بذر

روش کاشت بذر هویج

روش کاشت بذر هویج

 

هویج یک گیاه دوساله با ریشه عمودی است. قسمت گوشتی ریشه هویج  خشبی و نارنجی رنگ است. برگ‌های این گیاه دندانه دندانه است در صورتی که هدف کاشت بذر هویج بذرگیری  باشد  در سال دوم ساقه این گیاه تشکیل می‌شود.

شرایط دمایی برای کاشت بذر هویج

هویج در آب‌وهوای خنک  غده و برگ رشد بهتری دارد در هوای گرم  جنوب هم این محصول  قابل کشت است ولی در مناطق معتدل و سرد هویج کیفیت بهتری دارد. در  شب های خنک و روز های گرمتر میزان قند ریشه افزایش می یابد و هویج شیرین تر است به طیع هویج کیفیت و طعم  بهتر دارد.

دمای مناسب برای کاشت بذر هویج ۱۵ تا ۲۲ درجه سانتی‌گراد است در طول فصل رشد دما  پایین  رنگ ریشه روشن تر می‌شود در دمای بالای ۳۰ درجه نیز  رشد هویج  کند می‌شود.

نحوه کاشت هویج

نحوه آماده سازی زمین

خاک برای کاشت بذر هویج خاک‌های لوم رسی با زهکشی بالا و حاصلخیزی خوب مناسب است  PH مناسب نیز برای کاشت بین ۶ تا ۷  است هویج چون یک گیاه ریشه ای است  به خاک سبک با ماده آلی بالا نیاز دارد قبل از کاشت بهتر است از کود ها دامی فراوری شده، کمپوست یا ورمی کمپوست برای سبک کردن خاک و افزایش حاصلخیزی استفاده کنید به دلیل این‌که هویج بذر ریزی دارد بستر کاشت باید عاری از کلوخ یا سنگ‌های درشت باشد تا بذور به راحتی سبز شوند.

خاکورزی قبل از کاشت اگر به‌خوبی انجام شود هویج بهتر و سریعتر می شود و تراکم بوته در متر مربع به حداکثر می رسد. برای کاشت ابتدا خاک را باید به عمق  ۴۰ سانتی‌متر شخم بزنید تا در صورت وجود لایه‌های سخت در مزرعه از بین برود در صورت وجود لایه سخت  مانع رشد ریشه هویج می شود.

زمانی که بستر کشت به خوبی آماده شود  ریشه هویج رشد بهتری دارد شخم عمیق باعث نفوذ پذیری ریشه می شود بستر کشت یکنواخت و بدون کلوخ ریشه هویج صاف‌تری داریم و در بازارپسندی محصول را افزایش می دهدکاشت هویج در خاک‌های سفت و سنگین که لایه‌های سختی دارد یا یه خوبی آماده نشده باشد دو شاخه شدن غده هویج اتفاق می افتد این مشکل بازارپسندی محصول را کاهش می دهد. برای رفع این مشکل بایستی ابتدا زمین در زمانی که رطوبت مناسبی دارد شخم عمیقی شود و بعد یک یا دو دیسک در صورت نیاز بزنید تا کلوخه ها به خوبی پودر شود فبل از شخم می‌توان از کودهای آلی مثل کمپوست و ورمی کمپوست برای افزایش تخلخل و جلوگیری از سفت شدن خاک استفاده کنید.

کاشت بذر هویج

روش کاشت بذر هویج

در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر کاشت بذر هویج در پاییز از اواسط  آبان تا اسفند ماه ادامه دارد مقدار بذر مصرفی در هر هکتار ۳ تا ۴ کیلوگرم است و فاصله ردیف‌ها بسته به نوع بذر هویج زودرس یا دیر رس  بین ۴۰ تا ۵۰ سانتی‌متر   و فاصله بین بوته‌ها ۳‌ تا ۵ سانتی‌متر است. بذر توسط دستگاه بذر کار قابل کشت است اگر بخواهید به صورت دستی یا سنتی کشت کنید به دلیل ریز بودن بذر بهتر است برای یکنواختی بهتر بذر ها را با ماسه ریز مخلوط کنید سپس در سطح مزرعه توزیع کنید.

درصورتی که به صورت کرتی کشت می کنید پس از بذر پاشی با یک جاروی دستی بذر ها را با خاک ترکیب کنید تا در زمان ابیاری بذر ها جابجا نشود عمق مناسب برای بذر هویج نیم سانتی متر است در صورتی که در عمق پیشتر قرار گیرد بذر ها بخوبی سبز نمی شود.

 

ارقام مختلف بذر هویج در مناطق محتلف کشور کشت می شود  بذر هویج اصلاح شده علاوه بر عملکرد بالا کیفیت ریشه بالاتری هم دارد با کاشت بذر هویج  اصلاح شده  محصول را با قیمت بالاتری می توان عرضه کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.