دسته‌بندی نشده

۴ روش ساده تولید گیاهان زینتی آپارتمانی + بهترین کود مصرفی برای آنها

روش های تولید و تکثیر - گیاهان زینتی آپارتمانی

گیاهان زینتی آپارتمانی گران قیمت، مهمترین عاملی است که باعث می‌شود شما از خرید گیاهان به تعداد زیاد منصرف شوید. در نتیجه موقع رفتن به بازار، تنها تعداد کمی گل و گیاه به همراه کود پلنت فید خریداری کنید. اگر به گل و گیاه علاقه‌مند هستید، احتمالاً این موضوع شما را ناراحت می‌کند. زیرا شما دوست دارید خانه‌تان را با گل و گیاه پر کنید. اما راه حل چیست؟! تکثیر گیاهان زینتی آپارتمانی می‌تواند راهی برای پر کردن فضای منزل با گل و گیاه باشد. در این مقاله، بهسازان کشت محتوای جامعی درباره تکثیر گیاهان زینتی آپارتمانی آماده‌کرده تا شما روش تولید گیاهان یاد بگیرید. سپس به کمک کود پلنت فید به راحتی گیاهان خود را‌ رشد دهید.

فهرست تصاویر

تولید و تکثیر گیاه ۱ ریشه دهی گیاهان در خاک

تولید و تکثیر گیاه ۲ استفاده از روش گیاهچه

تولید و تکثیر گیاه ۳ قلمه زدن

تکثیر گیاهان زینتی آپارتمانی یعنی چه؟ چگونه میتوان به این موضوع دست یافت؟

 تکثیر گیاه به معنای افزایش تعداد آن به روش غیر جنسی است. این روش معمولاً موفقیت‌آمیز و سریع است، زیرا نیازی ندارید گیاه را از مرحله بذر تا رشد کامل پرورش دهید. یکی از جذابیت‌های گیاهان این است که هر سلول آن‌ها قادر است عملکرد و ظاهر خود را تکرار کند. با جدا کردن یک نمونه از یک گیاه و فراهم‌کردن شرایط مناسب، می‌توانید یک گیاه کامل و جدید بدست آورید. بدیهی است که تکثیر گیاهان زینتی آپارتمانی همواره به موفقیت نمی‌انجامد. اما با صبر، آزمون و خطا و استفاده از کود پلنت فید می‌توانید درصد موفقیت را افزایش دهید. با تکثیر گیاه، می‌توانید آن را برای همیشه در اختیار داشته‌باشید. زیرا یک نسخه از همان گیاه خودتان را ایجاد‌کرده‌اید.

تکثیر و ریشه‌دهی در خاک بهتر است یا ریشه‌دهی در خاک؟

 ریشه‌دهی یکی از مراحل اساسی در تکثیر گیاهان زینتی آپارتمانی است که برای آن‌ها ریشه ایجاد می‌شود. هر قلمه یا گیاه جوان نیازمند ریشه است تا بتواند به صورت مستقل زندگی کند. از آنجایی که این قلمه‌ها یا گیاهان زینتی آپارتمانی جوان در ابتدا ریشه ندارند. باید شرایط مناسبی برای آن‌ها فراهم شود تا بتوانند ریشه بزنند. برای این منظور، می‌توانید گیاه را در خاک تازه کاشت کنید. یا آن را در یک ظرف پر از آب تمیز قرار دهید و هر‌چند روز آب آن را تعویض کنید. اما کدام روش بهتر است؟!

ریشه دهی در خاک و آب- گیاهان زینتی آپارتمانی
ریشه دهی در خاک و آب- گیاهان زینتی آپارتمانی – بهسازان کشت

تولید و تکثیر گیاه ۱ ریشه دهی گیاهان در خاک

به طور کلی، روش ریشه‌دهی در خاک گیاهان زینتی آپارتمانی منجر به کاهش مراحل تکثیر می‌شود. زیرا پس از ریشه‌دهی در خاک، نیازی به انتقال قلمه به خاک نیست. اما باید به خاطر داشت که ریشه‌دهی در خاک نیاز به مراقبت بیشتری دارد. باید از خشک شدن یا خیس شدن زیاد خاک جلوگیری کنید. از سوی دیگر، برخی گیاهان زینتی آپارتمانی برای ریشه‌دهی در آب مناسب نیستند و حتماً باید در خاک ریشه بزنند. همچنین، اگر گیاه را در ابتدا در آب نگهداری می‌کنید، باید پس از ظاهر‌شدن ریشه‌ها آن را در خاک بگذارید.

در هنگام جابجایی گیاه به خاک بدانید این کار حساسیت دارد و ممکن است به ریشه‌های شکننده آسیب برسانید. در کل، هر دوی این روش‌ها مزایا و معایب خود را دارند. شما باید با توجه به گیاهان زینتی آپارتمانی خود و شرایطی که دارید، روش مناسب را انتخاب کنید. همچنین، می‌توانید هر دوی این روش‌ها را به صورت همزمان انجام دهید تا ببینید کدام یک موفق‌تر است. در ادامه، در مورد روش‌های تکثیر گیاهان زینتی آپارتمانی بر اساس تجربیات organic-agri صحبت خواهیم کرد.

روش های تولید تکثیر گیاهان زینتی آپارتمانی، به سبک پاگیاه

بعضی گیاهان در کنار ساقه اصلی، یک گیاه کوچکتر به نام پاگیاه یا پاجوش رشد می‌کنند. این پاگیاه تمام ویژگی‌های گیاه مادر را دارد و تنها تفاوت آن اندازه کوچکتر است. تکثیر گیاهان زینتی آپارتمانی به این روش نیازمند دقت بالا است. زیرا گیاه کوچک باید دارای ریشه کافی باشد، زیرا اگر ریشه‌های آن کم باشد، گیاه نمی‌تواند زنده بماند. برای موفقیت در این روش، یک پاگیاه را انتخاب کنید که چند ماه عمر کرده و بزرگ شده باشد. وقتی پاگیاه به اندازه کافی رشد کرد، با استفاده از یک چاقوی تیز و استریل آن را از گیاه مادر جدا کرده، به گلدانی جدید با خاک تازه منتقل کنید.

برخی از گیاهان زینتی آپارتمانی که مناسب تکثیر به روش پاگیاه هستند:

  • تیلاندزیا
  • آلوئه ورا
  • آچوریا
  • هاوورتیا
  • پیله‌آی قاشقی
  • تاج کمالی
  • گلدان نقره‌ای

تکثیر گیاهان زینتی آپارتمانی با استفاده از روش گیاهچه

 بعضی گیاهان زینتی آپارتمانی گیاهچه‌هایی را روی برگ‌هایشان تولید می‌کنند. این گیاهچه‌ها نسخه کوچکتر گیاه بالغ هستند و می‌توانند به صورت مستقل زندگی کنند. برای جدا کردن گیاهچه‌ها، آن‌ها را از روی برگ یا ساقه جدا کرده و در گلدانی با خاک مناسب کاشت کنید. سپس به آن‌ها مراقبت کافی و آبیاری صحیح کنید تا بعد از چند هفته رشد کنند. با تجربه بهسازان کشت گیاهچه‌ها به دو شکل مختلف رشد می‌کنند. بعضی روی برگ یا ساقه ریشه می‌زنند و بعضی دیگر برای ریشه دادن نیاز به تماس با خاک دارند.

تکثیر به شیووه گیاهچه - گیاهان زینتی آپارتمانی
تکثیر به شیووه گیاهچه – گیاهان زینتی آپارتمانی – بهسازان کشت

تولید و تکثیر گیاه ۲ استفاده از روش گیاهچه

گیاهچه‌ها، اگر قبلاً ریشه داده باشند، آن‌ها را با دقت از گیاه اصلی جدا کرده و به خاک منتقل کنید. اما برای گیاهچه‌های گیاهان زینتی آپارتمانی که برای ریشه دادن نیاز به خاک دارندروش دیگیری وجود دارد. می‌توانید یک گلدان کوچک‌تر را در کنار گلدان اصلی قرار داده. سپس ساقه‌ای که دارای گیاهچه است را به سمت آن خم کنید تا گیاهچه با سطح خاک در تماس باشد. سپس گیاهچه شروع به ریشه دادن می‌کند و می‌توانید آن را از گیاه اصلی جدا کنید.

برخی از گیاهان که می‌توانید به روش گیاهچه آن‌ها را تکثیر کنید، به شرح زیراند:

  • ارکیده شاپرکی
  • پیله‌آی قاشقی
  • گندمی

روش های تکثیر گیاهان زینتی آپارتمانی به سبک قلمه زدن

در روش تکثیر گیاهان زینتی آپارتمانی با قلمه زدن ساقه یا شاخه، باید ساقه‌ی انتخاب شده قوی و سالم باشد. عموماً ساقه‌ای به طول ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر کافی است. بهتر است برش را از زیر گره ساقه گیاهان زینتی آپارتمانی و محل اتصال برگ به ساقه انجام دهید. دقت کنید که این برش را با یک قیچی تیز و تمیز انجام دهید تا ساقه له یا آلوده نشود. سپس برگ‌هاییکه مربوط به قسمت پایینی ساقه را ببرید. دقت کنید که هیچ‌گاه قلمه بریده شده را درمحلی تمیز قرار دهید. زیرا به شدت مستعد جذب آلودگی است.

  1.  تکثیر گیاهان زینتی آپارتمانی به روش قلمه زدن برگ

برای تکثیر برخی گیاهان از دید organic-agri، می‌توانید از طریق قلمه زدن برگ‌ها استفاده کنید. برای این کار، برگ‌های گیاه را با دست یا قیچی استریل شده جدا کنید. سپس به آن‌ها اجازه دهید برای مدتی تا محیط بریدگی خشک شوند. سپس برگ‌ها را به صورت عمودی در خاک یا آب قرار دهید. توجه کنید که اکثر بخش بریده شده برگ بیرون از سطح آب یا خاک باشد. تا پوسیدگی ایجاد نشود و همچنین بتواند فتوسنتز کند. تنها کافی است که چند سانتی‌متر از برگ داخل آب یا خاک باشد و تکیه گاه لازم را داشته باشد.

  • تکثیر گیاهان زینتی آپارتمانی با قلمه زدن ساقه یا شاخه

برای تکثیر بسیاری از گیاهان زینتی آپارتمانی، می‌توانید از طریق قلمه زدن ساقه یا شاخه آن‌ها استفاده کنید. برای این کار، در فصل بهار یا تابستان، یک ساقه بدون گل را انتخاب کنید. بلافاصله پس از بریدن بیشتر ساقه را در خاک جدید قرار دهید. اما اگر قلمه از خانواده کاکتوس‌ها یا ساکولنت‌ها باشد. باید قلمه را بین چند ساعت تا یک روز در بیرون از خاک استراحت داده و خشک شود. این کار باعث می‌شود قلمه شما کارا و تکثیرتان موفقیت‌آمیز باشد.

قلمه زنی گیاه - گیاهان زینتی آپارتمانی
قلمه زنی گیاه – گیاهان زینتی آپارتمانی – بهسازان کشت

تولید و تکثیر گیاه ۳ قلمه زدن

تولید گیاهان زینتی آپارتمانی به کاشت بذر

تکثیر گیاهان زینتی آپارتمانی از طریق بذر، ارزان‌ترین روش برای این‌کار است. اما متاسفانه گیاهان زینتی آپارتمانی کمی هستند که بتوانید آن‌ها را از طریق بذر تکثیر کنید. بزرگترین مشکل این روش، زمان طولانی‌تری است که برای رشد یک بذر نیاز است. تا به مرحله‌ای برسد که گیاه بالغ و دارای برگ یا گل شود. با این‌حال، این روش همچنان ارزش امتحان کردن را دارد. اگر گیاه فعلی شما بذر تولید کند، شما نیازی به هزینه کردن یا از دست دادن گیاه ندارید. می‌توانید به‌راحتی این روش را تجربه کنید.

در صورت داشتن یک گلخانه، در روش تکثیر گیاهان خانگی مزیت بزرگی وجود دارد. برای کاشت بذرها، باید خاک تازه و دمای متعادلی را برای آن‌ها فراهم کنید. این کار در گلخانه آسان‌تر است. پس از فراهم‌کردن شرایط، هنگامی که بذرها جوانه زده و به نهال تبدیل شدند، باید به آن‌ها دوچندان مراقبت کنید. زیرا این نهال‌های جوان در معرض آسیب قرار دارند و شکننده هستند. در نهایت، باید به نهال‌های گیاهان زینتی آپارتمانی زمان داده و رشد و بزرگ شدن آن‌ها را تماشا کنید.

گیاهانی که مناسب برای تکثیر از طریق کاشت بذر

  • ژربرا
  • مرغ بهشتی
  • داوودی
  • نخل مرداب

مناسب ترین کود برای گیاهان زینتی آپارتمانی و آپارتمانی چیست؟

کود‌های مایع بهسازان کشت بهترین کود برای رشد سریع گل و گیاه خانگی است. این کود، به خصوص برای گیاهان زینتی آپارتمانی مناسب است زیرا تغذیه کافی را به سیستم ریشه گیاه می‌رساند. می‌توانید مقدار استفاده از آن را بر اساس دوره رشد یا استراحت گیاه تنظیم کنید. این نوع کودها بیشتر برای تغذیه شاخه و برگ گیاهان استفاده می‌شود. می‌توان آن‌ها را به صورت اسپری بر روی گیاهان پاشید. استفاده از این نوع کودها باید در هوای خنک انجام شود تا گیاه از آفتاب سوختگی نشود. پودرهای قابل حل نیز با آبیاری به گیاه می‌رسند و می‌توانند به عنوان منبع تغذیه برای گیاه عمل کنند.

شرایط یک کود کامل گیاهان زینتی آپارتمانی

  1. کود حاوی اسیدهای آمینه باشد که باعث تجزیه و جذب بهتر مواد توسط ریشه می‌شود.
  2. قابل اختلاط با اکثر آفت کش‌ها به جز ترکیبات قلیایی باشد.
  3. حاوی کلات ریز مغذی‌های روی، آهن، منگنز، مس و عناصر برم و مولیبدن به صورت مایع باشد.
  4. حاوی عناصر N .P . K به صورت مساوی جهت رشد و نمو کلیه گونه‌های گیاهی باشد.

نتیجه گیری در موضوع تکثیر گیاهان با روش ها مختلف

در این مقاله، تلاش کردیم تا همه آنچه برای آشنایی با روش تکثیر گیاهان زینتی آپارتمانی لازم است را توضیح‌دهیم. اگر سوالی در ذهن شما وجود دارد یا نیاز به مشاوره تخصصی درباره گیاه خود دارید. می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاوره آنلاین گل و گیاه وبسایت ما مطرح کنید. کارشناسان گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. آنها مشکل شما را بررسی کرده و در صورت نیاز، غذای گیاه (کود)، سم و… را برای شما ارسال خواهند کرد. همچنین، اگر زمان یا تخصص کافی برای مراقبت از گیاهان زینتی آپارتمانی خود ندارید، می‌توانید از خدمات organic-agri استفاده کنید.

سوالات متداول برای تولید و تکثیر گیاهان زینتی آپارتمانی و آپارتمانی

 1. بهترین زمان برای برداشت قلمه چه زمانی است؟

برای برداشت قلمه‌های نرم، بهتر است از اواسط بهار تا اوایل تابستان است. برای قلمه‌های سخت، از اواسط پاییز تا اواسط زمستان اقدام کنید. همچنین، بهتر است این قلمه‌ها در صبح زود برداشت شوند. زیرا گیاهان زینتی آپارتمانی هنوز تازه و آب‌دار هستند و هوا هنوز خنک است.

۲. چقدر طول می‌کشد تا یک قلمه گیاهان زینتی آپارتمانی ریشه بزند؟

با توجه به نوع گیاهی که دارید، یک قلمه ممکن است بین ۲ تا ۴ هفته طول بکشد. ریشه دادن منظور این است که گیاه جدید حداقل ۲ تا ۵ سانتی‌متر ریشه داشته باشد.

۳. آسان‌ترین روش برای تکثیر گیاهان زینتی آپارتمانی چیست؟

ساده‌ترین روش برای تکثیر گیاهان زینتی آپارتمانی شامل کاشت بذر، تقسیم بوته و قلمه‌زدن است. روش‌های دیگر تکثیر گیاهان نیاز به دانش گیاهی و تجربه دارند. انجام آن‌ها توسط افراد مبتدی ممکن است به شکست منجر شود.

موضوع۴ روش ساده تولید گیاهان زینتی + بهترین کود مصرفی برای آنها
نویسندهعلی اکبر اعتصامی
تاریخ۲۹  مهر ۱۴۰۲
دپارتماناوج شید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.