کود شوک

بهترین کود درخت میوه در مراحل مختلف رشد

وقتی صحبت از کود دهی درخت میوه به میان می آید، گزینه های زیادی برای انتخاب وجود دارد. می‌توانید از کودهای مایع یا جامد استفاده کنید و انواع مختلفی برای انتخاب وجود دارد. اما بهترین کود برای درخت میوه شما چیست؟ این گیاه نیست که بارور می شود، بلکه خاک است: بدون خاک، هیچ گیاهی رشد نمی کند. تمام مواد مغذی فقط از طریق ریشه گیاه به صورت محلول قابل جذب هستند. یکی از  کود های باکیفیت برای کوددهی درختان میوه کود۱۰ ایکس شوک است. کود ۱۰ ایکس شوک در کیفیت طعم ورنگ میوه بسیار تاثیرگذار است. در این مقاله بهسازان کشت می توانید همه چیز را در مورد انواع کود و اینکه بهترین فصل سال برای کوددهی چیست بخوانید.

چرا کود دهی درخت میوه  ضروری است؟

درختان میوه برای رشد مناسب و تولید میوه نیاز به تغذیه دارند. کود دهی درخت میوه تضمین می کند که درخت مواد مغذی مناسب را دریافت کرده و می تواند جذب کند و آن را سالم و پربار نگه می دارد. کود ۱۰ ایکس شوک در درشت شدن و کیفیت محصولات بسیار تاثیرگذار است. علاوه بر این، کود دهی درخت میوه نیز مهم است زیرا درخت سالم تر و کمتر مستعد ابتلا به بیماری ها است.

کود دهی صحیح و مناسب گیاهان کشت شده، از جمله درختان میوه ما، به این آسانی نیست. پس از همه، همه عناصر باید به مقدار مناسب و به نسبت مناسب اداره شوند. مواد مغذی نیز باید در زمان مناسب وجود داشته باشند.

فواید کود دهی درخت میوه در یک نگاه:

خاک مواد مغذی اضافی دریافت می کند و بهبود می یابد.

میوه ها سریعتر رشد می کنند و سریعتر رشد می کنند.

میوه های بیشتری در درخت دریافت خواهید کرد.

درختان میوه ای که هرگز بارور نمی شوند بیشتر در معرض بیماری ها هستند.

مواد مغذی که در خاک وجود ندارند از طریق کوددهی اضافه می شوند.

درختان میوه بیشتر شکوفا می شوند.

کود دهی باغ - کوددهی درخت میوه

کود دهی باغ – کوددهی درخت میوه

بهترین زمان برای کود دهی درخت میوه چه زمانی است؟

بهترین زمان از سال برای کود دهی درخت میوه در بهار، در ماه اسفن و فروردین است. در این دوره درختان میوه بیشترین مواد مغذی را دریافت می کنند که آن ها را سالم و پربار نگه می دارد. پس از لقاح، درخت وقت دارد تا مواد مغذی لازم برای گلدهی و رشد میوه ها را جذب کند.

چه نوع کودهایی وجود دارد؟

دو نوع کود برای کود دهی درخت میوه وجود دارد: کود مایع و جامد. کودهای مایع به سرعت عمل می کنند، در حالی که کودهای جامد به آرامی حل می شوند و توسط خاک جذب می شوند.

کودهای مایع:

کودهای مایع به راحتی قابل استفاده هستند و اطمینان حاصل می کنند که مواد مغذی به سرعت توسط درخت جذب می شوند. از آنجا که لازم نیست ابتدا مانند گرانول ها حل شود، تأثیر سریع تری دارد. کود باید مستقیماً روی خاک اعمال شود.

گرانول کود:

گرانول کود (گرانول کود گاوی) یک کود آلی است که کیفیت و ساختار خاک را بهبود می بخشد. گرانول ها به آرامی حل می شوند و به تدریج مواد مغذی موجود را آزاد می کنند. توصیه می کنیم این کود را انتخاب کنید. گرانول کود برای استفاده در ترکیب با درخت میوه ایده آل هستند. به این ترتیب درخت تمام مواد مغذی لازم را دریافت می کند و بنابراین می تواند سالم تر و پربارتر باقی بماند.

آیا در کود دهی درخت میوه به آهک هم نیاز است؟

بسیاری از مردم فکر می کنند که در کود دهی درخت میوه نیازی به آهک نیست. اما اینطور نمی باشد. به عنوان مثال، درختان میوه جوان باید هر سال کمی با آهک پاشیده شوند تا رشد سالمی داشته باشند و از اسیدی شدن خاک جلوگیری شود. درختان بزرگتر نیز از کوددهی سالانه با آهک سود می برند، زیرا از خاک در برابر تغییرات pH محافظت می کند و ریشه ها را سالم نگه می دارد. آهک را در بهمن ماه بپاشید تا قبل از کوددهی درختان میوه جذب خاک شود.

کود دهی مزرعه - کوددهی درخت میوه

کود دهی مزرعه – کوددهی درخت میوه

چگونه کود دهی درخت میوه را انجام دهیم؟

کود دهی درخت میوه ساده است و معمولاً سالی یک بار انجام می شود. می توانید دانه های کود (گاوی) را با یک مخزن پمپ دستی در خاک پخش کنید یا کود اسپری کنید. برای اطلاع از میزان صحیح کود مایع، می توانید با مشاوران organic-agri را مطالعه کنید. با کود گرانوله، یک مشت دور تنه بپاشید. با خاک شنی، کود دوم در ژوئن امکان پذیر است. ماسه نسبت به سایر انواع خاک کمتر قادر به حفظ مواد مغذی است. درختان جوان یا تازه کاشته شده نیازی به کود دهی درخت میوه اضافی ندارند. در واقع نسبت به سوزاندن کود بسیار حساس هستند، پس توجه کنید و مطمئن شوید که کود زیادی نمی‌دهید.

هنگام کاشت درختان میوه، کود اولیه به درختان داده می شود. این کود دهی درخت میوه شامل کمپوست و کود دامی هضم شده است. کود مصنوعی نیز امکان پذیر است. اگر خاک خیلی اسیدی باشد ابتدا باید آهک و سپس کودهای دیگر استفاده شود. مقدار کود مصرفی به موارد زیر بستگی دارد:

ماهیت خاک: در یک خاک سبک باید کوددهی شدیدتری نسبت به خاک لومی یا رسی انجام داد.

وضعیت تغذیه ای خاک: زمین های زراعی به طور فزاینده ای از نظر مواد مغذی غنی تر از مراتع خواهند بود.

نتایج تجزیه و تحلیل خاک

در زمستان استفاده از نیم تا یک واحد کمپوست و نیم تا یک واحد کود دامی برای هر درخت کافی است. اما در برخورد با حشرات، این کمپوست و کود دامی را فقط در بهار باید داد تا از لانه سازی موش ها در زمستان در آن و خوردن ریشه درختان جلوگیری شود. در اواخر پاییز باید به همین دلیل مقدار اضافی حذف شود.

این کود پایدار گاهی می تواند از کود گاوی و گاهی کود اسب تشکیل شود، زیرا در مواد مغذی تفاوت وجود دارد. بهتر است از کود مرغی استفاده نکنید زیرا باعث احتراق می شود. اگر کود پایدار به خوبی هضم شود و بین آن کاه وجود داشته باشد، جایگزینی لازم نیست. در سالهای اول استفاده از کمپوست هر سال منطقی است، پس از آن درخت از کوددهی علفزار سود می برد.

کود برای درختان میوه - کوددهی درخت میوه

کود برای درختان میوه – کوددهی درخت میوه

کود دهی درخت میوه در باغ

در باغ توصیه می شود که سالانه با کمپوست کود دهی درخت میوه انجام شود. مقادیر همیشه به نوع خاک بستگی دارد. تجزیه خاک در همه موارد مفید و توصیه می شود. البته که خاک شنی بیشتر از خاک لومی یا رسی نیاز به کود دهی درخت میوه دارد. این به دلیل شسته شدن کودها در خاک های شنی است. در خاک های لومی یا رسی، کود دهی درخت میوه برای اولین سال های سخت درخت کافی است. با این حال، کودهای شیمیایی را نباید فراموش کرد.
آن ها برای تکمیل هر گونه کمبود کود پایدار استفاده می کنند. در بهار یا تابستان آینه درخت را باید با چنگال حفاری بلند کرد. سپس با بریده های چمن مالچ پاشی کنید. این عمدتا برای جلوگیری از کم آبی بدن مفید است. خاک خوب با کمپوست گیاهی از نیاز به کوددهی مکرر جلوگیری می کند.

قرار دادن لایه ای از کمپوست گیاهی در اطراف درخت به خصوص در فصل تابستان باعث رشد می شود و از کم آبی درختان جلوگیری می کند. کودها را می توان در بهار و پاییز پخش کرد. در استفاده بیش از حد از کودهای شیمیایی صرفه جویی کنید. این کار باعث خراب شدن خاک و کاهش سیستم ایمنی گیاهان می شود. کودهای آلی تهاجمی کمتری دارند و استفاده از آنها بسیار راحت تر است.

در نتیجه درختان میوه به چه چیزهایی نیاز دارند؟
نیتروژن (N): رشد
فسفر (P): تشکیل و ساختار میوه
پتاسیم (K): رنگ و تشکیل میوه
آهک، کلسیم (Ca): سلول ها، ساختار، هسته سلولی و قدرت برای درختان
منیزیم (Mg): برای سبز برگ
منگنز (Mn): برای برگ و ساقه
مس (Cu): برای رشد بالا. کمبود این عنصر به این سرعت اتفاق نمی افتد، اما در خاک سبک رخ می دهد.
روی (Zn): گل + لقاح
کودهای آلی، از جمله کود دامی، کود اصلی، ممکن است و باید هر سال در پاییز استفاده شود. کود پایدار یک کود کامل است و در هر ۱۰۰۰ کیلوگرم حاوی: ۴ تا ۶ کیلوگرم نیتروژن، ۳ کیلوگرم فسفر، ۲ تا ۴ کیلوگرم پتاسیم و ۵ تا ۶ کیلوگرم آهک و همچنین مقداری عناصر معدنی است.
– مقدار برای هر درخت: کمتر از ۵ سال کاشته شده: ۳۵ کیلوگرم
– کاشت ۵ تا ۱۰ سال: ۵۰ تا ۶۰ کیلوگرم
– بیش از ۱۰ سال: ۷۵ کیلوگرم

اگر سوالی دارید، لطفا با مشاوران بهسازان کشت تماس بگیرید. ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم.

سوالات متداول در رابطه با کود دهی درخت میوه

  1. از کجا می توان فهمید که کود دهی درخت میوه باید انجام شود؟

رشد نامناسب درخت مهم ترین نشانه است اما اگر میخواهید دقیق متوجه بشوید می توانید از تست های خاک بهره بگیرید.

  1. بهترین روش برای کود دهی درخت میوه کدام است؟

روش چالکود بهترین روش برای کود دهی درخت میوه است.

  1. بهترین زمان در روز برای کود دهی درخت میوه چه زمانی است؟

ابتدای روز یا انتهای روز بهترین زمان برای کود دهی درخت میوه است. در نظر داشته باشید که به خوبی خاک را آبیاری کنید تا کود در همه جای خاک به خوبی پخش شود.

موضوع مقاله کود دهی درخت میوه
کود های مورد نباز برای درختان میوهنیتروژن (N): رشد
فسفر (P): تشکیل و ساختار میوه
پتاسیم (K): رنگ و تشکیل میوه
آهک، کلسیم (Ca): سلول ها، ساختار، هسته سلولی و قدرت برای درختان
منیزیم (Mg): برای سبز برگ
منگنز (Mn): برای برگ و ساقه
مس (Cu): برای رشد بالا. کمبود این عنصر به این سرعت اتفاق نمی افتد، اما در خاک سبک رخ می دهد.
روی (Zn): گل + لقاح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.