کود پتاس بالا

۵ علت ریزش شکوفه و گل در درختان + راهکار‌های جلوگیری از آن

شکوفه زدن درختان - ریزش شکوفه

ریزش شکوفه بصورت خود به خود از درخت، یک امر طبیعی در فصل بهار به حساب می آید. هر ساله، در درختان هزاران گل ظاهر می‌شوند، اما درختان قادر به تبدیل تمامی آنها به میوه نیستند. ریزش شکوفه، گل و میوه درختان با کوددهی کود پتاس بالا تا ۹۰، درصد آنها به صورت طبیعی است. البته، درصد گل‌هایی که به میوه تبدیل می‌شوند در درختان مختلف متفاوت است. در این متن، به توضیح علت ریزش شکوفه و میوه درختان و استفاده از کود پتاس بالا می‌پردازیم. این مطلب organic-agri، درباره درختان میوه، به ویژه در جلوگیری از ریزش گل و میوه درختان سیب، گلابی کاربرد دارد.

فهرست تصاویر

ریزش گل   1 ریزش اولیه گیاهان و درختان

ریزش گل   2 شیوه های جلوگیری از ریزش گل و میوه درختان

ریزش گل   3 نکات و شرایط نگهداری گیاه به

علت ریزش شکوفه و میوه درختان در فصل تابستان چیست؟

ریزش طبیعی گل و میوه معمولاً در اوایل تابستان رخ می‌دهد. این ریزش به دلیل از ناتوانی گیاه در حمایت از تعداد زیادی گل و میوه است که تولید کرده است. زمانی که گیاه با کود پتاس بالا، گلدهی فراوانی داشته و گرده‌افشانی گسترده‌ای اتفاق می‌افتد، بیش از‌حد ‌میوه تولید می‌شود. در این موقع گیاه قادر به تأمین انرژی برای همه آنها نیست. به همین دلیل، گیاه برای صرفه‌جویی در انرژی، میوه‌ها را رها می‌کند یا به عبارتی آنها را ریزش می‌دهد. این فرایند اساساً یک رقابت بین میوه‌ها برای کسب قند و انرژی است. بطوری کلی ریزش شکوفه به ۵ علت صورت می‌گیرد

  • ریزش گل و میوه درختان به دلایل طبیعی اتفاق می‌افتد.
  • ریزش گل‌ها به دلیل عدم گرده‌افشانی مناسب رخ می‌دهد.
  • ریزش شکوفه و میوه درختان به دلیل کمبود مواد غذایی اتفاق می‌افتد.
  • ریزش گل و میوه به دلیل آفت و بیماری رخ می‌دهد.
  • ریزش شکوفه به دلایل آب و هوایی مانند سرما، گرما، تغییرات ناگهانی رطوبت و وزش شدید باد رخ می‌دهد.

مراحل ریزش گل و میوه درختان به چه صورت است؟

ریزش اولیه

ریزش شکوفه در مرحله اول، بلافاصله پس از ریختن گلبرگ‌ها آغاز می‌شود و به مدت ۲ تا۳ هفته ادامه می‌یابد. در این بازه زمانی، به ویژه میوه‌هایی که تعداد دانه‌های تشکیل شده در آن‌ها بسیار کم است، ریزش می‌کنند. حتی اگر عمل تلقیح در آن‌ها به صورت ناقص انجام شده باشد. در اکثر موارد، بخشی از میوه‌ها در این مرحله به دلیل خودتلقیحی یا عدم تلقیح، ریزش می‌کنند. بهسازان کشت می‌گوید باید توجه داشت که ریزش میوه در این مرحله می‌تواند نشانه‌ای از عدم سلامتی در گیاه می‌باشد.

شکوفه بهاری - ریزش شکوفه
شکوفه بهاری – ریزش شکوفه – بهسازان کشت

 ریزش گل   ۱ ریزش اولیه گیاهان و درختان

ریزش خرداد ماه

ریزش دوم، که به آن ریزش در خرداد ماه نیز گفته می‌شود. زمانی رخ می‌دهد که میوه‌ها به اندازه یک فندق رشد کرده‌اند و معمولاً ۲ تا ۴ هفته ادامه دارد. این ریزش شکوفه ممکن است به دلیل کمبود هورمون‌ها و مواد غذایی مورد نیاز برای رشد و تغذیه میوه‌ها رخ‌دهد. در این مرحله، میوه‌های ضعیف به دلیل نقص در تامین مواد غذایی، قادر به رشد و تکمیل نمی‌شوند. در نتیجه از درختان می‌ریزند. عواملی مانند نقص آب، نور، مواد غذایی و هورمون‌های مورد نیاز می‌توانند عامل اصلی ریزش شکوفه در مرحله دوم باشند.

ریزش قبل از برداشت

 ریزش میوه می‌تواند در چند هفته قبل از برداشت رخ می‌دهد. دلایل این ریزش می‌تواند شامل کمبود یا افزایش آب، باردهی بیش از حد، کمبود مواد غذایی، دما بسیار بالا باشد. یکی از روش‌های کنترل این نوع ریزش، استفاده از محلول پاشی نفتالین استیک اسید است که می‌تواند ریزش را به تاخیر بیندازد. ریزش شکوفه و میوه درختان در باغات، به ویژه قبل از برداشت، می‌تواند خسارت‌های مالی زیادی به باغداران وارد کند. کوددهی مناسب و اقدامات پیشگیرانه در مقابله با بیماری‌ها و آفات نیز می‌تواند به کاهش ریزش میوه کمک کند.

روش مقابله و جلوگیری از ریزش شکوفه و میوه درختان

برای کاهش ریزش گل‌ها و میوه درختان، باید عناصری مختلف organic-agri را در اختیار گیاه قرار دهید. در نتیجه عمل تلقیح، گرده‌افشانی و تشکیل میوه را به خوبی انجام دهند. یکی از دلایل ریزش شکوفه و کاهش میوه، کمبود عنصر روی است. کاهش روی همچنین باعث ریزبرگی، بدشکلی میوه و کاهش عملکرد می‌شود. عناصر روی، بور و نیتروژن (ازت) سه عنصر اساسی برای تشکیل میوه هستند. این مواد در رشد وتولید میوه تأثیر بسزایی دارند و باید در زمان مناسب به گیاه برسد. هر یک از این عناصر در گیاه ذخیره می‌شوند و در فصل بهار گیاه از آن‌ها تغذیه می‌کند.

کوددهی درختان - ریزش شکوفه
کوددهی درختان – ریزش شکوفه – بهسازان کشت

ریزش گل   ۲ شیوه های جلوگیری از ریزش گل و میوه درختان

تأثیر عنصر بور، نیتروژن و روی بر کاهش ریزش شکوفه و میوه درختان

  • نیتروژن باعث افزایش طول عمر تخمک یا مادگی می‌شود و می‌تواند تشکیل لوله گرده را تسریع کند. در نتیجه تلقیح را تسهیل کند.
  • بور: افزایش میزان بور در گیاهان می‌تواند سرعت تشکیل لوله گرده را افزایش دهد. همچنین باعث می‌شود گرده‌ها زودتر به مادگی برسند و تلقیح انجام شود و از ریزش شکوفه ها جلوگیری می‌کند.
  • روی: علاوه بر اینکه به عنوان یک پیش‌ماده برای اکسین عمل می‌کند. خود اکسین نیز در عمل تلقیح نقش موثری دارد.

شیوه های کود دهی درختان جهت کاهش ریزش گل و میوه

چالکود

 تقویت درختان با استفاده از کودهای مورد نیاز به شکل چالکود می‌تواند ریزش شکوفه و میوه‌ها را کاهش دهد. چالکود یک ترکیب است که شامل کود دامی بهسازان کشت، فسفر و پتاسیم است. به همراه آن مقداری کودهای کم مصرفی مانند روی، بور، آهن، منیزیم، منگنز و مس است. این ترکیب کودی که در فصل زمستان انجام می‌شود، به درختان ارائه می‌شود تا نیازهای غذایی آن‌ها را تأمین کند. در نتیجه موجب کاهش ریزش شکوفه  بهبود رشد و عملکرد آن‌ها را تسهیل کند.

محلول پاشی

 معمولاً در زمان جوانه زدن و پس از برداشت، از یک محلول که حاوی روی، بور و نیتروژن استفاده می‌شود. این محلول پاشی می‌تواند درختان را در اواخر زمستان تقویت کند. همچنین مقاومت آن‌ها را در برابر سرما، آفات و بیماری‌ها افزایش دهد. به علاوه، باعث کاهش ریزش شکوفه و میوه‌ها نیز می‌شود. برای درختانی مانند سیب و گلابی برای هر هکتار از زمین با ۲۰ کیلوگرم کود سولفات روی توصیه می‌شود. می‌توانید با استفاده از آبیاری، محلول پاشی شود. این روش باعث می‌شود که کود فقط به سطح خاک نفوذ کند و به ریشه‌ها نرسد.

نکاتی در خصوص شکوفه و شرایط نگهداری میوه درخت بِه

جوانه‌های بِه، برخلاف سیب و گلابی، دارای گل آذین نمی‌باشند و فقط یک گل را در خود جای داده‌اند. ظهور شکوفه‌های بِه بسیار دیرتر از سایر میوه‌ها رخ می‌دهد. به همین دلیل، خطر سرمازدگی بهاره و ریزش شکوفه در این میوه بسیار کمتر است. خاک‌های نیمه سنگین رسی و شنی برای کشت درخت بِه مناسب هستند. خاک‌های آهکی باعث عدم جذب آهن و ابتلا به زردی می‌شوند و این مشکل در اراضی سنگین و زه‌دار نیز دیده می‌شود. درخت بِه، نسبت به شوری خاک و آب مقاومت بیشتری نسبت به سایر میوه‌های دانه‌دار دارد.

درخت به - ریزش شکوفه
درخت به – ریزش شکوفه – بهسازان کشت

ریزش گل   ۳ نکات و شرایط نگهداری گیاه به

بِه تا حدودی مقاومت خود را در برابر خشکی و ریزش شکوفه نشان می‌دهد. این میوه از اوایل مهر ماه تا اواخر آبان برداشت می‌شود. معمولاً در میان میوه‌های سردسیر، آخرین میوه‌ای است که به دست می‌رسد. برداشت به با استفاده از دست انجام می‌شود. زمان مناسب برای برداشت آن از دید organic-agri، زمانی است که رنگ میوه به زرد و زرد طلایی تغییر کرده باشد. در این زمان، میوه به‌طور کامل رسیده و طعم و کیفیت آن به حداکثر می‌رسد.

نتیجه گیری و نکات پایانی در زمینه علت ریزش شکوفه درختان میوه

تشخیص مشکلات بهره‌وری گیاهان، از جمله ریزش گل و میوه، یک موضوع پیچیده است. این موضوع نیازمند بررسی موارد متعددی است، همانطور که در این مقاله به آن اشاره شده است. علت ریزش شکوفه و گل در درختان میوه می‌تواند به عوامل مختلفی مانند نقص‌های غذایی، تنش‌های محیطی، عوامل بیماری‌زا برگردهد. برای جلوگیری از ریزش شکوفه و گل، می‌توان اقداماتی انجام داد. تامین تغذیه مناسب درختان، مراقبت از شرایط محیطی مثل رطوبت و دما، مدیریت بیماری و آفات در گیاهان است. یک نکته مثبت و قابل توجه درباره برخی از گیاهان، مانند درختان میوه، این است که شما سال‌ها زمان دارید. تا با در نظر گرفتن این نکات، برای بهبود و افزایش بهره‌وری آن‌ها آماده شوید.

سوالات متداول و متعدد درباره ریزش شکوفه درخت میوه

  1. اصلی ترین علت ریزش گل و میوه درختان چیست؟

 علت اصلی ریزش گل و میوه در اکثر موارد، عدم گرده‌افشانی مناسب است. عواملی مانند حشرات، بیماری‌ها، کوددهی ضعیف، علف‌های هرز، رطوبت بالا، تغییر ناگهانی دما و شدت نور زیاد می‌توانند تأثیرگذار باشند.

  • راهکار ویژه برای جلوگیری از ریزش شکوفه و میوه درختان چیست؟

 گل و میوه‌های اضافی را حذف کنید. این عمل موجب کاهش رقابت و تشویق گیاه به مصرف انرژی بیشتر برای تولید تعداد کمتری میوه می‌شود. اما میوه های باقی مانده با کیفیت بالاتری رشد می‌کنند.

  • کوددهی چه تاثیری در جلوگیری از ریزش گل و میوه درختان دارد؟

 برای جلوگیری از ریزش شکوفه در شرایط نامساعد محیطی، از کودهای بهسازان کشت استفاده کنید. با کودهای آلی، کمپوست و‌کودهای حاوی فسفر و پتاسیم، همراه با عناصر ریزمغذی یا فولیک‌ اسید، گیاه را تقویت کنید. این کودها را یک یا دو هفته قبل از گلدهی به گیاه اعمال کنید.

موضوع۵ علت ریزش شکوفه و گل در درختان + راهکار‌های جلوگیری از آن
نویسندهعلی اکبر اعتصامی
تاریخ۱۰ مهر ۱۴۰۲
مراحل ریزش گل و میوه درختانریزش اولیه، ریز خرداد ماه، ریزش قبل برداشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.