کود ضد شوری چیست؟

کود ضد شوری همان طور که از اسم آن پیدا است یک مدل از انواع کود است که طی فرآیندهایی، شوری خاک را کاهش می دهد. قبل از اینکه به معرفی کود ضد شوری بپردازیم. باید بررسی کنیم چه فرآیندی در خاک اتفاق می افتد که ملزم به استفاده از کود ضد شوری یا همان کود آنتی سالت می شود. مقادیر مشخصی نمک در همه ی خاک های کشاورزی وجود دارد و وجود آن برای رشد گیاه لازم است. اما مشکل اصلی از جایی شروع می شود که مقدار این نمک در خاک از حد معمول بیشتر شود. 

در این حالت یون های سدیم فعال در ریشه ی گیاهان بیشتر از حالت عادی هستند و در واقع ریشه ی گیاهان دچار غلظت سدیمی می شود. کاری که کود ضد شوری انجام می دهد حذف این یون های اضافی از محیط می باشد. در واقع کود ضد شوری ph خاک را تنظیم می کند و به بازیابی مجدد خاک کمک می کند. در قسمت بعدی مقاله علت های شور شدن خاک را با هم بررسی می کنیم.

مشخصات بهترین کود ضد شوری-کود ضد شوری

علت شور شدن خاک

شوری خاک می تواند علت های متفاوتی داشته باشد. یکی از اولین علت های آن خود خاک است. بعضی از خاک ها به دلیل مواد اولیه داخل خود و هوازدگی سنگ های اطرافشان خود به خود شور می شوند. علت دیگر آن آبی است که برای آبیاری خاک استفاده می شود. اگر آبی که برای آبیاری استفاده می شود شور باشد، رفته رفته خاک دچار شوری می شود. سومین علت شوری خاک زهکشی محدود است. زمانی که زهکشی به طرز صحیحی انجام نشود و سطح آب بالاتر از حد عادی باشد، خاک دچار شوری می شود.

یکی دیگر از علت های شوری خاک تعرق گیاهان است و تبخیری که در سطح خاک اتفاق می افتد. یکی از مواردی که بیشتر در مناطقی با بارندگی زیاد اتفاق می افتد یک سری بخارهای متراکم شده ایست که در اثر بارندگی ایجاد شده و روی سطح خاک می ریزد. علت بعدی مصرف بیش از اندازه از کود های شیمیایی می باشد. زمانی که از مواد اصلاح کننده ای مانند گچ و یا آهک استفاده می کنیم، همین مواد ممکن است باعث شور شدن خاک شوند. و در نهایت به عنوان آخرین مورد از عوامل شوری خاک می توان به آبیاری خاک توسط لجن فاضلاب ها و پساب فاضلاب ها اشاره کرد.

علائم شوری خاک

از کجا باید بفهمیم خاک ما شور شده است؟ شوری خاک را هم می توان از ظاهر خاک متوجه شویم و هم از طریق آنالیز آزمایشگاهی خاکی که دچار شوری شده است. علائم ظاهری خاک عبارتند از:

  1. سطح خاکی که روی آن را یک پوسته نمک سفید گرفته باشد.
  2. گاهی نمک به صورت لکه هایی روی سطح خاک ظاهر می شود.
  3. زمانی که بذر موجود در خاک مدت زمان زیادیست که جوانه نزده است.
  4. وقتی بنیه و قوای گیاه به طور کامل کاهش می یابد. در واقع شما رشد ساقه دارید، ولی ساقه هایی بسیار نازک و بی جان.
  5. وقتی ظاهر گیاه دچار مشکلاتی مانند سوختگی برگ ها و یا آسیب دیدگی در قسمت شاخه های آن می شود.
  6. به عنوان آخرین علامت می توان به غرقاب شدن خاک اشاره کرد. زمانی که خاک دچار شوری می شود آبی که در اثر بارندگی روی سطح خاک می آید به جای اینکه در خاک نفوذ کند صرفا روی سطح آب می ماند.

 

برای تشخیص آزمایشگاهی مقادیر شوری خاک چند پارامتر را باید به صورت دقیق اندازه گیری کرد. اولین آن ها مقادیر(PH) خاک است. پارامتر بعدی هدایت الکتریکی یا همان (EC) است. پارامتر سوم (SAR) است. یعنی نسبت جذب سدیم در خاک. پارامتر بعدی اندازه گیری دقیق پتانسیل اسمزی خاک است. در نهایت به عنوان آخرین پرامتر باید میزان دقیق (ESP) یا همان سدیم تبادلی را به طور دقیق اندازه گیری کنیم.

راهکار های کاهش شوری خاک-کود ضد شوری

مضرات شوری خاک

شوری خاک می تواند صدمات جبران ناپذیری به خاک و گیاهی که در آن رشد میکند وارد کند. اولین اثر منفی که شور شدن خاک می تواند به گیاه وارد کند عدم جذب آب توسط ریشه ی گیاه است. علت این پدیده این است که وقتی شوری خاک بیش از اندازه می شود فشار اسمزی هم بالا می رود و در نتیجه آن جذب آب توسط گیاه تا درصد زیادی کاهش می یابد. دومین اثر منفی که شوری خاک در گیاه ایجاد می کند کاهش کلروفیل در گیاه می باشد. علت کاهش کروفیل افزایش یون هایی مانند کلرید و سدیم در خاک است. این یون ها در گیاه نوعی مسمومیت ایجاد می کنند که باعث کاهش کروفیل و در نهایت عدم رشد گیاه و رنگ پریدگی گیاه می شود. در ادامه آن می تواند شکل میوه ها به طور کامل تغییر کند و برگ ها از حالت معمول کوچکتر شوند. سومین اثر منفی شوری خاک رخ دادن پدیده ای به نام رقابت بین عنصرهای مفید است که در اصطلاح به آن آنتاگونیسم می گویند.

 

ریشه  گیاهان برای جذب مواد مغذی مورد نیاز خود باید میزان مشخصی از عناصر مفید را به مقادیر متعادل دریافت کنند. زمانی که ریشه گیاه یکی از این عناصر را بیش از حد دریافت کند در واقع از جذب بقیه ی عناصر باز می ماند. مثلا اگر ریشه گیاه بیش از حد یون سدیم دریافت کند از دریافت یون های منگنز و فسفر باز می ماند. در نتیجه، این عدم تعادل باعث می شود گیاه نتواند به مقدار لازم مواد مغذی دریافت کند. آخرین مشکل شوری خاک کاهش یافتن نفوذ پذیری خاک است. زمین های کشاوزری که خاک آن ها بیش از حد معمول شور است مقادیر زیادی سدیم در سطح خود دارند. وقتی سطح سدیم بالاتر از حد عادی می رود خاک خاصیت نفوذ پذیری خود را از دست می دهد و دچار پراکندگی می شود. زمانی که این پراکندگی اتفاق می افتد آبیاری خاک با مشکل مواجه می شود زیرا خاک نسبت به جذب آب نفوذ ناپذیر می شود.

راهکار های کاهش شوری خاک

پیش تر با مضرات شوری خاک آشنا شدیم و متوجه شدیم این شوری چه ضررهای جبران ناپذیری به زمین کشاورزی و گیاهان وارد می کند. در این قسمت با روش هایی برای کاهش شوری خاک آشنا می شویم. روش های کاهش دهنده شوری خاک را می توان به ۵ روش آبشویی، زهکشی، استفاده از کود ضد شوری (انتی سالت ها) ،کود های کلسیمی و استفاده از کود های الی دسته بندی کرد. در ادامه با هر کدام از این روش ها به طور کامل آشنا می شویم.

آبشویی

از روش های موثر برای کاهش شوری خاک می توان به آبشویی اشاره کرد. آبشویی نمک های محلول در آب، خاک را به طور کامل می شوید و سپس از زمین خارج می کند. بهترین روش آبشویی این است که دوره های آبیاری را به دوره های کوتاه مدت تقسیم بندی کنیم. هر چه قدر فاصله دو آبشویی از هم کمتر باشد غلظت نمک های موجود در خاک کمتر می شوند و از بین بردن آن ها راحت تر است. یکی از نکات مهمی که حتما در آبشویی باید رعایت شود این است که آبی که برای آبشویی استفاده می شود به هیچ عنوان نباید آب شور باشد. اگر آب مورد استفاده شور باشد نه تنها اثر مثبتی ندارد بلکه مقدار نمک موجود در خاک را نیز افزایش می دهد. دومین نکته ای که حتما باید در روش آبشویی رعایت کنید این است که آبشویی را حتما باید فصل های سرد سال انجام داد. در این فصول منابع آبی بیشتری وجود دارد. از طرفی چون تبخیر سطحی در این فصول کمتر است بازگشت نمک ها به سطح خاک کمتر می شود. مورد بعدی هم خالی بودن زمین ها از گیاه است که آبشویی را راحت تر می کند.

زهکشی

مناسب ترین روش کاهش دهنده شوری خاک زهکشی می باشد. زهکشی به عوامل متعددی بستگی دارد. عواملی مانند نوع محصول، شرایط خاک آن و از همه مهم تر میزان آبی که در دسترس است. زهکشی در واقع اقدامی در جهت جلوگیری از غرقابی شدن زمین کشاورزی می باشد. در این روش علاوه بر خارج نمودن آب اضافی از زمین کشاورزی، نمک های محلول در آب را هم که باعث شوری خاک می شوند را می توان خارج نمود. زهکشی به روش های مختلفی مانند زهکشی حائل، زهکشی لوله ای، زهکشی لانه موشی، زهکشی روباز و عمودی وجود دارد. زهکشی علاوه بر جلوگیری از غرقابی شدن و شور شدن زمین کشاورزی، از فرسایش خاک نیز جلوگیری می کند. زهکشی می تواند باعث کنترل سیل نیز شود و در نهایت به حفظ محیط زیست بسیار کمک می کند.

استفاده از کود های های ضد شوری (آنتی سالت ها)

آنتی سالت و یا کود ضد شوری یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار برای کاهش شوری خاک است. عملکرد کود ضد شوری بدین گونه است: کود ضد شوری با حذف یون سدیم و متعادل کردن PH در اطراف ریشه باعث کاهش شوری خاک می شوند. زمانی که یون سدیم کاهش یابد جذب یون های مفید بالا می رود و همین باعث می شود مواد مغذی راحت تر به ریشه گیاه برسند. کود ضد شوری حاوی کلسیم، مواد ارگانیک و مواد آلی می باشد. علاوه بر موارد بالا کود ضد شوری تخلخل و نفوذپذیری خاک را افزایش می دهد. باعث می شود ریشه گیاه در سطح بیشتری در خاک گسترش یابد. و در نهایت مقادیر مواد آلی در خاک را افزایش می دهد.

کود کلسیمی

کودهای کلسیمی در دسته کودهای شیمیایی قرار می گیرد. کودهای کلسیمی یکی از قوی ترین کودها برای جلوگیری از آفت در گیاهان است. کلسیم در کنار گوگرد و منیزیم جزو مواد مغذی ثانویه بعد از فسفر، نیتروژن و پتاسیم قرار می گیرد. کلسیم در واقع نقش متابولیکی در گیاه دارد. به عنوان مثال کلسیم مقاومت دیواره سلولی را افزایش می دهد. موجب فعال سازی بعضی از آنزیم های مفید در گیاهان می شود و اسید های آلی موجود در گیاه را خنثی می کند. کلسیم نقش های متابولیکی بسیاری در گیاه دارد. برخی از این موارد شامل رشد ریشه / شاخه ، مقاومت دیواره سلولی ، فعال سازی آنزیم ها و خنثی کردن اسیدهای آلی در گیاه هستند.. یکی دیگر از فواید کودهای کلسیمی برای خاک این است که این کودها کمک می کند میزان اسیدیته خاک تا حد زیادی پایین بیاید. این کاهش اسیدیته باعث می شود مواد مغذی راحت تر به ریشه گیاه برسد.

استفاده از کود های آلی

کودهای آلی به چه مدل کودی می گویند؟ زمانی که بقایای زباله های شهری، کودهای دامی و یا ضایعات شهری به صورت تخمیر و یا کمپوست در می آیند کود های آلی به وجود می آیند. کودهای آلی به افزایش حاصلخیزی خاک کمک می کنند و کاهش دهنده شوری خاک نیز هستند. یکی از مهم ترین خصوصیت های کود آلی سازگار بودن آن ها با محیط زیست است. کود های آلی تنوع زیادی دارند. از جمله کود های آلی می توان به کود سبز، پسماند فاضلاب ها، کود های حیوانی مانند کود دامی و یا مرغی و بقایای شاخ و برگ و ساقه گیاهان. کود های آلی غنی از عناصری چون فسفر، نیتروژن و پتاسیم هستند. کود های آلی با متعادل کردن نمک موجود در خاک به کاهش شوری آن کمک می کنند. کود های آلی این تعدیل را با استفاده از موادی مانند اسید فولویک، اسید هیومیک و مواد ارگانیکی که در داخل خود دارند انجام می دهند. این مواد کم کم جذب ریشه گیاه می شوند و باعث تقویت آن می شوند.

قویترین محلول ضد شوری

قبل از پرداختن و توضیحات در مورد محلول ضد شوری در ابتدا مزایای کود ضد شوری را بررسی می کنیم. این مدل کود ها که جلوتر با آن ها آشنا می شویم باعث می شوند سدیم اضافی در خاک به صورت محلول در بیاید و از خاک خارج شود. کلسیم موجود در بعضی از مدل های کود ضد شوری جذب گیاه خواهد شد و باعث تقویت بنیه گیاه می شود. در بعضی از این کودها نیز مواد مغذی لازم برای رشد گیاه وجود دارد. از مهم ترین محلول های ضد شوری می توان به اسید فسفریک، اسید سولفوریک، اسید انفوریک و کود نیتریک اسید اشاره کرد. در ادامه با اسید انفوریک یک مدل کود ضد شوری به طور کامل آشنا می شویم.ـ

قویترین محلول ضد شوری-کود ضد شوری

اسید انفوریک

اسید انفوریک جزو یکی از قوی ترین محلولای ضد شوری خاک محسوب می شود. نام تجاری این اسید (n-phuric acid) می باشد. این ماده ی شیمیایی جزو اسید های بسیار قوی محسوب می شود. PH  اسید انفوریک زیر یک است و از ۱۵ درصد نیتروژن و ۱۶ درصد گوگرد تشکیل شده است. اسید انفوریک با شکستن لایه ی سطحی خاک و خنثی کردن آهک موجود در آن به درون خاک نفوذ می کند. در ادامه این فرآیند یون سدیم موجود در خاک شور با کلسیم جایگزین می شود و دراثر واکنش با سولفات، سدیم سولفات به وجود می آید. در این مرحله با ایجاد سدیم سولفات، هر زمانی که خاک شور آبیاری می شود مقدار قابل توجهی سولفات سدیم از خاک جدا شده و دفع می شود. با کم تر شدن نمک و یون های سدیم محیط خاک بهبود می یابد و قدرت جذب ریشه ها بیشتر می شود.

اسید انفوریک

اسید انفوریک جزو یکی از قوی ترین محلولای ضد شوری خاک محسوب می شود. نام تجاری این اسید (n-phuric acid) می باشد. این ماده ی شیمیایی جزو اسید های بسیار قوی محسوب می شود. PH  اسید انفوریک زیر یک است و از ۱۵ درصد نیتروژن و ۱۶ درصد گوگرد تشکیل شده است. اسید انفوریک با شکستن لایه ی سطحی خاک و خنثی کردن آهک موجود در آن به درون خاک نفوذ می کند. در ادامه این فرآیند یون سدیم موجود در خاک شور با کلسیم جایگزین می شود و دراثر واکنش با سولفات، سدیم سولفات به وجود می آید. در این مرحله با ایجاد سدیم سولفات، هر زمانی که خاک شور آبیاری می شود مقدار قابل توجهی سولفات سدیم از خاک جدا شده و دفع می شود. با کم تر شدن نمک و یون های سدیم محیط خاک بهبود می یابد و قدرت جذب ریشه ها بیشتر می شود.

کود شوک ۱۰ x بیست لیتری اصل امریکایی

۴،۱۸۰،۰۰۰ تومان

نوع : کود مایع کامل

 بسته بندی: قوطی یک لیتری گالن‌های ۵  و ۲۰ لیتری

زمان مصرف: در طول فصل رشد تا قبل از بزداشت

محصول کشور  : آمریکا

شرکت تولید کننده  : پان آمریکن

نوع عملکرد: افزایش رشد رویشی و افزایش تناژ

ویژگی اصلی: خلوص بالای ماده موثره

کود شوک ده ایکس ۵ لیتری

۱،۵۸۰،۰۰۰ تومان
برند: شوک کشور تولید کننده: آمریکا شرکت تولید کننده: Pan American بسته بندی: گالن پنج لیتری نحوه مصرف: محلول پاشی و کود آبیاری ویژگی: تامین ده عنصر ضروری گیاه ، جذب و اثر گذاری سریع عملکرد: رشد سریع بوته،افزایش سایز میوه و افزایش  تناژ ترکیبات: عناصر ماکرو، عناصر میکرو، جلبک دریایی، هیومیک اسیدو....

هیومیک اسید شوک ۲۰ لیتری

۲،۵۰۰،۰۰۰ تومان

ترکیبات:  هیومیک اسید ۹۵درصد

کشور تولید کننده:  آمریکا

کمپانی: Pan American

نوع کود:   مایع

مناسب برای:  تمام گیاهان زراعی، باغی و گیاهان زینتی

ویژگی: اصلاح کننده قوی خاک، خلوص بالا، اثرگذاری سریع

نوع بسته بندی:  گالن‌ ۲۰ لیتری

مناسب برای: گیاهان آپارتمانی، باغی و زراعی

عملکرد اصلی:  اصلاح کننده خاک

کود پتاس بالای شوک ۶۰ درصد آمریکایی (K60)

۲،۵۰۰،۰۰۰ تومان
محصول کشور: آمریکا کمپانی تولید کننده: Pan American نام برند: شوک نوع ترکیب: ۶۰ درصد پتاسیم خالص نوع عملکرد: افزایش سایز دانه و میوه، رنگ آوری، زودرسی ویژگی: خلوص بالا، فاقد عناصر مضر، جذب سریع نحوه مصرف: محلول پاشی و کود آبیاری نوع بسته بندی: گالن ۲۰ لیتری

بهترین اسید انفوریک موجود در بازار

برای انتخاب بهترین اسید انفوریک باید به چند نکته توجه داشته باشید. میزان گوگرد موجود در اسید انفوریک باید به مقدار کافی باشد. زیرا وجود گوگرد برای رشد گیاه بسیار ضروری می باشد. اسیدی که انتخاب می کنید باید کاهنده قویPH  خاک باشد. این اسید باید آهک موجود در خاک را تا حد زیادی خنثی کند و در نهایت کاهش سختی خاک و افزایش نفوذپذیری آن را به دنبال داشته باشد. در ادامه محبوب ترین مدل های اسید انفوریک موجود در بازار را معرفی می کنیم. اولین مدل کود انفوریک اسید سولفاسول جنوبگان می باشد. یکی از مهم ترین مزایای این مدل کمک به آزادسازی مواد مغذی می باشد که در خاک تثبیت شده اند. دومین مدل، انفوریک اسید ریحان سبز است. یکی از مزایای مهم این مدل از بین بردن لایه سخت خاک است. سومین مدل کود انفوریک اسید اگری پارس است.  این مدل یک ویژگی خیلی مهم دارد. این مدل، اسید بی کربناتی که در آب آبیاری وجود دارد را تا حد زیادی خنثی می کند. ۳ مدل دیگر از انواع کود انفوریک اسید شامل: کود انفوریک اسید انسپری، مکس فوریک اسید و N-phuric Acid می باشد.

تاثیر گوگرد مایع در کاهش شوری خاک

گوگرد مایع یکی از انواع گوگرد های استفاده شده در کشاورزی می باشد. گوگرد مایع بسیار غلیظ است و قابلیت ۱۰۰ درصد حلالیت در آب را دارد. این مدل گوگرد دارای ۲۰ درصد گوگرد و مابقی نیتروژن است. وجود گوگرد مایع برای رشد گیاه و اصلاح خاک بسیار الزامی می باشد. این مدل گوگرد بسیاری از آنزیم های مفید خاک را فعال می کند، حشرات مضر را دفع می کند، به فرآیند پروتئین سازی بسیار کمک می کند و گیاهان را در برابر بیماری ها مقاوم می کند. علاوه بر همه ویژگی های مثبتی که از گوگرد مایع بیان کردیم، یکی از مهم ترین تاثیرات این مدل گوگرد بر رفع شوری خاک است. اما گوگرد مایع چه طور شوری خاک را رفع می کند؟ زمانی که گوگرد مایع را به خاک شور اضافه می کنیم اکسیداسیون گوگرد رخ می دهد، در نتیجه این اکسیداسیون سطح حلالیت آهک در خاک افزایش می یابد. در ادامه این فرآیند سدیم موجود در خاک شور جای خود را به کلسیم می دهد و توسط آبشویی به اعماق زمین می رود. با از بین رفتن سدیم که عامل اصلی شوری خاک می باشد، شوری خاک از بین می رود.

بهترین گوگرد مایع ضد شوری

بهترین گوگرد مایع کدام است؟ برای اینکه بتوانیم بهترین انتخاب را داشته باشیم لازم است چند ویژگی مهم گوگرد مایع را در نظر داشته باشیم.

  1. شوری خاک را از بین ببرد.
  2. سطح نیترات خاک را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.
  3. بتواند در طی فرآیندی با اسیدآمینه گیاه ترکیب شود و پروتئین سازی را افزایش دهد.
  4. حشرات مضر و انواع آفت ها را دفع کند.
  5. مقاومت گیاهان را در برابر انواع بیماری ها زیاد کند.
  6. و در نهایت بازدهی محصولات را چند برابر کند.

یکی از مدل های محبوب گوگرد مایع، گوگرد ۸۰ درصد شوک است. در ادامه با ویژگی های این مدل گوگرد مایع بیشتر آشنا می شویم.

گوگرد ۸۰ درصد شوک

گوگرد ۸۰ درصد شوک از ترکیب گوگرد و پتاسیم تشکیل شده است. این مدل گوگرد مایع برای استفاده همه گیاهان مناسب است. دو ویژگی برجسته آن، خاصیت درمانی و حفاظتی آن است. این مدل گوگرد گیاهان را در برابر انواع بیماری ها و آفت های مختلف محافظت می کند. همچین باعث رشد سریع تر گیاه و دانه های میوه می شود. گوگرد ۸۰ درصد به دلیل خاصیت مایع بودن آن سریع تر جذب گیاه می شود و رشد گیاه را سرعت می بخشد. این مدل گوگرد مایع نیز مانند انواع دیگر آن تاثیر بسزایی در رفع شوری خاک دارد. کود گوگرد شوک را می توانید با دو روش مختلف استفاده کنید. محلول پاشی و آبیاری. در روش اول مقداری کود را با آب با کمک دستگاه سم پاش بر روی گیاه اسپری می کنیم. در روش دوم که مخصوص کاهش شوری خاک است، مقداری از کود را همراه با آبی که برای آبیاری استفاده می شود وارد زمین کشاورزی خود می کنیم.

 

نحوه استفاده از محلول کاهش دهنده شوری خاک

از نظر زمانی شما برای استفاده از محلول های ضد شوری محدودیت خاصی ندارید. اما توجه داشته باشید اگر قصد دارید آنتی سالت را حذف کنید و آبشویی انجام دهید حتما باید در زمستان این کار را انجام دهید. در مورد مقدار مصرف هر محلول باید به چند نکته توجه کنید: اول با توجه به آنالیز و آزمایشاتی که روی خاک انجام می شود مقادیر ESC، CEC و EC را بدست آورید. سپس نسبت به مقادیر موارد بالا می توانید از محلول خود استفاده کنید. شما می توانید از راهنمای مصرف هر محلول هم برای استفاده بهتر آن استفاده کنید. برای استفاده از محلول ضد شوری مقداری از محلول را همراه با آبی که برای آبیاری استفاده می شود وارد زمین کشاورزی خود کنید. توجه داشته باشید آبی که برای آبیاری استفاده می کنید نباید به هیچ عنوان شور باشد.

نحوه استفاده از محلول کاهش دهنده شوری خاک-کود ضد شوری

بهترین ضد شوری وارداتی

پیش تر در مقاله با کود ضد شوری و ویژگی های آن به طور کامل آشنا شدیم. علاوه بر انواع کودهای ضد شوری که در داخل کشور تولید می شوند و کاربردهای مفیدی دارند یکسری از کودهای ضد شوری نیز وارداتی هستند. انواع کود ضد شوری وارداتی عبارتند از: کود ضد شوری کورت سال اسپانیا، کود ضد شوری کورت سال، کود کاهش دهنده شوری اکو سالت اسپانیا و کود ضد شوری آلفر یونان. در ادامه به طور کامل با این مدل کودها آشنا می شویم.

کود ضد شوری کورت سال اسپانیا

کود ضد شوری کورت سال کلسیم، پلی هیدراکسی کربوکسیلیک اسید، گوگرد و لیگنوسولفات می باشد. این محلول بسیار غلیظ است و برای خاک هایی که شوری آن بسیار بالاست بهترین گزینه است. از ویژگی های برجسته  این مدل کود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

این کود ضد شوری جذب مواد غذایی از طریق ریشه را افزایش می دهد و باعث رشد بیشتر گیاه می شود. PH خاک را به حد اعتدال می رساند. از تجمع بیش از اندازه مواد در قسمت ریشه گیاه جلوگیری می کند. میزان نفوذپذیری خاک را تا حد قابل توجهی افزایش می دهد و مهم تر از همه شوری خاک را رفع می کند.

ترکیبات کود ضد شوری کورت سال

ترکیبات اصلی کود ضد شوری کورت سال شامل کلسیم، پلی هیدراکسی کربوکسیلیک اسید، گوگرد و لیگنوسولفات است. برای دستیابی به ترکیبات دقیق تر این مدل کود ضد شوری می توانید از جدول زیر کمک بگیرید.

گوگرد محلول

۹/۳

کلسیم محلول

۵/۶

پلی هیدراکسی کربوکسیلیک اسید

۱/۲۸

نیتروژن

۳۱/۵

 

کود کاهش دهنده شوری اکو سالت اسپانیا

 این کود کاهش دهنده شوری محصولی از شرکت فیوچرکو اسپانیا می باشد. این مدل کود شوری خاک را تا حد زیادی بر طرف می کند و بافت خاکی را که دچار شوری شده ترمیم می کند. این کود حاوی مقادیری کلسیم است که با همراهی با (COOH) و (OH) با کلر و سدیم موجود در خاک شور جایگزین می شود و شوری خاک را از بین می برد. از این کود در تمامی دوره های رشد گیاه همراه با آبیاری می توانید استفاده کنید.

ترکیبات کود ضد شوری اکو سالت

ترکیبات کلی این کود ضد شوری شامل کلسیم، گروه کربوسیل (COOH) و گروه هیدروکسیل (OH) می باشد. اگر بخواهیم دقیق تر بررسی کنیم این مدل از کود از لحاظ حجمی دارای ۱۵ درصد کلسیم، ۲۷ درصد مواد آلی و مابقی بقیه مواد تشکیل دهنده آن است.

ضد شوری الفر یونان

این مدل کود ساخت شرکت الفر – نیچر کشور یونان می باشد. به این کودها در اصطلاح کود های سه بیست می گویند. علت نام گذاری این مدل کود به سه بیست این است که شامل ۲۰ درصد نیتروژن، ۲۰ درصد پتاسیم و ۲۰ درصد فسفر می باشد. این مدل کود قدرت جذب بالایی دارد و به راحتی جذب گیاه می شود. به دلیل اینکه این مدل کود ضد شوری محلول در آب است، برای سیستم های آبیاری تحت فشار و یا غرقابی بسیار مناسب است. این کود برای استفاده در گلخانه ها و یا رشد بیشتر گیاهان زینتی نیز کاربرد بسیاری دارد.

قیمت خرید کود ضد شوری

قیمت کود ضد شوری با توجه به کیفیت مواد تشکیل دهنده ی آن و شرکت تولید کننده آن ممکن است متفاوت باشد. اینکه کود ضد شوری را در چه حجم و اندازه ای قصد داریم تهیه کنیم نیز در قیمت آن تاثیرگذار است. شما می توانید برای خرید کود ضد شوری و اطلاع از قیمت ها به سایت ما مراجعه کنید.

 

مشاوره کشاورزی

یکی از نکته های مهم در استفاده از کود ضد شوری استفاده درست و به موقع آن است. برای این کار شما باید حتما با متخصصان این حوزه در اتباط باشید و از راهنمایی های آن ها بهره ببرید. برای اینکه بتوانید بهترین انتخاب را در این حوزه داشته باشید و خرید مطمئن و امنی انجام دهید، می توانید با متخصصان ما در ارتباط باشید.

نویسنده: آسیه روانان

قیمت خرید کود ضد شوری-کود ضد شوری