کود سه بیست

چه گیاهانی به کود گوگرد نیاز دارند+ ۷ مزیت این کود  

گیاهان نیازمند گود گوگرد- کودگوگرد

کود گوگرد برای چه گیاهانی ضروری است؟! در پاسخ، ما به پرسش دیگری می‌پردازیم که چه گیاهانی به کود گوگرد و کود سه بیست نیاز ندارند!؟ گوگرد، بعد از سه‌عنصر اصلی یعنی نیتروژن، فسفر و پتاسیم، مهمترین عنصر‌ برای رشد و‌‌ بهبود مقاومت گیاهان است. به عبارت دیگر، اگر گیاه دچار کمبود گوگرد باشد، نمی‌تواند عناصر اصلی مانند نیتروژن را نیز جذب کند. بنابراین، همه گیاهان به کود سه بیست نیاز دارند، اما این نیاز مقدار متفاوتی دارد. یکی از عوامل تاثیرگذار بر این نیاز گیاهان، مقدار گوگرد موجود در خاک است. در این مقاله با بهسازان کشت به برسی کود گوگرد و گیاهانی که به این ماده نیاز دارند می‌پردازیم.

فهرست تصاویر

کود های گوگرد ۱ تاثیر خاک در مصرف گوگرد

کود های گوگرد ۲ انواع کودهای گوگرد  

کود های گوگرد ۳ نحوه استفاده از گوگرد

گوگرد موجود در خاک چه تاثیری بر میزان مصرف کود گوگرد دارد؟

حال به پاسخ به این پرسش می‌پردازیم. آیا گوگرد موجود در خاک برای رشد گیاهان کفایت می‌کند یا حتماً باید از کود گوگرد استفاده کنید؟! نیاز گیاه به گوگرد و کود سه بیست به نوع خاکی که در آن رشد می‌کند، بستگی دارد. تاکید می‌کنیم که برای هر گیاه ممکن است تفاوت‌هایی در نیاز به گوگرد وجود داشته باشد. بنابراین، در اولین مرحله، توصیه می‌شود آنالیز خاک زراعی یا خاک باغ خود را بگیرید. این آنالیز می‌تواند به شما کمک کند تا میزان گوگرد موجود در خاک را بشناسید. سپس در صورت نیاز، تصمیم بگیرید که آیا باید از کود گوگرد استفاده کنید یا خیر.

به طور کلی خاک‌هایی که بافت متوسط و رسی دارند و دارای pH کمتر از ۷ است. برای استفاده از کود گوگرد بسیار مناسب هستند. از طرف دیگر، خاک‌های شنی که دارای pH بالاتر از ۷‌ است، مناسب برای کوددهی با گوگرد نیستند. با این حال، برای استفاده از کود گوگرد، بهتر است ابتدا از تست خاک استفاده کنید. تا بدانید کدام نوع خاک بیشترین نیاز به گوگرد دارد و سپس بر اساس آن اقدام به کوددهی کنید. در ادامه، با برخی از مزایای این کود با organic-agri آشنا خواهید شد.

تاثیر کود بر گیاه- کودگوگرد
تاثیر کود بر گیاه- کودگوگرد– بهسازان کشت

کود های گوگرد ۱ تاثیر خاک در مصرف گوگرد

  1. اسیدی کردن خاک‌های کشاورزی و در نتیجه افزایش حلالیت و جذب بهتر عناصر غذایی. به ویژه آهن، فسفر، روی، منگنز و سایر ریزمغذی‌ها که منجر به کاهش نیاز به سایر ریزمغذی‌ها می‌شود.
  2. بهبود کیفیت آب آبیاری.
  3. اصلاح pH خاک‌های شور، قلیایی و آهکی.
  4. رفع نیاز به گوگرد در گیاه و افزایش باردهی محصول.
  5. جلوگیری از گسترش قارچ‌های خاکزی به لحاظ خاصیت قارچ‌کشی گوگرد.
  6. ضدعفونی کردن تدریجی خاک و کمک به سلامت محیط زیست و کاهش مصرف سموم کشاورزی.
  7. کاهش تجمع نیترات در محصولات کشاورزی.

گوگرد به صورت پودری یا گوگرد مایع؟ کدام بهتر است؟

 در ادامه این مبحث، ممکن است سوال به ذهنتان برسد که کدام گیاهان نیاز بیشتری به کود گوگرد دارند؟! همچنین، ممکن است به این فکر کنید که کدام شکل از کود برای گیاهان بهتر است؟! درباره اینکه کدام نوع کود (پودری یا مایع) برای این گیاهان بهتر است، هر دو‌نوع کود می‌تواند مؤثر باشد. اما بهترین نوع بستگی به نیازهای خاص گیاه و شرایط رشد دارد. کود گوگرد به عنوان یک منبع مهم برای عناصر غذایی در گیاهان استفاده می‌شود.

انواع کود گوگرد- کودگوگرد
انواع کود گوگرد- کودگوگرد– بهسازان کشت

کود های گوگرد ۲ انواع کودهای گوگرد

در بسیاری از موارد، کود پودری و کود مایع به عنوان یک منبع سولفور برای گیاهان استفاده می‌شوند. با این حال، برای انتخاب بهترین شکل کود گوگرد برای گیاهان، باید به نیازهای ویژه گیاهانتان توجه کنید. کود پودری بهسازان کشت معمولاً بیشتر در دسترس است و می‌توان آن را در هر فصلی استفاده کرد. همچنین، کود گوگرد پودری می‌تواند برای تنظیم pH خاک مفید باشد و می‌تواند باعث کاهش قارچ‌ها و باکتری‌های خاکی شود. با این حال، اگر بخواهید کود پودری را استفاده کنید، باید آن را به اندازه کافی با آب مخلوط کنید.

همچنین به طور موثر در خاک کود ها را پخش کنید. از سوی دیگر، کود گوگرد مایع معمولاً به عنوان یک منبع سریعتر و موثرتر برای سولفور در گیاهان استفاده می‌شود. همچنین، کود مایع می‌تواند به ریشه‌های گیاهی کمک کند تا عناصر غذایی را بهتر جذب کنند. در نهایت رشد و باردهی بهتری خواهند داشت. با این حال، این نوع کود ممکن است گاهی بیشتر هزینه داشته باشد و نیاز به استفاده بهینه دارد. پس با علم کافی به ایم مسئله این کوددهی خود را انجام دهید.

مقدار و شیوه استفاده از کودهای گوگردی در خاک :

 مصرف این کود گوگرد باید براساس آزمایش خاک و توصیه کارشناس صورت گیرد. بعنوان یک توصیه کلی، مقدار ۳۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم در هر هکتار مصرف شود. همچنین مواردی مانند pH خاک، بی‌کربنات آب آبیاری و درصد اهک خاک را باید در نظر گرفت. کلیه کودهای گوگردی رایج مانند آمونیوم سولفات، کلسیم سولفات، منیزیم سولفات بایستی قبل از کشت استفاده شود. به علاوه هر ۲ تا ۳ سال یکبار نیز این مراحل تکرار شود. مصرف آن در باغات با توجه به نوع و شرایط باغ و سن درخت می‌تواند بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰‌گرم برای هر درخت باشد. شما می‌توانید با کارشناسان organic-agri مشورت کنید و بر اساس نیازهای خاص منطقه و گیاهان، دستورالعمل‌های دقیقتری را برای شما ارائه دهند

شیوه های کوددهی- کودگوگرد
شیوه های کوددهی- کودگوگرد– بهسازان کشت

کود های گوگرد ۳ نحوه استفاده از گوگرد

نتیجه گیری  و نکات نهایی در مورد گیاهانی که به کود گوگرد نیاز دارند

عنصر گوگرد در اثر فعالیت باکتری‌های اکسید کننده مانند تیوباسیلوس به صورت سولفات در می آید. هر چه ذرات عنصر گوگرد ریزتر و توزیع آن در خاک یکنواخت تر باشد، سرعت اکسیده‌شدن گوگرد بیشتر خواهد بود. اکسیداسیون عنصر گوگرد موجب اسیدی شدن خاک گشته و به همین دلیل از آن دراصلاح خاکهای قلیائی استفاده می‌شود. اکسیده شدن گوگرد در حرارت و رطوبت مناسب حدود ۳ تا ۴ هفته طول می‌کشد. لذا برای قابل استفاده شدن گوگرد برای گیاه، مهیا کردن شروط (رطوبت، دما، مواد آلی) الزامی است. از سوی دیگر چون خاکهای کشاورزی کشور آهکی و شور هستند. بنابراین در اولویت قراردادن مصرف انواع کودهای سولفاتی بهسازان کشت مخصوصاً اوره با پوشش گوگردی که دارای خاصیت اسیدزایی نیز هستند، الزامی است.

سوالات متداول و پر تکرار در موضوع کود گوگرد

۱. چه گیاهانی به کود گوگرد نیاز دارند؟

برخی گیاهانی که به گوگرد نیاز دارند عبارتند از: سیر، کلزا، برنج، آفتابگردان، سیب زمینی، گوجه‌فرنگی، سبزیجات مانند کاهو و ریحان، و همچنین برخی از درختان میوه مانند آلو، هلو و زردآلو.

۲. چگونه می‌توانم تشخیص دهم که گیاهانم به کود گوگرد نیاز دارند؟

برای تشخیص نیاز گیاهان به گوگرد، می‌توانید به علائمی مانند رنگ زرد شدن برگ‌ها، رشد ضعیف، عدم توسعه صحیح سیستم ریشه و عدم تولید محصول توجه کنید. همچنین، آزمایش خاک و توصیه کارشناسان کشاورزی نیز می‌تواند به شما در تشخیص نیاز به کود گوگرد کمک کند.

۳. چه مقدار کود گوگرد باید استفاده کنم؟

مقدار استفاده از کود بستگی به نوع گیاه، نیاز خاک و شرایط محیطی دارد. به طور کلی، می‌توانید مقدار ۳۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم کود گوگرد در هر هکتار را در نظر بگیرید. با این حال، برای دقیق‌تر تعیین مقدار مناسب، بهتر است با کارشناسان organic-agri مشورت کنید.

موضوعچه گیاهانی به کود گوگرد نیاز دارند+ ۷ مزیت این کود  
نویسندهعلی اکبر اعتصامی
تاریخ۱۲ مهر ۱۴۰۲
شرایط برای قابل استفاده شدن گوگرد برای گیاه، مهیا کردنرطوبت، دما، مواد آلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.