منطقه و شرایط خاک می توانید یکی از این ارقام را انتخاب و کشت کنید.

 

جدول-مشخصات برخی از ارقام هندوانه

ردیفنوع رقمشکل میوهطول دوره رشد پوست میوهوزن میوه (کیلوگرم)
1b32بیضیمیان رسخطی12 تا 14
2وینستونگردزودرسخطی8 تا 10
3فارائوبیضیزودرسخطی10 تا 12
4چارلستونبیضیمیان رسسبز روشن10 تا 12
5سیاهگردمیان رسسبز تیره10 تا 12
640cبیضیزودرسخطی10 تا 14
7یونیژنگردزودرسخطی8 تا 10

 

بازار پسندی میوه هندوانه

در خصوص میوه هندوانه و چند نکته باعث بازارپسندی بهتر میوه می‌شود چند خصوصیت در خصوص چند خصوصیت در مورد هندوانه باعث افزایش بازار پسندی آن می‌شود موضوع اول نازک بودن پوست هندوانه است هرچه پوست هندوانه نازک‌تر باشد بازارپسندی آن بیشتر است موضوع دوم ماندگاری بالا یا خاصیت انبارداری بالای آن است هرچه ماندگاری بیشتری داشته باشد کیفیت میوه و قیمت آن بیشتر است طعم میوه هم طعم میوه هندوانه هم یکی از فاکتورهای مؤثر در کیفیت میوه است و تعداد هسته در هر میوه هم از فاکتورهای دیگری است که در کیفیت و قیمت میوه تاثیر دارد هر چه تعداد دانه کمتر باشد کیفیت آن بیشتر از ترد بودن میوه مغز میوه یا چی می‌تواند با در کیفیت میوه تاثیر دارد افزایش کیفیت میوه تاثیر دارد

بذر هندوانه اصلاح‌شده مقاومت بالایی در برابر بیماری‌ها دارد بسیار پربازده نسبت‌به ارقام سنتی،  آبدار و طعم بهتری دارد و از همه مهم‌تر برای صادرات بایستی ماندگاری بسیار خوبی داشته باشد تا در زمان حمل‌ونقل آسیب به بیضه وارد نشود خصوصی خطی جدید خصوصیات هندوانه هندوانه دارای بیش‌از ۹۰ درصد آب و ۶ درصد قند و ویتامین ۳۰ دارد که بیشتر به‌صورت میوه و آب‌میوه مورد استفاده قرار می‌گیرد در برخی از موارد برخی از جاها از پوست هندوانه به‌صورت خورشتی ترشی و گاهی به‌عنوان سبزیجات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اندازه میوه یکی دیگر از فاکتور های موثر در بازارپسندی میوه است هندوانه های با سایز کوچک برای صادرات مناسب نیستند تنش آبی خاک شور و تغذیه نامناسب در کوچک شدن میوه تاثیر مستقیم دارداگر عوامل های محدود کننده مثل درصد آهک، شوری و قلیاییت بالا در خاک وجود داشته باشد در رشد و اندازه بوته تاثیر منفی دارد حتما قبل از مزرعه آنالیز خاک بگیرید تا با توجه به شرایط خاک اقدام به کشت کنید.

 

قیمت بذر هندوانه

قیمت بذر هندوانه در سالهای اخیر تحت تاثیر تحریم های و بالا رفتن قیمت ارز افزایش چشمگیری داشته است. یافتن بذر هندوانه با قیمت مناسب همراه با خلوص و قوه نامیه بالا می تواند به کاهش هزینه تولید و افزایش تراکم بوته در واحد سطح کمک کند.

فروشگاه اینترنتی بهسازان کشت شرایطی را برای خرید عمده بذر هندوانه فراهم کرده است بذر های موجود در فروشگاه اصلاح شده، مرغوب و از نوع هیبرد و استاندار است همه بذر ها قوه نامیه و درصد خلوص بالایی دارد.

در این سایت اطلاعات مفیدی در خصوص نحوه کاشت، داشت و برداشت هندوانه قرارد داده شده با مطالعه این مطالب تا حدودی به نحوه کشت هندوانه آشنایی پیدا می کنید در صورتی که قصد دریافت مشاوره در زمینه کاشت هندوانه دارید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.