کود هیومیک اسید یکی از پرکاربردترین کودها در کشاورزی است. این کود مزایای زیادی دارد. می تواند کیفیت خاک و محصول را بالا ببرد. می تواند گیاه را مقاوم کند. همچنین جذب مواد مغذی را افزایش دهد. بسیاری از گیاهان در جذب عناصر غذایی مشکل دارند. اینجاست که کود هیومیک اسید به کار آن ها می آید. این کود را می توان در مراحل مختلف رشد و به صورت های مختلف استفاده کرد. امروز در مورد این کود و ویژگی های آن صحبت می کنیم. در نهایت برای دریافت مشاوره در مورد استفاده از این کود می توانید با ما در ارتباط باشید.

هیومیک اسید چیست؟

هیومیک اسید در واقع بقایای تجزیه شده ی مواد ارگانیک یا آلی است. هیومیک اسید در حقیت ترکیب پیچیده ای از اسیدهای متفاوت قابل حل در محلول آلکالین است. مرغوب ترین محصولات هیومیک اسید در ته نشست های خیلی قدیمی در زمین های مرطوب تولید می شوند. این ته نشست ها از اجساد گیاهان و حیوانات تشکیل شده اند. برخی از این ته نشست ها به سطوح بالاتر می آیند. این باعث می شود دوباره با اکسیژن تماس پیدا کنند. این موضوع به شدت به تولید هیومیک اسید کمک می کند.

در حال حاضر، فعالیت های انسانی باعث کم ارزش شدن و آلودگی خاک شده است. این فعالیت های انسانی مواد آلی مفید موجود در خاک را ازبین می برد. بنابراین نیاز است که با استفاده از کودهای مناسب این کمبود مواد آلی را جبران کنیم. یکی از این کودهای مفید برای خاک، کود هیومیک اسید است. این کود باعث می شود کمبودهای خاک جبران شود. علاوه بر آن مزایای زیاد دیگری نیز برای خاک دارد که در بهسازان کشت آن ها را بررسی می کنیم.

مزایای مصرف کود هیومیک اسید

کود هیومیک اسید باعث افزایش جذب مواد مغذی و افزایش ظرفیت نگه داشتن خاک در آب می شود. همچنین باعث بهبود ساختار کلی خاک و تحریک فعالیت های میکروبی (میکرو ارگانیسم ها) می شود. کود هیومیک اسید PH خاک را تنظیم می کند. این کود باعث حذف مواد سمی از خاک می شود و گیاه را در برابر آفات و بیماری ها مقاوم می کند. علاوه بر همه ی این موارد، کود هیومیک اسید جوانه زنی را نیز افزایش می دهد. همچنین رشد ریشه را افزایش می دهد که باعث افزایش حجم محصول می شود.  

کود هیومیک اسید ظاهر گیاه را نیز بهتر و سرزنده تر می کند. برخی از هیومیک اسید ها همچنین شامل پتاسیم است. پتاسیم یکی از عناصر مهم و ضروری گیاه است. بنابراین استفاده از کود هیومیک اسید می تواند سرعت فتوسنتز را افزایش دهد. کود هیومیک اسید می تواند اثرات منفی شوری خاک را نیز کاهش دهد. با استفاده از این کود، باقیمانده سموم آفت کش کاهش پیدا می کند. همچنین از تجمع ذرات فلزی سنگین جلوگیری می شود. در organic-agri در مورد نحوه ی مصرف و زمان مصرف این کود صحبت خواهیم کرد.

نحوه مصرف کود هیومیک اسید

کود هیومیک اسید را می توان در خاک یا به صورت محلول پاشی استفاده کرد. وقتی کود هیومیک اسید در خاک استفاده شود، جذب مواد مغذی را افزایش می دهد. مواد مغذی در واقع از خاک جدا می شوند و به هیومیک اسید می چسبند. سپس مولکول های هیومیک اسید این مواد را به ریشه انتقال می دهند. این کار باعث می شود جذاب مواد برای گیاه راحت تر شود. برای استفاده از کود هیومیک اسید در خاک می توان از نوع پودری یا مایع آن استفاده کرد. استفاده از این دو نوع در سیستم آبیاری بسیار موثر خواهد بود.

نحوه مصرف - کود هیومیک اسید

کود هیومیک اسید را می توان به صورت محلول پاشی نیز استفاده کرد. کود هیومیک اسید باعث افزایش نفوذ پذیری دیواره سلولی گیاهان می شود. اگر نفوذ پذیری افزایش پیدا کند، غشاهای سلولی راحت تر به گیاه وارد می شوند. استفاده از کود هیومیک اسید به صورت محلول پاشی می تواند به این موضوع کمک کند. استفاده از کود هیومیک اسید به صورت چالکود، بذر مال و دستپاش کردن نیز رایج است. روش بذرمال و دستپاشی برای کشت های دیمی استفاده می شود.

کود هیومیک اسید مایع

کود هیومیک اسید مایع طرفداران زیادی دارد. چون استفاده از آن بسیار راحت است و همچنین جذب سریعی دارد. کود هیومیک اسید مایع را می توان در آبیاری استفاده کرد. یا اینکه به صورت محلول پاشی مورد استفاده قرار داد. بهتر است از کودی استفاده شود که  میزان انحلال آن در آب باید ۱۰۰ درصد باشد. کود هیومیک اسید مایع نباید هنگام تزریق به خاک ایجاد رسوب کند. به طور کلی باید استانداردهای سازمان های مربوطه در تولید آن رعایت شده باشد.

کود هیومیک اسید پودری

یکی دیگر از انواع کود هیومیک اسید، کود هیومیک اسید پودری است. این نوع از کود هیومیک اسید نیز طرفداران زیادی دارد. این کود می تواند به راحتی در آب حل شود. از این رو امکان استفاده به صورت آبیاری یا محلول پاشی را به سادگی دارد. همچنین نکته ی مهم در مورد این نوع کود، درصد خلوص بالای آن است. کود هیومیک اسید پودری بین ۳۰ الی ۹۰ درصد خلوص دارد.  . بهتر است این کود را به صورت آبیاری استفاده کنید. اما محدودیتی در استفاده به صورت محلول پاشی نیز وجود ندارد.

کود هیومیک اسید گرانوله

کود هیومیک اسید گرانوله از لحاظ فیزیکی شبیه به ساچمه های ریز است. اسید هیومیک گرانوله، نوع فراوری نشده و خام کودهای هیومیکی است. اسید هیومیک گرانوله در واقع همان سنگ لئوناردیت معدنی است. این سنگ قابلیت انحلال پذیری در آب را ندارد. همچنین به سختی جذب خاک می شود. این موضوع باعث شده که نوع گرانوله ی اسید هیومیک، کیفیت پایین تری داشته باشد. به همین علت گرایش کشاورزان بیشتر به سمت نوع پودری و مایع آن است. کود اسید هیومیک گرانوله باید به صورت چالکود استفاده شود. این کود باید نزدیک به ریشه ی گیاه قرار بگیرد تا بتواند جذب شود.

قیمت کود هیومیک اسید

قیمت کود هیومیک اسید به موارد مختلفی بستگی دارد. مثلا اینکه کود مایع، پودری یا گرانوله باشد در قیمت آن ایجاد تفاوت می کند. همچنین حجم کود قیمت را متفاوت می کند. امروزه در بازار برندهای مختلفی وجود دارند که این کود را تولید می کنند. قیمت کود هیومیک اسید در کارخانه های مختلف نیز می تواند متفاوت باشد. درصد خلوص کود نیز موضوع موثر بعدی در قیمت آن است. هر چه درصد خلوص کود هیومیک اسید بالاتر باشد قیمت آن نیز بالاتر است.

خرید کود - کود هیومیک اسید

خرید کود هیومیک اسید

بهسازان کشت امکان خرید بهترین و مرغوب ترین کود هیومیک اسید را برای شما فراهم کرده است. کافی است با ما از طریق شماره تماس ها در ارتباط باشید. ما خرید این کود را برای شما آسان خواهیم کرد. شرکت بهسازان کشت تامین کننده هیومیک اسید امریکایی با ۹۵ درصد خلوص است که از کیفیت بالایی برخوردار است برای خرید هیومیک اسید امریکایی شوک می توانید از بخش محصولات وبسایت قیمت این محصول را مشاهده کنید.  یا با کارشناسان فروش شرکت تماس بگیرید.

بهترین کود هیومیک اسید وارداتی

مرغوب ترین معادن لئوناردیت باکیفیت در کشور امریکا قرار دارد استخراج و فراوری هیومیک اسید با تکنوۀوژی های روز دنیا در امریکا انجام می شود و یکی از کشورهای صاحب نام در تولید اسید هیومیک های باکیفیت است. یکی از بهترین مارک های کود هیومیک اسید متعلق به برند شوک است. این برند نیز در کشور آمریکا فعالیت می کند. درصد خلوص کود هیومیک اسید برند شوک، ۹۵ درصد است. این درصد بالایی برای کود هیومیک اسید به حساب می آید. این درصد در بالا رفتن کیفیت کود تاثیر زیادی دارد. کود های بمب و جنریت نیز از برندهای پیشرو در زمینه ی تولید کود هیومیک اسید هستند.

هیومیک اسید آمریکایی شوک

همانطور که قبلا در organic-agri گفتیم، برند آمریکایی شوک یکی از بهترین برند ها در زمینه ی تولید کود است. این برند، کود هیومیک اسید را با درصد خلوص ۹۵ درصد تولید می کند. این درصد خلوص درصد بسیار مناسبی است. این درصد می تواند کمبودهای خاک را به سرعت جبران کند. کود هیومیک اسید ۹۵ درصد شوک در حجم های مختلفی تولید می شود. بنابراین انتخاب حجم مناسب برای خرید آن آسان خواهد بود. قیمت به صرفه ی این کود نیز از ویژگی های خوب آن است. شما می توانید این کود را از وبسایت بهسازان کشت خریداری کنید. همچنین می توانید برای خرید آن با ما تماس بگیرید.

بهترین کود هیومیک اسید ایرانی

یکی از بهترین کودهای ایرانی با منبع آلی هیومیک اسید، کود ورانو است. این کود از یک برند ایرانی است که کیفیت آن قابل مقایسه با نمونه های خارجی می باشد. کود ورانو در نمونه های پنج لیتری تولید می شود. این کود حاوی ۷۰ درصد هیومیک اسید است که برای خاک های ایران مناسب است. کود ورانو همچنین شامل یک درصد فولویک اسید و ۳ درصد پتاسیم محلول در آب است. این کود قیمت مناسبی دارد و تهیه ی آن به صرفه است. این کود به صورت مایع تولید می شود. بنابراین برای استفاده در آبیاری و محلول پاشی مناسب است.

هیومیک اسید برای چه گیاهانی مناسب است

مصرف هیومیک اسید هیچ گونه محدودیتی ندارد. این کود را می توان برای تمام گیاهان باغی، گلخانه ای، صیفی، سبزی و گل استفاده کرد. البته این به شرط آن است که شرایط گیاه برای استفاده از هیومیک اسید مناسب باشد. برای مثال درختان میوه چون تولید محصول دارند، نیاز به تناژ بالایی از مواد غذایی پیدا می کنند. امروزه برداشت از خاک باغات عمدتا به صورت غیر اصولی انجام می شود. همین موضوع باعث می شود که عناصر غذایی موجود در خاک کاهش پیدا کنند. هیومیک اسید کودی است که به افزایش و جذب عناصر غذایی کمک می کند.

هیومیک اسید برای گیاهان آپارتمانی نیز بسیار مفید است. خاک گیاهان آپارتمانی محدود است. به همین علت کمبود عناصر غذایی پیدا می کنند. با توجه به آمارها، گیاهان آپارتمانی بیشترین میزان هیومیک اسید را مصرف می کنند. قبلا در مورد مزایای هیومیک اسید کاملا صحبت کردیم. هیومیک اسید کیفیت خاک و محصول را بالا می برد. به همین علت در میان کشاورزان طرفداران زیادی دارد. اکثر کشاورزان برای بهبود کیفیت محصولاتشان به سراغ این کود می روند. هیومیک اسید همچنین مقاومت گیاهان را بالا می برد. این باعث می شود ضررهای ناشی از سرما و گرما و آفات کمتر شود. 

کود هیومیک اسید برای گندم

همانطور که توضیح دادیم، فعالیت های نادرست باعث کم شدن ارزش خاک شده است. همچنین شخم زدن های نامناسب و مصرف بی رویه کود های شیمیایی نیز باعث تشدید این اتفاق گشته است. هیومیک اسید قبلا در خاک به صورت طبیعی تولید می شد. اما با توجه به ضرر های وارد شده، امروزه باید آن را به صورت کود به خاک اضافه کنیم. گندم نیز مانند سایر گیاهان و یا شاید حتی بیشتر از بقیه به هیومیک اسید نیاز دارد. هیومیک اسید گندم را در مقابل شرایط نامساعد مقاوم می کند. همینطور طول خوشه های گندم را افزایش می دهد. با مصرف هیومیک اسید تعداد پنجه های بارور گندم نیز زیاد می شود.

در مورد گندم، اگر هیومیک اسید به شکل بذرمال استفاده شود موجب افزایش جوانه زنی بذرهای گندم می شود. منظور از بذرمال کردن، غوطه ور کردن بذرها در محلول هیومیک اسید است.این کار باید قبل از کاشت بذرها انجام شود. میزان غلظت محلول به نوع اسید هیومیکی که استفاده می شود بستگی دارد. بذرمال باید به گونه ای باشد که بذرها کاملا خیس شوند. سپس باید آن ها را در سایه و در دمای نسبتا خشک و خنک قرار دهید.

کود هیومیک اسید برای گیاهان اپارتمانی

گیاهان آپارتمانی می توانند نیاز زیادی به هیومیک اسید داشته باشند. هیومیک اسید باعث اصلاح خاک و جذب بهتر عناصر غذایی  می شود. به همین علت می تواند تاثیر مفید زیادی روی گیاهان آپارتمانی داشته باشد.  . هیومیک اسید برای همه ی گیاهان آپارتمانی مناسب است. از این رو می توان به عنوان یک کود تقویتی مناسب از آن به راحتی استفاده کرد. حتی کاکتوس ها نیز می توانند از این نوع کود استفاده کنند. کاکتوس گیاه مناسب مناطق خشک است. چون در خانه نگهداری می شوند بهتر است از هیومیک اسید برای آن ها استفاده شود تا رشد خوبی داشته باشند.

کود پسته - کود هیومیک اسید

مقدار مصرف هیومیک اسید برای گیاهان آپارتمانی مختلف می تواند متفاوت باشد. این مقدار به نوع کود، روش مصرف و میزان توصیه شده روی بسته بندی بستگی دارد. مایع یا پودری یا گرانوله بودن هیومیک اسید نیز نحوه ی مصرف آن را متفاوت می کند. در مورد شیوه ی استفاده از این سه نوع کود قبلا توضیح داده ایم. فقط باید توجه کنیم که این کود رنگ تیره ای دارد. در صورت محلول پاشی روی گیاهان آپارتمانی می تواند ظاهر زشتی به آن ها بدهد. بهترین طرز استفاده به صورت آبیاری است. بهترین زمان مصرف نیز به صورت دو ماه یک بار است.

کود اسید هیومیک در پسته

هیومیک اسید بر ساختار خاک تاثیر می گذارد و آن را نرم می کند. این باعث می شود رشد عمودی ریشه زیاد شود. به طور کلی، کمبود مواد غذایی در خاک باعث می شود کیفیت پسته پایین بیاید. پسته از محصولات مهمی است که در کشور ما تولید می شود. به همین علت کیفیت آن مهم است. استفاده از کودهای مناسب مخصوصا هیومیک اسید می تواند در بالا بردن کیفیت پسته موثر باشد. هیومیک اسید مثل یک محرک زیستی عمل می کند و میزان رشد پسته و کیفیت آن را زیاد کنیم.

در ایران، پسته در مناطق خاصی کاشته می شود. متاسفانه خاک اکثر این مناطق شور است. هیومیک اسید می تواند به کاهش شوری خاک این مناطق کمک کند. قبلا گفتیم که هیومیک اسید ساختار خاک را اصلاح می کند. این یعنی می تواند باعث جلوگیری از تلفات آب و مواد مغذی شود. هیومیک اسید همچنین ظرفیت نگهداری آب را در خاک افزایش می دهد. به همین علت استفاده از هیومیک اسید می تواند خطر خشکسالی و کم آبی را کاهش دهد.

هیومیک اسید عناصر غذایی مناسب برای درختان را در خاک نگه می دارد. و در اختیار ریشه گیاه قرار می دهد این یعنی کاهش آبشویی که موضوع بسیار مهمی در کشاورزی است. هیومیک اسید همچنین می تواند ارزش غذایی محصول را بالا ببرد. این یعنی درجه یک شدن پسته و در نهایت فروش بهتر پسته در بازار. استفاده از هیومیک اسید باعث بالا رفتن ضخامت دیواره های سلولی می شود. این امر زمان انبارداری و نگهداری آن ها را افزایش می دهد. این کود همچنین آنزیم های گیاهی را تحریک می کند و تولید آن ها را زیاد می کند.

بهترین زمان مصرف هیومیک اسید

به طور کلی از این کود در تمام زمان های رشد می توان استفاده کرد. اما برخی از تحقیقات نشان داده اند که بهترین زمان مصرف این کود، ابتدای فصل رشد است. یعنی درست قبل از بیدار شدن درختان از خواب زمستانه باید از کود هیومیک اسید استفاده کرد. استفاده از کود مناسب در این مرحله بسیار مهم است. چون درختان تازه از خواب زمستانه بیدار می شوند و نیاز به مواد غذایی تازه دارند. هیومیک اسید در این مرحله باعث بالا رفتن جذب عناصر غذایی می شود. این یعنی تقویت گیاه و تولید محصولات با کیفیت در فصل بعدی رشد.

در زمان تشکیل میوه نیز می توان از این کود استفاده کرد. در این زمان درخت در حال تولید محصول است. یعنی دارد مواد غذایی موجود در خودش را به محصولاتش می بخشد. بنابراین باید عناصر غذایی جایگزین شوند. توضیح داده ایم که هیومیک اسید تاثیر زیادی در بالا بردن جذب مواد غذایی دارد. بنابراین استفاده از این کود را باید در دستور غذایی درختان قرار دهیم. پس از برداشت محصول نیز می توان از این کود استفاده کرد. حتی زمان کاشت بذر نیز مناسب برای استفاده از هیومیک اسید است. 

برنج - گود هیومیک اسید

زمان مصرف هیومیک اسید در برنج

برای برنج در سه زمان متفاوت می توان از این کود استفاده کرد. اولین مرحله قبل از کاشت برنج است. برای استفاده از هیومیک اسید قبل از کاشت باید از روش بذر مال استفاده کرد. در واقع بذرها را قبل از استفاده و در خزانه، آغشته به هیومیک اسید می کنیم. این کار باعث کاهش استرس گیاه می شود. مرحله ی دوم زمان ساقه دهی برنج است. مرحله ی سوم نیز قبل از خوشه دهی گیاه است. در این دو مرحله می توانیم به صورت آبیاری یا محلول پاشی از این کود استفاده کنیم. در نهایت نتیجه ی این کوددهی ها، محصول با کیفیت بالاتر و بهتر خواهد بود.

زمان مصرف هیومیک اسید در درختان میوه

در درختان میوه نیز هیومیک اسید را می توان در تمام مراحل رشد استفاده کرد. اگر در زمان بیدار شدن درختان از خواب زمستانه استفاده شود به بازیابی مواد مغذی کمک می شود. یکی دیگر از بهترین زمان ها برای کوددهی به درختان میوه، زمان حجم گیری میوه است. در این زمان میوه ها در حال درشت شدن هستند. بنابراین درخت بیشترین نیاز به مواد مغذی را پیدا می کند. هیومیک اسید این مواد مغذی را در اختیار درخت قرار می دهد. بنابراین میوه های درشت تر و خوش عطر تر و خوش مزه تر خواهیم داشت.

زمان مصرف هیومیک اسید برای گندم

در مورد گندم، باید قبل از مصرف کود، بررسی هایی انجام شود. باید شرایط محیطی منطقه مورد بررسی قرار بگیرد. همچنین نیازهای خاک و گیاه باید مد نظر ما باشد. به طور کلی بهترین زمان مصرف هیومیک اسید برای گندم، مرحله ی رشد و توسعه ی گیاه در ابتدای فصل رشد است. مرحله ی اولی که برای مصرف این کود مناسب است، زمان کاشت دانه ی گندم است. مرحله ی دوم زمان شکوفه دهی گندم است. مرحله ی سوم نیز زمان تشکیل میوه ی گندم است.

نتیجه گیری در مورد مصرف کود هیومیک اسید

هیومیک اسید یکی از معجزاتی است که تولید آن تحول زیادی در کشاورزی ایجاد کرده است. این کود از بقایای پسماندهای آلی به دست می آید. قبلا خاک به طور طبیعی این ماده ی آلی را شامل می شد. اما امروزه با توجه به بهره وری های غلطی که از خاک شده این اتفاق دیگر نمی افتد. نیاز است که با کوددهی کمبود هیومیک اسید جبران شود. این کود به سه صورت مایع، پودری و گرانوله تولید می شود. هر سه نوع آن بسته به شرایط می توانند کاربرد خود را داشته باشند. برای تهیه ی بهترین کود می توانید با کارشناسان organic-agri در ارتباط باشید.