بذر خربزه

بذر خربزه | قیمت بذر خربزه | 09173523871

بذر خربزه | قیمت بذر خربزه | 09173523871

روش کاشت خربزه از کاشت تا برداشت

بذر خربزه بومی آسیا و فلات ایران است. این نهال یک ساله و گیاهان بالارونده است. دارای ساقه های بلند تا چندین متر است. همچنین دارای برگهای بزرگ و متناوب است و گیاه تک ساقه ولی گاهی پر گل دارد. و به گل های کامل تبدیل می شوند؛ گلهای نر زودتر ظاهر می شوند. این گیاه در شرایط گرم و مرطوب نیز قابل رشد می باشد. اما در این هوا طعم مطلوبی ندارد،خنثی است وشیرین نمی باشد. برای شیرین شدن این میوه نیازمند  تابستان گرم و هستیم و طول فصل رشد باید بلند مدت باشد باشد.

فهرست مطالب

روش کاشت خربزه از کاشت تا برداشت

روش های کشاورزی و کشت  بذر  خربزه

در فرآیند تولید خربزه چند نکته باید رعایت شود

احتیاط لازم هنگام خوردن خربزه

نکته مهم در خصوص مصرف خربزه:

خاک مناسب برای کشت خربزه

مراحل کاشت خربزه را دنبال کنید تا به محصول نهایی برسید!

بهترین زمان برداشت خربزه از نظر کارشناسان

برای رسیدن بذر خربزه  به حداقل چهار ماه نیازمندیم. حداقل درجه حرارت برای کشت 12-15 درجه سانتیگراد است. دمای ایده آل بین 25-35 درجه سانتیگراد است. کشت این میوه در خاک شور و آب باران محصول کمتری دارد اما میوه ها شیرین تر هستند. کود مصرفی: قبل از کاشت 30-20 تن کود حیوانی به خاک اضافه می شود. علاوه بر این، 60-80 کیلوگرم فسفر چندین بار پس از کاشت. 100-150 کیلوگرم پتاسیم و 80-100 کیلوگرم نیتروژن چندین بار به مزرعه اضافه می شود.

روش های کشاورزی و کشت  بذر خربزه

به دو صورت آبی و دیم قابل کشت می باشد. در کشاورزی آبی دو روش کاشت قدیمی و کاشت جدید وجود دارد. در گذشته عمق فضا 50 سانتی متر و عرض آن 60-70 سانتی متر و فاصله مرکز فضا تا فضای ورودی حدود 4 متر بوده و بذرها 5-3 سانتی متر می باشد. فاصله ردیف ها 3-5 متر و فاصله بوته ها 50-70 سانتی متر است که معمولاً در دو طرف مزرعه کاشته می شود. برای اطلاع از نحوه کاشت بذر پیاز می توانید به سایت بهسازان کشت مراجعه نمایید.

امروزه سوراخ هایی به عمق 25 سانتی متر و عرض 20 سانتی متر با فاصله متر مربع ایجاد می شود و سپس در مکانی گرم کشت می شود. این روش کشت بذر خربزه تراکم بالاتری دارد. بنابراین، بروز آفات و بیماری ها نیز افزایش می یابد. از آنجایی که متعلق به سبزی های بدون جوانه است، امروزه در زمان مناسب دوره کاشت تقریباً. بعد از 2 ماه در گلدان های کاغذی در گلخانه کاشته می شوند و پس از ایجاد شرایط مناسب به محل اصلی منتقل می شوند. ریشه این میوه به تکان دادن بسیار حسای است.

بهترین نوع بذر خربزه

بهترین نوع بذر خربزه

در فرآیند تولید بذر خربزه چند نکته باید رعایت شود

  • آبیاری: تغییر در آبیاری ضمن کاهش رشد می تواند باعث ترک خوردن میوه شود. آبیاری زیاد باعث کاهش قند و شیرینی محصول می شود. برای محصولاتی که فاصله ردیف ها زیاد و خاک بسیار سنگین است، آبیاری هر 10-12 روز انجام می شود. در خاک سبک آبیاری هر 6-8 روز یکبار انجام می شود.
  • تنک کردن در محصولات قدیمی که در آن تپه ها رشد می کردند، یک گیاه را در مرحله 2 یا 3 برگی نگه دارید و بقیه را از بین ببرید. برای اطلاع از نحوه تنک کردن به organic-agri مراجعه نمایید.
  • هرس: یکی از معایب کاشت بذر خربزه هزینه بالای هرس آن است، بنابراین زمانی که گیاه رشد کرد و دو ساقه فرعی را از هم جدا کرد، این هرس انجام می شود و پس از ساقه های فرعی، ساقه اصلی حذف می شود و تا اینکه. هفتمین برگ در ساقه از ساقه های فرعی ثانویه و ثانویه تشکیل شده روی ساقه های فرعی اجتناب می شود.
  • خربزه را در این مرحله، تمام ساقه های فرعی، تمام گل های نر و همه میوه ها و تمام میوه هایی که قبل از برگ هفتم متولد شده اند، ببرید. بعد از این میوه گل و میوه می گیریم و معمولاً روی هر درخت 2 میوه نگهداری می شود. حذف نهایی گل ها و میوه ها زمانی انجام می شود که میوه های ذخیره شده به 2-3 سانتی متر برسد. اگر هرس انجام نشود، 10-20 میوه روی یک درخت ظاهر می شود.

گل ها را جدا کرده و گل هفتم را از ساقه بالایی بچینید در عین حال بذر خربزه که قرار است نگهداری شود باید با خاک پوشانده شود تا از حملات مگس ها به خربزه جلوگیری شود. برای این کار برگها را دور میوه که هنوز سالم است پیچیده و در زیر زمین قرار می دهند. تا زمانی که پوست ضخیم شود و خطوط روی میوه ظاهر شود خاک کنید. البته، محصولات جدید با مواد شیمیایی مبارزه می کنند. برای اطلاعات بیشتر با متخصصین بهسازان کشت تماس بگیرید.

احتیاط لازم هنگام خوردن خربزه

اگر بذر خربزه را به مقدار زیادی مصرف کرده و بخورید در نتیجه دچار نفخ شده با درد معده و روده مواجه خواهید شد. پس توصیه می شود در مصرف این میوه کمی احتیاط به خرج دهید.خربزه بعد از غذا مصرف شود. علاوه بر این، می تواند باعث اسهال و التهاب روده شود. خوردن خربزه برای کسانی که معده ضعیفی دارند باعث اسهال می شود. همچنین بلغم تولید می کند و برای درد سینه و سرماخوردگی مضر است. قند خربزه از نوع گلوکزی و سلولزی است و بلافاصله جذب خون می شود که باعث افزایش سریع قند خون می شود. بنابراین افراد دیابتی و افراد دارای اضافه وزن نباید از آن استفاده کنند.

نکته مهم در خصوص مصرف بذر خربزه:

بهترین زمان برای خوردن خربزه بین وعده های غذایی است و نشانه خربزه خوب سنگین بودن و نسبتا سفت بودن آن است و وقتی آن را کمی فشار دهید انتهای آن کمی فرو می رود. خربزه گیاهی یک ساله و علفی است. خربزه دارای ساقه بلند و خزنده است و برگ های بزرگ پشت سر هم در امتداد ساقه رشد می کنند. قبل از کاشت خربزه، آب و هوای منطقه کاشت را بررسی کنید. زیرا بذر خربزه در آب و هوای گرم بهتر رشد می کند.

قبل از کاشت خربزه باید به خنکی خاک توجه کرد. خربزه را بعد از آخرین یخبندان بهاره و پس از خشک شدن خاک بکارید. در شرایط گرمتر، خربزه حداکثر بازده و طعم شیرین تری خواهد داشت. در هوای گرم و مرطوب، خربزه بهتر رشد می کند، اما میوه ها کیفیت خوبی ندارند و بیشتر مورد حمله بیماری های خارجی قرار می گیرند. هوای ابری و بارندگی در زمان رسیدن میوه دلیل عدم طعم و کیفیت مطلوب هندوانه است. نحوه کاشت تمامی بذر هارا می توانید در بهسازان کشت دنبال کنید.

ابیازی بذر خربزه

ابیازی بذر خربزه

خاک مناسب برای کشت بذر خربزه

انگیراستور: خربزه در انواع مختلف خاک رشد می کند و در خاک اسیدی رشد نمی کند. مناسب ترین PH برای رشد هندوانه 6 تا 6.7 است. خربزه به مقدار زیادی کلسیم، پتاسیم، نیتروژن و مقدار کمی اسید فسفریک نیاز دارد. بیشتر کلسیم موجود در خاک توسط گیاه مصرف می شود. گوشت خربزه حاوی مقدار زیادی نیتروژن و پتاسیم است که از خاک گرفته می شود و اگر خربزه از نظر این عناصر در خاک ضعیف کاشته شود باید این عناصر را به خاک اضافه کرد. برا اطلاع از خاک مناسب برای کشت بذر بادمجان می توانید به سایت organic-agri مراجعه نمایید.

مراحل کاشت بذر خربزه را دنبال کنید تا به محصول نهایی برسید!

ابتدا خاک را صاف کنید و کود، کمپوست و مالچ را اضافه کنید. خربزه در ردیف و توده کاشته می شود. فاصله هر نوار تا نوار بعدی باید 2 متر باشد. قبل از کاشت بذر، رودخانه ها را پر از آب می کنند. بعد از گذشت چند روز  متوالی که رطوبت اضافی تبخیر شد، بذرها را در گودال هایی به عمق 3 تا 5 سانتی متر می کارند. در هر گودال 3 تا 4 دانه می گذارند و روی آن را با خاک نرم و مرطوب می پوشانند. فاصله بین چاله ها باید 50 سانتی متر باشد. پس از سبز شدن گیاهان در مرحله 2-3 برگی، باید آنها را نازک کرد. بنابراین او یک بوته قوی انتخاب کرد و بوته های باقی مانده را برداشت. پس از نازک شدن بوته روی آن را با خاک می پوشانند تا بوته در اثر باد آسیب نبیند.

بعد از اینکه دانه های بذر خربزه چهار برگی شدند و اولین درختان فرعی ظاهر شدند، وقتی این میوه ها به طول 5-10 سانتی متر رسید، می توانیم درخت اول را بعد از برگ دوم و بالای دو میوه کناری قطع می کنیم. با قطع درخت اول، هر خربزه دارای دو میوه متضاد خواهد بود و تمام گلهای نر و ماده رشد می کنند و میوه پس از بارور شدن گل ماده تشکیل می شود. اگر آب و هوای منطقه گرم و خشک است، گیاهان باید هر 2-3 روز یکبار آبیاری شوند. برگ های گیاه هندوانه را از نظر بیماری ها و آفات بررسی کنید. در صورت وجود آفات از مواد شیمیایی استفاده کنید.

کشت بذر خربزه

کشت بذر خربزه

بهترین زمان برداشت خربزه از نظر کارشناسان

زمان برداشت بذر خربزه به تنوع، دما، نحوه حمل و نقل و فاصله تا بازار بستگی دارد. اگر محصول برای مصرف محلی باشد، میوه زمانی برداشت می شود که کاملا رسیده باشد اما هنوز سفت باشد. اگر قصد دارید به بازارهای دور ارسال کنید، قبل از رسیدن مقداری از آن را خریداری خواهید کرد. هیچ نشانه خارجی از رسیده بودن روی میوه وجود ندارد. به طور کلی از نظر  organic-agri  ، برجستگی ها یا خطوط نامنظم روی پوست میوه رسیده سخت تر و برجسته تر است. رنگ پوست از سبز تیره یا خاکستری مایل به سبز تا سبز مایل به زرد متغیر است.

گاهی اوقات ترک هایی در دم میوه ایجاد می شود و با رسیدن میوه، شکاف ها عمیق تر شده و به هم می رسند. در عین حال میوه های رسیده به راحتی از ساقه جدا می شوند. لازم به ذکر است که در حین پخت مقدار مواد معدنی و شکر افزایش و نشاسته کاهش می یابد. علاوه بر این، شیرینی و بافت میوه، کیفیت میوه را تعیین می کند. بذر خربزه  پس از برداشت باید سریعاً به محل مصرف منتقل شود. خربزه را نمی توان برای مدت طولانی نگهداری کرد. دمای نگهداری باید نزدیک به صفر و رطوبت نسبی 80-90٪ باشد. در این صورت خربزه تا یک ماه قابل نگهداری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.