بذر

قیمت خرید بذر هویج همراه با مشخصات

بذر هویج

بذر هویج بسیار ریز است، بااین‌وجود به‌صورت مستقیم در زمین اصلی قابل‌کشت است اغلب کشاورزها به‌صورت ردیفی کشت می‌کنند تا در زمان برداشت بتوانند برداشت را به‌صورت نیمه مکانیزه انجام دهند. اگر به‌صورت کرتی کشت شود، برداشت نیمه مکانیزه امکان‌پذیر نیست.

فهرست مطالب

شرایط مناسب برای کاشت بذر هویج

هویج یک گیاه دوساله است که ریشه آن عمودی است. قسمت وسط ریشه هویج گوشتی، خشبی و به رنگ نارنجی است. هرچقدر این بخش از غده ضخامت کمتری داشته باشد هویج مرغوب‌تر است. شکل برگ‌های این گیاه دندانه‌دندانه است که در سال دوم ساقه این گیاه ظاهر می‌شود.

بذر هویج در بین سبزی‌ها تنوع بالایی دارد در ایران بیشترین میزان کشت مربوط به هویج نارنجی است. نمونه‌های مختلف بذر هویج زرد، سفید، قرمز و بنفش نیز در نقاط مختلف دنیا کشت می‌شود. هویج نارنجی در ایران بازارپسندی بهتری دارد.

 

هویج یک گیاه ریشه‌ای است که می‌توان آن را به‌صورت تازه خوری، تهیه آب‌میوه، سالاد یا در آشپزی مصرف کرد، به دلیل بتاکاروتن، ویتامین A و C بالای آن استقبال زیادی از طرف مصرف‌کنندگان می‌شود.

داشتن مواد مغذی، خواص دارویی، طعم شیرین و داشتن ویتامین‌های کافی باعث شده این نوع محصول در خیلی از غذاها مورداستفاده قرار گیرد و محبوبیت زیادی در ایران و جهان دارد بیش از ۶۰ نوع بذر در سراسر دنیا کشت می‌شود برخی از این ارقام مثل هویج نارنجی بازی پسندی خوبی در دنیا دارد و همیشه مورد استقبال مردم قرارگرفته ‌است.

 

گیاه‌شناسی هویج

هویج یک گیاه دوساله است که ریشه آن عمودی است. قسمت مغز ریشه هویج گوشتی، خشبی و به رنگ نارنجی است که هرچقدر این بخش از غده ضخامت کمتری داشته باشد هویج مرغوب‌تر است. شکل برگ‌های این گیاه دندانه‌دندانه است که در سال دوم ساقه این گیاه ظاهر می‌شود.

هویج همانند چغندر برای بذرگیری به دو سال زراعی نیاز دارد تا بتوان بذرگیری را انجام داد. در سال  اول غده هویج برداشت می‌شود درصورتی‌که بخواهیم بذرگیری داشته باشیم بایستی هویج تا سال دوم در زمین باقی بماند و سرمای زمستان را طی کند در سال دوم هویج ساقه تشکیل می‌دهد و به گل می‌رود.

 

شرایط آب‌وهوایی مناسب برای کاشت هویج

هویج به آب‌وهوای خنک سازگاری بهتری دارد در آب‌وهوای خنک و معتدل غده و برگ رشد بهتری دارد البته در هوای گرم هم این محصول کشت می‌شود ولی کیفیت هویج در مناطق معتدل و سردتر بیشتر است در مناطقی که شب‌های خنک و روزهای گرم‌تری دارد کیفیت و طعم غده بهتر است. به دلیل حساس بودن هویج به بعضی از بیماری های قارچی مثل سفیدک سطحی در مناطق پرباران و مرطوب شرایط سختی را برای تولید خواهد داشت.

 

دمای مناسب برای کاشت بذر هویج

دمای مناسب برای کاشت هویج 15 تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد است دما وقتی پایین باشد رنگ ریشه یا غده روشن می‌شود در دمای بالای ۳۰ درجه سانتی‌گراد رشد هویج کند می‌شود. زمانی که در طول فصل رشد با گرمای شدید مواجه شوید هویج تلخ و خشبی می‌شود. این گیاه در فصل پاییز و زمستان تا دمای ۵ درجه زیر صفر را تحمل می‌کند

 

 خاک مناسب برای کاشت هویج

زمین برای کاشت هویج باید کاملاً آماده و نرم باشد به دلیل ریز بودن بذر وجود سنگ و کلوخ مانع از سبز شدن بذر هویج می شود ، کشت هویج در خاک های سنگین کیفیت میوه را کاهش می دهد خاک‌های لوم رسی با زهکشی بالا و حاصلخیزی خوب مناسب کاشت هویج است بهترین PH برای کاشت 6 تا 7 است. خاک هایی که دارای EC بالایی هستند مناسب کاهش هویج نمی باشند به دلیل قلیایی بودن اغلب خاک های ایران برای رشد بهتر و عدم تثبیت عناصر غذایی حتما از اصلاح کننده های خاک و کاهش دهنده های PH در طول فصل رشد استفاده کنید.

تنوع ارقام هویج در بازار بسیار زیاد است سعی شده در فروشگاه اینترنتی بهسازان بهترین ارقام مناسب برای کاشت هویج در مناطق مختلف عرضه شده است. در زیر مشخصات برخی از ارقام پرفروش و تجاری هویج آورده شده تا با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه ارقام مناسب را انتخاب و کشت کنید.

جهت دریافت مشاوره و قیمت خرید بذر هویج با کارشناسان فروشگاه اینترنتی بهسازان تماس بگیرید

   مهندس بیگی: 09179166018

بذر هویج نانتس 2

بذر هویج نانتس در کشور فرانسه تولید می‌شود این هویج غده‌ای استوانه‌ای با انتهای گرد دارد. برای کاشت هویج نانتس به یک خاک نرم و هم‌سطح برای بستر بذر نیاز دارید، وجود سنگ و کلوخ در خاکی که هویج کشت کنید شکل ریشه را بدفرم می‌شود و چند شاخه شدن هویج دیده می‌شود.

این رقم نیمه زودرس و با تناژبالا در واحد سطح که طول دوره رشد آن 100 روز است این رقم مقاوم به بولتینگ است و طول غده هویج 18 تا 20 و قطر آن 2 تا 3 سانتی متر است. این رقم در زمان برداشت مقاوم به شکستگی استسایز برگاه متویط و سبز تیره است. میوه به رنگ نارنجی است و خاصیت انبار داری بالایی دارد. مغز هویج نانتس 2 نارنجی روشن است و به صورت مکانیکی به دلیل یکنواختی سایز ریشه نیز قابل برداشت است.

بذر هویج

بذر هویج نانتس هلندی (هویج فرنگی)

مدت‌زمان جوانه‌زنی بذر هویج نانتس هلندی ۱۰ تا ۱۴ روز، مدت‌زمان باردهی ۷۰ تا ۸۵ روز و دمای مناسب برای جوانه‌زنی ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد است. دوره زندگی یک‌ساله است و زمان مناسب برای کاشت در مناطق معتدل فصل بهار است.

مقدار بذر برای هر هکتار 3 تا 5 کیلوگرم و تعداد بذر در هر گرم حدود 100 عدد است. عمق مناسب کاشت نیم سانتی متر و فاصله بین بذرها در روی هر ردیف 4 تا 5 سانتی متر است فاصله بین دو ردیف 35 تا 40 سانتی متر است تراکم مناسب برای هر بوته بذر نانتس

بذر هویج

بذر هویج زودرس استاندارد رقم نانتس

طول دوره رشد هویج استاندارد رقم نانتس در حدود ۹۰   روز است این رقم زودرس تا متوسط رس است شکل میوه سیلندری با ته گرد است و به گرما مقاوم  و متحمل در برابر شکستگی در زمان برداشت است.  طول ریشه‌این رقم ۱۸ تا ۲۰ سانتی‌متر است ریشه به رنگ نارنجی است بوته‌ای قوی دارد و خاصیت انبارداری آن بالاست. هویج استاندارد مناسب تازه خوری است.

بذر هویج

بذر هویج ویکیما

بذر هویج ویکیما محصولی از شرکت ویکیما در کشور دانمارک است از نوع میان رس و بسیار پر بار است طول ریشه 18 تا 20 سانتی متر و رنگ آن نارنجی با بازرپسندی بالاست. میوه استوانه ای شکل ، با پوست صاف و یک دست است به بیماری الترناریا مقاوم و در برابر گلدهی تحمل پذیر است.

عمق مناسب برای کاشت 1 تا 2 سانتی متر و قابل کاشت به صورت ردیفی و کرتی است مقدار مصرف بذر برای هر هکتار 2 تا 4 کیلوگرم بسته به شرایط خاک می باشد در خاک های حاصلخیز و با بستر مناسب 2 کیلوگرم بذر در هر هکتار می توان به عملکرد بالایی رسید خاک هایی که کلوخ و سنگ دارد و حاصلخیزی کمتری دارد بایستی بذر بیشتر استفاده کرد. ابیاری زیاد بیماری های قارچی مثل سفیدک سطحی را افزایش می دهد و تنش دمایی، تنش خشکی، استفاده از کود های دامی تازه و مصرف بیش از حد کود های ازته در کاهش کیفیت و چند شاخه شدن هویج نق دارند.

بذر هویج

بذر هویج نانتس الیت آمریکایی

هویج الیت میوه استوانه‌ای، کشیده و صاف دارد طول آن حدود 18 تا 20 سانتی‌متر است و به دلیل کیفیت بالای این رقم یکی از پرفروش‌ترین ارقام در ایران است.این بذر میان رس و طول دوره رشد آن 90 تا 100 روز است مدت زمان سبز شدن بذر 7 روز و متوسط عملکرد 60 تا 80 تن در هکتار است بذر الیت در برای شکستگی در زمان برداشت مقاوم است

هویج الیت نانتس مقاومت بالایی در برابر شکستگی در زمان برداشت دارد و برای تازه خوری و صنایع تبدیلی مورداستفاده قرار می‌گیرد. رنگ میوه زرد مایل به نارنجی و خوش‌رنگ است. الیت از نوع استاندارد با میوه سیلندری است. هویج الیت پوست صاف و کشیده دارد و در برابر شکستگی در زمان برداشت مقاوم است

بذر هویج نانتس رین سید

هویج نانتس رین سید در شرکت رین سید آلمان تولید شده است ریشه آن شکلی سیلندری دارد و قطر سر و انتهای غده هویج به یک اندازه است. هویج نانت بازارپسندی خوبی دارد و مورد استقبال کشاورزان زیادی قرارگرفته است.

بذر هویج نانتس رین زودرس است غده‌ای صاف و یکدست را دارد و طول ریشه ۱۷ تا ۲۰ سانتی‌متر است. رنگ این رقم نارنجی است و در برابر بیماری‌هایی مثل آلتر نریا مقاومت بالایی دارد در زمان گل‌دهی هم تحمل به گرمای آن بالاست.

رین سیدز

بذر هویج نانتس سیدز لند

هویج نانتس سیدزلند رقمی باریشه سیلندری است به دلیل یکنواختی در شکل و رنگ نارنجی و همچنین طعم خوب و شیرین آن بازارپسندی بسیار خوبی نیز دارد. بذر هویج نانتس سیدز لند سازگاری خوبی با مناطق سردسیر مثل اقلید فارس لرستان و اصفهان دارد. در این مناطق عملکرد و کیفیت خوبی می‌توان از این رقم انتظار داشت. این رقم در اکثر نقاط کشور قابل‌کشت است و تحمل بسیار خوبی نسبت ‌به بولتینگ و بیماری سفیدک پودری دارد.

رقم هویج سیدز لند از نوع نانتس است که ریشه‌های جانبی ندارد. سیلندری شکل است و سطح صاف و یکنواختی دارد رنگ نارنجی، طعم شیرین و بافت ترد آن بازارپسندی این محصول را افزایش داده است. آبدار بودن این رقم از خصوصیات ویژه آن است عملکرد در هکتار آن‌هم بسیار بالاست.

بذر هویج

بذر هیبرید ناتیوا ساکاتا

بذر هیبرید ناتیوا یکی از مهم‌ترین ارقام هیبرید هویج است این رقم توسط شرکت ساکاتا تولیدشده و در دماهای ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد رشد می‌کند. از ویژگی‌های مهم بذر هویج هیبرید ناتیوا سیلندری بودن میوه است این رقم بوته‌های قوی دارد که برای تازه خوری یا صنایع تبدیلی مورداستفاده قرار می‌گیرد بذر هویج ناتیوا یکی از واریته های های نانتس است.

از ویژگی‌های مهم تیپ نانتس سازگاری با شرایط آب‌وهوایی ایران است. رقم بذر هویج هیبرید ناتیوا سا کاتا حتی در خاک‌های سنگین و رسی پوستی صاف دارد و نسبت به شکستگی در زمان برداشت تحمل بسیار بالایی دارد.

بذر هویج

بذر هویج نانتس 2 تیتو

هویج نانتس ۲ تیتو یکی از پرفروش‌ترین واریته‌های نانتس است. این رقم در شرکت نیکلسون هلند تولیدشده است که در بسته‌بندی‌های نیم کیلویی به فروش می‌رسد. مقدار مصرف بذر هویج نانتس نیکلسون در هر هکتار سه و نیم کیلوگرم است.

بذر نانتس نیکلسون ریشه‌های استوانه‌ای و صاف دارد که همین موضوع بازارپسندی این محصول را در بازار افزایش داده است. از ویژگی‌های هویج نانتس ۲ تیتو نیکلسون بوته‌های قوی عملکرد بالا و بازارپسندی خوب آن است این رقم به شکستگی در زمان برداشت بسیار مقاوم است رنگ نارنجی آن بازارپسندی خوبی دارد و برای تازه خوری و صنایع تبدیلی استفاده می‌شود طول میوه این محصول ۱۸ تا ۲۲ سانتی‌متر است و پوست محصول حتی در خاک‌های سنگی صاف و یکدست است

بذر هویج

بذر هویج کارینا سمینیس

بذر هویج کارینا یکی از واریته واریته‌های هیبرید هویج است هویج کارینا سیمین در شرکت سمینیس تولیدشده است هویج کارینا از ارقام زودرس و میان‌رس است به همین دلیل این رقم قابل‌کشت به‌صورت پاییزه در مناطق گرمسیر است.

زودرس بودن بذر هویج کارینا یک ویژگی مثبت درکشت پاییزه مناطق گرمسیر محسوب می‌شود به دلیل این‌که در زمان مناسب به بازار عرضه می‌گردد. از دیگر ویژگی‌های مهم بذر هویج هیبرید کارینا سمینیس بوته‌های قوی و بازارپسندی بالای آن است.

مهم‌ترین ویژگی هویج کارینا میوه صاف و کشیده و استوانه‌ای‌شکل آن است. طول میوه حدود ۱۸ تا ۲۰ سانتی‌متر و به رنگ نارنجی است. هویج کارینا مناسب برای مصرف تازه خوری و صنایع تبدیلی است. این رقم به دلیل شکل ظاهری آن بازارپسندی بالایی را دارد و یکی از پرفروش‌ترین و بذرهای موجود در بازار است.

بذر هویج

بذر هویج فورتو سمینیس

بذر فورتو همانند بذرهای 2313، کاروا و کاروجو در شرکت سمینیس آمریکا تولید شده است بذر فورتو از ارقام استاندارد هویج است و اغلب استانها مثل فارس اصفهان کشت شده است این رقم مناسب کشت زود هنگام است . میوه آن استوانه است وبه دلیل پوست صاف و کشیده بازار پسندی خوبی داردطول ریشه 18 تا 22 سانتی متر است وبیشتر برای تازه خوری مورد استفاده قرار می گیرد.

فورتو

ویژگی های بذر فورتو

  • مقاوم در برابر شکستگی
  • میوه سیلندری
  • عملکرد بالا در هکتار
  • رنگ نارنجی
  • بذر هویج 1140 سمینیس
  • نوع واریته هیبرید
  • میوه سیلندری
  • رنگ نارنجی
  • متحمل به بیماری لکه سیاه

بذر هویج زودرس رایموند هلند زادن

بذر هویج رایموند از ارقام هیبرید است این رقم از نوع نانتس است زودرسی یکی از  ویژگی های مهم برای برداشت زود هنگام و رسیدن به موقع به بازار است همچنین برای کشت هایی که تاریخ کشت آنها دیر شده است مناسب است.

بذر هویج

ویژگی های بذر رایموند

  • رقم هیبرید
  • میوه سیلندری
  • رنگ ریشه نارنجی
  • متحمل به شکستگی در زمان برداشت
  • میوه استوانه ای
  • میوه ای صاف و کشیده
  • طول میوه 18 تا 20
  • مصرف تازه خوری

 

بذر هویج کوریگان ساکاتا

بذر هویج کوریگان ساکاتا از ارقام هیبرید هویج هست که در شرکت ساکاتا آفریقای جنوبی تولیدشده است یکی از ویژگی‌هایی که باعث در بازارپسندی هویج خیلی مؤثر هست، قطر هویج و میزان قند آن است. هویج کوریگان ساکاتا از نوع نانتس است میوه‌ای به طول ۱۸ تا ۲۰ سانتی‌متر دارد طعم بسیار شیرینی دارد و بسیار خوش‌رنگ است به همین دلیل بازارپسندی خوبی دارد.

بذر هویج

ویژگی های بذر هویج کوریگان

  • بذر هیبرید
  • رنگ نارنجی با بازرپسندی بالا
  • میوه سیلندری با قطر مناسب
  • عملکرد بالا در هر هکتار

بذر هویج زودرس مارس سیمولند

بذر هویج مارس در شرکت سیمولند هلند تولید شده است از ارقام زود رس است امکان برداشت مکانیزه این رقم به دلیل مقاومت به شکستگی در زمان برداشت را دارد

  • ویژگی های بذر مارس
  • هیبرید بودن رقم مارس
  • بازار پسندی بالا
  • متحمل به شکستگی
  • یکنواختی در سایز
  • شکل سیلندری میوه

بذر هویج

 بذر هویج سیرانو

بذر هویج سیرانو از تیپ هویج نانتس است که میوه سیلندری دارد انتها و سر میوه قطر یکسانی دارد. هویج هیبرید سیرانو نوع میوه‌اش نانتس است.طول میوه حدود ۱۸ تا ۲۰ سانتی‌متر و میوه آن به شکل استوانه‌ای، صاف و کشیده است؛ و در مقابل شکستگی تحمل بالایی دارد این رقم برای تازه خوری، پخت‌وپز و صنایع تبدیلی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

بذر هویج

بذر هویج هیبرید دور دوگن

بذر هویج هیبرید دور دوگن در شرکت سینجنتا تولیدشده که در هر پاکت حدود هزار عدد بذر وجود دارد این بذر در فضای باعث قابل‌کشت است. سایز میوه حدود ۱۷ تا ۲۰ سانتی‌متر است هویج دوردوگنه از ارقام زودرس بوده و میوه‌ی آن به‌صورت سیلندری است. بوته‌های درشت و قوی دارد و نسبت به بیماری لکه برگی آلتر ناریایی تحمل بالایی دارد متحمل به بیماری‌ سفیدک نیز است.

بذر هویج

بذر هویج اسکارلت

پوست و قسمت گوشتی هویج اسکارلت به رنگ نارنجی است این رقم بیشتر برای تازه خوری آشپزی و تهیه سالاد مورداستفاده قرار می‌گیرد هویج اسکارلت آب بسیار زیادی دارد و برای تهیه آب‌میوه از آن استفاده می‌شوند خاک موردنیاز این رقم سبک و با تهویه مناسب است هویج اسکارلت ریشه‌های موئین زیادی دارد و به دلیل آنتی‌اکسیدان بالا ویتامین و بتاکاروتن که دارد برای سلامتی بدن بسیار مفید است

برای کاشت بذر هویج اسکارلت نانت زمین بستر کشت باید عاری از کلوخ باشد ارتفاع هویج اسکارلت تا ۳۰ هم می‌رسد. فاصله کاشت بذر ۵ تا ۱۰ میلی‌متر و عمق مناسب برای کاشت آن ۲ تا ۵ میلی‌متر است هویج اسکارلت به خاک سبک و غنی از ماده آلی نیاز دارد.

بذر هویج

بذر هویج دانورز

هویج دانورز قسمت پوست و مغز آن نارنجی است غده آن باریک و دراز است که برای آشپزی و آب‌گیری از آن استفاده می‌شود ارتفاع این گیاه ۳۰ تا ۴۰ سانتی‌متر است و فاصله کاشت بذر روی هر ردیف ۵ سانتی‌متر و عمق مناسب برای کاشت بذر یک سانتی‌متر است دمای لازم برای رشد هم حدود ۲۰ تا ۳۵ درجه است

 

بذر هویج کینگ تاکی ژاپن

هویج کینگ تاکی که محصول کشور ژاپن است مقاومت نسبتاً خوبی نسبت ‌به بیماری آلترناریا برگی دارد دوره رشد ۱۲۰ آن روز طول می‌کشد، طول ریشه کینگ تاکی ۲۲ سانتی‌متر و قطر ریشه ۶ سانتی‌متر است وزن هر ریشه به ۳۰۰ گرم می‌رسد رنگ پوست ریشه نارنجی متمایل به قرمز است

بذر هویج

بذرهویج زرد

هویج زرد از قدیم‌الایام در ایران کشت می‌شده است و بومی ایران است طعم بسیار شیرینی دارد و غنی از آنتی‌اکسیدان ویتامین و فولیک اسید است این رقم خاصیت ضد سرطانی دارد از هویج زرد در تهیه سالاد، مربا، تازه خوری و پخت‌وپز استفاده می‌شود. هویج زرد ریشه‌ای با پوست و مغز زرد دارد طعم بسیار خوبی دارد که در تازه خوری، سالاد و آشپزی از این نوع هویج استفاده می‌شود.

بذر هویج

بذر هویج قرمز

هویج قرمز برای پخت‌وپز و تهیه سالاد و همین‌طور تازه خوری مورداستفاده قرار می‌گیرد این هویج رشد بسیار سریعی دارد و پس از ۷۰ تا ۹۰ روز قابل‌برداشت است برای کاشت به خاک لوم شنی با زهکشی مناسبی نیاز دارد. دمای مناسب برای رشد هویج قرمز ۱۵ تا ۲۸ سانتی‌گراد است.

 

بذر هویج ایرانی

ارقام هویج ایرانی با شرایط اقلیمی ایران سازگاری خوبی دارد که به‌صورت تازه خوری، تولید آب‌میوه آب‌گیری سالاد و آشپزی مورداستفاده قرار می‌گیرد ریشه دراز، باریک و گوشتی دارد هویج ایرانی طعم بسیار خوبی دارد اما ازنظر ظاهری بازارپسندی کمتری نسبت به ارقام اصلاح‌شده دارد.

بذر هویج

بذر هویج رنگی میکس

ریشه هویج رنگی به‌صورت باریک و کشیده است که‌برگ‌هایی شبیه گشنیز دارد پوست نازکی دارد و ریشه آن ترکیبی از رنگ‌های زرد بنفش است

بذر هویج

 بذر هویج اطلسی

ریشه هویج اطلسی نسبت به ارقام دیگر متفاوت است ریشه‌ای گرد، کروی و تخم‌مرغی شکل دارد همانند ریشه تربچه در سایز آن ریز است این رقم برای تهیه سالاد و تازه خوری مورداستفاده قرار می‌گیرد آنتی‌اکسیدان بالای آن برای سلامتی بدن و افزایش مقاومت بدن بسیار مفید است.

فاصله مناسب برای کاشت بذر هویج اطلسی بین ۴ تا ۷ سانتی‌متر و عمق کاشت نیز نیم تا یک سانتی‌متر است این رقم به خاک لوم شنی نیاز دارد. رنگ ریشه آن نارنجی است

بذر هویج

 بذر هویج سفید

هویج سفید دارای رنگ سفیدی است که به هویج سفیدبرفی هم معروف است مغز این هویج کاملاً سفید است و نسبت به آفات و بیماری‌ها هم مقاومت بالایی دارد که برای پخت‌وپز و تهیه سالاد می‌توان از این هویج استفاده کرد

هویج سفید بعد از ۹۰ روز قابل‌برداشت است از ویژگی‌های هویج سفید این است که طعم بسیار خوبی دارد رنگ آن سفید است مقاومت آن در برابر شرایط سخت محیطی بالاست هویج سفید به‌صورت پاییزه و بهاره کشت می‌شود.

بذر هویج

 بذر هویج سیاه

بذر هویج سیاه یکی دیگر از ارقام هویج است که غده‌ای خوراکی دارد این نوع هویج پوسته نازکی به رنگ سیاه دارد و مغز آن نیز سیاه‌رنگ است هویج سیاه در پخت‌وپز و سالاد مورداستفاده قرار می‌گیرد. ارتفاع هویج سیاه حدود ۲۵ تا ۳۰ سانتی‌متر است و عمق کاشت یک تا دو سانتی‌متر است فاصله مناسب بذور روی ردیف ۵ سانتی‌متر است

خاک مناسب برای هویج سیاه همانند ارقام دیگر لومی شنی با زهکشی مناسب و ماده آلی بالا است دمای موردنیاز برای رشد این رقم بین ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد است

بذر هویج

 بذر هویج وحشی

هویج وحشی طعم شیرینی دارد رنگ آن کرم‌رنگ است این نوع هویج بسیار پرخاصیت است این رقم یک‌ساله با غده‌ای زیرزمینی و خوراکی است ظاهر آن باریک و کشیده است برای تازه خوری تهیه سوپ و آشپزی از آن استفاده می‌شود

 

هویج بنفش

هویج بنفش‌رنگ آن بنفش و مغزش نارنجی است که از ترکیب ارقام مختلف به‌وجودآمده است ریشه هویج بنفش مخروطی شکل است و آنتوسیانین بالایی دارد که در درمان بسیاری از بیماری‌ها خصوصاً سرطان بسیار مؤثر است همچنین بیماری‌های عروقی مثل واریس را می‌تواند درمان کند

این رقم پوست و قسمت گوشتی آن بنفش است و قسمت ریشه آن باریک و کشیده است که به‌عنوان سبزی‌ها تزئینی برای تهیه سالاد آشپزی مورداستفاده قرار می‌گیرد برای کاشت به خاک لومی و سبک نیاز دارد هویج بنفش ۲ ماه پس از کاشت به مرحله گل‌دهی می‌رسد و تا زمان برداشت به ۳ ماه زمان نیاز است

بذر هویج

کود دهی هویج

هویج برای کاشت مانند دیگر محصولات زراعی به ۱۶ عنصر کودی نیاز دارد. کودهای فسفاته و پتاسه اغلب به‌صورت زیر کشت مورداستفاده قرار می‌گیرد و میزان مصرف باید بر اساس نیاز گیاه و آنالیز خاک باشد. کودهای ازته، مثل اوره و سولفات آمونیم نیز به‌صورت سرک در اوایل فصل رشد مصرف شود.

هویج همانند سیب‌زمینی به پتاسیم بالایی نیاز دارد و درصورتی‌که میزان نیتروژن مصرف‌شده در خاک زیاد باشد رشد رویشی افزایش می‌یابد که باعث افزایش سرعت رشد غده می‌شود که این افزایش ناگهانی باعث ترک خوردن این غده‌ها می‌شود. از طرفی مصرف بیش‌ازحد کودهای ازته باعث کاهش مقاومت به بیماری‌ها و آفات می‌شود. مصرف ۱۰ تن کود کمپوست یا ورمی کمپوست همراه با مصرف کودهای شیمیایی در طول فصل رشد می‌تواند باعث افزایش عملکرد و کیفیت محصول شود

 

نحوه آبیاری هویج

میزان آبیاری باید بر اساس دمای محیط و بافت خاک باشد. اگر بافت خاک سبک و دمای بالا است فاصله آبیاری را کاهش دهید ولی زمانی که بافت خاک سنگین است فاصله آبیاری بیشتر شود همچنین در اوایل و اواخر دوره کشت بهتر است فاصله آبیاری افزایش یابد. آبیاری بیش‌ازحد باعث افزایش بیماری‌های قارچی می‌شود

 

دلایل بدشکل شدن هویج

به دلایل مختلفی بدشکل شدن میوه هویج اتفاق می‌افتد نوع رقم، زمین نامناسب، آبیاری کم و خسارت آفات و بیماری‌های مصرف بی‌رویه کودهای شیمیایی از فاکتورهای عمده بدشکل شدن هویج است.

سفت بودن خاک و وجود سنگ و کلوخ در زمین هویج از دلایل اصلی دوشاخه شدن هویج است. مصرف بیش‌ازحد کودهای ازته مثل اوره ترک خورد میوه را افزایش می‌دهد یکی دیگر از دلایل ترک خوردن غده‌ها تنش‌های آبی است زمانی که هویج با تنش رطوبتی مواجه شود غده هویج ترک می‌خورد و یا ۲ شاخه می‌شود. خسارت آفات و بیماری‌ها از دیگر دلایل کاهش کیفیت محصول است مبارزه با آفات و بیماری‌ها در زمان مناسب و با سموم باکیفیت می‌تواند خسارت آفات و بیماری‌ها را به حداقل برساند.

بذر هویج

ترک‌خوردگی و چند شاخه شدن ریشه‌ها باعث کاهش بازارپسندی محصول می‌شود ایجاد یک بستر مناسب برای کاشت، مصرف کودهای شیمیایی به مقدار نیاز خصوصاً کودهای پتاسه و هیومیک اسید باعث خوش‌فرمی هویج و افزایش بازارپسندی میوه می‌شود.

افزایش کیفیت هویج

کیفیت هویج در بازارپسندی و قیمت محصول بسیار تأثیرگذار است سایز هویج، خوش‌طعمی و صاف بودن آن معیارهای تعیین کیفیت هویج است. یکی از فاکتورهای مؤثر در افزایش کیفیت هویج نوع بستر کشت است هرچه خاک حاصلخیزتر، سبک‌تر و یکنواختی بیشتری داشته باشد کیفیت محصول را افزایش می‌دهد.

برای غنی کردن خاک و پوکی بیشتر می‌توان از کودهای دامی فراوری‌شده، کمپوست یا ورمی کمپوست استفاده کنید کود کمپوست و ورمی کمپوست علاوه بر تأمین نیاز گیاه به عناصر غذایی باعث افزایش حاصلخیزی خاک، افزایش تهویه و سبکی خاک می‌شود کودهای آلی خصوصاً کمپوست گیاهی درصورتی‌که کیفیت لازم را داشته باشد می‌تواند باعث افزایش نفوذ ریشه به عمق پایین‌تر شود و به دلیل سبکی خاک ریشه‌های صاف و استوانه‌ای شکل خواهیم داشت توصیه‌ می‌شود درکشت گیاهان ریشه‌ای مثل هویج، پیاز، چغندر از کودهای آلی استفاده کنید.

کودهای دامی اگر فراوری نشوند آلوده هستند و ممکن است گیاه شما را به بیماری‌های قارچی، نماتد و آفات آلوده کند علاوه‌براین کودهای دامی تازه حاوی بذر علف هرز هستند و هزینه زیادی را برای کنترل علف‌های هرز و آفات برای ما در بر خواهد داشت.

قیمت بذر هویج

قیمت بذر هویج  با توجه به قیمت دلار و میزان تقاضای بازار متغیر است با کارشناسان ما تماس بگیرید تا بهترین ارقام هویج که مناسب منطقه‌ی شما هستند را باقیمت مناسب به شما معرفی کنند

جهت اطلاع از قیمت بذر هویج و دریافت مشاوره رایگان با مشاوران فروشگاه اینترنتی بهسازان تماس بگیرید.

مهندس بیگی: 09179166018

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.