ورمی کمپوست

مشخصات و قیمت کود ورمی کمپوست

فروش ورمی کمپوست

فروش کود ورمی کمپوست  فله و بسته بندی با قیمت مناسب: قیمت کود ورمی کمپوست خالص و سرند شده و فروش انواع کمپوست گیاهی و دامی مناسب محصولات زراعی، باغی و فضای سبز در فروشگاه اینترنتی بهسازان کشت

ورمی کمپوست چیست؟

کودهای آلی در اصلاح خاک و تولید محصول سالم نقش مهمی ایفا می کنند بدون استفاده از کودهای بیولوژیک و کود های آلی ازقبیل کود کمپوست، بیوکمپوست، کود های دامی پوسیده و کود های بیولوژیک امکان تولید محصول ارگانیک وجود ندارد.

در فرایند تولید ورمی کمپوست مواد آلی بوسیله نوعی کرم به نام ایزینیا فتیدا (Red wigglers) تجزیه می شود. ورمی کمپوست در حقیقت فضولاتی است که از معده کرم خارج می شود. مواد آلی هنگام عبور از  دستگاه گوارش کرم، با آنزیمها، مخاط و ویتامین‌های دستگاه گوارش کرم ترکیب شده و به یک کود آلی غنی از عناصر غذایی تبدیل می گردد که برای افزایش حاصلخیزی خاک بسیار مناسب است.

هنگام عبور مواد آلی (کود های دامی، بقایای گیاهی)  از دستگاه گوارش کرم، ترشحات سیستم گوارش با این مواد ترکیب می شود این ترکیبات شامل کربنات کلسیم، میکروارگانیسم ها، آنزیم ها و ویتامین ها می باشد که بعد از ترکیب خصوصیات بهتری نسبت به مواد اولیه دارد. خروجی این فرایند کود آلی غنی از عناصر غذایی را خواهیم داشت که می تواند بر ساختار فیزیکی و شیمایی خاک تاثیر مثبتی داشته باشد.

کود ورمی کمپوست

مشخصات ظاهری کود ورمی کمپوست درجه یک

فاقد بو می باشد.
ورمی کمپوست قابلیت جذب آب بالایی دارد.
اندازه ذرات آن حداکثر 6 میلیمتر است
وزن سبکی دارد
دانه بندی ریز و یکنواختی دارد

اثرات ورمی کمپوست بر تغذیه خاک

ظرفیت نگهداری عناصر غذایی را در خاک افزایش می دهد
کود آلی ورمی کمپوست از نظر عناصر غذایی بسیار غنی است
عناصر غذایی موجود در آن به تدریج آزاد شده و در اختیار گیاه قرار می گیرد.
ورمی کمپوست همچنین دارای ویتامین ها و اکسین است
میزان عناصر ماکرو بالاتری نسبت به دیگر کودهای آلی دارد
غنی از عناصر نیتروژن، فسفر، پتاس، کلسیم، آهن، روی، مس و منگنز است

تاثیر مصرف ورمی کمپوست بر خاک کشاورزی

زمانی که کرمها از مواد آلی تغذیه می کنند همرا با مواد آلی مقداری خاک هم وارد دستگاه گوارش کرم می شود که در ترکیب با مواد آلی، خاکدانه های کروی شکل و پایداری را تشکیل می دهند. که در ساختار فیزیکی و شیمیایی خاک تاثیر مثبتی خواهد داشت. ورمی کمپوست گیاهی و دامی علاوه بر تامین عناصر غذایی گیاه، با تغییر ساختار فیزیکی، بیولوژیکی و شیمیایی خاک شرایط ایده آلی را برای رشد ریشه فراهم میکند.

چه عواملی بر کیفیت ورمی کمپوست موثر است؟

کیفیت ورمی کمپوست تولید شده بستگی به نوع مواد اولیه، کیفیت مواد اولیه، مدت زمان تولید کود، تعداد کرم در هر کیلوگرم مواد اولیه و شرایط آب و هوایی دارد. مواد اولیه ورمی کمپوست هر چه ناخالصی کمتری داشته باشد ورمی کمپوست تولید شده کیفیت بالاتری دارد. وجود مواد زاید و بذور علف هرز،  ماسه و خاک در کود دامی باعث کاهش کیفیت کود ورمی کمپوست می شود.

خصوصیات شیمیایی کود ورمی کمپوست با کیفیت

میزان عناصر بالاتری نسبت به سایر کود های آلی دارد.
از نظر میزان ازت غنی می باشد
دارای عناصر ماکرو ازت، فسفر، پتاسیم است
عناصر میکرو آهن، مس، روی، و منگنز در آن یافت می شود.
این کود حاوی ویتامین و هورمون های محرک رشد است.

تفاوت کیفیت کود ورمی کمپوست با کود گاوی در چیست؟

کود ورمی کمپوست به دلیل اینکه از نظر عناصر غذایی غنی تر از کود گاوی است به ازای هر هکتار میزان کمتری کود مصرف می شود. به طوریکه در هر هکتار زمین زراعی حداکثر 10 تن ورمی کمپوست دامی مورد نیاز است در صورتی که بخواهیم ازکود گاوی استفاده کنیم برای هر هکتار حداقل 30 تن کود باید مصرف گردد.

به دلیل وجود بذر علف هرز، عوامل بیماریزای قارچی و افات در کود گاوی مصرف آن خسارت هایی را به محصول وارد می کند. در گلخانه ها به دلیل حساس بودن به این عوامل شدت خسارت بسیار بیشتر است. در فرایند تولید ورمی کمپوست عوامل خسارت زا  به خوبی حذف می شود. با جایگزین کردن کود ورمی کمپوست با کیفیت به جای کود دامی خسارت ناشی از علف هرز، بیماریهای قارچی، نماتد و آفات به حداقل می رسد. کود های دامی نپوسیده زمانی که وارد خاک می شود هنگام تجزیه گاز آمونیاک تولید میکند که این گاز باعث سوختگی ریشه شده و رشد ریشه را تحت تاثیر قرار می دهد.

ورمی کمپوست از نظر عناصر غذایی میکرو  غنی تر از کود دامی است علاوه بر آن ورمی کمپوست محرکها رشد بیشتری نسیت به کود گاوی دارد. همچنین کود ورمی کمپوست ظرفیت نگهداری آب و مواد غذایی بالاتری نسبت به کود دامی دارد. همین موضوع باعث افزایش عناصر غذایی قابل دسترس برای ریشه گیاه می گردد و عناصر غذایی را به مرور در اختیار ریشه گیاه قرار میده که از این نظر نیز نسبت به کود دامی برتری دارد. در نهایت به دلیل برتری کود ورمی کمپوست نسبت به کود دامی از نظر خصوصیات فیزیکیف بیولوژیکی و شیمیایی  عملکرد و کیفیت میوه و دانه افزایش می یابد.

مزایای کود ورمی کمپوست

  • به دلیل تجزیه کامل مواد عالی عاری از بذر علف هرز می باشد
  • حاوی میکرو ارگانیسم های هوازی مفید مانند ازتوباکتریها است
  • باعث تحریک رشد رویشی گیاه می گردد
  • عاری از عوامل بیماری زای قارچی است
  • فاقد تخم حشرات، لارو و نماتد است
  • بر خصوصیات شیمیایی، فیزیکی و بیولوژیکی خاک تاثیر مثبت دارد
  • باعث افزایش عملکرد محصول میگردد
  • استفاده از ورمی کمپوست هزینه های تولید را کاهش می دهد
  • افزایش کیفیت محصول به دلیل کاهش مصرف سموم و کود های شیمیایی
  • کاهش آلودگی آبهای زیرزمینی
  • افزایش بهبود ساختار شیمیایی و فیزیکی خاک
  • افزایش فعالیت بیولوژیکی خاک
  • کاهش هزینه های مبارزه با آفات، بیماریها و علف های هرز
  • افزایش خاصیت انبارداری
  • تولید محصول ارگانیک

افزایش بهره وری با جایگزین کردن کود ورمی کمپوست به جای کود دامی

یکی از اهداف کشاورزی مدرن کاهش هزینه های تولید است. به طور قطع جایگزین کردن کود ورمی‌کمپوست به جای کود دامی پوسیده باعث افزایش بهره وری می گردد.  امروزه کشاورزان به خوبی با معایب کود های دامی تازه آشنایی دارند و همین موضوع باعث شده تا بیشتر به سمت کود های آلی فراوری شده روی آورند. مصرف کود ورمی کمپوست حداقل یک سوم کود دامی است این موضوع علاوه بر کاهش هزینه خرید باعث کاهش هزینه حمل نیز می گردد. از طرفی به دلیل حذف عوامل بیماریزا، بذور علف هرز و تخم حشرات طی فرایند تولید ورمی کمپوست، هزینه مصرف سموم شیمیایی کاهش می یابد. به دلیل غنی تر بودن کود ورمی کمپوست نسبت به کود دامی، نیاز به مصرف کود‌های شیمیایی کاهش می یابد همه این عوامل باعث کاهش هزینه های تولید می گردد که در نهایت بهره وری را افزایش میدهد.

 

جدول- نمونه آنالیز کود ورمی کمپوست

نوع آزمایش

EC

PH

N

OC

CN

OM

P2O5

K2O

Fe

Zn

Cu

Ma

واحد

DS/M

%

%

%

%

%

%

%

Mg/kg

Mg/kg

Mg/kg

Mg/kg

 

شوری

پی اچ

ازت

کربن آلی

نسبت کربن به ازت

ماده آلی

فسفر

پتاس

آهن

روی

مس

منگنز

نتایج

3/3

6/5

1/8

21/2

14/7

38

2/03

1/97

2625

104/3

4/59

352/3

 

جدول- نمونه آنالیز کود گاوی

نوع آزمایش

EC

PH

N

OC

CN

OM

P2O5

K2O

Fe

Zn

Cu

Ma

واحد

%

%

%

%

%

%

%

%

Mg/kg

Mg/kg

Mg/kg

Mg/kg

 

شوری

پی اچ

ازت

کربن آلی

نسبت کربن به ازت

ماده آلی

فسفر

پتاس

آهن

روی

مس

منگنز

نتایج

11/3

7/5

2/2

24/2

18/7

20

0/6

1/97

1856

204/3

54/9

238/3

 

نحوه تولید ورمی کمپوست

جایگزین کردن ورمی کمپوست به جای کودهای شیمیایی و دامی علاوه بر افزایش کیفیت خاک باعث کاهش پسماندهای آلی می گردد، این موضوع می تواند در کاهش آلودگی خاک و آب و سلامت محیط زیست بسیار موثر باشد. تولید ورمی فرایندی است که در آن ضایعات مواد آلی به موادی با ارزش تبدیل می شود.

روشهای تولید ورمی کمپوست

در تولید ورمی‌کمپوست از روش های پشته ای، سبدی، مش، راکتوری و خانگی استفاده می شود کیفیت و قیمت کود ورمی کمپوست به نوع مواد اولیه، مدت زمان فرایند، تعداد کرم در هر بستر، و روش تولید بستگی دارد.

در صورتی که بتوانیم بدون کاهش کیفیت هزینه های تولید را کاهش دهیم قیمت کود ورمی کمپوست نیز رقابتی می شود در این حالت شما ورمی کمپوست خود را می توانید با قیمت مناسب تری عرضه کنید.

تولید ورمی کمپوست به روش پشته ای

 در ایران تولید ورمی کمپوست در تناژ بالا بیشتر به صورت پشته ای انجام می شود. روش پشته ای ممکن است به دو صورت رو باز و مسقف اجرا شود. در روش مسقف کرمها از نور آفتاب و بارندگی محافظت می شود. در این شیوه  پشته ای از کود گاوی یا مواد آلی دیگر به ارتفاع 50 سانتی متر و عرض 70 سانتی متر ایجاد می گردد. ارتفاع کم باعث ایجاد تهویه مناسب شده و شرایط مناسبی را برای فعالیت و تولید مثلکرم ها فراهم می کند.

زمین محل قرار گیری کود بایستی مسطح و فاقد سنگ و گلوخ باشد. بهتر است قبل از ایجاد پشته، سطح زمین مرطوب و فشرده شود این کار دو مزیت دارد اول اینکه با فشرده شدن سطح زمین ناخالصی کمتری وارد کود می شود و در ثانی مانع نفوذ کرم به عمق خاک می گردد. بعد از ایجاد پشته بایستی قبل از اضافه کردن کرم به بستر کود به خوبی با آب شسته شود تا شیرابه از مواد آلی خارج شود آبشویی کود باعث کاهش شوری کود می شود.

بعد از شسشتو بایستی بر روی پشته شیاری به عمق پانزده سانتیمتر ایجاد کنید و کرمها را در داخل شیار قرار دهید و بر روی کرمها کود بریزید.  برای تامین رطوبت مورد نیاز برای فعالیت کرم ها پشته ها را به طور مداوم ابپاشی کنید. هوادهی مواد بستر طی چند مرحله ضروری می باشد. برای این کار می تواندید مواد بستر کرم را زیر رو رو کنید.

تولید ورمی کمپوست به روش پشته ای
تولید ورمی کمپوست به روش خانگی ( سبدی)

 

تولید ورمی کمپوست به روش خانگی ( سبدی)

این روش بیشتر در ابعاد کوچک قابل اجراست و مناسب تولید ورمی کمپوست در خانه است. برای تولید ورمی کمپوست به این روش سبدهایی به ابعاد 50*70 و ارتفاع 30 سانتی متر نیاز دارید. بعد از اینکه مواد آلی را در داخل سبد قرار دادید کرم را به آن اضافه کنید و سپس سبدها را در جای تاریک قرار دهید یا روی سبد ها را بپوشانید.

در روش سبدی به دلیل بالا بودن هزینه سبد و کارگری هزینه تمام شده بیشتر از روش پشته ای است و شما برای جبران هزینه ها بایستی قیمت کود ورمی کمپوست را نسبت به دیگر رقبا بالاتر در نظر بگیرید.

تولید ورمی کمپوست به روش مش

که  به کارگر در این روش مواد اولیه را بر روی چهارپایه‎ای که بر روی آن توری مشبکی قراردارد میریزید  در روش مش به دلیل فراهم شدن تهویه مناسب تکثیر کرم به حداکثر می رسد و طول دوره تولید نیز کمتر از روش پشته ای است.

تولید ورمی کمپوست به روش راکتوری

تولید ورمی کمپوست به روش راکتور هزینه اولیه بالاتری نسبت به دیگر روش ها دارد اما در طول دوره تولید به تعداد کارگر و زمان کمتری نسبت به روشهای سنتی نیاز است. موضوع مهم دیگر اینکه در فضای کمتر مقدار بیشتری ورمی کمپوست می توان تولید کرد.

در روش راکتور از یک دستگاه به ابعاد 1*2*12 متر استفاده می شود که ابعاد بسته فضای موجود می تواند تغییر کند. در زیر دستگاه یک توری مشبک قرار دارد که کار هوادهی را به خوبی انجام میدهد. یکی از مزیتهای این دستگاه این است که برای جداسازی کرم از کود نیاز به دستگاه جانبی نیست. هزینه های تولید در این سیستم بسیار کمتر از روش های دیگر است.

تولید ورمی کمپوست به روش راکتوری

از چه موادی می توان ورمی کمپوست تولید کرد؟

کرم ایزاینیا فتیدا از کود های دامی، بقایای گیاهی، مواد قابل تجزیه زباله های شهری تغذیه می کنند. به طور کل می توان گفت هر نوع ماده آلی (به غیر از کود مرغ) که غنی از نیتروژن است می توان به عنوان بستر کرم مورد استفاده قرار داد. جمعیت کرمها بسته به شرایط بستر متفاوت خواهد بود کرمها از نور آفتاب گریزان هستند به همین دلیل هیچ گاه در روز به سطح بستر نمی آیند.

کرم

مشخصات کرم های تولید کننده ورمی کمپوست

بیش از 2700 گونه متفاوت کرم خاکی شناسایی شده است که یکی از بهترین گونه هایی که برای در فرایند تولید کود ورمی کمپوست مورد استفاده قرار می گیرد، کرم خاکی ایزینیا فتیدا (Eisenia fotida) است. این نوع کرم با تغذیه از مواد آلی آنها را به موادی قابل جذب برای گیاه تبدیل می کند.

کرمها از نظر ظاهری لوله ای شکل هستند و از تعداد زیادی حلقه تشکیل شده است. طول کرمها و تعداد حلقه های روی بدن کرم بسته به نوع گونه متفاوت می باشد. حلقه اول دهان و حلقه آخر روی بدن کرم حلقه مقعدی نامیده می شود. حلقه کلیتویوم یا حلقه جنسی که معمولاً در قسمت جلو بدن کرم قرار دارد کار تولید مثل را انجام می دهد.

کرمها هرمافرودیت هستند یعنی اندام نر و ماده را با هم دارند. هر کرم در حلقه جنسی خود یک کیسه تخم ریزی به رنگ زرد دارد که اصطلاحاً کوکون نامیده می شود و داخل آن 3 تا 7 لارو وجود دارد. هر کرم بالغ وزنی بین 5/0 تا 1 گرم دارد که در هر یک کیلوگرم کرم تعداد 1000 تا 2000  کرم وجود دارد، فاصله بین هر نسل کرم در شرایط نرمال  3 ماه است.

شرایط مناسب برای فعالیت کرم ورمی کمپوست

تعداد کرمها در هر نسل به صورت تصاعدی بالا می رود و در صورت وجود شرایط مساعد جمعیت آنها به سرعت افزایش می یابد. در زمان تولید ورمی کمپوست میزان تراکم کرم های ایزینیا فتیدا در مواد اولیه از نقطه به نقطه ای دیگر متفاوت می باشد که به فاکتورهای مختلفی از قبیل شرایط محیطی، کیفیت ماده آلی، رطوبت، دما و ویژگیهای بیولوژکی بستگی دارد.

در فرایند تولید ورمی کمپوست رطوبت و هوادهی بسیار مهم است هوادهی به موقع مانع از سفت شدن بستر کرم می شود. در این شرایط سرعت تجزیه مواد آلی افزایش می یابد. در زمان فعالیت کرمPH  بستر مواد آلی بایستی بین 7 تا 8 باشد. کرم ها از جایی که رطوبت کمی دارد به جای با رطوبت مناسب حرکت می کند، لازم است رطوبت در تمام سطح پشته به مقدار کافی تامین شود در صورتی که رطوبت بیش از حد  باشد مانع از ورود هوا به داخل پشته می گردد و در صورت تداوم این شرایط کرمها از بین می روند.

نحوه مصرف کود ورمی کمپوست

کودها و سموم شیمیایی از عوامل اصلی آلودگی آبهای زیر زمینی است که در صورت مصرف بی رویه باعث تخریب ساختمان خاک نیز می گردد استفاده مدوام از کود های شیمایی می تواند بر سلامت خاک، گیاه و در نهایت سلامت انسان تاثیر بگذارد. در حال حاضر قیمت کودهای شیمیایی به دلیل افزایش قیمت دلار در مقایسه با  قیمت کود ورمی کمپوست به شدت افزایش یافته به همین دلیل کود ورمی کمپوست می تواند جایگزین مناسبی برای کود های شیمیایی باشد که همه عناصر غذایی مورد نیاز گیاه را دارد. این کود مناسب انواع گیاهان زراعی، باغی، گلخانه، سبزی و صیفی می باشد استفاده از ورمی کمپوست در کشاورزی علاوه بر افزایش عملکرد بر کیفیت محصول نیز تاثیر مثبت دارد.

نحوه مصرف ورمی کمپوست

نحوه مصرف ورمی کمپوست بسته به نوع گیاه، نوع کشت و نحوه کاشت متفاوت است. مصرف درست و اصولی کود ورمی کمپوست بازدهی را به مقدار زیاد افزایش می دهد به طور کل کودهای آلی از جمله کود ورمی کمپوست به دلیل اینکه تحرک پایینی در خاک دارند بهتر است نزدیک ریشه قرار گیرد تا بیشترین جذب صورت گیرد.

نحوه مصرف کود ورمی کمپوست در باغات

مصرف ورمی کمپوست در باغات به دو روش چالکود و کانال کود انجام می شود. محل قرار گیری کود بایستی در یک سوم انتهایی سایه انداز گیاه باشد. در قسمت انتهای سایه انداز نسبت به نزدیک تنه درخت ریشهای فعال بیشتری وجود دارد.

نکته مهم این است که ورمی کمپوست بایستی در محلی قرار گیرد که در زمان آبیاری کود به خوبی در معرض رطوبت  قرار گیرد اگر سیستم آبیاری غرقابی است چاله ها در مسیر جریان آب باشد و اگر سیستم قطره ای است چاله ها بایستی در زیر قطره چکانها ایجاد شود.

نکته مهم دیگر اینکه قرار گرفتن ورمی کمپوست در نزدیک تنه درخت باعث ایجاد آلودگی در درخت میشود قبلاً بیان کردیم که ورمی کمپوست عاری از عوامل بیماریزاست  پس آلودگی به چه علت ایجاد می شود؟ ورمی کمپوست ظرفیت نگهداری رطویت آن بالاست و درصورتی که ورمی کمپوست در کنار تنه درخت قرار گیرد تنه درخت در مدت طولانی در معرض رطوبت قرار می گیرد و رطوبت باعث افزایش بیماریهای قارچی می شود.

در زمان کاشت نهال بایستی مقدار کمپوست توصیه شده را با خاک گوده مخلوط کنید وسپس آن را در کف گوده بریزید و یک لایه خاک به ارتفاع 5 سانتی متر بر روی آن بریزید و سپس نهال را بکارید و خاک معمولی اطراف ریشه بریزد.

نحوه مصرف کود ورمی کمپوست در مزارع

مقدار کمپوست توصیه شده را قبل از کاشت گیاه زراعی در زمین پاشیده و با خاک مخلوط کنید به طوریکه کود در عمق 5 تا 10 سانتی متری خاک قرار گیرد. گیاهانی که به صورت جوی پشته ای کشت می شود بهتر است کود را در کف جوی ریخته و مقداری خاک روی آن بریزید. در کشت نواری کود بایستی در زیر نوار ها و در عمق 10 تا 15 سانتی منری قرار گیرد.

نکته مهم: به دلیل تفاوت در نوع خاک, گیاه و نوع کشت قبل از مصرف کود ورمی کمپوست از کارشناسان با تجربه مشاوره بگیرید.

علت تفاوت قیمت کود  کمپوست با کود ورمی کمپوست

قیمت کود ورمی کمپوست بالا تر از کود کمپوست است و این موضوع به دلیل بالا بودن هزینه های تولید ورمی کمپوست نسبت به کود کمپوست می باشد. از عمده هزینه های تولید ورمی کمپوست هزینه خرید کرم و هزینه کارگری است در صورتی که در فرایند تولید کود کمپوست هزینه خرید کرم را نداریم و هزینه های کارگری به مراتب کمتر از تولید ورمی کمپوست است.

نحوه خرید کود ورمی کمپوست

در صورت تمایل به خرید کود ورمی کمپوست و دیگر محصولات شرکت بهسازان نیاز به حضور در محل شرکت نیست با ما تماس بگیرد تا در اولین فرصت سفارشات شما را ارسال کنیم. مشاوره رایگان به شما کمک می کند تا با توجه به شرایط خاک مزارع و باغات شما بهترین انتخاب را داشته باشید. جهت دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

جهت اطلاع از کیفیت و قیمت کود ورمی کمپوست و دیگر محصولات می توانید از طریق واتساپ با شماره 09179166018 مهندس حسن بیگی در ارتباط باشد.مشاوره رایگان به شما کمک می کند

قیمت کود ورمی کمپوست فله و بسته بندی

کود ورمی کمپوست شرکت بهسازان به صورت فله و همچنین در بسته های 5 و 25 کیلویی با برند آبنوس در بازار عرضه می گردد. قیمت کود ورمی کمپوست فله به دلیل حذف هزینه بسته بندی مناسب تر از قیمت کود ورمی کمپوست بسته بندی است. شرکت بهسازان یکی از بزرگترین تولید کننده‌های کود ورمی کمپوست در ایران می باشد که توانسته با افزایش تولید سالیانه و کاهش هزینه های تولید، ورمی کمپوست با قیمت مناسب به بازار عرضه کند.

جهت اطلاع از کیفیت و  قیمت کود ورمی کمپوست می توانید با شماره های زیر تماس بگیرید

09173523871

09179166018

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “مشخصات و قیمت کود ورمی کمپوست

  1. کریمی گفت:

    سلام وقت بخیر چطور باید سفارش بدیم

    1. مدیریت گفت:

      سلام وقت بخیر جهت اطلاع از قیمت کود کمپوست و ورمی کمپوست و نحوه ارسال سفارشات با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید
      ۰۹۱۷۹۱۶۶۰۱۸
      ۰۹۱۷۳۵۲۳۸۷۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.