کوکوپیت ایرانی

مشخصات و فروش بستر کشت نشاء با قیمت مناسب |کوکوپیت ایرانی

بستر کشت گلخانه

فروش بستر کشت نشاء (کوکوپیت ایرانی) با کیفیت بالا و قیمت مناسب. جهت کاشت انواع گیاهان گلخانه ای، بستر کاشت نشاء و سیستم هیدروپونیک

جهت در دریافت مشاوره رایگان و خرید بستر کشت ایرانی (کوکوپیت ایرانی) با ما تماس بگیرید.

تلفن تماس : 09173523871

با توجه به افزایش جمعیت و نیاز جامعه به غذای بیشتر بایستی کشاورزی نوین را جایگزین کشاورزی سنتی کنیم. تا بتوانیم  تولید در واحد سطح را  افزایش دهیم. تغییرسیستم کشت و افزایش تولید در واحد سطح با پیشرفت علم کشاورزی میسر شده است. یکی از راه های افزایش عملکرد در واحد سطح افزایش کشت  گلخانه ای است. کشاورزی در فضای بسته به کاهش مصرف آب نیز کمک بزرگی کرده است.

خاک نشاء

فهرست مطالب

اهمیت بستر کشت در کشاورزی

یکی از مهمترین عوامل افزایش عملکرد در کشاورزی تراکم مناسب بوته در هر متر مربع است. با تولید نشاء  با کیفیت وعاری از بیماری تراکم مناسبی خواهیم داشت. آنچه که در تولید  نشاء با کیفیت بسیار موثر است فراهم کردن محیط  رشد مناسب برای رشد ریشه است. تامین بستر کشت

کاهش بارندگی ها  در سال های اخیر و کاهش منابع آبی استفاده از بستر کشت مناسب به دلیل ظرفیت نگهداری رطوبت بالای آن می تواند به کاهش مصرف آب  کمک کند.

نشاء با کیفیت امروزه یکی از دغدغه های مهم گلخانه داران  است. با توجه به تغییر الگوی کشت با هدف افزایش عملکرد در واحد سطح و کاهش مصرف آب استفاده از کشت های گلخانه ای،  سیستم هیدروپونیک و ….. رواج یافته است.  در این نوع کشت ها  گیاه برای رشد نیاز به یک بستر مناسب  دارد. پس از یک تجربه ده ساله در تولید کودهای آلی و با  تحقیق و تلاش فراوان توانستیم بسترکشت هیدروپونیک و کشت نشاء را  با کیفیت بالا و قابل رقابت با  محصولات وارداتی تولید نماییم.  تولید بستر  کشت  در داخل کشور گام بزرگی در جهت تولید محصول با کیفیت وکاهش مصرف آب است.

چرا از بستر کشت در گلخانه استفاده می شود؟

نگهداری آب، تامین عناصر غذایی، تهویه مناسب و استقرار گیاه چهار وظیفه مهم خاک کشاورزی است اغلب خاک ها به دلیل پایین بودن ماده آلی، ساختمان نامناسب و ساختار شیمیایی ناپایدار خصوصاً در گلخانه به دلیل بسته بودن محیط کشت،  تخریب ساختار فیزیکی و شیمیایی کیفیت لازم برای حصول حداکثر عملکرد را ندارند. به همین دلیل بایستی برای افزایش عملکرد و کیفیت محصول یک بستر مناسب برای رشد ریشه فراهم شود.

بستر کشتی که دارای ظرفیت تبادل کاتیونی و قدرت نگهداری رطوبت مناسبی باشد و مشکل شوری و قلیایی نداشته باشد همچنین از نظر ساختاری بتواند به راحتی عناصر غذایی را به سطح ریشه منتقل کند مناسب استفاده در کشت های گلخانه ای می باشد.

 

تاثیر EC و PH در کیفیت بستر کشت

خصوصیات شیمیایی بستر کاشت علاوه بر پایداری بالا بایستی مناسب کاشت انواع گیاهان باشد همچنین این خصوصیات باید به گونه ای باشد که بتواند نیاز گیاه به آب و عناصر غذایی را تامین کند.

Ec   در بستر کشت

EC یکی از فاکتور های مهم بستر کشت است که در کیفیت آن نقش مهمی دارد بالا بودن EC نشان دهند شوری بودن بستر کشت است زمانی که محیط اطراف ریشه شور باشد جذب عناصر غذایی با مشکل مواجه می شود. حتماً قبل از خرید کوکوپیت، پالمپیت یا دیگر بسترهای کشت از پایین بودن EC خاک بستر مطمئن شوید. پالم پیت اگر به خوبی فراوری نشود EC  بالایی دارد .EC  برخی از کوکوپیت های وارداتی به دلیل اینکه با آب شور شستشو می شوند بالا است.

بستر کشت ایرانی  EC  بسیار پایینی دارد و  PH آن در محدوده خنثی است این بستر  برای انواع گیاهان مناسب می باشد. جهت در دریافت مشاوره رایگان و خرید بستر کشت ایرانی (کوکوپیت ایرانی) با ما تماس بگیرید.

تلفن تماس : 09173523871

 PH بستر کشت

در صورتی که خاک بستر کشت PH بالایی داشته باشد  جذب عناصر غذایی با مشکل مواجه شده و شرایط را برای رشد ریشه و اندام های هوایی سخت می کند گیاهان در PH های متفاوت رشد می کند برخی از گیاهان PH های اسیدی را می پسندند و برخی دیگر از گیاهان به ph قلیایی سازگارند.

در پی اچ  5/6 تا 5/7  عناصر غذایی به راحتی در دسترس گیاه قرار می گیرد  به همین دلیل اغلب گیاهان در این محدوده رشد خوبی دارند. زمانی که PH محیط ریشه  کمتر یا بیشتر از حد نرمال باشد. بایستی با افزودن محلول های تنظیم کننده، PH  را در محدوده استاندارد نگه داریم.

 

چگونه یک بستر کشت مناسب انتخاب کنیم؟

انتخاب بستر کشت مناسب  بر اساس نوع کشت و نوع گیاه  می باشد.  بستر کشت بایستی شرایط مناسبی برای رشد ریشه فراهم کند. فاکتور هایی  چون نوع گیاهان و حجم ریشه، عمق نفوذ ریشه، تراکم بوته،  طول دوره رشد،  نحوه کاشت و تکثیر بر انتخاب نوع بستر کشت تاثیر می گذارد.

کوکوپیت ایرانی

بستر مخصوص تولید نشاء چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

برای افزایش توسعه ریشه و اندام های هوایی  به یک بستر مناسب نیاز داریم خاک نشاء بایستی از نظر خصوصیات فیزیکی و شیمیایی  نیازهای گیاه را تامین کند.

ویژگیهای یک بستر کشت گلخانه‌

  • تامین عناصر غذایی مورد نیاز گیاه
  • بالا بودن ظرفیت نگهداری رطوبت
  • در دسترس بودن آب و عناصر غذایی برای ریشه
  • مکانی مناسب برای استقرار گیاه
  • ایجاد تهویه مناسب
  • داشتن EC و PH مناسب
  • فاقد عناصر مضر و سمی

در ایران استفاده از روش های نوین کشاورزی در سال های اخیر رواج یافته است. کشاورزی نوین با هدف کاهش هزینه‌های تولید، افزایش عملکرد و کیفیت محصول و افزایش بهره وری  درهحال گسترش است. به همین دلیل تامین یک بستر مناسب برای رشد گیاه بسیار ضروری می باشد.

یکی از فاکتورهای مهم برای رشد گیاه  فراهم کردن محیط مناسب برای ریشه است  بستر کشت علاوه بر تامین عناصر غذایی مورد نیاز گیاه بایستی ظرفیت نگهداری رطوبت و جذب آب بالایی داشته باشد.  بالا بودن ظرفیت نگهداری رطوبت بستر کاشت   در کاهش مصرف آب بسیار موثر است.

کوکوپیت  از نظر جذب رطوبت  همانند یک اسفنج عمل میکند آب جذب شده به مرور در اختیار ریشه گیاه قرار می گیرد و از نظر تامین رطوبت ریشه بسیار  مناسبت است.

 

تاثیر کیفیت بستر کشت بر رشد نشاء

کیفیت بالای خاک نشاء، باعث افزایش رشد ریشه می گردد هر چه قدر سطح ریشه بیشتری داشته باشیم  آب و عناصر غذایی بیشتری جذب ریشه می گردد در نتیجه گیاهی سالم و پر بار خواهیم داشت.

زمانی که بستر نشاء کیفیت خوبی داشته باشد  و عناصر غذایی مورد نیاز گیاه را به خوبی فراهم کند زمان انتقال نشاء به زمین اصلی بوته ها شرایط بهتری دارند و سریعتر با شرایط جدید سازگاری پیدا می کنند.

 

چگونه نشانی با کیفیت تولید کنیم ؟

افزایش کیفیت و  عملکرد محصول استفاده از نشاء مرغوب بسیار ضروری می باشد طی  سالهای اخیر در کشور استفاده از  نشاء به جای کاشت  بذر علاوه بر کاهش دوره رشد و زود رسی محصول باعث صرفه جویی در مصرف آب و کود نیز می گردد. تولید نشاء با کیفیت در افزایش عملکرد و کیفیت محصول موثر است. در صورتی که نشاء های تولید شده عاری از آلودگی باشد و به خوبی تغذیه شود بعد از انتقال به زمین اصلی بوته هایی سالم و قوی داریم. برای ایجاد شرایط ایده آل برای تولید نشاء به بستر کشت استاندارد نیاز داریم. یک بستر کشت با کیفیت بایستی بتواند آب و عناصر غذایی کافی در اختیار ریشه گیاه قرار دهد.

 

عوامل موثر برای تولید نشاء با کیفیت

فاکتور های مختلفی بر کیفیت  نشاء تاثیر گذار هستند به برخی از عوامل موثر به طور خلاصه در زیر اشاره شده است.

1-بذر با کیفیت

برای تولید یک نشاء باکیفیت نیاز به بذر مرغوب داریم  هزینه های تولید در بخش کشاورزی بسیار بالاست  بنابراین بایستی بهترین  ارقام را  برای تولید خریداری کنیم بذر مرغوب در عملکرد بسیار تاثیر گذار است.

 

2-بسترکشت  مناسب

در زمان خرید بستر کشت لازم است به برخی فاکتورهای مهم توجه  داشته باشید از مهم ترین فاکتورها EC بستر کشت است. عدد EC  میزان شوری بستر کشت را مشخص میکند. آستانه تحمل به شوری در گیاهان مختلف  متغیر است. بذر گیاهانی که حساس به شوری هستند  برای جوانه زنی سریعتر و رشد بهترحتماً در بستر کشت با EC کمتراز یک کشت شود. PH یکی دیگر از فاکتورهای مهم  بستر کشت می باشد که در جذب عناصر غذایی بسیار تاثیر گذار است. PH  و نزدیک به شرایط بهتری برای جذب عناصر غذایی و رشد ریشه فراهم می کند.

 

3-تغذیه مناسب

نوع عناصر غذایی مورد نیازنشاء و همچنین مقدار نیاز نشا عناصر غذایی بستگی به کیفیت بستر کشت دارد  هرچه بستر کشت نشاء  از لحاظ عناصر غذایی غنی تر باشد  نیاز به محلول پاشی عناصر غذایی نیز کمتر است  و هزینه های شما را در تولید نشا کاهش می دهد.

از طرفی هر چه حجم بستر محیط ریشه  بیشتر باشد  در طول دوره رشد عناصر غذایی بیشتری در اختیار ریشه نشاء قرار می گیرد و این به اندازه سلولهای سینی کشت بستگی دارد.  حجم سلولهای سینی کشت و میزان عناصر غذایی قابل دسترس در بستر کشت دو فاکتور مهم برای تامین عناصر غذایی از بستر کشت می باشد.

 

4-کیفیت آب آبیاری

کیفیت آب آبیاری از دیگر فاکتورهای موثر در جذب عناصر غذایی بستر کشت است هرچه آبیاری EC پایین تری داشته باشد ECبستر کشت کمتر دچار تغییر می شود.  EC   بالای آب آبیاری  باعث افزایش شوری بستر کشت شده  و جذب عناصر غذایی را با مشکل مواجه می‌کند.

 

مزایای استفاده از نشاء گلخانه ای

نشاء گلخانه ای به دلیل این که تحت شرایط کنترل رشد می کند کیفیت بهتری نسبت به نشانه های تولید شده در زمین باز دارد کشاورزان از نشانه های گلخانه ای  بیشتر استقبال می کنند

 

 برخی از مزایای استفاده از  نشاء گلخانه ای

  • رشد یکنواخت بوته ها
  • کوتاه بودن طول دوره رشد نشاء (زودرسی محصول)
  • کاهش مصرف آب
  • مدیریت بهترین مصرف کودهای شیمیایی
  • استفاده حداکثری از فضای گلخانه
  • توانایی تولید گیاهان مقاوم و سالم
  • استقرار بهتر نشاء های تولید شده در گلخانه در زمان انتقال به زمین اصلی

 

انواع بستر کشت

بستر کشت محیط جامدی است که جایگزین بستر خاکی است و شرایط بهتری برای رشد ریشه در کشت هیدروپونیک و کشت نشاء فراهم می کند.

 

ویژگی های یک بستر کشت ایده آل

  • بستر کشت از لحاظ شیمیایی خنثی و پایدار باشد
  • بستر کشت کاملاً استریل باشد
  • زهکشی مناسبی داشته باشد
  • قابلیت ظرفیت نگهداری رطوبت آن بالا باشد
  • مقاوم در برابر تغییرات PH باشد
  • ظرفیت تبادل کاتیونی آن بالا باشد

 

انواع بستر کشت گلخانه از نظر نوع جنس

بستر کشت گلخانه از مواد سبک و متخلخل تولید می شود. و از نظر جنس به سه گروه تقسیم می شود

  • بستر کشت معدنی: مواد اولیه این بستر کشت از انواع سنگ های معدنی است. انواع مختلفی از بستر کشت معدنی در بازار وجود دارد که هر کدام کاربرد متفاوتی دارند بسترهای کشت پرلیت، ماسه، پشم سنگ، ورمی کولیت و زئولیت از انواع پرکاربرد در کشاورزی هستند. بستر های پرلیت، زئولیت و ورمی کولیت از لحاظ وزنی سبک هستند و ظرفیت نگهداری رطوبت بالایی دارند هیچ کدام از بستر های کشت ذکر شده به تنهایی به عنوان یک بستر ایده آل قابل استفاده نیستند. لازم است با دیگر بستر های کشت ترکیب شود تا علاوه بر تامین آب و اکسیژن عناصر غذایی نیز به راحتی در دسترس ریشه گیاه قرار گیرد.
  • بستر کشت مصنوعی: این نوع بستر کشت ها از مواد شیمیایی تولید می شود و پر کاربردترین آنها در بازار بستر کشت اسفنجی، پلاستیک منبسط، پلی اورتان و بستر کشت فرمالدئید اوره است.
  • بستر کشت آلی: بستر کشت آلی از مواد آلی و بقایای گیاهی تشکیل شده است این نوع بستر جذب رطویت بالایی دارد و می تواند بخشی از نیاز گیاه به عناصر غذایی را تامین کند. کوکوپیت، پیت ماس کمپوست و ورمی کمپوست بسترهای کشت آلی هستند

کوکوپیت ایرانی

برخی از انواع بستر کشت های آلی

  • بستر کشت تراشه چوب یا خاک اره: ذرات آن بین نیم تا یک و نیم سانتی متر است. خاک اره ازت کمی دارد بهتر است قبل از استفاده تجزیه شود. این نوع بستر وزن سبکی دارد و به دلیل پایین بودن درصد ازت آن و دیگر عناصر غذایی به تنهایی قابل استفاده نیست.بشتر برای سبک کردن وزن بستر کشت از آن استفاده می شود. خاک اره ظرفیت تبادل کاتیونی و همچنین ظرفیت ذخیره رطوبت پایینی دارد .
  • بستر کشت پیت ماس : پیت ماس از تجزیه بقایای خزه ها در شرایط بی هوازی تولید می شود پس از تجزیه خشک و بسته بندی شده و به بازار عرضه می گردد.
  • بستر کشت کوکوپیت: بستر کشت کوکوپیت از الیاف نارگیل به دست می آید این نوع بستر کشت ظرفیت نگهداری رطوبت بسیار بالایی دارد. که یکی از انواع بستر کشت پرمصرف و شناخته شده می باشد.
  • بستر کشت سلولوزی: مواد اولیه این نوع بستر از بقایای کارخانجات چوب بری می باشد که پس از فراوری می توان از آن بعنوان بستر کشت استفاده کرد.
  • بستر کشت پالم پیت: پالم پیت از الیاف تنه درخت خرما تولید می شود این بستر به دلیل EC بالایی که دارد باید قبل از استفاده به خوبی آبشویی شود تا EC آن به زیر یک برسد.

 

انواع بستر کشت از نظر نوع سیستم کشت

تامین عناصر غذایی،  در دسترس قرار دادن رطوبت برای ریشه و  استقرار گیاه  از مهمترین وظایف بستر کشت است برای کاشت گیاه در گلخانه بستر های  متنوعی وجود دارد بسته به نوع گیاه نوع سیستم کشت باعث بستر مناسبی انتخاب کنیم تا بتواند شرایط مناسب برای رشد گیاه فراهم کند.

بستر کشت نشاء،  بستر کشت خاکی، بستر  کشت هیدروپونیک و بستر هواکشت از مهمترین بستر های رایج در کشت گلخانه ای هستند.

خاک بستر نشاء

 بستر کشت خاکی

بستر کشت خاکی به راحتی قابل دسترس بوده و ریشه می تواند براحتی در آن رشد کند اما به دلیل معایب زیادی که دارد برای برخی از سیستم های کشت گلخانه ای مناسب نیست

 

 معایب بستر کشت خاکی

بستر کشت خاکی می توان برای برخی از گیاهان گلدانی مقاوم به برخی فاکتور ها مثل عوامل بیماریزا و تهویه نامناسب استفاده کرد. ولی در سیستم های کشت نشاء، کشت هیدروپونیک و یا گرو بگ قابل استفاده نیست. برخی از معایب کشت خاکی به شرح زیر می باشد.

1-وجود عوامل بیماری زا

آلوده بودن بسترهای کشت خاکی به  عوامل قارچی و باکتریایی ویروسی و حتی آفات  می‌تواند خسارتهای زیادی به محصول وارد کنند. گلخانه به دلیل فراهم بودن شرایط  برای رشد عوامل قارچی  باید بستر کشت  خاکی را قبل از کاشت بذر ضد عفونی کرده تا عوامل بیماری زا از بین برود.

 

2- محدودیت در انتخاب نوع محصول

بستر کشت خاکی به دلیل شوری بالا،  تهویه نامناسب،  PH نامتعادل،  ما را در انتخاب نوع محصول محدود می کند و بایستی گیاهانی را انتخاب کنید که به شرایط نامساعد بستر کشت مقاوم باشد به همین دلیل استفاده از بستر کشت خاکی بهره وری ما را کاهش می دهد.

 

3-بالا بودن مصرف آب نسبت به دیگر بسترهای کشت

مصرف آب در بسترهای کشت خاکی به دلیل پایین بودن جذب رطوبت است زمانی که ظرفیت نگهداری آب  در بین ذرات  بستر کشت پایین باشد.  هدر روی آب را افزایش داده در این حالت لازم است هزینه زیادی  صرف تامین آب مورد نیاز گیاه شود.

 

4-بالا بودن هزینه کود دهی

در بستر های کشت خاکی  به دلیل شرایط نامساعد بستر جذب عناصر غذایی با مشکل مواجه می شود همچنین به دلیل  آبشویی عناصر غذایی مصرف کودهای شیمیایی در این نوع بستر ها افزایش می یابد.

 

 بستر کشت هیدرو پونیک

در سیستم هیدروپونیک کیفیت آب و بستر کشت بسیار مهم است بستر کشت هیدروپونیک باید کاملاً استریل باشد هر نوع آلودگی بستر کشت خسارات جبران ناپذیری به محصول وارد می کند. در کشت هیدروپونیک اکسیژن آب مرتب کنترل می شود.

بستر کشت هیدروپونیک

خصوصیات بستر کشت هیدرو پونیک

  • PH متعادلی داشته باشد
  • EC پایینی داشته باشد
  • قدرت جذب رطوبت آن بالا باشد
  • وزن آن سبک باشد
  • فاقد هرگونه آلودگی باشد
  • قیمت مناسبی داشته باشد

 

بستر های هواکشت

در  هواکشت رطوبت و مواد غذایی از طریق سیستم مه پاش تامین می گردد. مصرف آب در این سیستم نسبت به کشت خاکی تا 90 درصد کاهش می یابد.

 

تولید بستر کشت ارزان :کوکوپیت ایرانی

تولید بستر کشت گلخانه ای در داخل کشور با استفاده از بقایای گیاهی در صورتی که قابل رقابت با محصولات خارجی مثل کوکوپیت و پیت ماس باشد می تواند علاوه بر صرفه جویی اقتصادی،  بهره وری کشت های گلخانه ای را افزایش دهد.  بستر کشت ارزان هزینه های تولید را کاهش می دهد و به راحتی قابل دسترس برای گلخانه داران است.

 

فروش بستر کشت ایرانی (کوکوپیت ایرانی)

بستر کشت ایرانی (کوکوپیت ایرانی) ظرفیت نگهداری آب بالایی دارد و فاقد هرگونه عوامل بیماریزا، بذر علف هرز و تخم حشرات می باشد این بستر علاوه بر قیمت مناسب کیفیت بالایی دارد و قابل رقابت با محصولات مشابه وارداتی است.

بستر کشت کوکوپیت ایرانی برای کاشت انواع بذر، گیاهان گلدانی و بستر کشت سیستم هیدروپونیک مناسب  می باشد این بستر کشت علاوه بر تامین عناصر NPK و عناصر میکرو  شرایط مناسبی برای رشد انواع نشاء صیفی، گیاهان گلدانی و کشت هیدروپونیک فراهم میکند. کوکوپیت ایرانی قدرت بالایی در جذب رطوبت  دارد و از نظر کیفیت و قیمت با کوکوپیت های وارداتی قابل رقابت است. بستر کشت ایرانی جایگزین مناسبی برای  کوکوپیت و پالم پیت است.

بستر کشت گلخانه

مشخصات کوکوپیت ایرانی

جنس : پودر

تولید شده از:  مواد گیاهی

بو: بو ندارد

عملکرد:  ایجاد بستر مناسب و تامین عناصر غذایی

شوری: 5/0

ظرفیت نگهداری رطوبت: بالا

مناسب برای: تولید انواع نشاء، گیاهان آپارتمانی، سیستم کشت هیدروپونیک و انواع گیاهان گلدانی و زینتی

استریل شده: فاقد آلودگی و بذر علف هرز

اندازه ذرات: کمتر از 10 میلیمتر

 

مزایای کوکوپیت ایرانی

  • بدون آلودگی
  • فاقد بذر علف هرز و آفات
  • 100% گیاهی
  • قدرت بالای جذب آب
  • ایجاد بستر مناسب برای رشد ریشه
  • حاوی عناصر غذایی ازت، فسفر، پتاس و میکرو
  • EC پایین تر از کوکپیت خارجی
  • PH در محدوده خنثی
  • قیمت مناسب
  • دسترسی آسان
  • افزایش حاصلخیزی بستر کشت
  • کاهش هزینه های تولید

جهت خرید بستر کشت ایرانی و دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

تلفن تماس 09173523871

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.