هیومیک اسید

۵ دلیل برای استفاده از کود های زیستی در کشاورزی + معرفی انواع‌کود

کشت با کود مناسب - کود های زیستی

کود های زیستی، که همچنین به عنوان کود بیولوژیک شناخته می‌شود، از مواد طبیعی یا آلی تشکیل شده است. این کود همانند کود هیومیک اسید حاوی میکروارگانیسم‌های زنده مانند باکتری‌ها، قارچ‌ها و جلبک‌ها است. این خواص بهبود حاصلخیزی خاک و رشد گیاهان را تسهیل می‌کند. میکرو ارگانیسم‌هایی که در کود زیستی وجود دارند یک رابطه همزیستی سالم با گیاهان تشکیل می‌دهد. همچنین در جذب مواد مغذی، چرخه مواد مغذی و بهبود کلی سلامت خاک نقش مهمی دارند. هیومیک اسید به عنوان یک راهکار طبیعی و پایدار برای بهبود کیفیت خاک و افزایش عملکرد گیاهان استفاده می‌شود.  در این مقاله با بهسازان کشت به برسی اصولی کود های زیستی خواهیم پرداخت.

فهرست تصاویر

زیست کود ۱ تفاوت های کودها

زیست کود ۲ ویژگی ها کود

زیست کود ۳ انواع کود

کود های زیستی به چه نوع کودی گفته می‌شود؟

 کود های زیستی شامل تراکم بالایی از ارگانیسم‌های مفید خاکزی و یا مواد متابولیک هستند. این کود با یک ماده نگهدارنده ترکیب شده‌اند و به منظور تأمین مواد غذایی موردنیاز گیاهان تولید و استفاده می‌شوند. در واقع، هیومیک اسید به موادی گفته می‌شود که حاوی مقادیرکافی از یک یا چند‌نوع از میکروارگانیسم‌های مفید هستند. این میکروارگانیسم‌ها ابتدا کشت و تکثیر می‌شوند.  سپس به همراه مواد نگهدارنده خاص به صورت مایع یا خشک تهیه، بسته‌بندی و عرضه می‌شوند. میکروارگانیسم‌های موجود در این کودها مواد مغذی طبیعی خاک را بازیابی و ارتقا می‌بخشند. مواد آلی خاک را تشکیل می‌دهند. استفاده از کود های زیستی می‌تواند به پرورش سالم گیاهان کمک کند. در عین حال پایداری و سلامت خاک را افزایش دهد.

تفاوت کود ارگانیک و کود های زیستی در چه مواردی است؟

ترکیبات

 کودهای ارگانیک از منابع طبیعی مانند مواد گیاهی، کود حیوانی، کمپوست و سایر مواد زائد آلی به دست می‌آیند. این کودها حاوی ترکیبی از ترکیبات آلی هستند که شامل مواد مغذی ضروری مانند نیتروژن، فسفر، پتاسیم و ریزمغذی‌ها می‌شوند. همچنین، کود های زیستی حاوی میکروارگانیسم‌های زنده مانند باکتری‌ها، قارچ‌ها و جلبک‌ها هستند. این میکروارگانیسم‌ها روابط همزیستی مفیدی با گیاهان برقرار می‌کنند. در نتیجه بهبود جذب مواد مغذی و سلامت کلی گیاه را تسهیل می‌کنند. با استفاده از کود های زیستی organic-agri، می‌توان بهبود حاصلخیزی خاک و افزایش عملکرد محصولات را دست‌یابی کرد.

تفاوت کود ها - کود های زیستی
تفاوت کود ها – کود های زیستی– بهسازان کشت

زیست کود ۱ تفاوت های کودها

رهاسازی مواد مغذی و بهبود خاک

 کودهای‌ارگانیک بر خلاف کود های زیستی به طور طبیعی و به آرامی مواد مغذی را در طول زمان آزاد می‌کنند. بخاطر فعالیت میکروبی در خاک تجزیه خواهند شد. این فرایند تحت تأثیر عوامل محیطی مانند دما، رطوبت و میکروارگانیسم‌های خاک قرار می‌گیرد. کود های زیستی با بهبود کارایی جذب مواد مغذی و چرخه مواد مغذی در خاک همکاری می‌کنند. آن‌ها به جای ارائه محتوای مستقیم، مواد مغذی را به گیاهان با دسترسی بیشتر و بهبود جذب آن‌ها آزاد می‌کنند.

 کودهای ارگانیک همانند کود های زیستی با بهبود ساختار خاک، ظرفیت نگهداری آب و فعالیت میکروبی کمک می‌کنند. این کودها با افزایش محتوای مواد آلی در خاک منجر به افزایش جمعیت میکروبی مفید می‌شوند. در‌نتیجه به بهبود کیفیت خاک و افزایش توانایی آن در نگهداری آب و تأمین مواد غذایی برای گیاهان کمک می‌کنند. همچنین، کود های زیستی با افزایش در دسترس بودن مواد مغذی، نیتروژن در خاک را تثبیت میکند. یه علاوه موجب حل شدن فسفر و تقویت رشد ریشه، حاصلخیزی خاک و رشد گیاه را افزایش می‌دهند. این کود بهسازان کشت همچنین می‌توانند پاتوژن‌های موجود در خاک را سرکوب کنند. همچنین انعطاف پذیری گیاه را در برابر استرس‌های مختلف افزایش دهند.

سایر ویژگی های کود های زیستی با دیگر کودها

پایداری

کود های ارگانیک به طور کلی به عنوان یک جایگزین سازگارتر و پایدارتر برای کودهای شیمیایی مصنوعی در نظر گرفته می‌شوند. زیرا این کودها مواد زاید آلی را بازیافت می‌کنند و نیاز به استفاده از کودهای شیمیایی را کاهش می‌دهند. این عمل به طور کلی تأثیرات مثبتی بر زیست محیطی دارد. استفاده از کود های زیستی به کشاورزان در راستای کشاورزی پایدار کمک می‌کند. استفاده از کودهای ارگانیک به عنوان جایگزین کودهای شیمیایی مصنوعی، به حفظ محیط زیست کمک می‌کند.

ویژگی های کود - کود های زیستی
ویژگی های کود – کود های زیستی– بهسازان کشت

زیست کود ۲ ویژگی ها کود

محتوای مواد مغذی

 محتوای مواد مغذی در کودهای ارگانیک، به وسیله ترکیبات آلی و منابع مختلف، متفاوت است. این کودها در واقع غلظت بالایی از مواد مغذی را ندارند. اما با کمک تعامل با سیستم ریشه گیاهان، جذب مواد مغذی را تسهیل می‌کنند. به طور خلاصه، کودهای ارگانیک از مواد آلی تشکیل شده‌اند و با تجزیه مواد مغذی، آن‌ها را آزاد می‌کنند. از طرف دیگر، کود های زیستی حاوی میکروارگانیسم‌های زنده هستند. این مواد از طریق روابط همزیستی با گیاهان، دسترسی و جذب مواد مغذی را افزایش می‌دهند.

کود زیستی چه نوع هایی دارد و برای چه کشت‌هایی مناسب است؟

• کود زیستی ریزوبیوم organic-agri: شامل باکتری‌های تثبیت کننده نیتروژن است. این‌مواد گره‌های ریشه گیاهان حبوبات را تشکیل می‌دهند و نیتروژن اتمسفر را به شکل قابل استفاده برای گیاهان تبدیل می‌کنند.

• کود زیستی ازتوباکتر: حاوی باکتری‌های تثبیت کننده نیتروژن آزاتوباکتر است که به تثبیت نیتروژن در خاک کمک می‌کند.

• کود های زیستی حل کننده فسفات: شامل باکتری‌هایی مانند باسیلوس هستند که اشکال نامحلول فسفر را در خاک حل می‌کنند. سپس آن را برای جذب گیاه در دسترس قرار می‌دهند.

• کودهای زیستی آزاد کننده پتاسیم: شامل میکروارگانیسم‌هایی مانند باسیلوس هستند که پتاسیم را از موجود در خاک آزاد می‌کنند. سپس در دسترس بودن آن را برای گیاهان افزایش می‌دهند.

• کود های زیستی میکوریزا: شامل قارچ‌های میکوریز مفید مانند گلوموس هستند که با ریشه‌های گیاهان ارتباط همزیستی برقرار می‌کنند. در نتیجه جذب مواد مغذی و آب را بهبود می‌بخشند.

• کودهای زیستی باکتری‌های محرک رشد گیاه: شامل باکتری‌های مفید مانند گونه‌های باسیلوس هستند. رشد گیاه را از طریق مکانیسم‌های مختلف از جمله حل شدن مواد مغذی، تولید هورمون و سرکوب بیماری‌ها افزایش می‌دهند.

• کود های زیستی آزولا بهسازان کشت: شامل آزولا سرخس آبی و سیانوباکتری تثبیت کننده نیتروژن است. این مواد با هم نیتروژن اتمسفر را تثبیت می‌کنند و به باروری شالیزار کمک می‌کنند.

• کودهای زیستی جلبکی: شامل جلبک سبز آبی (سیانوباکتری‌ها) هستند که سیانوباکتری‌های تثبیت کننده نیتروژن را در بر می‌گیرند. به علاوه به حاصلخیزی خاک کمک می‌کنند و مواد مغذی گیاه را تامین می‌کنند.

انواع کود - کود های زیستی
انواع کود – کود های زیستی– بهسازان کشت

زیست کود ۳ انواع کود

کاربرد کود زیستی چیست؟ تاثیرات این کود بر خاک چیست؟

 کود های زیستی به صورت مستقیم بر روی خاک یا بر دانه‌ها و ریشه‌های گیاهان تاثیر می‌گذارند. روش‌های کاربرد این کودها ممکن است بسته به نوع کود زیستی و محصول خاصی که کشت می‌شود، متفاوت باشد. درمان بذرها با کود های زیستی قبل از کاشت می‌تواند به ایجاد میکرو ارگانیسم‌های مفید در ناحیه ریشه کمک کند. همچنین به تعامل اولیه بین گیاه و میکروب کمک کند. همچنین، کود های زیستی را می‌توان مستقیماً روی خاک استفاده کرد و با آن مخلوط کرد. ریشه‌های گیاه را می‌توان قبل از پیوند در یک سوسپانسیون کود زیستی فرو برد. تا از تماس مستقیم بین میکرو ارگانیسم‌های مفید و سیستم ریشه مطمئن شود. همچنین، محلول‌های کود زیستی را می‌توان به آب آبیاری اضافه کرد.

نتیجه گیری در موضوع استفاده از کود های زیستی

کشاورزان عزیز، لطفاً به نکته organic-agri توجه داشته باشید!!! برای تولید پایدار و منطقی، بهتر است از تلفیق کود های زیستی و شیمیایی استفاده کنید. این به معنای جایگزینی کامل کودهای شیمیایی با کود های زیستی نیست. بلکه استفاده همزمان از این دو نوع کود است. کود های شیمیایی دارای مواد ضروری و مورد نیاز گیاه هستند. باید از آنها را در برنامه کوددهی زمین خود استفاده کنید. از طرف دیگر، کود های زیستی (میکروبی) باعث حلالیت و جذب بیشتر عناصر شیمیایی می‌شوند. بنابراین، بهتر است این دو نوع کود را همزمان و به تناسب مناسب استفاده کنید. با تلفیق این کود می‌توانید حاصلخیزی خاک، رشد و عملکرد بهتر گیاهان و حفظ تعادل زیستی خاک را دست یابید.

سوالات متداول در رابطه با چگونگی استفاده از کود های زیستی

۱. چه نوع کود های زیستی‌ برای کشاورزی وجود دارد؟

کودهای زیستی شامل کودهای آلی مانند کود کمپوست، کود حیوانی و کودهای گیاهی مانند کود سبز و کود جلبکی است. همچنین، میکروارگانیسم‌های مفید مانند باکتری‌ها و قارچ‌ها نیز به عنوان کود زیستی استفاده می‌شوند.

۲. چگونه می‌توان کودهای زیستی را در خاک اعمال کرد؟

 کود های زیستی می‌توانند به صورت مستقیم روی خاک پاشیده شوند یا با خاک مخلوط شوند. همچنین، می‌توان آنها را به صورت محلول در آب آبیاری اضافه کرد. سپس از طریق سیستم‌های آبیاری قطره‌ای به ریشه گیاهان رساند.

۳. زمان استفاده از کودهای زیستی در کشاورزی چگونه است؟

زمان استفاده از کود های زیستی ممکن است بسته به نوع کود و نیازهای گیاهان متفاوت باشد. برخی از کودهای زیستی می‌توانند قبل از کاشت بذرها یا پیوند گیاهان استفاده شوند. در حالی که برخی دیگر ممکن است در طول فصل رشد گیاهان به صورت مکرر استفاده شوند.

موضوع۵ دلیل برای استفاده از کود های زیستی در کشاورزی + معرفی انواع‌کود
نویسندهعلی اکبر اعتصامی
تاریخ۲۲ مهر ۱۴۰۲
کاربرد کود زیستیدسترسی مواد مغذی به گیاه، حاصلخیزی خاک و رشد سریع گیاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.