کود مرغی

مشخصات و قیمت خرید کود مایع مرغی

کود مایع مرغی

کود مایع مرغی یک محصول پرکاربرد در صنعت کشاورزی است که استفاده از آن در تولید محصولات کشاورزی، مزایای بسیاری را برای کشاورزان و باغداران به همراه دارد. دقت داشته باشید که کود مرغی مایع نسبت به کودهای حیوانی ترکیب شیمیایی متفاوتی دارد که این به دلیل وجود مقدار نسبتا زیادی اسید اوریک و سایر اوریدها است. حال در ادامه در رابطه با این کود اطلاعات دیگری را در اختیارتان قرار می‌دهیم تا در صورت تصمیم به استفاده از آن انتخاب درستی داشته باشید.

کود مایع مرغی چیست؟

کود مرغی مایع از فرایند تخمیر کود مرغ تولید می‌شود و از آنجایی که در ترکیب خود دارای مواد مغذی ماکرو و میکرو است، رشد سریع ریشه و کیفیت محصول را رقم می‌زند. همچنین استفاده از این کود بر خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک نیز تاثیر دارد. حال شاید برای شما سوال پیش آید که کود مایع مرغی چه تفاوتی با سایر کودها دارد که با مطالعه ادامه متن پاسخ سوال خود را پیدا خواهید کرد.

همانطور که می‌دانید، تولید کود به دلیل استخراج مواد آلی از مواد دفع شده توسط  پرندگان است. در حقیقت کود به تولید می‌رسد تا این مواد با ارزش به طبیعت و گیاهان بازگردانده شوند. حال از آنجایی که در سال‌های اخیر تعداد مرغداری‌ها در اغلب کشورهای دنیا با افزایش روبه‌رو بوده است، فضولات مرغی بسیار تولید شده که این موضوع مشکلات زیست محیطی را نیز به همراه داشته است. همین موضوع دلیلی شد تا تحقیقاتی روی این موضوع صورت گیرد و طبق نتیجه به دست آمده، باید گفت که اگر مقدار استفاده از فضولات یا کود مرغی مایع مناسب باشد، نه تنها مشکلی را به وجود نمی‌آورد، بلکه مزیت‌های بسیاری را نیز به همراه دارد.

نحوه تولید کود مایع مرغی

نحوه تولید کود مایع مرغی مراحل مختلفی دارد که باید به ترتیب انجام شوند. اولین اقدامی که در این جهت باید انجام شود، برداشت فضولات از بستر مرغ‌ها است. پس از جداسازی فضولات، آن‌ها را در محل تعیین شده‌ای می‌ریزند و خیس می‌کنند. محل‌های تعیین شده برای این کار به گونه‌ای هستند که امکان هوادهی نیز وجود دارند و باعث می‌شوند فضولات به‌خوبی باهم مخلوط شوند.

همچنین طی شدن این پروسه، عمل هوارسانی را نیز به‌طورکامل انجام می‌دهد. بعد از گذشت 6 تا 8 ماه، کود کمپوست مرغی آماده می‌شود که شما می‌توانید از آن به‌عنوان کود نهایی در مزارع استفاده کنید. شیوه کود مایع مرغی با کمپوست کمی متفاوت است. برای تولید کود مایع، کود به دست آمده از مرحله قبل را با آب مخلوط می‌کنند تا کود کمپوست مایع مرغی به دست آید. برای مطمئن شدن از کیفیت خوب کود، پیشنهاد می‌شود 12 ماه را برای آن در نظر بگیرید تا فرایند تولید به بهترین شکل انجام شود.

نکته‌ای که در این بخش باید به آن اشاره کرد، این است که در هنگام تولید این کود، برای آن که کود یک آنالیز خوب برای هر کشت و کاری داشته باشد، به آن هیومیک اسید مایع، فولویک اسید و ریزمغذی‌های دیگر را اضافه می‌کنند. در نتیجه استفاده از این کود می‌تواند عناصر میکرو، ماکرو و ریزمغذی‌های مورد نیاز گیاه را در اختیارش قرار دهد.

 

هیومیک اسید مایع چیست؟

حال شاید برای شما جای سوال باشد که هیومیک اسید مایع چیست و چه تاثیراتی را به همراه دارد؟ در جواب باید گفت اسید هیومیک در حقیقت از تجزیه اجساد جانوران و گیاهان به دست می‌آید که مدت زمان زیادی را نیز نیاز دارد. از طرفی استفاده از هیومیک اسید در کود مایع مرغی   باعث می‌شود که ثمر بخشی خاک افزایش پیدا کند و در نتیجه بازدهی پروسه کاشت نیز بیشتر شود. به همین دلیل در هنگام تولید این کود، از هیومیک اسید نیز استفاده خواهد شد.

نحوه مصرف کود مایع مرغی

کود مرغی به دلیل مزیت‌های بسیاری که دارد، مورد توجه کشاورزان و باغداران قرار گرفته است و آن‌ها از این محصول برای کود دهی درختان خود استفاده می‌کنند. توجه داشته باشید که میزان و نحوه مصرف کود بسیار مهم است، به‌طوری‌که اگر اطلاعات دقیقی از این موارد نداشته باشید، ممکن است به درختان و باغی که در اختیار دارید، آسیب برسانید. در رابطه با نحوه مصرف این کود باید گفت به‌طور معمول کوددهی درختان به دو صورت انجام می‌شود که یکی از آن‌ها پخش سطحی و دیگری چالکود است.

 

کود مایع مرغی

مقدار مصرف کود مایع مرغی مورد بعدی که اهمیت دارد، مقدار مصرف کود مرغی مایع است. شما باید این مقدار را بر اساس متراژ زمین کشاورزی، نیاز خاک، نوع بافت آن و مواردی از این دست تعیین کنید. البته باید این نکته را متذکر شد که کود مایع مرغی یک کود غنی است، از همین رو در میزان استفاده از آن دقت کنید. توجه داشته باشید که امکان استفاده از این کود برای تمام درخت‌ها وجود دارد، اما بهترین انتخاب برای درختان میوه است.

همانطور که می‌دانید کودهای حیوانی گوناگونی در بازار موجود هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید، اما در این میان کود مایع مرغی است که در مقایسه با کودهای گوسفندی و گاوی مقدار زیادی فسفر و پتاسیم دارد، به همین دلیل این کود می‌تواند نیاز تغذیه‌ای درختان میوه را به خوبی برطرف کند. البته در مقدار مصرف این کود دقت کنید، چراکه کود طیور مانند کود مرغی، حاوی مقدار زیادی آمونیاک است و اگر بیش از حد از آن استفاده کنید به راحتی می‌سوزد.

کود مایع مرغی یک کود سرشار از اسید آمینه است که می‌تواند نیاز گیاه و درخت را به‌خوبی تامین کند. حال در رابطه با زمان مناسب برای مصرف این کود باید گفت که شما می‌توانید از این محصول در تمام فصول رشد تا 20 روز قبل از برداشت  استفاده کنید، اما بیشترین زمان استفاده در این کود مربوط به اوایل فصل بهار است.

میزان مصرف کود مایع مرغی  به کیفیت آن, نوع محصول، کیفیت خاک و زمان استفاده بستگی دارد به طور کل میزان استفاده بین 20 تا 60 لیتر در هکتار طی دو تا سه مرحله می باشد که هر دوره به میزان 20 لیتر در هکتار قابل استفاده است. حتما قبل از استفاده از کارشناسان با تجربه مشاوره بگیرید.

آنالیز کود مایع مرغی

یکی از مهم‌ترین مراحل تولید کود مایع مرغی، آنالیز آن است که هدف از انجام چنین کاری را می‌توان بررسی خواص شیمیایی و فیزیکی کود در نظر گرفت. امروزه با توجه به پیشرفت‌هایی که اتفاق افتاده، امکان آنالیز کود فراهم شده است و شما می‌توانید با صرف هزینه کم و زمان اندک عناصر موجود در خاک را شناسایی و تعیین کنید.

در حقیقت آنالیز کود به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که کیفیت کود مورد استفاده  از لحاظ عناصر غذایی در چه سطحی از کیفیت است.  تا بتوانید علاوه بر اطمینان از کیفیت کود بر اساس کیفیت خاک خود میزان دقیقی از  کود  را مورد استفاده قرار دهید.  کود مایع مرغی سرشار از عناصری مانند نیتروژن، گوگرد و پتاسیم است و شما می‌توانید با آنالیز این کود متوجه درصد دیگر عناصر در این کود شوید که در ادامه ما به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

 

 

6 درصد

نیتروژن

0.1 درصد

فسفر

3 درصد

فولیک اسید

1000

مس

1000

آهن

1000

منگنز

5000

روی

32

مواد ارگانیک

5

پتاسیم

 

مزایا کود مرغی

مزایا کود مایع مرغی

به ‌احتمال ‌زیاد شما نیز تا به حال با زمین‌های زراعی که خاک آن‌ها فقیر است و توانایی پرورش یک گیاه مرغوب را ندارند، روبه‌رو شده‌اید. در چنین موقعیتی، کشاورزان و باغداران در هنگام بسترسازی از کودهای مختلف استفاده می‌کنند تا این کمبود را برطرف سازند، اما در خیلی از مواقع این مشکل حل نمی‌شود؛ زیرا کشاورزان و باغداران از کودهایی استفاده می‌کنند که تنها یک عنصر را آن هم به صورت کاذب به گیاه می‌دهند. حال شاید برای شما سوال پیش آید که راه‌حل چیست و چگونه می‌توان مشکل کمبود مواد مغذی خاک را کاهش داد؟

در پاسخ به سوال باید گفت استفاده از کود های آلی مثل کود کمپوست، ورمی کمپوست، کود مرغی و کود های زیستی  مشکل پیش آمده برای خاک را تا حد زیادی  برطرف می‌سازد، زیرا این کودها تمام عناصر ماکرو، میکرو، ریزمغذی‌ها، مواد آلی و غذایی و ... را دارد. بنابراین هرآنچه مایحتاج خاک است را در اختیارش می‌گذارد و باعث می‌شود که گیاه در نواحی توسعه ریشه اصلاح فیزیکی و شیمیایی را انجام دهد و با بهبود شرایط خاک جذب عناصر غذایی افزایش یابد. با افزایش حاصلخیزی خاک گلدهی، سایزگیری، وزن‌گیری و میوه‌دهی به بهترین شکل عمل کند. برخی از مزایای کود مایع مرغی در خاک و گیاه شامل موارد زیر خواهد بود:

  1. یک منبع تغذیه خوب و کامل برای گیاهان است
  2. دارای مقدار بالایی نیتروژن و منبع غنی از پتاسیم و فسفر
  3. دارای ترکیب متعادل از مواد مغذی ماکرو و میکرو
  4. اصلاح کننده خوبی برای بافتهای سبک و سنگین است
  5. تعدیل کننده ph  خاک
  6. افزایش جمعیت میکرو ارگانیسم ها
  7. افزایش ماده آلی خاک
  8. بهبود تغذیه گیاه
  9. افزایش توسعه ریشه

کود مایع مرغی مناسب چه محصولاتی است؟

با توجه به تحقیقاتی که درباره کود ارگانیک و شیمیایی انجام شده است، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که کود مایع مرغی همانند کود کمپوست و ورمی کمپوست بهترین جایگزین برای کودهای شیمیایی است. در حقیقت از آنجایی که کود مایع مرغی یک کود ارگانیک است و هیچ مواد شیمیایی ندارد، می‌تواند در رشد محصولات مختلف و تولید محصول ارگانیک تاثیر مثبتی داشته باشد. با توجه به خاص بودن این کود، شما می‌توانید از این کود در در ابتدای فصل رشد در گیاهان گوجه فرنگی، خیار، هندوانه، فلفل، بادمجان، سبزیجات، سیب‌زمینی، و انواع درختان و ... استفاده کنید.

از طرفی امروزه تولید این نوع کود در ایران با افزایش روبه‌رو بوده است، بنابراین بسیاری از کشاورزان اقدام به خرید و استفاده از آن کرده‌اند. البته کشاورزان کشورهای توسعه یافته با هدف تولید محصول سالم از کود های ارگانیک مثل کود مایع مرغی استقبال می کنند و  علاقه‌مند به استفاده از این نوع محصول هستند این موضوع باعث شد که تولید کنندگان این  محصول به فکر صادر کردن محصولات ارگانیک بیفتند و باید گفت این روزها صادرات این محصولات ارز آوری خوبی برای کشور دارد.

استفاده از کود مایع مرغی چه تاثیری برای محصولات دارد؟

اگر شما به شکل صحیح از کود مایع مرغی که یک کود آلی است استفاده کنید، می‌توانید محصولات با کیفیتی را برداشت کنید. در حقیقت استفاده از این کود آلی باعث می‌شود که عناصر غذایی مورد نیاز گیاه تامین شود، هوموس در خاک شکل گیرد، تهویه خاک به ‌درستی انجام شود و فعالیت میکرواگانیسم‌های مفید خاک شدت پیدا کند. مسلما در پی چنین مواردی، محصولات با کیفیتی در اختیار شما قرار خواهد کرد. استفاده از کود مرغی علاوه بر افزایش عملکرد بر سایز میوه ، بازراپسندی و ماندگاری محصول موثر است.

انواع برندهای کود مایع مرغی

امروزه با توجه به پیشرفت‌هایی که در زمینه علم صنایع غذایی داشته‌ایم، شاهد افزایش تعداد شرکت‌های تولیدی کود مایع مرغی بوده‌ایم و اکثر این شرکت‌ها تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا کود کمپوست مایع مرغی را در بهترین کیفیت در اختیار شما قرار دهند. شما می‌توانید به‌راحتی بررسی‌های لازم را انجام دهید و از شرکت‌ها و تولیدکنندگان مختلف این محصول را خریداری کنید. همچنین امروزه اکثر تولیدکنندگان شرایط خرید آنلاین را نیز در نظر گرفته‌اند، از این رو شما می‌توانید به راحتی و بدون اتلاف وقت این محصول را از فروشگاه اینترنتی بهسازان استفاده کنید.

فروش عمده کود مرغی مایع

فروش کود مرغی مایع به صورت عمده نمایندگی‌های بهسازان  در سراسر کشور انجام می‌شود؛ بنابراین اگر شما به دنبال یک خرید با قیمت مناسب و حجم بالا هستید، می‌توانید با ما تماس بگیرید تا از نحوه خرید کود مرغی مایع و قیمت محصول اطلاع کسب کنید

در رابطه با قیمت کود مایع مرغی نیز باید گفت شرکت‌های سازنده و تولیدکننده این محصول بر اساس کیفیت محصول  قیمتی را برای آن در نظر می‌گیرند، اما به‌طورکلی می‌توان گفت که این محصول با توجه به خواص و فوایدی که برای محصولات شما به همراه دارد، از قیمت مناسبی برخوردار است. همچنین ما به شما توصیه می‌کنیم که خرید خود را از نمایندگی‌های مجاز انجام دهید که معتبر هستند؛ زیرا قیمت کود مایع مرغی توسط این دسته از فروشندگان به طور منطقی و بر اساس اصول تعیین می‌شود و دیگر جای نگرانی برای شما در رابطه با کیفیت و قیمت نخواهد ماند.

جمع‌بندی

همانطور که مطالعه کردید در این مقاله در رابطه با کود مایع مرغی صحبت کردیم و این محصول را به طور کامل تحت بررسی قرار دادیم. اکنون شما با خواص و ویژگی‌های این کود آشنا هستید و می‌دانید که استفاده از آن برای تولید محصولات چه فوایدی را به همراه دارد. در نتیجه توصیه می‌شود که اگر کیفیت و رشد محصول برای شما اهمیت دارد، کود مایع مرغی را تهیه و استفاده کنید تا پس از گذشت مدت زمانی متوجه تاثیرات آن شوید.

تلفن تماس

بیگی : 09179166018

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.