پرلیت

قیمت خرید پرلیت کشاورزی همراه با مشخصات

پرلیت در کشاورزی

گیاهان برای رشد بهتر و بیشتر به یک بستر مناسب نیاز دارند. بسترهای کشت از ترکیب عناصر مختلف به دست می‌آیند. بسترهای کشت، انواع مختلفی دارند که هر کدام برای رشد یک نوع گیاه مناسب‌تر خواهند بود. اگر بستر کشت مناسبی را برای گیاه خود انتخاب نکنید، ممکن است گیاه شما رشد علفی پیدا کند و یا حتی خشک شود. یکی از انواع این بسترهای کشت، پرلیت است. پرلیت نوعی خاک سبک بوده که می‌توان آن را برای حفظ رطوبت خاک گلدان، مورد استفاده قرار داد. در این مقاله شما را با این نوع بستر کشاورزی، موارد مصرف آن و قیمت خرید پرلیت آشنا خواهیم کرد. اگر قصد دارید برای گیاهان خود، خاکی با زهکشی مناسب تهیه کنید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

پرلیت چیست؟

پیش از هر چیزی بهتر است بدانید پرلیت چیست و چرا برای سبک کردن خاک گلدان مورد استفاده قرار می‌گیرد. پرلیت یکی از سیلیکات‌های آتشفشانی است که حدود ۳ الی ۶ درصد از ساختار آن را آب تشکیل می‌دهد. به علت وجود این میزان آب در ساختار پرلیت، پس از حرارت دیدن آن در دماهای بالا و تبخیر آب، حباب‌های کوچکی در ساختار این سنگ پدیدار خواهند شد. وجود این حباب‌ها به متخلخل و سبک شدن پرلیت کمک کرده و آن را برای استفاده در تولید خاک سبک مناسب می‌کند.

پرلیت در کشاورزی

با چند ویژگی پرلیت آشنا شوید

پس از حرارت دیدن، سنگ پرلیت ویژگی‌ها و خاصیت‌های جدیدی کسب می‌کند که این ویژگی‌ها، آن را برای مصارف گوناگون مناسب می‌کنند. برای مثال، این سنگ به یک سنگ سفید رنگ خنثی، بدون بو و کاملا استریل تبدیل خواهد شد. این ترکیب به حالت نامحلول در آب در خواهد آمد و می‌توان آن را به عنوان یک عایق صدا یا حرارت مورد استفاده قرار داد. یکی دیگر از ویژگی‌های این سنگ، پس از حرارت دیدن، را می‎توان سبک بودن و چگالی کم آن دانست.

خاک پرلیت در گلخانه و کشاورزی چه کاربردهایی دارد؟

همان طور که گفتیم، سنگ پرلیت حرارت دیده، کارایی‌های مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به تولید خاک پرلیت و استفاده از آن در گلخانه و مصارف کشاورزی اشاره کرد. بستر کشت حاوی پرلیت، رطوبت را در خود نگه می‌دارد؛ به همین علت اگر می‌خواهید رطوبت گلدان شما حفظ شود، کمی پرلیت را به ترکیب گلدان اضافه کنید. همچنین، خاک‌های حاوی پرلیت، خاک‌هایی بسیار سبک هستند. این ترکیب برای کاشت نهال و نشا بسیار مناسب است. اغلب گلخانه‌ها برای پرورش نهال و کاشت نشا از ترکیب پرلیت استفاده می‌کنند.

فروش پرلیت

درصد ترکیب پرلیت در بسترهای کشت

برای تولید یک بستر کشت مناسب در کشت هدروپونیک، می‌توانید از ترکیبات مختلفی استفاده کنید. بعضی از این ترکیب‌ها شامل ترکیب پرلیت و کوکوپیت یا ترکیب پرلیت و پیت ماس هستند. درصد ترکیب این مواد برای تولید بستر های کشت متغیر می باشد برای تهیه خاک گلدان‌های آپارتمانی، می‌توانید این مواد را به نسبت ۱۰ درصد کوکوپیت، ۲۰ درصد پیت ماس، ۲۰ درصد ورمی کمپوست،  ۱۰ درصد پرلیت ۱۰ در صد ماسه  و ۳۰ درصد خاک برگ با هم مخلوط کنید. این یک ترکیب عمومی است که برای برخی گیاهان آپارتمانی مناسب است با توجه به نوع گیاه باید ترکیب مناسب آن را تهیه کنید بع عنوان مثال خاک کاکتوس تا ۶۰ درصد ماسه برای یک بستر ایده آل نیاز دارد و یا روف گاردن به خاک بسیار سبک نیاز دارد.

استفاده از پرلیت چه مزایایی دآرد؟

پیش از خرید پرلیت از وب سایت‌ بهسازن، بهتر است کاملا با مزایا و موارد کاربرد آن آشنا شوید و در صورت داشتن کارایی مورد نظر خود، آن را خریداری کنید. بعضی از مزایای استفاده از پرلیت، شامل موارد زیر هستند:

  • این ترکیب به پخش یکسان آب در سراسر خاک کمک می‌کند.
  • پرلیت می‌تواند به حفظ بیشتر آب و کود موجود در خاک کمک کند؛ در نتیجه با استفاده از خاک‌های حاوی پرلیت، شما می‌توانید در مصرف آب و کود صرفه جویی کنید.
  • اضافه کردن پرلیت به بستر کشت، مانند یک سیستم هوادهی عمل می‌کنند. در این حالت، طبیعی است که فرایند اکسیژن رسانی به ریشه گیاهان بهتر و بیشتر انجام شود.
  • همان طور که گفتیم، پرلیت نوعی عایق حرارتی است. با توجه به این مورد می‌توان نتیجه گرفت که با اضافه کردن آن به خاک گلدان، شما می‌توانید از ایجاد تنش‌های حرارتی جلوگیری کنید.
  • از آن جایی که این ترکیب، یک ترکیب خنثی است، با افزودن آن به محیط کشت هیچ تغییری در اسیدیته محیط کشت شما ایجاد نخواهد شد.
  • این ترکیب فاقد هر گونه ترکیب اضافی شامل بذر علف‌های هرز یا آفت‌های گیاهی است؛ در نتیجه شما می‌توانید از حفظ سلامت گیاه خود پس از اضافه کردن آن به خاک مطمئن شوید.
  • اضافه کردن این ترکب به خاک، با بهبود وضعیت خاک می‌تواند به جلوگیری از هدر رفتن آب و مواد غذایی کمک کند و برای شما صرفه اقتصادی داشته باشد.

خاک پرلیت

یک نکته بسیار مهم در استفاده از پرلیت

با وجود این که این ترکیب فاقد هر گونه مواد سمی و مضر است؛ اما بهتر است از وارد شدن آن به دهان، چشم و بینی خود جلوگیری کنید. چرا که ورود این ترکیب به چشم‌ها با ورم چشم همراه خواهد بود و ورود آن به دستگاه تنفسی می‌تواند ناراحتی‌های سیستم تنفسی شما را تشدید کند.

قیمت پرلیت

قیمت خرید پرلیت

قیمت خرید پرلیت، به علت وجود کیفیت های مختلف و نوع پرلیت در بازار متغییر می باشد.  برای استعلام قیمت خرید پرلیت می‌توانید با کارشناس فروش فروشگاه اینترنتی بهسازان کشت تماس بگیرید.  سایز ۳ تا ۵، سه سایز معمول پرلیت کشاورزی هستند که در فروشگاه‌ بهسازان با قیمت‌های متفاوت عرضه می شود.

علاوه بر پرلیت انواع کودهای آلی، کمپوست، ورمی کمپوست، خاک برگ، پیت ماس، خاک کاکاتوس در سایت بهسازان با قیمت مناسب و کیفیت بالا عرضه می گردد.

تلفن تماس ۰۹۱۷۹۱۶۶۰۱۸

سخن پایانی

در این مقاله در رابطه با پرلیت و کاربرد آن در کشاورزی با شما صحبت کردیم. همچنین توضیحاتی را در رابطه با خرید پرلیت و قیمت خرید پرلیت به شما ارائه دادیم که امیدواریم برای شما مفید واقع شده باشند. به طور کلی، انتخاب بستر کشت و خاک مناسب برای گیاهان، یکی از اصول مهم نگهداری گیاهان آپارتمانی و کشاورزی است که عدم توجه به آن با آسیب جدی به گیاهان شما همراه خواهد بود. بهتر است پیش از کاشت هر گونه گیاهی، در انتخاب بستر کشت و خاک مناسب آن دقت کنید تا گیاهانی شاداب، سرحال و مقاوم با رشد عالی داشته باشید.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.