کوکوپیت

خرید کوکوپیت با قیمت مناسب همراه با مشخصات

کوکوپیت وارداتی

خرید کوکوپیت هند، سریلانکا و کوکوپیت ایرانی با قیمت مناسب و کیفیت بالا ارسال به سراسر کشور. مناسب انواع گیاهان زراعی، باغی، گیاهان گلخانه ای و زینتی

یکی از فاکتور های مهم درافزایش عملکرد محصول فراهم کردن بستر ایده آل برای رشد گیاه است. بستری که بتواند نیاز گیاه به آب و عناصر غذایی را تامین کند و شرایط مناسبی برای توسعه ریشه فراهم کند.

جهت دریافت مشاوره و خرید کوکوپیت ارزان با ما تماس بگیرید

تلفن تماس 09173523871 بیگی

با توجه به  کاهش بارندگی در سالهای اخیر و کاهش آب های منابع زیرزمینی و سطحی  استفاده از بستر کشتی که بتواند به خوبی آب را  ذخیره کند  بسیار ضروری است استفاده از بستر کشت کوکوپیت می تواند   باعث کاهش مصرف آب گردد.

هر کیلو  کوکوپیت  پس از اضافه کردن آب ۱۰ تا ۱۳ لیترحجم  می گیرد این ویژگی یک مزیت بسیار مهم کوکوپیت  نسبت به دیگر بسترهای کشت گلخانه ای است. به همین دلیل استفاده از بستر کشت کوکوپیت در گلخانه به دلیل برتری هایی که نسبت به کشت خاکی دارد در حال توسعه است.

بستر کشت گلخانه

کوکوپیت چیست؟

کوکوپیت بستر کشت تولید شده از الیاف نارگیل می باشد و برای کاشت انواع نشاء، گیاهان زنتی، صیفیجات و کشت هیدرو پونیک و ریشه زایی قلمه مناسب است. با پیشرفت تکنولوژی و بهبود فرایند تولید در حال حاضر کوکوپیت یکی از بهترین بسترهای کشت ارگانیک  می باشد که در ترکیب با دیگر بستر های کشت قابل استفاده است. کوکوپیت از فراوری  الیاف و پوست نارگیل به دست می آید. بستر تولید شده با کوکوپیت شرایط ایده آلی برای رشد گیاه فراهم می کند

نحوه تولید کوکوپیت وارداتی

کوکوپیت  از الیاف پوست نارگیل تولید می شود که  پس از خرد کردن و آبشویی فشرده می شود و به صورت قالبی به بازار عرضه می گردد. این بستر برای کشت های گلخانه مورد استفاده قرار می گیرد. کوکوپیت از نظر ساختاری شبیه به اسفنج عمل کرده در و در زمان کوتاهی جذب آب بسیار خوبی دارد.دو کشور سریلانکا و هند به دلیل بالا بودن سطح زیر کشت نارگیل رتبه اول تولید کوکوپیت را دارند.تولید کنندگان کود های آلی در ایران طی سالاهای اخیر تلاش های زیادی کرده اند تا محصولی مشابه با کوکوپیت های وارداتی تولید کننده برخی نیز به موفقیت هایی دست یافته اند تلاش ما بر این است تا بتوانیم بهترین  محصول بستر کشت را با قیمت ارزان به بازار عرضه کنیم.

کوکوپیت وارداتی

مزایای کوکوپیت چیست؟

کوکوپیت به دلیل سبکی و ظرفیت بالای نگهداری رطوبت شرایط مناسبی را برای بستر کشت ایجاد می کند در ترکیب با دیگر بستر های کشت که از نظر عناصر غذایی غنی هستند می توانیم یک بستر کشت ایده آلی داشته باشیم.

  • سبکی و تخلخل بالا
  • افزایش سرعت جوانه زنی به دلیل تهویه بالا
  • افزایش سرعت ریشه دار شدن قلمه ها
  • افزایش عملکرد و کیفیت محصول
  • افزایش جذب آب و عناصر غذایی
  • افزایش راندمان مصرف کود های شیمیایی
  • فاقد بذر علف هرز و عوامل بیماریزا
  • بالا بودن تهویه بستر کشت
  • بالا بودن سرعت جذب آب
  • PH متعادل برای رشد گیاه
  • EC مناسب
  • مناسب بودن بافت ذرات
  • توسعه سریع ریشه
  • ایجاد فضای مناسب برای رشد ریشه
  • قابل دسترس بودن عناصر غذایی
  • زودرسی محصول
  • کاهش مصرف سموم به دلیل کاهش خسارت آفات و بیماری ها
  • قابلیت استفاده مجدد
  • بهبود ساختمان خاک
  • ماندگاری بالا

کاهش مصرف آب در کشت گلخانه ای با استفاده از خاک کوکوپیت

با توجه به  کاهش بارندگی در سالهای اخیر و کاهش آب های زیرزمینی و سطحی استفاده از بستر کشتی که بتواند به خوبی آب را  ذخیره کند  بسیار ضروری است استفاده از بستر کشت کوکوپیت می تواند باعث کاهش مصرف آب گردد.

هر کیلو  کوکوپیت  پس از اضافه کردن آب ۱۰ تا ۱۳ لیترحجم  می گیرد این ویژگی یک مزیت بسیار مهم کوکوپیت  نسبت به دیگر بسترهای کشت گلخانه ای است. به همین دلیل استفاده ازبستر کشت کوکوپیت در گلخانه به دلیل برتری هایی که نسبت به کشت خاکی دارد در حال توسعه است.

نکته بسیار مهم اینکه بستری برای رشد ریشه مناسب است که در پی آبیاری های مکرر تخلخل خود را حفظ کند و بافت آن متراکم نشود بستری با این خصوصیت شرایط بهتری برای رشد ریشه فراهم می کند.

مزیت های خاک کوکوپیت نسبت به کشت خاکی

  • کاهش آلودگی های قارچی
  •  کاهش خسارت آفات
  •  تخلخل بالا و ایجاد تهویه مناسب برای جذب بهتر اکسیژن
  •  کاهش هزینه های کوددهی
  •  کنترل بهترین تغذیه به دلیل ساختار شیمیایی پایدار
  •  پایین بودن EC بستر کوکوپیت نسبت به کشت های خاکی
  • جذب  بالای رطوبت و قابلیت ذخیره آب بیشتر
  •  فاقد  بذر علف هرز و کاهش هزینه های مبارزه با علف های هرز

 فاکتورهای موثر در کیفیت بستر کشت

برخی فاکتور ها در افزایش کیفیت بستر کشت بسیار تاثیر گذارند این فاکتور ها بین بسترهای مختلف  کشت مشترک هستند به برخی از این فاکتورها در زیر اشاره می کنیم

1-ظرفیت نگهداری آب در کوکوپیت

بسترهای کشت ای که  جذب آب بیشتری دارند  می توانند به راحتی آب مورد نیاز گیاه را تامین کنند زمانی که آب به راحتی در دسترس ریشه گیاه قرار گیرد جذب عناصر غذایی نیز بهتر و سریع تر انجام می شود  همه عناصر غذایی برای جذب نیاز به آب دارد در صورتی که بستر کشت نتوانند آب مورد نیاز برای جذب را تامین کنند گیاه با کمبود عناصر غذایی مواجه می شود و رشد ریشه و اندام های هوایی کاهش می یابد.

کوکوپیت به راحتی رطوبت را از هوا جذب می کند. جذب بالای رطوبت در کوکوپیت فواصل آبیاری را افزایش می دهد با استفاده از کوکوپیت نیاز به آبیاری پی در پی نیست. این بستر کشت علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب هزینه های آبیاری را کاهش می دهد.

2-EC بستر کشت و تاثیر آن بر کیفیت رشد بوته

زمانی که EC محیط اطراف ریشه بالا باشد آب قابل جذب کاهش می یابد و گیاه دچار تنش آبی میشود  میزان آب  قابل دسترس موجود در بستر   کوکوپیت  با  رشد بوده و میوه رابطه مستقیم دارد

3-PH بستر کشت

بالا بودن ph بستر کشت در جذب عناصر غذایی تاثیر می گذارد جذب برخی از عناصر غذایی خصوصاً عناصر میکرو در ph های بالا  با مشکل مواجه می شود به همین دلیل PH  فاکتور بسیار مهمی  برای بستر کشت می باشد

خاک کوکوپیت برای چه گیاهانی استفاده می شود؟

بستر کشت کوکوپیت برای انواع سیستم کشت در گلخانه مورد استفاده قرار می گیرد. سینی کشت نشاء، گروبگف مخلوط با خاک در کشت خاکی صیفیجات و گیاهان گلدانی مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول به تنهایی قابل استفاده نیست بایستی  همراه با دیگر بستر های کشت مثل پرلیت، پالم پیت، پیت ماس و کمپوست ترکیب شود تا بتواند علاوه بر تامین رطوبت ، عناصر غذایی مورد گیاه را فراهم کند. پیت ماس و کود کمپوست با هدف تامین عناصر غذایی گیاه به بستر کشت اضافه می گردد پرلیت نیز بیشتر برای سبکی بستر به آن اضافه می گردد.

خاک کوکوپیت به عنوان بستر کشت هیدروپونیک و بستر کشت نشاء استفاده می شود  کوکوپیت همچنین برای ریشه زایی قلمه و پرورش انواع گیاهان زینتی مناسب است از کوکوپیت برای کاشت گیاهان آپارتمانی و بام سبز نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

تقسیم بندی کوکوپیت از نظر بافت

کوکوپیت از نظر شکل و بافت شامل سه نوع است که با توجه به نوع مصرف به صورت ترکیبی با درصد های مختلف عرضه می گردد.  .

پیت: دانه هایی از پوست نارگیل که در اندازه های 1 تا 5 میلیمتر می باشد

الیاف:  الیاف پوست نارگیل در اندازه های مختلف می باشد

چیپس: ترکیبی از پیت و الیاف می باشد

چگونه از کوکوپیت استفاده کنیم؟

خاک کوکوپیت به صورت فشرده می باشد. بعد از خرید این خاک باید ابتدا آن را در اب قرار دهیدتا باز شود و حجم بگیرد.دقت کنید که هر کیلو کوکوپیت فشرده بعد از قرار گرفتن در خاک به 10 تا 12 لیتر کوکوپیت محلول تبدیل می شود.که با توجه به حجم گلدان می توانبد آن را با ترکیب کردن با دیگر بستر هامانند : پرلیت، پیت ماس، خاک اره ، کمپوست، ورمی کمپوست، پالم پیت و …. استفاده کنید.

برای محاسبه مقدار مورد نیاز  برای خرید کوکوپیت ابتدا حجم بستر کشت (گروبگ،سینی نشاء، گلدان و ..) را به لیتر محاسبه کنید سپس با توجه به نوع گیاه و نوع سیستم کشت نسبت کوکوپیت در ترکیب با دیگر بستر های کشت را براورد کنید به عنوان مثال گیاهانی مثل کاکاتوس که به بافت سبک نیاز دارند به کوکوپیت و پرلیت بیشتری نیاز است. پس از براورد درصد کوکوپیت و حجم ظرف بستر مقدار کوکوپیت مورد نیاز قابل محاسبه است.

کوکوپیت ایرانی

کوکوپیت ایرانی

معایب کوکوپیت چیست؟

کوکوپیت وارداتی به دلیل اینکه  از الیاف میوه نارگیل تولید می شود عناصر غذایی کمی دارد به تنهایی نمی تواند نیاز گیاه را تامین کند البته برخی از کوکوپیت های ایرانی از بقایای گیاهی تولید می شوند و از نظر عناصر غذایی غنی تر از کوکوپیت وارداتی هستند

معایب کوکوپیت وارداتی

  • پایین بودن درصد عناصر غذایی
  • وارداتی بودن محصول
  • عدم دسترسی آسان
  • بالا بودن قیمت
  • افزایش قیمت کوکوپیت با افزایش دلار

 

چند نکته هنگام خرید کوکوپیت

کوکوپیت در صورتی که فراوری آن با آب شور انجام شود EC بالایی دارد حتماً قبل از خرید از پایین بودن EC آن اطمینان حاصل کنید معمولاً کوکوپیت های هند به دلیل اینکه در زمان خیس کردن پوست نارگیل از آب شور استفاده می کنند شوری بالایی دارد. کوکوپیت های با شوری بالا قبل از مصرف حتماً با آب شیرین آبشویی شود تا EC آن متعادل گردد.

خرید کوکوپیت اغلب به صورت قالبی انجام می شود قالبها وزن های متفاوتی دارند قبل از خرید کوکوپیت قیمت تمام شده را براساس وزن محاسبه کنید.

در بین کوکوپیت های وارداتی کوکوپیت سریلانکا کیفیت بهتری دارد

کوکوپیت ایرانی از نظر کیفیت قابل رقابت با کوکوپیت های خارجی است ولی حجم گیری پایین تری نسبت به کوکوپیت هند و سریلانکا دارد

کوکوپیت قالبی

مشخصات قالب کوکوپیت

نوع جنس: الیاف نارگیل

اندازه بلوک : 30*30*15 سانتی متر

حجم گیری هر بلوک: 70 لیتر

وزن هر قالب: 5 کیلوگرم

رنگ کوکوپیت: خرمایی روشن

EC : 0/3-0/8

PH; 6/5-7

قیمت کوکوپیت

قیمت کوکوپیت بسته به کشور تولید کننده ، کیفیت کوکوپیت و قیمت دلار متغییر می باشد کوکوپیت ایرانی به دلیل پایین بودن هزینه تولید و عدم وابستگی به دلار تغییر قیمت کمتری دارد. جهت دریاقت مشاوره و خرید کوکوپیت ارزان با ما تماس بگیرید.

تلفن تماس 09173523871

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.