کود گیاهان اپارتمانی

۵ دلیل عمده خرابی گیاهان حتی گیاه مناسب آپارتمان را بشناسید!!!

بیماری و خراب شدن گیاه - گیاه مناسب آپارتمان

گیاه مناسب آپارتمان، تا زمانی که یاد نگیریم چگونه با آن رفتار کنیم. تا از مشکلات و بیماری‌ها جلوگیری کنیم رویاندن گیاهان آپارتمانی لذت بخش نخواهد بود. با کود گیاهان اپارتمانی، آفات و بیماری‌های خاص را معمولاً نمی‌توان به طور غیرمنتظره دانست. در بیشتر مواقع، دلیل بیماری‌ها و مرگ گیاه مناسب آپارتمان، ناکافی بودن شدید عوامل مهم رشد است. با بالا بودن بیش از اندازه عواملی، از جمله نور، آب، گرما، رطوبت و مواد غذایی. برای حفظ گیاهان در موقعیت دلخواه، وظیفه اول ما این است که در انتخاب کود گیاهان اپارتمانی دقت کنیم. تا بهترین نوعی را انتخاب کنیم که با شرایط، برای گیاهان سازگار باشند. در ادامه این مقاله بهسازان کشت، راهنمایی‌های خوبی برای شما آمده است.

فهرست تصاویر

بیماری‌های گیاه آپارتمانی ۱کم آبی یا آّبیاری بیش از حد

بیماری‌های گیاه آپارتمانی ۲ شرایط هوایی گرم وخشک

بیماری‌های گیاه آپارتمانی ۳ لک شدن برگ گیاه

شرایط و دلایل بیماری و خراب شدن گیاه مناسب آپارتمان 

انتخاب و خرید گیاهان سالم به همراه کود گیاهان اپارتمانی و حمل آن از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر این کار را به درستی انجام ندهیم، ممکن است برگ‌ها، ساقه‌ها و گل‌های آنها دچار مشکل شوند. بنابراین باید علت بروز مشکلات گیاه مناسب آپارتمان را تشخیص داده و به سرعت اقدام کنیم. اگر زودتر دست به کار شویم، بسیاری از مشکلات را متوقف کنیم یا از تأثیرات آنها کاسته شود. تأخیر در درمان یا انتخاب راه حل نادرست می‌تواند منجر به مرگ گیاه مناسب آپارتمان شود. علاوه بر آن همه گیاهان گلدار به طور دائم در آپارتمان رشد نمی‌کنند. بنابراین، اگر گیاهی بعد از اتمام دوره گلدهی‌شان از بین رفتند. هرگز شما کوتاهی از شما سر نزده است.

 آبیاری بیش از اندازه یا کم آبی

 در زمستان، معمولاً دلیل اصلی مرگ گیاه مناسب آپارتمان، آبیاری بیش از حد آنهاست. وقتی برگ‌های گیاهان ریز می‌شوند، بسیاری از افراد فکر می‌کنند که گیاهان تشنه هستند. بنابراین بیشتر آب به آنها می‌دهند که گیاه را از بین می‌برد. هرگز نباید نشانه‌های کمبود آب و بیش‌آبی را با هم اشتباه کنید. هر دوی آنها می‌توانند منجر به پژمردگی و ریزش برگ گیاه مناسب آپارتمان شوند. آبیاری بیش از حد، ابتدا برگ‌ها را زردرنگ می‌کند. در حالی که از دید organic-agri کمبود آب و رطوبت برگ‌ها را چروکیده و قهوه‌ای می‌کند.

آبیاری بیش از اندازه - گیاه مناسب آپارتمان
آبیاری بیش از اندازه – گیاه مناسب آپارتمان – بهسازان کشت

بیماری‌های گیاه آپارتمانی ۱کم آبی یا آّبیاری بیش از حد

شب‌های سرد

اگر گیاه مناسب آپارتمان در شرایط متناوب سرما و گرما قرار گیرد، بر روی آن تأثیرات منفی خواهد گذاشت. نوسانات ناگهانی در دما به گیاه اسیب می‌رساند، نه هوای سرد. سرما ناگهانی مضر است و گیاهانی که در نزدیکی پنجره قرار دارند، آسیب بیشتری می‌بینند. در شب‌های سرد، هیچ‌گاه گیاه مناسب آپارتمان را بین پرده اتاق و شیشه پنجره قرار ندهید. اگر محیط سرد است و اتاق نیز بخاری یا شوفاژ ندارد، باید گیاهان را به وسط اتاق منتقل کنید.

سایر عوامل موجب ببیماری و خرابی زود هنگام گیاه مناسب آپارتمان  می‌شود

نور شدید آفتاب یا ناکافی بودن نور

 بعضی گیاهان نیاز دارند که در معرض نور مستقیم آفتاب قرار گیرند، اما بطوریکه که دمای هوا بالا نباشد. برخی گیاه مناسب آپارتمان گلدار مانند شمعدانی، در پشت پنجره‌های آفتاب‌روشن خوب رشد می‌کنند. اما باید در ماه‌های گرم تابستان، سطح خاک گلدان‌هایشان سایه داشته باشد نه آفتاب. از طرفی نور کم در اتاق‌های تاریک معمولاً گیاهان را از بین نمی‌برد. اما ممکن است باعث رشد ضعیف و عدم گلدهی آنها شود. در صورتی که گیاه مناسب آپارتمان را در مکان‌های تاریک نگهداری می‌کنید. از دید بهسازان کشت بهتر است آنها را به مدت دو هفته به جاهایی که نور به اندازه کافیبا شد ببرید.

 هوای خشک و گرم

 اگر اتاق را با شوفاژ یا بخاری گرم می‌کنید، هوای آن بی رطوبت می‌شود و شرایط برای گیاهان نامساعد می‌شود. در زمستان، این شرایط می‌تواند باعث مرگ گیاه مناسب آپارتمان شود پس باید که رطوبت هوای اتاق افزایش یابد. برای افزایش رطوبت هوا در اتاق، می‌توانید از روش‌هایی مانند استفاده از آب روی بخاری، قرار دادن ظروف آب در اتاق و استفاده از رطوبت‌سازهای الکتریکی استفاده کنید. این روش‌ها می‌توانند به حفظ رطوبت مناسب برای گیاه مناسب آپارتمان کمک کنند. تا آنها را از خشکی و خطر مرگ ناشی از کمبود رطوبت در محیط محافظت کنند.

هوای گرم و آفتاب مستقیم - گیاه مناسب آپارتمان
هوای گرم و آفتاب مستقیم – گیاه مناسب آپارتمان – بهسازان کشت organic-agri

بیماری‌های گیاه آپارتمانی ۲ شرایط هوایی گرم وخشک

خشکیدن ریشه یا خاک

 گیاه مناسب آپارتمان organic-agri در معرض خشک شدن قرار می‌گیرند که باعث مرگ گیاه شود. در صورتی که در اتاق پنجره باز باشد و دمای داخل اتاق بالاتر از دمای بیرون باشد. جریان هوای خشک وارد می‌شود که می‌تواند به گیاهان آسیب برساند. بنابراین، باید گیاهان را از مسیر مستقیم این جریان هوا دور کرد. همچنین، حفظ رطوبت خاک نیز بسیار مهم است، زیرا بی آبی می‌تواند باعث پژمردگی و مرگ گیاه مناسب آپارتمان شود.  پس همواره رطوبت خاک باید برسی شود.

برخی بیماری های شایع در گیاهان آپارتمانی و راه‌حل درمانی

 برگ های سوخته

علت اصلی بروز این مشکلات نور مستقیم زیاد، آبیاری بر روی برگ‌ها در هنگام تابش خورشید، کوددهی بالا است. قرار دادن گیاه در جلوی نور خورشید، به خصوص در روزهای تابستان، می‌تواند به گیاه مناسب آپارتمان آسیب‌ وارد کند. اکثر گیاهان آفتاب مستقیم را دوست ندارند و نیم‌سایه برای آنها بهترین عملکرد را در پی دارد. در صورت مشاهده برگ‌های سوخته، بهتر است گیاه را به مکان خنک‌تری ببرید و برگ‌های آسیب‌دیده را جدا‌کنید. همچنین، پس از نقل مکان به جای خنک‌تر، سعی کنید آبیاری گیاه را به طور منظم و بیشتر انجام دهید. تا عمل خنک شدن گیاه مناسب آپارتمان زودتر اتفاق بیافتد. همچنین، از دادن زیاد کود خودداری کنید چرا که این بیماری گیاهان را تشدید می‌کند.

قهوه ای شدن برگ ها به صورت لکه‌ای

نوعی بیماری قارچی است که علائم آن با پیداشدن لکه‌های سیاه با حلقه‌ای زرد رنگ در اطراف گیاه نمایان می‌شود. از نظر بهسازان کشت برگ‌هایی که عمرشان از ۲ هفته کمتر است بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند. این موضوع بیشتر در شرایط هوایی مرطوب اتفاق می‌افتد و در مناطقی که هوا خشک است اینگونه آفاتی مشاهده نمی‌شود. برای جلوگیری از لکه سیاه تا حد امکان از آبپاشی روی سطح برگ گیاه مناسب آپارتمان خودداری کنید. از آبیاری بیش از حد و هوای مرطوب و تاریک خودداری کنید.

لک شدن گیاه - گیاه مناسب آپارتمان
لک شدن گیاه – گیاه مناسب آپارتمان – بهسازان کشت

بیماری‌های گیاه آپارتمانی ۳ لک شدن برگ گیاه

نتیجه گیری و کلام پایانی در حفظ گیاهان آپارتمانی

در انتخاب گیاه مناسب آپارتمان، شرایط نور، آب، حرارت و رطوبت مورد نیاز آنها توجه کنید. گیاهانی را انتخاب کنید که با شرایط آپارتمان سازگار باشند. به گیاهان خود نیازمندی‌های منظم مانند آبیاری، تغذیه، و تعویض خاک بدهید. اما همچنین به این نکته توجه کنید که آبیاری بیش از حد و هوای مرطوب می‌تواند به بروز بیماری‌ها منجر شود. برگ‌های آلوده، زمینه‌ای برای رشد آفات و بیماری‌ها فراهم می‌کنند. آفات می‌توانند بیماری‌ها را منتقل کنند و به رشد گیاه مناسب آپارتمان آسیب برسانند. بنابراین، آفات را به محض تشخیص، با استفاده از روش‌های مناسب مانند استفاده از حشره‌کش‌های طبیعی یا شیمیایی کنترل کنید.

سوالات متداول و پر تکرار درباره بیماری گل و گیاهان آپارتمانی  

  • چرا لبه و کناره برگ های گیاهان قهوه ای و سوخته می‌شوند؟

 اگر لبه قهوه‌ای و حاشیه برگ‌ها سبز است، احتمالاً دلیل اصلی آن خشکی هوا است. همچنین ممکن است نوک برگ‌ها ضربه خورده باشند یا به دیوار یا پنجره مالیده شده باشند.

  • چرا گیاه مناسب آپارتمان به کندی رشد می کند یا اصلا رشد نمی کند؟

 در زمستان، این وضعیت برای همه گیاهان عادی است. اما در تابستان، دلیل احتمالی این موضوع می‌تواند پایین بودن مواد غذایی، آبیاری بیش از حد یا نور کم باشد. اگر این عوامل مصداق نداشته باشند و دما در حد مطلوب باشد، احتمالاً به تعویض گلدان و خاک گیاه نیاز دارد.

  • چرا گیاه مناسب آپارتمان گل نمی دهد؟

اگر گیاه به مرحله‌ای رسیده است که باید گل دهد، اما گل در آن ظاهر نمی‌شود، به چند عامل بستگی دارد. محتمل‌ترین دلیل از دید organic-agri، نور است. پایین بودن مقدار نور یا طول روز نامناسب می‌تواند باعث عدم ظهور گل شود. دلایل دیگر عبارتند از: بالا بودن مقدار مواد غذایی، خشکی هوا، حمله تریپس یا تعویض گلدان است.

موضوع۵ دلیل عمده خرابی گیاهان حتی گیاه مناسب آپارتمان را بشناسید!!!
نویسندهعلی اکبر اعتصامی
تاریخ۸ مهر ۱۴۰۲
عوامل موثر در سلامتی گیاهنور غیر مستقیم، آبیاری مناسب، عدم تغیر دمای شدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.