کود معدنی

قیمت خرید زئولیت و کاربرد های آن در کشاورزی

امروزه آمار مربوط به خرید زئولیت کشاورزی به دلیل وجود مشتریان زیاد افزایش پیدا کرده است. توجه داشته باشید زئولیت انواع گوناگونی دارد و شما باید در زمان استفاده از آن‌ها انتخاب درستی داشته باشید. همچنین از آنجایی که زئولیت بر کیفیت محصول شما نیز تاثیر مستقیم دارد، خرید آن حائز اهمیت است. از همین رو در ادامه مقاله به بررسی کامل زئولیت کشاورزی می‌پردازیم تا بتوانید در زمان خرید این محصول بهترین انتخاب را داشته باشید و شرایط را برای محصولات خود به خوبی فراهم سازید.

زئولیت چیست؟

زئولیت یکی از ضروری‌ترین موادی به شمار می‌آید که باید در ترکیب خاک کشاورزی از آن استفاده شود؛  دلیل این موضوع نیز این است که زئولیت یک ماده معدنی محسوب می‌شود و استفاده از آن در کشاورزی افزایش عملکرد محصولات، بهبود بهره‌وری خاک و همچنین صرفه‌جویی در میزان مصرف کودهای شیمیایی و آب را به همراه دارد. امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا مانند اسپانیا، ترکیه، ایتالیا، ژاپن و … خرید زئولیت افزایش پیدا کرده و کشاورزان در حال استفاده از این ماده در زمین‌های خود هستند. همچنین باید متذکر شد که این ماده یک نوع آلومینوسیلیکات است و خواص فیزیکی گوناگونی دارد که در ادامه آن‌ها را شرح خواهیم داد.

  • زئولیت می‌تواند در ساختار خود برای مدت‌زمان به‌نسبت طولانی جذب و نگهداری از آب را انجام دهد.
  • این ماده خاصیت تبادل کاتیونی فوق‌العاده‌ای دارد.
  • عناصر فلزی سنگین را جذب می‌کند‌.

فروش زئولیت

موارد مصرف زئولیت

در بخش قبل ویژگی‌های مربوط به زئولیت را ذکر کردیم. حال بر اساس همین خواص  موارد مصرف در نظر گرفته شده برای این ماده را بررسی خواهیم کرد.

  • جذب آب و نگه‌داری از رطوبت برای مدت زمان طولانی

زئولیت همانند ورمی کمپوست و کمپوست یک ماده با ساختار متخلخل است که همین موضوع به آن اجازه می‌دهد بتواند مقداری از آب موجود در خاک را جذب کند و برای مدت‌زمان به‌نسبت طولانی درون شبکه ساختاری خود از آن نگهداری کند. سپس آب جذب شده درون این ماده به تدریج آزاد می‌شود و گیاه آن را جذب می‌کند. در طول روز مقداری از رطوبت به دلیل تابش خورشید تبخیر می‌شود، اما آب از دست رفته در طول شب به دلیل پایین آمدن دمای محیط جبران خواهد شد. این موضوع باعث می‌شود که مقدار مصرف آب کاهش پیدا کند. از همین رو در مناطق کم آب با توجه به شرایطی که زمین زراعی دارد از زئولیت استفاده می‌کنند تا مشکل کمبود آب را برطرف سازند.

  • کاهش مصرف کودهای شیمیایی و جلوگیری از آلودگی کودی

از دیگر دلایلی که کشاورزان خرید زئولیت را انجام می‌دهند، کاهش مصرف کودهای شیمیایی و جلوگیری از آلودگی کودی است‌. باید متذکر شد که بسیاری از کودهای ازته و پتاسیم‌دار به دلیل آن که محلول هستند با استفاده از آب‌های سطحی شسته می‌شوند و به پایین‌تر از ریشه گیاه نفوذ می‌کنند. البته گاهی اوقات نیز این کودها به‌طورکامل شسته می‌شوند و هدر خواهند رفت.

از طرفی زئولیت قرار دارد که به دلیل ویژگی جذب کاتیونی شدید نسبت به +NH4 و +K بخش زیادی از پتاسیم و ازت را به خود جذب می‌کند؛ آن‌ را درون ساختار خود برای مدت طولانی نگه می‌دارد و این مواد را به آرامی در اختیار گیاه می‌گذارد. این ویژگی باعث می‌شود کشاورز در مصرف کودهای شیمیایی صرفه‌جویی کند و آب‌های کشاورزی نیز دیگر دچار آلودگی کودی نشوند.

  • افزایش بازدهی خاک‌های زراعی و باغی

خرید زئولیت و استفاده از آن سبب پایداری خاک می‌شود. همچنین می‌توانید با استفاده از آن میزان اسیدیته خاک را نیز کنترل کنید.  از طرفی بخشی از کانی‌های فسفر و پتاس توسط گیاه قابل جذب نیستند و از آنجایی که این مواد برای رشد گیاه ضروری به نظر می‌رسند، شما می‌توانید با استفاده از زئولیت که توانایی تبادل یونی دارد این مواد مفید را به گیاه برسانید و باعث حاصل‌خیزی خاک و کیفیت بالای محصول شوید.

  • تصفیه آب و خاک آلوده توسط زئولیت

همانطور که در طول متن اشاره کردیم، یکی از ویژگی‌های زئولیت توانایی جذب عناصر سمی و سنگین موجود در آب است. این ویژگی به دلیل آن است که زئولیت خاصیت کاتیونی شدیدی دارد و بر همین اساس اجازه نمی‌دهد که مواد سمی به چرخه تغذیه‌ای گیاهان وارد شوند. توجه داشته باشید که استفاده مداوم از کودهای شیمیایی آلودگی بسیاری را برای گیاه به همراه دارد که شما می‌توانید با خرید زئولیت و استفاده از آن جلوی چنین مشکلی را بگیرید.

مزایای مصرف زئولیت در کشاورزی

  • افزایش تولید و بهبود مرغوبیت محصولات کشاورزی
  • عدم شست‌وشوی خاک و هدر رفتن ازت به دلیل آبیاری و باران
  • جذب رطوبت از خاک و هوا و آزادسازی تدریجی آن برای رشد گیاه
  • صرفه‌جویی در مصرف آب و کاهش آب مورد نیاز برای کشاورزی
  • تامین اکسیژن مصرفی گیاه و بهبود تهویه مطلوب
  • از بین بردن عناصر سمی و سنگین مانند سدیم، سرب و کادمیوم که در خاک و آب موجود هستند.
  • کاهش شوری آب و خاک
  • بالا بردن مقاومت گیاه در برابر بیماری و مشکلات گوناگون
  • بهبود مقدار پتاسیم خاک و افزایش کیفیت گیاه و محصول آن
  • تنظیم پی اچ خاک و متعادل‌سازی آن
  • تقویت خاک‌های کشاورزی برای کاشت گیاهانی چون پیاز، سیب‌زمینی و چغندر.
  • جلوگیری از سوختگی ریشه گیاهان و افزایش رشد ریشه

زئولیت کشاورزی

تاثیر زئولیت در عملکرد محصول

امروزه خرید زئولیت به منظور بهبود کیفیت خاک و قدرت بخشیدن به آن در حال گسترش است و بسیاری از کشاورزان و باغداران از این محصول برای بالا بردن کیفیت کاشته‌های خود استفاده می‌کنند. همچنین باید متذکر شد که این محصول نیز تاثیرات مثبتی را به همراه دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  1. افزایش عملکرد گیاهان زراعی و باغی
  2. کاهش درصد میوه‌های نارس، کوچک و بی‌کیفیت
  3. بهبود رنگ و مزه محصولات
  4. افزایش ویتامین سی در برخی از محصولات
  5. بهبود شرایط رشد گیاهان باغی و زراعی

تاثیر زئولیت در خاک

خرید زئولیت و استفاده از آن علاوه‌بر آن که برای محصولات تاثیرات مثبتی را به همراه دارد، در کیفیت خاک نیز تاثیر می‌گذارد. از جمله تاثیرات زئولیت در خاک می‌توان موارد زیر را نام برد.

  1. خاک در اثر آبیاری و باران دچار فرسایش نمی‌شود.
  2. مقدار شوری خاک با استفاده از زئولیت کنترل می‌شود.
  3. خصوصیت‌های خاکدانه‌های خاک در صورت استفاده از زئولیت بهبود پیدا می‌کند.
  4. کاهش میزان آبشویی کودهای شیمیایی به‌خصوص کودهای آمونیومی و نیتراتی
  5. در خاک‌های سبک به دنبال استفاده از زئولیت، هدایت هیدرولیکی بهبود پیدا می‌یابد.

تاثیر زئولیت در آبیاری

  1. نیاز به استفاده از آب تا 70 درصد کاهش پیدا می‌کند و میزان تولید محصول نیز زیاد می‌شود.
  2. فلزات و عناصر سنگین که در آب موجود هستند، توسط زئولیت جذب می‌شوند، در نتیجه از ورود آن‌ها به زنجیره غذایی گیاه جلوگیری خواهد شد.

زئولیت پتاسیم چه کاربردی دارد؟

همانطور که گفته شد، زئولیت انواع گوناگونی دارد که یکی از این انواع زئولیت پتاسیم است. استفاده از این نوع زئولیت کشاورزی نیز شرایط مطلوبی را برای محصولات شما ایجاد می‌کند. در حقیقت استفاده از زئولیت پتاسیم باعث بهبود بازار پسندی محصولات کشاورزی می‌شود.

مسلما می‌دانید که پتاسیم یکی از ضروری‌ترین عناصر برای رشد و تولیدمثل گیاهان است، به‌طوری که کمبود آن مشکلات بسیاری مانند کاهش مقاومت گیاه به خشکی، بالا و پایین شدن دمای مناسب برای گیاه و غرق‌آبی شدن را به همراه دارد. در حقیقت سلامت کلی اندام‌های یک گیاه در حال رشد به میزان پتاسیم بستگی دارد که شما می‌توانید مقدار مناسب این عنصر برای خاک را با خرید زئولیت و استفاده از آن تنظیم کنید. از جمله مزیت‌هایی که پتاسیم در رشد یک محصول دارد، می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • رشد ریشه گیاه بیشتر می‌شود و به دنبال این موضوع تحمل گیاه در برابر تحمل خشکی نیز افزایش پیدا می‌کند.
  • وجود پتاسیم کافی در خاک، باعث فعال شدن بیش از 60 نوع آنزیم موثر در رشد گیاه می‌شود.
  • اگر پتاسیم به اندازه کافی در خاک موجود باشد، فرایند انتقال قند و نشاسته نیز به شکل صحیح انجام می‌شود.
  • فرایند فتوسنتز و تولید غذا در صورت وجود مقدار پتاسیم به درستی انجام می‌شود.

فروش زئولیت

تاثیر زئولیت پتاسیم در تولید کمپوست

فرایند تولید کمپوست  یک فرایند ساده است که به شکل صنعتی انجام می‌شود و می‌توان آن را حاصل فعالیت بیولوژیکی میکروارگانیسم‌ها در نظر گرفت. در حقیقت میکروارگانیسم‌ها مولکول‌های درشت مواد آلی را می‌شکنند و باعث می‌شوند که این مواد به گیاه برسند. حال امروزه شاهد استفاده از زئولیت در فرایند تولید کمپوست هستیم. توجه داشته باشید که خرید زئولیت و تولید کمپوست با آن باعث می‌شود که یکی از بهترین کودها را در اختیار داشته باشید. بنابراین اگر به دنبال یک کود مناسب برای رشد گیاهان هستید، خرید زئولیت و تولید کمپوست با آن را به شما پیشنهاد می‌دهیم؛ زیرا چنین کودی می‌تواند نیازهای اساسی خاک و گیاه را برآورده کند.

نحوه مصرف زئولیت

نحوه مصرف زئولیت به نوع گیاه، بافت خاک و منطقه‌ای که تصمیم دارید در آن کشت را انجام دهید بستگی دارد، اما به طور کلی می توان نحوه مصرف این محصول را به صورت زیر بیان کرد‌.

  • زئولیت باید حداقل به میزان 5 درصد حجم خاک و حداکثر 50 تن در هکتار موجود باشد.
  • اگر تصمیم دارید زئولیت را با کودهای آلی ترکیب کنید حداقل نسبت 1/4 و حداکثر نسبت برابر با 1/3 است.
  • همچنین توجه داشته باشید که بهترین نحوه مصرف برای زئولیت چالکود یا پخش در سطح زمین کشت است که می‌تواند تاثیرگذاری بالایی را به همراه داشته باشد.

مقدار مصرف زئولیت در کشاورزی

اگر تصمیم به خرید زئولیت دارید، باید به این نکته توجه داشته باشید که این محصول بسیار غنی است و می‌تواند نیازهای خاک و گیاه را برطرف سازد. اما از طرفی باید این موضوع را نیز در نظر بگیرید که رسیدن برخی از عنصرها به میزان بیش از حد می‌تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد. از همین رو شما باید مقدار مصرف را در زمان خرید زئولیت در نظر بگیرید. در رابطه با مقدار مصرف زئولیت، همانطور که گفته شد باید از این محصول حداقل به میزان 5 درصد و حداکثر به میزان 50 تن در یک هکتار استفاده شود. البته شما باید به نوع خاک سن گیاه، نوع آن و مقدار آبی که در اختیار خاک قرار می‌گیرد نیز توجه داشته باشید.

زمان مصرف زئولیت در کشاورزی

در زمان خرید زئولیت باید به تایم مصرف این محصول نیز توجه داشته باشید، اما به طور کلی امکان استفاده از این محصول در تمام فصول سال وجود دارد، ولی بهترین زمان را می توان پاییز و در فصل آذر ماه در نظر گرفت. همچنین توصیه می‌شود که شیوه مصرف زئولیت را چالکود انتخاب کنید و آن را با کود دامی ترکیب و استفاده کنید. این کار باعث می‌شود که شرایط برای رشد محصول مورد نظر شما به‌خوبی فراهم شود.

فروش عمده زئولیت

با توجه به کاربردهای در نظر گرفته شده و بالا رفتن آمار مربوط به خرید زئولیت، شما می‌توانید این محصول را از فروش گاه اینترنتی بهسازان خرید کنید   همچنین باید متذکر شد که بسیاری  این شرکت‌ها فروش عمده زئولیت را نیز در راستای کار خود قرار داده‌اند و شما می‌توانید در صورت نیاز این محصول صورت عمده با ما تماس بگیرید.

تلفن تماس: 09179166018

 همچنین از دیگر مواردی که در هنگام خرید زئولیت با آن روبه‌رو می‌شوید، قیمت این محصول است؛ در رابطه با قیمت زئولیت باید گفت که این محصول با توجه به ویژگی‌هایی که دارد از قیمت مناسبی برخوردار است و می‌تواند نیاز شما را به خوبی برطرف کند؛ اما توصیه می‌شود خرید زئولیت را از شرکت و فروشگاهی انجام دهید که معتبر است، چرا که قیمت زئولیت در چنین فروشگاهی بر اساس اصول و عرف تعیین می‌شود. این موضوع از آنجایی که امروزه بسیاری از شرکت‌ها فروش زئولیت را انجام می‌دهند سخت است؛ اما می‌توانید با یک بررسی ساده متوجه فروشگاه‌های معتبر شوید و خرید زئولیت را انجام دهید.

جمع‌بندی

همانطور که مطالعه کردید در این مقاله در رابطه با خرید زئولیت و تاثیراتی که استفاده از این محصول برای محصولات کشاورزی به همراه دارد صحبت کردیم. اکنون شما می‌توانید بررسی‌های لازم را انجام دهید و در صورتی که تشخیص دادید این محصول برای شما مناسب است خرید خود را به صورت عمده انجام دهید. امید داریم تا پس از خرید و استفاده از این محصول متوجه تاثیرات مثبت آن شوید.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.