پالم پیت

بستر کشت پالم پیت بهترین جایگزین کوکوپیت، ارزان و باکیفیت

بستر کشت پالم پیت بهسازان به دلیل استفاده از مواد اولیه باکیفیت و نظارت دقیق بر فرایند تولید، توانسته محصولی باکیفیت جهت جایگزینی با کوکوپیت تولید کند.

بستر کشت

در تولید محصولات کشاورزی آنچه که بسیار اهمیت دارد فراهم کردن یک بستر مناسب برای رشد گیاه است. محیطی که در آن بذر جوانه زده و ریشه رشد می کند بایستی به بهترین نحو آماده شود. در روشهای نوین کشاورزی افزایش تولید در واحد سطح و با کمترین هزینه بسیار اهمیت دارد. امروزه تمامی طرح های نوینی که در بخش های مختلف  خصوصاً در بخش کشاورزی اجرا می شود، هدف نهایی آنها استفاده بهینه از امکانات موجود و افزایش بهروری است.

 

 ویژگی های یک بستر کشت مناسب

بستر کشت به دلیل اینکه مکانی برای جوانه زنی و استقرار گیاه می باشد و از طرفی بایستی شرایط مناسبی را برای تبادل عناصر غذایی، آب و اکسیژن فراهم کند، بایستی در هنگام خرید بستر مناسب حساسیت به خرج دهید و بهترین بستر را متناسب با نوع کشت و درامد تهیه کنید.

بستر نشاء بایستی از نظر خصوصیات شیمیایی، بیولوژیکی و فیزیکی مناسب بوده و همچنین بتواند نیاز های ضروری گیاه را برای رشد فراهم کند. از جمله موارد دیگر که برای تولید کننده نشاء اهمیت دارد دردسترس بودن، قیمت مناسب، حمل و نقل آسان و سبک بودن بستر نشاء است.

یک بستر ایده آل بایستی بتواند آب و عناصر غذایی کافی در خود ذخیره کرده و به مرور در اختیار گیاه قرار دهد، همچنین تبادلی بین اکسیژن اطراف ریشه و هوای بالای سطح بستر کشت داشته باشد.

 

خصوصیات فیزیکی بستر کشت

اندازه ذرات بستر بایستی به گونه ای باشد که بتواند ظرفیت نگهداری آب و درصد تخلخل را در حد مطلوب نگه دارد. در حقیقت بایستی ذرات ریزو درشت به نسبت مناسبی در بستر کشت وجود داشته باشد تا بتواند شرایط ایده الی را برای رشد ریشه فراهم کند

 

پالم پیت جایگزین مناسب کوکوپیت

ضایعات درخت نخل در صورت فراوری مناسب می تواند جایگزین مناسبی برای کوکوپیت و پیت ماس باشد. به دلیل افزایش قیمت کوکوپیت و پیت ماس در سالهای اخیر هزینه تولید نشاء افزایش یافته و استفاده از این مواد به عنوان بستر نشاء برای گلخانه داران و تولید کنندگان نشاء مقرون به صرفه نبوده و عملاً تولید نشاء را با مشکل مواجه کرده است. به همین دلیل استفاده از پالم پیت به جای کوکوپیت ضروری به نظر می رسد.

از بسترهای مختلفی می توانید در کشت گلخانه ای و سیستم هیدروپونیک استفاده کنید و بسته به نوع کشت، شما می توانید بستر مناسب را در بازار تهیه کنید. برخی از کشاورزان در سالهای اخیر به دلیل افزایش قیمت و عدم دسترسی به برخی از بسترهای وارداتی به بستر کشت تولید داخل روی آورده اند.

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.