ورمی کمپوست, کود آلی

  مشخصات خرید کمپوست، ورمی کمپوست خاکبرگ و کود مرغی

قیمت خرید کود کمپوست، ورمی کمپوست خاکبرگ و کود مرغی همراه با بهترین کیفیت و قیمت مناسب

کود های دامی قبل از مصرف اگر به خوبی فراوری شوند میتوانند کیفیت خاک را بالا ببرند کیفیت کود دامی بستگی به نوع دام میزان پوسیدگی و نوع تغذیه دام دارد کود دامی که فاقد بذر علف هرز و عامل بیماریزا باشد و به خوبی تجزیه شده و قابل جذب برای ریشه گیاه باشد از کیفیت بالایی برخوردار است کودی که تازه است و یا حتی چند ماه از آن گذشته باشد عامل بیماریزا تخم حشرات و بذر علف هرز دارد و استفاده از ان به گیاه و خاک آسیب می زند باید قبل از مصرف به خوبی فراوری شود.

بهسازان کشت در تلاش است  تا کود های ورمی کمپوست، کمپوست، خاک برگ، خاک گلدان  و کود های دامی با کیفیت را برای شما کشاورزان صیفی کاران، گلخانه داران، باغدارن و تولید کنندگان گیاهان زینتی   تامین کند در صورت تمایل به خرید یا دریافت مشاوره با کارشناسان ما تماس بگیرید

مهندس بیگی ۰۹۱۷۹۱۶۶۰۱۸

فهرست مطالب

مشخصات ورمی کمپوست با کیفیت

ورمی کمپوست به دلیل نوع  فرآوری که دارد در مقایسه با کودهای آلی دیگر مثل کمپوست یا خاک برگ  از کیفیت بالاتری برخوردار است ورمی کمپوست از نظر عناصر غذایی غنی‌تر از کودهای آلی دیگر است ورمی کمپوست مواد اولیه آن از کودهای گاوی بقایای گیاهی استفاده می‌شود در این روش بعد از این‌که مواد اولیه  به وسیله میکروارگانیسم‌ها کمپوست شد و شوری آن با آب‌شویی کاهش پیدا کرد.

مواد اولیه پس از فراوری اولیه به‌عنوان بستر کرم مورد استفاده قرار می‌گیرد درحقیقت کرم ایز‌نیا فتیدا   در بستر مواد اولیه قرار می‌گیرد و از  بستر به عنوان غذا استفاده می‌کند و از ان تغذیه می‌کند.

مواد اولیه وارد سیستم گوارش کرم می‌شود و بعد از ‌ تجزیه یک سری هورمون ها و انزیم ها هنگام عبور از سیستم گوارش به آن افزوده می‌شود و در نهایت فضولات آن به‌عنوان ورمی کمپوست قابل‌استفاده است ورمی کمپوست به دلیل این‌که در مرحله اول کمپوست شده و در مرحله دوم پس‌از عبور از سیستم گوارش غنی شده و در طی دو مرحله فراوری هر گونه آلودگی بذر علف هرز و تخم حشرات از بین می رود.

ورمی کمپوست به دلیل نوع فراوری از لحاظ عناصر غذایی غنی‌تر از کودهای کمپوست و خاک برگ است پس بنابراین توصیه می‌شود در صورت امکان از ورمی کمپوست برای اصلاح خاک و تغذیه استفاده کنید ورمی کمپوست تاثیر بسیار زیادی در اصلاح خاک دارد و می‌تواند خاک‌های شور قلیایی و خاک‌های ضعیف را تا حدودی اصلاح کند.

ورمی کمپوست با کیفیت رنگ تیره‌ای داره ذرات آن کمتر از ۵ میلی‌متر است از دیگر مشخصات ورمی کمپوست باکیفیت این است که ناخالصی نداره  حداکثر رطوبت ورمی کمپوست ۱۰ تا ۱۵ درصد است از مشخصه های مهم ورمی کمپوست باکیفیت این است که بوی نامطبوعی  نداره ورمی کمپوست.

 

مزایای استفاده از ورمی کمپوست در کشاورزی

ورمی کمپوست اگر همراه با گوگرد با کیفیت استفاده شود در اصلاح خاک و کاهش شوری خاک تاثیر بهتری دارد و می‌تونه باعث اصلاح خاک‌های شور، قلیایی و آهکی شود. یعنی درحقیقت اثر منفی خاک‌های شور را کم می‌کند. و می‌تواند باعث کاهش خسارت خاک‌های شور و قلیایی و آهکی شود.

استفاده از ورمی کمپوست به صورت چالکود در باغات و یا قبل از کاشت در مزارع به صورت مستمر مواد آلی خاک را افزایش می‌دهد و باعث افزایش میزان عناصر غذایی ماکرو و میکرو در خاک می‌شود  با افزودن ورمی کمپوست به خاک اسیدهای آمینه پروتئین‌ها و ویتامین‌های کمیاب به خاک اضافه می‌شوند و از همه مهمتر در اصلاح خاک و کاهش پی اچ خاک نقش دارد و در نهایت  باعث آزادسازی عناصر غذایی تثبیت شده در خاک می‌شوند.

 

کمپوست دامی و گیاهی

کمپوست دامی  از  کود های دامی مثل کود گاوی، گوسفنی و اسبی تولید می شود و به دلیل در دسترس بودن کود گاوی بیشتر از کود گاوی تولید می شود.  کمپوست گیاهی از بقایای گیاهی مثل کلش گندم، ضایعات صنایع تبدیلی کشاورزی، بقایای محصولات کشاورزی و ضایعات زباله های خانگی تولید می شود.

تفاوت کمپوست گیاهی  و کمپوست دامی

کمپوست گیاهی یا دامی کدام یک برای کشاورزی مناسب‌تر است کمپوست گیاهی از بقایای گیاهی تولید می‌شود درصد کربن بالاتر و مقدار ازت کمتری دارد کمپوست گیاهی و وزن سبک‌تری نسبت ‌به کود کمپوست دامی یا کود گاوی دارد.

اما کمپوست کود گاوی یا کمپوست دامی عناصر غذایی خصوصا ازت بیشتری نسبت ‌به کمپوست گیاهی دارد. کمپوست دامی از نظر عناصر غذایی کیفیت بالاتری دارد.

نقش کمپوست گیاهی در اصلاح خاک

از کمپوست گیاهی بیشتر برای سبک کردن خاک‌های رسی یا سنگین استفاده می‌شود و  بیشتر برای اصلاح فیزیکی خاک کاربرد دارد کمپوست گیاهی به دلیل اینکه جذب رطوبت بالایی دارد در خاک های سبک برای بالا بردن ظرفیت رطوبت مورد استفاده قرار می گیرد کمپوست گیاهی می تواند بخشی از نیاز گیاه به عناصر غذایی را نیز تامین کند.

کمپوست گیاهی معمولاً از کاه و کلش بقایای گیاهی و علف‌های هرز و ضایعات گیاهی محصولات کشاورزی تولید می‌شود اضافه کردن کمپوست به خاک باعث افزایش ماده آلی خاک می‌شود و ساختار فیزیکی و شیمیایی خاک را دگرگون می‌کند.

مزایای استفاده از کمپوست دامی و گیاهی

کمپوست دامی که بیشتر  از کود گاوی تولید می‌شود علاوه بر تامین عناصر غذایی مناسب اصلاح خاک نیز است برای این‌که یک ترکیب ایده‌آلی داشته‌باشیم می‌توانیم از ترکیب کمپوست گیاهی و دامی به‌صورت مخلوط استفاده کنیم حداقل ۲ سال یک‌بار حتما از کمپوست های دامی و گیاهی استفاده کنید.

خاک‌هایی که سبک هستند و زهکشی مناسبی ندارد عناصر غذایی در آن‌ها دچار آب‌شویی می‌شود استفاده از کمپوست گیاهی یا دامی باعث حفظ رطوبت در خاک می‌شود و بستر مناسبی برای جذب عناصر غذایی توسط ریشه ایجاد می کند و از آبشویی عناصر غذایی جلوگیری می کند بعد از این‌که از کمپوست استفاده شد از کود های شیمیایی به عنوان تکمیل کننده تغذیه گیاهی استفاده کنید.

 

در خرید کمپوست دقت لازم را داشته باشید.

برخی از تولیدکننده‌ها کمپوست زباله شهری را به‌عنوان کمپوست گیاهی در بازار عرضه می‌کنند کمپوست زباله شهری مناسب کشاورزی نیست به دلیل آلودگی‌هایی که دارد و اصلا توصیه نمی‌کنیم در بخش کشاورزی از این نوع کمپوست استفاده نمی شود.

در برخی موارد نیز کمپوست برگشتی قارچ به عنوان کمپوست گیاهی به بازار عرضه می شود کمپوست برگشتی قارچ کیفیت خوبی ندارد و به دلیل اینکه دارای خاک پوششی است و ای سی بالایی دارد کشاورز متضرر می شود

 

مشخصات کمپوست گیاهی یا دامی با کیفیت

اگر خوب فرآوری شود آلودگی بذر علف هرز تخم حشرات و آفات را ندارد و یک کود آلی طبیعی برای کشاورزی است که هم اصلاح‌کننده خاک است و هم مناسب تغذیه است.

کمپوست دامی یا گیاهی رنگ با کیفیت رنگ تیره‌ای دارد ذراتش ریز است و بدون بو یا بوی زننده‌ای ندارد بهترین نوع کمپوست ذراتش حداکثر پنج‌تا ۸ میلی‌متر است. رطوبت کمپوست گیاهی و دامی در حالت استاندارد باید حداکثر۱۰ تا ۱۵ درصد باشد اگر رطوبت کمپوست بیشتر از این میزان باشد از کیفیت ان کاسته می شود.

بهسازان کشت کود های ورمی کمپوست، کمپوست، خاک برگ، خاک گلدان  و کود های دامی با کیفیت را برای شما کشاورزان عزیز تامین می کند جهت دریافت مشاوره با کارشناسان ما تماس بگیرید

مهندس بیگی ۰۹۱۷۹۱۶۶۰۱۸

 

کشاورزی پایدار با مصرف کود های کمپوست

مصرف بی‌رویه کودهای شیمیایی سلامت خاک و آب و گیاه رو و انسان را به خطر می‌اندازد در کنار استفاده از کودهای شیمیایی حتما از کودهای آلی مثل کمپوست ورمی کمپوست استفاده کنید تا علاوه‌بر تغذیه گیاه اصلاح خاک نیز انجام شود کمپوست باعث احیای خاک شده و ماده آلی خاک را افزایش می‌دهد با افزایش ماده آلی خاک جمعیت میکروارگانیسم‌ها نیز افزایش می‌یابند.

وجود جمعیت میکروارگانیسم‌های مفید در خاک نشان‌دهنده این است که ما خاک پویایی داریم اگر به‌دنبال یک کشاورزی پایدار هستیم باید حتما از کودهای آلی در کشاورزی استفاده کنیم تا زمین و آب برای نسل‌های آینده باقی بماند.

 

 حذف عوامل بیماریزا، بذر علف هرز و تخم حشرات در کمپوستینگ

در طی فرآیند کمپوست سازی به دلیل این‌که شرایط فعالیت میکروارگانیسم‌ها فراهم است فعالیت میکروارگانیسم‌ها افزایش می‌یابد و دمای توده کمپوست به ۶۰ و ۷۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد در این دما علاوه‌بر این‌که مواد آلی بقایای گیاهی تجزیه می‌شوند عمل پاستوریز اسیون کمپوست نیز انجام می‌شود و عوامل بیماری‌زا تخم حشرات و بذر علف هرز در این دما از بین می‌روند.

کمپوست که مراحل کمپوستینگ را به خوبی طی کرده باشد به‌راحتی جذب گیاه می‌شود و می‌تواند رطوبت را به‌خوبی در خود نگه دارد. کمپوست باعث افزایش ظرفیت نگهداری رطوبت در خاک می‌شود در طی فرایند کمپوستینگ به دلیل فراهم بودن شرایط جمعیت میکروارگانیسم‌های مفید افزایش می یابد میکرو ارگانیسم ها باعث تجزیه مواد آلی می شوند. با اضافه شده کمپوست و ورمی کمپوست به خاک جمعیت این موجودات ریز میکروسکوپی در خاک افزایش می‌یابد.

کمپوست همچنین باعث افزایش ظرفیت تبادل کاتیونی در خاک می شود و با ایجاد تهویه مناسبی در خاک شرایط بهتری برای جذب آب و عناصر غذایی فراهم می کند. استفاده از کمپوست  فرسایش خاک و آب‌شویی عناصر غذایی را کاهش می دهد  و برخلاف کودهای مرغی و کود دامی تازه گاز آمونیاک تولید نمی‌کند. استفاده از کمپوست در خاک هم از چسبندگی خاک و فشردگی خاک جلوگیری می‌کند

چه نوع کود دامی کیفیت بهتری دارند؟

بعضی از کشاورزان بر این تصور هستند که با نگهداری چند ماهه کود دامی، عوامل بیماری زا و بذر علف هرز از بین میرود در صورتی که اینگونه نیست بایستی حتما با روش صحیح فراوری شود کود های دامی اگر به خوبی فراوری نشوند خسارت جبران ناپذیری به باغات و مزارع وارد می کننده گاهاً استفاد کردن از کود های دامی تازه ضرر بیشتری از استفاده نکردنش دارد.

اگر  دانش فراروی کود های دامی را ندارید یا هزینه فراوری برای شما بالا ست بهتر است به جای اینکه ۲۰ تن کود دامی تازه در هکتار استفاده کنید از ۱۰ تن کود دامی پوسیده  یا ورمی کمپوست موجود در بازار استفاده کنید. اگر همراه با کود دامی تازه کرم سفید ریشه وارد باغ شود ممکنه چند عدد از این کرم ها یک درخت بالغ چندین ساله از بین ببرد  که هزینه و وقت زیادی را برای آن صرف کرده اید.

 

مزایای استفاده از کود های آلی

کود های دامی دارای عناصر غذایی ماکرو و میکرو است  استفاده از آن ماده آلی خاک را افزایش می دهد ماده الی خاک نقش مهمی در افزایش حاصلخیزی خاک دارد اغلب خاک های ایران ماده آلی زیر نیم درصد دارد  اگر ما بتوانیم ماده آلی را به بالای ۲ تا ۳ درصد افزایش دهیم به یک خاک مطلوب برای تولید پایدار می رسیم  کود دامی به دلیل سبک بودن تخلخل خاک را افزایش میدهد و تهویه مناسبی برای ریشه فراهم می کند ظرفیت نگهداری آب در خاک را افزایش میدهد

در کنار استفاده از کود های شیمیایی حتما از کود های آلی با کیفیت استفاده کنید کود گاوی پوسیده در ترکیب با کود کمپوست مرغی و یا کمپوست و ورمی کمپوست  به عنوان یک مکمل در کنار مصرف کود های شیمیایی عمل می کنند. استفاده از کود های آلی جذب عناصر غذایی را افزایش می دهد.

کود های الی بستر مناسبی برای ریشه و جذب عناصر غذایی فراهم میکند. عنصر غذایی برای جذب نیاز به رطوبت دارند کود های الی اولا جذب رطوبت بالایی دارند در ثانی به دلیل سبک بودن تهویه مناسبی در خاک ایجاد می کنند و از همه مهمتر جمعیت میکرو ارگانیسم های خاک را افزایش می دهند  در نتیجه شرایط بهتری برای جذب عناصر غذایی فراهم می شود  بنابرین در صورتی که برای تغذیه گیاه هر ساله از طریق مصرف کود های آلی همراه با کود های شیمیایی باشد جذب عناصر غذایی بهتر انجام می شود

نکته مهم اینکه کود های دامی حتی کمپوست و ورمی کمپوست به تنهایی نمی توانند نیاز گیاه را به عناصر غذایی تامین کنند کود آلی لازم است اما کافی نیست

 

کود الی گرانوله

مصرف بی‌رویه کودهای شیمیایی علاوه ‌بر صدمات زیست‌محیطی بر روی حاصلخیزی خاک‌های کشاورزی تاثیر منفی دارد اغلب کشاورزها برای تولید بالاتر از کودهای شیمیایی خصوصا اوره استفاده می‌کنند که باعث آلودگی آب‌ها و خاک کشاورزی می‌شود امروزه با توجه به شناخت بیشتر کشاورزها از کودهای نسبت به کودهای شیمیایی و آشنایی با مزه معایب مصرف بی‌رویه کودهای شیمیایی از مزایای مصرف کودهای آلی نیز کود آلی گرانول است.

کود آلی گرانول دارای عناصر ماکرو و میکرو ماده آلی و در برخی از انواع آن هیومیک اسید می‌باشد حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد وزن کودهای آلی را ماده آلی تشکیل داده و بیشتر آن جذب  گیاه می شود. چون مقدار مصرف کود آلی گرانوله در سطح هر هکتار مقدار کمی است  باید از کودهای الی باکیفیت استفاده کنید. کودهای آلی گرانول با کیفیت‌های مختلف در بازار وجود دارد اگر هدف شما از مصرف کودهای آلی بیشتر اصلاح خاک و افزایش حاصلخیزی خاک است بهتر است به‌جای استفاده از کودهای آلی گرانول از کودهای کمپوست یا ورمی کمپوست با کیفیت استفاده کنید.

 

 تاثیر کود الی گرانوله بر اصلاح خاک

کود الی گرانوله بیشتر با هدف تامین عناصر غذایی گیاه مورد استفاده قرار می گیرد و چون از نظر قیمت، کود الی گرانوله قیمت بالاتری نسبت کمپوست ورمی کمپوست و یا کود دامی پوسیده دارد به همین دلیل میزان مصرف کود های آلی گرانوله برای هر هکتار کمتر از کود های کمپوست و ورمی کمپوست است

کودهای آلی گرانول اغلب۵۰۰ کیلوگرم در هکتار توصیه می‌شود اما برای کودهای کمپوست پودری یا ورمی کمپوست ۸ تا ۱۰ تن در هکتار توصیه می‌شود و این موضوع باعث می شود استفاده از کمپوست و ورمی کمپوست به جای کود الی گرانوله مقدار بیشتری از ماده آلی به خاک اضافه کرد.

برای اصلاح خاک نیاز است که مقدار ماده آلی بیشتری به خاک افزوده شود تا بتواند بر اصلاح ساختار فیزیکی و شیمیایی خاک تاثیرگذار باشد بنابراین کودهای آلی گرانول اگر کیفیت خوبی داشته باشند بیشتر با هدف تامین عناصر غذایی ماکرو و میکرو تولید می‌شوند.

کود آلی گرانول به دلیل این‌که حالت گرانول دارد مصرف آن آسان‌تر است و مصرف آن هزینه کمتری دارد اما به دلیل هزینه بالای فراوری نسبت‌به کمپوست یا ورمی کمپوست قیمت بالاتری دارد و قیمت تمام‌شده آن بیشتر از کود آلی کمپوست یا ورمی کمپوست است.

 

معایب کود آلی گرانوله

از معایب کودهای آلی گرانول این است که نمی‌توانیم از روی شکل ظاهری کیفیت آن را تشخیص دهیم بنابراین این نوع کودها با کیفیت‌های متفاوت در بازار عرضه می‌شود بسیاری از تولیدکننده‌ها از مواد بی‌کیفیت مثل کمپوست زباله شهری یا حتی کمپوست برگشتی قارچ به‌عنوان بخشی از مواد اولیه مورد استفاده قرار می‌دهند و اغلب بدون این‌که فرآوری خاصی روی آن انجام شود آن را به صورت گرانوله یا پلیت به بازار عرضه می کنند. علت استفاده از مواد کمپوست زباله شهری و مواد مشابه کاهش هزینه تولید و سود بیشتر است.

کود آلی گرانول با فرمول‌های مختلفی در بازار تولید می‌شود و در تولید آن از مواد اولیه مختلف تولید می‌شود استفاده می‌شود اگر قصد خرید کودهای آلی گرانول دارید خصوصا در حجم بالا حتما از شرکت‌های معتبر خریداری کنید و قبل از خرید آنالیز کود را حتما از شرکت تولیدکننده درخواست کنید.

درصورتی‌که مقدار تناژ بالا خریداری می‌کنید یا به‌عنوان توزیع‌کننده یا واسطه قصد خرید دارید حتما علاوه‌بر این‌که آنالیز را از شرکت تولیدکننده دریافت می‌کنید از آن‌ها بخواهید که مواد اولیه به‌کاررفته در تولید این محصول را برای شما تشریح کنند و در نهایت نمونه‌ای از محصول را برای گرفتن آنالیز به آزمایشگاه‌های معتبر ببرید. تولیدکننده‌های کودهای آلی گرانولی با کیفیت در بازار بسیار کم هستند حتما قبل‌از مصرف از کیفیت بالای این نوع کودها مطمئن شوید.

 

مقدار مصرف کود آلی گرانوله

میزان مصرف کود الی گرانوله بسته به نوع فرمول کودی متفاوت است اما مقدار مصرف بین ۵۰۰ کیلوگرم تا ۲ تن در هکتار متفاوت است اما زمان مصرف همانند کود کمپوست یا ورمی کمپوست برای درختان به‌صورت چال کود در پاییز و زمستان می باشد و برای گیاهان زراعی قبل‌از شخم یا قبل‌از کاشت گیاه مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل تفاوت در آنالیز کود آلی گرانوله و تفاوت در کیفیت مقدار مصرف بر اساس توصیه شرکت تولید کننده باشد.

 

کیفیت کمپوست زباله برای کشاورزی

کمپوست زباله شهری از زباله‌های خانگی تولید می‌شود این نوع کمپوست از نظر عناصر غذائی کیفیت بالایی دارد اما به دلیل مضرات و معایبی که در کمپوست زباله شهری وجود دارد مناسب مصارف کشاورزی نیست. اما متأسفانه این کمپوست در کشاورزی و فضای سبز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معایب مصرف کمپوست زباله شهری در کشاورزی

از معایب کمپوست زباله شهری این است که حاوی مواد سمی مثل آرسنیک است در اکثر سایت‌های تولید کمپوست زباله شهری به دلیل این‌که دستگاه‌های به‌روز وجود ندارد و فقط کار تفکیک زباله‌های یا مواد بازیافتی را دارد و عملاً هیچ فرایندی روی آن انجام نمی‌شود به همین دلیل دارای مواد سمی عناصر سنگین و ضایعاتی مثل خرده‌شیشه و پلاستیک است.

در کشورهای پیشرفته زباله‌های شهری با دستگاه های مکانیزه مواد بازیافتی و غیر قابل تجدیدپذیر جدا می‌شود و زباله های شهری به‌صورت استاندارد کمپوست شده و آلودگی‌های قارچی، بذر علف هرز و تخم حشرات از بین می‌رود و قابل‌استفاده در کشاورزی است اما در ایران به دلیل این‌که تجهیزات مورد نیاز وجود ندارد که بتواند علاوه‌بر تفکیک درست ضایعات بازیافتی و جداسازی مواد سمی یا عناصر سنگین فرایند کمپوست سازی به‌خوبی روی آن‌ها انجام نمی‌شود حاوی عناصر مضر آلودگی‌ها و خرده‌شیشه است.

این نوع کمپوست علاوه‌بر خسارت به خاک و تخریب خاک باعث الودگی اب و خاک و گیاه می شود. کمپوست زباله شهری درصورتی‌که کمپوست زباله شهری به‌صورت صنعتی مواد سمی جداسازی بشود و مواد بازیافتی به‌خوبی از مواد آلی جدا شود. و خروجی آن فقط مواد آلی با کیفیت باشد و این مواد آلی طی فرایندی کمپوست شود و در نهایت آلودگی‌های قارچی و باکتریایی بذور علف هرز و تخم حشرات از بین برود می‌توان دراین‌صورت این کمپوست را جزو کمپوست های باکیفیت غنی از عناصر غذایی به حساب آورد و این نوع کمپوست که این فرایند را طی کند از نظر عناصر غذایی غنی‌ است و می‌توان در کشاورزی مورد استفاده قرار داد اما اغلب کمپوست های تولید شده در کشور بیشتر در فضای سبز یا برای مواد اولیه تولید کودهای آلی گرانول و بلیط مورداستفاده قرار می‌گیرد.

 

علت پایین بود کیفیت کمپوست زباله شهری

در طی فرآیند کمپوستینگ در سایت‌های فرآوری زباله‌های شهری به دلیل این‌که حجم ورودی بالاست و برای کمپوست نیاز به فضای زیادی است و عملا به دلیل محدودیت فضا  در اغلب سایت های زباله شهری   فضای  واحد تولیدی کمپوست زباله شهری محدود هست و از طرفی به دلیل این‌که کمپوست سازی زمان‌بر هست و طی شدن فرآیند کمپوست به حداقل ۳ تا ۴ ماه زمان نیاز دارد و برای این حجم از زباله عملاً امکان فرآوری و کمپوست وجود ندارد شاید مدتی کمپوست زباله‌های شهری به‌صورت توده های بزرگی روی‌هم بماند  اما فرآوری انجام نمی‌شود.

کود مرغی

کود مرغی از نظر عناصر غذایی خصوصا نیتروژن یکی از غنی‌ترین کودهای آلی است و به دلیل این‌که حجم زیادی از عناصر غذایی کود مرغ در سال اول جذب گیاه می‌شود بخوبی اثر خود را با مقدار کم هم نشان می‌دهد برای مثال کود مرغی در سال اول ممکن است ۷۰ تا ۸۰ درصد عناصر غذایی موجود در اون جذب گیاه شود و لی در کودهای گاوی حداکثر ۳۰ تا ۴۰ درصد عناصر غذایی در سال اول جذب می‌شود و مابقی   سال‌های بعد جذب گیاه می‌شوند.

به‌همین دلیل اغلب کشاورزها ترجیح می‌دهند از کود مرغی استفاده کنند چراکه کود مرغی اثر خود را زودتر نشان می‌دهد و به دلیل این‌که نیتروژن بالایی دارد روی رشد رویشی گیاه اثر بهتری دارد.

 

 معایب استفاده از کود مرغی تازه

کود مرغی اگر فرآوری نشود و به‌صورت تازه و به مقدار زیاد مورد استفاده قرار گیرد به دلیل این‌که نیتروژن بالایی دارد، گاز آمونیاک از آن خارج می‌شود و باعث ریشه سوزی در گیاه می‌شود و به ریشه گیاه خسارت می‌زند. کاهش سطح ریشه در باعث کاهش رشد رویشی و کاهش عملکرد می‌شود اگر   استفاده از  کود مرغی به مقدار خیلی زیادی باشد حتی باعث مرگ گیاه می‌شود.

از دیگر معایب کود مرغی تازه وجود آلودگی‌های قارچی است پس از مصرف کود مرغی تازه  آلودگی‌های قارچی  در مزارع و باغات زیاد می شود و باعث خسارت به گیاه می شود حتما قبل‌از استفاده از کود مرغی آن را تجزیه کنید و مورد استفاده قرار دهید.

غلظت املاح کود مرغی بسیار بیشتر از کودهای دامی یا دیگر کود های آلی است زمانی که به مقدار زیاد از کود مرغی استفاده شود به دلیل بالا بودن غلظت املاح در کود مرغی  غلظت املاح در خاک نیز افزایش مس یابد  و درنتیجه باعث افزایش پتانسیل اسمزی خاک می شود این‌موضوع در جذب عناصر غذایی مشکل ایجاد می‌کند و گیاه باید با انرژی بیشتر عناصر غذایی را از خاک دریافت کند. بنابراین اگر کود مرغی به مقدار زیاد و به‌طور مداوم استفاده شود EC خاک افزایش پیدا می‌کند و خاک به ‌مرور شور می‌شود.

 

آیا کود مرغی برای کشاورزی استفاده کنیم؟

کود مرغی به دلیل اینکه میزان ازت پتاس و فسفر بالایی دارد می تواند بخش زیادی از نیاز گیاه را تامین کند به دلیل معایبی که دارد ضرر های زیادی به خاک و محصولات کشاورزی وارد می کند. اما روش اصولی و درست استفاده از کود مرغی این است که کود مرغی را قبل از این که به خاک اضافه کنید آن را کمپوست کنید و تا معایب آن از بین برود و بعد مورد استفاده قرار گیرد.

 

کود مرغی کهنه مناسب کشاورزی نیست.

بسیاری از کشاورزها تصورشان این است که اگر کود دامی یا کود مرغی چند ماه یا چند سال یک جا  بماند پوسیده و تجزیه می‌شود و فاقد آلودگی و بذر علف هرز است درصورتی‌که این‌گونه نیست حتی اگر چند ماه چند سال هم یک جا بماند علاوه‌بر این‌که نیتروژن موجود در آن تصعید شده و از آن خارج می‌شود  بستر مناسبی برای تخم‌گذاری آفات است عوامل بیماری‌زای قارچی نیز افزایش می یابد.

بنابراین  کود مرغی حتی اگر چند سال در یک جا بماند به اصطلاح کهنه شده باشد نه‌تنها  عوامل بیماری‌زا یا عوامل آفات از بین نمی‌رود بلکه کیفیت آن هم کاهش پیدا می‌کند. پس توصیه ما این است  که حتماً کود مرغی را   فرآوری و کمپوست کنید.

 

  ترکیب کود مرغی و گاوی

استفاده از کود مرغی در ترکیب با کود های دامی نتیجه بهتری دارد. بایستی کود مرغی را با کود گاوی  به نسبت ۲۰ درصد کود مرغی کمپوست شده و ۸۰ درصد کود گاوی تجزیه‌شده مخلوط کنید و استفاده کنید. هر تن کود مرغی تازه دارای ۲۰ کیلوگرم ازت ۱۳ کیلوگرم بتاس و ۲۵ کیلوگرم فسفر است هر تن کود مرغی خشک دارای ۳۱ کیلوگرم نیتروژن ۶۹ کیلوگرم فسفات و ۴۴ کیلوگرم پتاس خالص است.

البته کیفیت کود مرغ بستگی به نوع کود و نوع بستر دارد ازنظر رطوبت کود مرغی تخم‌گذار رطوبت بالاتری نسبت به کود مرغ سالنی دارد و به نوع بستر در کیفیت کود مرغ بسیار تاثیر گذار است. عناصر غذایی کود مرغی تخم‌گذار بیشتر از کود مرغی گوشتی است اما به دلیل این‌که کود مرغی تخم‌گذار رطوبت بسیار بالایی دارد توصیه می‌شود از گوشت کود مرغی گوشتی استفاده کنید اگر کود مرغی تخم‌گذار خشک با درصد رطوبت حداکثر ۱۰ تا ۱۵ درصد تهیه کردید حتما از کود مرغی تخم‌گذار استفاده کنید.

کود مرغی در بازار به فرم های مختلف عرضه می شود.

  •  کود مرغی تازه
  • کود مرغی کمپوست شده
  • کود مایع مرغی
  • کود پلیت مرغ

کود مرغی تازه

کود مرغی تازه به دلیل معایبی که دارد اصلا به هیچ وجه مصرف آن به مقدار زیاد توصیه نمی شود حتما قبل از مصرف آن را کمپوست کنید و یا از کود مرغی مایع استفاده کنید اگر هدف شما علاوه بر تغذیه اصلاح خاک هم هست حتما از کمپوست مرغی در ترکیب با کود گاوی تجزیه شده به نسبت ۲۰ درصد کود مرغی و ۸۰ درصد کود گاوی استفاده کنید

کود مرغ گوشتی

میزان کیفیت این نوع کود به نوع بستر و نوع تغذیه جوجه ها بستگی دارد.  بستر مرغ اگر تمیز باشد  و عاری از  خاک، آهک و ماسه  باشد، کود کیفیت بهتری  دارد. مرغدار هایی که بستر آنها از پوشال باشد معمولا کود آن کیفیت پایین تری دارد و استقبال کمتری از آن می شود ولی بستر مرغ اگر کارتن باشد کود آن کیفیت بهتری دارد

کود مرغ قفسی

این کود رطوبت بالایی دارد اگر بتوانید کود قفسی خشک تهیه کنید کیفیت بالایی دارد کود مرغی قفسی مواد زاید آن کمتر از کود مرغی گوشتی است هنگام خرید مطمئن شوید رطوبت بالایی نداشته باشد گاهی اوقات رطوبت آن تا ۸۰ درصد هم می رسد.

 

کود پلیت مرغی

کود مرغی پلیت  شده اگر از مواد اولیه با کیفیت تهیه شده باشد و  با اسید هیومیک، کود گوگرد و عناصر غذایی ماکرو و میکرو غنی شده باشد می تواند تا حدودی نیاز گیاه به عناصر غذایی را تامین کند  کود پلیت مرغی غنی شده به عنوان کود آلی کامل شناخته شده است.

یکی از مزایای کود پلیت مرغی استفاده آسان تر آن نسبت به کود مرغی پودری است اما به دلیل اینکه میزان مصرف آن  در هر هکتار کم است نمی تواند نقش زیادی در اصلاح خاک داشته باشد بیشتر تامین کننده عناصر غذایی است پلیت مرغی منبع مناسبی برای بهبود کیفیت خاک می باشد و بر خلاف کود های شیمیایی هیچ اثر مخربی بر خاک و محصولات کشاورزی ندارد.

 

کود آلی گرانوله مرغی

کود آلی گرانوله مرغی یکی دیگر از انواع کود های مرغی است که به صورت گرانوله می باشد این کود همانند پلیت مرغی مواد اولیه آن باید به خوبی فراوری شود تا  فاقد هرگونه عامل بیماری باشد. این نوع کود ها اگر کیفیت خوبی داشته باشد و با کود های شیمیایی غنی نشده باشد برا ی تولید انواع محصولات ارگانیک و سالم مورد استفاده قرار می گیرد کود های مرغی دارای ازت بالایی هستند و در رشد رویشی گیاه تاثیر زیادی دارد.

 

کود مایع مرغی

کود مایع مرغی از عصاره کودمرغی تولید می شود این نوع کود مرغی به دلیل اینکه غنی از عناصر غذایی است و سریع تر جذب گیاه می شود روی رشد و عملکرد محصول تاثیر زیادی دارد و مصرف خاکی آن روی بر بهبود خواص شیمایی و فیزیکی خاک تاثیر خوبی دارد.

کود مرغی مایع به دلیل اینکه تولید آن نیاز به تخصص و تکنولوژی خاصی ندارد امکان تولید آن برای همه وجود دارد به همین دلیل اغلب کود های مرغی مایع موجود در بازار کیفیت پایینی دارد. کود های مرغی مایع را حتماً از شرکت های معتبر خریداری کنید یکی از مزایای مهم  کود های مرغی مایع  این است که به راحتی در سیستم های بارانی و قطره ای و برای اغلب گیاهان باغی و زراعی  قابل استفاده است .

 

فواید استفاده از کود مرغی مایع

  • دارای عناصر ریزمغذی و ماکرو است
  • به سرعت از طریق ریشه جذب می شود
  •   مقاومت گیاه به تنش های محیطی افزایش می یابد
  •   فعالیت های بیولوژیکی خاک افزایش می یابد
  • جذب عناصر غذایی افزایش می یابد
  • برای تولید محصول ارگانیک قابل استفاده است
  • با محیط زیست سازگاری دارد

کود کمپوست مرغی

کود مرغی به دلیل آلودگی قارچی،شوری بالای آن و تولید گاز امونیاک و اسیب به گیاه  باید حتما فراوری شود  در فرایند تجزیه مواد آلی در  دما ،رطوبت و تهویه مناسب قرار می گیرد که در این شرایط عوامل مضر کود مرغی  حذف می شود. و به یک کود کامل آلی تبدیل می شود.

کود مرغی به دلیل اینکه از نظر عناصر غذایی غنی تر از سایر کود های دامی است و به سریعتر از دیگر کود های آلی جذب ریشه می شود روی رشد و عملکرد محصل تاثیر زیادی دارد ولی قبل از مصرف اگر کمپوست نشود به گیاه و خاک اسیب می زند.

 

 کیفیت کود پلیت مرغی  به چه عواملی بستگی دارد؟

کود پلیت مرغی  نسبت به کود مرغی مصرف آن آسانتر  است. این کود خاصیت هوموسی دارد و برای خاک های سبک و ضعیف می تواند مناسب  باشد. نوع مواد مورد استفاده در تهیه کود های پلیت و گرانوله بر کیفیت آن تاثیر می گذارد. متاسفانه در حال حاضر بسیاری از واحد های تولید کننده کود های پلیت و گرانوله از مواد اولیه باکیفیت استفاده نمی کنند و  برای کاهش هزینه های تولید بیشتر از مواد اولیه  ارزان مثل کمپوست زباله شهری یا کمپوست برگشتی قارچ   استفاده می کنند به همین دلیل واحد های تولید کننده کود های کود های پلیت و گرانوله با کیفیت در کشور کم هستند

میزان کیفیت کود های پلیت مرغی از ظاهر آن  قابل تشخیص نیست و تنها را تشخیص کیفیت انالیز آن است هنگام خرید اگر اطمینان صد دردصد از کیفیت بالای کود های پلیت و گرانوله دارید خرید انجام دهید وگرنه خرید نکنید تشخیص کیفیت کود مرغی پودری از روی ظاهر راحت تر از پلیت مرغی است

اگر به دنبال خرید کود مرغی پلیت با کیفیت هستید بایستی ۸۰ درصد مواد اولیه پلیت مرغی از کود مرغی باکیفیت  باشد و حتماً قبل از پلیت کود مرغی بایستی فراوری شود تا آلودگی ها و معایب کود مرغی تازه حذف شود. در فرایند تولید کود پلیت مرغی از اسید هیومیک و عناصر ماکرو و میکرو استفاده می شود نوع اسید هیومیک استفاده شده و نوع عناصر ماکرو و میکرو در کیفیت پلیت مرغی تاثیر دارد

 

رعایت بهداشت باغ و مزرعه

اگر کود های دامی را به صورت تازه مصرف کنید با دست خودتان انواع الودگی به باغ و مزرعه خود وارد می کنید یکی از مواردی که در کاهش هزینه تولید در کشاورزی بسیار اهمیت دارد رعایت بهداشت باغ و مزرعه است هر آنجه که وارد مزرعه و باغ می شود و می تواند آفات بذر علف هرز و بیماری های قارچی  را افزایش دهد باید قبل از ورد کنترل شود تا الودگی نداشته باشد از مواردی که می تواند باعث الودگی مزرعه و باغ شود کود های دامی ادوات و ابزار الات کشاورزی است.

 

  خاک برگ

خاک برگ بیشتر برای گیاهان زینتی آپارتمانی روف گاردن باغچه ها و باغات مورد استفاده قرار می گیرد و عملا بیشتر سبک کننده خاک است  و عناصر غذایی کمی دارد کود برگ کمتر در باغات و مزارع استفاده می شود خاک برگ برگ به دلیل اینکه به خوبی تجزیه نمی شود آلودگی قارچی، تخم حشرات و بذر علف هرز دارد به همین دلیل قبل از مصرف باید ضد عفونی شود استفاده از خاک برگ در باغات و مزارع باعث افزایش آفات و بیماری ها می شود و می تواند خسارت زیادی به محصولات کشاورزی  وارد کند اگر هم تمایل به استفاده از این محصول را  دارید از ضد عفونی آن مطمئن شوید. بهترین جایگزین خاک برگ در باغات و مزارع ورمی کمپوست است

مشخصات خاک برگ با کیفیت

  • خاک برگ مرغوب بدون بو   می باشد
  • فاقد بذر علف هرز است.
  • رنگ تیره دارد.
  • بسیار سبک است
  • ظرفیت نگهداری رطوبت خاک را افزای ش می دهد
  • باعث کاهش مصرف آب می شود
  • تهویه مناسبی برای رشد فراهم می کند
  • مانع از به هم چسبیدگی ذرات خاک می شود
  • جلوگیری از فرسایش خاک

 

 نحوه چالکود زمستانه در باغات

چلکود یا کانال کود زمستانه با هدف اصلاح خاک و تامین بخشی از نیاز گیاه به عناصر غذایی انجام می شود ترکیب مواد های آلی مثل کود کمپوست و ورمی کمپوست یا کود دامی تجزیه شده همرا با گوگرد باکیفیت در ترکیب با کود های شیمیایی مثل کود های فسفاته، پتاسه، سولفات اهن، روی و منگنز علاوه بر تامین برخی از عناصر غذایی به اصلاح خاک محیط اطراف ریشه نیز کمک می کند.

۳۰ تا ۴۰ درصد نیاز درخت به عناصر غذایی را می توان از طریق چالکود تامین کرد. کانال کود به دلیل اینکه سطح بیشتری از خاک را در بر می گیرد نتیجه بهتری دارد بهترین حالت این است که  کانال کود در یک سوم انتهایی سایه انداز درخت ایجاد شود تا تمام سطح ریشه فعال درخت بتوانند عناصر غذایی را جذب کنند

برای چالکود در  قسمت یک‌سوم انتهایی سایه‌انداز ابتدا یک چاله ایجاد کنید، مکانی که ریشه‌های مویین یا تارهای کشنده وجود دارند مکان مناسبی برای چالکود و کانال کود  می باشد بعد از اینکه چاله یا کانال ایجاد شد ابتدا کود کمپوست یا کود دامی پوسیده را کف کانال یا چاله بریزید سپس کود فسفر پتاس را بر روی کود آلی بریزید در صورت نیاز به عناصر میکرو از سولفاته ها مثل سولفات آهن روی منگنز  استفاده کنید.

توجه داشته باشید که حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد  فسفر و پتاس مورد نیاز گیاه  از طریق چالکود تامین شود ۳۰ درصد دیگر را از طریق آب استارت  و مابقی را در مراحل ابتدایی فصل رشد از طریق کود آبیاری تامین کنید.

چند نکته در زمان چالکود

  • قطع ریشه های موئین در زمان چالکود مشکلی برای ریشه ها ایجاد نمی شود
  • اگر ریشه های بیشتر از قطر نیم تا یک سانتی متر بسته به سن درخت قطع شوند به ریشه ها اسیب وارد می شود
  • در زمستان به دلیل هوای یخبندان کانال های حفر شده در همان روز پر شود تا ریشه دچار یخ زدگی نشوند.
  • کود های شیمیایی حتما همراه با کود های الی (کمپوست- ورمی کمپوست یا کود دامی تجزیه شده ) که EC وph پایینی دارند  استفاده شود تا در خاک دچار ابشویی یا تثبیت نشوند.
  • چال کود بایستی در مسیر آب ابیاری باشد اگر مسیر ابیاری نزدیک تنه است باید از تنه فاصله بگیره و نزدیک به انتهای سایه انداز باشد

نتیجه :

در کل استفاده از کود های آلی مثل کمپوست، ورمی کمپوست یا کود های دامی تجزیه شده با هدف تامین عناصر غذایی و اصلاح خاک انجام می شود. کود های آلی علاوه بر افزایش پویایی خاک به ایجاد کشاورزی پایدار کمک می کند.

کاهش مصرف سموم و کود های شیمیایی علاوه بر سلامت خاک و آب به بهبود کیفیت محصولات کشاورزی و سلامت انسلن ها کمک می کند. کود های آلی باکیفیت نقش مهمی در تولید محصول ارگانیک دارد. کود های ورمی کمپوست و کمپوست می تواند مکمل کود های شیمیایی باشد استفاده از کود های شیمیایی به تنهایی و یا حتی کود های آلی نمی تواند همه نیاز گیاه به عناصر غذایی را تامین کنید اگر قادر به  فراوری کود های دامی هستید حتما از کود های دامی کمپوست شده در باغات و مزارع استفاده کنید اگر امکان فراوری برای شما وجود ندارد  کود ورمی کمپوست یا کمپوست با کیفیت می تواند جایگزین مناسبی برای کود های دامی باشد.

بهسازان کشت تلاش می کند تا کود های آلی با کیفیت مثل کمپوست، ورمی کمپوست، خاک برگ و کود های دامی با کیفیت را برای کشاورزان عزیز تامین کند در صورت تمایل به خرید یا دریافت مشاوره با کارشناسان ما تماس بگیرید

مهندس بیگی ۰۹۱۷۹۱۶۶۰۱۸

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.