کود کمپوست

کود کمپوست راهکاری برای کاهش مصرف آب در کشاورزی

راهکار کاهش مصرف آب

استفاده از کود کمپوست به عنوان یک منبع مهم ذخیره آب و عناصر غذایی علاوه بر تامین عناصر غذایی گیاه می‌تواند به کاهش مصرف آب در کشاورزی کمک کند.

کاهش مصرف آب در کشاورزی

آب یک عنصر حیاتی برای رشد گیاه محسوب می شود در اغلب نقاط ایران آب مورد نیاز محصولات کشاورزی باید از طریق آبیاری تامین شود. ۷۰ درصد آب های مصرفی دنیا در کشاورزی مصرف می شود که بخشی از آن از سفره های زیر زمینی تامین می شود تقاضای مصرف آب در کشاورزی افزایش یافته به همین دلیل منابع زیرزمینی به سرعت در حال کاهش است. مدیریت صحیح و استفاده از شیوه‌های کشاورزی ارگانیک از جمله اقداماتی است که برای بالابردن راندمان آب آبیاری بسیار موثر است. کود کمپوست بستر مناسبی را برای گیاه فراهم می‌کند که به دلیل تاثیر مثبت بر ساختار فیزیکی و شیمیایی خاک بهروری بیشتری در مصرف آب خواهیم داشت.

 

افزایش ظرفیت نگهداری آب در خاک

بعضی از روش های کشاورزی ارگانیک موجب افزایش ذخیره آب می‌شوند و آب را برای گیاه قابل دسترس می کنند افزایش کمپوست به خاک از این جمله‌اند.  تنش خشکی بر رو زمین هایی که به طور مداوم کمپوست استفاده می شود تاثیر کمتری خواهد گذاشت کود کمپوست همانند یک اسفنج عمل کرده و آب را در اطراف ریشه نگه میدارد آن را به مرور آزاد می کند این ویژگی در کاهش مصرف آب در کشاورزی خصوصاً در خاک‌های سبک بسیار موثر است. حداکثر مقدار آبی که یک خاک پس از حالت اشباع می‌تواند در خود نگهداری کند ظرفیت نگهداری آب گفته می‌شود. و به صورت درصد وزنی و یا درصد حجمی اندازه گیری می شود. نتایج تحقیقات کریمی و نادری(۲۰۰۷) نشان داد که از کودهای آلی می‌توان به عنوان بهترین اصلاح کننده در افزایش ظرفیت نگهداری آب خاک، استفاده کرد.

در بین ذرات خاک هوموس بیشترین قدرت جذب آب را دارد. هوموس می‌تواند سه تا پنج برابر وزن خود را آب جذب کند از طرفی با افزایش کود کمپوست در خاک ساختار خاک بهبود یافته و ظرفیت نگهداری آب را افزایش می دهد. پس از مصرف کودهای آلی خصوصاً کود کمپوست به دلیل تخلخل ایجاد شده در خاک ریشه گیاه راحت‌تر می‌تواند در عمق خاک نفوذ کند در این حالت مقاومت گیاه به تنش خشکی افزایش می یابد.

 

افزایش نفوذ آب در خاک

کود کمپوست دارای تاثیر مثبت قوی بر روی نفوذ آب به داخل خاک است این اثر عمدتاً به دلیل کاهش چگالی ظاهری خاک و بهبود ساختار و تراکم خاک صورت می گیرد. در کشاورزی ارگانیک به دلیل بالا بودن درصد مواد آلی، نفوذ آب به خاک بیشتر است و در باران های مداوم و شدید رواناب کمتری ایجاد می شود و آب بیشتری در سفره‌های زیرزمینی ذخیره می‌شود. با مصرف کود کمپوست در کشاورزی خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک اصلاح شده و  اثرات ناشی از تنش خشکی در گیاه را کاهش می دهد.

کود کمپوست مانع از تشکیل سله بر روی خاک شده و در زمان بارندگی سرعت جریان آب کند می‌شود، در نتیجه نفوذ آب در خاک افزایش می‌ابد. از طرفی با مصرف کود کمپوست ذرات خاک به شکل خاکدانه در می‌ایند و تونل‌هایی برای عبور آب در عمق خاک ایجاد می‌کند که با ایجاد فضاهای بزرگتر نفوذپذیری خاک را افزایش می دهد. در حقیقت با افزایش مواد آلی ساختار خاک شکل بهتری به خود می‌گیرد.

 

قابلیت دسترسی رطوبت برای گیاه در خاک

کود های آلی تاثیرات متفاوتی بر روی آب قابل دسترس در خاک دارند هرچه استفاده از کودهای آلی در کشاورزی افزایش یابد آب بیشتری در دسترس ریشه گیاه قرار می‌گیرد. البته میزان قابلیت دسترسی آب به نوع ماده آلی و مواد بکار رفته در تولید آن بستگی دارد. برخی مواد آلی مثل تورب ساخته شده از خزه‌های پوسیده قابلیت نگهداری آب بالایی دارند و ظرفیت نگهداری آب در خاک را افزایش می دهند اما بخشی از این آب به صورت محکم نگه داشته می شود به گونهای که قابل دسترس برای گیاهان زراعی نیست. خاک‌هایی که تراکم بالایی دارند نیز می‌توانند چنین اثری داشته باشند.

نوع ذرات خاک نیز در قابلیت دسترسی آب تاثیر دارند به عنوان مثال تحقیقات نشان داده خاکهایی که مقدار رس آنها کم است قابلیت دسترسی آب برای ریشه گیاه را افزایش می دهد. متخصصین و محققین کشاورزی به تاثیرات مثبت کودهای آلی خصوصاً کود کمپوست بر خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک و همچنین کاهش مصرف آب در کشاورزی دست یافته اند. بنابرین ضرورت استفاده از کود کمپوست و دیگر کودهای آلی بیش از گذشته باید مورد نظر مسئولان قرار بگیرد. هرچند که امروزه کشاورزان به اهمیت این نوع کودها در کشاورزی پی برده‌اند  افزایش فروش محصولات شرکت بهسازان کمپوست طی سالهای اخیر گواه این موضوع است.

جهت اطلاع از فروش قیمت کود کمپوست و همچنین نحوه فروش محصولات شرکت بهسازان با مدیر فروش شرکت در ارتباط باشید.

تلفن تماس:  ۰۹۱۷۹۱۶۶۰۱۸

مشاوره:       ۰۹۱۷۳۵۲۳۸۷۱

ایمیل:organicbeh@gmail.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.