کود دامی

فروش کود دامی پوسیده و کمپوست شده

فروش کود دامی پوسیده و کمپوست شده فاقد بذر علف هرز، عامل بیماریزا و تخم حشرات، کاملاً خالص، بدون بو  و قابل جذب سریع برای انواع گیاهان زراعی، باغی، صیفی و سبزی، گلخانه و فضای سبز

کود دامی پوسیده

مشخصات کود دامی پوسیده خریداری شده

در صورتی که کشاورز قادر به خرید کود کمپوست نباشد می‌تواند از کود دامی پوسیده استفاده کند، هر چند که کود کمپوست، بیوکمپوست و ورمی کمپوست مزایای بیشتری نسبت به کود دامی پوسیده داشته و اثر گذاری بهتری بر رشد و عملکرد گیاه دارد. اغلب کشاورزان کود دامی پوسیده را یا خریداری کرده و یا خود اقدام به پوساندن آن می‌کنند. در زمان خرید باید اطمینان داشت که کود دامی خریداری شده عاری از بذر علف هرز و تخم حشرات بوده و حداقل مواد زاید را داشته باشد. کود دامی پوسیده خریداری شده به دلیل اینکه سرند نشده هستند اغلب ناخالصی زیادی دارند.

معایب و مزایای کودهای دامی

کود گوسفند میزان نیتروژن و پتاسیم بالایی دارد، و به دلیل اینکه مواد زاید کمتری دارد زودتر تجزیه می‌شود، اما کود گاو  سرد بوده و میزان کاه و کلش زیادی دارد به همین دلیل دیرتر تجزیه می‌شود. از طرفی کود اسب و گوسفند به دلیل اینکه از چمن و علفهای هرز تغذیه می‌کنند، و به دلیل اینکه دانه ها را نمی‌توانند به خوبی هضم کنند. حاوی  مقدار زیادی بذر علف هرز است،  کود دامی پوسیده منبع خوبی از ازت و همچنین کربن آلی است در حالی که کود مرغ از نظر نیتروژن و فسفات غنی بوده  و برای رشد بهتر گیاه بایستی با کودهای دیگر مخلوط گردد.

درصد ازت و دیگر عناصر غذایی مورد نیاز گیاه در کود دامی بستگی به عوامل مختلفی دارد

نوع دام: گاو، مرغ، اسب، گوسفند و …..

نوع جیره غذایی: دام‌هایی که با علوفه‌های مرغوب با درصد بالای عناصر غذایی تغذیه می‌شوند کود آنها عناصر غذایی بیشتری دارد

زمان تهیه کود دامی: دز فصول مختلف درصد عناصر غذایی و کیفیت کود دامی متفاوت است

معایب کمپوست کردن کود دامی توسط کشاورز

آماده کردن کود دامی پوسیده شده توسط کشاورز معایبی نیز دارد اولاً چون در حجم کم تولید می‌شود هزینه نهایی آن بالا خواهد بود از طرفی به دلیل آشنا نبودن اغلب کشاورزان به نحوه صحیح پوساندن در اغلب موارد کود دامی به خوبی پوسیده نمی‌شود و آلوده به عوامل بیماری‌زا و تخم حشرات بوده و بذر علف هرز نیز به خوبی از بین نمی‌رود. کودهای دامی حتماً باید بعد از تجزیه، به خاک اضافه شده تا عناصر غذایی موجود در آن، برای ریشه گیاه قابل جذب باشند.

طبق بررسی‌های انجام شده در یک تن کود گاوی کمپوست نشده چند هزار بذر علف هرز وجود که با مصرف این نوع کودها مقادیر زیادی بذر علف هرز، عوامل بیماریزا و تخم حشرات وارد خاک می‌شود. بسیاری از کشاورزان قبل از مصرف کودهای دامی، آنها را دپو می‌کنند با این کار بخش زیادی از عوامل بیماریزا و بذور علف هرز در کود باقی خواهد ماند و کشاورزان با مصرف این کودها ندانسته متحمل خسارت‌های سنگینی خواهند شد. عملیات کمپوستینگ و پوساندن کودهای دامی نیاز به شرایط خاصی دارد که در طی این فرایند، رطوبت و دمای کمپوست باید تحت کنترل باشد.

چرا کودهای دامی قبل از مصرف باید کمپوست شوند؟

یکی از دلایل مهم کمپوست کردن کودهای دامی جلوگیری از هدر رفت نیتروژن (ازت) در مزرعه است قسمت زیادی از ازت موجود در کودهای دامی به صورت گاز از آن خارج می‌شود اما با کمپوست کردن جلوی این امر گرفته می شود. کود دامی پوسیده نشده در هنگام تجزیه در خاک باعث افزایش دمای خاک شده و به ریشه گیاه آسیب می‌رساند. نسبت کربن به ازت در کود حیوانی تازه بالا بوده و در زمان تجزیه کمبود ازت بایستی از خاک گرفته جبران شود  و همین امر باعث می‌شود گیاه در ابتدای رشد با کمبود شدید ازت مواجه شود.

جهت مشاوره و نحوه خرید محصولات شرکت بهسازان با شماره زیر تماس بگیرید

تلفن تماس:   09179166018

مشاوره:      09173523871

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.