پالم پیت

فروش پالم پیت بهترین جایگزین کوکوپیت | قیمت پالم پیت

فروش پالم پیت


جهت خرید و فروش پالم پیت بهسازان با کیفیت تضمینی وقیمت مناسب و به عنوان بهترین جایگزین کوکوپیت با شماره ۰۹۱۷۳۵۲۳۸۷۱ تماس بگیرید.

فروش پالم پیت

پالم پیت چیست؟

فراهم کردن یک بستر کشت مناسب برای تولید محصولات کشاورزی خصوصاً در محصولات گلخانه ای بسیار اهمیت دارد. بستر کشت در تولید نشاء و همچنین در کشت هیدروپونیک (کشت بدون خاک) مهمترین عامل در افزایش تولید و بهره‌وری است درصورتی که محیط کشت نتواند نیاز بذر و رشد ریشه ریشه را فراهم کند در اتهای فصل رشد عملکرد مناسبی نخواهیم داشت.   امروزه در کشت های نوین افزایش عملکرد با خداقل هزینه بسیار مهم است هدف از سیستم های نوین کشاورزی استفاده بهینه از امکانات موجود افزایش بهره وری است.

در کشور ما اغلب تولید کنندگان نشاء و همچنین در سیستم از کوکوپیت به عنوان بستر کشت استفاده می کنند در حال حاضر به دلیل افزایش قیمت کوکوپیت و دیگر محصولات مشابه هزینه تولید افزایش یافته است و برای بسیاری از تولید کنندگان این افزایش قیمت مشکل ساز شده است. شرکت بهسازان تولید کننده کودهای آلی با پیشینه ای روشن و موفق، و با هدف تولید بستر کشت ارزان و با کیفیت بالا قدم در این راه گذاشته و با توکل به خدا و تجربه ای چندساله در تولید کودهای آلی موفق به تولید پالم پیت (کوکوپیت ایرانی) شده است. ما توانسته محصولی مشابه با کوکوپیت های خارجی موجود در بازار، تولید نماییم.

پالم پیت محصولی بر گرفته از الیاف موجود در تنه نخل است. با توجه به نخلستان های زیادی که در کشور وجود دارد پالم پیت برای اولین بار در داخل تولید شد و یک محصول کاملاً بومی است. تنه و شاخ و برگ درختان بعد از جمع آوری خرد می شود و پس از فراوری به یک محصول مناسب بستر نشاء و کشت هیدروپونیک تبدیل می شود.

از پالم پیت میتوان به عنوان بستر کشت انواع نشاء گلخانه ای، بستر کشت هیدروپونیک و تولید انواع کاکتوس و گیاهان زینتی استفاده کرد. با توجه به تست های انجام شده بر روی بستر کشت پالم پیت نتایج مثبتی در تولید محصولات مختلف به دست آمده است. در واقع پالم پیت با داشتن ظرفیت نگهداری و جذب آب بالا، تخلخل عالی و همچنین داشتن مواد آلی می تواند یک بستر کشت ایده آل برای رشد گیاه را فراهم کند.

 

چرا پالم پیت بهترین جایگزین کوکوپیت است؟

سطح زیر کشت درخت خرما در کشور بیش از ۲۰۰ هزار هکتار است. طبق آمارها، بیش از ۹۸ درصد خرمای تولید شده در کشور در ۶ استان  کرمان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، کرمان، فارس، خوزستان، هرمزگان می باشد که تنها در استان هرمزگان بیش از ۸ میلیون اصله درخت نخل داریم.

 

نمودار۱: درصد توزیع سطح میوه های نیمه گرمسیری در سال ۹۷

فروش پالم پیت

 

طیق آمارهای سازمان جهاد کشاورزی بیشترین میزان سطح زیر کشت میوه های گرمسیری مربوط به باغات خرما (نمودار ۱) است از این باغات سالانه مقدار زیادی ضایعات خواهیم داشت که از این ضایعات (برگ و تنه درخت نخل) دو محصول با ارزش پالم پیت (دیت پیت) و کمپوست می توان تولید کرد که پالم پیت را می توان به عنوان محیط کشت نشاء استفاده کرد. این آمار نشان میدهد که در اغلب استانهای جنوبی از نظر تامین مواد اولیه پالم پیت (کوکوپیت ایرانی) هیچ نگرانی نخواهیم داشت از طرفی تنه درخت خرما به دلیل اینکه از نظر خصوصیاتی فیزیکی و شیمیایی الیافی مشابه با الیاف نارگیل دارد با فراوری صحیح این محصول با ارزش می توان از آن به عنوان جایگزین کوکوپیت استفاده کرد. آزمایشات مختلف نشان داده که پالم پیت تولید شده از نظر بسیار از خصوصیات مشابه با کوکوپیت است.

عمده محیط کشت هایی که در کشور استفاده می شود وارداتی است با جایگزین کردن پالم پیت علاوه بر جلوگیری از خروج ارز بستر کشت را با قیمت مناسب تری تولید کرد. به دلیل بالا رفتن قیمت کوکوپیت تولید نشاء و سیستم های کشتی که از کوکوپیت استفاده می کنند مقرون به صرفه نبوده و در چند سال اخیر برخی از تولید کنندگان به دلیل همین افزایش قیمت نتوانستند به تولید خود ادامه دهند. پالم پیت به دلیل اینکه قیمت مناسبی دارد هزینه تولید نشاء و همچنین هزینه تولید در کشت هیدرو پونیک را کاهش داد. با توجه به مواردی که در بالا ذکر شد می توان نتیجه گرفت پالم پیت بهترین جایگزین کوکوپیت است.

 

کوکوپیت محصولی شناخته شده در بین تولید کنندگان انواع نشاء، گیاهان زینتی در کشت سنتی و سیستم هیدرو پونیک است. اما با افزایش قیمت کوکوپیت در سال ۹۷ به دلیل افزایش قیمت دلار بسیاری از مصرف کنندگان این محصول به فکر جایگزینی برای آن شدند. با لطف تلاش دانشگاهیان و متخصصین طی سالهای اخیر پالم پیت در داخل تولید شد و توانست به عنوان بهترین جایگزین کوکوپیت مورد استقبال مصرف کنندگان کوکوپیت قرار بگیرد.. جذب بالای رطوبت، داشتن مواد آلی، تخلخل بالا و… از خصوصیات مشترک کوکوپیت و پالم پیت است. تا به امروز تولید بسیاری از گیاهان گلخانه ای مثل توت فرنگی، گیاهان زینتی  و نشاء با بستر کشت پالم پیت موفقیت آمیز بوده است.

فروش پالم پیت بستر هیدرو پونیک

استفاده از پالم پیت در بستر کشت هیدرو پونیک

فراهم کردن یک بستر کشت مناسب در کشت هیدرو پونیک برای رسیدن به بهترین عملکرد و افزایش کیفیت محصول  بسیار ضروری می باشد. بستر ریشه اثر مستقیم بر افزایش رشد ریشه و توسعه آن دارد. محیط کشت گیاه بایستی بتواند نیازهای گیاه از قبیل عناصر غذایی، اکسیژن و آب را تامین کند. همچنین بستر کشت بایستی عاری از عوامل بیماری زا باشد. اطمینان از یک محیط کشت عالی و بی نقص خیال تولید کننده را تا حدود زیادی راحت می کند.

مصرف بی رویه سموم و کود های شیمیایی در کشت های خاکی باعث شده که سیستم های نوین کشت از قبیل کشت هیدرو پونیک در دنیا مورد استقبال قرار بگیرد کشت هیدروپونیک نیز چند سالی در ایران رواج یافته و توانسته سهم مهمی در تولید محصولات داخلی ایفا کند. استفاده از سیستم کشت بدون خاک باعث شده مشکلات مربوط به کشت خاکی مثل آلودگی خاک به آفات، عوامل بیمارزا و بذور علف هرز را به حداقل برساند و همچنین مزیت دیگر این سیستم این است که مصرف آب، سموم و کود های شیمایی را به شدت کاهش می دهد.

سیستم کشت هیدروپونیک به یک بستر کشت سبک نیاز دارد که بتواند آب و عناصر غذایی را به خوبی در دسترس ریشه گیاه قرار دهد. با توجه به در دسترس بودن پالم پیت و همچنین نزدیک بودن به خصوصیات فیزیکی و شیمیایی کوکوپیت این محصول توانسته جایگزین مناسبی برای سایر بستر کشت های موجود در کشور شود.

 

در صورت تمایل به خرید و  فروش پالم پیت بهسازان و دریافت مشاوره رایگان با شماره ۰۹۱۷۳۵۲۳۸۷۱ تماس بگیرید.

فروش پالم پیت

مزایای پالم پیت  (کوکوپیت ایرانی)

  • افزایش سرعت جوانه زنی بذر: یکی از ویژگیهای مهم پالم پیت این است که به راحتی آب کافی برای جوانه زنی در اختیار بذر قرار میدهد.
  • افزایش میزان و سرعت ریشه زایی در قلمه ها: میزان رطوبت قابل دسترس برای ریشه زایی بسیار مهم است پالم پیت می تواند میزان رطوبت مورد نیاز قلمه ها را به راحتی در دسترس قرار دهد. میزان رطوبت قابل دسترس در ریشه دار کردن قلمه ها بسیار موثر است.
  • وزن سبک: به دلیل وزن سبک پالم پیت میزان تخلخل آن افزایش یافته و همین ویژگی باعث شده حتی در شرایط اشباع نیز میزان نفوذپذیری ریشه بالا برود.
  • افزایش سرعت رشد ریشه: پالم پیت توانسته یک بستر ایده آل برای رشد و توسعه ریشه ایجاد کند. رشد سریع ریشه به توسعه اندام های هوایی کمک می کند و در نتیجه بر میزان عملکرد و کیفیت محصول تاثیر مثبت دارد.
  • پالم پیت یک بستر کاملاً استریل: پالم پیت در صورتی که به خوبی فراوری شود فاقد بذر علف هرز و عوامل بیماریزا است
  • کاهش مصرف آب: پالم پیت میزان جذب رطوبت بالایی دارد همین خصوصیت به کاهش مصرف آب کمک خواهد کرد.
  • بالا بودن میزان لیگنین: میزان لیگنین الیاف نخل، ۳۵ درصد است که این میزان باعث افزایش ماندگاری پالم پیت شده است.
  • افزایش کارایی مصرف آب: پالم پیت به دلیل ایجاد یک بستر مناسب و بالا بودن ظرفیت نگداری رطوبت کارایی مصرف آب را افزایش مب دهد
  • PH مناسب : PH  کوکو پیت ایرانی نرمال بوده و مناسب انواع کشت گلخانه ای است
  • قابلیت تنظیم EC: این محصول قابلیت آبشویی داشته و همین ویژگی به ما کمک می کند که بتوانیم EC آن را تنظیم کنیم
  • جایگزین مناسب کوکوپیت: به دلیل خصوصیات فیزیکی و شیمیایی مشابه با کوکوپیت و همچنین قیمت مناسب و در دسترس بودن آن جایگزین مناسبی برای کوکوپیت است.
  • استفاده در چند مرحله کشت: این محصول قابلیت ضدعفونی دارد به همین علت می توان از آن در چند مرحله از کشت استفاده کرد.
  • ظرفیت نگهداری و جذب آب آن بالا بوده: جذب رطوبت پالم پیت تا ۷۰ درصد کوکوپیت است. هر قالب تا ۶۰ لیتر حجم به خودش می گیرد
  • در دسترس بودن عناصر غذایی: به دلیل خصوصیا مشابه با کوکوپیت عناصر غذایی را به آسانی در اختیار گیاه قرار می دهد
  • قابل دسترس بودن پالم پیت: به دلیل تولید و تامین مواد اولیه در داخل کشور این محصول به آسانی در دسترس است.
  • قیمت مناسب: مهمترین مزیت این محصول نسبت به دیگر بستر های کشت قیمت مناسب‌تر آن است..
  • کیفیت بالا: کوکوپیت ایرانی درصورتی که از الیاف خرما تولید شود و فراوری آن به خوبی انجام شود با نمونه های هند و سریلانکا مطابقت می کند.
  • بافت پنبه ای: بافت آن کاملاً پنبه ای است و از این نظر کاملاٌ مشابه با کوکوپیت است.
  • تولید انواع نشاء با پالم پیت: از پالم پیت در تولید انواع نشاء و همچنین در کشت هیدرو پونیک قابل استفاده است.
  • افزایش کارایی مصرف عناصر غذایی: به دلیل بالا بودن قدرت نگهداری آب و همچنین آبرسانی بالای آن کارایی مصرف آب و عناصر غذایی را افزایش می دهد این ویژگی در تغذیه ی گیاه بسیار مهم است.

 

در زمان خرید پالم پیت به چه نکاتی بایستی توجه کنید؟

برای خرید پالم پیت حتماً بایستی مواردی را در نظر بگیرید تا مورد سوء استفاده برخی افراد سودجو قرار نگیرید.

  • سعی کنید پالم پیت را به طور مستقیم از تولید کننده خریداری کنید تا علاوه بر قیمت مناسب بتوانید تضمین کیفیت محصول را از تولید کننده دریافت کنید. در صورت خرید پالم پیت از دلال این احتمال وجود دارد محصولی دریافت کنید که شوری بالایی داشته و به خوبی ضد عفونی نشده باشد.
  • از لحاظ ظاهری کیفیت پالم پیت تا حدودی قابل تشخیص است و کیفیت آن بسته به روش تولید و فرایند آن متفاوت است. درصورتی که تجربه کافی در این زمینه ندارید قبل از خرید پالم پیت حتماً نمونه محصول را به کارشناس باتجربه نشان دهید.
  • پالم پیت با ذرات متوسط کیفیت بالاتری نسبت به ذرات درشت دارد و اندازه مناسب آن بایستی کمی کوچکتر از ذرات کوکوپیت باشد.
  • رنگ پالمپیت بسته به محل تامین مواد اولیه متفاوت است و معمولاً پالم پیت های تولید شده در استان فارس رنگ روشنتری نسبت به پالم پیت تولید شده در استان خوزستان دارد.
  • حتماً از ضدعفونی شدن محصول اطمینان حاصل کنید
  • درصورتی که در تناژ بالا خرید دارید حتماً قبل از خرید از تولید کننده بخواهید یک نمونه برای شما ارسال کند تا پس از بررسی کیفیت از نظر ظاهری، میزان نگهداری آب و حجم دهی را تست کنید و در صورتی که شناختی از پالمپیت ندارید حتما نمونه را به کارشناس خبره نشان دهید تا از کیفیت محصول اطمینان حاصل کنید.
  • جهت اطمینان از کیفیت پالم پیت حتماً از تولید کننده آنالیز محصول را بگیرید. از طریق آنالیز می توانید به میزان عناصر غذایی موجود در پالم پیت، EC و PH دسترسی داشته باشید.

 

فروش پالم پیت: جهت دریافت مشاوره و نحوه فروش پالم پیت بهسازان با شماره ۰۹۱۷۳۵۲۳۸۷۱ تماس بگیرید.

فروش پالم پیت

چه محصولاتی با پالم پیت قابل کشت است؟

نتایج آزمایشات مختلف نشان می دهد که از پالم پیت می توان در کشت هیدرو پونیک استفاده کرد. همچنین در تولید انواع کاکتوس و دیگر گیاهان زینتی و همچنین انواع نشاء گوجه فرنگی، خیار، بادمجان، فلفل و …….می توان از پالم پیت استفاده کرد.

با افزایش قیمت کوکوپیت بسیاری از تولید کنندگان نشاء و گیاهان گلخانه ای به دنبال جایگزین مناسبی برای این محصول هستند. با توجه به نظر کارشناسان و خریداران پالم پیت بهترین جایگزین کوکوپیت است.

 

قیمت فروش پالم پیت

پالم پیت موجود در بازار دارای کیفیت های متفاوت است در حال حاضر اکثر نمونه های تولید شده در ایران به صورت فله و غیر فراوری شده میباشد. فروش پالم پیت در بازار در بسته بندی های مختلف ارائه می شود و قیمت آن با توجه به نوع کیفیت و بسته بندی متفاوت خواهد بود برخی تولید کنندگان پالم پیت تنه خرد شده درخت نخل را بدون فراوری در بازار عرضه می کنند که این نوع محصول شوری بالایی دارد و نمی تواند عناصر غذایی گیاه را تامین کند قیمت این نوع پالم پیت نسبت به دیگر انواع آن بسیار ارزان است

فروش پالم پیت به صورت قالبی یا باز در بازار عرضه می شود  نوع باز آن در بسته بندی های ۵ تا ۲۵ کیلویی است و قیمت مناسب تری نسبت نوع قالبی آن دارد.

 

جهت دریافت مشاوره و اطلاع از قیمت فروش پالم پیت بهسازان با شماره ۰۹۱۷۳۵۲۳۸۷۱ تماس بگیرید.

 

مقایسه کیفیت پالم پیت با کوکوپیت

بستر کشت پالم پیت به علت قابل دسترس بودن، قیمت مناسبتر، سبکی و پایین بودن هزینه حمل و نقل در صورت انجام تیمارهایی در جهت  افزایش ظرفیت نگهداری رطوبت و غنی شدن از نظر عناصر غذایی میتوان به عنوان جایگزین مناسب پیت ماس و کوکوپیت از آن استفاده کرد.

نتایج ازمایشات مختلف نشان داد که بستر کشت پالم پیت از نظر  سطح برگ، تعداد برگ، تعداد پاگیاه و وزن خشک اندام هوایی و ریشه تقریباً مشابه با کوکوپیت است. همچنین طی نتایج بدست آمده در خصوص مقایسه کیفیت پالم پیت با کوکوپیت  در خصوص بیشتر ویژگیهای بستر کشت از قبیل ظرفیت تبادل کاتیونی EC ،وزن مخصوص ظاهری و درصد خلل و فرج بستر کشت پالم پیت مشابه با کوکوپیت است(جدول ۲) در ازمایشات مختلف مشخص شد که بستر کشت پالم پیت درصورتی که از نظر عناصر غذایی غنی باشد در خصوص اغلب شاخصهای رشد گیاه تفاوتی با پیت ماس ندارد و این موضوع  نشان میدهد که این بستر کشت قابلیت جایگزینی با پیت ماس را دارد. (جدول ۳)

 

جدول۱: مقایسه میزان عناصر غذایی پالم پیت در مقایسه با دیگر بسترهای کشت

بستر کشت ازتفسفرپتاسکربن آلیآهنمنگنزرویمس
درصددرصددرصددرصدمیلی گرم در کیلوگرممیلی گرم در کیلوگرممیلی گرم در کیلوگرممیلی گرم در کیلوگرم
پیت ماس ۰/۵۵۰/۰۹۰/۰۳۵۰۵۶۳۲۵۱۰۴۳۴۰
کوکوپیت۰/۴۳۰/۰۵۰/۷۸۵۱۱۲۰۳۵۰۳۳۳۳
پالم پیت۱/۲۵۱/۰۵۰/۶۲۴۸۲۲۸۰۹۷۹۶۲۳۹
باگاس نیشکر۰/۴۰۰/۶۲۴۰۵۴۰۴۱۶۷۷۵۱۰

 

جدول ۲: مقایسه خصوصیات شیمیایی و فیزیکی پالم پیت با دیگر بسترهای کشت آلی

 

بستر کشت 

ECPHCECوزن مخصوص ظاهریخلل و فرج کلظرفیت نگهداری رطوبت
ds/mمیلی اکی والان در صد گرمگرم بر سانتی متر مکعبدرصددرصد
پیت ماس۰/۶۲۳/۸۱۶۵۰/۱۲۸۷۵۶۳
کوکوپیت۱/۲۷۵/۴۱۲۰۰/۱۵۸۵۷۱۲
پالم پیت۱/۲۵۵/۸۹۶۰/۱۶۸۴۴۱۲
باگاس نیشکر۲/۰۵۵/۹۶۴۰/۷۰۹۳۲۹۰

 

جدول ۳: مقایسه میانگین اثر بستر های کشت آلی بر شاخص های رشد

بستر کشت تعداد برگسطح برگ

 

طول ساقه

 

وزن خشک اندام هواییوزن خشک ریشهتعداد پا گیاه

 

(cm2)(cm)(gr)(gr)
پیت ماس۲۹/۶۶۴۹۴/۲۵۱۳۱۹/۸۴۸/۳۴/۸۳
کوکوپیت۳۳/۵۰۵۰۶/۷۵۱۲/۹۵۲۲/۴۴۸/۷۵/۴۱
پالم پیت۲۳/۹۱۴۷۱/۷۵۱۳/۷۷۱۶/۴۴۶/۵۹۴/۲۳
باگاس نیشکر۱۷/۰۸۴۵۰/۱۶۱۵/۶۶۱۳/۴۶/۲۲/۹۱

 

در کل میتوان نتیجه گرفت پالم پیت از نظر خصوصیات شیمیایی- فیزیکی بستر کشت از جمله CEC، EC ، وزن مخصوص ظاهری و درصد خلل و فرج کل، بسیار شبیه به بستر کوکوپیت است و با توجه به مزایای دیگر پالم پیت میتوان آن را بهترین جایگزین کوکوپیت در نظر گرفت.

 

جهت خرید و فروش پالم پیت بهسازان با کیفیت تضمینی و به عنوان بهترین جایگزین کوکوپیت با قیمت مناسب  و بهره وری بالا با شماره ۰۹۱۷۳۵۲۳۸۷۱ تماس بگیرید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.