بذر ذرت

بذر ذرت | خرید با کیفیت ترین بذر ذرت با مناسب ترین قیمت | ۰۹۱۷۳۵۲۳۸۷۱

بذر ذرت | ارگانیک ارگری |organic-agri

بذر ذرت یکی از اساسی ترین و اصلی ترین محصولات کشاورزی است که به دلیل موقعیت و نقش استراتژیک آن در کشاورزی کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. ذرت به دلیل پتانسیل عملکرد بسیار بالا (حتی بیشتر از گندم و برنج) سلطان غلات نامیده شده است. کشت بذر ذرت در گذشته چندان رایج نبود. اما از آنجایی که این محصول به عنوان تهیه غذا به ویژه در کشورهای فقیر و تولید خوراک دام در کشورهای غنی مورد استفاده قرار می گیرد، روز به روز بر اهمیت کشت آن افزوده شده و سطح کشت این محصول به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

 برای اطلاع از قیمت بذر ذرت با بهترین قیمت به وبسایت ارگانیک اگری مراجعه فرمایید.
ذرت دارای تنوع فنوتیپی زیادی است. انواع ذرت به لحاظ شکل، بافت، رنگ دانه، اندازه بلال و ارتفاع بوته بسیار متفاوت هستند. بنابراین در برخی منابع آمده است که ارتفاع آن از ۶۰ سانتی متر تا ۷ متر است و رنگ های مختلفی در طیف سفید، زرد، نارنجی، قرمز، رنگین کمانی و سیاه یافت می شود. برخی از غلات، مانند غلات شیرین و خوش طعم، اندوسپرم نشاسته ای بیشتری دارند و بافت نرم و دلپذیرتری دارند.

فهرست مطالب

انواع بذر ذرت به چند دسته تقسیم می شود ؟

طبقه بندی ذرت بر اساس استفاده

ذرت دو منظوره و علوفه ای

نحوه کاشت بذر ذرت به چه صورت انجام می شود ؟

بهترین دما برای کاشت و پرورش ذرت

دلیل کم شدن بذر ذرت چیست؟

مقدار بذر ذرت در هکتار

بذر های ذرت درشت دارای چه ویژگی هایی است ؟

بذر ذرت بهاره

بهترین دانه ذرت شیرین

انواع بذر ذرت به چند دسته تقسیم می شود ؟
ذرت را می توان بر اساس استفاده، طول فصل رشد (FAO) و رنگ دانه طبقه بندی کرد.

طبقه بندی ذرت بر اساس استفاده

ذرت به عنوان غذای انسان، خوراک دام، دانه مرغ، تخمیر و محصولات صنعتی مانند اتانول مورد استفاده قرار میگیرد. در زیر می خواهیم به معرفی انواع بذر ذرت و روش های کشت آن بپردازیم. به همین دلیل، انواع ذرت به سه دسته تقسیم می شوند: ذرت خوراکی، ذرت دو منظوره و ذرت شیرین.
ذرت علوفه ای تنها برای مصرف دام و طیور کشت و برداشت می شود.
ذرت دو منظوره اگر زود و به موقع برداشت شود بلال خوراکی دارد، اما اغلب به عنوان خوراک یا دانه استفاده می شود. جوهای شیرین به دو نوع شیرین و فوق شیرین تقسیم می شوند: سوئیت جوی شیرین و سوپرسوئیت‌ها جوی بسیار شیرین است.

بذر ذرت های شیرین و بسیار شیرین، ذرت های جهش یافته ای هستند که محتوای قند بیشتری در اندوسپرم خود دارند. این ارقام به ذرت قندی نیز معروف هستند. نسبت قند به نشاسته در آندوسپرم ذرت شیرین و فوق شیرین، معروف به آمیلودکسترین، بیشتر از سایر انواع ذرت است. زمان برداشت این محصولات وقتی است که بذرها چیزی در حدود ۷۰درصد رطوبت دارند. ذرت های شیرین و فوق شیرین حاوی دانه های شیرین، شیشه ای و براق نشاسته ای به نام بلال هستند. دانه بلال توسط انسان خورده می شود. (لازم به ذکر است که ذرت جهش یافته به دلیل تغییراتی که در طول سالیان در ژنوم آنها ایجاد شده است به نوعی تکامل ژنتیکی رسیده است که کیفیت خود را بهبود بخشیده و کاملاً با ذرت تراریخته متفاوت است.

بذر ذرت | ارگانیک ارگری |organic-agri

بذر ذرت | ارگانیک ارگری |organic-agri

ذرت دو منظوره و علوفه ای

زمان پردازش با توجه به هدف برداشت متفاوت است.
برداشت یونجه: بین ۸۰ تا ۱۰۰ روز.
برداشت غلات: بین ۱۱۰ تا ۱۴۵ روز
فائو اصطلاحی است که برای علوفه و ذرت دو منظوره (علوفه) استفاده می شود و دوره بلوغ را نشان می دهد.

طبقه بندی انواع ذرت بر اساس رنگ دانه
ذرت از نظر رنگ به ۳ گروه تقسیم می شود:
ذرت سفید
ذرت زرد
ذرت رنگی

ارگانیک اگری با داشتن بهترین قیمت های موجود در بازار آماده ارائه خدمات به مشتریان می باشد.

برای اطلاع از قیمت بذر هویج کلیک کنید.

نحوه کاشت بذر ذرت به چه صورت انجام می شود ؟

ذرت به دو صورت مستقیم و نشایی قابل کشت است و انتخاب آن به کشاورز بستگی دارد. با توجه به تنوع کاربری، تاریخ کاشت و منطقه انتخاب می شود. برای سرعت بخشیدن به جوانه زنی، می توانید دانه های ذرت را به مدت ۳۰ دقیقه تا یک ساعت در آب گرم خیس کنید. غوطه ور شدن بذرها در آب به مقدار زیاد یا خیلی کم و خیساندن طولانی مدت باعث عدم سبزی یا پوسیدگی می شود. بذرها بسته به رقم انتخابی توسط کارگران (با دست) یا ماشینی با فاصله ردیف ۱۲-۴۰ سانتی متر و فاصله ۷۰-۱۲۰ سانتی متر کاشته می شود.

میانگین دمای روزانه در زمان کاشت نباید کمتر از ۱۹ درجه سانتیگراد و بالاتر از ۳۴ درجه سانتیگراد باشد. عمق کاشت وابسته به میزان آب و خاک بین ۲.۵ تا ۵ سانتی متر در حال تغییر است. بهتر است از کودهایی مانند کود حیوانی، سولفات آلومینیوم، کودهای دانه ای و … استفاده شود. بذر ذرت گیاهی است که در طول فصل رشد به مقدار زیادی آب، نیتروژن و پتاسیم نیاز دارد. بنابراین زمان و نوع تغذیه در حین کشت بسیار مهم است.

بهترین دما برای کاشت و پرورش ذرت

بهترین دما برای جوانه زنی ذرت ۸ تا ۱۰ درجه است. در طول دوره رشد ذرت، مناسب ترین دما بین ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتیگراد است. در صورتی که درجه حرارت بالاتر از ۳۹ تا ۴۰ درجه سانتیگراد باشد مشکلاتی از قبیل عدم جذب آب و رشد گیاه، سوختن لبه برگها، گرده افشانی ناقص و در نتیجه کاهش کیفیت و عملکرد محصول را به همراه دارد

دلیل کم شدن بذر ذرت چیست؟

دلایلی مانند ناموفق بودن تاریخ کاشت، دمای نامناسب، عدم کنترل آبیاری، تغذیه نامناسب و … باعث جلوگیری از گرده افشانی مناسب و سپس عدم هماهنگی در رشد گل ها، رشد ناقص یا غیر طبیعی در کیسه جنین می شود. تا این زمان ظهور غلاف و عدم رشد و کاهش بذر به دنبال شمارش بذر است.

مقدار بذر ذرت در هکتار

مقدار بذر ذرت در هکتار بسته به رقم متفاوت است. ارقام ذرت شیرین (Sweet و SuperSweet) به مقدار ۵۰-۷۵ هزار دانه کشت می شود که معادل ۷-۱۱ کیلوگرم بذر در هکتار است. محصولات ذرت دو منظوره به میزان ۱۰۰-۷۵ هزار بذر یا ۵۰-۱۰۰ کیلوگرم بذر در هکتار کشت می شود.

بذر های ذرت درشت دارای چه ویژگی هایی است ؟

اندازه و وزن دانه های ذرت بسته به تنوع متفاوت است. برخی از واریته ها دارای دانه های بزرگتر و وزن بذر بیشتری هستند. به طور کلی، ذرت شیرین دارای دانه های بزرگ تری نسبت به ذرت خوراکی و دو منظوره است. یک نوع بذر ذرت احتمال دارد که وزن دانه های مختلفی داشته باشد که در کارخانجات و در مواقع بسته بندی از همدیگر جدا می شوند. مثل بذر‌ذرت هنچویت که بسته بندی های متعددی بر اساس وزن دانه دارد.

برای اطلاع از قیمت بذر هندوانه کلیک کنید.

بذر ذرت بهاره

ذرت جهت داشتن متابولیسم و ​​ایجاد دانه‌های پروتئینی به حرارت نیازمند است، در این صورت در قسمت های جنوبی کشور که هوای اسفند ماه جهت کشت متناسب است و بهار با دمای مناسبی دارد، می توانید ذرت را با اطمینان خاطر کشت کرد و نیازی به کشت نیست. نگران دانه هایشان باشید.

بذر ذرت | ارگانیک ارگری |organic-agri

بذر ذرت | ارگانیک ارگری |organic-agri

بهترین دانه های ذرت مکزیکی

Exenchuit، Samira، Tyson، Bratella، Messenger و غیره بهترین ذرت شیرین دارای بافت نرم و نشاسته آمیلودکسترین بوده و برای خوردن و فرآوری مناسب است. ذرت دانه ای مکزیکی معمولاً از انواع سوپر سوئیت انتخاب می شود و برای فروش به کارخانه ها برای فرآوری و کنسرو استفاده می شود.

بهترین دانه ذرت شیرین

کشاورز گرامی، بهترین بذر ذرت برای کاشت با توجه به ویژگی های رقم، موقعیت جغرافیایی زمین زیر کشت، فصل کشت و نوع محصول انتخاب شود. دانه های ذرت مانند اکسنچوئیت ، سمیرا ، دیانا، تایسون و غیره از محبوب ترین و بهترین دانه های ذرت شیرین هستند. برای خرید انواع بذر به سایت organic-agri مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.