مشخصات و قیمت کود اهن اسپانیا

همان طور که آهن یکی از عناصر مهم برای بدن انسان محسوب می شود و نبود آن مشکلات زیادی را به همراه دارد گیاهان نیز به همان اندازه نیازمند این عنصر حیاتی هستند. گیاهان به صورت طبیعی آهن مورد نیاز خود را از طریق مواد غذایی و املاح معدنی به دست می آورند. اما زمانی که ph خاک بالا می رود، قدرت جذب آهن در گیاه پایین می آید. یکی از روش هایی که می توان آهن مورد نیاز گیاه را تامین کرد استفاده از انواع کود آهن است. کود آهن در مدل های مختلف و به صورت کود آهن مایع و یا پودری برای انواع گیاهان قابل استفاده می باشند. یکی از بهترین انواع کود های آهن که در ادامه این مقاله کامل با آن آشنا می شویم کود آهن اسپانیا می باشد. در ادامه با این مقاله همراه ما باشید تا با کود آهن و انواع آن بیشتر آشنا شویم.

مشخصات و قیمت کود اهن اسپانیا - کود اهن اسپانیا
۱
مشخصات و قیمت کود اهن اسپانیا

تاثیر کود اهن در گیاه

گیاهان به طور طبیعی می توانند آهن مورد نیاز خود را از خاک دریافت کنند ولی زمانی که به دلایلی ph خاک قلیایی می شود، گیاه دیگر نمی تواند آهن مورد نیاز خود را از خاک دریافت کند. زمانی که گیاه دچار کمبود آهن می شود نمی تواند کروفیل تولید کند و دچار عارضه ای به نام کلروز می شود. برای رفع این مشکل گیاهان می توانند آهن مورد نیاز خود را از طریق انواع کود های آهن به دست آوردند. کود آهن یکی از سریع ترین و در عین حال تاثیر گذارترین عناصر طبیعی برای رشد گیاه است. یکی از بهترین مدل های کود آهن کود آهن اسپانیا می باشد. تاثیر گذاری کود آهن به این شکل است که زمانی که کود آهن را بر روی برگ گیاهان اسپری می کنیم. مواد مغذی سریعا خود را به بافت درونی برگ ها می رسانند. بعد از آن این ماده مغذی به سمت ریشه می رود. زمانی که کود آهن به ریشه می رسد سطح ریشه را افزایش می دهد. زمانی که این اتفاق می افتد ریشه می تواند رطوبت و مواد مغذی بیشتری را جذب کند. این کود باعث تقویت ساقه گیاه نیز می شود. در نتیجه تمام این ها کود آهن باعث می شود گیاه قند کافی دریافت کند، تنفس گیاه را بهبود می بخشد، به تثبیت هرچه بیشتر نیتروژن کمک می کند، از گسترش بیماری در گیاه جلوگیری می کند و در نهایت سبز شدن گیاه را در پی دارد. در ادامه  به بررسی انواع کود آهن می پردازیم که یکی از بهترین آن ها کود آهن اسپانیا می باشد.

۲
مشخصات و قیمت کود اهن اسپانیا

انواع کود اهن

در قسمت قبلی مقاله به اهمیت وجود کود آهن برای رشد گیاه پی بردیم. در این قسمت با انواع مختلف این عنصر حیاتی آشنا می شویم. مدل های مختلفی از کود های آهن در بازار موجود می باشند که بسته به نیاز گیاه و اینکه چه زمانی و چه طور باید از آن ها استفاده کرد از یک دیگر متمایز می شوند. در اینجا به بررسی ۳ مدل از انواع کود های آهن یعنی کلات آهن، سولفات آهن و کود آهن مایع می پردازیم. یکی از محبوب ترین مدل های کود در بازار کود آهن اسپانیا می باشد.

کلات اهن

بافت اکثر خاک ها در ایران ph قلیایی دارند. در نتیجه آهن طبیعی که در خاک وجود دارد به دلیل قلیایی بودن خاک اکسید می شود و در نتیجه آن خاک سفت و غیر قابل نفوذ می شود و آهن مورد نیاز به گیاه نمی رسد. کود کلات آهن می تواند با خاصیت کلات کنندگی از قلیایی شدن خاک جلوگیری کند و سطح ph خاک را پایین بیاورد. کلات آهن با خاصیت کیلاسیون، آهن موجود در خاک را که به صورت نامحلول است به حالت محلول در می آورد و دسترسی آن را برای گیاه بسیار آسان میکند. کود آهن اسپانیا جزو کود هایی می باشد که سرشار از کلات آهن است.

سولفات اهن

سولفات آهن یکی دیگر از انواع مدل های کود آهن است که به دریافت هرچه بیشتر آهن توسط گیاه کمک می کند. به سولفات آهن زاج سبز هم می گویند. این کود محلول در آب است و نقش بسیار پر رنگی در کیفیت محصولات کشاورزی دارد. سولفات آهن با گوگردی که درون خود دارد باعث اسیدی شدن خاک و پایین آمدن سطح ph خاک می شود و در نتیجه آن جذب آهن توسط گیاه را افزایش می دهد. سولفات آهن تولید کروفیل در گیاه را تا حد زیادی بالا می برد. با افزایش تولید کروفیل در گیاه جذب نور و سوخت و ساز در گیاه بالا می رود باعث رشد هرچه بیشتر گیاه می شود.

کود اهن مایع

کود آهن مایع سومین مدل از انواع کود های آهن می باشد. کود آهن مایع حاوی انواع اسید های بسیار مفید برای گیاه می باشد. یکی از این مدل اسیدها، اسید اوریک می باشد. کود آهن مایع با اسیدهایی که درون خود دارد میزان اسیدته خاک را تا حد زیادی افزایش می دهد درنتیجه خاک از حالت قلیایی خارج می شود. زمانی که خاک از حالت قلیایی خارج می شود آهن موجود در خاک به حالت فعال درمی آید و در کوتاه ترین زمان ممکن جذب گیاه می شود. کود آهن مایع سرعت فتوسنتز در گیاه را بالا می برد و همین باعث رشد بهتر و سریع تر گیاه می شود.

۳
مشخصات و قیمت کود اهن اسپانیا

علایم کمبود اهن در گیاهان

در قسمت های قبلی مقاله با علت های کمبود آهن در گیاه و راه حل های برای رفع این مشکل آشنا شدیم. در این قسمت از مقاله به این موضوع می پردازیم که اصلا از کجا متوجه شویم که گیاه ما دچار کمبود آهن شده است؟ نشانه های کمبود آهن در گیاه چیست؟ زمانی که میزان تولید کروفیل در گیاه پایین می آید، تولید رنگدانه های سبز در گیاه پایین می آید در نتیجه رنگ گیاه به سمت زرد و یا سفید شدن می رود. اگر این فقر و کمبود آهن ادامه پیدا کند، برگ های گیاه در کناره ها دچار رنگ قهوه ای و به اصطلاح دچار سوختگی می شوند. کمبود آهن رشد گیاه را دچار اختلال می کند و اجازه نمی دهد گیاه به صورت سالم و طبیعی رشد کند. درختان میوه جزو درختانی می باشد که بیشترین تاثیر را از کمبود آهن می برد، به ویژه درختان دسته ی مرکبات. فقر آهن در درختان میوه منجر به تولید میوه های کمتر و نارس می شود و باعث ریزش برگ های آن می شود. شما می توانید با استفاده از انواع کود های با کیفیت مانند کود آهن اسپانیا کمبود و فقر آهن در گیاه را جبران کنید.

نحوه مصرف کود اهن پودری - کود اهن اسپانیا
۴
مشخصات و قیمت کود اهن اسپانیا

مزایای مصرف کود اهن

با توجه مطالب پیشین نقش بسزای آهن برای رشد گیاه بر کسی پوشیده نیست. اگر گیاه نتواند به صورت طبیعی آهن مورد نیاز خود را دریافت کند، باید از منابعی دیگر مانند انواع کود ها، آهن مورد نیاز خود را تامین کند. یکی از بهترین مدل های کود آهن کود آهن اسپانیا می باشد. در این قسمت از مقاله با مزایای مصرف کود آهن به طور کامل آشنا می شویم. اولین مزیت کود آهن با کیفیت جذب سریع آن است. کود آهن در کمترین زمان ممکن جذب گیاه می شود و جذب آهن توسط گیاه را بالا می برد. دومین مزیت کود آهن این است که از رشد رویشی و سبزینگی را تقویت می کند. همچنین اگر گیاه دچار بیماری شود به به افزایش مقاومت گیاه به بیماری کمک خواهد کرد. سومین مزیتی که کود آهن دارد این است که به راحتی با انواع کود های ارگانیک بسیاری از کود های شیمیایی ترکیب می شود. کمک به تولید کلرفیل در گیاه از دیگر مزیت های مصرف کود اهن است. در نهایت به عنوان آخرین مزیت می توان به این اشاره کرد که کود آهن باعث می شود مراحل مختلف رشد گیاه با کیفیت بهتر و سرعت بیشتری انجام پذیرد.

۵
مشخصات و قیمت کود اهن اسپانیا

نحوه مصرف کود اهن پودری

کود های آهن به دو صورت پودری و مایع در بازار موجود هستند. در این قسمت ابتدا به نحوه مصرف کود آهن پودری می پردازیم. برای اینکه بدانیم کود آهن پودری را چه طور و به چه میزان مصرف کنیم سه پارامتر مهم را باید در نظر بگیریم. اولین آن نوع گیاه است، دومین پارامتر سن گیاه است و آخرین پارامتر شرایطی خاکی می باشد که گیاه در آن رشد می کند. نحوه دقیق مصرف کود آهن به سادگی امکان پذیر نیست. برای دستیابی به روشی مطمعن و دقیق لازم است خاک گیاه را به صورت آزمایشگاهی تحلیل کنیم و از تجربه کشاورزان نیز استفاده کنیم. اگر بخواهیم کود آهن پودری را به درستی استفاده کنیم، باید سعی کنیم آن را به به صورت یکنواخت در خاک توزیع کنیم. باید توجه داشته باشیم کود آهن به یک مقدار و به تمامی قسمت های خاک برسد. اینکه چه قدر لازم است، همان طور که در بالا اشاره کردیم بستگی به نوع خاک ما و نیاز های گیاه دارد. برای بتوانید از کود آهن بهره بیشتری ببریم و سرعت جذب آن را بیشتر کنیم، می توانیم کود آهن را با عناصری مانند فسفر و نیتروژن ترکیب کنیم. کود آهن پودری را به مقدار ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلی گرم در ۱۰۰ لیتر آب حل کنید و در فازهای اولیه رشد گیاه از آن استفاده کنید. شما می توانید کود اهن را در انواع روش های ابیاری استفاده کنید.  

نحوه مصرف کود اهن پودری - کود اهن اسپانیا
۶
مشخصات و قیمت کود اهن اسپانیا

نحوه مصرف کود آهن مایع

در این قسمت به بررسی نحوه مصرف کود آهن مایع می پردازیم. میزان مصرف کود آهن برای انواع گیاهان آپارتمانی به شرح زیر است: نیمی بیشتر از یک قاشق چای خوری را با یک لیتر آب مخلوط کنید و از آن استفاده کنید. شما می توانید کود آهن مایع را به صورت اسپری روی برگ گیاهان بزنید و یا آن را به ریشه گیاه تزریق کنید. با توجه به اندازه گلدان و گیاه خود می توانید دفعات مصرف خود را افزایش دهید.

اغلب کود  های آهن مایع به صورت کود ابیاری و محلول پاشی قابل استفاده است برای اطمینان از نحوه مصرف قبل از مصرف روی بسته بندی را مطالعه کنید.

۷
مشخصات و قیمت کود اهن اسپانیا

مقدار مصرف کود آهن

قبل از اینکه کود آهن را برای انواع گیاهان استفاده کنیم، باید چند نکته مهم را در نظر بگیریم: اولین نکته این است که در ابتدا باید متوجه شوید آیا ریشه ی گیاه دچار کمبود آهن است و یا دچار مشکل در جذب کردن آهن است. در مواقعی گیاه به میزان کافی آهن درون خود دارد ولی در جذب آن مشکل دارد که باید راه حلی برای مشکل جذب آهن پیدا کنیم. اگر به میزان زیاد و بیش از حد نیاز گیاه کود آهن به گیاه ترزیق کنیم اشباع آهن مانع از جذب عنصرهای دیگر مانند فسفر گیاه می شود. میزان مصرف کود آهن برای درختان بین ۱۰ الی ۸۰ گرم با توجه به نوع کود، کیفیت خاک و سن درخت متغیر می باشد. شما می توانید از انواع روش های آبیاری نواری، قطره ای بارانی غرقابی از کود آهن به صورت کود ابیاری استفاده کنید.

۸
مشخصات و قیمت کود اهن اسپانیا

جدول مصرف کود آهن در گیاهان مختلف

در این قسمت از مقاله به سراغ بررسی مصرف کود آهن در گیاهان مختلف می رویم و هر کدام را جداگانه بررسی می کنیم.

کود آهن

مدل گیاه

کود ابیاری

محلول پاشی

کود آهن مایع

درختان میوه

۲۰ تا ۸۰ سی سی

۱ تا ۲ لیتر در هزار لیتر آب

سبزی جات و صیفی جات

۲ تا ۵ لیتر در هکتار

۱ تا ۲ لیتر در هزار لیتر آب

گیاهان زراعی

۲ تا ۵ لیتر در هکتار

۱ تا ۲ لیتر در هزار لیتر آب

کلات آهن

گیاهان زینتی

۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم در ۱۰۰۰ متر مربع

۲ تا ۴ کیلوگرم در هر هکتار

گیاهان زراعی

۲ تا ۴ کیلو گرم در هکتار

۳ تا ۵ کیلوگرم در هر هکتار

درختان میوه

۱۰ تا ۸۰ گرم برای هر درخت

۲ تا ۵ کیلوگرم در هر هکتار

سولفات آهن

گیاهان زینتی

 

۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلوگرم در هر هکتار

درختان

 

۱۰۰ تا ۸۰۰ گرم برای هر درخت

گیاهان زراعی

 

۸۰ تا ۱۰۰ کیلو گرم در هکتار

 توصیه مهم: مقدار توصیه شده در جدول بالا به صورت عمومی می باشد میزان مصرف به فاکتور هایی از قبیل درصد اهن،کیفیت کود، کیفیت خاک، سن گیاه، نوع گیاه متغییر می باشد قبل از مصرف حتما از کارشناسان کشاورزی مشاوره بگیرید.

۹
مشخصات و قیمت کود اهن اسپانیا

زمان مصرف کود آهن

برای تعیین زمان دقیق استفاده از کود آهن این نکته را در نظر بگیرید که هدف شما پیشگیری است یا درمان؟ زمانی که شما می خواهید از کمبود آهن گیاهان جلوگیری کنید لازم است زمانی از کود آهن استفاده کنید که گیاه کاملا سالم است و هیچگونه نشانه ای از کمبود آهن در آن وجود نداشته باشد. طلایی ترین زمان برای مصرف کود در فصل های بهار و اوایل تابستان می باشد. انتخاب این فصل ها به این دلیل است که این فصل بهار و تابستان فصل رشد گیاه است. و زمانی که همزمان با رشد گیاه کود آهن به آن تزریق شود، رشد گیاه چند برابر می شود.

زمان مصرف کود آهن - کود اهن اسپانیا
۱۰
مشخصات و قیمت کود اهن اسپانیا

بهترین کود اهن خارجی

کود های آهن در مدل ها و انواع مختلفی در بازار موجود می باشند. علاوه بر کود هایی که ساخت داخل کشور هستند. یک سری از کود ها وارداتی می باشند. کود های خارجی انواع مختلفی دارند، در این مقاله ۴ مدل کود آهن خارجی شامل کود آهن اسپانیا، کود آهن شوک آمریکا، کود آهن زیگلر آلمان و کود آهن بمب آمریکا را به ترتیب بررسی می کنیم.

کود آهن مستر اسپانیا

کود آهن مستر اسپانیا یکی بهترین مدل از انواع کود های آهن خارجی می باشد. این محصول ساخت کشور اسپانیا است. این کود در واقع نوعی آهن کلات شده می باشد. ویژگی های کود آهن اسپانیا به شرح زیر است:

  • کود آهن اسپانیا مخصوص خاک های قلیایی می باشد و قابلیت ترکیب شدن با سایر کودها را دارد.
  • کود آهن اسپانیا شامل کلات ۶ درصد EDDHA می باشد.
  • این کود فتوسنتز در گیاه را تا حد بسیار زیادی بالا می برد.
  • مقدار ارتو اورتو در کود آهن اسپانیا به مقداری می باشد که میزان تاثیر گذاری و تامین آهن مورد نیاز گیاه را بسیار افزایش می دهد.
  • کود آهن اسپانیا در بسته های ۱ کیلوگرمی به بازار ارائه می شود.

کود آهن بمب امریکا

کود آهن بمب آمریکا چهارمین و آخرین مدل از انواع کود های آهن خارجی می باشد. برای ساخت این مدل کود همانند کود آهن شوک آمریکا از فناوری نانو استفاده شده است. این کود با تولید کروفیل به سبز شدن هرچه بیشتر گیاه کمک می کند و از خشکی و زردی گیاه جلوگیری می کند. این مدل کود با افزایش فتوسنتز در گیاهان ،تولید قند و کربوهیدرات ها را در آن ها بیشتر می کند. این مدل کود خلوص بسیار بالایی دارد و آهن موجود در آن به سرع جذب گیاه می شود. یکی دیگر از اثرات مثبت این مدل کود این است که بهبود دهنده طعم میوه گیاه می باشد. این کود گیاه را در برابر مشکلات محیطی محافظت می کند. از این کود به دو روش محلول پاشی و آبیاری می توان استفاده کرد.

کود اهن شوک امریکا

کود آهن شوک آمریکا هم مثل کود آهن اسپانیا یک مدل کود خارجی و وارداتی می باشد. البته کود آهن شوک ساخت کشور آمریکا می باشد. یکی ویژگی های برجسته این مدل کود آهن استفاده از تکنولوژی نانو برای ساخت آن می باشد. از دیگر ویژگی های این مدل کود این است که علاوه بر اینکه آهن مورد نیاز گیاه را تامین می کند، مقاومت گیاه را در برابر آسیب های محیطی و انواع بیماری بسیار بالا می برد. کود آهن شوک آمریکا علاوه بر آهن عناصری دیگر مانند مس، منگنز و روی نیز درون خود دارد که همه این عناصر برای رشد هرچه بیشتر گیاه بسیار لازم و ضروری می باشد.

کود اهن زیگلر المان

کود آهن زیگلر آلمان سومین مدل از انواع کود های آهن وارداتی می باشد. ویژگی های برجسته این مدل کود این است که جذب سریع دارد و سرعت رشد در گیاه را به خوبی  افزایش می دهد، سطح برگ گیاهان را نیز افزایش می دهد و باعث تشکیل میوه بیشتر در گیاه می شود.   این کود کاملا محلول در آب است و به خوبی در انواع خاک ها قابلیت جذب را دارد.

۱۱
مشخصات و قیمت کود اهن اسپانیا

قیمت خرید کود اهن

در آخرین قسمت از این مقاله به سراغ بررسی نحوه خرید کود آهن و قیمت کود آهن می رویم. قیمت کود آهن با توجه به متریالی که در آن به کار می رود و میزان اثر گذاری آن بر روی گیاه می تواند متفاوت باشد. یکی از بهترین روش های خرید کود آهن استفاده از سایت ها و مرجع هایی می باشد که به صورت تخصصی در زمینه کشاورزی فعالیت می کنند. بهسازان کشت یکی از بهترین مرجع ها برای تهیه انواع محصولات کشاورزی می باشد. شما می توانید با مراجعه به این سایت اطلاعات کاملی از کود آهن و نحوه خرید کود آهن  به دست آورید.

قیمت خرید کود اهن - کود اهن اسپانیا

سخن پایانی

تا به اینجا در این مقاله با پدیده ای به نام کمبود و فقر آهن در گیاهان آشنا شدیم، علت های کمبود آهن را بررسی کردیم، نشانه های کمبود آهن در گیاه را برشمردیم و در نهایت برای حل مشکل کمبود آهن در گیاه به سراغ معرفی انواع کود آهن رفتیم. کود آهن یک مدل کود است که به صورت مایع و پودری در بازار وجود دارد. کود آهن میزان جذب آهن در گیاه را بسیار بالا می برد. در خاک های قلیایی که میزان PH خاک بسیار بالا می باشد، گیاه نمی تواند به صورت طبیعی آهن مورد نیاز خود را جذب کند. کود آهن اینجا به کمک گیاه می آید و با کاهش PH خاک به گیاه کمک می کند آهن  موجود در خاک را جذب کند. کود آهن همچنین باعث تولید کروفیل در گیاه می شود که باعث سبزی هرچه بیشتر گیاه می شود و از خشکی و زردی آن جلوگیری می کند. کود های آهن در بسته های مختلف و قیمت های متنوع در بازار موجود می باشند. در آخرین قسمت از مقاله با انواع کود های خارجی نیز آشنا شدیم. کودهایی مثل کود آهن اسپانیا، کود آهن زیگلر آلمان و یا کود آهن بمب آمریکا. اگر گیاهان زینتی و یا زراعی شما دچار فقر و کمبود آهن هستند و شما به دنبال بهترین و مناسب ترین مدل از انواع کود آهن برای گیاه خود هستید، می توانید با  مشاوران ما در organic-agri در ارتباط باشید.