دسته‌بندی نشده

مشخصات و قیمت خرید خاک روف گاردن

روف گاردن

همانطور که از نام آن پیدا است، روف گاردن باغ یا فضای سبزی است که در طبقات بالای ساختمان‌ها و روی سقف آن‌ها ساخته می‌شود. شادابی گیاهان روف گاردن به کیفیت خاک روف گاردن بستگی دارد. روف گاردن به بهبود زیبایی ساختمان‌های خشن شهری کمک بسیار زیادی می‌کند، ضمن این که در ساختمان‌های مسکونی می‌تواند محلی برای دور هم جمع شدن باشد.

قدمت روف گاردن به زمان مردم بین‌النهرین یا میان رودان باز می‌گردد. این مردمان در زمان باستان درختان و درختچه‌هایی را در بالای زیگورات‌ها پرورش می‌دادند. همچنین باغ‌های معلق بابل که از عجایب هفتگانه جهان هستند، روف گاردان‌های زمان باستان محسوب می‌شوند. امروز می‌خواهیم و در این مقاله به بعد فنی روف گاردن‌های مدرن امروزی نگاهی بیندازیم.

خاک روف گاردن

مشخصات خاک روف گاردن با کیفیت

اگر کمی با گل و گلدان ارتباط داشته باشید، می‌دانید که نمی‌توان از هر خاکی برای هر گیاه و اقلیمی استفاده کرد. بسیاری از بیماری‌هایی که گیاهان به آن مبتلا می‌شوند به دلیل نامناسب بودن خاک است. از آنجایی که در روف گاردن خاک تنها یک بار پیاده‌سازی می‌شود، بنابراین باید دقت کافی در خرید خاک روف گاردن داشته باشیم. مواردی که در ادامه معرفی خواهیم کرد، ویژگی‌های خاک مناسب روف گاردن است.

·        سبک بودن خاک

روف گاردن روی سقف بناها و روی یک مجموعه تأسیسات پیاده سازی می‌شود و از آنجایی که حجم بالایی خاک نیاز دارد این خاک باید سبک باشد تا فشاری بیشتر از حد عادی به آن‌ها وارد نکند. برای سبک کردن خاک روف گاردن معمولا از ورمی کمپوست، خاک برگ، پرلیت، سبوس و کمپوست استفاده می شود.

·        زهکشی مناسب

خاک روف گاردن باید زهکشی مناسبی داشته باشد تا آب اضافی به راحتی خارج شود و در عین حال باید بتواند رطوبت را در خود نگه دارد؛ چرا که روف گاردن مدام در معرض آفتاب است و با سرعت زیادی خشک می‌شود. اگر خاک نتواند رطوبت را نگه دارد، سلامت گیاهان به خطر می‌افتد. بنابراین در خرید خاک روف گاردن باید دقت کنیم.

·        غنی بودن خاک

روف گاردن مانند باغچه نیست که عمق خاک زیاد باشد و گیاه با ریشه دوانی بتواند به مواد مغذی برسد، بنابراین در هنگام خرید خاک روف گاردن، باید توجه کنیم که درصد خوبی از پرلیت، کوکوپیت و خاک برگ در آن وجود داشته باشد. از کمپوست، پیت ماس و ورمی کمپوست برای غنی کردن خاک روف گاردن مورد استفاده قرار می گیرد هر چه درصد این بستر ها بیشتر باشد غنی تر می شود.

انواع خاک روف گاردن

حال که مشخصات خاک مناسب روف گاردن را بررسی کردیم، نوبت به انتخاب در هنگام خرید خاک روف گاردن رسیده است. به این منظور باید بدانیم چه نوع خاکی مناسب است.

·        خاک سبک

واضح است که وقتی از خاک سبک صحبت می‌کنیم، وزن پایین مورد توجه است. بنابراین می‌تواند به خوبی نیازهای روف گاردن را پاسخ دهد. البته تنها ویژگی خاک سبک وزن آن نیست، بلکه موارد تشکیل دهنده آن نیز مطرح هستند. می‌دانیم که خاک روف گاردن را نمی‌شود عوض کرد، بنابراین باید از همان ابتدا استریل، با زهکشی مناسب و غنی از موارد مغذی باشد.

در خاکه که با نام خاک سبک شناخته می‌شود، خاک برگ، پرلیت، کمی ماسه، کمپوست ، ورمی کمپوست، پیت ماس و کوکوپیت وجود دارد. این موارد در کنار هم ویژگی‌های مورد نظر را فراهم می‌کنند. نکته‌ای که در هنگام خرید خاک روف گاردن از نوع سبک باید به آن توجه کنید، این است که کود حیوانی استفاده شده در آن به خوبی پوسیده باشد تا احیاناً بذر فعال علف در آن وجود نداشته باشد. وجود پرلیت هم در کنار افزودن مواد معدنی، به جلوگیری از سفت شدن خاک در طی زمان کمک می‌کند. نکته مثبتی که وجود دارد، این است که قیمت خاک سبک بسیار مناسب است. بنابراین برای روف گاردن‌هایی که وسعت زیادی دارند، انتخاب به صرفه‌ای است.

·        خاک کوکوپیت

خاک کوکوپیت با الیاف‌های طبیعی و پوست برخی میوه‌ها مانند نارگیل غنی شده است. این خاک یکی از بهترین گزینه‌هایی است که در هنگام خرید خاک روف گاردن و خاک گلدان به شما معرفی می‌شود. البته کوکوپیت به دلیل قیمت بالا معمولاً از انتخاب کنار گذاشته می‌شود.

خاک کوکوپیت سرشار از مواد آلی است و در برابر ابتلا به باکتری و قارچ نیز بسیار مقاوم است، اگر قیمت خاک روف گاردن برایتان مطرح نیست یا می‌توانید بودجه بیشتری به آن اختصاص دهید، کوکوپیت گزینه بسیار خوبی است. البته کوکوپیت سراسر مزیت نیست، متأسفانه این خاک مواد مغذی کمی دارد. ترکیب قیمت بالا و موارد مغذی کم، باعث شده تا استفاده ترکیبی از کوکوپیت و خاک گلدان سبک رایج شود. به این ترتیب می‌توان از مزایای هر دو استفاده کرد و معایب آن‌ها را پوشاند.

خاک بام سبز

ترکیبات خاک بام سبز

اخیراً تصور می‌شود که بهترین خاک برای بام‌های سبز، خاک‌های مهندسی شده یا محیط‌های بدون خاک مبتنی بر پیت پاستوریزه، با در نظر گرفتن انطباق آن با نیازهای محلی است. البته شواهد جدید وجود دارد که نشان می‌دهد خاک بومی منطقه که دارای باکتری‌های سودمند است، برای استفاده در بام سبز مناسب است. برخی از متخصصان نیز اضافه کردن عوامل زهکشی را به خاک بومی توصیه کرده‌اند. گزینه دیگر استفاده از خاکی است که با کمپوست و کود دامی مخلوط شده باشد.

با وجودی که هدف از ساخت بام سبز پاکسازی هوای شهرها و کمک به محیط زیستی است که تحت الشعاع زندگی شهری قرار گرفته است و برعکس روف گاردن فقط برای تفریح نیست؛ خاکی که برای آن‌ها لازم است می‌تواند مشابه باشد‌؛ بنابراین اطلاع از قیمت خاک روف گاردن و خرید آن برای بام سبز نیز کاربرد دارد. اگر نمی‌دانید چه تفاوتی بین روف گاردن و بام سبز وجود دارد، در ادامه با ما همراه باشید.

تفاوت بام سبز با روف گاردن

این دو اصطلاح اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند، اما تفاوت‌های قابل توجهی بین بام‌های سبز و باغ‌های پشت بام وجود دارد. هر دو در بالای ساختمان‌هایی نصب می‌شوند که از نظر ساختاری برای چنین تأسیساتی مناسب هستند. هر دو از گیاهان استفاده می‌کنند و هر دو برای محیط زیست مفید هستند.

بام سبز مانند سطوح چمن کاری شده، مسطح و نازک است. در بام سبز گیاهان کوتاه کاشته می‌شوند که نهایتاً بین 10 تا 15 سانتی متر فضای رشد نیاز دارند و نسبت به خشکی مقاوم هستند. بام سبز می‌تواند گرما و باد شدید را تحمل کند در حالی که از غشای سقف در برابر اشعه UV خورشید محافظت می‌کند و مزایای زیست محیطی مانند مدیریت آب طوفان، تثبیت دمای محیط، عایق صدا و غیره را ارائه می‌دهد. اما روف گاردن با وجودی که در برخی از انواع دارای خاصیت‌های محافظتی است، اما بیشتر مانند حیاط، فضایی برای تفریح است و طراحی آن به گل و گیاه محدود نمی‌شود؛ بلکه می‌توان آن را با مبلمان چیدمان کرد.

بنابراین مهم‌ترین تفاوت بین روف گاردن و بام سبز این است که بام سبز اهداف زیست محیطی را دنبال می‌کند و با تلاش برای کاهش انرژی مصرفی بناهای مدرن شهری، محیط زیست را به سمت سلامت بیشتر می‌برد. در کنار این دو باغ شهری، دیوار سبز نیز یکی از المان‌های معماری نوین است که به تصفیه هوا کمک می‌کند. همانطور که از نام آن پیدا است، دیوارهایی که در داخل یا خارج بناها با زیرساخت مناسب، میزبان گیاهان هستند، دیوار سبز نام دارند.

قیمت خاک روف گاردن

نحوه احداث روف گاردن

ساخت روف گاردن نیاز به دقت و توجه و طی کردن چند مرحله دارد. بسیار مهم است که عایق‌بندی به خوبی انجام شود و فضای سبز آن با خاک سبک و خاک برگ‌های مناسب غنی شود. در ادامه مراحل مختلف ساخت روف گاردن را توضیح می‌دهیم.

1.       شیب بندی محل اجرا

ایجاد شیب مناسب در محل اجرا بسیار مهم است، چرا که آب اضافی ناشی از باران و برف و آبیاری گیاهان باید به گونه‌ای هدایت شود که در سقف باقی نماند. چرا که هر چقدر عایق بندی بام قوی باشد، آب به مرور زمان خرابی ایجاد می‌کند. به این منظور علاوه‌بر تنظیم شیب، بسیار مهم است که در هنگام خرید خاک روف گاردن دقت کنید تا ترکیب مناسبی از خاک سبک، خاک برگ، پرلیت و افزودنی‌هایی که زهکشی را بهبود می‌بخشند انتخاب کنید.

2.      ایزوله سازی

پس از آن که شیب درست اعمال شد، باید کف‌کار عایق بندی شود. با استفاده از لایه‌هایی مانند ایزوگام، ژئوتکستایل، ژئو ممبران و ژئو کامپوزیت عملیات عایق‌بندی صورت می‌گیرد. ما نمی‌خواهیم که در ازای به دست آوردن فضایی زیبا، امنیت بنا را کاهش دهیم.

3.     ساخت تأسیسات

زیرسازی با عایق بندی به پایان نمی‌رسد. در این مرحله تأسیسات اصلی که شامل زیر سازی شبکه فلزی و لوله‌های روف گاردن هستند اعمال می‌شود. لایه بعدی که خاک و بستر کاشت گیاهان است، روی شبکه فلزی اعمال می‌شوند. پس از آنکه شبکه فلزی پوشانده شد، نوبت خرید خاک روف گاردن و پخش کردن آن روی سطح مورد نظر است. بسته به نوع روف گاردن، ضخامت خاک مشخص می‌شود.

4.     کاشت گیاهان

در مرحله نهایی، نوبت به کاشت گیاه می‌رسد تا روف گاردن به یک باغ واقعی تبدیل شود. در این مرحله بسیار مهم است که از دانش کشاورزی استفاده کنید. در انتخاب گیاهان روف گاردن هم باید مانند موارد دیگر دقت کنیم. روف گاردن مدام در معرض آفتاب است، بنابراین گیاهان صبورتر برای آن مناسب‌تر هستند. ضمن این که باید آب و هوای منطقه را نیز در نظر بگیریم. به طور کلی گیاهانی که خزدار هستند، به دلیل نگهداری طولانی مدت رطوبت برای چنین فضاهایی مناسب هستند.

قیمت خاک بام سبز

انواع روف گاردن

روف گاردن بر اساس درصد و نوع پوشش گیاهی به سه دسته فشرده، گسترده و نیمه فشرده تقسیم می‌شود که در ادامه هر یک را معرفی می‌کنیم.

·        روف گاردن فشرده

روف گاردن فشرده، با عمق کاشت و رشد بالایش شناخته می‌شود. عمق رشد در این نوع روف گاردن 6 اینچ به بالا است. انواع پوشش گیاهی را می‌توان در یک روف گاردن فشرده پرورش داد، از گیاهان کوچک گرفته تا بزرگ، درختچه‌ها، پوشش‌های زمینی و حتی درختان کوچک.

روف گاردن فشرده دست طراحان را برای به کارگیری ایده‌های خلاقانه باز می‌گذارد؛ اما این نوع باغ روی پشت بام به مراقبت‌های ویژه، با نگهداری حرفه‌ای منظم و سیستم‌های آبیاری پیشرفته نیز نیاز دارد.

·        روف گاردن گسترده

روف گاردن گسترده، فضای سبزی کم تعمیر است، که و نگهداری خاصی نیاز ندارد. این نوع روف گاردن محیط رشد نازک و سبکی دارد. پوشش گیاهی آن اغلب محدود به خزه‌ها، گل‌ها و گیاهان کوچک، علف‌های صحرایی و ساکولنت‌ها می‌شود. از آنجایی که عمق متوسط رشد روف گاردن گسترده، در حدود 8 تا 15 سانتی متر است، نصب یک بام سبز گسترده آسان‌تر و مقرون به‌صرفه است و به طور کلی برای زنده ماندن نیازی به سیستم آبیاری ندارد. این نوع روف گاردن برای مقاوم‌سازی سقف‌های کم شیب در برابر آب نیز مناسب است.

·        روف گاردن نیمه فشرده

این نوع روف گاردن ترکیبی از انواع فشرده و گسترده است. عمق متوسط رشد در روف گاردن نیمه فشرده، بین 15 تا 30 سانتی متر است و امکان میزبانی از گیاهان بیشتری نسبت به نوع گسترده دارد. فضای سبز در این نوع روف گاردن، شامل گیاهان کوچک، چمن‌ها، درختچه‌های کوچک و پوشش‌های زمینی است که نیاز به آبیاری گاه به گاه و نگهداری متوسط دارند. طراحی روف گاردن نیمه فشرده، آن را برای نگهداری طولانی مدت، فضاهای بازی مهدکودک و مناطق پیک نیک شهری ایده آل می‌کند.

خاک دیوار سبز

قیمت خرید  خاک روف گاردن

زندگی شهری ما را از زیبایی‌ها و سرسبزی طبیعت دور کرده است. اما اگر نگاهی به شهرهای پیشرفته باستانی بیندازیم، می‌بینیم که روف گاردن یکی از المان‌های طراحی شهری بوده است. خوشبختانه در سال‌های اخیر این المان معماری-کشاورزی در کلان شهرهای جهان در حال گسترش است.

نکته‌ی مهمی که وجود دارد، این است از همان ابتدای خرید خاک روف گاردن، بام سبز و یا دیوار سبز باید نکات زیادی در نظر بگیریم، تا سلامت گیاهان حفظ شود. بنابراین بهتر است با متخصصان این کار مشورت کنیم. انتخاب خاک مناسب که ترکیبی کارآمد از پرلیت، کوکولیت و خاک برگ باشد، تا حد زیادی در طول عمر گیاهان روف گاردن مؤثر است.

به نظر شما روف گاردن چه مزایای دیگری دارد؟ آیا خرید خاک روف گاردن، مهم‌ترین بخش پیاده سازی آن است؟ اگر تجربه مراقبت از روف گاردن را دارید، خوشحال می‌شویم تا تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

قیمت خرید خاک روف گاردن  بسته به کیفیت، نوع و درصد ترکیبات بکار رفته در آن متفاوت است جهت اطلاع از قیمت خرید حاک روف گاردن بهسازان با ما تماس بگیرید خاک روف گاردن بهسازان کیفیت بالایی دارد و به دلیل ظرفیت تولید بالا از قیمت مناسبی برخوردار است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.